Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Omnia Qwerty B7610 Zwart Review

notsonewbie 30 november 2009, laatste update op 30 november 2009, 8.269 views

Samsung Omnia Qwerty B7610 Zwart

Pluspunten

• Trefzeker touchscreen
  • mooi energie zuing amoled scherm en scherp beeld
  • voelt vlot aan, wellicht dankzij 800 mhz zelfschakelende proc. en verder niet door sites die ik las uitgelegde 'dedicated video'
  • instelbare standby na zoveel minuten niet-gebruik.
  • 'standaard' 3.5 mm jack hoofdtelefoon ingang.
  • keyboardje dat uit de hand lekker weg tikt, en nog verlichte toetsen ook.

Minpunten

• GEEN voicedial, EN geen reactie hierover van reseller noch samsung die dit wel adverteren
  • scherm blijft vol verlicht bij aan de pc aangesloten zijn
  • knopjes op plekken aan de zijkant die je te vaak onbedoeld aanraakt en dan ongewild en op dat moment storende functies activeert.
  • uitgeklapt keyboard op een bureau, dat kantelt van je weg en wiebelt vanwege camera lens reliŽf.
  • minder gevoelige antenne.(Dan mijn vorige nokia)

Updates d.d. 30-11-2009 staan onder deze review. En behandelen o.a. updaten en simyo prepaid internet.

Deze review is meer een overview, gebruikerservaring, geen in deep spec's uitdiepen.
Een lijst met spec's is hier te vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_B7610_OmniaPRO

De samsung omnia b7610 a.k.a. qwerty

Jammer is dat ik voor een wat duurdere webshop koos, relatief duurder _omdat_ er een voucher bij zou zitten voor een 'gratis' 8 GB micro sdhc kaartje. Die voucher zat er niet bij. http://i18.photobucket.com/albums/b130/energywalk/geenvoucherbijomniaqwertyb7610.jpg

Wat ik nog probeer is om met de uitgeprinte voucher van de samsung site alsnog de 8 gb kaart te verkrijgen. Verder hoop ik uiteraard op het nu ontbrekende of niet te vinden voicedial bij windows mobile update 6.5 die voor deze phone als update gratis verstrekt zal worden. (Je dient je dan z.s.m. na aankoop te registreren bij samsungmobile en krijgt tzt een mailtje van hen over het waar, hoe en wat)

Erger is dat samsung/resellers adverteren met iets dat ik altijd op mijn telefoons had, ivm veiliger autorijden: voicedial. Zit er gewoon niet op!... geen reactie van verkoper noch samsung nog hierover.. zie hier de 3e optie van onder http://i18.photobucket.com/albums/b130/energywalk/samsungoverpromisses.jpg

In de doos: Stereo headset (bedraad en type in-ear met van die zwarte 'busjes') voor afspelen radio en mp3 e.d.
Apart verpakte stylus (zat dus niet in de telefoon) 220v lader, 1500 mah accu, micro usb kabeltje voor pc verbinding.

Feature set, bouwkwaliteit, en design sterren uitleg:
Een koop-deze-besluit-feature, voicedial, zit er gewoon niet op.
Design: Knoppen zit vaker dan eens in de weg en activeren dan functies waar je niet mee bezig bent.
Daarbij doet het ding ouderwets 'groot en dik' aan en is t.o.v. van wat ik had 'zwaar'.
Bouwkwalitiet komt verderop aan bod inzake het 'ietwat losse' keyboardje'.

Wel in orde:
Een heerlijk en trefzeker touchscreen. Amoled dus nog accu vriendelijk ook.
Toch mis ik een screensaver, en ook gaat het scherm niet uit/dimmen bij het via micro usb aan de pc gekoppeld zijn. In gewoon gebruik werkt e.e.a. wel en staat ie zo ingesteld dat na 10 minuten geen-gebruik de boel in standby gaat, scherm uit, en dan via de dedicated knop weer de boel 'aan' zetten.

