Specificaties 27" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 276E7QDSW Wit, Zilver Review

Frozen 7 september 2016, laatste update op 11 oktober 2016, 7.424 views

Philips 276E7QDSW Wit, Zilver

Deze monitor is niet alleen van buiten erg mooi, maar ook zijn de kleuren die het laat zien zeer accuraat. Het is een zeer goede monitor die rechtstreeks uit de doos ook niet zal teleurstellen. Er is alleen een VGA-kabel meegeleverd en de monitor kan alleen omhoog en omlaag draaien.

Pluspunten

• Design & bouwkwaliteit
  • Kleuren na en voor kalibratie
  • Software werkt goed
  • OSD-menu i.c.m. knop aan de achterkant
  • Goede kijkhoeken
  • Weinig ghosting

Minpunten

• Alleen stroom en VGA kabel meegeleverd
  • 27' 1080p is niet heel scherp
  • Kan alleen omhoog en omlaag draaien op voet

tweakers - review van de maand

Philips, een bedrijf dat sinds jaar en dag al van alles produceert. Oorspronkelijk is het opgericht door Gerard Philips samen met zijn vader Frederik Philips. Zij maakten in Eindhoven voor het eerst gloeilampen in 1891, zo’n 125 jaar geleden. Vanaf 1930 begon het met de productie van elektrische apparaten zoals we die in een bepaalde vorm vandaag de dag nog kennen. Denk dan aan radio’s maar ook begon het onderzoek naar televisies waarvan de kennis uiteindelijk gebruikt zou worden voor computermonitoren.

In september van het jaar 2005 koopt het Chinese TPV Technology een gedeelte van het flatscreen en monitor gedeelte van Philips. Zo gaat TPV technology nog wel even door met het kopen van (delen van) bedrijven in de beeldschermindustrie en uiteindelijk in 2012 Sluit Philips een Joint venture met TPV-technology onder de naam TP Vision. Het duurde daarna nog twee jaar voordat TPV Technology de laatste aandelen van de beelschermdivisie van Philips kocht om vervolgens het gehele deel in handen te hebben. Vandaag de dag brengt TPV technology onder andere monitoren uit onder de naam “Philips”.

Vandaag wordt de pricewatch: Philips 276E7QDSW Wit, Zilver in deze review besproken. Met deze monitor wilt Philips graag de all-round gebruiker bedienen die een voorkeur heeft voor foto en videobewerking maar ook het design van de monitor als belangrijk ervaart. Deze monitor is in eerste instantie niet gedesigned op de gamer, maar later in de review zal blijken dat deze monitor het zeker niet slecht doet op het gebied van games. Wat ik vind van 1080p op 27 inch zal natuurlijk ook aan bod komen.

Specificaties

Laten we eens beginnen met het bespreken van de specificaties van de monitor die gemaakt is door Philips om geavanceerde amateurs tot semi-professionals in de foto- en videosector te bedienen.

Type monitorPhilips 276E7QDSW
Afbeeldinghttps://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2000868385.jpeg
Type LCD-schermPLS-LCD
Type achtergrondverlichtingW-LED-systeem
Schermgrootte68,6 cm (27")
Effectief weergavegebied597,9 x 336,3 (h x v)
Beeldformaat16:09
TrillingsvrijJa
BeeldverbeteringSmartImage Lite
KleurengammaNTSC 104,4% (CIE1976)*
Schermkleuren16,7 M
Scanfrequentie30 - 83 kHz (H)/56 - 76 Hz (V)
MHL1080p bij 30 Hz
sRGBJa
SignaalinvoerVGA, DVI-D, MHL-HDMI
Gesynchroniseerde invoerAparte synchronisatie, Synchronisatie op groen
Audio (in/uit)HDMI-audio-uitgang
GebruikersgemakAan/uit, Menu, Volume (HDMI-audio-uitgang), Input, Smartimage Lite
OSD-talenBraziliaans Portugees, Tsjechisch, Nederlands, Engels, Fins, Frans, Duits, Grieks, Hongaars, Italiaans, Japans, Koreaans, Pools, Portugees, Russisch, Vereenvoudigd Chinees, Spaans, Zweeds, Traditioneel Chinees, Turks, Oekraïens
Andere handige optiesKensington-slot, VESA-standaard (100x100 mm)
Plug & Play-compatibiliteitDDC/CI, Mac OS X, sRGB, Windows 8.1 / 8 / 7
StandaardKantelfunctie -5/20 graden
Vermogen ingeschakeld18,74 W (normaal) (testmethode EnergyStar 6.0)
Vermogen Stand-bymodus0,5 W (normaal)
Vermogen Uitmodus0,3 W (normaal)
LED-indicator voor voedingIn werking - wit
Stand-bymodus - wit (knipperend) Stroomvoorziening
Temperatuurbereik (in bedrijf)0 °C tot 40 °C
Temperatuurbereik (opslag)-20 °C tot 60 °C'
Relatieve vochtigheid20%-80 %
HoogteIn werking: 3658 m, niet in werking: 12.192 m
MTBF50.000 uur (achtergrondverlichting niet meegerekend)
Milieu en energieEnergyStar 6.0, EPEAT zilver, RoHS, Loodvrij, Kwikvrij, recyclebaar verpakkingsmteriaal
Officiële goedkeuringenCE-markering, FCC-klasse B, CU-EAC, TCO-gecertificeerd, TÜV/ISO 9241-307, VCCI, RCM, WEEE, CECP
KleurWit
AfwerkingGlanzend

In de doos zit het volgende, zoals ook is te zien in het hoofdstuk over de unboxing.

