LG Q6 Zwart - Reviews

Specificaties 5,5" • 2160x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG Q6 Zwart Review

SizzLorrTestpanel 23 oktober 2017, laatste update op 6 december 2017, 2.139 views Testpanel

LG Q6 Zwart

Een gewone midranger met ongewone features. Waar andere fabrikanten kiezen voor een gulden middenweg gooit LG het totaal over een andere boeg. De punten die goed zijn, zijn echt goed maar dat betekent ook dat je hard moet inleveren op andere.

Pluspunten

• Sexy design
  • Groot en helder scherm
  • Zeer stevig (het is een tank!)
  • Geen bloatware
  • No nonsense
  • Zeer goede palm rejection

Minpunten

• Geen vingerafdrukscanner
  • Zwakke trilmotor
  • Slechte geluidskwaliteit
  • Gemiddelde hardware
  • Andere USB kabels maken slecht contact
  • Geen snelladen

Inhoudsopgaven:

Het is altijd feest als er weer een Tweakers actie voorbij komt, je maakt immers kans op zo'n super fancy ultra dure gadget en wie wil dat nou niet?

Stiekem zullen veel mensen zich herkennen in mijn verhaal, eigenlijk wil je zo'n fancy LG W7 TV of zo'n peper dure laptop mee naar huis nemen, maar je wil niet te hebberig overkomen dus klik je de rest ook maar aan. Zo heb ik het dus voor elkaar gekregen om de hele rij smartphones aan te vinken terwijl ik er eigenlijk 0 interesse in heb.

Dan komt de dag dat je je mailbox opent en er zit een mailtje in van Tweakers, oooooow yeaaaah! "De Q6, nog nooit van gehoord, is dat een TV ofzo" dacht ik nog bij mijzelf. Je kan de blik op mijn gezicht wel voorstellen toen ik erachter kwam dat het gaat om een midrange smartphone. Een crappy, goedkope, waardeloze, spuug lelijke, 'na een halfjaar is hij of stuk of gaat hij klagen over opslag', midrange smartphone, heb ik weer!

In smartphoneland heb je een duidelijke scheiding, je hebt het vlaggenschip model en je hebt de rest. Je wil het vlaggenschip, want die zijn goed, zo is dat altijd al, de rest is crap en dat wil je niet! In een tijd waarin vlaggenschip modellen 1000 euro plus kunnen kosten wordt het misschien eens tijd om verder te kijken dan mijn neus lang is.

Tijdens mijn zoektocht naar informatie vielen mij wel een paar dingen op. Hij ziet er best goed uit en hij heeft redelijke specs, mijn interesse was geprikkeld. Midrange smartphones zijn misschien zo slecht nog niet!

Dus LG, the evil has landed! Bring it!

Reviews zie ik als een mening van iemand, een mening die wordt uitgedrukt vanuit een bepaald profiel. Ik kan geen waarde hechten aan een review als ik niet weet wat het profiel is. Zo kan het zijn dat ik met mijn profiel en mijn eisen een bepaalde feature waardeloos vind, maar dat dat voor jou juist de reden is om het apparaat aan te schaffen. Daarom vind ik het belangrijk om even mijzelf voor te stellen en om te vertellen waar ik naar ga kijken en hoe ik dat ga beoordelen. Daarnaast hecht ik ook geen waarde aan glamshots, ze vertellen mij niks over het toestel en ik ben ook 0 goed in foto's maken. Dus nu alvast een waarschuwing, hoop text weinig foto's.

Mijn recente smartphone geschiedenis bestaat uit HTC Dream, Galaxy S, S2, S3, S6. Mijn S6 is nu toe aan vervanging, niet omdat hij niet meer voldoet maar omdat de accu niet meer zo lang meegaat. Ik heb grote duimen dus ik was aan het kijken naar grote toestellen.

Als je kijkt naar mijn recente geschiedenis dan valt iets al heel snel op, het wordt zelfs nog duidelijker als je verder terug gaat. In eerste instantie zie je dat ik bijna jaarlijks een nieuwe gadget koop, de "hype" toestel van dat moment. Dan kom je bij de S3, een groot gat van 3 jaar, dan komt de S6 en dat toestel heb ik nu ook al bijna 3 jaar.

Waar ik vroeger 101 apps op mijn telefoon had heb ik tegenwoordig maar een handje vol. Messaging apps, agenda en OneDrive zijn de belangrijkste, mail, bank, office en daarnaast een paar games (1 of 2 mag wel). Wat ik probeer te zeggen is dat een smartphone voor mij op eerste plek een communicatie tool, op tweede plek een informatie tool, op derde plek een organisatie tool en als laatste een stukje vermaak is.

Belangrijk zijn:
  • Geluid (zowel bellen als muziek)
  • Luid en duidelijke speakerphone
  • Accutijden, 6 uur klaar zit er voor mij niet in
  • Beveiliging
  • Snel om kunnen schakelen tussen meerdere apps
Minder belangrijk is de camera, die gebruik ik alleen maar om dingen door te sturen via messaging apps.

Nou, dit ben ik. Ik hoop dat het duidelijk is en als je nog vragen hebt over hoe ik bepaalde dingen heb beoordeeld dan vraag het me gerust in de comments.

Op het Tweakers TestFest werd ik samen met 16 mede tweakerts en 2 super toffe gasten van LG opgesloten in een vergaderkamertje. Na een paar huishoudelijke mededelingen kregen we nieuwe toestellen (gesealed) in onze handen gedrukt met de melding dat we maar moesten doen wat we wilde (eerste wat ik deed was een droptest, vonden ze overigens niet zo leuk) en als er vragen zijn dan horen ze het wel. Het was uniek omdat we de Q6, G6 en V30 in dezelfde kamer hadden, lekker veel vergelijkingsmateriaal dus. Nadeel was wel dat de tijd kort was.

De eerste kennismaking op het Tweakers Oktober Testfest.

We hebben de toestellen dus daar opengemaakt en uit de doos gehaald, een volledige "unboxing experience" zit er helaas niet in. Wat ik wel kan doen is vertellen over de eerste keer dat ik het toestel in mijn handen had, daarvoor was ik absoluut niet bekend met de Q6 en had er ook nooit van gehoord. Een volledig eerlijke en unbaised eerste impressie dus.

Ik ben niet de eerste die deze grap maakt, maar ik moet het toch doen: "Like a G6, like a G6". Het toestel is een kleiner broertje van de G6, letterlijk. Ze lijken als 2 druppels water, alhoewel de Q6 een tikkeltje kleiner is.

