Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Omnia Qwerty B7610 Zwart Review

M.vd.Haak 18 februari 2010, laatste update op 18 februari 2010, 10.079 views

Samsung Omnia Qwerty B7610 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Jackplug mogelijkheid
  • Compleetheid featureset/compatibiliteit
  • Netwerkdetectie Wi-Fi
  • Office Mobile

Minpunten

• Plaats voor extra geheugen (micro SD)
  • Hoeveelheid apps (gebrek aan overzicht in Life)
  • Laadtijd accu

Sinds 27 januari ben ik in het bezit van een Samsung Omnia Qwerty (B7610). Na 2 jaar trouwe en goede dienst gaat mijn Samsung G800 de kast in, om slechts als back-up phone te fungeren.
Dit is mijn eerste uitgebreide review. Alle tips. trucs, handigheidjes, verzoekjes etc lees ik graag in de comments :) .

Waarom een Samsung Omnia Qwerty?

Ik had, voordat ik de Omnia Qwerty aanschafte, al enige tijd op Tweakers rond lopen struinen naar reviews van andere vergelijkbare telefoons. Daarnaast had ik regelmatig op de website van o.a. Hi gekeken welke telefoons er werden aangeboden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Omnia Qwerty omdat het design mij aansprak en de combinatie van een groot touchscreen en een toetsenbord mij ideaal lijkt.

Je weet dat er Windows Mobile op zit?

Ik heb hier en daar al een beetje kunnen spieken hoe Windows Mobile werkt, want een vriend van mij heeft een Xperia X1 (sindskort iPhone) en mijn moeder heeft na diverse HP toestellen nu een Nokia E75. Deze Omnia Qwerty komt met Windows Mobile 6.5 uit de doos. Sommige hebben misschien nog een Windows Mobile 6.1, maar de eigenaren kunnen gratis upgraden naar 6.5.

Windows Mobile 6.5

De verpakking en inhoud.

Zoals ik al zei, ik heb het toestel pas 27 januari en aangezien ik bij mijn vriendin was die avond heb ik me maar sociaal gedragen. Ik heb dus heerlijk de hele avond op de bank gezeten met wat drinken en een zak chips :Y) . Dus dan pak ik het pakketje maar wat later uit!

http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-doos.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-doos2-1.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwertyachterkant.jpg
Verpakking - Feature vermelding - Cover, toestel en accu

Oké, dus de verpakking is klein maar ziet er goed uit. Maakt ook niet uit, het gaat erom dat het toestel en de accessoires goed verpakt zitten niet waar? Wanneer je de verpakking open maakt zie je direct het toestel liggen in al zijn schoonheid (tenminste, ik vind het een mooi ding). Verder vind je in de verpakking wat naslagwerk, CD, headset, netstroom adapter (mini-usb), een datakabel en natuurlijk een accu (1500mAh). Oh en niet te vergeten een stylus!

• Omnia Qwerty
• Accu
• Stylus
• Headset
• Handleidingen
• CD
• Datakabel
• Adapter

Een pluspunt is de headset. Tot nu toe had ik altijd met telefoons dat er een setje verschrikkelijke oordopjes bij zaten en ook nog eens met een onpraktische stekker. Bij de Omnia Qwerty zitten in-ear oordopjes met een standaard jackplug. De geluidskwaliteit van de headset vind ik niet bijster geweldig, het is goed genoeg maar ik zou er een ander setje in-ear oordopjes bij nemen. Zeker gezien de standaard jackplug uitgang op de Omnia Qwerty. Nu genoeg over de inhoud van de verpakking. Het is voldoende, maar verwacht niet allerlei goodies zoals een extra geheugen kaartje oid.

Hoe ziet het toestel eruit?

