Apple Magic Mouse Wit Review
Inleiding Allereerst vermeld ik even duidelijk hier dat ik de Magic Mouse alleen heb gebruikt met Max OsX (Macbook Pro). Waarom? Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat deze muis ook eigenlijk bedoeld is voor OsX, heb je geen OsX en wil je wel een Magic Mouse? Koop dan een Apple product zal Apple wel gedacht hebben. Dit baseer ik op de klachten die mensen hadden met de drivers onder Windows. Reden van aankoop Ik heb zeer recent een Macbook Pro aangeschaft en ondanks de geweldige techniek die achter het trackpad van dit product schuilt blijf ik toch meer een voorkeur behouden naar een muis. Uiteraard past deze muis ook heel goed met mijn Macbook qua looks, maar ik wilde ook geen lelijk uitsteeksel in de vorm...
Pluspunten
Revolutionair Prachtig design Bluetooth Geweldige integratie binnen OS X
Minpunten
Prijs -> Meer dan waard! Niet oplaadbaar (kan wel door accessoires van derden) De minimale ondersteuning voor Windows
Eindoordeel

Inleiding
Allereerst vermeld ik even duidelijk hier dat ik de Magic Mouse alleen heb gebruikt met Max OsX (Macbook Pro). Waarom? Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat deze muis ook eigenlijk bedoeld is voor OsX, heb je geen OsX en wil je wel een Magic Mouse? Koop dan een Apple product zal Apple wel gedacht hebben. Dit baseer ik op de klachten die mensen hadden met de drivers onder Windows.
Reden van aankoop
Ik heb zeer recent een Macbook Pro aangeschaft en ondanks de geweldige techniek die achter het trackpad van dit product schuilt blijf ik toch meer een voorkeur behouden naar een muis. Uiteraard past deze muis ook heel goed met mijn Macbook qua looks, maar ik wilde ook geen lelijk uitsteeksel in de vorm van een USB receiver voor een muis.
Allereest mijn klachtjes naar Apple
Dit is een product wat toch al langer dan een week in de verkoop is. Ondanks dat is dit toch (ik zou bijna zeggen des-Apple) een zeer moeilijk leverbaar product. Maar kijk ik dan op de online store van Apple is die gewoon binnen 2 werkdagen leverbaar en dat vind ik toch niet zo netjes. Toch besteld en gewoon binnen 2 werkdagen binnen.
EDIT Februari 2011: Inmiddels altijd en overal op voorraad.

Wat zit er in de (schitterende) doos?
- De Magic Mouse
- Beknopt boekje
- 2x AA batterijen
Knoppen
Wel geteld twee! En dan is de tweede de aan- en uit-schakelaar dus eigenlijk heb je maar 1 knop en dat is de gehele bovenkant van de muis. Klikt tevens prima en lekker. De muis is trouwens links- en rechtshandig te gebruiken.
Er zit ook een piepklein groen LED lampje aan de achterkant die continu brandt bij een goed gevulde batterijlading en snel knippert wanneer die bijna leeg is.
Eerste keer aansluiten
Het mooie is dat deze muis (eveneens als de MBP) over Bluetooth beschikt. Oftewel geen USB uithangselen en gelijk verbinden. Vervolgens kun je nog een paar dingetjes naar wens instellen in de software die al op je systeem staat. Ik heb zelf de snelheid iets hoger gegooid (naar maximum) omdat ik hem niet snel genoeg vond.
Algemene indruk
Het scrollen werkt net als mijn iPhone, met andere woorden: fantastisch! Ik wil nooit meer een scroll wieltje, dit is zo intuïtief en makkelijk dat ik niet begrijp waarom dit er niet eerder was. Ook blijft het 'one button' principe van Apple ook redelijk in stand gehouden, al heb ik zelf wel een rechtermuisknop geactiveerd. Volgens mij leest die waar je vinger is (door de vele multitouch sensoren) en dan weet die dat je rechts zit.
