Specificaties 27" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips 278E8QJAB/00 Zwart Review

Frozen 17 juli 2017, laatste update op 17 juli 2017, 986 views

Philips 278E8QJAB/00 Zwart (Product geleend)

Deze 27 inch 1080P Philips-monitor weet hoe kleuren moeten worden getoond. Het beeld is in alle opzichten fenomenaal, maar de speakers hebben nog veel te leren. Als je de speakers niet gebruikt is dit een zeer goede monitor. De kromming voegt een extra hoeveelheid "realisme" toe aan het beeld.

Pluspunten

• Zeer groot kleurenspectrum
  • Uniformiteit van het paneel
  • Kromming zorgt voor realistischer beeld
  • Hoog contrast door VA-paneel
  • Stijlvol design
  • Joystick om door het OSD te navigeren

Minpunten

• Speakers zijn matig
  • Geen HDMI-kabel bijgeleverd
  • Kan alleen naar voor en achter buigen op de voet

Voordat ik begin met mijn review wil ik aangeven dat ik aan het experimenteren ben met een review die kort en bondig is a la Tweakers. Ik ben tot de conclusie gekomen dat veel van wat ik schrijf vaak onbelezen blijft. Dus laten we beginnen!

In deze review bespreek ik de pricewatch: Philips 278E8QJAB/00 Zwart een 27 inch VA-monitor met een gekromd paneel. Ik heb nog nooit eerder met een krom paneel te maken gehad, dus dat wordt zeker heel erg interessant! Met deze monitor doelt Philips op het enthousiast segment van mensen die het fijn vinden om aan foto/video-bewerking te doen en hiervoor veel kleuren nodig hebben, vanwege de "ultra wide-color".

Specificaties

Dit scherm is vooral uniek vanwege zijn kromming met een radius van 1800mm. Echter is dat niet het enige dat opvalt als we naar de belangrijkste specificaties zoals ze hieronder staan kijken. Het scherm kan ook nog eens 104% van het NTSC spectrum en 130% van het sRGB spectrum weergeven. Dat zijn getallen waar een foto/filmeditor blij van kan worden! Ook beschikt de monitor over wat speakers, iets wat je niet zo veel ziet in dit prijsspectrum.

Type LCD-schermVA LCD
Meegeleverde KabelsD-SUB, audiokabel, voedingskabel
Afmetingen met standaard620 x 470 x 189
Afmetingen zonder standaard620 x 365 x 68

Unboxing

De unboxing is opgesplitst in de doos en de inhoud.
Doos
De doos is een mooie witte doos met zwart en Philipsblauw. De doos heeft aan de bovenkant een handvat waardoor hij met zijn 7 kilo erg makkelijjk te dragen is naar lan-parties of naar je werkplek. De doos geeft duidelijk aan wat je van de monitor kunt verwachten en aan de bovenkant wordt laten zien hoe je doos moet uitpakken. Bovendien is de doos verzegeld met Philips-tape, zodat je weet dat de doos niet eerder geopend is.
Inhoud
Als je de doos openmaakt wordt je begroet met een hoop piepschuim, de poweradapter, -kabel, VGA-kabel en een boekje met CD. Even later wordt ook de voet zichtbaar die netjes in plastic is ingepakt. De kabels zitten in (geseald) plastic en als je deze met het piepschuim eruit haalt, wordt de monitor zichtbaar. De monitor is goed beschermd met piepschuim en een extra rand in het midden vanwege de curvature van het scherm.
Assemblage
Zodra je het piepschuim van de monitor afhaalt wordt je gegroet met een poot. Hier kan je de voet erg simpel met een duimschroef op vastzetten en vastdraaier. Een schroevendraaier is niet nodig, aangezien de duimschroef erg goed zijn werk doet. Onder de voet van de monitor zitten rubbertjes om hem meer grip op het bureau te geven.
Stickers
De hele monitor zit onder de hoes volgeplakt met plastic om hem te beschermen. Echter zitten er ook wat informatieve stickers op. Natuurlijk is de EU-sticker erop te vinden, maar ook een sticker van Philips met wat informatie over de monitor. Over die EU-sticker later meer.

