Tweakers zegt: 7,5

Sony Xperia XZ Premium Zwart Review

Johannes77 3 juni 2017, laatste update op 19 juni 2017, 7.864 views

Sony Xperia XZ Premium Zwart (Product gekocht)

Prachtige telefoon met een nog mooier scherm. Natuurlijk is 4K heel erg overdreven, HDR is de juiste reden om voor dit scherm te kiezen. De snelste telefoons vanwege dat Sony als een van de weinige bedrijven heeft gekozen voor Snapdragon 835. Afwerkingsgraad is echt van extreem hoog niveau.

Pluspunten

• Dat scherm, zo mooi qua kleuren en contrast
  • Hij is snel, echt heel snel
  • Camera is echt wel top
  • 64 GB is echt wel heel erg fijn, verwacht voorlopig echt geen microSDkaart te gebruiken
  • Die afwerking is zo mooi
  • 3,5 mm audiojack is nog steeds aanwezig
  • Mogelijkheid om een microSDkaart te installeren

Minpunten

• glas "rondom" is m.i. niet de meest verstandige keuze
  • 14 GB voor systeem
  • Het is wel echt een vlekkenmagneet
  • Bloatware kan echt niet op een toestel van 750 Euro, ik ga echt niets kopen bij Amazon omdat die app op mijn telefoon staat, en niet via de Play store te verwijderen is. Wel via Instellingen/Apps uit te schakelen, en dan blijft alleen een file van 8 KB over.

Disclaimer: Dit toestel heb ik nu twee weken, ondanks dat ik mijn best gedaan heb zullen er nog dingen naar boven moeten komen! Als je vragen, opmerkingen of aanmerkingen hebt, geef een gil! Dat wordt echt gewaardeerd!

Na een lange tijd dat ik met volledige tevredenheid gebruik gemaakt had van mijn Xperia Z2, was het wel tijd voor een nieuwe telefoon nadat mijn scherm gebroken werd.
Ik heb wel een voorkeur voor Sony gehad, vanwege de camera en lichte skin die gebruikt wordt. Vandaar uit is nog niet alles gezegd, de meeste telefoons gebruiken Sony camerasensoren, en heeft elke fabrikant met enkel een goede lens en software al foto's van een hoog niveau.
Samsung zou een optie voor me zijn als de schermen niet zo snel kapot gingen of inbranden, die ervaring had ik zelf met een Galaxy S6 Plus. Daarnaast is de interface van Android zo aangepast dat ik er onpasselijk van word. LG heeft gekozen om de G6 met de SoC (SD 821) van vorig jaar uit te rusten. De Google Pixel XL heeft ook de SoC van vorig jaar, maar heeft wel een fijne (vanilla) interface van Android. De foto's schijnen alleen minder te zijn. OnePlus zou ook een optie zijn, SoC van dit jaar, camera hebben ze afgelopen jaren al op orde. Nadeel is dat er een oledscherm in zit, en het inbranden vermoedelijk ook zal gebeuren.
Nu werd begin maart de Xperia XZ Premium aangekondigd, en met de specs die gedeeld werden was ik wel heel erg ge´nteresseerd. 4K is zeker niet een reden voor mij om de telefoon aan te schaffen, HDR10 des te meer. Daarnaast worden de high-end modellen van Sony best redelijk qua software ondersteund, voor Android gezien en kwam er een hele goede preorder deal, namelijk de Sony MDR-100ABN die je er gratis bij krijgt.

Unboxing

Dan mocht ik hem vandaag (2-6-2017) als een van de eerste kopers ophalen! Ik had de telefoon op 1 mei besteld bij mobiel.nl, en daarmee mocht ik me dus als eerste melden :) . Dan de eerste indruk, dan moet ik toch wel heel eerlijk zijn, en dat is een beetje jammer. Als je vaker een nieuwe Sony hebt geopend, dan komt het wel allemaal heel bekend voor, maar het Premium ontbreekt een beetje aan de verpakking.https://tweakers.net/ext/f/TnExWt0x6tvO54aqdy6OQjUY/full.jpg
Gelukkig hoef ik niet met de doos rond te blijven lopen, en is het misschien wel beter dat al het geld richting de telefoon gaat. In ieder geval een filmpje van de unboxing