De Omnia Qwerty ziet er goed uit. Met accu erin heb ik toch wel het idee dat ik een 'bulky' toestel in mijn handen heb. Dat vind ik persoonlijk helemaal geen probleem, dat had ik in het begin ook met mijn Samsung G800, dat was (toen hij nieuw was) ook een 'massief lomp ding'. De Omnia Qwerty ligt prettig in de hand, voelt degelijk aan en de losse onderdelen (klepjes e.d.) zijn prima afgewerkt. De stylus is iets te goed opgeborgen in het toestel, want ik moet nu in het begin er behoorlijk aan trekken om de stylus te kunnen pakken. Wellicht dat dit in de toekomst verandert door wat meer gebruik.

http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-Toetsenbord.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-stylus.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-uitgangen.jpg
Toestel open - Toestel met stylus - Mini-usb en jackplugg

Het toetsenbord is even wennen aangezien de toetsen redelijk dicht op elkaar zitten. Het hoeft geen minpunt te zijn, het is ongetwijfeld een kwestie van wennen. Een minpunt vind ik de plek waar je het extra geheugenkaartje moet plaatsen. Dat is namelijk achter de achterkant van het toestel. Je moet eerst de achterkant verwijderen voordat je het geheugenkaartje (micro SD) kunt plaatsen. Ik ben van mijn G800 gewent dat het extra geheugen in de zijkant van het toestel geplaatst kan worden en dat vind ik toch prettiger.

Het beeldscherm is mooi helder en geeft de kleuren en beeld scherp weer. Het 3,5" AMOLED beeldscherm geeft kleuren rijk weer. Uiteraard gaat de techniek vooruit en is het niet altijd zinvol om een vergelijking te treffen met oude toestellen, maar dit beeldscherm is het beste wat ik tot nu toe heb gezien qua weergave.

Internet en Wi-Fi

Ik heb het toestel in combinatie met een abonnement van Hi. Ik heb daarbij een internetbundel afgesloten omdat ik graag mijn email wil synchroniseren en uiteraard op de fiets, in de bus of trein kunnen surfen :9 . Helaas is het een abonnementverlenging dus zal mijn internetbundel pas over een tijdje ingaan. Aangezien ik mezelf niet op de kosten wil jagen zal ik het internetgebruik via mijn thuisnetwerk testen dmv. Wi-Fi. Gelukkig is dat één van de features van dit toestel.

http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-Wi-Fi.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-Operabrowser-1.jpg
Wi-Fi interface - Opera browser

In principe kun je vrij gemakkelijk verbinding maken met WLAN's die het toestel op pikt. Ik zag met de Omnia Qwerty 8 draadloze netwerken in de omgeving, terwijl mijn laptop (HP Compaq 8510p) er 15 telde. Niet slecht als je het mij vraagt. Daarnaast maakt het mij niet uit hoe goed de Omnia Qwerty andere netwerken ziet, ik maak toch alleen gebruik van mijn eigen netwerk wanneer ik thuis ben. De snelheid via Wi-Fi valt mij reuze mee. Ik heb een beetje met YouTube via Opera lopen spelen en de streamingsnelheid viel mij mee. Het beeld kwaliteit van de YouTube filmpjes viel me daarentegen vies tegen, maar misschien moet ik nog wat instellingen 'fine-tunen'.

Op de Omnia Qwerty staan Internet Explorer en Opera als internetbrowsers. Ik heb een aantal sites met Opera bezocht en deze geeft de website prima weer. Het is soms wel handig om de stylus erbij te pakken ivm kleine onderdelen op bepaalde websites. Uiteraard kan het ook liggen aan mijn dikke worstenvingers, maar dat geef ik liever niet toe natuurlijk.. :D

'Out of the box' lijkt Opera toch beter te werken dan Internet Explorer. Bij het bezoeken van een standaard website als Geenstijl.nl begon Internet Explorer een melding te geven met het typische Windows schildje dat we kennen van Vista en Windows 7. Opera blijkt websites als Geenstijl.nl wel te kunnen openen zonder 'moeilijk' te doen. Uiteraard is er bij Windows Mobile de mogelijkheid om apps toe te voegen.

Outlook, Office Mobile en Adobe Reader.