Monitor met standaardja
KabelsVGA, voeding
Gebruikersdocumentatieja

Het eerste wat opvalt aan de specificaties is dat de monitor 27 inch is met een resolutie van 1080p. Vandaag de dag zien we steeds meer dat mensen schermen met hogere resoluties kopen dan 1080p maar die zijn daarmee ook een stuk duurder dan deze monitor. Verder valt op dat de monitor is uitgerust met een IPS-paneel wat zorgt voor betere kijkhoeken dan bijvoorbeeld VA of TN-technieken. Wel hebben sommige IPS-panelen last van backlight bleeding, dus daar zal ik in deze review inderdaad op controleren. Verder valt op dat de monitor vrij zuinig is en dat Philips netjes neerzet hoe deze waardes zijn gemeten, namelijk via de EnergyStar 6.0 methode. Dit zorgt ervoor dat monitoren makkelijker met elkaar vergeleken kunnen worden, waardoor Philips laat zien niet bang te zijn voor concurrentie.

Verder komt deze monitor is een niet al te grote doos waarin een VGA-kabel, voedingskabel, en een gebruikersaanwijzing (op CD) te vinden is.

Unboxing

Nu we weten wat er in de doos zou moeten zitten volgens Philips, is het tijd om hem open te maken. Dit vind ik persoonlijk altijd het meest spannende gedeelte van een review, want wat zal mijn eerste indruk zijn van de monitor?
Doos
Laten we beginnen met het bekijken en openen van de doos. De doos geeft naar mijn mening een goede indruk van de monitor die aan de binnenkant zit. Er staat groot op dat het een 27 inch monitor betreft met een resolutie van 1080p, verder staat het typenummer groot op de voorkant. Op de bovenkant staan duidelijke instructies over hoe je de monitor het beste uit de doos kunt halen, gelukkig maar want dan ben je eindelijk van die oneindige onzekerheid af: “Wat nou als ik per ongeluk druk zet op het paneel?”. Wat duidelijk is te zien is dat de doos is verzegeld met een Philipssticker, dit is erg fijn want met wet-koop-opafstand weet je tegenwoordig niet helemaal meer of een product wat je ontvangt helemaal nieuw is of niet. Nu weet je dat dus wel, en dat is op zijn minst een vermelding waard. Als je de verzegeling hebt verbroken en de klep omhoog buigt zie je nog wat informatie in het geval je hulp nodig hebt.
Inhoud
In de doos zit natuurlijk het scherm, deze is verpakt met zacht plastic en zat ingesloten aan de andere kant van het witte piepschuim in één van de afbeeldingen hieronder. Op het moment dat de monitor uit de doos wordt gehaald, zit er nog geen voet aan. Deze moet je er zelf op monteren en zal ik bespreken in de volgende paragraaf. Verder zit er in de doos een voeding, een stroomkabel, een VGA-kabel en een quick start guide inclusief CD met informatie. Het zit allemaal erg netjes verpakt in plastic zakjes zoals bijvoorbeeld te zien is op de afbeelding van de VGA-kabel.
Assemblage
Omdat kleine dozen te krijgen (wat ruimte en geld bespaart) moet je ook bij deze monitor de voet zelf op het scherm bevestigen. Dit is op zich vrij makkelijk zoals ik zo laat zien met behulp van enkele foto’s. Allereerst haal je de monitor uit het tweedelige piepschuim door de bovenkant te verwijderen. Vervolgens zorg je ervoor dat de monitor op het piepschuim ligt met het paneel naar beneden en het aanhechtingspunt voor de voet een beetje omhoog. Op dat moment kan je de voet uitpakken en met behulp van zeer handige duimschroeven vastdraaien. Er zijn geen klikmechanismes voordat je de voet vast kunt draaien aan de monitor, het enige wat je hoeft te doen is ze op elkaar te zetten en te draaien. Als ze vervolgens stevig op elkaar zitten kan je de schroef eventueel aandraaien met een schroevendraaier. Ik heb dat persoonlijk niet gedaan en de monitor staat gewoon heel stevig op mijn bureau. Aan de onderkant van de voet zitten 4 rubberen plakkers die ervoor zorgen dat de voet geen krassen maakt op je bureau en hij niet makkelijk wegschuift. Dit zorgt ervoor dat de monitor nog steviger staat. Op het moment dat je de voet helemaal vast hebt gedraaid, kan je hem omhoog bewegen (ofwel de monitor naar achter). Dit omdat het bevestigingsgedeelte van de voet op een andere stand staat dan de stand waarop je de monitor kunt draaien van -5 tot 20 graden.

Stickers
Als je het zachte plastic van de monitor afhaalt komt ineens een hoop meer plastic tevoorschijn, en nee ik bedoel niet de monitor! Rondom de monitor zit namelijk van dat heerlijke strakgeplakte plastic. Als je wat vaker nieuwe apparatuur koopt zal je dit vast herkennen, want het geluid wat wordt geproduceerd als je het plastic ervanaf trekt is heerlijk. Nadat ik letterlijk alles had ontdaan van plastic was ik zo’n twee minuten verder. Vervolgens zaten er nog drie andere stickers op: Een EnergyStar sticker, een Europese energiesticker en een marketingsticker. Op de blauwe EnergyStar sticker stond niet veel, behalve “EnergyStar”. EnergyStar is een internationale standaard voor energie efficiente consumentenelektronica, indien een product een bepaalde efficientie heeft mag het zo’n sticker dragen. De Europese energiesticker vertelt dat de monitor een klasse B monitor is met een verbruik van 31 Watt, later hier meer over. Op de marketing sticker staat een wide color gamut van 82%, PLS, wide viewing angle, HDMI, FlickerFree, MHL en SmartImage Lite.

Design

Philips heeft met deze monitor zich flink gefocussed op het design, uiterlijk en eenvoud lijkt het wel. De monitor was snel in elkaar gezet zonder al te veel poespas, dat is fijn, zeker voor de wat minder technische klanten.
Voorkant
Wat als eerste opvalt aan de voorkant zijn de ongelooflijk dunne bezels van de monitor. Ze zijn welgemeten 7 mm breed aan de zijkanten en de bovenkant. Aan de onderkant is hij iets dikker, namelijk 18 mm breed. Er moet wel rekening gehouden met dat de werkelijke afstand tussen de eerste pixel en de zijkant van de monitor 9mm is, er is dus 2mm aan “zwart” tussen de bezel en het beeld. Linksonder staat het type van de monitor, namelijk 276E.