Eerste indrukken

Deze telefoon is serieus snel, maar daarover later meer. Voor ik de eerste testen kon gaan doen, moet ik eerst mijn apps installeren. Nu even een waarschuwing. 64 GB is echt heel veel, maar het gaat heel erg hard als er 14 GB voor systeem gereserveerd staan. Daarnaast kan eindelijk de folie van de telefoon af. Het glas rondom waarmee hij werd aangekondigd, is niet geheel rondom, maar zijn vier segmenten, voorkant, achterkant en beide zijkanten. Ik had al mijn twijfels over de haalbaarheid van een constructie rondom vanwege haalbaarheid en degelijkheid, maar het is op deze manier toch heel goed uitgevoerd.https://tweakers.net/ext/f/0xjbxmryY5eTT0RLjhR2JjSZ/full.jpg
De hoeken aan boven en achterkant zijn in een hoek gefreesd en ogen heel mooi. https://tweakers.net/ext/f/EE8aE9b5qkIOs8HDfcdqMI6R/full.jpg

Vormgeving

Sinds Sony met de Z serie kwam, waren het vrij strak vormgegeven toestellen die wel of niet in de smaak vielen, omdat ze niet altijd fijn in de hand konden liggen. Zelf had ik daar niet al te veel last van, maar het ontwerp is wel in de jaren flink aangepast. De lange zijdes zijn nu volledig rond, en aan de boven en onderzijde zijn gefreesd. Aan de rechterzijde zitten de van boven naar beneden de volumerocker, de aan/uitknop met vingerafdruklezer en helemaal onderaan de cameraknop. Aan de linkerzijde zie je alleen het klepje wat de SIMtray en geheugenkaarthouder verbergt. Aan de bovenkant een enorme luxe, namelijk een 3,5 mm audiojack, en een microfoon. De onderzijde herbergt een USB-C connector om te laden en data over te brengen en een microfoon. Aan de achterzijde is de hoofdcamera (19 MP), met naar de middellijn de hybride autofocus sensoren en flitser. Iets onder het midden van de achterkant is de plek waar de NFC sensor zit. Aan de voorzijde zit natuurlijk het scherm met aan de boven en onderzijde een speaker. Links van de bovenste speaker zit de frontcamera (13 MP) en rechts van die speaker zit de nabijheidsensor.

Software

Dan een belangrijk gedeelte van een telefoon is natuurlijk de software, en dat is mijns inziens traditioneel een van de pluspunten van Sony. Bij deze telefoon is het niet anders, en is de interface van Android zo min mogelijk aangepast.
Daarnaast geeft Sony de mogelijkheid om met thema's je telefoon op te fleuren, zoals ik gedaan heb, maar qua techniek wordt er gelukkig niets aangepast. Ik heb hier gekozen voor een betaalde thema van Sony zelf, namelijk Bay Harbor, wat ik een hele mooie vind.
Daarnaast, met het grootte van het scherm is het mogelijk om de grid van de apps op het startscherm aan te passen, ik heb op 5 bij 5 gezet, maar je kan zelfs kiezen voor 3 bij vier.

Bloatware

Er is een heikel punt van alle Xperia's van afgelopen 5 jaar, en dat is bloatware. Ongevraagde software die er tegen betaling, door Sony er op gezet wordt, en op een toestel van rond de 150 Euro kan ik het best begrijpen. Met 5 Euro opbrengst van de telefoon voor Sony zelf geeft het hun de mogelijkheid om een beter scherm in een telefoon te installeren, een betere camera of een grotere opslag. Als ik keihard 749 Euro afreken bij Mobiel.nl, dan zakt mijn broek af dat dit volgende alsnog op mijn telefoon ge´nstalleerd staat:
  • Amazon Shopping (en niet via de Play Store te verwijderen)
  • AVG Protection voor Xperia (en niet via de Play Store te verwijderen)
  • Swiftkey, was ooit goed, maar het Xperia toestenbord is veel fijner (en niet via de Play Store te verwijderen)
De meeste apps zijn niet te verwijderen, maar via Instellingen/Apps uit te schakelen. De apps zijn dan niet geheel weg, maar alleen in de lijst Apps staat dan een file van 8 KB. De apps zijn dan weg uit je homescreen en uit de appdrawer. Dit geldt niet voor Swiftkey, die blijft sowieso. Ik denk dat het op die manier een werkbare situatie is. Dan worden meerdere Sony apps mee geleverd, maar om eerlijk te zijn zijn de meeste best goed.