E-mail synchroniseren gaat vrij makkelijk met dit toestel. Tenminste, als je in de gaten houdt dat je de e-mailinstellingen via 'ActiveSync' instelt. Ik had eerst mijn gmailaccount ingesteld bij de app 'E-mail', met als gevolg dat mijn telefoon vrolijk zo'n 14.000 e-mails binnen begon te trekken. Dat komt namelijk mede omdat ik Outlook op de desktop en laptop gebruik om mijn e-mail te lezen, waardoor alle e-mails via een browser als 'ongelezen' bestempeld staan. Maar goed, dat is een bijkomstigheid. Schande maakt wijs, dus met wat hulp van een vriend had ik alles goed ingesteld via 'ActiveSync'. Wanneer je de instellingen goed het ingesteld dan kun je via de app 'E-mail' je e-mail lezen en versturen.

Het uiteindelijke e-mailen is een fluitje van een cent, net als tekst verwerken in Word. In Word is het uiterlijk van het programma erg minimaal, maar dat is ook niet vreemd want je werkt met een smartphone en niet met een laptop of desktop. Er moet een grens zijn met functionaliteiten. Excel vind ik zelf verschrikkelijk op een klein scherm en zeker gezien de beperkte visuele mogelijkheden bij Office Mobile. Gelukkig zal ik zelf niet veel gebruik maken van Excel of PowerPoint. OneNote is een beetje overbodig naar mijn idee, want er staat namelijk al een notitie app van Samsung op de Omnia Qwerty en die voldoet prima aan mijn eisen. Wat ik zelf opmerkelijk vind is dat Outlook niet onder Office Mobile is ondergebracht maar onder de 'E-mail' app.

Gelukkig is Adobe Reader LE een stuk vlotter dan de computerversie die de meeste mensen gewend zijn. Mijn ervaring met Adobe Reader op de computer is namelijk dat het een log, traag en geheugenvretend programma is. Niets is minder waar op de Omnia Qwerty, dus mocht je een pdf bestand moeten openen dan zal het geen groot probleem zijn met de Omnia Qwerty.

Multimedia.

De Omnia Qwerty is een smartphone en wat natuurlijk niet kan ontbreken op een smartphone is de ondersteuning van multimedia. De Omnia Qwerty speelt diverse mediabestanden af, waaronder DivX films. Er zit niet ontzettend veel interne geheugen in de telefoon om zowel films als muziek op te kunnen slaan (zo'n 1,5GB). Het is verstandig om een micro SD kaartje bij de Omnia Qwerty aan te schaffen wanneer je mee wilt doen dan alleen e-mailen, internetten en tekstverwerken. In de Pricewatch van Tweakers.net zul je zien dat de prijzen van micro SD reuze meevalt. Ik heb zelf een 8GB Kingston kaartje besteld voor muziek en films.

Er zit een digitale fotolijst app op de telefoon, erg handig vind ik het niet. Het idee is leuk, maar er is geen cradle oid. bij de telefoon geleverd waar je hem rechtop in zou kunnen zetten. Leuk idee, slechte uitvoering. De fotoalbum op de telefoon detecteert automatisch alle foto's/afbeeldingen. In het begin duurt dit even, maar het is handig dat alles automatisch wordt meegenomen in de bibliotheek. Zelfs al het album art wordt meegenomen.

Windows Media Player laat keurig alle albums incl. album art zien. Je moet wel zorgen dat je album art bij je muziek plaatst. Want ik heb nog niet meegemaakt dat Media Player automatisch album art download. De geluidskwaliteit van het toestel bij het afspelen van muziek/films via de speaker is voldoende. Bij lange na niet genoeg voor de liefhebber, maar daarvoor heb je de standaard jackplugg. Windows Media Player speelt ook prima video's af. Ik heb zelf 300 in .avi formaat afgespeeld. Het beeldkwaliteit is erg goed. Geen haperingen tijdens het spelen van de film en prima geluidskwaliteit. Deze feature gaat mij tijdens het reizen met het OV nog veel plezier opleveren.

De ingebouwde camera maakt prima foto's met zijn 5 MP, maar verwacht geen resultaten van een spiegelreflex camera. Het is en blijft een telefoon met een camera en niet andersom. De camerafunctie heeft een mooie interface voor het aanpassen van opties of het toepassen van effecten. Met de camera kun je uiteraard ook filmpjes maken met een max. resolutie van 720x480.

http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-Fotoalbum.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-MediaPlayer-1.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-Audio.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-Camera.jpg
Foto album - Muziek albums - Geen Klasse, Geen Stijl - Camera Interface

Met Connected Home en Streaming Player kun je media van een andere bron afspelen op de Omnia Qwerty. Dit vind ik een hele gave feature, maar ik heb het nog niet kunnen gebruiken. Ik zal in de toekomst nog eens kijken of dit de moeite waard is om toe te passen.