Ondanks dat die klein is qua formaat stoor ik mij daar niet aan. Ik krijg er tot tegenstelling van anderen (wat ik ervan gelezen heb) geen last van in mijn handen. Ik houd hem dan ook met mijn duim en pink aan de zijkanten vast en laat mijn hand niet rusten op de muis, maar ik gebruik hem ook als laptop muis en het fijne is dat ik hem makkelijk kan meenemen omdat die lekker klein is maar wel bruikbaar.
Ik zou hem ook prima voor een desktop / voor langdurig gebruik kunnen gebruiken.
Overige functionaliteit
Je kunt ook met 2 vingers in bijvoorbeeld iPhoto browsen door je foto's. Ik heb het wel aanstaan en gebruik het ook maar dan voornamelijk in mijn browser daar werkt het als vorige/volgende.
Ook kun je het scrollen met of zonder momentum instellen. Oftewel een soort vertraging in het scrollen naar beneden. Ik heb het aanstaan en dat werkte prima.

Gaming
Wat mij betreft een no-go, na game je regulier gesproken niet zo gek veel met een Mac maar ik heb hem wel getest met Red Alert 3. En zeker dan vind ik hem gewoon te sloom en met shooters zal het gebrek van snelheid ook wel gemerkt worden.
Toevoeging van RHochstenbach
Als toevoeging om het Gaming-verhaal; de muis herkent of je met links of rechts klikt, maar niet met beide tegelijk. Bij een shooter waar je de rechter knop ingedrukt moet houden om te aimen en vervolgens met de linker knop om te schieten, is dit niet mogelijk bij de Mighty Mouse omdat ie beide handelingen niet tegelijk kan herkennen.
Batterijduur
Ik heb hem pas een week in gebruik en hij geeft bij mij nog 100% aan. Ik zal later mijn review nog aanpassen over hoelang ik met een batterijlading doet. Wat ik jammer vindt is dat je niet in je systeembalk bovenaan het percentage kan zetten.

Ik deed ongeveer anderhalve á twee maanden met een setje (goede) batterijen. Echter heb ik toch sinds kort de Mobee Magic charger (zie ook hieronder).
Conclusie
Een mooie muis voor toch een relatief mooie prijs. Althans wat is een mooie prijs? 69 euro is toch een hoop geld, maar vergelijk ik het met een Logitech MX Revolution (die ik ook bezit) van 59 euro vind ik het toch duur. Je krijgt er wel iets revolutionairs/moois voor terug.
Wat ik toch mis is een accu'tje in de Magic Mouse. Ondanks dat batterijen makkelijker en sneller te verwisselen zijn dan een accu'tje vind ik het toch wat luxer. Maar goed niks te klagen verder want een setje oplaadbare batterijen doen hetzelfde trucje. En die heeft Apple ook sinds kort op de markt gebracht.
Wel moet ik zeggen dat deze muis toch kwalitatief beter is naar mijn mening dan zijn voorgangers. Je trackbal kan dan niet kapot gaan natuurlijk maar hij voelt echt goed aan. Zowel het plastic als de mooie aluminium afwerking aan de onderkant van de muis. Neem het batterijklepje dat gewoon goed sluit en de aan en uit knop die goed schakelt en zo voort.
! Revisited - Bijna anderhalf jaar verder !
Inmiddels zijn we al bijna anderhalf jaar verder, dus ik dacht wellicht tijd voor een nieuwe blik. Ik heb de Magic Mouse bijna elke dag wel 4 uur gemiddeld gebruikt het afgelopen jaar dus ik durf wel te zeggen dat ik er nu een goede blik op kan werpen.
Ik ben nu van mening dat dit de beste muis is op de markt voor consumentengebruik. Als je eenmaal gewend bent aan de gestures en het scrollen wil je daar nooit meer vanaf, het werkt zo geweldig intuïtief. Tevens is het argument dat hij niet lekker in de hand ligt / te klein is ook niet geldig voor mij. Ik heb geen enkele klachten ondervonden tot nu toe door het gebruik van de Magic Mouse.