Design

Door de curvature en het glanzende zwart past de monitor eigenlijk op elk bureau, maar vooral in "moderne" ruimtes.
Voorkant
De monitor heeft bezels met een dikte van maar 7 milimeter. Dit is erg weinig en daarom is de monitor goed te gebruiken in een eyefinity setup. Aan de onderkant is de bezel echter wel iets dikker, maar dit stoort absoluut niet. Dit glimmende plastic is ook te vinden rondom en aan de achterkant van de monitor. De voorkant van de monitor is gemaakt van zwart glimmend plastic, waar je erg makkelijk vingerafdrukken op achterlaat. Rechtsonder is een aan/uit-LED te vinden en linksonder staat het typenummer van de monitor. Linksboven is hij niet helemaal netjes afgewerkt waardoor er aan de rand van de bezel een dun randje te voelen is.
Achterkant
Allereerst valt op dat de achterkant van hetzelfde glimmende plastic is gemaakt als de voorkant. Verder zien we een Philipslogo aan de achterkant, wat verzinkt is in de monitor zelf.

Kijken we iets lager zien we daar alle aansluitingen zitten. Van links naar rechts zijn dat een DP, HDMI, VGA, audio en power connectoren. Rechtsonder is ook nog een kensington-lock te vinden. Erg handig voor als je de monitor zou willen vastzetten. Er is echter geen VESA-mount aanwezig op deze monitor.

Nog iets lager, vinden we de twee speakers en de knop om het OSD mee te besturen. Deze knop werkt als een joystick en daarmee is zeer eenvoudig door het menu te navigeren. Dit is een echte upgrade boven een setup met bijvoorbeeld 4 knopjes. Ook kan je de monitor aan en uit zetten met deze knop. Ook kom je makkelijk bij deze knop als je voor de monitor zit.
Voet
De monitor heeft een stevige voet met rubbertjes eronder zodat de monitor niet van je bureau afschuift. De voet is grijskleurig en van een mat metaal gemaakt, waardoor hij robuust en stevig aanvoelt. Daarbij spreekt het design mij erg aan, simplistisch en stijlvol. De monitor staat hiermee super stevig op je bureau en wiebelt niet eenvoudig.
Draaihoek
Omdat deze monitor niet op professionals is gericht komt hij met een vrij eenvoudige voet. Op deze voet is de monitor te draaien van -5 tot +20 graden. Dit kan je goed zien in het gifje hieronder. De monitor helaas verder niet te draaien op deze voet. Omdat er geen VESA-aansluiting zit kan je de monitor ook niet monteren op een andere voet.

Software

Bij de monitor wordt een CD geleverd zoals je eerder hebt kunnen zien. Als je deze CD in de computer stopt krijg je eerst een van de 18 talen te kiezen. Vervolgens krijg je een Welkom en staat er dat de CD stuurprogramma’s en gebruikershandleidingen bevat. Zelf vond ik de software van Philips om het scherm mee te besturen “Smart Control” handiger. Het ziet er goed uit en werkt intuitief.

Je kunt onder andere de helderheid, kleuren, presets van kleuren aanpassen net als het contrast en of je de monitor op sRGB modus wilt hebben staan. Ik ben zelf niet echt een fan van deze modus aangezien dit je helderheid naar 100% boost, iets wat ’s avonds nogal pijn aan je ogen kan gaan doen met 250 cd/m^2. Ook bestaat er de mogelijkheid je scherm te draaien en is er wat informatie over de monitor te vinden. Het grote nadeel aan de software is dat je niet kunt kiezen van welke monitor (in het geval dat je meer Philipsmonitoren hebt) je de instellingen wilt aanpassen.

OSD-Menu

Het OSD-Menu is de interface van de software die op de monitor draait. Het staat namelijk voor on screen display menu. Dit menu kan eenvoudig worden bereikt door middel van de joystick-knop aan de achterkant van de monitor. Het werkt intuÔtief waardoor het geen probleem is om even wat aan te passen. Het OSD-menu lijkt heel erg veel op die van andere philipsmonitoren, in het specifiek van de: productreview: Philips 276E7QDSW Wit, Zilver review door Frozen Deze sectie is daarom ook hieronder te vinden:

De LowBlue mode is zeer handig daar waar je 's avonds laat nog aan je pc wilt zitten werken maar ook nog lekker wilt slapen. Deze modus komt met 3 opties waarbij je zelf kunt instellen hoe veel blauw er weggefilterd moet worden. Al met al fijn maar ik gebruik het niet, daar ik altijd goed kan slapen.