De monitor is afgewerkt met een glanzende witte finish waarop vingerafdrukken moeilijk te zien is. Stof is er ook moeilijk op te zien, al met al heeft het dus een schonere uitstraling dan zwart als ik het vergelijk met mijn Dell Ultrasharp U2713HM die ernaast staat.

Aan de onderkant is een doorzichtig stukje plastic te zien waarin de merknaam staat. Dit stukje kan niet verlicht worden maar ziet er wel erg leuk uit.

Wat verder opvalt is dat er geen bedieningsknoppen zijn te zien voor het OSD-menu. Normaal zouden deze zo’n beetje onder het witte lampje zitten wat laat zien dat de monitor aan is. Hier heeft Philips iets op gevonden en dat zal ik in de volgende paragraaf bespreken.

Achterkant
Kijkend naar de achterkant van de monitor merken we op dat deze geheel wit is uitgevoerd, net zo glazend als de bezels aan de voorkant. De monitor loopt niet recht maar heeft een lichte curve waardoor hij iets dikker is bij de aansluitingen en de voet. Dat zorgt er mogelijk voor dat de krachten beter door kunnen worden gegeven naar de voet en dat er genoeg plek is voor het circuitbordje in de monitor. Verder staat er groot “Philips” op de achterkant van de monitor, zodat je zeker weet dat je hier met een echt exemplaar te maken hebt. Ook zijn de 100 x 100 mm VESA-gaten duidelijk zichtbaar. Daarmee kan je hem eventueel aan de muur of standaard hangen. Ook zit er een Kensington lock op de achterkant waarmee je de monitor vast kunt maken aan een Kensington-slot

Philips heeft er bij deze monitor niet voor gekozen om knoppen aan de onderkant van de monitor te maken, maar om een joystickje aan de achterkant van de monitor te plaatsen. In een ver verleden heb ik Samsung voor hetzelfde geprezen bij één van hun monitoren. Het werkt intuitief en je gaat veek makkelijker door het OSD-menu heen. Dit joystickje voelt goed aan en geeft feedback in de vorm van een klikje.

Aan de achterkant zijn teven de aansluitingen te vinden. De monitor beschikt van rechts naar links over MHL/HDMI, DVI, D-SUB (VGA) een HDMI audio out en een elektriciteitsaansluiting. Het is jammer dat er alleen een VGA-kabel wordt meegeleverd want deze monitor verdient eigenlijk beter als ik hem alleen beoordeel op het uiterlijk. Hieronder staan een aantal stickers met onder andere productnummer, serienummers, keurmerkjes en specificaties.
Voet
Nee, nee, als je houdt van voeten ben je hier helaas aan het verkeerde eind (haha... voeteneind). Wel heeft deze monitor een stevige en naar mijn mening mooie voet. De brede voet is volledig van een metaal, ik vermoed aluminium gemaakt. Dit zorgt ervoor dat de voet niet buigt en de monitor stevig blijft staan. Verder zitten er aan de onderkant wat rubbertjes die ervoor zorgen dat de monitor niet wegglijdt van het bureau. De monitor staat stevig op de voet en zal niet wiebelen als je aan tafel gaat zitten.

Draaihoek
Sommige monitoren kunnen draaien over hun voet of kunnen het beeld omhoog of omlaag laten schuiven, deze monitor heeft deze optie niet. Bij deze monitor kan alleen het scherm naar voren of naar achter worden gekanteld, bij dit scherm is dat mogelijk over een hoek van -5 tot +20 graden. Dat zorgt er eigenlijk wel voor dat iedereen goed op het scherm kan kijken. Voor de echte professional die uren en uren achter de monitor zit zal dit mogelijk niet genoeg zijn en moet worden gekeken naar een andere voet. Vanwege de VESA-mount kan de monitor eenvoudig op een andere voet worden gemonteerd.

Software

Bij de monitor wordt een CD geleverd zoals je eerder hebt kunnen zien. Als je deze CD in de computer stopt krijg je eerst een van de 18 talen te kiezen. Vervolgens krijg je een Welkom en staat er dat de CD stuurprogramma’s en gebruikershandleidingen bevat. Zelf vond ik de software van Philips om het scherm mee te besturen “Smart Control” handiger. Het ziet er goed uit en werkt intuitief.

Je kunt onder andere de helderheid, kleuren, presets van kleuren aanpassen net als het contrast en of je de monitor op sRGB modus wilt hebben staan. Ik ben zelf niet echt een fan van deze modus aangezien dit je helderheid naar 100% boost, iets wat ’s avonds nogal pijn aan je ogen kan gaan doen met 300 cd/m^2. Ook bestaat er de mogelijkheid je scherm te draaien en is er wat informatie over de monitor te vinden.

OSD-Menu

Het OSD-Menu is de interface van de software die op de monitor draait. Het staat namelijk voor on screen display menu. Dit menu kan bij deze Philips monitor worden bestuurd door de joystick op de achterkant van de monitor. Het menu bevat talloze opties

Allereerst valt onder input het inputtype te kiezen, dit is VGA, DVI of MHL-HDMI.

Onder picture kan het formaat van het scherm worden gekozen, wil je een vierkant scherm, de grootte van het scherm geheel benutten, et cetera. Verder kan hier ook de helderheid net als het contrast worden aangepast. SmartResponse is wat ghosting bij deze monitor kan tegengaan ten koste van het ontstaan van corona’s, in het hoofdstuk over gaming hier meer over. Verder kan je het gamma aanpassen en pixelorbiting aanzetten om inbranden tegen te gaan. SmartContrast gebruik ik niet aangezien dat een onrealistisch beeld weergeeft, hoewel het voor gaming waarschijnlijk wel leuk is, het verandert het contrast door te spelen met de kleuren en de helderheid.