Naast al deze apps zijn er ook nog zaken als een RSS reader etc. Deze zal ik vrijwel niet gebruiken en heb ik daarom ook niet meegenomen in mijn review.

Reactietijd, bereik, telefoneren en accuduur.

Laat ik allereerst vooropstellen dat de accuduur compleet afhangt van het type gebruiker. Ik speel op dit moment behoorlijk wat met mijn telefoon en dat kost natuurlijk wat prik. Maar uiteindelijk zal ik geen hardcore user zijn, denk ik. Ik heb Wi-Fi ook niet de hele tijd aanstaan en dat scheelt ook een behoorlijke slok op een borrel. Bij de gemiddelde gebruiker zal de accu van de Omnia Qwerty het wel 2 dagen volhouden. Ik heb mijn telefoon 9 van de 10 's nachts aan de lader, dus ik zal niet snel met een lege accu worden geconfronteerd.

Wat mij wel erg opvalt is de lange laadtijd van de accu. Vooral de eerste keer laden nadat de accu helemaal leeg was. Het laden duurde een paar uur en dat vond ik opvallend veel. Wanneer je de telefoon echter tijdens je nachtrust aan de lader hangt, merk je hier niets van.

Het bereik van de Omnia Qwerty is gewoon goed te noemen. Met mijn Samsung G800 had ik vrijwel overal bereik en met de Omnia Qwerty is dat weer het geval. Ik heb zelf een Hi abonnement, dus zit ik op het KPN netwerk. Het bereik zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van de provider.

Telefoneren kun je ook nog met dit toestel, je zou het haast vergeten met alle apps en features. Ik heb een aantal gesprekken gevoerd en ik ben vrij neutraal over de helderheid van het geluid tijdens het bellen. Ik ben niet achterover geslagen van het geluidskwaliteit, maar ik zit ook niet in een hoekje depressief te zijn omdat ik niet fatsoenlijk met dit toestel kan bellen. Het geluid is gewoon zoals het moet zijn, prima.

Filmpje gebruik zonder SIM-kaart in Life modus, zonder Samsung Layer.

De reactietijd van het scherm en de applicaties is ruim voldoende naar mijn smaak. In het begin toen ik het toestel vol stampte met muziek, films en afbeeldingen was hij wat traag. Maar dat had ik wel verwacht omdat alle media in de bibliotheken worden opgenomen. Dus dat is eigenlijk geen minpunt. Waar je als gebruiker goed op moet letten is het taakbeheer. Bij veel applicaties is het makkelijk om het "X' teken te gebruiken om de app te sluiten. Niets is minder waar, sommige apps hebben de neiging om op de achtergrond verder te draaien. Met als gevolg dat je na verloop van tijd een stapel apps hebt lopen draaien en je telefoon zich in het zweet moet werken. Dus een tip voor gebruikers en kopers: houd je taakbeheer in de gaten wanneer je telefoon traag aanvoelt.

Work en Life.

Persoonlijk ben ik helemaal in de ban van het Samsung Today Interface. Het ziet er zoveel beter uit dan de WidgetPlus Interface. Je bureaublad is opgeruimd en je wordt niet dood gegooid met alle programma's die beschikbaar zijn. De kleuren die gebruikt zijn zien er goed uit. Het uiterlijk en de ordening is gewoon basic. Alles wat op de telefoon verder is te vinden, kun je achter "start" zien.

http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-SamsungToday.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-Lifeinterface.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-Windows-standaard.jpg http://i925.photobucket.com/albums/ad96/marcvanderhaak/Omnia%20Qwerty/th_OmniaQwerty-Appinterface.jpg
Samsung Today Interface - Samsung WidgetPlus Interface - Windows-standaard Interface - App Interface

WidgetPlus zal meer weg gelegd zijn voor de minder volwassen gebruikers, denk ik. De gebruikers die getwijfeld hebben tussen een Samsung Star en een Samsung Omnia Qwerty bijvoorbeeld. De vergelijking is misschien wat scheef, maar het contrast is duidelijk tussen de gebruikers. En laat dat het nu zijn wat ik wil benadrukken. Maar het zijn natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeuren.

