Specificaties Full HD DLP-beamer , 300" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Optoma HD141X Review

Cybertek 26 maart 2015, laatste update op 2 juni 2015, 3.517 views

Optoma HD141X

Ik heb de beamer sinds gisteren in ontvangst mogen nemen, in het kort ben ik er tevreden mee, al heb ik een paar heikele puntjes!

Pluspunten

• 1080p (Full 3D), Goed beeld
  • Hoge lichtopbrengst (Dus goed beeld bij daglicht)
  • 2 x HDMI (waarvan 1 MHL)
  • Hoogglans (voor wie daarvan houd)

Minpunten

• Keystone (2 richtingen)
  • 3D Brillen niet meegeleverd (zeer prijzig en slecht leverbaar in Nederland)
  • Geen andere aansluitingen zoals VGA/DVI/Display Port

Contrast / helderheid Score: 5

- getest met blu-ray animatiefilms & (3D) blu-ray films
- getest met bluray speler (Philips BDP7600)
- getest met DVD speler (component aangesloten via Onkyo HDMI Receiver)
- getest met Onkyo 7.2 HDMI Reveiver
- getest met PC (Windows 8.1 pro x64 + MCE)
- getest met ZF2300 (Starterkit)(3D)
- getest zowel staand als hangend

De beamer is getest in een kamer van 6 bij 3 meter, met een projectie formaat van 1,70 meter, aangezien dit niet in te stellen is, wat ik zeer betreur, zal ik hem in de toekomst op meerdere afstanden testen!

In eerste instantie heb ik hem staand getest, hierbij heb ik de nodige kleuren gekalibreerd en aanpassingen gemaakt met de scherpte, dingen zoals focus en zoom lijken me voor de hand liggend, maar aangezien ik hem toch op ging hangen, heb ik deze van te voren op gelijke afstand aangepast.

De Afstandsbediening en Menu's.

De Afstandsbediening word geleverd met 2 AAA batterijen. Niets speciaals op 1 ding na, VERLICHTING!
Elke knop is verlicht met een blauw ledje, wel zo fijn. Ik heb het helaas "nog" niet kunnen vinden, maar volgens mij zijn deze niet uit te schakelen.

Het instellen gaat vrij makkelijk. Al vind ik de menu's al met al een beetje "cheap".
Keystone bijvoorbeeld: Alleen in hoogte en diepte verstelbaar, waarmee ik met de vorige beamer zelfs schuin kon projecteren, terwijl deze aanzienlijk goedkoper was in aanschaf, ah fijn.
Dan maar recht ophangen.
Kleuren kalibreren is een eitje en scherp stellen, brightness en contrast is een peuleschil.
(Zoals we van elke beamer gewend zijn toch?)

Je kunt zelfs 3 user presets ingeven en deze vanaf de afstandsbediening direct ingeven/weergeven. Ik zie er nut niet van in, maar ik kan me voorstellen dat dit een wens/pre is.

Aspect Ratio

- Frame Sequential (FS)
- 3D => 2D
- 3D Sync.

3D Bril(len)

Ah, de reden waarom ik hem gekocht had!
Ik was van plan om er de nodige 3D films/media mee te kijken. Mijn TV in de huiskamer heeft het ook, en ik moet zeggen de weergave is goed, alléén PASSIEF is niets in verlijking met ACTIEF! En vanwege deze reden, heb ik deze beamer aangeschaft. Na het zien van "Hoe tem je een draak 2" in de bioscoop, was ik verkocht en dacht ik dat wil ik thuis hebben.
De 3D bril voelt in eerst instantie heel erg goedkoop en licht aan. Het ding doet wat die doen moet.
Na 3 uur geladen te hebben en een blauw constant ledje te zien verschijnen, was het moment eindelijk daar George en Sandra's Gravity 3D :). Deze heb ik via bluray disc in een Philips BDP7600 gekeken en daarbij op de volgende punten gelet:

- crosstalking
- ontvangst en error (ik noem het even error, omdat de ZF2100 hier nog wel eens last van schijnt te hebben "obstakels", waar ook mee geadverteerd word door Optoma met de ZF2300.)
- Het verschil tussen passief en actief 3D

-- Crosstalking

Hier heb ik bijna geen last van gehad, alleen bij het overmatig bewegen van het hoofd en de focus op het scherm leverde een vreemde synaptische respons op in mijn brein, alsof ik scheel keek zeg maar. Nu heb ik het alleen op deze afstand gestest (3,15 meter vanaf de muurprojectie), maar ik moet zeggen dat ik het best wel als storend ervaarde.

-- Ontvangst en error

De ontvangst is een mijn redelijke kleine ruimte zeer goed, en als ik naar de woonkamer loop dan heb ik nog steeds verbinding dus daar niets over te klagen.
Errors ben ik tot op heden toe niet tegengekomen. Dus misschien daarover later meer.

-- Het verschil tussen passief en actief 3D

Dit is enorm zeker in verlijking met het "ouwe beestje" wat ik heb staan als TV, namelijk de Philips 37"inch 7606/H12
Het beeld is veel levendiger en bluray fleurt het geheel zo op dat het haast bioscoop waardig is en op sommige punten zelfs nog beter in mijn ervaring.
Ook een potje Battlefield 4 is echt gaaf op 3DHD (AMD Radeon 7950 Black Edition)

3D Weergave een genot!

Wat kan ik zeggen, 1080p, Full 3D, 3D bril, Filmpje en ook nog eens de gemakken van thuis! :)

De Emitter (Inbegrepen in de ZF2300 Starterkit)
Ik probeer al een tijdje lang uit te vogelen, hoeveel brillen maximaal verbonden kunnen worden met
de emitter. Aangezien je maar één emitter kunt aansluiten, kan het goed zijn dat hij niet verder als
4, 5 of 6 stuks aan kan. Maar goed we zullen zien door der loop van tijden.
Misschien dat iemand dit wel weet van de Optoma ZF2300 Starterkit?

Bij nader inzien kon het resultaat met deze setup niet beter, HELAAS! :)
De Onkyo Receiver die ik gebruik in deze review is niet in staat om HDMI 1.4 signalen te verwerken, hierdoor werd dus het beeld 1280 x 720 3D. Gelukkig kwam hier achter met een potje Battlefield 4.
Dat word dus een nieuwe receiver kopen, word weer een Onkyo denk ik!
Maar dat terzijde.

Ik heb de beamer op een muursteun bevestigd, ik moet zeggen dit ging niet vlekkeloos.
Mede dankzij het feit dat de schroefgaten niet op de standaard plaatsen zitten!
Het kan aan mij liggen, maar bij mijn vorige beamer een EPSON XB12, ging dit geheel zonder problemen.

De speaker heb ik niet gebruikt. En zal ik ook nooit gebruiken.

De 12v / 12 volt aansluitingen heb ik niet gebruikt. En zal ik ook niet gebruiken waarschijnlijk, dus deze is uitgeschakeld.

'k Hoop dat jullie er wat aan hebben. In ieder geval blijf ik deze review aanpassen en updaten, na mijn
ondervindingen met dit apparaat.

Ik sta open voor kritiek zowel positief als negatief.

Groeten,

Cybertek

Heb jij ook een Optoma HD141X?

Hoever heb he de beamer hangen van t projectiescherm? En hoeveel " geeft is weer?