Links LG G6 en rechts LG Q6

Mijn eerste reactie bij het openmaken van de doos was: "Wawaweewa, is a very nice". Dit is echt een sexy toestel en LG heeft er volgens mij alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat het zo is. Zelfs het LG logo op de voorkant is verblind en de speakergrill is zwart gemaakt. Alleen de frontfacing camera en de sensoren verbreken de zwarte monolithische look van het toestel.

Het toestel voelt ook lekker stevig in de hand aan, iets wat ik niet gewend ben van een toestel in dit klassement.

Mijn eerste indruk was zeer positief.

Wat kan ik zeggen over de unboxing? Hij is ingepakt als alle andere smartphones, een rechthoekige doos met een witte sticker waar het serienummer e.d. op staat. Als je de doos openmaakt wordt je gegroet door het toestel zelf helemaal ingepakt in plastic en daaronder een paar boekjes met juridische informatie, de lader, een USB kabel en de oordopjes. Niks bijzonders dus.

LG Q6 unboxing

Ik wil toch even stilstaan bij 2 puntjes.

Ten eerste, witte accessoires bij een zwart toestel is zo 2015, kan eeeeeeeeecht niet! LG, jullie maken dezelfde accessoires ook in het zwart, dat heb ik gezien. Ik heb ook gezien dat het niet aan de prijs ligt want jullie doen dit ook bij duurdere toestellen. Kleurtje bij kleurtje, vormpje bij vormpje, zo makkelijk is het!

Als tweede en laatste, iedereen weet dat de inbegrepen oordopjes slecht zijn, dat is bij elk toestel, maar zo slecht heb ik nog nooit meegemaakt. Dit is volgens mij een gevalletje: "er wordt van ons verwacht dat we er oordopjes bij doen en dit waren de goedkoopste die we konden vinden". Ze zijn van hard plastic, ze doen pijn, ze vallen constant uit je oren, het geluid wat eruit komt is bar slecht en mensen twee coupes verderop kunnen nog meegenieten. Misschien was het beter als ze er gewoon niks bij hadden gedaan, of dat geld in een vingerafdrukscanner hadden gestoken. LG, dit is crap, hier help je niemand mee, doe er wat aan!

Ik vind het onnodig om de volledige specs op te noemen, als je echt alles wilt weten dan kan je dat opzoeken in de pricewatch. Toch even een kleine tabel met alle belangrijke specs, enkele opmerkelijke features zijn onderstreept.

Display5.5-inch 18:9, IPS LCD, FHD+ FullVision
Geleverd met OS versieAndroid 7.1.1 Nougat
Bouw142.5 x 69.3 x 8.1 mm
149 g
MIL-STD-810G compliant

Naast de Q6 heb je ook de Q6+ (64 GB, 4 GB RAM) en de Q6α (16 GB, 2 GB RAM).

Ik kan het hier nogmaals herhalen en het is en blijft natuurlijk een smaak, maar ik vind dit dus echt een sexy sexy toestel. Heb daar vrij weinig op aan te merken.

Qua ergonomie ligt dat anders. Om te beginnen, de trilmotor is echt zwak. Hij maakt meer geluid dan dat hij het toestel laat trillen. Ik heb mijn smartphone altijd op tril staan en dan is een goede trilmotor natuurlijk belangrijk. Het afgelopen decennia is er grote vooruitgang geboekt m.b.t. haptic feedback, ook qua gamecontroller en andere zaken, het is eigenlijk ook gemeengoed geworden om een fatsoenlijke trilfunctie te hebben. Het is daarom jammer dat LG ervoor kiest om een simpel vliegwiel te gebruiken, iets wat stamt uit de Nokia 3210 tijdperk.

Notificatie LED mis ik. Je kan ervan zeggen wat je wil, je kan ervan vinden wat je wil, maar ik ben opgegroeid met een notificatie LED, klaar. Kan er niet meer van maken.

Als laatste puntje van kritiek vind ik dat het toestel niet lekker in de hand ligt, dit komt omdat de randen van de achterkant afgerond zijn. Ik krijg kramp in mijn vingers bij lange gaming sessies op de pot. Met mijn eigen toestel heb ik dat absoluut niet, het gebeurd eerder dat mijn been in slaap valt dan dat ik kramp krijg in mijn vingers. Zo is het leven van een smartphone gebruiker en zo hoort het te zijn!

Wat LG wel goed voor elkaar heeft is dat ze goede palm rejection hebben. Voor de mensen die er niet mee bekend zijn, "palm rejection" is dat je toestel niet reageert als je het toestel vastpakt en je palm valt op de rand. Iets wat veel Android toestellen niet hebben of slecht is geÔmplementeerd. Je kan zelfs je hele duim op het toestel leggen en daar reageert hij nog niet op, normale touch commandos worden wel herkend.

Dit toestel heeft last van een gespleten persoonlijkheid, daarmee bedoel ik dat het toestel wordt geleverd met 2 launchers. Of ja, er zit standaard 1 launcher op en een tweede wordt geÔnstalleerd via een update. De launcher die er standaard bij zit is een iPhone stijl menuloze launcher waar alle widgets en apps in je homescreen komen. De tweede launcher is er eentje met menu en werkt ongeveer als elke andere Android launcher.

LG Q6 Homescreen vers uit de doos met de menuloze standaard launcher

Het lijkt erop alsof LG achteraf zich toch maar heeft bedacht en een launcher met een menu erbij heeft gedaan, iets wat ik zeer jammer vind. In mijn mening is er helemaal niks mis met de menuloze launcher, zoals elke andere launcher is het even wennen. Het is een design keuze die LG ooit heeft gemaakt en dan is het jammer dat ze niet 100% achter die keuze staan.

Een tweede launcher is ook verwarrend, zeker omdat je na de update wordt gegroet door een "Actie voltooien met" popup van Android. Ik moest zelf twee keer kijken om te begrijpen wat er aan de hand was. De gewone tweakert komt er dan wel uit en de gewone tweakert begrijpt dan ook dat hij/zij het "als standaard instellen" vinkje moet aanvinken, maar ik ken zoveel mensen in mijn omgeving die ooit een tweede launcher hebben geÔnstalleerd uit de store en het toestel zo gebruiken zonder dat ze weten wat er aan de hand is.

LG Q6 launcher selectie.

Heb op beide launchers vrij weinig om aan te merken. Het zijn beide huis, tuin en keuken launchers die niet veel anders zijn als alle andere launchers. Ik heb voor deze review de menuloze launcher gebruikt en als er in de andere launcher een ultra coole functie is verwerkt die ik nu mis dan is dat jammer.