Synthetische tests

Lees en schrijfsnelheden zijn goed:
Antutu loopt nog niet zo snel als ik verwachtte:
Passmark Performance test loopt echt snel, sneller dan elke andere telefoon op het moment
Dit is een ongeŰvenaarde score, zelfs de Samsung Galaxy S8 en Huawei P10 Plus halen deze score niet!

De Camera

Nu is een van de dingen die een telefoon tegenwoordig kan maken of kraken de camera. Ik ben al een aantal generaties Sony Xperia's gewend, en vanaf de Z2 die ik gebruikt heb, stonden de standaardinstellingen de Superior automode. Nu is standaardinstelling de volledige 19 MP, wat dus resulteert in foto's van 10 MB per stuk. Misschien dan toch maar binnenkort een microSDkaart installeren :) Nu heb ik buiten met veel licht, maar ook binnen geschoten. Deze eerste zijn dus binnen geschoten, ik presenteer U Tijgertje en Ace:
Tijgertje en Ace
Dit is buiten geschoten:
Hier heb een paar foto's waar ik zeer content mee ben, ik mocht namelijk de foto's Řberhaupt nemen, en daar ben ik sowieso echt heel blij mee! Heel erg bedankt Michel!

Slowmotion film

Hier alvast op verzoek een filmpje met een gedeelte slowmotion. Het was voor mij absoluut geen reden om de telefoon te kopen, had er niet veel mee, maar nu ik het in de praktijk gezien heb, ben ik er wel heel blij mee. Het is ook een van de features waarmee Sony adverteert, dus het is ook wel leuk om te kijken of ze ook dit kunnen waarmaken.
Hou er alleen rekening mee dat Sony in de software een disclaimer heeft neer gezet dat je echt veel licht nodig hebt, dus hou daar rekening mee!

Update: ik heb nog een slowmotion filmpje geschoten, en persoonlijk vind hem wel leuk

Filmen op 4K

Nu kreeg ik ook de vraag of er nog problemen zijn met de camera, aangezien in het verleden problemen zijn geweest met de Z2, waarbij de camera-app zichzelf afsloot op het moment als bij het filmen (op 4K) of het lang bezig zijn met filmen en foto's maken. Nu had ik nog geen lange film gemaakt, en ook niet op 4K, maar dat heb ik nu wel geprobeerd. Direct komt een bekende waarschuwing naar voren:
Daar was ik niet zo blij mee, en toch maar geprobeerd om te filmen. Aangezien Ace bij mij op schoot was komen zitten, en na 1,5 minuut kwam Tijgertje er ook bij. Vanaf dat moment ben ik dus ook echt aan het filmen. Ik heb daarvoor niet opgelet of hij focust. Ik heb na een minuut of 4,5 de opname gestopt, aangezien het wel duidelijk was dat hij niet dermate warm werd dat het een probleem ging opleveren

Beeld

Nu het spektakelstuk van de XZ Premium, is het scherm. Nu is 4K nog een uitzondering voor telefoons, maar voor Sony is het niet nieuw. De Z5 Premium had hem al, maar nu is het een 4K-scherm HDR10. Dat houdt in dat licht op het scherm nog lichter weergegeven wordt, en gamutbereik groter is dan een normaal scherm.
Daarnaast is het scherm aan te passen via Instellingen/Scherm/Kleurgamma en contrast, waarna je kan kiezen voor een Professionele modus, Standaard modus of Superlevendige modus. De professionele modus komt het dichtste in de buurt van het originele materiaal, die ik ook het liefste gebruik vanwege de foto's die ik maak. Standaard modus is misschien wel mooier, maar al iets meer verzadigd beeld. Superlevendig is echt overgesatureerd, vergelijkbaar met het beeld wat de oude Samsungs hadden. https://tweakers.net/ext/f/M6jgAOsKWF5UeRrgCTSC2iMI/full.png
Ondanks dat het scherm 4K is, wordt de interface op 1080p gerenderd, en door het display op het volledige scherm getoond, waardoor er batterij gespaard wordt. Dat ervaar ik niet als een probleem, met 1080p op 5,5 inch blijft er een dpi van 401 over, wat meer dan voldoende is. De Galaxy S7 en S8 doen dit ook trouwens.