Er is een tabblad genaamd audio, maar deze monitor heeft geen speakers en is daarmee dus ook nutteloos. Ik heb hierover gemaild naar Philips en er werd mij verteld dat er “standaard” OSD-software op wordt gegooid en afhankelijk van de de capaciteiten van de monitor bepaalde dingen wel werken of niet.

In het tabblad color kan je de kleurtemperatuur aangeven net als je kan zeggen dat je de monitor graag op sRGB modus wilt hebben, dat raad ik persoonlijk niet aan omdat je helderheid dan op 100% komt te staan. Verder kan je hier de kleuren zelf aanpassen onder “User Define”.

De monitor ondersteunt heel erg veel talen, die allemaal in de specificaties zijn genoemd. Voor de volledigheid hier een afbeelding:

Verder kan je natuurlijk ook de OSD Settings aanpassen, onder andere de locatie kan je kiezen, de transparantie en de tijd waarna het OSD-Menu automatisch weer van je scherm afgaat als het geen input krijgt. Deze tijd is maximaal 60 seconden wat ik persoonlijk aan de lage kant vind, daarom vind ik het fijner om de software te gebruiken.

Onder Setup kan je de monitor resetten in geval van nood en een notificatie krijgen van de gebruikte resolutie. Ook staat er nog wat informatie die ongeveer hetzelfde is als wat de software laat zien.

Verbruik

De sticker van de European Energy sticker liegt er niet om, de monitor zou 31 Watt gebruiken wat resulteert in 46KWh per jaar, zeg maar zo’n 10 euro aan elektriciteitskosten. De sticker aan de achterkant van de monitor en de voeding geven aan dat er 19V en 2,37A wordt gebruikt door de monitor wat resulteert in een wattage van 45. Volgens de specificaties als gemeten met de testmethode EnergyStar 6.0 gebruikt de monitor 19W. Ik denk dus dat alles als volgt moet worden vertaald: Het maximale wattage wat de monitor op kan slurpen via de voeding is 45W, over het algemeen gebruikt de monitor 31W maximaal maar in de meeste gevallen van dagelijks gebruik zal de monitor rond de 19W zitten wat een hoeveelheid elektriciteitskosten van 6 euro per jaar zal opleveren.

Dit wordt ondersteund door de meetresultaten van Hardware.info.

Paneel

Het paneel in deze monitor is een 27 inch W-LED PLS paneel gemaakt door Samsung. De resolutie van dit paneel betreft 1920 x 1080 pixels ook wel bekend onder de naam 1080p. Dit resulteert in ongeveer 2 miljoen pixels in het paneel. De pixeldichtheid komt hiermee uit op 82 pixels per inch (ppi) wat niet heel erg hoog is. Een 1440p scherm, met twee keer zoveel pixels als een 1080p scherm heeft met eenzelfde formaat een pixeldichtheid van 109 ppi. Het contrastratio zou 1000:1 moeten zijn volgens de specificaties.
Coating
De coating van dit scherm is, omdat het een PLS-paneel betreft, mat. Over het algemeen zijn coatings die je vandaag de dag ziet mat. Af en toe kom je nog wel eens een glossy tegen. Een groot voordeel van glossy is bijvoorbeeld dat kleuren van het scherm afspatten. Een nadeel van glossy is daarentegen de reflectie, je ziet vaak dingen om je heen en soms jezelf in het scherm. Iets wat je niet graag wilt, anders had je wel een spiegel gekocht. Ofwel veel fabrikanten gaan vandaag de dag voor een matte coating. In deze coatings is veel keuze, mijn Asus N56 laptop heeft namelijk een coating waardoor het scherm een stukje onscherper wordt. Dit kan komen doordat de de coating te korrelig is. Dit korrelige zorgt er aan de andere kant wel voor dat het scherm minder gaat reflecteren. Over het algemeen is het dus niet zo dat korrelig beter is dan nietkorrelig, de sweetspot zit ergens er tussenin. Om te zien wat voor soort coating er op het paneel zit en wat voor soort pixels er worden gebruikt heb ik het geheel proberen te vergroten met een waterdruppel.

Eigendom van TFTCentral
Backlightintensiteit
Het gebruik van W-LED backlights is tegenwoordig min of meer de standaard in dit soort monitoren, het is namelijk een efficientere manier van het verlichten van pixels. Bovendien gaat het backlight minder snel stuk omdat leds eenmaal langer meegaan. Volgens de specificaties moet de monitor een helderheid kunnen halen van 300 cd/m2, iets waar ik erg benieuwd naar ben. Deze test is gedaan na kalibratie, voor kalibratie liggen de waardes waarschijnlijk iets hoger.

De helderheid is een volledig rechte lijn, iets wat zeer keurig is aangezien dit laat zien dat er waarschijnlijk maar één techniek wordt gebruikt om het beeldscherm te verlichten en er dus geen gebruik wordt gemaakt van PWM. PWM ofwel Pulse Width Modulation heeft namelijk als resultaat dat bij lage helderheden sommige mensen het beeld kunnen zien knipperen. Dit heeft een vermoeiend effect op de ogen. Het is dus fijn om te zien dat dit paneel gewoon gedimd kan worden zonder PWM.
Backlightuniformiteit
Omdat je wilt dat het beeld er aan de ene kant op de monitor, hetzelfde eruit ziet als op de andere kant van de monitor, is het belangrijk om de uniformiteit van het backlight te testen. Hiervoor wordt de monitor getest na kalibratie op 6500K en een lichtintensiteit van 150 cd/m2. Deze monitor is getest op de uniformiteit van de helderheid en de uniformiteit van de kleuren in een 3x5 grid.

Wat te zien is op de afbeelding van de helderheidsuniformiteit is dat er aan de onderkant flink minder licht is dan aan de bovenkant. Over het algemeen scoort de gehele bovenkant en het middenstuk meer dan prima. Afwijkingen van ongeveer 2 procent zijn zeer en zeer laag en onzichtbaar voor het oog, de 10 procent aan de onderkant is daarentegen voor sommige mensen wel zichtbaar op een achtergrond met 1 kleur. Als je normaal bezig bent achter de computer merk je dat niet omdat alles netjes in elkaar overvloeit.