De Windows-standaard Interface is wel lekker glossy en deze heb ik ook in mijn Life profiel ingesteld. In mijn Work profiel heb ik natuurlijk de Samsung Today Interface ingesteld, zoals die op de foto te zien is.

Conclusie. 8)7

Ik heb de Omnia Qwerty inmiddels al een poosje in mijn bezit en begin er steeds meer verliefd op te worden. Dit is mijn eerste smartphone en ik ben zeer tevreden met mijn keuze. Ik wou een qwerty en touch telefoon, die ook nog eens betaalbaar is. Het toestel kan goed meekomen qua snelheid en accuduur. De standaard aanwezige programma's vervullen mijn meeste wensen (video's, foto's, muziek en e-mail). Ik zal nog wel opzoek moeten naar een gratis navigatieprogramma. Het uiterlijk spreekt mij enorm aan en de bouwkwaliteit ben ik goed over te spreken. Smsen, e-mailen gaat eenvoudig wanneer je de instellingen goed hebt staan. Internetten gaat makkelijk en snel, soms is de stylus toch wel erg handig bij kleine knoppen oid. De bijgeleverde software van Samsung (New PC Studio) werkt wel handig om met je pc te synchen. Al met al ben ik dik tevreden over het toestel na een kleine maand testen en aankloten.

Links.
Officiële website Samsung Omnia Qwerty
Review door Tweakers.net
Gebruiker reviews op Kieskeurig.nl
Photobucket met mijn foto's

Mocht je nog vragen hebben over het toestel, plaats ze in de comments en wellicht dat ik of iemand anders je vraag kan beantwoorden. Anders kun je altijd nog in GoT terecht uiteraard.

De foto's zijn gemaakt met mijn Samsung G800. Meer foto's kun je vinden in de gallery van de review van Arnoud Wokke (Tweakers.net).

Heb jij ook een Samsung Omnia Qwerty B7610 Zwart?

Reviews door de redactie

He, cool ik sta in je review haha! De xperia zal binnenkort ook weer gebruikt gaan worden misschien als tweede speelofoon, want die draait nu winmo6.5 en android in dual boot.

Qua uiterlijk is dit ook zeker geen slecht toestel, en qwerty is sowieso een pluspunt :) winmo 6.5 is ook een grote verbetering tov 6.1 dus ook mooi dat dat erop zit dan! Internetabbo is wel een vereiste haast bij dit soort toestellen, wanneer gaat die in?

Die microSD plek is theoretisch onhandig maar in de praktijk druk je er 1 keer een 8GB kaartje in en dan hoeft ie er nooit meer uit, toch :P dus dat zal wel goedkomen dan.
Ik ken inderdaad niemand anders met een X1 ;) Internet abonnement duurt nog wel even helaas. Ik moet even graven in mijn facturen om precies te zien wanneer mijn abonnement overgaat. Ik heb nog een 4GB kaart in mijn G800 zitten, maar zit er wel over na te denken om uit te breiden met het geheugen voor DivX etc.
Ik kreeg netjes een 8GB geheugenkaartje bij mijn Omnia Qwerty (zat in het doosje van het toestel zelf, dus lijkt me niet dat Telfort deze er zelf los bij gedaan heeft). Ik las wel meer verhalen over wisselende inhoud retail verpakkingen, maar vind 't raar dat het er bij jou niet bij zit.
Het schijnt dat er een poosje een actie is geweest met de 8GB kaartjes en de Omnia Qwerty. Ik geloof dat het in eind 2009 heeft plaatsgevonden.

