AVM FRITZ!Box 5490

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 5490 Review

biomus 6 december 2017, 3.814 views Product geleend

AVM FRITZ!Box 5490

Alleen geschikt voor LAN

Pluspunten

• LAN/WAN OK

Minpunten

• WiFi gevoelig voor Interferentie
  • gevoelig op sterke 2,4GHz signalen
  • Slechte adaptor (PSU)

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 1
Wat een rampen bak. Heb er inmiddels 3 van gehad via Tweak. Het gaat hier dan over WiFi (2,4GHz). Aangezien men heeft gekozen voor de rotzooi van Atheros (tegenwoordig Qualcomm), vraag je om problemen! WiFi is zeer gevoelig voor interferentie. Heb je een ChromeCast, zet dan de "Guest Mode" maar uit. Hiervan gaat de Fritz!Box helemaal over zijn nek. Verder moet je de geschakelde voeding er tussen uit halen en vervangen door een Solid State versie. Zoek tevens een rustig kanaal op. Dan heb je kans dat ie een beetje gaat werken! Gebruik je Ubuntu en heb je RealTek, Google dan op andere drivers voor je WiFi Card,

Support van AVM (Fritz!Box) en Tweak hoef je niet te verwachten. Daar heeft men niet de benodigde kennis (meer)! Heb dit kunnen oplossen samen met een paar AMATEURS, die wat mij betreft de professionals zijn. Gebruik de 5490 alleen nog als Fiber Modem en laat de Asus AC5300 de WiFi maar doen. Gaat veel beter!!!!

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 5490?

Deel je ervaring niet. Ik heb inderdaad betere WIFI bereiken gezien bij routers dan bij deze box van Tweak, maar de featureset en setup gemak van deze Fritzbox alsmede overzichtelijke GUI is wat mij betreft toch wel een plus.

Wat bedoel je dat de kennis niet (meer) aanwezig is bij Tweak en Fritz?

Groet,

Jaap
Dag Jaap. Heb mijn Asus even moeten uitlenen en heb de Wifi van de 5490 aangezet. Weer problemen bij een telefoon op 2,4GHz. Zodoende zag ik nu pas je commentaar.

Ja, bij beiden is geen kennis aanwezig. Men mag misschien nog een ontwerp kunnen maken als bouwdoos van componenten, maar kennis van storingen en problemen is er niet (meer).
Deel deze ervaring ook zeker niet. Glasverbinding met een Fritz 5490 er achter, en geen problemen met wifi. Ook de chromecast (2 stuks) werken gewoon.

gr Jelte
Bij mij viel de wifi steeds weg nadat ik de fritzbox vaste kanalen heb gegeven en de vinkjes onder advanced heb uitgezet lijkt het nu goed te gaan. Is dat ook jullie ervaring?
Ik kan me ook niet vinden in je review over deze modem en over de service en knowhow van AVM. Deze modem heb ik geïnstalleerd en ingesteld bij zowel mijn ouders, als vrienden van mij. In beide huishoudens draait de modem als een zonnetje (overigens ook prima WIFI-bereik).

Sterker nog: op basis van die ervaringen heb ik er zelf ook een aangeschaft in de veronderstelling dat we glasvezel kregen. Helaas, helaas: toch geen fiber thuis gekregen.

Misschien dat het probleem bij je provider ligt? In dat geval zou de kritiek op hen niet uit moeten werken op het oordeel over deze Fritz!Box.
Ook hier een fritsbox 5490 en ook problemen met wifi.
Signaal ver onder het gemiddelde.
Waardes tussen 0 t/m 220 Gb
Lijkt me niet de bedoeling.
Met oude fritzbox nooit problemen mee gehad.
Lan verbinding doet wel zijn ding zoals bedoeld.
Kun je mij het verschil uitleggen tussen een geschakelde voeding en een solid state versie?
Als je wilt (en je kan Duits), dan kan ik je de hele mailwisseling geven. Zul je zien... Dat ze antwoorden wil nog niet zeggen dat ze service verlenen!
Ik mag stellen, als radiozendamateur, dat ik voldoende kennis heb om te beoordelen dat het aan de Wifi ligt. Provider heeft alleen maar een verkeerde keuze gemaakt in dit Modem. Fiber is zwaar okay en heb het nog steeds, maar meestal met de Wifi van de 5490 uit!
De term heb ik hiervoor een beetje geleend. Wat ik er mee bedoel is dat je een gewikkelde grote trafo gebruikt met enkel een diodebrug en een afvlakcondensator. In tegenstelling tot een geschakelde voeding, waar heel veel elektronica in zit, welke rare dingen kan doen, Wifi kan bijvoorbeeld harmonischen creëren in de elektronica van de voeding. Dat zal je bij een oudewetse zware gewikkelde voeding niet snel gebeuren! Duidelijk wat ik er mee bedoel?
Ja wat jij een solid state voeding noemt, ken ik als een lineaire voeding.
Was gewoon even benieuwd wat je bedoelde :)
Ik heb een heel slechte WiFi met tweak en deze box, snap het niet. Heb nog een oude netgear liggen die het beter doet. Gekke ja dat de speed test wel erg goede uitslag geeft.
Speedtest over Wifi of LAN?
Ik herken deze slechte ervaring ook niet. In ons huis hebben wij eveneens een Fritz!box 5490 van Tweak en een centraal in het huis aangesloten Fritz 1750E repeater op de 1ste verdieping. Bovendien zijn er 2 Fritz!fon C5 DECT handsets aangesloten. Alles werkt als een zonnetje en we willen niets anders meer.

Ook voorheen hadden we ook apparatuur van AVM, de fabrikant van Fritz in huis en ondervonden nooit problemen.
Heb nu ongeveer 1 jaar Tweak met de Fritz!box 5490 en sinds 7 maanden een Fritz!box 4040 als extra accespoint (mesh). Tot op heden geen problemen mee gehad, speeds van 400+ Mbps.
2.4 Ghz wordt bij mij enkel gebruikt voor IoT devices and 5G op de rest.

Dus kan niet bepaald je ervaring delen.
@biomus je raad de AC5300 aan?!?!!?
moet je eens kijken wat de reacties daarover zijn

en ja ik geef toe, ben 32 jaar getrouwd, denk je nu echt dat je zo'n ding thuis kan plaatsen?
de meeste vrouwen (maar ik ook niet) gaan dat ding niet mooi vinden, en ik een meterkast zetten is ook technisch niet echt een optie, toch??