Helderheidsuniformiteit van het backlight (na kalibratie op 150cd/m2)

De kleuruniformiteit is prima en wijkt weinig af ten opzichte van het midden. De kleurtemperatuur aan de bovenkant is kouder warmer dan dat aan de onderkant wat resulteert in dat de bovenkant iets roder is en de onderkant iets blauwer.
Kleuruniformiteit van het backlight (na kalibratie op 150cd/m2)
Pixeldefecten
Met behulp van de Eizo Monitortest heb ik gezocht naar defecte (dode en hangende) pixels. Ik kan met een gerust hart vertellen dat ik geen pixeldefecten bij deze monitor heb geconstateert.

Het beleid van Philips met betrekking tot pixeldefecten kan je vinden in onderstaande afbeelding:
Kijkhoeken
Zoals eerder gezegd maakt dit scherm gebruik van een PLS-paneel. PLS is vergelijkbaar met IPS en de kijkhoeken zijn daarom over het algemeen erg goed. Ik heb deze kijkhoeken getest met de standaard afbeelding die ik daarvoor gebruik, met de monitor gekalibreerd en de helderheid op 150 cd/m2. Alle hoeken die zijn gemaakt, zijn 45 graden groot.

Zoals in de afbeelding hieronder is te zien, zijn de kijkhoeken in het horizontale vlak prima. Ik zei weinig kleurschifting en de helderheid blijft vrij hoog, waardoor het beeld niet donker wordt. In het geval dat we in het vertikale vlak bewegen zien we al snel dat de helderheid afneemt. Kleurschifting valt nog mee maar de helderheid neemt enorm af waardoor het niet fijn meer is om naar het scherm te kijken. Ik heb dit getest voor de volledigheid, want over het algemeen doen alleen de hoeken in het horizontale vlak ertoe.

Backlight bleeding
De backlight bleeding ofwel licht lekkage is normaal bij IPS-schermen aanwezig, het is zeg maar een soort van wit-blauwig licht wat ontstaat als het licht van het backlight niet goed geblokkeerd wordt door het LCD. Ook kan het ontstaan door een nonuniforme backlight intensiteitsdistributie. Dit kan er dus voor zorgen dat er lichtvlekken zichtbaar zijn, maar meestal zit het aan de randen van de monitor.

Deze monitor heeft weinig last van backlightbleeding zoals je op de foto’s ziet. Natuurlijk is zwart niet echt pikzwart zoals het geval is bij OLED schermen, maar het doet het zeker niet slecht. Alleen in de hoekjes linksonder en rechtsboven zijn twee hotspots te zien als je goed kijkt. Al met al een prima resultaat.

Kleuren

Alle metingen zijn verricht met een Datacolor Spyder 5 als hardware en DisplayCal als open-source software. De software is gratis te verkrijgen va http://displaycal.net. Nadat het scherm minstens 50 uur aan had gestaan ben ik gaan testen. Dit zorgt ervoor dat de kans op grote veranderingen ten opzichte van de meting naarmate het backlight ouder wordt verkleind. Vaak maken fabrikanten het beeld iets blauwer, zodat naarmate het beeld ouder wordt het er iets roder wordt wat dus gecompenseerd kan worden door het blauwe. De colorimeter zelf is niet zo oud en moet daarom niet overhevig zijn geweest aan drift van de kleuren door degradatie van de colorimeter over tijd.

Voor meer informatie raad ik je aan om mijn blog te lezen waarin een andere colorimeter is gebruikt i.c.m. de voorganger van DisplayCAL, deze kan je hier vinden: De officiële blog van Frozen: Kalibreren & testen met dispcalGUI Dat blogje is nog steeds recent genoeg om gelezen te worden.
Pre-kalibratie
De instellingen die zijn gebruikt om de monitor door te meten kan je hieronder vinden:
  • Monitor op 6500k kleurtemperatuur in het OSD
  • Mode op LCD (generic)-*
  • Correction op Spectral: LCD White LED IPS (WLED AC LG Samsung)
  • Luminance 150 cd/m2
  • Calibration speed medium
  • Profile quality high
  • Small testchart for LUT profiles
  • Extended verification testchart
De kleurtemperatuur is 6500k, dit is de kleur van “normaal” daglicht en een standaard in de industrie om beeld zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.

Zonder kalibratie kreeg zeer verbazingwekkend goede resultaten. Allereerst is duidelijk te zien dat het contrast gelijk is aan 786.4:1 Dat is iets lager dan de opgegeven 1000, maar dat kan te maken hebben met hun testmethode. De kleurtemperatuur is wel iets waar ik me een beetje zorgen over maak. Deze is met 7200K aan de hoge en blauwe kant, het scherm mag dus wel iets roder worden om wit als wit weer te geven.
Zoals de samenvatting aangeeft doet het scherm het heel erg goed. De gemiddelde Delta E*00 is lager dan 1 en de maximale afwijking doet zich voor in het cyaan maar is nog steeds acceptabel met een waarde van 2.72. De grijswaarden zijn ook erg goed aangezien ze maar net iets hoger zijn dan 0.5!

Het sRGB bereik is 0.98, het Adobe-RGB bereik 0.74 en het dci-p3 bereik 0.79 en is daarmee goed voor een ongekalibreerde monitor.

De afwijking per kleur kan worden gezien in de afbeelding hieronder. Wat je hier ziet is dat de waardes erg goed zijn voor een ongekalibreerde monitor, ze zijn bijna allemaal groen. Hiermee is de monitor dus redelijk geschikt om zonder al te veel “kalibratiegebeuren” fotobewerking op te doen.

Hier kan je de twee bovenstaande afbeeldingen combineerd zien in het gamutdiagram:
Post-kalibratie
Het is tijd om het maximale uit de monitor te persen met behulp van kalibratie. We weten ondertussen dat de monitor het zeker niet slecht doet rechtstreeks uit de doos. Ik ben echter benieuwd of hij het na kalibratie nog beter kan doen.