Tweakerts zijn altijd aan het klagen over bloatware, nou ik kan jullie vertellen dat ik de andere kant heb gezien en het gras is daar niet perse groener. Standaard zit er bijna niks op het toestel en daardoor voelt het toestel leeg, natuurlijk een kleine moeite om het zelf te installeren uit de store maar toch. Aan de andere kant goed nieuws voor iedereen, een toestel waar nagenoeg geen bloatware op zit! Dat Facebook en Instagram er wel standaard op staan is daarom ook een hele rare keuze. Je laat alles weg, behalve die twee.

Vanuit LG zelf zitten er maar 3 apps op:
  • LG Mobile Switch
  • LG SmartWorld
  • LG RemoteCall Service
SmartWorld is LG's eigen storeachtig iets. Ik zeg achtig omdat ik er niet uit ben waar dat ding nou voor is. Ik kan dingen kopen en dingen downloaden maar hoe is mij absoluut niet duidelijk, ik kan hier niks mee dus laat het aub weg. RemoteCall is een app waarmee een helpdesk je telefoon over kan nemen, handig voor mensen die niet zo behendig zijn. Als laatste Mobile Switch om backups te maken en om data van je oude toestel over te zetten.

LG Q6 Bloatware

Voor de rest is het toestel bijna gelijk aan Android Open Source Project (AOSP). De LG apps zijn kopieŽn van Google Apps alleen dan met een LG sausje. Wat zeg ik sausje? Een betere omschrijving zou zijn dat dit Android is, maar dan lichtjes LG gekruid.

Die omschrijving is een goede samenvatting van bijna alle software aspecten. Ik kan wel op alle details in gaan, maar daar wordt niemand blij van. Als je echt alle details zelf wil ervaren loop een grote elektronica keten in en probeer het zelf.

Bijzonder is de "Knock Knock" feature, in mijn mening zou dit standaard in Android moeten zitten. Door twee keer te tikken op het scherm maak je het wakker, in de twee weken dat ik het toestel had ben ik er zo aan gewend dat ik het nu nog steeds doe.Het kost je wel 8% van je accu en als je accu onder de 5% is dan schakelt het toestel de feature automatisch uit.

LG heeft iets ingebouwd wat Capture+ heet en dit kom je overal in het toestel tegen, je kan zelfs een knop toevoegen aan je onder balk. Het is een tool waarmee je screenshots kan maken en vervolgens op die screenshots kan schrijven en tekenen, zeg maar iets tussen OneNote en een photoeditor in. Als je op de Capture+ knop drukt krijg je soms de optie tussen "normaal" en "uitgebreid", waar dit voor is was mij in eerste instantie niet duidelijk en je krijgt de optie ook niet overal. Uiteindelijk bleek dat de "normaal" optie een screenshot maakt van het scherm wat je voor je hebt en de "uitgebreid" optie naar beneden scrollt om zo een screenshot te maken van een hele pagina. Super handig dit, alleen jammer dat het maar werkt in een beperkt aantal app.

LG Q6 Capture+

Ik wil nog wel even stilstaan bij het toetsenbord, een van de betere. Hij heeft lekker veel instellingen dus voor ieders wil wat en de voorspelling is goed. Een heel irritant puntje is dat de automatische spatie niet consistent is. Als je voorspelling gebruikt dan doet hij tussen woorden automatisch een spatie, maar als je zelf een woord intikt en daarna een voorspeld woord gebruikt dan krijg je geen spatie.

LG Q6 toestsenboard instellingen

Nog een irritant puntje is dat als je een voorspeld woord wil wissen en je tikt op backspace, dat hij dan een letter en niet het hele woord wist. Blijkbaar denken andere mensen er heel anders over, maar ik ben van mening dat als je na een voorspeld woord op backspace drukt dat je dan het hele woord wil wissen, maar dat ben ik.

Voor de rest is dit makkelijk een van de beste toetsenborden.

Laten we eerlijk zijn, dat een smartphone een ultra performance 8 core 64bit 3terahertz processor heeft is misschien leuk voor die twee mensen die het in hun hoofd halen om 4k video's te encoden op hun toestel. Voor de rest van ons, wat verwacht je van een toestel? Dat hij doet wat hij doet wanneer je het nodig hebt zonder dat hij gaat haperen of moeilijk gaat doen.

Wat ik probeer te zeggen, ervaring is belangrijker dan welke processor erin zit. Daarom vind ik het belangrijk om eerst wat te vertellen over die ervaring voor ik jullie dood gooi met benchmarks.

Natuurlijk krijg je voor die prijs niet de duurste en snelste processor en natuurlijk krijg je voor die prijs ook niet veel geheugen wat ook nog eens snel is, het is kiezen of delen. Als ik kijk naar de ervaring die het toestel biedt dan is dat over het algemeen lekker soepel en volt. Enkel als je grote bestanden gaat laden merk je dat het wat langer duurt en bij sommige spellen stottert het toestel af en toe.

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk wel jammer dat de concurrentie betere hardware heeft. Tijdens een kringgesprek viel de naam Moto G5 Plus een paar keer, maar ook Huawei heeft een paar toestellen in zijn line-up die qua hardware meer zijn. Die toestellen hebben dan weer niet wat dit toestel heeft en zo blijf je aan de gang.

En dan hier de beloofde benchmarks die iedereen voor zichzelf mag interpreteren.

LG Q6 Benchmarks

Het is onderhand wel duidelijk dat het grote beeldscherm de grote selling point is van dit toestel. Het is LG's geraden om ervoor te zorgen dat alles tip top in orde is en natuurlijk is dat ook zo. Ik kan er vrij weinig op aanmerken, het scherm behoort met gemak tot de top. Toch viel mij heel snel iets op.

Standaard staat auto brightness uit en staat de brightness op vol, ik heb her en der gelezen dat mensen problemen hadden met de accutijden en dit zou wel eens een verklaring kunnen zijn. Toen ik dit voor het eerst zag vond ik het raar, dacht er niet veel over na en zette auto brightness aan waardoor de brightness direct terug viel naar 15%. Dagelijks gebruik, geen enkel probleem.

