LG Instaview GSX960NEAZ

€ 2.199,-
Specificaties Kastmodel met vriezer (A++, oud label) - Bekijk alle specificaties

LG Instaview GSX960NEAZ Review

DrTeun 20 oktober 2017, laatste update op 20 oktober 2017, 4.040 views Hands-on

LG Instaview GSX960NEAZ

Tijdens het Oktober Testfest werd ik uitgenodigd om deze koelkast te komen testen. Het is een grote, moderne koelkast die aan luxe niet tekort komt. Aan al deze luxe hangt echter wel een prijskaartje.

Pluspunten

• Grote inhoud
  • Design
  • Gaaf klop scherm
  • Stil
  • Robuust

Minpunten

• Filters vaak vervangen

Tijdens het afgelopen oktober testfest ben ik door Tweakers uitgenodigd om deze LG Instaview GSX960NEAZ te komen testen. We kregen hier uitleg over de koelkast en daarna ruim een uur de tijd om met de koelkast te spelen. Ik ben zelf student, en aangezien deze koelkast hetzelfde prijskaartje heeft als grofweg een half jaar huur, zou ik hem zelf niet zomaar in mijn studentenkamertje zetten. Los van dat ome DUO vindt dat zijn centen daar niet voor bedoeld zijn, is het ook een bakbeest waar je best een ruim hoekje vrij voor moet hebben. Ondanks dat ik duidelijk niet in de doelgroep val voor een koelkast als deze, zal ik hieronder, objectief, mijn ervaringen met de koelkast beschrijven.

Uiterlijk

Ook al staat ze in je keuken, het oog wil ook wat. De koelkast heeft een strak design en bestaat grotendeels uit roestvrij staal, met uitzondering van het glazen paneel op de voorkant. Het paneel misstaat de koelkast zeker niet, en dit is smaak, maar ik denk dat ze in de meeste keukens niet zal misstaan.
[img]EVgZuv95[/img]
Dit paneel is niet alleen een mooi accent op de koelkast, het heeft ook nog een functie. Hetgeen wat deze koelkast eigenlijk uniek maakt is het feit dat je twee keer op het raam kunt kloppen. Vervolgens wordt het raam doorzichtig en kan je zien wat er in de deur van je koelkast staat. Dit was een van de dingen die we tijdens het testfest goed konden testen. Het werkt vrij intuïtief, en reageert al op het tikken met een nagel.
[img width=287]FUOkLkRF[/img] [img width=287]WwdwX5Rz[/img]
Het glazen paneel is onderdeel van het door-in-door systeem zoals LG het noemt. Wat dit inhoudt is dat de rechtse deur eigenlijk uit twee deuren bestaat. De deur kan in zijn geheel geopend worden, maar ook het rechts bovenste deel van de koelkast is een aparte deur. Dit houdt in dat je, nadat je hebt aangeklopt, alleen het kleine deurtje open hoeft te doen. Dit systeem zou een energiebesparing van meer dan 40% opleveren.
[img width=280]JLrbgamr[/img]
In de praktijk zal dit goed tot zijn recht komen, indien je je meest gebruikte spullen achter het instaview-raampje plaatst. Fijne bijkomstigheid vond ik dat het kleine deurtje een stuk lichter is, wat het veel makkelijker maakt om hem even open te doen en dicht te gooien. De grote deuren waren relatief (tot mijn studenten koelkastje) zwaar.

Innerlijk

[img]J15oCoNS[/img]
Uiteraard is ook bij het kiezen van een koelkast het innerlijk wat uiteindelijk telt. Links vinden we het vriesgedeelte met 196 liter inhoud, rechts het koelgedeelte van 405 liter. Het geheel wordt verlicht door twee felle Led strips. Het vriesgedeelte bevat anti-frost technologie. Dit zou ervoor zorgen dat er geen ijsvorming is op de achterwand, maar ook dat je langvergeten kipfiletjes na enkele jaren nog helemaal ijsvrij moeten zijn.
Het koelgedeelte is voorzien van vier planken en twee lades, een kleine lade, een wijnrek, en ‘Pure ‘N Fresh technologie’. Deze technologie is eigenlijk gewoon een luchtfilter, dat vieze luchtjes buiten moet houden. Zeker te verwelkomen, gezien niemand houdt van nare geurtjes bij z’n vleeswaren.
De groente en fruit lades beschikken over vochtregulatie. Met een schuifje kun je aangeven of er groente, danwel fruit in de bak zit. Dit zou moeten zorgen dat je versproducten ook langer vers blijven. De claim was dat een krop sla meer dan een week vers en groen zou blijven.
Alle technologieën hierboven beschreven zijn helaas niet in de praktijk getest, en ben uitgegaan van de claims van LG. Wel was er iemand aanwezig bij het testpanel die kon beamen dat de groentebakken ook echt hun belofte na kwamen. (sorry ik ben je naam vergeten anders had je de credits gekregen)
Het hart van deze koelkast is een lineaire compressor motor. Het verschil ten opzichte van een gemiddelde koelkast is dat deze motor maar één wrijvingspunt heeft, waar normale koelkasten er vier hebben. Dit resulteert in een lager energieverbruik en minder geluid. Het energieverbruik was in de praktijk niet te testen, wel was de koelkast heel erg stil.

Bedieningspaneel

[img]iwIGe3nI[/img]
Wat deze dame ook kan is tappen. Geen bier helaas, dat werd ons nadrukkelijk verteld. Water en ijs is alles wat deze ijskoningin doet. Daarvoor is wel een aansluiting aan de waterleiding nodig, met daartussen een extra kalkfilter. Wie geen extra wateraansluiting in zijn keuken heeft valt toch niet volledig buiten de boot, het is ook mogelijk om een waterreservoir in het koelgedeelte van de koelkast te laten plaatsen. Dit moet dan wel handmatig worden bijgevuld met water (!).
Op het paneel boven de tap kan voorkeur voor water, ijsklontjes of ijsgruis gegeven worden, evenals het instellen van temperatuur van beide koelgedeelten.

