MSI DKA790GX Review

StefanvanGelder 13 september 2010, 3.605 views

MSI DKA790GX

Pluspunten

• Overclock mogelijkheden
  • Goede futures
  • 140W support
  • SB750

Minpunten

• Geen sideport memory
  • Niet het goedkoopste moederbord met 790GX chipset

Layout Score: 5

Omdat ik mijn ‘oude’ DDR2 geheugen nog één keer wilde benutten, heb ik er voor gekozen 2de hands spullen op te scharrelen waardoor ik toch nog met de snelsten mee kan voor weinig geld. Ik ben begonnen met het moederbord omdat mijn huidige spullen ook al draaien op dit moederbord.Ik zocht een moederbord die voldoet aan de volgende punten:

- AM3 support
- 140W CPU support
- SB7xx
- 790X/GX/FX chipset

Crossfire mogelijkheid is een pre.

Na een advertentie te hebben geplaatst in V&A heeft Jurrian1210 mijn een dit moederbord aangeboden. Dank daarvoor!

Het moederbord voldoet aan alle eisen die ik had. Ook mijn vertrouwde ervaringen met MSI deden mij besluiten om dit moederbord over te nemen. Wil je weten of het een goede koop is geweest, dan zul de deze review door moeten lezen ;)

In deze review ga ik het bord direct vergelijken met mijn vorige moederbord. De MSI K9N NEO-F V3. Ik verwacht geen wonderen, maar we gaan het zien of een nieuw moederbord betere prestaties met zich mee brengt. Momenteel is het moederbord nog het enige ‘nieuwe’ onderdeel, ik verwacht in de nabije toekomst ook een Phenom II X4 965 o.i.d. bij te prikken.

Layout

De layout van dit moederbord is gewoon goed.Wat opvalt aan de layout zijn de heatsinks van de North- en Southbridge. Ik was in eerste instantie bang dat de heatsink van de Northbridge te hoog zou zijn voor mijn Scythe Mugen CPU koeler. Echter bleek er nog voldoende ruimte tussen te zitten. Zo’n 1 centimeter.

De ruimte tussen de Northbridge koeler en de CPU koeler

Het is erg handig dat de IDE controller en de 4 SATA poorten gedraaid op het moederbord zitten. Dit is ten eerste beter voor airflow. Ten tweede kunnen er ook geen insteekkaarten de poorten overlappen. Er zitten ook diverse handige knoppen op dit moederbord. We zien een aan/uit knop, reset knop en een clear CMOS knop. Als je hem in een kast hebt hangen heb je hier natuurlijk weinig aan. Enkel de clear CMOS knop kan handig zijn wanneer je moederbord niet meer boot bij een te hoge overclock o.i.d. Maar omdat ik hem nu buiten een kast heb draaien vind ik de aan/uit knop wel erg handig. Ik heb geen schroevendraaier meer nodig om hem op te laten starten!

De knoppen op het moederbord

Er is eigenlijk maar weinig aan te merken op dit moederbord qua layout. De floppy connector zit wel beroerd onderaan het bord, mocht je die dus gebruiken dan is dit wel een nadeel.

Featureset

Dit bord heeft een zeer uitgebreide futureset. Alles wat ik nodig heb zit er op. Het verschil met de MSI DKA790GX Platium is dat dit moederbord geen sideport memory heeft. Aangezien ik een losse videokaart gebruik, en de onboard IGP uitschakel, zal me dit een zorg zijn.

Dit moederbord ondersteunt officieel het unlocken van extra cores bij de AM3 processoren. Ik neem aan dat dit verhaal wel bekend is. AMD schakelt op processoren bijvoorbeeld het L3 chache gedeelte uit. Een reden hiervan kan zijn dat het L3 cache gedeelte op de CPU niet door de tests van AMD komt. Als dit het geval is het je ook de kleinste kans om het uitgeschakelde gedeelte van de processor te unlocken. Een andere reden kan zijn dat de vraag naar deze processors zo groot is dat ze ‘goede’ processors gebruiken en hiervan ook een gedeelte uitschakelen. Als dit het geval is zal het dus wel lukken om de extra cores, of L3 cache te unlocken. Dit moederbord heeft in de BIOS de optie: ‘Unlock CPU Core’. Mijn logische verstand zegt mij dat dit wel eens de makkelijke manier is om extra cores te unlocken :z . Wanneer deze optie niet aanwezig is moet ACC (Advanced Clock Calibration) worden ingeschakeld. Helaas heb ik niet de benodigde processor om dit te testen.