Het viel me pas veel later op dat het scherm hierdoor echt donker wordt, niet donker als in dim maar donker dat het contrast tussen donkere tinten totaal wegvalt. Tijdens normaal dagelijks gebruik zal het niet snel opvallen. Pas als je foto of video content aanzwengelt valt het echt goed op, tot het punt dat het irriteert. Bijvoorbeeld, de nieuwe Star Trek: Discovery series maakt veel gebruik van donkere scenes (ook hoe het mij is opgevallen). Ik overdrijf het niet, je ziet een donker scherm met her en der hoofdjes. Het helpt als je de brightness handmatig op 100% zet maar dan nog heb je scenes waar detail in iemands gezicht totaal wegvalt als er een schaduw opvalt of dat dat het gezicht van iemand met een baard totaal wegvalt tegen zijn schaduw op de muur.

LG Q6 Beeldscherm 50% helderheid vs. 100% helderheid. Omdat je donker contrast mist vallen details weg.

Persoonlijk weet ik niet wat ik hiervan moet denken. Begrijp me niet verkeerd het scherm behoort tot de top, dat absoluut, maar dat ik niet Star Trek: Discovery erop kan kijken is toch wel een minpuntje waard. Dat gezegd hebbende is het wel echt een heel specifiek type videografie welke je niet vaak tegenkomt.

Laten we het erop houden dat het scherm gewoon goed is, allen je moet er geen donkere video's op kijken.

De camera app is kaal, je kan wat filters selecteren en een paar basisfuncties aan/uit zetten. Daarnaast heb je een panorama modus en een voedsel modus, dat laatste zegt genoeg over welk publiek LG in gedachte had toen ze dit ontwierpen. Voor de rest moet je het doen met de instellingen die LG voor jou heeft bepaald. Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden, die keer dat de automatische instelling niet mee wil werken is het handig als je het handmatig kan doen.

LG Q6 De kale camera app.

De frontfacing camera is briljant. Het heeft een lenshoek van 100 graden en dat is mega handig. Waarschijnlijk hebben ze het bedacht zodat er meer mensen op een selfie kunnen staan (doei selfiestick), maar het is ook mega handig tijdens videobellen. Als je even een documentje erbij wil pakken of iets wil tonen dan hoef je je arm niet helemaal uit te strekken.

Als je niet zoveel vrienden hebt of je gewoon self op de selfie wil heeft LG een "normaal modus" ingebouwd. Het toestel zoomt dan digitaal in waardoor je een hoop ruis krijgt.

Natuurlijk doe ik niet aan selfies, maar ik ben een beetje een "ladies man" en dan krijg dat de dames vaak vragen of ik een foto van mijn pracht kop door wil sturen. Had deze toch gemaakt en voor de review kan ik hem dan net zo goed uploaden, niet dat ik mijn best ervoor heb gedaan ofzo. #justoutofbed #nofilter #mysuperpower #whyimsingle #allnatural #wideangle.

LG Q6 Wide angle frontfacing met filters. Kwaliteit valt tegen maar wide angle is briljant.

De achter camera is niks bijzonders, hij doet z'n werk en meestal voldoet het. Ik ben geen held op het gebied van fotografie en daarom is het moeilijk om er een oordeel over te doen. Kijk zelf maar.

LG Q6 camera achter

Geluidskwaliteit tijdens het bellen valt weinig over te zeggen, het is gewoon goed. Tegenpartij is goed verstaanbaar en je bent zelf ook goed te verstaan. De ingebouwde speaker op de handsfree stand werkt ook goed, de speaker kan hard en mensen zijn verstaanbaar. Het zelfde kan ik helaas niet zeggen over andere vormen van audio.

Sowieso de plaatsing van de ingebouwde speaker is altijd weer een discussiepuntje. Voor, achter of aan de zijkant ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Mijn persoonlijke keus is aan de zijkant maar kan daar verder geen zinnige uitspraken over doen.

Helaas is de ingebouwde speaker van een lagere kwaliteit. Dit gecombineerd met het feit dat de EQ curve schel staat afgesteld en het geluid wat eruit komt is slecht. LG had sowieso wat meer tijd mogen steken in het afstellen van de audio want het geluid over het algemeen is schel, ook als je de 3,5mm jack gebruikt met degelijke oordopjes. Een ingebouwde EQ setting is geen overbodige luxe. Jammer dat dan weer moet via apps die of vol zitten met reclame of betaald zijn.

Spotify heeft de EQ er lang geleden uitgesloopt en iemand bij LG dacht denk ik grappig te zijn. De LG muziek app heeft wel een knop waarvan je zou verwachten dat het leidt naar EQ settings, maar je kan er alleen pitch en bpm veranderen. Erg grappig LG!

Dit is wat LG verstaat onder tone settings, erg grappig!

Van oudsher bestaat er een mythe dat fabrikanten dit soort dingen expres doen om duurdere apparaten beter te laten lijken. Neem bijvoorbeeld de loudness knop waar je extra voor moest betalen of nog erger de HTC Beats Audio Enhancer. Het blijft raar dat dit soort dingen gebeuren, zeker omdat een betere afstelling niks extra's kost.

Dit is een kritisch puntje waar LG wat mij betreft flink wat punten op inlevert, want voor hetzelfde geld en dezelfde moeite was het wel goed geweest.

Natuurlijk had ik mijn huiswerk gedaan en het toestel opgezocht voor ik hem kreeg. Meeste commentaar kan ik wel begrijpen, maar er is een puntje wat ik niet kan reproduceren. Dat is de accutijd.

Toen ik het toestel net had, kreeg ik inderdaad het gevoel dat de accutijd best kort was. Maar je moet bedenken dat als je het ding net hebt dat je er ook flink mee gaat spelen en ik heb het over dat de accu van 50% naar 38% ging tijdens een treinreis van anderhalf uur. Zoals ik al onder het kopje beeldscherm had aangegeven ontdekte ik ook al heel snel dat auto brightness standaard uit staat en tevens heeft het toestel ook 2 systeem updates uitgevoerd.

Ik weet niet waar het aan ligt maar ik kan niet tot dezelfde conclusie komen als reviewers die mij voor gingen. Met mijn gebruik kom ik uit op een 100 naar 0% tijd van net geen 24 uur en dat is echt goed. In die 24 uur zit inbegrepen heel veel messaging, wat YouTube, wat gaming, wat navigatie en wat webbrowsing. Niks bijzonders zeg maar.

100 naar 0% tijd van over de 24 uur, netjes!

Laden is een totaal ander verhaal, er is geen ondersteuning voor welke vorm van quickcharging. Met de inbegrepen lader kom ik uit op twee uur en drie kwartier om van 0 naar 100% te gaan.