Heb ik een hekel aan bijv. energie instel software zoals op acer laptops, bij de samsung in de 'touchwiz' schil om windows prima en handig m.i. Ook de -3- desktops die je naar believen in kunt stellen EN een 'alleen zakelijk' scherm met eigen knop W&L (work and live) daarvoor bevalt me goed, hoewel ik liever die knop niet had, maar een touchbutton in de menu's..
Processor: die kan 800 MHz. Echter in de settings kun je ook kiezen voor langzaam, snel, turbo en auto, (of zoiets, ik zag het, vergat het en gebruik toch auto) dus neem ik zo maar aan dat die niet altijd op 800 mhz loopt. Ook dat kan naast het amoled scherm de zeer redelijke accuduur verklaren.
Tevens is er aldus de lijstjes dedicated graphics onboard, maar dat staat verder niet uitgelegd.
Echt heftig is die ook niet denk ik, want als je 10 fotoos in een map hebt (zelfde resolutie als scherm!) en je doet dia-schow, dan komt het eerst heel even blurry in beeld en dan pas scherp. Wel loopt het vlot in 1 tempo, het voelt dus niet meer- of minder vertraagd aan tussen de ene of de andere foto-overgangen.

Halfslachtige foto pixels:
Deze telefoon kocht ik niet voor de 5 MP camera, maar toch beloofde het wat, want mijn ouwe samsung powershot A430 met 4 MP maakt gewoon goede foto's. Zoom ontbreekt, en wat je op de foto zet, het is allemaal wat vlek-flets. Wat wel erg goed werkt (nu ja, veel licht/flits) is die duo-LED flitser. Ook jammer, men kan de lens niet afdichten tegen vet en stof.

Verbindingen:
Via usb kabel kan ik de geheugens zien, dus ook de sd kaart die ik nog had. Kopieren van pc, bijv. mp3s, naar de telefoon gaat gewoon met slepen.
Wifi, internet via prepaid simyo, mail ontvangen, browsen, toppie. SMS idem overigens en lekker zo met dat snel te betypen en verlichte! keyboardje! :-) Dat keyboard zit overigens wat losjes, ik bedoel je voelt wat speling als je de telefoon pakt en handelt. Uitschuiven heeft amper weerstand en bij terug doen, de veer terug werkt, maar ook niet alsof ie met anabolen gemaakt is.
Tevens is er geen ondersteuning voor het dan 'overhangende' scherm na uitschuiven keyboard, dat tikt niet lekker als ie op tafel ligt, het scherm doet de telefoon namelijk schuin van je wegkantelen. Sowieso wankelt het ietwat, want de camera lens ring zit asymetrisch en dus wiebelt de boel. Echter vanuit de handen typen gaat boven verwachting vlot. Dus tik of uit de hand, of leg de telefoon ergens op te leunen.

Wel weer jammer is: ben ik nu via mijn wifi of via mijn dure mobiel internet tikken aan het internetten? dat is (of ik vond het nog niet..?) niet te zien, alleen te gokken a.d.h.v. snelheid waarmee sites laden.
Mail aanmaken gaat vlot, echter het versturen lukt niet, althans ik kreeg al op drie NETTE email adressen waar onder 1 nieuwe gmail! 'post niet verstuurd, want u bent rbl blacklisted' en dan een ip nummer wat niet het mijne is, dus ik gok dat dit aan (een klant ooit van...-) simyo ligt.(?)
Bluetooth: nog niet gebruikt.

Handig en/of leuk:
Voor de radio, mp3's of bedraade headset, is er een standaard 3.5 mm ingang, dus keuze zat voor headsets van vele merken. Het zegt mij (ja, draadloos..) niets, maar de koptelefoon uitgang is voorzien van:
2.1A2DP wireless stereo headphone support

Update: de headset die meegeleverd is lijkt meer bedoelt voor alleen luisteren naar de mp3/radio dan voor gebruik met de telefoon. De knop die er op zit, en dat is er maar 1, is alleen voor aannemen als er gebelt wordt. Dat gelukkig dan nog net wel :-)
Dus al heb je zoals ik voicommand 1.6 draaien, met deze headset geen voice dial of voice commands. Met mijn BT headset kan dit gelukkig wel. Het geluid van de oortjes (type: in-ear) is dan weer wel prima m.i.