Geluid

Geluid is wel een dingetje, waar ik mijn kanttekeningen bij heb. Het geluid wat er uit komt is een heel puur zuiver geluid, maar of dat nou het hele verhaal is? Nee, helaas niet. Het geluid is niet heel veel qua volume, net iets minder dan de Z2 voor mijn gevoel. Dit op verzoek van willyke, die daar inderdaad terecht naar vroeg. Ik was daar na die opmerking ook wel benieuwd naar, gezien de claim van High Resolution Audio. Je zal maar alle claims zo maar op hun woord geloven! Het geluid is gelukkig wel heel erg fijn om naar te luisteren, maar het volume is voor mijn gevoel echt aan de maat!
Update: het is ook erg belangrijk wat de sterkte van het inputsignaal, want met een harder signaal is het nog een redelijk volume!

Batterijtechniek

Een van de dingen die aan deze telefoon echt anders is dan aan andere flagship modellen, de laadtechniek wordt door Sony zelf zo omschreven:
Een smartphonebatterij die is ontworpen voor een lange levensduur
De nieuwste Xperia-smartphones hebben een langere batterijlevensduur. De capaciteit van de meeste batterijen neemt snel af naarmate je ze vaker oplaadt. Maar dankzij Qnovo Adaptive Charging en Battery Care behoudt jouw smartphonebatterij twee keer zo lang zijn vermogen.
Nu ben ik niet zo een twee drie voor marketingtaal te vangen, maar de achterliggende gedachte werkt wel. Dit zijn grafiekjes waarbij je duidelijk de gedachte ervan begrijpt. https://tweakers.net/ext/f/XJAmZxt0rLCv8FjIBGJYcMl1/full.jpg
Nu gaat mijn telefoon niet elke keer op deze manier opladen, maar dan geeft hij deze melding (ik heb inderdaad opnieuw mijn thema veranderd):

Accuduur

Trouwens, ik denk dat ik een redelijk beeld heb van mijn accuduur. Ik gebruik mijn telefoon voor vrijwel alles, het is mijn camera/desktop/noem maar op. Schermtijd per dag is rond de 5 uur per dag, en dan staat mijn scherm op 25% ongeveer, zolang de omstandigheden dat toelaten anders hoger. Met die instellingen haal ik een dag gemakkelijk. Ik moet er dan bij zeggen dat ik soms om de minuut wel een melding krijg via Facebook, zodat mijn telefoon niet in rust komt.
Daarnaast is er een Stamina Modus, waarbij onder andere achtergrondgegevens worden beperkt, en die levert inderdaad een aantal uur winst, maar echt zoden aan de dijk legt het niet.
Ben ik zelf het zat, en zet ik wifi en data uit, op de momenten dat ik normaal mijn dingen moet doen, en mobiele data uit thuis, en wifi onderweg uit, dan red ik zo maar twee dagen op een acculading.

Als jullie nog vragen hebben qua review, stel ze gerust!

Vond je deze review nuttig? Nomineer hem dan voor Gebruikersreview van de maand

Extra foto's

Hier onder nog meer random foto's. De foto's van de bloemen waren moeilijk te schieten vanwege de wind vandaag (05-06), maar met de software van Sony kan je het gene waar je op wilt focussen laten volgen door de camera. Dat heeft er voor gezorgd dat ik nu foto's heb om te laten zien.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ Premium Zwart?

Ik heb Sony gevraagd, hoe de stand was qua de headset die bij de pre-order beloofd werd en ik heb reactie!
Hoi Johan,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat er veel vragen komen over de headset actie.

Ik zal even een kleine omschrijving geven van de procedure. Momenteel worden alle registraties in behandeling genomen. Een van mijn collega's controleert of de registraties aan de actievoorwaarden voldoen.

Wanneer alle gevraagde informatie goed geregistreerd is zal de klant een bevestiging ontvangen. Hierna duurt het 2 tot 4 weken tot zij de headset zullen ontvangen.

Wanneer er nog informatie ontbreekt zal de klant gevraagd worden om deze informatie voor 25 juni te verzenden.

Wanneer je meer vragen hebt over de actie verneem ik het graag van je.