0 naar 100% valt zwaar tegen

Wat zal ik daarover zeggen? Pijnlijk. Dit houdt in dat je er een ritueel van moet maken om elke avond je telefoon aan de lader te hangen anders heb je overdag een groot probleem.

De electrical engineer in mij gaat nu een heel verhaal opzetten over hoe het bereik afhankelijk is van heel veel omgevingsvariabelen en dat je er geen zinnige uitspraken over kan doen zonder het eerst discreet te meten. Laten we eerlijk zijn, de momenten dat je geen bereik hebt vallen eerder op dan dat je het wel hebt.

Hierdoor kan ik ook helemaal geen zinnige uitspraken doen over de kwaliteit van de antennes, behalve dat vergeleken met mijn S6 ik geen verschil heb kunnen detecteren.

Ik heb wel echt een nasty irritante bug gevonden, het toestel heeft met de huidige software soms problemen met overschakelen tussen WiFi en mobiel. Misschien ligt het aan een setting ergens die ik per abuis heb verandert ofzo, maar het komt voor dat ik moeite moet doen om internet te krijgen op het toestel. Moeite als in, of apps (Whatsapp) afsluiten, WiFI uit/aan, vliegtuigmodus of zelfs het hele toestel opnieuw opstarten.

Mega irritant en ben 97% zeker dat het een softwarebug is, maar dan toch kan ik het niet laten om er wat minpunten voor te geven. Android is volwassen, chipsets zijn volwassen en drivers zijn volwassen, er is geen reden voor een ontwikkelingsteam om steekjes te laten vallen op dit punt.

Of het nou gaat om een stukje anti-diefstal of om beveiliging van persoonlijke data, ik hoef het belang van encryptie en beveiliging natuurlijk niet uit te leggen. Het toestel beschikt over hardwarematige encryptie, dat is fijn om te hebben want anders wordt alles traag. Je kan zowel het interne geheugen als het SD kaartje encrypted, jammer genoeg staan sommige dingen (als boot protection en data encryptie) standaard uit en dat is iets waar Google en fabrikanten eens aan moeten werken. Onze grote fruit vriend heeft dat toch iets beter geregeld.

Voor Factory Reset Protection (FRP) leunt LG op de implementatie van Google. De vertegenwoordiger van LG had allemaal leuke verhalen over hoe je dat niet kon bypassen, maar laat ik het zo zeggen dat een vogeltje mij heeft ingefluisterd dat dat totale onzin is. Plus puntje is wel dat als je de beveiligingen wil omzeilen dat je een factory image terug moet zetten en dit houdt weer in dat het toestel wordt gewist.

Ding is wel dat als je boot protection aan hebt gezet dat ze niet eens zover kunnen komen en daarom vind ik het raar dat boot protection standaard uit staat. Voor de rest zijn er op dit moment geen fouten in de implementatie bekend.

Dus we hebben nu een gemiddeld toestel die het goed doet als het gaat om design, beeldscherm en software maar een magere voldoende scoort op alle andere punten, nauwelijks de moeite waard zou je zeggen.

Ho, maar we waren er nog niet. Het toestel heeft wel een feature die het zeer goed onderscheidt van de concurrentie, het voldoet aan de MIL-STD-810G standaard! Hij is niet waterdicht en daarom heeft hij ook geen IP rating (wat zijn grotere broer wel heeft overigens), maar who cares, kijk eens naar dat lijstje? Explosie bestendig, corrosie bestendig, schimmel bestendig, kogel werend, bestand tegen hoge temperatuur schommelingen, het gaat maar door en door en door en door. Als het goed genoeg is voor militairen op een slagveld dan is het goed genoeg voor de gewone burger, dit ding is niet kapot te krijgen.

Hey maar wacht eens even... Je gaat me niet wijsmaken dat dit ding kogelwerend is toch? Hoe zit het met die zout mist en corrosie tests? Met die open USB poort en al het plastic ga je me ook niet vertellen dat dit ding daar tegen kan. En hoezo heeft hij geen IP rating dan? Hoe zit dat in elkaar?

Nou kijk het zit zo. Dat iets voldoet (compliant is het magische woord waar ik straks op terug kom) aan MIL-STD-810G wil niks zeggen. 810G is een collectie van militaire test procedures die allemaal zijn omschreven in 1 standaard, de tests zijn allemaal los van elkaar. Dus je kan een object testen op 1 punt of op meerdere punten. Pas als je erbij zegt welke tests zijn uitgevoerd kan je er een beetje waarde aan hechten, maar ook dat zegt vrij weinig.

Na wat zoek werk heb ik uitgevonden dat het gaat om:
Test Method 516.6 Shock (Droptest)

Zoals ik al eerder zei, als je weet welke tests zijn uitgevoerd dan weet je nog niks. De tests die worden uitgevoerd zijn context afhankelijk, de hele 810G is erop bedacht zodat een militaire instantie makkelijk tegen een fabrikant kan zeggen: "wij willen dat jij deze garanties geeft en dat kan je bewijzen door deze test(s) uit te voeren met X variabele".

Zo is er voor de temperature shock test gedefinieerd hoe snel en hoe vaak de temperatuurwisseling moet plaatst vinden, maar niet hoe lang het apparaat op die temperatuur moet blijven en wat de hoge/lage temperaturen moeten zijn. Dit heeft te maken met context. Bijvoorbeeld als je een apparaat wil testen wat onderwater moet werken, dan kan je dat apparaat wel testen tot -40C maar het water is dan allang bevroren dus het zal voor dat apparaat ook nooit voorkomen en dan is het absurd om die onnodige tests uit te voeren.

Zo ook de solar radiation test, wat die test doet is specificeren dat "belangrijke performance aspecten" niet veranderen als het apparaat 3 dagen in de zon heeft gelegen. Welke aspecten dat zijn dat weten we niet. Ik denk dan aan thermal throttleing en levensduur van de accu, maar het kan ook zijn dat ze hebben getest dat hij niet verkleurt.

Laatste stukje kritiek is dat er geen centraal orgaan bestaat welke tests op commerciŽle apparaten overziet. Dit wil zeggen de ene test is de andere niet, de manier waarop je een test uitvoert zegt evenveel over het resultaat als de daadwerkelijk test zelf. Het Amerikaanse leger overziet de kwaliteit van de tests zelf intern, dat zelfde bestaat niet voor commerciŽle apparaten en daar komt dat woordje "compliant" vandaan. De tests zijn nooit uitgevoerd door een officiŽle instantie en het kan zijn dat LG de tests zo heeft gedaan dat het net dat kleine beetje voordeliger uitpakt voor hun.

