Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C7V Zwart Review

SpeedingWilly 28 mei 2017, laatste update op 21 september 2017, 13.890 views

LG OLED55C7V Zwart (Product gekocht)

De 55" LG C7 is een TV met een minimalistisch design en geweldige beeldkwaliteit vanwege het OLED scherm. Zwart is echt zwart en met name 4K HDR beelden zijn adembenemend mooi. Als beeldkwaliteit voorop staat is de LG C7 de TV!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit OLED paneel
  • Minimalistisch design
  • WebOS en afstandsbediening werken fijn
  • Ondersteuning alle gangbare (HDR) formaten

Minpunten

• Motion handling en upschalen (HD) beelden kan beter
  • Geen 3D (voor mij geen nadeel overigens)
  • Reflecterend scherm
  • Exemplarische problemen met scherm

De LG OLED55C7V in de 2e TV in in de 2017 line up van 3 55” TV’s beginnend met de B7 met een retail prijs van ¤2299,- t/m de E7 met een retail prijs van ¤3999,-. De LG OLED55C7V valt daar mooi tussen in met een retail prijs van ¤2999,-. Er valt tegenwoordig flink te onderhandelen, want ik heb de LG C7 kunnen koppen voor ¤1999,- (mei 2017). Voor wie zo goedkoop mogelijk een 55” OLED wil kopen kan beter de B7 halen. Helaas is de B7 (nog) niet in Nederland vrkrijgbaar, dus de C7 is de goedkoopste TV in de line up. Het gebruikte paneel is het zelfde voor de gehele range, dus ook bij de goedkopere B7 en C7 heb je dezelfde geweldige beeldkwaliteit t.o.v. de E7. De verschillen zitten in het design en het geluid. Alleen de E7 heeft een soundbar aan de voorkant, de B7 en C7 hebben speakers achter de TV. LG heeft ook de G7 en W7 modellen in haar 2017 OLED lijn. Deze ‘Signature’ topmodellen zijn echter niet verkrijgbaar in 55” (Alleen 65”/77”).

Ik heb ook de Philips 55POS901F gekocht. Deze TV is een directe concurrent van de LG C7. De TV’s vallen in dezelfde prijsklasse. Uiteraard zijn er wel wat verschillen. De Philips 55POS901F heeft wel een soundbar en Ambilight, maar heeft een ouder paneel (van LG uit 2016). Klik hier voor een review van de LG 55C7V en hier voor een vergelijking tussen de LG C7 en de Philips 55POS901F OLED TV.
De LG C7 is een doorontwikkeling van de LG C6 (het 2016 model). Verbeteringen zijn o.a. de hogere piek helderheid (vanwege het gebrek aan 3D ondersteuning -> het polarisatiefilter is weggelaten), het design is licht aangepast, Dolby Atmos wordt nu ondersteund, Web OS 3.5 draait nu op de TV en 3 HDR formaten worden ondersteund. LG heeft aangekondigd dat de 4e strandaard (sl-hdr1) wordt toegevoegd in de toekomst d.m.v. een firmware upgrade.

Beeldkwaliteit:

De beeldkwaliteit is geweldig! De kleuren spatten van het scherm en zwart is ook echt zwart. Ik was een 47” (Philips) LCD TV uit 2008 gewend. Deze TV had een prachtig plaatje en met full HD 1080p werd het TV signaal van mijn settop box prima weergegeven zonder storende artefacten. Dit 1080p TV signaal wordt nu door de LG TV upgescaled tot 4K op het 55” OLED scherm. Hierdoor zijn wel wat schalingsartefacten te zien, maar op een normale kijkafstand is dit niet meer te zien. Ik denk dat er in deze prijsklasse TV’s te vinden zijn die een betere scaler aan boord hebben, maar storend vind ik het niet.
De beeldkwaliteit komt pas echt goed tot zijn recht bij goed 4K materiaal en HDR materiaal, zoals demo (YouTube) materiaal en films. Als dit materiaal wordt afgespeeld is het beeld echt adembenemend mooi. De piek helderheid is hoog genoeg voor een lichte woonkamer en er is een duidelijk verschil te zien als er HDR materiaal wordt afgespeeld. Dan spatten de heldere delen in het beeld van het scherm. Dit is heel goed te zien bij b.v. een sterrenhemel
Op het gebied van de beeldkwaliteit laat de LG C7 weinig steken vallen. Wat mij wel opviel is dat de LG een glanzend scherm heeft, wat soms voor reflecties zorgt (b.v. van lampen in de woonkamer die aan staan in de avond). Andere TV’s van de huidige generatie hebben dit ook, maar het viel me op omdat mijn vorige TV een mat scherm heeft.