Groetjes, Clarinda
Hallo.
Heeft iemand ook kunnen waarnemen dat het toestel sterk trilt /vibreert als het speakervolume iets harder staat?
Enorm mooie review en de Xperia XZ Premium is echt een enorm vette telefoon! Het voelt weer goed om te kunnen zeggen dat je een fervent Sony fanboy bent (dat ben ik enorm...). Ik loop zelf rond met de Xperia XZs met dezelfde camera. Enorm fijn toestel is dat zeg. Sony heeft dit jaar erg mooie telefoons uitgebracht!

[Reactie gewijzigd door daanb14 op 5 juni 2017 10:09]

Ten eerste heel erg bedankt, dit doet me echt heel goed, maar ik moet er bij zeggen dat ik me niet onder fanboy zou scharen, ondanks dat ik bovengemiddeld veel Sony(S, T, SP Z1 Compact Tablet Z (Ericsson(K700i W800)) telefoons heb gehad, maar ik ga niet zeggen dat ik met allen even tevreden ben geweest. De SP was na de update naar Android 4.3 zo waardeloos traag dat ik me nog steeds verbaas dat ik dat ding niet tegen een muur kapot gesmeten heb, en de camera die er in zat wou in de avond alleen maar foto's maken alsof er een laag erwtensoep over de lens heen gesmeerd zat bijvoorbeeld. Ik hoop dat ik hiermee een zo eerlijk mogelijke review schrijf, anders is het mij echt namelijk de moeite niet waard. We zitten hier op Tweakers, niet op Kieskeurig toch?
Ik heb dan geen ervaring met de XZs, wel met de Snapdragon 820 in de X Performance, en daar is hij lekker snel in, maar het verschil met de Snapdragon 835 is echt heel erg groot (gevoelsmatig lijkt de XZ Premium in Staminamodus sneller dan de X Performance in reguliere modus).
Het is hier zeker geen kieskeurig nee. Wij zijn niet de website voor Hans en Ingrid... Hier houden wij ervan om technologie objectief en enthousiast te beoordelen. Wel vind ik het raar dat de XZ Premium gewoon beter presteert dan de S8. Zelfs de XZs doet het in bepaalde benchmarks beter dan een S8 :)
Ik denk dat er zeker een aantal testen zullen zijn waarbij een XZs sneller zal zijn dan een een S8, maar een vertekend beeld moet het wel een beetje zijn denk ik. De Snapdragon 820 was ongeveer vergelijkbaar met de Samsung Exynos 8 Octa (8890), die in de S7 zat, en de S8 heeft weer een nieuwe, snellere SoC. Aan de andere kant, met de Full HD resolutie van de XZs kan je bij sommige tests beter scoren dan een S8 met een 1440p resolutie.