[img width=280]O2mUWfKe[/img]

De temperatuur van de koelkast kan ook worden ingesteld via een app, zo kun je je schatje altijd bereiken want ze heeft WiFi. Via de app kun je ook meldingen krijgen wanneer je de deur open hebt laten staan, of wanneer je filters toe zijn aan vervanging.
Ook biedt LG smart diagnosis. Dit houdt in dat je via je telefoon data vanuit de koelkast kunt versturen, dit zou de klantenservice sneller en efficiënter moeten maken.

Nu is dus uiteindelijk de vraag of je deze koelkast ook daadwerkelijk in je keuken moet zetten. De koelkast ziet er goed uit, doet wat ze moet doen, en maakt zeker geen onnodig lawaai. Klinkt als een ideaal huwelijk, maar zover deze vergelijking doorgezet kan worden, ze is ook heel duur ;). Ze is duidelijk bedoeld voor mensen die iets extra’s willen in hun keuken en daar ook een meerprijs voor willen betalen.

Heb jij ook een LG Instaview GSX960NEAZ?

Goede review, ook lekker om te lezen. Ik heb alleen 1 vraag over de watertap, als je een glas vult met water gaat er dan ook een lampje aan? Mijn LG heeft dit niet en het is best handig in het donker. Het is namelijk een eis voor mijn volgende koelkast.
Yes, het moment dat je de knop van de watertap indrukt gaat er een lampje branden.
Thanks, het is dat mijn koelkast nog goed werkt. Anders zou dit een mooie opvolger zijn :D
0Anoniem: 372172
@DrTeun20 oktober 2017 09:29
w00t :P
0Anoniem: 372172
@Nogne20 oktober 2017 09:23
Dat zal toch wel met zo'n prijs :)
Vergis je er niet in, niet elke grote koelkast heeft het dus. Ik ging daar dus ook van uit en heb nu een koelkast zonder lampje :'(
Thnx, door dit soort opmerkingen weet ik weer dat het soms absurd klink voor de "leek" als ik aangeef dat ik een bepaalde laptop niet wil omdat het toetsenbord geen licht geeft.

Meestal krijg je dan dit soort taferelen; https://www.youtube.com/watch?v=gZA2770_f84
Ja sommige dingen zijn zo praktisch dat het echt een dealbreker kan zijn. Verlicht toetsenbord is ook zeker een dealbreker, heb je eenmaal een lampje bij je watertap of een verlicht toetsenbord. Dan wil je eigenlijk nooit meer wat anders.
+1Anoniem: 372172
20 oktober 2017 09:12
Goede review van een mooie koelkast :) +2
Thanks!
Het is m'n eerste review dus opbouwende kritiek is ook welkom
Leest lekker weg. Goed en leuk geschreven. +2!
Langs de ene kant wil LG heel modern doen met WiFi en dan gaan ze op het bedieningspaneel "OFF" schrijven met van die wekkerradio cijfers...

Voor die prijs verwacht ik wel een kleine LCD erin (bv. met boodschappen app en barcode scanner). Een los deurtje had onze Samsung 10+ jaar geleden al. In de praktijk weinig gebruikt.
Ik snap je punt. Al denk ik dat een LCD bij de huidige functionaliteit wel overkill zou zijn. Los van ingestelde temperaturen hoeven die wekkerradio cijfers niks weer te geven. Echte functionaliteit voegt het dus niet toe, pas als je inderdaad een barcode scanner o.i.d. erop zou hebben zou een LCD wat mij betreft toegevoegde waarde hebben. Stel dat een LCD de prijs van de koelkast nog verder op zou krikken zou ik zeggen hou 't maar zo.
Dat het bedieningspaneel OFF weergeeft komt omdat de demo mode aanstaat voor winkels. Het koelt dan niet maar de lampjes etc. werken wel. Zodra je de demo mode uitzet zie je de ingestelde temperaturen staan en begint de koelkast te koelen, de verlichting gaat vanzelf uit na enkele seconden.

Zelf heb ik er nu één thuis staan en het bevalt perfect, in de buitendeur staan alle artikelen die dagelijks gebruikt worden. Door één plank te verwijderen kan ik nu hoge 2 liter flessen met gemak kwijt (2 diep) en de plank eronder kan je volzetten met 10 pakken melk bv. Er zitten ook gaten in zodat je alsnog bij de plank erachter kan zonder de hele deur te openen. Ik mis alleen de plankje voor de eieren.

Een van de redenen voor mij was het energie verbruik, de vorige amerikaanse koelkast trok gemakkelijk 100KwH per maand. Het verbruik is nu terug geschroeft naar vermoedelijk 35KwH (schatting na 2 weken in gebruik te hebben) In 10 jaar kan je aardig wat euro's besparen.
Leuke review van een ietwat dure koel-vriescombinatie.

Overigens, en dat is wellicht niet jouw schuld, staat er bovenaan onder de prijs
Kastmodel koelkast zonder vriezer
Dat zou de koelkast wel heel ernstig duur maken..
Nu je het zegt zie ik 't ook staan. dit is echter onderdeel van de specificaties, die kan ik zelf niet aanpassen helaas.
Laat het duidelijk zijn dat hier wel degelijk een vriesgedeelte bij zit.
Gaat de naar-binnen-kijk functie vanzelf weer uit na verloop van tijd? Of moet je dan nogmaals kloppen?
Als je nogmaals klopt gaat die weer op zwart, maar er zit ook een time-out van -ik heb het niet geteld- ongeveer 10 seconden op