Het moederbord ondersteunt ook alle huidige processors, incl. de 140W modellen. Als de Thuban processors een DDR2 geheugen controller hebben ingebouwd ga ik er vanuit dat die processors ook op dit moederbord zullen werken. Natuurlijk wel na een BIOS update. Helaas heb je de zekerheid dat er een BIOS update komt nooit.

Omdat er 2 PCI-e sloten aanwezig zijn icm een 790GX chipset is het mogelijk om CrossfireX te draaien. Omdat de 790GX chipset totaal over 16 PCI-e lanes beschikt zullen deze PCI-e sloten op x8/x8 draaien wanneer je beide sloten zult gebruiken. De performance hit is voor low- en mid-end kaarten te verwaarlozen. Wanneer je echter een 5970 of 5870 is Crossfire wilt gaan draaien is het verstandiger om te kiezen voor een moederbord met een 790FX chipset. Deze chipset heeft in totaal 32 PCI-e lanes tot zijn beschikking.

Op het moederbord zijn 4 geheugensloten te vinden. Hier kan maximaal 8GB DDR2 geheugen in. In combinatie met een AM2+ of AM3 processor het geheugen maximaal op 1066 Mhz draaien. Zelf gebruik ik in deze tests een AM2 processor welke geen 1066Mhz ondersteunt, vandaar dat ik op maximaal 800Mhz draai.

Tegenwoordig hebben volgens mij alle moederbord van MSI standaard een OC knop op het moederbord. Hiermee van de HTT-Link met 10, 15 of 20 % worden verhoogd.

DOC1DOC2CPU Frequency
1:ON2:OFFDefault
1:ON2:OFF Increase 10% speed of FSB
1:OFF2:ON Increase 15% speed of FSB
1:OFF2:OFF Increase 20% speed of FSB

De OC switch

Unlock

Sinds een aantal maanden heb ik een AMD Phenom II 555 BE processor aangeschaft. Natuurlijk heb ik geprobeerd om deze te unlocken, dat is gelukt ook! Dit moederbord kan dus goed overweg met unlockable processors. Hiervoor moet je 2 dingen inschakelen in de BIOS, namelijk ACC en CPU unlock. Nadat je deze hebt ingeschakeld kun je ook kiezen welke cores je wilt inschakelen. Als je bijvoorbeeld een brakke 4de core hebt, zou je er dus ook een X3 van kunnen maken. Erg handig als je het mij vraagt.

Overklokbaarheid

Op mijn vorige moederbord was de Athlon X2 4800+ tot 2875 Mhz stabiel. Hiervoor had ik een Vcore nodig van 1.325 (stock vcore). Aangezien mijn vorige moederbord slechts tot 1.375 kon gaan, had ik ook niet veel overclock ruimte. 3Ghz (op 1.375) was wel stabiel wanneer je prime95 er op los liet, echter kreeg ik op deze snelheid cold boot problemen waarna de BIOS zich resette. Waarschijnlijk had de northbridge iets meer spanning nodig, helaas was mijn vorige moederbord te beperkt om dit te kunnen instellen. Met dit moederbord wilde ik natuurlijk wel die 3Ghz halen.