GPS, het zit er op maar geen software. Geen ervaring mee dus. Let wel op dat je geen 'live' navigatie software aanschaft, want dan kost het je 'telefoon tikken cq MB's'
Beweging sensor: schud en laat virtuele dobbelstenen rollen, of kantel je scherm van hoog, naar breed internet browsen.
Smartmemo: net als bij mijn oude palm pda kan je met je vinger over het scherm en dan schrijven of tekenen, handig voor snelle notities als er ff geen papier is. Ook ongedaan maken zit daarin of je kan het direct weg mailen.
En over memo gesproken, voice-memo's kan je wel opnemen, en ook dat is soms handig voor ideeen of zinsopbouw die je niet wil vergeten. Daarmee komen we op geluid:
Geluid: goed, zowel inkomende gesprekspartner, als uitgaand geluid, idem met fm radio en mp3's.
Bij handsfree speaker gebruik, klinkt het wel ietwat metaal/blikerig soms.

Software: Er zit een pc-suite bij 'samsung new pc studio' voor synchronisatie van bestanden en contacten etc. echter ook voor updates, en die werden niet gevonden. Voor dit toestel zijn er sinds het uitkomen kennelijk geen updates gemaakt...

temp.update 30-11-2009 :

IK HEB HEM er op !! WinMo 6.5
Doordat internet niet werkte deed ik een reset met de volume up en standby button in combi met de reset hole.
Daarna meteen geupdate via samsung new pc studio, zowel firmware, als tot mijn verbazing, dus ook win 6.5 daarna op de b7610 aantreffende.
En dat zal ik meteen micro-reviewen: Het is beetje een begrafenis thema, zwart dus,zal ik dus nog gaan aanpassen naar eigen smaak.
En je verwacht het niet want hij start nu op als een zon's opkomst qua kleuren.
De 3 schermen, na start klikken, die je opzij schoof zijn nu 1 lange pictogrammen lijst geworden.
Naast scherm kalibratie is er nu ook een sensor kalibratie. (Of die zag ik eerder niet) Je moet de telefoon dan op een vlak leggen zodat een rode bol in het midden van een (schutters-)'roos' ligt, dan in het midden klikken, hij wiegelt wat en voila ligt in het midden.
Respons snelheid: niet meer of minder naar mijn idee. Touch vond ik al best, die lijkt zelfs verbeterd! Als ik mijn vinger op de lijst leg en zacht wrijf gaat ie heel smooth en te controleren scrollen.

Mogelijke valkuilen voor WinOs nieuwelingen zoals ik : Windows heeft bij sommigen automagische settings en werkt direct met simyo prepaid internet, de mijne niet...
Als ik eenmaal de juiste instellingen heb gevonden, na de nu lopende update, zal ik ze hier zetten.
Omdat simyo adviseerde, na 3 maal allerlei instellingen te hebben geprobeert, het toestel te resetten naar fabrieksettings het volgende:

Updaten van de telefoon software met new pc studio software a.k.a communicator;
Wanneer je telefoon accu 80% vol is, is dat nog te weinig, en volgt de melding: "eerst de telefoon opladen via de adapter".
Nota bene hij hangt aan je pc met usb (in mijn geval) voor de updates en synchronisaties en heeft dus prik, maar tOch 'sluit' pc studio je telefoon optisch af. Het scherm gaat uit en je ziet het oplaad icoon, dat is ff schrikken, maar laat de usb verbinding zoals hij is. Na opladen van de accu gaat het proces hopelijk verder, dat meld / herschrijf ik hier nog.
Enger is dat er geen error is verder, maar dat new pc studio nu hier op de windows pc 'hangt', echter ik hoop dat ie pauze houd en dus doorgaat als de telefoon 100% accu vol aangeeft.
Tevens kon _ik_ voordien geen 'ik wil nu een backup maken' optie vinden, dit kom je echter wel vanzelf tegen bij een telefoon-software update, en dat werkt ook, er wordt desgewenst eerst en dus nog voor de update riedel een backup bestand aangemaakt en dat kan je ergens opslaan, standaard is dat (in mijn geval) onder je naam-map en dan de map NPS.
Nog een update: de meegeleverde headset en voice dial. Zie verderop in de tekst bij dik gedrukte tekst: update.