Om te beginnen is de monitor handmatig gekalibreerd met behulp van het OSD. De uiteindelijke instellingen die zorgden voor een witpunt van 6500k waren: 100:81:74 RGB. Dit zorgde voor de volgende resultaten:

Uncalibrated response:
White Correlated Color Temperature = 6522K, DE 2K to locus = 5.3
White Correlated Daylight Temperature = 6524K, DE 2K to locus = 0.8
White Visual Color Temperature = 6330K, DE 2K to locus = 5.1
White Visual Daylight Temperature = 6498K, DE 2K to locus = 0.8

De instellingen die voor de kalibratie zijn gebruikt kan je hieronder vinden.
  • Monitor op 6500k kleurtemperatuur in het OSD
  • Monitor op 100:81:74 RGB in het OSD
  • Whitepoint 6500k
  • Tone curve sRGB
  • Mode op LCD (generic)
  • Correction op Spectral: LCD White LED IPS (WLED AC LG Samsung)
  • Luminance 150 cd/m2
  • Calibration speed medium
  • Profile quality high
  • Small testchart for LUT profiles
  • Extended verification chart (video)
Met deze instellingen is de monitor gekalibreerd met de volgende resultaten:

Current calibration response:
White Correlated Color Temperature = 6500K, DE 2K to locus = 5.1
White Correlated Daylight Temperature = 6502K, DE 2K to locus = 0.5
White Visual Color Temperature = 6317K, DE 2K to locus = 4.9
White Visual Daylight Temperature = 6484K, DE 2K to locus = 0.5

Het is duidelijk te zien dat deze waardes zeer goed zijn te noemen, ook na kalibratie. De grijsbalans wijkt weinig af, de gemiddelde delta E2000 is 0.4, het maximale is 1.48 in het paars, het contrast is 743:1 en het witpunt is bijna precies 6500K!

De CCT is op een groot gedeelte van de helderheden inclusief het gekalibreerde deel van 150cd/m2 (hier 100%) erg goed. Je kan hier goed zien dat je de helderheid van de monitor rustig iets kunt veranderen zonder dat je witpunt heel erg verschuift.

Als we naar het gamutdiagram kijken zien we dat het hele sRGB bereik bestreken wordt, 83% van het DCI-P3 bereik en 78% van het Adobe-RGB bereik.

Al met al doet deze monitor het op het gebied van de kleuren zeer, maar dan ook zeer goed. Er zijn weinig monitoren die zo goed al uit de doos komen. Dit kan dan nog een beetje geaccentueerd worden door de monitor te kalibreren, waarna hij zeer geschikt is voor foto en videobewerking.

Gaming

In het hoofdstuk over gaming kijken we naar de ervaring met de monitor met betrekking tot het gamen, hoe zit het met ghosting met lag, et cetera.

Laten we beginnen te kijken naar ghosting. Ghosting is een fenomeen wat we bijna allemaal wel kennen als we de muis snel over het beeldscherm halen. Hier hebben fabrikanten iets op bedacht genaamd overdrive. Overdrive kan goed werken, maar dan moet je wel de goede instelling weten te vinden. In het geval dat je de overdrive te laag zet kan je last hebben van ghosting, maar zet je hem te hoog dan krijg je last van corona’s die eigenlijk nog vervelender zijn. Bij Philips heet deze techniek SmartResponse en komt in 4 opties: off, fast, faster, fastest. Je kunt de corona’s en ghosting bij de bepaalde instellingen in de onderstaande afbeelding vinden.

Op deze monitor heb ik Battlefield en World of Tanks gespeeld, geen 144Hz first-person shooter maar “gewone” games voor mensen die casual een spelletje willen spelen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de pixels niet kon zien tijdens het gamen, ondanks dat ik ze bij het typen en fotobewerken wel net kan zien. Dat komt mogelijk omdat alles in spellen zo snel ververst wordt dat je er niet lang genoeg naar kan blijven kijken om te zien dat het beeld eigenlijk uit pixels bestaat. Qua beeldkwaliteit doet deze monitor het dus prima tijdens games, het redelijke formaat van deze monitor draagt daar aan bij.

Ik kon tijdens het gamen geen noemenswaardige lag van de monitor ontdekken, daarmee bedoel ik de inputlag en de responsetijd samen. Het speelde allemaal redelijk fijn weg in de spellen die ik speelde, waarmee ik denk dat de maximale hoeveelheid lag niet uitkomt boven de 32ms, ofwel 2 frames. Dit is natuurlijk geen monitor die gemaakt is om 144Hz spellen als Call of Duty of Counter Strike te laten zien aan een betaalde professional, maar de amateur en de casual gamer kan met deze monitor leuk gamen! Hardware.info heeft deze waardes getest en als je graag de echte cijfertjes wilt weten, kan je hun testresultaten even doornemen: https://nl.hardware.info/...-276e7qdsw/testresultaten

Praktijk

Deze monitor staat nu al een enige tijd in mijn testlab en wordt zoals je ondertussen hebt gelezen goed mis/gebruikt. Al met al zou je nu al een redelijk beeld van de monitor moeten hebben, hoewel ik de hands-on experience eigenlijk nog niet besproken heb. Dit zal ik daarom in dit hoofdstuk doen.

De monitor staat stevig op het bureau wat een enorme verademing is, dat komt mede door de stevige brede aluminium voet die onder de monitor is gemonteerd. Deze past goed bij het uiterlijk van de monitor aangezien de kleur van de monitor wit is. Dit witte zorgt er soms wel voor dat er stofjes blijven hangen aan de monitor, deze kan je er overigens makkelijk afvegen. Ondanks deze stofjes die alleen zichtbaar zijn van dichtbij, lijkt deze monitor toch veel schoner te zijn. Vingerafdrukken zijn moelijk te zien op het glimmende witte plastic. Op de matte aluminium voet zijn de vingerafdrukken sowieso heel erg moeilijk te zien.