Alles wat hierboven staat is niet alleen voor LG maar voor de hele industrie van toepassing overigens. Het begint de laatste tijd een trend te worden om 810G te misbruiken en dat is iets waar ik het absoluut niet mee eens ben. Eigenlijk zouden ze alle testrapporten op hun website moeten zetten, dat is wel zo eerlijk.

Om het geheel af te sluiten moeten we het even hebben over de droptestwaar het toestel aan voldoet. Dat is een test die wel wat zegt. Het apparaat wordt 26 keer op verschillende zijden gedropt vanaf heup t/m schouder hoogte. Kijk daar hebben we wat aan, het toestel is blijkbaar zeer stevig. Dit wordt nogmaals bevestigd door het feit dat LG een series 7000 aluminium legering gebruikt in het frame. Het toestel voelt ook lekker stevig aan en ligt lekker in de hand.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb kritiek op het feit dat LG (en andere fabrikanten) zomaar met niks zeggende termen gooit, maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat dit een van de sterkste toestellen is van dit moment. Ik weet het niet, maar ik weet wel een manier om er achter te komen. In de woorden van David van EEVBlog: "Don't turn it on, take it apart!", behalve dat ik hem voor deze review al aan had gezet maar jullie begrijpen het idee.

Even voor we verder gaan, ik heb het toestel te leen van LG, hij moet terug. Ik heb geen zin in discussies met LG, discussies in trend van: "vind jij dit normaal?", dat begrijpen die mensen toch niet. Dus als iedereen even stilhoudt dan kunnen we met z'n alle een kijkje nemen in het toestel en ik zorg er wel voor dat het toestel z.g.n. terecht komt bij LG zonder dat ze er maar iets van weten. Deal?

Mechanisch ontwerp van elektronica is een verborgen kunst. Waar computers vroeger bakbeesten waren die bijna nooit van hun plek kwamen is dat tegenwoordig radicaal anders. Alles is mobieler en geÔntegreerd, hierdoor wordt elektronica blootgesteld aan een grote hoeveelheid omgevingsvariabelen waar vroeger geen rekening mee werd gehouden.We staan er bijna nooit bij stil maar een smartphone in je zak of tas heeft te maken met temperatuurschommelingen, mechanische krachten en trillingen. Ondanks dat alles moet het apparaat dag in dag uit blijven werken. Het grote voorbeeld hiervan is de Note 7 fiasco, een ontwerpfoutje van niet eens een halve millimeter zorgde ervoor dat het toestel in vlammen opging. Een goed ontwerp is kritisch en als je zo'n harde claim doet dan ben ik toch wel benieuwd.

Tijdens het verwijderen van de achterkant wordt je al gegroet door de eerste truc die LG in zijn mouw heeft verstopt. Het deksel sluit echt goed aan op het frame waardoor je moeite moet doen om er onder te komen. Het deksel zit vast met net de juiste hoeveelheid dubbelzijdige tape. Genoeg dat het deksel niet zomaar los komt, maar ook dat je hem los kan krijgen zonder teveel kracht te zetten en daarmee mogelijk het toestel beschadigd. Het tape is niet de standaard 2mm 3M tape die doorgaans wordt gebruikt in dit soort toepassingen. De vorm van de tape houdt de vorm van het frame aan, als je het toestel ooit open maakt zorg er dan voor dat je de juiste tape hebt om hem weer dicht te krijgen.

Eenmaal binnen stuit je op een binnenkant die netjes is afgewerkt. Als ik dit zo zie dan krijg ik het idee dat LG dit toestel ook waterdicht wilde maken maar uiteindelijk was dat niet haalbaar binnen het budget. Alles is netjes bedekt en afgewerkt, het hele idee is een beetje dat autofabrikanten hun motoren ook afdekken met kappen. Het maakt verder niet veel uit voor de werking maar het is wel zo netjes.

Een paar schroefjes verder en de antenne en speaker assemblies vliegen er ook af om het hart van het toestel te onthullen. Nu het toestel uit elkaar ligt kunnen we het ontwerp van het moederbord en het ontwerp van het frame eens los van elkaar grondig onder de loep nemen.

Ik heb het moederbord alleen visueel kunnen inspecteren onder een microscoop. Helaas is het niet gelukt om hem op tijd onder een rontgenscanner te krijgen, ik weet ook niet of dit nut zou hebben aangezien de RF schilden vast gesoldeerd zijn.

Het moederbord ziet er verder netjes uit, alle randen afgerond dat is belangrijk zodat het bordje kan buigen zonder te barsten. Iets waar veel ontwerpers op falen is dat ze componenten te dicht op de randen of in kritische regionen plaatsen, onze grote fruit vriend maakt zich daar te makkelijk schuldig aan. Nogmaals ik heb niet onder de RF schilden gekeken want die zitten vast, maar over het algemeen goed design. Onder wel een paar uitstekende randjes maar daar zit verder niks wat van belang is.

Vrij weinig op aan te merken, maar toch een paar kritische puntjes. Android fabrikanten doen over het algemeen niet aan conformale coating, iets wat Apple wel doet. Het is niet de end all oplossing, maar beidt wel weer een extra laagje bescherming dus zou dat ook terug willen zien in Android apparaten.

LG maakt echt gretig gebruik van contactpads, dat is een design keuze en dat kan je goed of slecht vinden. Persoonlijk snap ik niet waar die contactpads bij de USB connector voor zijn, daar onder zit waarschijnlijk iets voor het scherm ofzo. Maar goed, als je kijkt waar die contactpads in het frame zitten dan is dat meestal dichtbij een opening (waar water naar binnen kan komen) en ook nog eens in een verlaagd stuk in het frame (waar het water zich kan op hopen). Nou zijn de contacten zelf verguld en van goede kwaliteit dus oxidatie hoeft geen probleem te zijn, maar als het water eenmaal is opgedroogd dan blijven de mineralen achter wat weer zorgt voor slecht contact. Natuurlijk niet helemaal eerlijk, want waterschade is en blijft lastig, maar ondanks dat had ik liever gezien dat ze die pads meer naar binnen hadden geplaatst en misschien minder hadden gebruikt.

Laatste en belangrijkste, USB connector zit vast op het moederbord. USB connector is een van de dingen die het vaakst kapot gaat en nu gaat het van een reparatie welke jezelf thuis makkelijk uit kan voeren naar een reparatie waar je speciaal apparatuur voor nodig hebt. USB connector als een losse module is geen overbodige luxe. Jammer dat zijn grotere broer (de G6) dat wel heeft.