De XZ Premium is langzamer (-6%) dan de Galaxy S8 in Antutu, ik weet niet of dat aan de grafische kracht ligt, of aan de hogere resolutie, of in het algemeen rekenkracht, dat antwoord moet ik je schuldig blijven.
In Passmark Performancetest komt juist de XZ Premium met de betere scores (+10%) en dat is een veel bredere test dan meeste andere testen. (2D, 3D, fotobewerking en processor/RAM/opslag snelheid). Ik heb ook even met de S8 kunnen spelen, en die telefoon is ook snel, alleen die interface die Samsung er overheen gooit, is zo contra-intu´tief dat hij daardoor minder snel werkt voor mij.
IK heb het toestel ook en ik ben zeer tevreden met het toestel
Alleen inderdaad veel bloatware wat je niet kan verwijderen of uitschakelen .
En de muziek hoe luid hij kan valt inderdaad ietsjes tegen! Maar wel zeer goed kwaliteit
2 vraagjes wel, gebruik jij hem met of zonder hoesje?
Ik heb de eerste dagen zonder hoesje veel problemen gehad met glas heid
Hij is mij 2 x gevallen 1 x van de vensterbank
en 1 x van de bank. terwijl hij toch ver van de rand in allebei de situaties
Daarom heb ik me een rubber hoesje gekocht en een tempered screen protector
Mijn 2de vraag is
Weet jij iets wanneer de koptelefoon worden verstuurd ?
Hoi Robin, leuk om te horen dat jij er ook tevreden mee bent
IK heb het toestel ook en ik ben zeer tevreden met het toestel
Alleen inderdaad veel bloatware wat je niet kan verwijderen of uitschakelen .
Via Instellingen=> Apps kan je de app selecteren, en dan uitschakelen. Hij verdwijnt dan uit je appdrawer, en neemt dan nog maar 8 kB in beslag. Apps zijn dan niet definitief weg, maar wel zo goed als. Ik ben daar niet 100% blij mee, maar het voldoet wel.
Het geluid is ook afhankelijk van de bron zelf, de ene opname is harder dan de ander. Daarmee verschilt het geluid wat de telefoon produceert ook
2 vraagjes wel, gebruik jij hem met of zonder hoesje?
Ik heb de eerste dagen zonder hoesje veel problemen gehad met glas heid
Hij is mij 2 x gevallen 1 x van de vensterbank
en 1 x van de bank. terwijl hij toch ver van de rand in allebei de situaties
Daarom heb ik me een rubber hoesje gekocht en een tempered screen protector
Ik heb een paar dagen zonder screenprotector en hoesje rond gelopen met deze telefoon, en om eerlijk te zijn vond ik dat heel erg spannend. Rustig zitten op de bank, en je voelt hem uit je broekzak kruipen. Niet heel fijn. Heb gisteren een tacky transparant softcase gehaald en een tempered glass screenprotector er op laten zetten [/quote]
Mijn 2de vraag is
Weet jij iets wanneer de koptelefoon worden verstuurd ?
Zou ik graag willen weten. Heb je de registratie al gedaan?
Ja zeker, meteen gedaan toen ik hem de 2de binnen kreeg
OkÚ, dat is mij niet gelukt, ik heb last gehad van een dwangneurose, moest eerst een review schrijven ;) .

Ik heb hier onder trouwens een reactie van Sony, al kreeg ik het verzoek om het in mijn eigen woorden te formuleren. Wil je dat er trouwens bij denken, dat stukje eigen woorden van mij?
Hmm dat is een goeie.
Ben er niet zo goed in
Maar goed wat dacht je van dit:
top toestel, met bijna geen gebreken,
Een echte alles kunner voor onderweg! :9
Ik zou niet zonder hem kunnen

[Reactie gewijzigd door coolbvrobin op 9 juni 2017 21:43]

Beste Johannes 77

Ik ben een redelijk trotse gebruiker van mijn 1e Sony toestel de Xperia X Performance en ik twijfel om up te graden naar de XZ Premium of de HTC U11.

Na verschillende merken telefoons nu te hebben gehad, merk ik alle voor en nadelen en iedereen gebruikt zijn telefoon anders. Maar ik merk nu bij de Sony dat er bij lange gebruik de camera oververhit raakt. Ik wist dat deze problemen vaker bij Sony voorkwamen, maar ik gaf ze de voordeel van de twijfel. Helaas overheat de camera op belangrijke momenten.

Het geluid is samen met HTC 1 van de mooiste en zuiverste geluiden die er is. Als ik alleen ben met me telefoon, kan ik er echt van genieten, maar zodra er ander geluid in de ruimte aanwezig is, kan ik met moeite wat verstaan, wat ik heel jammer vind.

Voordeel van de HTC is dat ze capacitieve toetsen hebben en de fingerprintsensor aan de voorkant zit, met de edge functie wat mij echt ideaal lijkt. Ook hebben ze een hele goede camera.
Maar die rechthoekige uiterlijk van Sony bevalt me heel erg, en okÚ jammer van de grote bezels, maar je kan niet alles hebben.