Onder input kan je het inputtype te kiezen, dit is VGA, HDMI of DP.

Onder picture kan het formaat van het scherm worden gekozen, wil je een vierkant scherm, de grootte van het scherm geheel benutten, et cetera. Verder kan hier ook de helderheid net als het contrast worden aangepast. SmartResponse is wat ghosting bij deze monitor kan tegengaan ten koste van het ontstaan van corona’s, in het hoofdstuk over gaming hier meer over. Verder kan je het gamma aanpassen en pixelorbiting aanzetten om inbranden tegen te gaan. SmartContrast gebruik ik niet aangezien dat een onrealistisch beeld weergeeft, hoewel het voor gaming waarschijnlijk wel leuk is, het verandert het contrast door te spelen met de kleuren en de helderheid.

Er is een tabblad genaamd audio, waarbij je onder andere het volume kunt aanpassen en de bron kunt kiezen. Je kunt het dus laten gaan via dezelfde kabel als waardoor je beeld binnenkomt, maar je kunt ook kiezen voor de 3.5mm jack.

In het tabblad color kan je de kleurtemperatuur aangeven net als je kan zeggen dat je de monitor graag op sRGB modus wilt hebben, dat raad ik persoonlijk niet aan omdat je helderheid dan op 100% komt te staan. Verder kan je hier de kleuren zelf aanpassen onder “User Define”.

De monitor ondersteunt heel erg veel talen, die allemaal in de specificaties zijn genoemd. Voor de volledigheid hier een afbeelding:

Verder kan je natuurlijk ook de OSD Settings aanpassen, onder andere de locatie kan je kiezen, de transparantie en de tijd waarna het OSD-Menu automatisch weer van je scherm afgaat als het geen input krijgt. Deze tijd is maximaal 60 seconden wat ik persoonlijk aan de lage kant vind, daarom vind ik het fijner om de software te gebruiken.

Onder Setup kan je de monitor resetten in geval van nood en een notificatie krijgen van de gebruikte resolutie. Ook staat er nog wat informatie die ongeveer hetzelfde is als wat de software laat zien.

Verbruik

Volgens de European Energy sticker gebruikt deze monitor 34 Watt en daarmee met normaal gebruik zo'n 51kWh per jaar. Dit zorgt ervoor dat je ongeveer 11 euro per jaar kwijt bent aan elektriciteitskosten voor deze monitor. De energieklasse die hierbij hoort is B, dat is niet heel erg zuinig maar voor een monitor als deze wel acceptabel. Volgens de meetmethode van Philips wordt er bij normaal gebruik zo'n 32W verbruikt. De echte waarde zal dus hoogstwaarschijnlijk rond de 33W liggen afhankelijk van je helderheid. In stand-by en uitmodus gebruikt de monitor toch nog 0,5W. Het is dus verstandig om de monitor uit het stopcontact te trekken, zoals dat verstandig is bij alle apparaten. De voeding van de monitor zit niet in de monitor zelf, maar in de kabel. Dit houdt de monitor slank maar het zorgt er wel voor dat je een voeding moet wegwerken.

Paneel

In deze monitor zit een gekromd 27 inch W-LED VA-paneel met een resolutie van 1920x1080. Het paneel heeft een kromming met een radius van 1800mm ofwel 10800R. Dit resulteert in zo'n 2 miljoen pixels in het paneel. Het contrastratio zou 3000:1 moeten zijn volgens de specificaties met een kleurbereik van 104% NTSC en 130%sRGB. Het paneel is een 8-bits paneel dat Freesync ondersteunt.
Coating
Het scherm heeft een matte coating wat vrij normaal is vandaag de dag. De coating heeft kleine korrels waardoor het beeld er nog wel scherp uitziet maar reflecties worden tegengegaan. Al met al zorgt de coating ervoor dat het een beetje lijkt alsof je naar papier kijkt in plaats van door een raam kijkt. Dit zorgt ervoor dat tekst e.d. erg fijn te lezen zijn.
Backlightintensiteit
Deze monitor maakt gebruik van een W-LED backlight wat min of meer de norm is vandaag de dag. Door middel van LED's is de monitor efficiŽnter en gaat hij langer mee. Volgens de specificaties zou de monitor een helderheid moeten halen van 250 cd/m2, ik meet echter 285! Een waarde tegen de 300 is wel fijn, hoewel je hem vanwege het matte paneel waarschijnlijk nooit zo hoog zal hebben staan.
Volgens Philips maakt deze monitor geen gebruik van PWM waardoor het beeld niet flikkert.
Backlightuniformiteit
Omdat je wilt dat het beeld er aan de ene kant op de monitor, hetzelfde eruit ziet als op de andere kant van de monitor, is het belangrijk om de uniformiteit van het backlight te testen. Hiervoor wordt de monitor getest na kalibratie op 6500K en een lichtintensiteit van 100%. Deze monitor is getest op de uniformiteit van de helderheid en de uniformiteit van de kleuren in een 3x5 grid.