Ik heb het toestel pas sinds gisteren, dus wellicht dat ik die actie heb gemist en dat jij mazzel had. Sinds wanneer heb jij het toestel dan?

edit: notsonnewbie had het hier ook over in zijn review van de Omnia Qwerty

[Reactie gewijzigd door M.vd.Haak op 29 januari 2010 14:44]

Ik heb de mijne inderdaad december 2009 ontvangen. Ik was overigens niet op de hoogte van een actie en het stond ook niet op het doosje vermeld. Althans in mijn geval. Andere providers adverteerden hier wel (duidelijk) mee. Het kan zijn dat Telfort onderbewust meewerkte aan de actie, maar het niet breeduit heeft lopen verkondigen.
Ik was in ieder geval aangenaam verrast.

Tevens ook erg tevreden met m'n toestel hoor :) Ik heb zelf wel die hele Samsung shell d'r af getrapt en er SPB Mobile Shell op geïnstalleerd. Hierdoor kan ik niet meer switchen tussen de W&L modus, maar dat gebruikte ik toch niet. Persoonlijk vind ik de "Geavanceerde" Samsung instellingen erg beperkend voor de vrijheid van het instellen van de telefoon.

Edit: verder prima review! Ga zo door :)

[Reactie gewijzigd door TNO op 29 januari 2010 15:45]

Ik ga je review goed in de gaten houden, dit toestel is een goede kansheber om mijn HTC S730 te vervangen (wil persé een qwerty-toetsenbord). Ben o.a. erg benieuwd hoe lang je met de accu doet en hoe snel hij reageert (vindt de S730 erg traag bij het starten van applicaties bijvoorbeeld).
De HTC S730 is dan ook wel de definitie van traagheid. Dat ding heeft veel te weinig ram om serieus mee te kunnen werken.

De omnia is van een ander laken een pak, daar kun je veel meer mee. Processor is sneller, ram is hoger...

Daar komt nog bij dat de S730 een apart soort telefoon is. Mini-nontouchscreen erbij, kreupele winmo.. ik ben er niet zo'n fan van haha. Met zo'n omnia qwerty ga je er zeker op vooruit.

Zijn er verder geen HTC's die interessant zijn voor jou? De sense-interface die zij hebben gebouwd is beter dan samsung's interpretatie van een schil, en er is een actieve community op bijvoorbeeld xda-developers en htcpedia.
Ik sluit HTC niet helemaal uit hoor. De Touch Pro 2 spreekt me ook wel aan bijvoorbeeld :)

Maar een vriend van me heeft de "gewone" Omnia, en ik moet zeggen dat dat me een leuk ding leek, vandaar dat ik zijn opvolger (met qwerty) zeker ook een kans zal geven als ik een nieuwe ga kopen.

De S730 is inderdaad traaaag, ik begrijp niet waarom ze de Tytn II toen wel 256 MB ram konden geven, terwijl dit ding er maar 128 kreeg (waardoor ik zelfs na in de task manager alles te stoppen maximaal 11 MB vrij heb (en meestal zelfs maar 8-9 MB). Zal wel een besparingspunt zijn geweest...
Had de HTC S730 maar 128MB ram gekregen. Hij kreeg er maar 64MB. In Japan hebben ze wel een 128MB S730 gelanceerd.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 17 februari 2010 13:14]

Mijn tip: Sony's X10 mini. Weliswaar android maar wel lekker klein en mooi zoals je S730
Just curious: Als je deze telefoon (en WinMo, lees ik tussen de regels door) kiest om je e-mail te syncen, waarom heb je dan voor Samsung gekozen en niet voor bijvoorbeeld HTC?
Ik heb ook zeker naar de modellen van HTC gekeken en bijvoorbeeld de Pro Touch 2 als serieuze kandidaat aangemerkt. Maar het uiterlijk van de Pro Touch 2 stond mij niet echt aan, met daarbij dat ik niet veel vertrouwen had in de constructie van het kantelmechanisme (van het beeldscherm).

Het modellengamma van HTC staat mij op dit moment niet erg aan. Nokia kan mij niet bekoren als consument en de Omnia Qwerty beviel mij qua design en features.