Nu is mijn vraag. Zou je A.U.B. voor mij willen kijken als de camera heel lang aanstaat, of hij dan oververhit raakt. Want zijn 4K scherm HDR spreekt mij erg aan, ondanks het lage geluid dat hij presteert. Als hij niet oververhit raakt, dan zou ik er wel eentje bestellen.
Hoi edgarovich28,
Ik denk dat ik je gerust kan stellen, de problemen met de camera hebben voornamelijk plaats gevonden bij de Z2 (die ik heb gehad), met het filmen op 4K, waarvan al bij uitkomen werd aangegeven door Sony dat alleen korte opnames mogelijk maken. Afhankelijk van hoe warm het was, kon je dan 2,5 tot 3,5 minuut filmen. Op Full HD filmen of foto's maken was echter geen probleem.
Aan de andere kant, de Z2 is een toestel wat in februari 2014 gepresenteerd werd, en dat is qua telefoons echt een tijd terug. Voor de processor die er in dat, was 4K filmen sowieso een uitdaging, om maar een voorbeeld te geven.
Mijn beide ouders hebben de X Performance, en die hebben geen problemen met de camera, dus als je daar wel problemen mee ervaart, zou ik Sony een bericht sturen via hun Facebook pagina, dan kunnen ze er naar kijken.
Nu naar de XZ Performance, ik heb gisteren voor deze review een uur rond gelopen om foto's te kunnen maken. Daarbij heeft de camera geen krimp gegeven, zelfs mensen met spiegelreflexcamera's keken schreef op van de foto's die ik schoot, en het gemak waarmee dat ging.
Het enige wat wel is, dat als je de camera via de cameraknop opstart, dan stopt hij na een bepaalde tijd dat je niet actief bent. Wil je dat de camera app langer open blijft staan? Open dan de camera app softwarematig.
Yooo echt bedankt, dit helpt me echt een eindje verder.

Want de camera op mijn X Performance is echt wisselvallig. Dan maakt hij 1 van de mooiste foto's en de andere keer is hij echt OVERDREVEN wazig. Maar toch ben ik tevreden met de foto's die hij maakt. Foto's maken op 4K lijkt me dan ideaal.
Hee edgarovich28,

Die telefoon die je nu hebt, maakt in Superior Auto mode foto's van 8 MP, 3840 bij 2160, en laat dat nou net 4K zijn. Ik weet dat er meer mensen zijn die met die sensor problemen gehad hebben, zo kwam het bij de Tweakers review van de XZ ook naar voren. Nu is dit een compleet andere sensor, en schiet je de ene na de andere goede foto op ongeveer 5,5K
Bij de S8+ kan je een lagere resolutie instellen, kan dit ook bij de XZS Premium?
De XZ Premium staat standaard op Full HD, om de accu te sparen. Als het er echt toe doet, dan zet hij pas 4K aan, zoals bij het bekijken foto's of video's. Als je een 4K film wil kijken, via Youtube bijvoorbeeld, dan heb je wel een flink sneller verbinding nodig, anders wordt kan je niet een hogere kwaliteit dan 1440p selecteren.
Thuis word het 5g band en onderweg T-Mobile. Bedankt voor de reactie. Dan zou de accuduur dus bij licht gebruik 2 dagen moeten meegaan. Je email bekijken en wat op YouTube of internet iets bekijken of opzoeken.
Qua verbinding met wifi heb ik goed nieuws, de telefoon pakt de 2.4 GHz makkelijk waar ik eerder snel naar de 5GHz moest gaan. Verbinding met T-Mobile is lekker vlot.
Ik weet niet wat jij als licht gebruik ziet, maar ik denk dat je met 5-6 uur screentime al een flink eind in de richting van een lege accu gaat zitten (afhankelijk van de helderheid van je scherm) Ik red met de telefoon net rond de anderhalve dag denk ik, nu de accu nog nieuw is.
Leuk dat jij de eerste bent met een review.
Zal zeker jouw verdere info lezen. Ben ook benieuwd naar jouw ervaring met de Bluetooth headset.
Ik twijfel nog over de aanschaf van dit toestel omdat bijvoorbeeld het scherm vervangen een kostbare aangelegenheid is. Dynafix heeft al verschillende telefoons van mij verprutst. Dat is een beetje het dilemma waar ik mee worstel.
Veel plezier met de XZ premium.
Ik denk dat sowieso deze Sony misschien wel de juiste is. Er zit in verhouding wel wat meer bezel om het scherm heen, en het is een vlak scherm. Juist daarom is het makkelijker te beschermen dan die curved edge toestellen zoals Samsung onder andere, die juist bij een test er ontstellend slecht (de halve test was maar uit te voeren) vanaf kwam. EDIT: nieuws: Samsung Galaxy S8 scoort slecht in valtest van consumentenorganisaties

Een ding waar je wel rekening mee moet houden, is dat een hoesje zoeken meer uitdaging is dan voor een volumemodel als een Galaxy S8 of iPhone

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 4 juni 2017 16:46]

Mooie review! Altijd leuk om een positieve review te lezen als je hem zelf al hebt gepreorderd natuurlijk :)

Je antutu kwam wel wat lager dan ik had verwacht, die resultaten kunnen blijkbaar nogal variŰren.