In het begin, vooral als je van een 24 inch monitor afkomt, kan je deze monitor nog als erg groot ervaren. Aangezien ik zelf al jaren werk met 27 inch was deze monitor voor mij “normaal” qua grootte. Ik vind hem niet excessief groot of heel erg klein, dat komt mede door de dunne bezels die om de monitor zitten. Door deze dunne bezels is de monitor geschikt voor een eyefnity setup waarmee je kunt racen, flight-simmen of wat je er ook graag mee wilt doen.

De pixeldichtheid van 82 PPI is aan de lage kant, ik zie zelf persoonlijk het verschil tussen deze 27 inch 1080p monitor en een 27 inch 1440p monitor op het moment dat ik teksten lees op een afstand van 60cm. Op het moment dat je iets ouder bent en je ogen iets achteruit zijn gegaan of je zit op een afstand van 1 meter, zal je dit verschil niet meer opmerken. Echter is het prijsverschil er ook naar, aangezien een 1440P monitor op deze resolutie, het dubbele kost van deze Philips monitor. Tijdens het gamen kan je de pixels niet onderscheiden en zal je er dus ook geen last van hebben.

De monitor is makkelijk aan te sluiten en kiest zelf als het goed is de juiste aansluiting in het geval je hem maar op één manier hebt aangesloten. Het is dus min of meer plug and play, dit is heel erg handig voor de wat minder technisch onderlegde lezer.

Het is jammer dat er geen MHL-HDMI kabel wordt bijgeleverd als Philips er zo veel aandacht aan lijkt te besteden. Alleen een VGA-kabel is echt niet meer van deze tijd en ik zou aanraden om er in de toekomst HDMI-kabels bij te leveren.

Deze monitor komt in een niet al te grote doos, die aan de buitenkant goed weergeeft wat er aan de binnenkant zit. Er zitten logootjes, keurmerkjes, waarschuwingen, instructies en afbeeldingen op. De monitor is eenvoudig op de voet te monteren met behulp van een duimschroef. Wel wordt er alleen een VGA en stroomkabel meegeleverd, een HDMI of DVI-kabel had bij deze monitor wel op zijn plaats geweest.

Deze witte monitor heeft dunne glimmende bezels die ervoor zorgen dat de monitor een erg luxe uitstraling heeft. Dit in combinatie met de stevige en brede aluminium voet zorgt ervoor dat ik de monitor er goed uit vind zien. Ook het logootje aan de voorkant en de joystick (om het OSD-Menu mee te besturen) dragen hieraan bij. Verder zit er aan de achterkant een VESA 100x100 mount en een Kensington lock. De monitor kan alleen gedraaid worden om de horizontale as van -5 tot +20 graden, vanwege de VESA-mount kan je er natuurlijk zelf een andere voet op zetten.

De software die bij de monitor wordt geleverd is erg handig en werkt goed, net als het OSD-Menu. Met behulp van het joystickje gaat navigeren heel erg makkelijk!

Het verbruik van deze monitor is gemiddeld zo’n 19 Watt en zorgt voor stroomkosten van rond de ¤7,- per jaar. De monitor heeft een B-label.

Het paneel is een 27 inch mat PLS (IPS) paneel met een resolutie van 1080p resulterend in een PPI van 82. De backlight intensiteit is goed en er lijkt geen gebruik gemaakt te worden van PWM wat ervoor zorgt dat de monitor niet irritant knipperd. De helderheidsuniformiteit van het paneel is niet slecht maar aan de onderkant is de monitor tot 10% minder fel dan het midden. Dit valt amper op met het blote oog, je moet het weten om het te kunnen zien. De kleuruniformiteit wijkt maximaal 6% af van het gemiddelde wat niet slecht is, ook dit moet je weten om het te kunnen zien, en dan nog moet je héél erg goed kijken. Pixeldefecten heb ik niet kunnen vinden, de kijkhoeken zijn horizontaal prima en backlight bleeding is er amper, dus ook het paneel van de monitor is goed.

Zo goed als de kleuren zijn bij deze monitor heb ik ze nog niet vaak gezien. De monitor komt standaard uit de doos met prima kleuren waar al redelijk mee geëdit kan worden. Het witpunt is dan 7200k (dus 10% te hoog) maar de kleuren zelf zijn super met een gemiddelde Delta E2000 afwijking van 0.73 (minder dan 1 is aangeraden). Na kalibratie is dit nog beter en wordt dit zelfs gereduceerd tot 0.4 met een maximum in het paars van 1.48 (minder dan 3 is aangeraden).

Op deze monitor valt ook prima te gamen, je moet er geen wonderen van verwachten want de maximale verversingssnelheid is 60Hz. Echter als je geen 120Hz of 144Hz gamer bent, dan zal deze monitor je niet teleurstellen. Het is wel verstandig om de SmartResponse op “Fast” te zetten, zodat je geen last hebt van ghosting en corona’s.

In de praktijk is dit een hele fijne all-round monitor met een mooi design en een prachtige kleurweergave. Ik had persoonlijk niet gedacht dat ik zo enthousiast kon zijn over een 27 inch 1080p monitor.

PluspuntenMinpunten
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngDesign & bouwkwaliteithttp://tweakimg.net/g/if/icons/min.pngAlleen stroom en VGA-kabel meegeleverd
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngKleuren voor en na kalibratiehttp://tweakimg.net/g/if/icons/min.png27’ 1080p is niet heel scherp
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngSoftware werkt goedhttp://tweakimg.net/g/if/icons/min.pngKan alleen omhoog en omlaag draaien op voet
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngOSD-Menu i.c.m. knop op de achterkant
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngGoede kijkhoeken
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngWeinig ghosting

Addendum

Heb je genoten van deze review, vond je hem goed, moest je erom lachen, of denk je wat bezielt deze jongeman om zoiets te schrijven? Dan kan je hem nomineren als review van de maand. Het is een kleine moeite, maar je maakt me er ongelooflijk blij mee! :) Alvast hartelijk bedankt en hopelijk tot de volgende review.