De afwijkingen van de helderheidsuniformiteit van het backlight zijn nagenoeg 0. De maxima liggen op 5% ten opzichte van het midden, een waarde die zeer goed is. Je zal met het blote ook dus geen kleurverschil kunnen zien. Zeker niet omdat de monitor vanwege de curve de kijkhoeken t.o.v. de zijkanten kleiner maakt.

De kleuruniformiteit is bijna perfect en wijkt amper af ten opzichte van het midden. Dit maakt deze monitor zeker een geschikte kandidaat voor foto en videobewerking.
Pixeldefecten
Met behulp van de Eizo Monitortest heb ik onderzoek gedaan naar dode en hangende pixels. Op dit specifieke paneel heb ik geen enkele dode pixel gevonden. Het voordeel van de grote hoeveelheid en daarmee kleine pixels, is als er een pixel defect is, je maar een klein puntje ziet. Toch zal ik even het beleid van Philips met betrekking tot pixeldefecten erbij halen:
Kijkhoeken
Aangezien dit paneel een VA-paneel is, zou het theoretisch iets mindere kijkhoeken moeten hebben dan IPS/PLS-panelen. Dat is inderdaad waar, er is iets aan kleurschifting te zien maar het is minimaal. Je kunt dus gewoon prima met wat vrienden achter deze monitor een filmpje kijken. Het is vooral de helderheid die afneemt, waardoor het beeld iets donkerder wordt onder een hoek.

Volgens Philips zou de kijkhoek zo'n 178 graden moeten bedragen in horizontale en vertikale richting. Dit vind ik iets tť positief beoordeeld, maar de kijkhoeken zijn zeker niet slecht.

Backlight bleeding
Backlight bleeding is licht wat niet goed geblokkeerd kan worden door oneffenheden in het backlight of de afstand tussen het backlight en het LCD. In dit geval heb ik geen backlightbleeding kunnen ontdekken zoals je kunt zien (of juist niet) op de onderstaande foto.

Kleuren

Alle metingen zijn verricht met een Datacolor Spyder 5 als hardware en DisplayCal als open-source software. De software is gratis te verkrijgen va http://displaycal.net. Nadat het scherm minstens 50 uur aan had gestaan ben ik gaan testen. Dit zorgt ervoor dat de kans op grote veranderingen ten opzichte van de meting naarmate het backlight ouder wordt verkleind. Vaak maken fabrikanten het beeld iets blauwer, zodat naarmate het beeld ouder wordt het er iets roder wordt wat dus gecompenseerd kan worden door het blauwe. De colorimeter zelf is niet zo oud en moet daarom niet onderhevig zijn geweest aan drift van de kleuren door degradatie van de colorimeter over tijd.

Voor meer informatie raad ik je aan om mijn blog te lezen waarin een andere colorimeter is gebruikt i.c.m. de voorganger van DisplayCAL, deze kan je hier vinden: De officiŽle blog van Frozen: Kalibreren & testen met dispcalGUI Dat blogje is nog steeds recent genoeg om gelezen te worden.
Pre-kalibratie (sRGB)
De instellingen die zijn gebruikt om de monitor door te meten kan je hieronder vinden:
  • Mode op LCD (generic)-*
  • Correction op Spectral: LCD White LED IPS (WLED AC LG Samsung)
  • sRGB modus
  • Calibration speed medium
  • Profile quality high
  • Small testchart for LUT profiles
  • Extended verification testchart
De kleurtemperatuur is 6500k, dit is de kleur van “normaal” daglicht en een standaard in de industrie om beeld zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.