Geluidskwaliteit:

Ik wist al op voorhand dat de LG C7 geen geweldige geluidskwaliteit heeft, vanwege het ontbreken van een soundbar. Voor mij is dat geen groot probleem, omdat ik o.a. voor films en series mijn 5.1 surround set gebruik. Het design profiteert hiervan wat mij betreft. De ingebouwde 2.2 speakers van de LG C7 klinken echter niet verkeerd, en het geluid is prima voor gewone TV uitzendingen. De LG C7 heeft ook ondersteuning voor Dolby Atmos, de nieuwste standaard van Dolby.

Design en vormgeving:

De LG C7 heeft een minimalistisch design met een aluminium voet in het midden. Aangezien een soundbar ontbreekt, heeft de TV een erg cleane uitstraling aan de voorkant en door de lage voet is de hoogte van de TV één van de laagste in zijn soort. Het scherm is aan de bovenkant super plat met 0.5cm en vanaf het midden naar onderen is de TV zo’n 5cm dik op de plaats waar alle elektronica zit. Design en vormgeving zijn subjectief, maar wat mij betreft is het zeer geslaagd.

OS en afstandsbediening:

Op de LG C7 draait WebOS 3.5, die voor dit modeljaar vernieuwd is. WebOS 3.5 werkt heerlijk en ook snel, zeker in combinatie met de magic remote. De menubediening is erg fijn i.c.m. de ‘mousepointer’ van de magic remote. Het richten en klikken werkt prima. Als voorbeeld: Bij het (vooruit) spoelen van filmpjes kun je met de magic remote gewoon de positie op de afspeelpositiebalk aanklikken en dat wekt super! Dat gaat veel sneller als het (vooruit) spoelen met 2x/4x/8x/16x/32x dat veel concurrenten gebruiken.

Ondersteuning videoformaten:

De LG C7 speelt werkelijk (bijna) alles af. Alles t/m 4K 60fps speelt prima af. Ter vergelijking: de Philips 55POS901F speelt geen 4K 60fps materiaal af en ondersteund ook maar 1 HDR formaat. Ik verwacht dat meer 4K materiaal in de toekomst in 60fps beschikbaar komt, wat zorgt voor soepele rustige beelden. Met de LG C7 kan dat materiaal dus prima afgespeeld worden. 5K en 8K materiaal speelt de LG C7 niet af, maar dat had ik ook niet verwacht. Verder worden 3 van de 4 HDR formaten ondersteund. Ik heb echter alleen HDR10 (BT.2020) getest, omdat ik alleen HDR10 materiaal heb.

Extra’s:

LG levert met de C7 eigenlijk geen extra’s mee. Waar sommige concurrenten b.v. een extra ‘smart’ remote meeleveren met b.v. een qwerty toetsenbord en b.v. Philips Ambilight heeft, ontbreken deze extra’s bij LG. De duurdere E7 heeft wel een luxere afstandsbediening. Ik betaal liever voor beeldkwaliteit dan voor toeters en bellen, dus voor mij is het gemis van extra’s geen probleem.