LG Q6 Teardown

Dan door naar het frame. Moet ik daar nog iets over zeggen? Kijk zelf eens!

LG Q6 Ijzer sterke frame!

Je moet moeite doen om dit kapot te krijgen en dat is niet overdreven. Het frame heeft dikke randen, tot een halve centimeter dik en in die randen zitten ijzeren H-balken verwerkt. Nou is dat op zich niks nieuws, elk toestel heeft dat om het stijver te maken (bendgate en shelf of shame), maar dit is de eerste keer dat ik zie dat ze zo dik zijn. Als je iemand hiermee zou slaan, dan kan het zijn dat een rechter je veroordeelt van poging tot doodslag en het toestel classificeert als een moordwapen.

Waar andere het frame alleen gebruiken als een schil om componenten op te monteren, heeft LG er voor gekozen om het frame te gebruiken als onderdeel van de constructie. Dit houdt in dat niet alleen de randen of niet alleen de ijzeren balken, maar het hele toestel zorgt voor stijfheid en sterkte. Dit kan je heel goed zien aan de rechterzijde van de foto hierboven. Daar zie je dat ze dalletjes hebben gemaakt waar bepaalde onderdelen in kunnen vallen en voor de rest zoveel mogelijk materiaal hebben achtergelaten. Dit maakt de fabricage kostbaarder omdat de freesmachine meer handelingen moet uitvoeren. Resultaat is wel een sterker frame.

De claim dat dit toestel voldoet aan militaire specs is oprecht verdient. Dit is een tank!

De Q6 laat mij achter met sterk gemengde gevoelens. Op punten waarop hij goed is, is hij echt goed en op punten waarop hij slecht is, is hij ook echt slecht. Je krijgt een berg aan geheugen en opslagruimte en daarnaast is het toestel fysiek ijzersterk. De prijs van het toestel maakt ook veel goed, als je de genoemde minpunten niet erg vindt dan biedt de Q6 veel waar voor je geld. Als je het wel erg vindt, dan zie daar de LG G6, een smartphone met hetzelfde DNA, maar dan net een tikkeltje beter.

Rest nog de laatste vraag, zou ik dit toestel zelf aanschaffen? Dat is een zeer duidelijke nee! De afwezigheid van een vingerafdrukscanner, de zwakke trilmotor en de afwezigheid van een notificatie LED zijn grote breekpunten. Camera is niet zo belangrijk voor mij, maar slechte audio is iets wat ik niet kan vergeven. Ondanks dat ben ik sterk onder de indruk en ik zal de G6 en de V30 eens goed van dichtbij bekijken, voor iemand die tot nu toe eigenlijk alleen oog had voor Samsung is dat al heel wat.

Dat het toestel niet bedoelt is voor de gemiddelde tweaker was vanaf het begin al duidelijk. Ik heb het toestel daarom ook gegeven aan mijn broer om even te proberen. Mijn broer is het type persoon die nooit veel wil betalen en 20x vraagt of iets "goed" is om vervolgens het goedkoopste model aan te schaffen. Dan komt hij 3 maanden later er achter wat de nadelen zijn en dan mag ik dat weer oplossen voor hem. Hij was direct onder de indruk, vooral toen hij er achterkwam hoeveel het toestel kost. De gemiddelde gebruiker heeft altijd last van geheugen wat vol zit (maakt niet uit welk OS). Zijn eerste opmerking was: "Hey, day is een mooi toestel" waarop hij de vroeg hoeveel geheugen het toestel heeft. Toen hij er achterkwam dat het apparaat standaard 32GB opslag heeft riep hij direct: "die moet ik hebben, als deze op is dan gaan we die halen", let op het woordje "we"...

Wat ik probeer te zeggen is dat dit toestel onder Tweakerts misschien niet populair zal zijn, maar voor een doorsnee persoon of voor iemand die niet perse het laatste van het laatste hightech hoeft te hebben (of vriendinnen die het voor elkaar krijgen om 20x op een dag hun telefoon te laten vallen... ahum! Ja ik weet dat je nu over mijn schouder meekijkt, heb het tegen jou ja...) is dit een goede keuze.

Als ik alles in de mixer gooi en daarbij ook nog eens de prijs van het toestel betrek dan kom ik uit op 4 sterren.

Well played LG, ik ben onder de indruk.

Zoals hierboven al vermeld is deze review geplaatst omdat ik meedeed met het Oktober Testfest, het toestel heb ik te leen gekregen van LG.

In eerste instantie dacht ik dat wij het toestel mochten houden, wat meestal wel het geval is, maar op het evenement kwam ik er achter dat we het toestel terug moesten geven en dat de leukste review een LG V30 zou krijgen. Het idee om een teardown te doen had ik al voor het evenement. Ik wilde het toestel eigenlijk testen tot z'n maximum design limits (lees: slopen) met allerlei droptests, bendtests en impacttests, want ik heb zelf al een toestel en deze is gratis dus who cares.

Dat hele verhaal viel in het water toen ik er achterkwam dat we het toestel terug moesten sturen. Voor de setting van deze review doe ik wel alsof ik stout ben geweest, maar de realiteit is dat ik met LG mijn plan heb overlegd (het leek me wel zo netjes om het te vragen voor ik hun toestel sloop). LG is zo sportief geweest om akkoord te gaan, onder de voorwaarden dat ik aandacht zou besteden aan de ijzeren H-beams die in het toestel zitten.

Voor de duidelijkheid, ik heb aandacht besteed aan de H-beams, maar wat ik erover heb geschreven zijn 100% mijn woorden en is 100% mijn mening. LG zou mij natuurlijk ook niet vragen of ik aandacht wil besteden aan iets als ze niet echt zeker wisten dat dat onderdeel helemaal in orde is.

