Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55EZW954 Zwart Review

bartjuTestpanel 6 september 2017, 249 views

Panasonic TX-55EZW954 Zwart (Testpanel)

Films en series spatten van het scherm af door de HDR, 4k en natuurlijk het zwart wat echt zwart is. Ook een aanrader voor de game fanaten onder ons door de gamemodus.

Pluspunten

• Eyecatcher
  • Beeldverwerking
  • Zwart is echt zwart
  • Netflix knop
  • Snelheid laden van smarttv apps
  • Beeldkwaliteit (HDR)

Minpunten

• Onhandig geplaatste aansluitingen
  • Reflecties
  • Zwart wordt paarsachtig bij veel (dag)licht
  • Diepte van voet
  • Gebruiksgemak virtueel toetsenbord

Inbrandgevoeligheid Score: 4

Ook ik ben n van de gelukkigen geweest die deze tv thuis 2 weken mocht testen. Dit nadat ik in de top 5 was beland van de quiz op het Tweakers event : ”Hollywood op HQ”.

Unboxing

De koerier belde aan en vroeg of ik mee wou helpen met tillen. Natuurlijk wilde ik dat wel doen. Toen ik de doos in het busje zag begreep ik meteen waarom mijn hulp nodig was. De tv is verpakt in een redelijk grote doos die in je eentje niet echt te tillen is. Na het openen van de doos is het duidelijk waarom deze zo groot is. De tv is aan alle kanten in gepakt in piepschuim blokken en staand naast de tv zit de voet.

De tv heb ik samen met nog iemand uit de doos gehaald. Alleen had dit misschien ook wel gekund, maar met z’n tween was dit toch echt wel stukken makkelijker. Daarbij is de tv vrij prijzig en om deze nu meteen stuk te maken is ook wel zonde. De buitenkant van de doos kun je na het verwijderen van 4 plastic klemmetjes er af halen waarna je zeer gemakkelijk bij de tv kan. Het uitpakproces is ook afgebeeld op de bovenkant van de doos.

Op de doos staat ook in meerdere talen dat de doos ten allen tijden rechtop vervoerd moet worden. Wat het voor de meeste mensen wel eens lastig kan maken om de doos vanuit de winkel naar huis te vervoeren.
Handleiding
Naast de tv zitten er ook handleidingen bij in meerdere talen. Nu heb ik zelf uit enthousiasme deze bij het installeren van de tv niet ingekeken. Aangezien ik er van uit ging dat alles redelijk plug&play zou moeten zijn. Dit was ook het geval. Na alle kabels in de juiste aansluitingen te hebben gedaan, werkte alles meteen. Nadat je natuurlijk door het “eerste keer instellen” menu gelopen bent. Dit zorgt er tevens voor dat je weet hoe de basisfunctionaliteiten van de tv werken. Mocht je echter toch nog iets op willen zoeken dan kun je dan alsnog de handleiding erbij pakken. Op onderstaande afbeelding is te zien wat er voor de rest nog in de doos zat.

Afstandsbedieningen
De tv wordt geleverd met 2 afstandsbedieningen. Een conventionele afstandsbediening en een touchpad-controller.

De conventionele afstandbediening ziet er vrij luxe uit met z’n brushed aluminum finish. De afstandsbediening voelt wel wat zwaar aan, maar dat geeft juist een super degelijk gevoel. De knop bovenin rechts zorgt ervoor dat je de backlight in kan schakelen voor de knoppen. Wat het ideaal maakt om de afstandsbediening in het donker te gebruiken. Voor de rest heeft het alle functionaliteit die je in een conventionele afstandsbediening zou verwachten.

De touchpadcontroller is vooral makkelijk als je het smarttv gedeelte van de tv gebruikt. Voor het normale gebruik van de tv ben ik nog niet overtuigd wat de extra bijdrage van deze controller is. Het zwarte plastic voelt wel wat goedkoop aan. Ditzelfde geldt voor de achterkant. De “Spraak” functionaliteit vind ik wel goed werken. Als je in ieder geval weet welke commando’s je kan gebruiken werkt het vrij vloeiend. Als je bijvoorbeeld iets wil zoeken op youtube, dan zeg je: "Zoek **** in youtube". Je krijgt dan een lijstje resultaten die je kan selecteren door het bijbehorende getal te noemen.