Heb je de slowmotion al getest?

[Reactie gewijzigd door weteden op 4 juni 2017 14:56]

Dank je wel, ik ben er zeker heel erg blij mee, en vind hem zeker de moeite waard om hem te reviewen. Ik heb al zitten wachten vanaf eind februari, toen hij op het Mobile World Congress in Barcelona als beste nieuwe telefoon werd gekozen.
Nu is dat wel leuk, maar nu is het nog mooier dat hij het in het echt ook nog waar maakt!

Antutu score is lager dan de S8, misschien dat het ligt aan een andere SoC, misschien aan de hogere resolutie van de telefoon. De score van de XZ Premium ligt overigens maar een procent of 6 lager dan de S8.

Slow motion heb ik al getest, en om eerlijk te zijn hechtte ik er niet veel waarde aan (maar 720p ;) ), maar nu ik het gedaan heb, ziet het er wel leuk uit. Ik moet vanavond nog even het een ander uploaden, en dan deel ik dat ook filmpje wel even.
Volledig met je eens.
Maar ik gebruik mijn smartphone voor heel veel zaken met het gevolg dat mijn laptop niet zoveel uit de hoek komt.
En aangezien dat de S8 plus 0.7 inch groter is , scheelt niet zo heel veel.Dan is het misschien prettiger om op een groter scherm te werken.8.2 of 5.5 inch maakt ongeveer een kleine 2 cm.Heb nu een Lumia 1520. Is 6 inch groot. Dus bij de Sony moet ik 0.5 inch inleveren.
Vindt het een moeilijke beslissing en aangezien ik het twee mooie toestellen vind maakt het er niet makkelijker op.
Kijk wel uit naar je volledige review.
Maar vergeet eerst en vooral niet te genieten van je toestel.Nog veel plezier toegewenst.☺
In verhouding lever je m.i. niet heel erg veel in, het is op de diagonaal 1,25 cm tegenover de 1520, maar nog steeds hou je een best groot scherm over. Die 6.2 van de Galaxy S8+ is leuk, maar voornamelijk een extra hoog/lang scherm, de breedte van het scherm verschilt 0,4 mm namelijk. Ik weet niet waar je woont, maar als dat in de buurt is, kom je gewoon binnenkort een bakkie doen, kan je in de tussentijd met het toestel spelen!
Ik zal zeker genieten van dit toestel!

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 4 juni 2017 23:09]

Het lijkt mij een top toestel. Heb de XZs gehad en toch naar de S8+ gegaan. Was wel tevreden met de XZs, alleen kon je foto's niet in RAW schieten.
Wat bij de s8+ wel kan. Maar de foto's zagen er goed uit.
Zit te denken om toch voor de XZ Premium te gaan.
Ik ben het met je eens, RAW is iets waar de schoen een beetje knelt bij Sony, maar aan de andere kant, die foto's zijn echt geniaal, Sony heeft voor mijn gevoel een perfecte combinatie van sensor en software in de telefoon gezet.
Daarnaast heeft RAW ook zijn "nadelen". In de standaard modus schiet hij op 17 MP, en de bestandgrootte is tussen de 5 en 11 MB, met RAW wordt dat zo 20 tot 50 MB per foto. Dat is echt niet makkelijk voor op een telefoon mijns inziens.
Heeft iemand ook last van trillingen/vibraties tijdens afspelen van geluid?
Luidsprekers hoeven niet eens op maximaal te staan en mijn xz premium vibreert onaangenaam in mijn handen.
Ik heb ook wel duidelijke vibraties aan de achterkant van mijn Xperia XZ Premium, als ik muziek wat luider heb staan. Met het silicone hoesje is het beduidend minder, maar ik heb het niet echt als echt kunnen zien. Dan moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat ik als ik op YouTube iets bekijk, heb ik over het algemeen mijn toestel in landscape beet, tussen mijn wijsvingers, rustend op mijn middelvingers en met mijn duimen aan de onderste lange zijde voor balans. Als het zou resoneren, bijgeluiden zou produceren, op het moment dat hij op een tafel ligt zou ik me er wel aan storen

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 12 juni 2017 08:25]