De DKA790GX heeft in ieder geval genoeg opties voor het overclocken. Wanneer je de HTT-link verhoogt wordt er direct weergegeven op welke snelheid de processor en het geheugen dan draait. Iets wat ik op mijn oude moederbord erg miste. Daarnaast kun je 2 profielen opslaan, ook een handige future. Bij een CMOS reset blijven deze profielen ook bestaan, anders had je er ook weinig aan natuurlijk.
De maximale stabiele overclock is 3100 Mhz geworden. Stabiel houdt hier in dat ik een uur lang prime95 heb laten draaien. Ik weet dat het eigenlijk langer moet, maar aangezien ik niet zwem in de tijd heb ik het even kort gehouden;) Voor 3100 Mhz had ik een vcore nodig van 1.395V. Aangezien ik (nog) niet hoger wilde gaan met mijn vcore, is mijn overclock niet hoger uitgevallen. Als je er nog meer spanning op zet is er ongetwijfeld nog meer uit te halen.

Ik vond een overclock van 3Ghz eigenlijk wel genoeg, dit is natuurlijk ook de magische grens. De Vcore die ik hiervoor nodig heb is 1.355V. 1.345 geeft na 2 uur prime95 een error, de grens is bereikt :)

Compatibiliteit

Op zich is de compatibiliteit van dit bord prima. Echter is er wel één ding minder dan bij mijn vorige moederbord. Het geheugen heeft meer voltage nodig om op dezelfde snelheden te lopen. Kon het geheugen op mijn vorige moederbord met 1.9V af, hier heeft die 2.0V nodig. Maar dit ligt nog binnen de specificaties van het geheugen. (4-4-4-12 @ 2V)

Benchmarks

Ik heb de volgende benchmarks gebruikt:

• 3D Mark 06
• 3D Mark Vantage
• Everest Memory Benchmark

Met dank aan de Benchbakker van TERW_DAN heb ik de resultaten van de 3Dmarks weergegeven.

Allereerst 3DMark 06 met een overclock van 20% op de processor. De GPU draait op stock snelheden. Dat is 775 Mhz voor de core en 2250 Mhz voor het geheugen. In 3Dmark 06 zijn de prestaties met zo’n 6% toegenomen. Overal zijn de zelfde instellingen gebruikt. Zelf was ik onder de indruk van zo'n groot verschil. Daarom heb ik alles dubbel gecheckt.

3DMark06 CPU @ 2800Mhz GPU @ stock
DKA790GX 9181
K9N NEO-F V3 8622
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Wanneer we de boel overclocken wordt het verschil al kleiner. Ik had gehoopt op 10K 3DMark puntjes, dat bleek echter net niet haalbaar. Maar dit ga ik nog zeker proberen omdat ik nog wel overclock ruimte heb. De processor draait op 3050 Mhz, en de GPU op 870/2400 Mhz. Het verschil is nog zo'n 3%

3DMark06 CPU @ 3050Mhz GPU @ 870/1200
DKA790GX 9862
K9N NEO-F V3 9513
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

3DMark Vantage mocht ook niet ontbreken. Aangezien ik geen superbak heb haal ik geen monster scores :/ Het verschil is hier te verwaarlozen.

3DMark Vantage CPU @ 2800 Mhz GPU @ stock
DKA790GX 4149
K9N NEO-F V3 4097
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Farcry2 heeft een ingebouwde benchmark, hier heb ik dan ook gebruik van gemaakt. Settings: Demo(Ranch Small), 1280x1024 (75Hz), D3D9, Fixed Time Step(No), Disable Artificial Intelligence(No), Full Screen, Anti-Aliasing(None), VSync(No), Overall Quality(Optimal), Vegetation(Very High), Shading(Very High), Terrain(Very High), Geometry(Very High), Post FX(High), Texture(Very High), Shadow(Very High), Ambient(High), Hdr(Yes), Bloom(Yes), Fire(Medium), Physics(Medium), RealTrees(Medium)

Als eerste staan de gemiddelde FPS, daaronder staat het minimum aantal FPS. De DKA790GX weet er een paar FPS meer uit te persen.

Far Cry 2 Benchmark
DKA790GX - Avg FPS 35
K9N NEO-F V3 - Avg FPS 33
DKA790GX - Min FPS 29
K9N NEO-F V3 Min FPS 26
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Als laatste benchmark heb ik de ingebouwde benchmark gebruikt van Everest. Omdat de kloksnelheden gelijk zijn, zijn hier weinig verschillen te constateren. Het ging mij dan ook vooral om de memory snelheden. Deze zijn echter niet noemenswaardig veranderd.