Conclusie:

De verwachtingen die ik had van de 55” LG C7 OLED zijn helemaal uitgekomen! De beeldkwaliteit is geweldig en adembenemend (met goed materiaal). De standaard retail prijs is met ¤2999,- vrij hoog, maar deze prijs is al flink gedaald sinds de introductie. Ik heb ¤1999,- betaald en dat is naar mijn mening een koopje. Voor deze prijs heeft de LG erg weinig minpunten en is een absolute aanrader wat mij betreft. In een directe vergelijking met de Philips 55POS901F wint de LG OLED55C7V wat mij betreft.
Grote pluspunten (t.o.v. concurrenten) is de prijs/kwaliteit van de C7, de laatste OLED techniek vanwege het gebruikte 2017 paneel, de ondersteuning van alle gangbare (HDR) formaten, WebOS en afstandsbediening werken fijn en het minimalistisch design. Kleine minpunten (t.o.v. de concurrentie) zijn de mindere kwaliteit scaler, geen extra’s en het ontbreken van 3D (geen nadeel voor mij overigens en heeft ook een voordeel vanwege ontbreken van polarizer -> meer licht output). Verder reflecteert het scherm nogal, maar alle concurrenten hebben ook glanzende schermen.
De toekomst zal moeten uitwijzen of het OLED scherm nog net zo mooi beeld geeft zonder degradatie van de kwaliteit.

Update 31-05-2017:

Op 31 mei is er een update voor o.a. de C7 beschikbaar gekomen (03.60.09). Voor de upgrade had ik al problemen met het lipsync zijn van het geluid van TV beelden via mijn settop box (via HDMI 1). Na de upgrade gaat mijn versterker over z'n nek als ik zowel geluid via tv als optische uitgang kies. Dit gebeurt niet altijd en is random. Ik heb al andere HDMI kabels geprobeerd en ook een andere settop box, maar daar ligt het niet aan. Ik heb het idee dat het ook verloopt. Na het instellen/veranderen van de audio uitgang is het geluid prima en na een tijdje loopt het geluid uit sync. Ik heb het idee dat als er 1 uitgang gekozen wordt (b.v. alleen TV speakers), het lypsync probleem is opgelost. Ik wil echter de optie "TV speakers + optisch uit kiezen", want dan kan ik voor gewoon TV kijken de TV speakers gebruiken en bij films gaat mijn versterker aan (en dan gaat het geluid via HDMI van de bron naar de TV, en van de TV via een optische kabel naar mijn versterker).

Bij een andere HDMI bron (mijn mediaspeler), waarbij het geluid via HDMI van de tv naar de versterker gaat, hapert het geluid ook zo nu en dan (minstens een keer per minuut.

Ben niet blij met de update... :(

Update 08-07-2017:

Mijn C7 heeft een probleem! Een deel van een kolom is uitgevallen en geeft permanent groen weer. Na een paar dagen is dit verdwenen, maar hoger in de kolom zijn er nu andere aaneengesloten pixels die bij bepaalde kleuren (o.a. groen en blauw) niet goed reageren. Ik heb RMA aangevraagd.

Defect LG C7
Defect LG C7

Update 09-08-2017:

Na precies een maand, vele telefoontjes verder en onnodige verwisseling van het scherm door CE Repair heb ik een nieuwe TV ontvangen van PlatteTV.nl. Nu maar hopen dat deze TV probleemvrij blijft en ik weer kan genieten van deze mooie TV.

Update 13-08-2017:

De nieuwe TV heeft 2 kapotte subpixels. Aangezien ik extra garantie heb bijgekocht en dus 100% pixelgarantie heb is er weer een garantieclaim ingediend. 8)7

Update 17-08-2017:

De 3e LG C7 is gearriveerd! Inmiddels ben ik erg bedreven in het instellen van deze TV geworden 8)7

Update heden

Tot op de dag van vandaag heeft de 3e TV geen problemen en geniet ik van de super beeldkwaliteit.

Heb jij ook een LG OLED55C7V Zwart?

Waar heb je deze gevonden voor 1999¤. Voor deze prijs koop ik hem meteen.
Voor de laatste informatie zou ik het OLED prijsdiscussie forum volgen. Er zijn diverse aanbieders, maar dit varieert sterk. Ik heb mijn TV bij PlatteTV zelf opgehaald.