Featureset

Alle aansluitingen zitten verwerkt achter een klep. Wat het wegwerken van de kabels zeer gemakkelijk maakt. Alleen zodra je een ethernet kabel, een 2e usb of een 3 HDMI aansluiting wilt gebruiken, dan kan de klep er al niet meer op. Deze aansluiting richten namelijk naar achteren. De tv beschikt ook over wifi en bluetooth. Mocht je dus geen ethernet kabel in de buurt hebben van je tv dan is wifi ook altijd een optie. Bluetooth kan overigens enkel worden gebruikt voor het aansluiten van een toetsenbord of muis.
Aansluitingen
Verders zijn er de volgende aansluitingen:
2x CI slots
1x Headphone
1x Ethernet
1x Digital audio

Bouwkwaliteit & Afwerking

De tv zelf voelt degelijk aan, behalve het bovenste deel. Dit deel is namelijk zeer dun en er mag dan ook niet aan getild worden. In het onderste deel van de tv zitten de processor, de geluidsinstallatie en alle aansluitingen. Ook de voet voelt degelijk aan als je deze uit de doos haalt. Het enige is dat de voet vrij ver naar achteren steekt waardoor je de tv niet heel dicht op de muur kan plaatsen.
Vormgeving
De tv trekt wel degelijk de aandacht als je een kamer binnenloopt waar de tv staat. Niet alleen vanwege het formaat van de tv maar van voren ziet de tv er ook styllisch uit. Het beeld heeft dunne bezels en ook de voet past bij de tv. Als je naar de achterkant kijkt dan zie je iets wat nepleer moet voorstellen, maar het ziet er eerder uit als goedkoop plastic. Ook de knopjes die op de tv zitten zien er naar mijn mening niet heel mooi uit. Gelukkig zit dit allemaal aan de achterkant van de tv en hoef je er dus niet naar te kijken bij het gebruik van de tv.

Beeldkwaliteit

De tv bevat opties als:
kleuren remasteren, ruis reductie, MPEG remasteren, resolutie remasteren, dynamisch bereik remasteren en intelligent frame creation. Al deze optie zorgen voor een optimale beleving van de tv.

Toen ik een serie ging kijken in 720p kon ik echt merken dat bij het inschakelen van bovenstaande opties het beeld verbeterd werd. Ik zou je alleen wel aanraden om tenminste Full HD content te gebruiken, want ook al verbeteren deze opties het beeld, alsnog is het lang niet zo mooi als Full HD.
Kleurweergave
Bij het ingebruikname van de tv heb ik eerst de demo's bekeken die meegeleverd waren op een USB. De kleuren spatten van je scherm af en zijn natuurgetrouw. Er zijn nog allemaal schema-instellingen die je kan kiezen om voor jezelf het optimale er uit te halen. Ik heb de standaard instellingen gebruikt.
Contrast en helderheid
Het contrast van deze tv is zoals je van een OLED scherm verwacht fenomenaal. Zwart is echt zwart. Ook de helderheid is goed en in te stellen. Mocht je in een goed verlichte kamer zitten dan kun je ook de verlichtingssterkte aanpassen. Het enige nadeel is dat het beeldscherm reflecties heeft. Zit je zelf in de zon, dan kun je jezelf zien zitten op het scherm. Daarbij krijgen de zwarte delen op de tv een paarsgloed. Dit is tijdens het gebruiken van de tv niet storend.

Wat je na het gebruik van deze tv wel merkt is dat als je iets gaat kijken op een normale LED/LCD tv dat het zwarte er wat grauwig grijs uitziet.

HDR
Bij het bekijken van HDR content merk je dat je veel meer detail ziet in zowel de heldere delen als in de donkere delen. Dit maakt het allemaal nog net een stukje mooier. De optie "dynamisch bereik remasteren" zorgt ervoor dat ook andere content er nog net even iets beter uit ziet in de heldere/donkere delen.
Ghosting
Bij snel bewegende beelden kan het zo zijn dat er als het ware en soort van ghost/ schaduw is die zichtbaar is. Vooral bij actie films kan dit merkbaar zijn. Je ziet het vooral zeer goed als er snel van wit naar zwart geschakeld moet worden (of andersom). Om uit te zoeken of deze tv er ook last van heeft heb ik het volgende fimpje afgespeeld:Ghosting. Hierbij beweegt een zwart blokje door een wit veld en een wit blokje door een zwart veld. Als de blokjes snel door het scherm heen draaien dan zie je dat de scherpe hoeken een beetje rond worden. De randen blijven wel gewoon scherp. Ook heb ik een aantal actiefilms afgespeeld en waarbij ik meestal tijdens een vecht scne het niet altijd evengoed kon volgen, kon ik dat op deze tv wel.
Pixeldefecten
Ik heb tijdens de 2 weken dat ik deze tv had geen pixeldefecten kunnen vinden. Wellicht dat het in de toekomst wel voor kan komen, maar daar valt nu niks over te zeggen.