Terug naar mijn eigen toestel
Nu ik weer terug ben bij mij eigen toestel (S6) moet ik zeggen dat ik het grote scherm van de Q6 echt mis. Het is net zoals een SSD, je merkt het verschil eigenlijk niet tot je terug gaat naar een HDD en dan wil je zo snel mogelijk weer terug.
USB Connector
Iemand had de lader en USB kabel uit de doos gehaald tijdens het evenement, hierdoor had ik in eerste instantie de originele lader en kabel er niet bij. LG heeft deze nagestuurd, dus verder geen probleem. Zo kwam ik erachter dat het toestel problemen heeft met verschillende USB kabels, ze maken geen goed contact waardoor laden niet lukt (aan/uit). Ik heb zelf 2 originele Samsung kabels en 3 aftermarket kabels en alleen 1 kabel (aftermarket) werkte met het toestel. Geen enkel ander toestel wat ik tot mij beschikking heb heeft problemen met deze kabels. Ik heb vragen gesteld hierover maar helaas geen antwoord gekregen. Het toestel is nu ingepakt en de review is over, ik was terughoudend maar helaas moet ik het nu vermelden. Of het een productie foutje of een algemeen probleem is weet ik niet.
WiFi
Een ding helemaal vergeten! Zoals tommesmits uitwijst in zijn review heeft dit toestel geen 5GHz WiFi, niet echt een gemis maar wel goed om te hebben. Zo overkomt het mij best vaak dat een 2,4GHz hotspot overvol zit, maar je wel kan verbinden over 5GHz.
De V30
Tja, had het natuurlijk kunnen verwachten, de vraag of de belofte van een V30 mijn mening heeft beÔnvloed?

Even stukje eerlijkheid, natuurlijk wil ik die V30, ik kan er wel omheen draaien, maar dit is keihard de waarheid. Heeft dat mijn mening beÔnvloed? Dat is iets wat ik constant in mijn achterhoofd heb gehouden en naar mijn mening heb ik mijn best gedaan om een zo neutraal mogelijke review te doen. Zo heb ik mijn persoonlijke voorkeuren niet mee laten wegen bij het eind oordeel.

De boodschap vanuit LG was ook zeer duidelijk: "niet de beste, maar de leukste". Ik heb mijn best gedaan om een zo goed en compleet mogelijk review neer te zetten en heb her en der wat humor erin besprenkeld, waarschijnlijk is het meeste niet eens grappig. De verborgen rick roll heb ik ook niks over gehoord, tot zover mijn humor. Als ik zo rondkijk zie ik andere reviews die veel leuker zijn, ik heb geprobeerd om het onderste uit de kan te halen en om een nieuwe frisse blik te introduceren en daar ben ik trots op.

Hopelijk is dit antwoord goed genoeg.

Even balans opmaken, wat ik heb gekregen:
  • Super toffe dag op Tweakers HQ.
  • Goede catering met genoeg foods en wel 3 soorten witbier (plus pils en fris)!
  • B&O Play oordopjes gekregen van LG. Natuurlijk dankbaar, maar heb liever mijn eigen Sennheisers.
  • Tweakers swagbag met een o.a. een bierpull van formaat wat hier in Brabant als koffiemok fungeert, een XL T-shirt die mij te klein is en een g-master zweetbandje (really?)...
En dat heeft mij gekost:
  • Bus- en treinkaartjes van totaal ongeveer 44 euro (bier dus auto bleef thuis).
  • 6 uur opstaan op een zaterdag! 22 uur thuis.
  • Dit is heel kort door de bocht en ik heb het met liefde gedaan, maar uiteindelijk heb ik heel veel uren hierin gestoken. Uren die ik ook had kunnen factureren.
Het is dat de super toffe dag heel veel goed maakt (nog even met Zeef staan ouwehoeren over witbier) anders moest ik helaas rode cijfers schrijven.
The aftermath
Het is nu december 2017 en de markt is op dit moment overspoeld met goedkope Q6'jes die gesealed in doos worden aangeboden. Je kan ze voor een prikkie op de kop tikken. Dit heeft te maken met een TV actie van LG, je krijgt de Q6 bij een TV en meeste mensen zetten hem dan op de V&A of op Marktplaats.

Ik heb twee van zulke toestellen aangeschaft, eentje voor mijn broer en eentje voor mijn vader. Ik geloof nog steeds dat dit een van de betere toestellen is op de markt op dit moment en als ik kijk naar de prijzen waarop ze worden aangeboden dan is dit perfect!

Ik kan het alleen maar aanraden!

Versiebeheer
DatumOmschrijving
24 oktober 2017* Taalvoutjes gecorrigeerd
* Bouwkwaliteit tekst gereviseerd, hopelijk nu duidelijk
25 oktober 2017* Post addendum ge-addendumd
26 oktober 2017* Stukje over 5GHz WiFi toegevoegd
27 oktober 2017* Veelte druk gehad, helaas niet gelukt om veel foto's te maken. Heb wel 2 foto's erbij kunnen plaatsen. Het toestel is nu terug, dus helaas.
28 oktober 2017* Vraag over de beloofde V30 toegevoegd.
31 oktober 2017* Verkeerde screenshot bij bloatware gecorrigeerd.
6 december 2017* Stukje toegevoegd over de LG Q6 TV actie en dat ik 2 toestellen heb aangeschaft.

Heb jij ook een LG Q6 Zwart?

Mooie uitgebreide review en tof dat je de Q6 aan een teardown hebt onderworpen. Ik zou je willen adviseren om de foto's die je dan toch hebt en gebruikt om die tussen de alinea's te plaatsen met [img=xxx,xxx] [/img] tags. Zo kun je een grotere foto handmatig schalen in grootte zodat ie op 600 pixels breed past in je userreview. Staat net wat mooier dan een table gebruiken en daarin niet de full maar medium resize te benutten. Vooral omdat je dan het gevoel van een wall of text wegneemt wat ik nu wel heb overgehouden. En een terug naar het begin jumper toevoegen is prettig voor als je een enkel onderdeel wilt lezen, nu moet je zelf helemaal omhoog scrollen voor de inhoudsopgave.
Tnx voor de reactie, was de top jumps vergeten erbij te zetten dat is gefiksed. De rest ben ik het niet mee eens. Ik heb specifiek gekozen voor deze opmaak omdat het netjes en overzichtelijk is. Keerzijde van de medaille is dan wat ik met jou review heb en dat is dat je een wir war aan niks zeggende plaatjes krijgt die qua stijl en opmaak zeer sterk van elkaar verschillen.
Dat is inderdaad een afweging, meer afhankelijk van je eigen voorkeur. Noem het enkel als suggestie, je bent niet verplicht er iets mee te doen. Mooi dat de jumpers er nu staan!
Gaaf die teardown, dikke +3!
Ik was al blij dat ik mijn laptop open mocht maken :).
+3 @SizzLorr! Mooie review, vooral het stukje demonteren doet het goed. :)
Je hebt gewoon goede reviews, je hebt echt goede reviews en dan is er dit prachtstukje nog. Heb er doorheen gelezen als een goed boek. Erg goede review!
Dankjewel, het doet me goed om dit soort reacties te lezen. Je steekt er stiekem toch veel tijd en liefde in en dan is de waardering die je krijgt altijd mooi!