Omdat de sRGB modus wordt geleverd bij deze monitor is het aangeraden om deze te gebruiken wanneer je per se de beste kleuren wilt hebben. Ik heb deze doorgemeten en kwam erop dat de kleurtemperatuur 6800k is, dat is te koud en daarmee oogt de monitor een beetje blauwig. Het gemeten deltaE is 0.72 en het heeft een maximum in het blauw van 2.45. Deze waardes zijn binnen de foutmarges en daarmee onzichtbaar voor het blote oog. Het contrast van 1600:1 is uitermate goed door het VA-paneel en zorgt voor een fijne kijkervaring. In deze modus zijn de coverage en het volume van respectievelijk sRGB, AdobeRGB en DCI-P3: 98%, 138%; 89%, 95%; 88% en 98%. Ik denk dat je vanwege een foutmage van een paar procent wel mag stellen dat het gehele sRGB spectrum kan worden getoond door deze monitor.
Post-kalibratie
Natuurlijk zal de poweruser de monitor altijd zelf willen kalibreren, al was het maar om zeker te zijn van je testresultaten. Ik heb dat dus ook gedaan met de onderstaande instellingen en heb hem op een luminosity van 150cd/m^2 gekalibreerd aangezien dat een veelgebruikte instelling is op kantoren.

De instellingen die voor de kalibratie zijn gebruikt kan je hieronder vinden.
  • Monitor op 6500k kleurtemperatuur in het OSD
  • Whitepoint 6500k
  • Tone curve sRGB
  • Mode op LCD (generic)
  • Correction op Spectral: LCD White LED IPS (WLED AC LG Samsung)
  • Luminance 150 cd/m2
  • Calibration speed medium
  • Profile quality high
  • Verify extended testchart
Met deze instellingen is de monitor gekalibreerd met de volgende resultaten:

Black level = 0.113 cd/m^2
White level = 145.8 cd/m^2
Aprox. gamma = 2.23
Contrast ratio = 1290
White chromaticity coordinates 0.3117, 0.3284
White Correlated Color Temperature = 6531K

Het gamut bestrijkt na het kalibreren 98% van het sRGB, 92% van het AdobeRGB en 90% van het DCI-P3, met volumes van 145%, 100% en 102%. Je kunt dus voorzichtig zeggen dat de monitor prima gebruikt kan worden voor het editten van foto's en videos. Bijna het gehele Adobe spectrum wordt bedekt, wat voor professionele gebruikers fijn is.

Uit de resultaten is gebleken dat de kleurtemperatuur van het wit na kalibratie 6531K is, wat heel dicht bij de beoogde 6500k zit. Een erg mooi resultaat. Ook laten de gemiddelde deltaE van 0.63 en de maximale deltaE van 2.08 in het donkerblauw een prima resultaat zien.

Wat mooi om te zien is, is dat het CCT min of meer gelijk blijft als het backlight minder fel brandt. Dit zorgt ervoor dat je consistente resultaten houdt als je je monitor iets feller zet bij zonnig weer bijvoorbeeld.

Als we naar het xyY gamutdiagram kijken, zien we dat de kleuren maar weinig verschillen van hun beoogde waardes en daarmee is deze monitor dus aan te raden voor iedereen die graag foto's en videos zou willen bewerken vanwege zijn kleurechtheid.

Praktijk

De monitor is ongelooflijk interessant vanwege zijn ronde scherm. Eerst had ik er mijn twijfels bij of het echt nut had, maar des te langer ik ernaar kijk, des te interessanter ik het vind. Omdat de hoeken van je monitor niet verder bij je ogen vandaan staan dan het midden, wordt er als het ware een soort diepte gecreŽerd. Ook moet er gezegd worden dat de monitor voor een 27 inch'er vrij weinig pixels heeft en het beeld daardoor automatisch een beetje onscherp zou moeten lijken op deze resolutie. Tot mijn grote verrassing valt dat bij deze monitor mij niet op en ik heb het idee dat dat echt komt door de curve.