[Reactie gewijzigd door M.vd.Haak op 29 januari 2010 16:00]

Prachtige review!

ik heb echter wel wat problemen met mijn mail synchroniseren.
Wellicht kan iemand me hier ermee helpen.
Ik heb zelf een hotmail account, deze heb ik gesynchroniseerd met outlook op mijn laptop. Nu wil ik dat natuurlijk ook op mijn mobiel snel en handig kunnen openen. Ik heb Windows Mobile Defense Center gedownload op mijn computer, heb namelijk windows vista. Nu probeer ik elke keer de Outlook inbox van mijn computer te synchroniseren met mijn telefoon via de usb kabel.
Ik open hierna Email op mijn telefoon en klik op Outlook E-mail. Je zou dan verwachten dat je mailtjes hier dan in staan, maar dat staan ze dus niet.
Als ik een nieuw account toe wil voegen, mijn hotmail account, opent er meteen een scherm van Opera (dus gewoon internet) en dan zie ik mijn hotmail inbox.

Dit moet toch ook gewoon kunnen via Outlook op je mobiel?
Wie kan me helpen, want ik snap er niets meer van.
Ik heb geen ervaring met hotmail en synchroniseren. Ik weet dat je bij outlook kunt instellen dat je de berichten op de server wilt laten staan. Misschien heb jij dit niet ingesteld. Misschien kun je beter hulp zoeken in het GoT, aangezien ik geen ervaring met hotmail heb. Succes!
he, ik heb zelfde mobiel, alleen een vraag, hoop dat iemand dit ziet, en kan beantwoorden,
bij mij staat standaard de widgetplus interface aan, hoe schakel je de windows standaard interface in?
alvast bedankt
gr.
Hey Antonie,

Wanneer je de volgende stappen volgt kun je de standaard Windows interface inschakelen.

>ga naar "Instellingen";
>ga naar "Basisinstellingen" (automatische scherm na instellingen);
>ga naar "Display en verlichting";
>ga naar "Items op Vandaag";
>schakel daar "Windows-standaard" in.

Klaar is Antonie. Niet zo moeilijk, toch?
Mooie review

goeie uitleg,

Kan iemand mij dan even uitleggen wat grote verschil of welke mobiel er beter is,
Nexus one/Omnia Qwerty
...

Nexus one = Android besturingssysteem, geen toetsenbord
Omnia Qwerty = Windows Mobile, toetsenbord

Wereld van verschil, geen vergelijkbare telefoons;)
Ik heb onlangs bij Hi de "1000 smsjes voor 10 euro-optie" geactiveerd, via de helpdesk van Hi (online werkt voor geen meter!). De mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat het ongeveer 1 dag duurde voordat ik vanuit de 1K smsjes ging smsen, is dat niet hetzelfde als bij het internet? Of moet ik nu al bang worden voor de rekening die ik nog niet gehad heb :P
Ik weet niet hoe snel abonnementswijzigingen doorgevoerd worden bij Hi. Wat ik wel weet is dat je het beschikbare saldo kunt checken bij Hi, van zowel je bel/sms bundel als je internetbundel.

Sms 'saldo' naar 1244 en dan krijg je 2 berichten van Hi.
1 bericht met informatie over je bel/sms bundel en 1 bericht over je internetbundel.

Als het goed is kun je met het tweede bericht de status van je internetbundel aflezen. Wanneer er 'eindeloos online. 0,00 mb - 0,00 euro' staat, dan is je internetbundel nog niet geactiveerd.

Tenminste, dat is wat de mevrouw van de Hi-winkel mij vertelde :9

[Reactie gewijzigd door M.vd.Haak op 31 januari 2010 15:45]

Zijn niet te vergelijken.. beide compleet andere toestellen.
Wow je bent wel aan het uitbreiden zo. Maak je het niet te laat ;)

Heet je netwerk serieus CLC incorporated? Of lees ik dat verkeerd. If so, kudo's voor dat.
Mijn eigen netwerk in Groningen heet idd CLC incorporated :9
Totaal wat anders,,:s

De technologie is zoveel veranderd, ze vinden allemaal nieuwe telefoons uit, heb 2 telefoons gehad maar de schermen zijn zo irritant buiten dat deze alleemaal vette vingerskrijgen, maar dat ze telkens bij een lichte kras niet meer correct reageren,

Waarom veranderen ze dat niet eerst. Ze blijven maar nieuwe mobielen maken.