3. En updaten doet ie ook al niet nu voor de 4e maal. En ik heb geen custom rom of bootloaders e.d.!
Elke keer download ie de nieuwe file, maar het scherm blijft aan, dan is ie niet 100% vol blijkbaar, en voor die de update dan installeert gaat ie over op opladen...
Als dat dan klaar is gaat 'de telefoon op zwart', en doet de pc software verderniets meer.

Update 3.1 na de 4e maal stug proberen (afsluiten pc studio en weer starten en connecten) , pakte die ineens wel. LET OP, de 4e maal koos ik voor de gok op mijn USB hub met stroom, dus geen mobo-usb poort! die opzich normaliter wel gewoon verbind, en dat ik dan zo mp3's oversleep. Ja zelfs laden doet ie er mee, dus dat kAn toeval zijn dat ie op de hub wel ineens werkte..

Dat updaten dient bij 'stap 4' dus wel gewoon door te gaan (niet afsluiten en opladen tonen op de phone), in het telefoon scherm staat dan dat het ongeveer 10 minuten duurt. Misschien is dat zo maar ik kreeg gelijk windows mobile 6.5 ! mee ! dus al met al meer dan een uur. De firmware staat nu op, ik noteerde alleen de laatste 6 letters/getal: XENIK2
Dit alles gedaan met versie 1.2.1 IH2_6 van samsung new pc studio onder vista homepremium x64 en resulterende in de telefoonversies:

pda: b7610nxxik2
csc: b7610nxenik2
telefoon: b7610xxik1

BT SW 2.0.3 HW 2.0.1

wifi; SW 1.0.8.8.83 HW 2.5

Internet: (simyo prepaid)
Ik heb NIET de KPN_NED instellingen voor internet geaccepteerd bij de 2 reboots en dat ie dat vroeg, of ik die auto-over wilde nemen.
EN naderhand niets ingevuld, internet werkt nu dan eindelijk met/op prepaid simyo. Ben ik dagen, dus vele uren mee bezig geweest af en aan (^)!*#(@$^%)(^!@# Simyo idem, die belden terug en hielpen per twitter, thumbs up.
Wel jammer, mijn nokia haalde 4 a 5 streepjes thuis, deze maar 1 a 3 , dat zou inhouden dat de samsung antenne minder is cq meer geblocked.

• vista x64 NL OEM home premium
  • samsungs eigen pc suite New pc studio
  • Belkin N1 wifi acces point met encryptie
  • Simyo prepaid internet
  • Sandisk 4 GB micro sdhc

Heb jij ook een Samsung Omnia Qwerty B7610 Zwart?

Reviews door de redactie

Om een of andere reden leest je tekst niet lekker. Met regelmaat heb ik stukken opnieuw moeten lezen. Wat logische zins opbouw is zeker gewenst. Ook laat je flinke stukken achterwege helaas.

Voor de rest wel een redelijke review. Ik geef je er 2 sterren voor. Als je nog wat logica erin brengt is t zeker 3 sterren. Dit omdat ik na t lezen van deze review er nog steeds niet uit ben of t een goede of slechte phone is voor jou en mogelijk ook voor mij.

edit/ Had windows mobile standaard al geen voicedail?

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 30 november 2009 15:20]

Nee, werd er wel mee geadverteerd, maar noppes met voice. Daar moet je echt voicecommander o.i.d. er voor op zetten.

Als dat dan klaar is gaat 'de telefoon op zwart', en doet de pc software niks meer verders.
Misschien doelde jij op 'tellme' die in windows mobile 6.5 had moeten zitten aldus berichten vanaf maart jl. dit jaar 2009. Ook dat is uitgesteld, is er nog alleen voor ik meen HTC.
Maar voice commander 1.6, ouwe meuk opzich, werkt ook groots, zij het alleen in het engels :-(