Een ander voordeel van de curve is dat je minder kleurschifting krijgt en je minder helderheid verliest bij de hoeken ten opzichte van een rechte monitor. Hierdoor lijkt het beeld een stukje gelijkmatiger verdeeld, wat rust geeft voor je ogen als je veel moet editten. Echter zorgt het er wel voor dat je minder goed kunt inschatten of lijnen recht of krom zijn, dat is iets waar je aan moet wennen.

Kortom, doordat de bezels zo dun zijn en het beeld gekromd is, lijkt alles een stukje echter. Ik vind het persoonlijk een goede toevoeging waarvan ik tot voor kort dacht dat het onzin was. Je moet het echt eens ervaren!

Dit in tegenstelling tot de speakers, deze stellen mij echt teleur. Er komt geen bass uit en het geluid klinkt een beetje hol. Ik vind het persoonlijk jammer dat deze speakers in de monitor zitten gebouwd, omdat ze eigenlijk alleen maar iets negatiefs toevoegen aan een monitor die eigenlijk geen negatieve punten kende. Je kunt hieronder een geluidsfragment horen dat is opgenomen op 20cm afstand van de speakers en in de tweede helft kan je mijn Edifier 1800T horen op 2 meter afstand. Voor de speakers hoef je de monitor dus niet te kopen.

Philips heeft met deze monitor een zeer elegante gekromde monitor op de markt gezet. Het design spreekt mij aan, onder andere door de "less is more"-voet en de dunne bezels. Op het glimmende zwarte plastic van de monitor krijg je helaas wel snel stof en vingerafdrukken te zien, maar deze zijn er snel af te vegen met een doekje. De shiny finish krast helaas wel relatief snel, dus opletten!

De software werkt heel erg handig en is een echte toevoeging aan de monitor. Ook werkt het OSD intuÔtief met behulp van de navigatiejoystick aan de achterkant van de monitor.

Het paneel is een VA-paneel met een goed contrast en een erg goede backlight uniformiteit met gemiddeld een afwijking van 2% ten opzichte van het midden. Dit is niet te zien met het blote oog. De kijkhoeken zijn goed maar niet net zo goed als bij een IPS-paneel, echter krijg je daar dus wel een beter contrast voor in de plaats. Iets wat ik er zeker voor over heb: ik vind VA-panelen fijner dan IPS-panelen. Backlight bleeding was gelukkig op deze monitor niet te herkennen.

De kleuren van deze monitor zijn om echt over naar huis te schrijven. De monitor kan enorm veel kleuren laten zien uit verschillende spectra. Het gehele sRGB-spectrum wordt bedekt en 90% van het AdobeRGB-spectrum. Daarbij zijn de kleurfouten na kalibratie erg laag en daarmee zeer accuraat. De bijgeleverde sRGB modus presteert niet slecht, maar voor een accurater resultaat kan je de monitor beter zelf kalibreren.

Het scherm kijkt erg fijn vanwege de uniformiteit door de lichte kromming in het paneel, maar zijn er dan geen negatieve punten? Jawel, er is geen HDMI-kabel bijgeleverd en de ingebouwde speakers kan je maar beter niet gebruiken.

Addendum

Heb je genoten van deze review, vond je hem goed, moest je erom lachen, of denk je wat bezielt deze jongeman om zoiets te schrijven? Dan kan je hem nomineren als review van de maand. Het is een kleine moeite, maar je maakt me er ongelooflijk blij mee! :) Alvast hartelijk bedankt en hopelijk tot de volgende review.

Heb jij ook een Philips 278E8QJAB/00 Zwart?

Kleine vraag: Je product is geleend, maar "is de doos verzegeld met Philips-tape, zodat je weet dat de doos niet eerder geopend is". Wie is er zo gek om een spikplinternieuwe scherm uit te lenen, haha? :)

Desalniettemin, ik denk dat het goed is dat de reviews korter en bondiger worden. :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 17 juli 2017 11:58]

Heel interessant, goede review trouwens!

Wat ik mij alleen afvraag, is 27 inch nog wel te doen met slechts 1080p met het oog op de pixel dichtheid?
Zeer goede review, uiterst interessant.

Ik heb alleen nog wel ee vraagje, is deze monitor ook een beetje bruikbaar voor gamen?