Ik kan echter maar één kanttekening bedenken waar ik tegenaan gelopen ben afgelopen jaar, en dat is het feit dat als ik in Photoshop bezig ben en de bovenkant van de muis iets te hard schamp hij compleet tript. Ik kan dan 10-15 seconden niks doen omdat hij van 1-999 gaat in de maat van je font bijvoorbeeld. Dit heb ik de laatste wel veel minder omdat ik er wat meer op let maar goed.
Als ik de muis nu een cijfer zou mogen geven zou dat een 9 zijn. Mede door het feit dat ik de Mobee Magic Charger heb moeten aanschaffen om hem oplaadbaar te maken. Tevens is diezelfde Magic Charger echt een aanrader! Werkt perfect! Echter ging mijn eerste wel al na 3 weken kapot
Wel is mijn eerste een beetje bekrast aan de bovenkant, beetje mijn eigen schuld maar het is wel jammer dat Apple geen glazen multitouch plaat heeft gebruikt aan de ene kant
Update:
Muis bevalt nog steeds prima, ben hem alleen maar meer gaan waarderen. De ergonomie is echt goed als je gewend bent hem op een bepaalde manier vast te houden. Daarnaast is dankzij OS X Lion de ondersteuning echt een stuk verbeterd en kan je nog meer met de multitouch functies.
Paar kleine nadelen overall na langdurig gebruik
- Batterijen.. Zeer irritant en met sommige Logitech muizen heb je dan nog de mogelijkheid om even draadgebonden te gaan zodat je kan opladen en gebruiken tegelijk. Dat kan de Magic Mouse niet.
- Scrollen: overal werkt het ge-ni-aal, maar niet binnen Photoshop bijvoorbeeld waar je soms een waarde moet invullen.
Reacties (41)
Het Euro bedrag maar dan een $ ervoor scheelt al flink.
En gamen doe je niet op een Apple.
Daarvoor heb ik de i7 met de Ati HD4870x2 ervoor. :-)
Maar de Apple macbook pro met de keyboard en muis werken prima om te werken en web en e-mail etc.
Binnekort zal de maker van USB overdrive (http://www.usboverdrive.com/) de Magic Mouse support toevoegen en dan zal het helemaal goed lopen (Apple acceleratie curve is niet lekker)
Ik gebruik de muis al 1 maand en staat altijd aan. Batterij status: 55%. Gebruikt vanaf 13 jan 2010.
[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 25 juli 2024 08:06]
Gamen op een Apple is prima te doen, alleen doe je dit meestal niet onder Mac OSX.
Er worden namelijk extreem weinig games voor Mac OSX ontwikkelt, zelfs de grootste titels worden niet per definitie naar Mac OSX geport, denk bijv. aan Call of Duty: Modern Warfare 2, KillZone 2 of GTA.
Recent heeft Valve daar verandering in aangebracht door Steam voor Mac OSX uit te brengen met het voornemen om elke week een nieuwe game voor Mac OSX uit te brengen. Zo zijn (nu gedateerde) klassiekers als Portal, Half Life 2 en Counterstrike de afgelopen weken eindelijk uitgekomen voor Mac OSX.
Maar dit neemt niet weg dat Apple al sinds jaren BootCamp ondersteund, dit programma dat tegenwoordig standaard wordt meegeleverd op de installatie DVD van Mac OS 10.6 (Snow Leopard), zorgt ervoor dat je Windows kunt draaien op je Apple computer. Dit betreft geen virtualisatie, tijdens het opstarten van je computer kun je alt indrukken, waarna een keuzevenster verschijnt waarin je kunt aangeven met welk OS je wilt booten (opstarten).
Dat betekent dat je elk willekeurig spel voor windows gemaakt is kunt spelen.
Natuurlijk hangen de prestaties wel af van je hardware, het is niet slim om te zeggen dat de hardware van een Apple computer waardeloos is Apple is altijd bij met de nieuwste processoren je zult er wel veel voor moeten betalen, het blijft namelijk wel een feit dat je met een zelfbouw-pc goedkoper uit bent voor de dezelfde specificaties.
Gamen met een Apple computer gaat dus prima, gamen met een Apple Mighty Mouse veel minder.