Everest Memory Benchmark
DKA790GX - Read 7857
K9N NEO-F V3 - Read 7924
DKA790GX - Write 7912
K9N NEO-F V3 - Write 7912
DKA790GX - Copy 7985
K9N NEO-F V3 - Copy8285

Stroomverbruik

Je zou denken dat dit moederbord minder energie slurpt. Gezien de nieuwe technieken die hier voor bedacht zijn. Daarom heb ik het verschil tussen beide borden gemeten.

Om het stroomverbruik zo hoog mogelijk te laten op lopen heb ik tegelijkertijd Prime95 (V25.8) + Furmark (V1.7.0) laten draaien. Zowel in ilde toestand als load toestand weet de DKA790GX zich positief te onderscheiden van de K9N Neo-f V3.

Stroomverbruik stock C&Q enabled
DKA790GX - Ilde 75
K9N NEO-F V3 - Ilde 83
DKA790GX - Prime95 + Furmark 233
K9N NEO-F V3 - Prime95 + Furmark 235
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Tijdens de overclock worden de verschillen alleen maar groter.

Stroomverbruik OC
DKA790GX - Ilde 81
K9N NEO-F V3 - Ilde 98
DKA790GX - Prime95 + Furmark 265
K9N NEO-F V3 - Prime95 + Furmark 276

Conclusie:

Ik ben tot nu toe erg tevreden met het moederbord. De overclock mogelijkeden zijn zeer goed te noemen in de BIOS. Er is vanalles in te stellen qua voltages. Nu nog een tweede hands Phenom II opscharrelen voor een zacht prijsje en ik heb een lekker systeem voor minder dan 200 euro;) Nadelen ben ik nog niet tegengekomen. Voor mensen die gebruik maken van de onboard GPU is dit moederbord minder geschikt. Doordat er geen sideport memory aanwezig is zijn de grafische prestaties lager. Het scheelt toch zo'n 10 tot 15%.

Update 3-2-2010: stroomverbruik toegevoegd
Update 3-2-2010: farcry2 benchmark toegevoegd
Update 13-9-2010: unlock hoofdstuk toegevoegd

Heb jij ook een MSI DKA790GX?

Nette review Stefan! Hoop dat je nog lang plezier van het bord zal hebben. :)
Ik heb ook dit bord gebruikt, is nu doorgeschoven in de familie. Bij mijn PhII X3 heb ik wel geprobeerd ACC aan te zetten, maar dat leidde meteen tot crashes. Ik had dan ook niets aan de voltages o.i.d. gedaan. In mijn nieuwe moederbord, de 790FX-GD70 werkt het unlocken wel 'gewoon' al heb ik geen stabiliteits/overklokpogingen gewaagd met 4 cores.
Bij mijn DKA790GX Platinum loopt mijn unlockte X3 720 als een zonnetje op 3.0Ghz! werk inmidddels alweer een maandje of 4 zonder een enkele crash met deze instelling.. :)
Wordt in CPU-Z aangegeven als AMD Phenom II X4 20 Processor.. :*)

Kleinigheidje: er zijn nog wat minimale verschillen naast het sideport memory tussen de platinum en deze versie; bijgeleverde kabels (waaronder een extra USB bracket) en twee heatpipes in plaats van 1 (je ziet de ruimte voor de tweede heatpipe ook duidelijk op je eerste foto).. ;)
Zeer nette review Stefan. Mag ik persoonlijk als enig esthetisch minpuntje toevoegen dat het bord wel een kapot lelijk kleurenschema heeft? Als je geen raampje in je pc hebt zal dat verder wel loslopen, maar het verdient geen schoonheidsprijs, in tegenstelling tot de meeste AM3 bordjes van MSI.
Dat mag ;) Ik kan je daarover trouwens geen ongelijk geven, maar mijn Cooler Master II Advanced is toch (nog) gesloten. Ik heb liever een goede lay-out dan een mooie :Y)