Kingston V2 SATA2 2.5 Kit 128GB Review

pblom 3 februari 2010, laatste update op 3 februari 2010, 1.805 views

Kingston V2 SATA2 2.5 Kit 128GB

Pluspunten

• Stil en snel.

Minpunten

• Prijzig

Op 25 januari 2010 verscheen er op Tweakers.net een nieuwsbericht over de 2de generatie SSDNow V+ ssd's van Kingston (http://tweakers.net/nieuw...ratie-ssdnow-v+-ssds.html). In de 2de alinea van het bericht stond geschreven dat deze ssd zowel los als met een migratiebundel (kit) voor het vervangen van je oude harde schijf zou worden geleverd. Aangezien ik me inmiddels begon te irriteren aan het vaak en langdurig branden van de hdd-led op mijn (3 jaar oude) laptop, besloot ik om eens zo'n migratiebundel aan te schaffen. Wellicht dat daarmee de laptop nog een jaartje langer mee kan gaan.

Na eerst te hebben uitgezocht of mijn laptop überhaupt wel over een SATA aansluiting beschikte, en dat heeft die gelukkig (SATA-I), heb ik op 26 januari deze Kingston ssd bij Informatique besteld. Aanvankelijk stelde Informatique mijn geduld op de proef, maar vandaag (een weekje later) kon ik eindelijk de vervanger voor mijn oude trage 5200rpm Toshiba MK1032GSX ophalen.

De mooie en compacte verpakking was snel open te maken. De kit bestaat uit: de ssd, een cd-rom, een casing met usb-kabel voor extern gebruik van de ssd (of je oude hard disk), wat metaal en nog wat kabeltjes. Waarschijnlijk staat op de cd-rom wel een handleiding, maar ik koos ervoor om gelijk de ssd in de casing te stoppen, usb-kabel aan te sluiten, cd-rom in mijn laptop te stoppen en mijn laptop te booten. Geheel volgens verwachting bleek de cd-rom bootable te zijn.

Het programma dat werd gestart leek wel wat op het installatie programma van Windows XP. Binnen dit "OS" was één applicatie aanwezig; Acronis True HDD Image. Instructies op het scherm waren duidelijk, druk op "automatic" om je hudige hard disk over te zetten naar je gloed nieuwe ssd die aan de usb-poort hangt. Partities worden automatisch omhoog gesized, naar ratio van het verschil in grootte tussen je oude en nieuwe schijf. 20 minuten later was de klus geklaard. Al mijn oude 80GB's stonden op mijn nieuwe 128GB ssd.

Op laptoplogic.com had ik de handleiding gevonden voor het vervangen van de harddisk in mijn laptop. Daarmee was het omwisselen van de oude harde schijf voor de nieuwe ssd een fluitje van een cent.

Nadat de ssd was ingebouwd meteen mijn laptop opgestart. Het eerste wat me opviel was dat het oude vertrouwde spinnende en ratelende geluid van de harddisk weg was. De hdd-led knipperde wel even, dus het zou wel goed zijn. Na enkele seconden kwam het Windows opstart scherm in beeld. Het hard disk clone programma heeft zijn werk goed gedaan. In een mum van tijd was mijn laptop opgestart. Ik denk dat de opstarttijd van Windows XP ten opzichte van mijn oude harddisk ongeveer gehalveerd is. Ook applicaties lijken wat sneller op te starten. De hele laptop voelt sneller aan. Nu met deze ssd erin kan hij nog gewoon een jaartje langer mee.

De oude hard disk zit nu in de casing en doet dienst als externe usb 2.0 harde schijf.

Heb jij ook een Kingston V2 SATA2 2.5 Kit 128GB?

Reviews door de redactie

Heb je ook al wat benches gedraaid op dit ding? Iets van hdtune, atto en/of crystalmark zegt heel wat over de daadwerkelijke prestaties. Snel is natuurlijk relatief ;).
Hierboven heb ik mijn ervaring met de kit beschreven. Niet zozeer de disk zelf gereviewed, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Als je geïnteresseerd bent in de benchmarks raad ik je aan de volgende review eens te bekijken: http://www.thinkcomputers...solid-state-drive-review/