Inbrandgevoeligheid
OLED tv schijnen last te hebben van inbrandgevoeligheid. Ik heb dit getest door een aantal logo's op de tv te laten staan voor een uur. Vervolgens heb ik een serie gekeken. Ik kon eigenlijk helemaal niks ontdekken op het scherm wat duidde op inbranding. Daarbij heeft de tv ook een onderhoudsmodus. Zo af en toe bij het in het standby zetten van de tv dan wordt deze modus aangeroepen. Wat het precies doet is niet helemaal duidelijk.

Software

My home 2.0
Het smarttv gedeelte maakt gebruik van My Home 2.0. Wat oorspronkelijk van het Firefox OS afkomt. Het is een vrij simpel OS en zeker niet heel uitgebreid. Je kan je favoriete kanalen, aparaten samenvoegen in 1 weergave om zo snel te kunnen schakelen. Ik had een map aangemaakt om gewoon wat uit te proberen. Toen ik deze weer wilde verwijderen moest ik eerst de map leeggooien voordat ik de map zelf pas kon verwijderen. Dat vond ik wel een omslachtige manier om iets te verwijderen. Voor de rest werkt het echt super vloeiend en heb ik geen haperingen kunnen opmerken.
Apps
De tv heeft de gebruikelijke apps zoals: youtube, netflix, NPO, kijk, NL ziet, cinetrailer, etc. Het enige dat ik mis is een spotify app en een facebook app. Netflix zelf is binnen 2 seconden geladen en blijft na open ook in het geheugen staan waardoor het bij het opnieuw openen nog sneller gaat. Ik heb de mogelijkheid gehad om enige 4k content te bekijken via Netflix en mits je een goeie internetverbinding hebt liggen laadt dit echt super snel. Ik heb alleen een aantal keren gehad dat het geluid niet synchroon liep. Dit was meestal verholpen door de app af te sluiten en weer op nieuw te open. Misschien was het ook wel een probleempje van mijn surroundset. De youtube app werkt ook moeiteloos en laadt content razend snel. Het had geen enkel probleem met 4k content. Het gebruiksgemak wordt verhoogd in combinatie met de youtube app op je telefoon o.i.d. Het is vrij gemakkelijk om filmpjes af te spelen of in de wachtrij te zetten.
Gamemodus
Door de gamemodus aan te zetten zou de responstijd van de tv beter worden. Het signaal wordt dan niet meer bewerkt door de tv zelf. Door deze stap over te slaan wordt de repsonstijd korter. Ik kon dit inderdaad merken bij het inschakelen van de gamemodus.

Geluidskwaliteit

De tv komt met 4 x 10 wat speakers. Wat meer dan voldoende is om lawaai van buiten of van een pratende filmkijker te overstemmen. Echter zodra je boven de 50/100 komt dan beginnen de hoge tonen schel te klinken. Als je elkaar wil verstaan op stand 50 moet je al wel je stem verheffen. Ik zou in ieder geval aanraden om de tv te gebruiken in combinatie met een surround set. Dit maakt het film kijken/ gamen nog net even wat mooier.

De prijs van de tv is op het moment van schrijven 2999,- euro. Wat toch wel vrij prijzig is voor een UHD OLED tv. Ik vraag me dan ook af of deze tv het gaat winnen ten opzichte van de goedkopere varianten.

Het is een zeer mooi scherm en zeker aan te raden. De tv toont natuurgetrouwe beelden die zelfs op een zonnige dag goed te zien zijn. Bij het tonen van HDR content merk je echt dat zowel in de heldere delen als in de donkere delen meer detail te zien valt waardoor het allemaal nog net eventjes wat mooier wordt. De tv is alleen voor mij wel iets te duur als student zijnde.

Heb jij ook een Panasonic TX-55EZW954 Zwart?