[Reactie gewijzigd door SpeedingWilly op 28 mei 2017 16:52]

Maar helaas geen foto's?
Morgen krijg ik mijn c7 binnen. Ik zal wat foto's maken hoe hij bij mij aan de muur eruit ziet.
Ga je de voet niet gebruiken en de TV ophangen? Daar twijfel ik nog over. Ik denk wel dat ophangen er erg strak uit ziet. Aangezien de voet ook wat naar achteren uitsteekt zal de TV bij ophangen veel strakker tegen de muur komen.

Welk ophangsysteem gebruik je?
Je mag trots zijn op jezelf en acht deze review als groot compliment,zo ook je zin :
De beeldkwaliteit is geweldig en adembenemend (met goed materiaal) Helaas moeten we het hebben van ons doorsnee beeld uitzendingen van soms barre beeld en audio kwaliteit.

En ja OLED staat centraal en er wordt veel van verwacht,doch laat de helderheid (nits) het nog wat steken vallen zo ook anno 2017, de komende jaren zal moeten blijken of de Oled terrein gaat winnen.

Ik hoop het van ganse harte en dank je nogmaals voor je uitstekende review
Ik heb glasvezel en digitale 1980p TV via de settop box. Veel beter dan dit is er op het moment niet te verkrijgen in Nederland.

Inderdaad is 4K 50-60fps (HDR) materiaal veel mooier en dat laat het OLED scherm pas echt schitteren.

De helderheid van het scherm is prima. Het zal altijd zo zijn dat modellen van volgend jaar weer beter zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door SpeedingWilly op 28 mei 2017 21:36]

Als je wil vergelijken met een PHILIPS OLED moet je dat doen met het juiste toestel, nl. het 2de PHILIPS OLED model beschikt ook over een LG paneel van 2017 (PHILIPS POS9002).
Er komen altijd nieuwere modellen uit en dit model is nog niet verkrijgbaar. En als dit model verkrijgbaar is, dan is die prijstechnisch niet te vergelijken, omdat de nieuwe PHILIPS POS9002 veel duurder zal zijn.
Bizar hoe weinig je voor dit top toestel betaald hebt. Net even gekeken op de website die je noemt maar met de 300 euro korting kom ik niet lager dan 2699. Kan me haast niet voorstellen dat je zoveel korting krijgt, heb je ze gebeld?
Voor de laatste informatie zou ik het OLED prijsdiscussie forum volgen. Er zijn verschillende mensen die met wat moeite op ¤1999,- uitkomen.

Volgens mij variëren de prijzen sterk, waarschijnlijk afhankelijk van de voorraad die de winkels hebben.

Ik heb overigens nog ¤120,- extra betaald voor extra garantie (o.a. 3 jaar on site en 100% pixelgarantie).
@SpeedingWilly Dank voor je review. Op Rtings lees ik als enige nadeel de retention. In hoeverre merk je hier wat van? Ik ben namelijk voornemens om de OLED ook te gebruiken als (PC) monitor. Alvast bedankt.
Ik heb er nog niets van gemerkt (wel dat de TV logo's dimt). Maar als dit een issue is zal dat bij heel veel TV's zijn, aangezien LG één van de weinige Oled fabrikanten is.
Ondersteund de WebOS mediaplayer mkv met HDR en losse srt ondertiteling? Kan dit nergens terug vinden
Iig wel mkv met HDR. Losse ondertiteling heb ik niet (stop ze altijd in mkv), maar ik denk dat dat ook geen probleem is. Zo goed als alles t/m 4K 60fps speelt af.
Zelf zit ik bij Ziggo, en kijk tv via de standaard mediabox. Is het aan te raden om een CI+ module te gebruiken bij deze tv en dan arc te gebruiken om het geluid via mijn versterker te laten lopen?
Ik gebruik de optische uitgang van de tv om het geluid naar mijn versterker te sturen. Ik heb geen versterker met HDMI inputs. Jouw suggestie werkt ook prima denk ik.