Heb jij ook een Philips 276E7QDSW Wit, Zilver?

Nu goed gefixt zie ik. Wederom: Knap werk kerel, ben (nog altijd) trots op je :D Keep em coming! :D
Heel erg bedankt! Dat hoor je niet elke dag van de reviewkoning van tweakers.net! :D Ik ben blij dat je ervan hebt genoten, misschien in de toekomst een reviewtje samen schrijven? Of wacht: Foritain's Wall-of-Text: De ECHTE user reviewers challenge!!
Dat moeten we echt een keer doen idd. Maar mss met iets kleinere producten :D Gaat gegarandeerd fout anders :D
Ik denk dat dat ongeveer zo gaat dan: maakt 200 foto's van de voeding, het is een erg mooie voeding. Volgende! :D

Misschien kunnen we voedingen maar beter aan jou overlaten?
Een schroevendraaier nodig hebben op een drunken-review challenge lijkt mij niet aan te raden. :D
Ja, dat lijkt me inderdaad heel erg leuk. Als je maar 3 uur de tijd krijgt om foto's te maken en te schrijven, wens ik je succes met je +3-streak te behouden. Haha! :9
Hele mooie review!
Goeie foto's en netjes geschreven :)

En natuurlijk een prachtig beeldscherm!
Bedankt Jeffrey! Vorige keer kreeg ik het commentaar dat ik soms te zien was op foto's, deze keer heb ik dat zo veel mogelijk proberen te beperken en blijkbaar met succes! :)
Beetje je zelf laten zien kan geen kwaad ;) zien we ook eens de persoon achter de planeet :D
Ik heb stiekem zo'n idee dat er al genoeg foto's van mij op tweakers staan, hahaha. Als je me wilt vinden, kan je me zo vinden gok ik. Dus tegenwoordig ben ik wat voorzichtiger met foto's van mijzelf op internet plaatsen. :P

[Reactie gewijzigd door Frozen op 10 september 2016 12:12]

Wauw, wat een klapper van een review. En die plaatjes. :D
Ja, plaatjes. :D Vind je de tuin eigenlijk prima om foto's in te maken, of zie je liever bureaufoto's?
Ik vind foto's in een tuin (natuur in het algemeen) altijd wel tof, vooral door de belichting. Met dit weer kan het ook prima gelukkig. :)
Ik maak mijn foto's meestal 's avonds omdat ik de foto's dan mooier vind, hoewel ze dan niet echt helemaal natuurgetrouw zijn gekleurd; ze zijn meestal iets geliger en soms iets blauwer vanwege overcompensatie. Dat vind ik daarentegen wel jammer, maar ik ben erachter gekomen dat er ook een "professional" modus op de camera van mijn telefoon zit. Deze ben ik halverwege de review gaan gebruiken, dus als het goed is kan je een verschil zien tussen de eerste en de laatste foto's. :P
Yep, noticed! :) Maar niet een gek verschil of zo, nu je het zegt, zie ik het pas.

Any way, de foto's zijn dikke prima evenals de review. _/-\o_
Top review! _O_
Een dikke +3 hiervoor.
Mooie k(l)eurige review.
Bedankt.
+3 meer dan waard. 8-)
Hahaha, hij is inderdaad erg kleurig geworden. Dat doe ik niet zonder reden, ik weet dat mensen weinig tijd hebben en over het algemeen ergens gewoon lekker doorheen willen scrollen. Daarom voeg ik relatief veel plaatjes toe, zodat je na het scrollen al een goed beeld hebt van de monitor, vervolgens kan je dan de stukjes tekst lezen die voor jou echt interessant zijn. :)
Bedankt Douwe! :) Ik probeer nu elke anderhalve maand een review online te krijgen. :)
Zeer gave review :) +3
Kijk eens, het is de enige echte Wim! Leuk dat je even reageerde en natuurlijk nog leuker dat je de review gaaf vond! Groetjes!
Bedankt dat je backlightintensiteit vs de setting meet. Dit is voor mij het belangrijkste criterium bij het kopen van een monito, maar er is vaak niets over te vinden. Hulde voor deze review.
Graag gedaan! Veel mensen zeggen van: Bleh je review is te lang, en dat klopt, hij is ook te lang. Deze review is niet gemaakt om geheel door te lezen, dat verwacht ik ook niet. Wat ik verwacht is dat mensen de review doorscrollen, de foto's bekijken, de conclusie lezen en eventueel een stuk wat ze interessant vinden lezen. Blijkbaar was het interessante stuk voor jou de backlightintensiteit vs setting. :D Geweldig!
Heb je toevallig ook nog een of meerdere parktijkfotos? Ben wel beniewd hoe hij er in een "natuurlijke habitat" er uit ziet en of die dunne bezels ook echt zo dun zijn in de praktijk.

Verder mooie review!
Nee sorry! Ik vind mijn bureau niet echt heel erg mooi, dus daarom maak ik liever geen foto's op mijn bureau. Maar de bezels zijn 5mm dik en er zit een zwart randje naast van 2mm, dus uiteindelijk 0,7cm "bezel".
Bedankt voor de review! Ik heb er eentje aangeschaft in zwart. Vanavond is even kijken of het mooier beeld geeft dan me iiyama TN paneel (Iiyama Pro Lite B2712HDS-B1) van 2010.
Oh jahoor, ik weet wel zeker van wel! :D Sowieso zijn de kijkhoeken een stuk beter, dat resulteert er alleen al in dat de randen van het scherm dezelfde kleur hebben als het midden, omdat er geen kleurschifting optreedt. :)

Het beeld zal waarschijnlijk een stuk rustiger kijken.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 19 oktober 2016 14:41]

Het rustiger kijken merk je gelijk inderdaad. Smart contrast werk goed op dit scherm. Alleen de kleuren in game mode zijn te verzadigd. Nu de standaard mode ingesteld op 10% brightness voor avond leeswerk en internet mode op 100% brightness, met smartrespone aan en sRGB kleuren voor gamen. Dat ziet er prima uit!