Naast het feit dat je de linker- en rechtermuisknop niet tegelijkertijd kunt activeren is de scrollfunctie extreem gevoelig ingesteld. Dit merk je direct in games waar je willekeurig van wapens verwisselt vanwege het gevoelige scrollen.
De gevoelige scroll zou ook vermeldt moeten worden in de review omdat deze ook hinderlijk is bij regulier browsen op Mac OSX, zo zoomed de muis willekeurig in en uit terwijl je Google Maps gebruikt.
ik bedoel... als je ook een snoer voor je laptop kan meenemen dan kan zo'n mobee charger ook wel mee. die neemt veel minder ruimte in en hangt gewoon aan de USB.
ik hou wel niet van apple, omdat alles alleen met apple werkt en niet met de rest..
maar mircosoft kant dat ook heel goed.
ik had een mircosoft wing master zo xbox achtige controller maar echt niet dat deze onder linux werkte die kon de helft van de knoppen niet vinden.
Deze muis zat standaard bij mijn imac, maar het is echt het type muis voor de huisvrouw die 2 maal per dag haar email checked.
Je hand kan nl. helemaal niet rusten dus na een 15minuutjes zijn je polsen al helemaal moe.
Ik vind apple hardware mooi en vaak er innovatief maar van muizen en keyboards hebben ze echt geen kaas gegeten.
Hoelang zitten we al niet te wachten op een full-size draadloos keyboard ? Gelukkig dat het mini-sized draadloos keyboard gewoon met mijn ps3 werkt, zo heeft het ook nog een stemming gekregen
Alle klachten als "te dun voor prettig vastpakken" komen van mensen die juist wel hun hand laten rusten op de muis (de palm grip. Ik ben er zelf ook eentje, en zelfs mijn Razer Krait is eigenlijk te klein (maar wel lekker precies voor gamen
edit: links
[Reactie gewijzigd door roland83 op 25 juli 2024 08:06]
maar zoals je zelf al aangeeft is het puur subjectief en dat soort dingen in een review zijn niet echt punten om een oordeel voor jezelf op vast te stellen. de reviewer kan de muis immers anders vasthouden dan dat jij gewent bent.
[Reactie gewijzigd door N1ckk op 25 juli 2024 08:06]
Ow en de snelheid mag van mij 2x zo hoog. De muis is op mijn 27 inch gewoonweg onbruikbaar zonder third-party software (Mouse-acceleration). Echt bizar, het is toch niet zo moeilijk om de muis gewoon sneller te maken? Gebruikt Apple de 27 inch iMac zelf soms niet?
Mooie review overigens. Netjes alles er in gezet
@ RoelJuun het heeft toch niets te maken met de beelddiagonaal van het scherm of ben ik nou gek o.o ? Ik heb zelf een 42" scherm maar die zal neem ik aan dezelfde resolutie hebben als jou 27" en dus dezelfde snelheid weergeven toch?
Ik heb een macbook gekocht bijna een jaar geleden geloof ik. samen met een magic mouse. een klein maandje later de hele boel weer doorverkocht
Alles is een queeste van wennen maar OsX daar is niet aan te wennen. Ik had meer vastlopers in die maand dan dat ik bsod's had met een pre build van Windows 3.11 XD!
OsX is overigens ook een leuk systeem maar het zo fatsoenlijk op home build Pc's moeten kunnen draaien als 2e multimedia systeem. en dan gewoon Windows er naast als 'werken zonder vastlopers' systeem
Wat je overigens verder allemaal brabbelt over 'het is een leuk systeem' - 'je kan er niet aan wennen' etc ga ik niet op in. Ik zie tegenwoordig Windows als wennen. Het ligt eraan wat je nodig hebt en waar je voorkeur ligt. En een MacBook Pro 'troep' noemen is natuurlijk waanzin.
@John Keates
Ik ben inderdaad niet iemand die zijn muis op 20 vierkante cm gebruikt. Momenteel heb ik het Apple Trackpad + een razer muis (waar ik ook niet helemaal tevreden over ben). Ik ben nou eenmaal een lastig geval met invoerapparaten. Gelukkig sluiten het Apple toetsenbord + trackpad volledig aan op mijn wensen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn