Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Philips 55POS901F Zilver Review

SpeedingWilly 29 mei 2017, 2.995 views

Philips 55POS901F Zilver

Als Ambilight en een soundbar heel belangrijk voor je zijn, dan is deze TV een absolute aanrader. Als dat niet zo is, dan zijn er betere alternatieven zoals de LG C7. De bouwkwaliteit en afwerking zijn prima.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit OLED paneel
  • Ambilight mooie toevoeging

Minpunten

• Stabiliteit Android TV
  • Duurder dan enkele concurenten (zonder korting)
  • Polarizer op scherm terwijl 3D niet ondersteund wordt

De Philips 55POS901F is de eerste OLED TV die TP Vision onder de Philips naam uitbrengt. Voor het OLED paneel is bij LG geshopt en ditzelfde paneel vinden we terug in de 2016 lineup van LG. Alhoewel de 2017 panelen van LG net iets mooier zijn (ze zijn tot 25% helderder), is het OLED scherm van de Philips 55POS901F schitterend, en zijn verschillen tussen dit paneel en b.v. de LG 55C7V nauwelijks waarneembaar. Aangezien ik de LG C7 ook bezit, heb ik deze vergelijking kunnen maken. Klik hier voor een review van de LG 55C7V en hier voor een vergelijking tussen deze 2 TV's.

De Philips 55POS901F is een directe concurrent van de LG C7 als we kijken naar de prijsklasse. Uiteraard zijn er wel wat verschillen. Zoals al vermeld heeft de Philips 55POS901F een OLED paneel van een generatie ouder, maar de TV heeft wel een soundbar en Ambilight, en naast de standaard afstandsbediening wordt een 2e afstandsbediening meegeleverd met op de achterkant een qwerty toetsenbord.

Iets wat opviel, is de grootte van de doos. De doos waarin de TV wordt geleverd is werkelijk enorm! Dit komt, naast dat de TV wat groter is dan de LG C7, door het feit dat een extra doos gebruikt is. Als de eerste doos opengemaakt wordt, blijkt dat er nog een doos in de verpakking zit, die door de grote over-doos goed beschermd is tegen transportschade. Natuurlijk is dit goed, maar ook iets om rekening mee te houden. Waar ik de doos van de LG C7 met gemak plat in mijn auto kon vervoeren met de achterbank neergeklapt, is dit met deze Philips TV in een normale auto met geen mogelijkheid mogelijk. Iets om rekening mee te houden bij afhalen.

Beeldkwaliteit:

De beeldkwaliteit van de TV is prima in orde, maar niet het neusje van de zalm in zijn klasse. Voor het beste van het beste wat er verkrijgbaar is moet er bij de concurrent geshopt worden (over het algemeen tegen een meerprijs).

De kleuren spatten van het scherm en zwart is ook echt zwart. Ik was een 47” (Philips) LCD TV uit 2008 gewend. Deze TV had een prachtig plaatje en met full HD 1080p werd het TV signaal van mijn settop box prima weergegeven zonder storende artefacten. Dit 1080p TV signaal wordt nu door de Philips TV upgescaled tot 4K op het 55” OLED scherm. Hierdoor zijn wel wat kleine (niet storende) schalingsartefacten te zien, maar op een normale kijkafstand is dit niet meer te zien. Philips heeft een goede reputatie op het gebied van scalings- en bewegings-algoritmes (Natural Motion), en ook deze OLED TV maakt dit waar.

De beeldkwaliteit komt pas echt goed tot zijn recht bij goed 4K materiaal en HDR materiaal, zoals demo (YouTube) materiaal en films. Als dit materiaal wordt afgespeeld is het beeld echt adembenemend mooi. De piek helderheid is hoog genoeg voor een lichte woonkamer en er is een duidelijk verschil te zien als er HDR materiaal wordt afgespeeld. Dan spatten de heldere delen in het beeld van het scherm. Dit is heel goed te zien bij b.v. een sterrenhemel. Op het gebied van de beeldkwaliteit laat de Philips weinig steken vallen. Wat mij wel opviel is dat er een glanzend scherm gebruikt is, wat soms voor reflecties zorgt (b.v. van lampen in de woonkamer die aan staan in de avond). Andere OLED TV’s van de huidige generatie hebben dit ook, maar het viel me op omdat mijn vorige TV een mat scherm heeft wat reflecties tegen gaat. Verder zit er een polariser op het scherm (aangezien dit een 2016 paneel van LG is), terwijl 3D niet ondersteund wordt. Dit is jammer, aangezien dit ten koste gaat van de helderheid.

Geluidskwaliteit:

De Philips 55POS901F heeft een naar voren gerichte soundbar van in totaal 30Watt. Hierdoor klinkt het geluid iets voller dan TV’s die speakers achter het scherm hebben. Ideaal als er geen gebruik gemaakt wordt van een Home Cinema set met versterker. Aangezien ik deze Philips TV in de slaapkamer heb staan, voldoet het geluid via de soundbar prima.

Design en vormgeving:

De TV heeft een strak ontwerp, maar is wel duidelijk hoger dan de LG C7 vanwege de soundbar en het feit dat deze TV op pootjes staat. Omdat de TV op pootjes staat, is wel een breed dressoir nodig van minimaal 125cm. Omdat Ambilight is ingebouwd, is het gedeelte waar de elektronica in zit verwerkt ook wat groter dan bij de LG C7. De achterkant heeft een aluminium look en de bouwkwaliteit en afwerking zijn prima in orde.

OS:

De TV draait op Android TV en er is voldoende interne opslag voor Apps aanwezig. Android TV heeft voor mij weinig pluspunten, aangezien ik (voornamelijk) Apple telefoons en tablets heb. Ook is het aanbod van Apps in de Android TV store vooralsnog beperkt. Ik kan me voorstellen dat voor een Android gebruiker dit wel een voordeel is. Wat opviel bij het eerste gebruik is dat de TV twee keer gecrasht is (TV reboot) tijdens het opstarten van 4K/HDR materiaal. De menubediening is prima, maar niet bijzonder te noemen. Voor mij werkt de simpele afstandsbediening net wat fijner en die ligt ook fijner in de hand dan de luxe en zwaardere extra meegeleverde afstandsbediening.

Ondersteuning videoformaten:

Er worden heel veel formaten ondersteund en bijna alles speelt af op deze TV. Alles t/m 4K 30fps speelt prima af. 5K en 8K materiaal speelt echter niet af, maar dat had ik ook niet verwacht. Toch is het raar dat 4K 60fps materiaal niet wordt afgespeeld, terwijl via de HDMI inputs wel tot 4K 60fps wordt ondersteund. Via het netwerk of b.v. USB speelt 4K 60fps materiaal echter niet af. Verder wordt HDR10 (BT.2020) ondersteund, momenteel het meest gebruikte HDR formaat. Er zijn echter 4 HDR formaten, dus in de toekomst kan dit een nadeel worden. Onduidelijk is of deze HDR formaten in de toekomst ondersteund worden d.m.v. een firmware update.

Extra’s:

Als je naar de extra’s kijkt, heeft de Philips OLED TV wat te bieden. Ambilight is een flinke toegevoegde waarde (voor mij) en zorgt voor een rustige kijkervaring. Met name in een donkere slaapkamer een leuke toevoeging. Verder kunnen Hue lampen ook geïntegreerd worden en fungeren als extra ‘surround’ Ambilight. Dit werkt naar behoren en dit wordt automatisch aan- en uitgeschakeld. Verder krijg je bij de Philips OLED 2 afstandsbedieningen, een simpele en eentje met 2-zijdige bediening en een qwerty toetsenbord. Als je vaak typt (b.v. voor internet browsen of YouTube), kan dat een pluspunt zijn. De soundbar kan ook als extra gezien worden. Als deze extra’s zwaarwegend voor je zijn en de TV kan voor een concurrerende prijs gekocht worden, dan kan dit een voordeel zijn.

Conclusie:

Als Ambilight en een soundbar heel belangrijk voor je zijn, dan is deze TV een absolute aanrader. Als dit niet zo is, dan is b.v. de LG C7 een betere keus. De Philips 55POS901F stelt op geen één vlak echt teleur, en blinkt maar op één vlak echt uit t.o.v. de concurrentie, namelijk de toevoeging van Ambilight. Op het moment van schrijven (tot begin juli) heeft Philips ¤500,- cashback op deze TV, waardoor deze TV aantrekkelijk kan zijn.

Heb jij ook een Philips 55POS901F Zilver?

Reviews door de redactie

Wat zijn de pluspunten van zijn opvolger, nl. de 55POS9002 en waar situeert deze zich tussen de nieuwe 2017 OLED modellen van LG ?
Er is nog weinig bekend over de opvolger. Ik verwacht iig een 2017 paneel.
Als je bij de ING zit dan kun je deze TV nog voor een leuke prijs kopen, zeker in combinatie met de cashback: https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6726462#129250
Komt dan uit op ¤ 1899,-
Via die weg heb ik de TV ook gekocht.
De nieuwe Philips OLED is volop aan het uitrollen ... hopelijk komt er snel een (serieuze) review. Dit model ziet er toch al wat gelikter uit wegens het verdwijnen van de lompe, brede poot op de 901F die niet op alle kasten past.
Ja, ik ben altijd benieuwd naar reviews :). Toch is dit nieuwe model niet 1-op-1 te vergelijken met het oude model. Het design is veel meer basis en ook een soundbar ontbreekt. Natuurlijk zijn er pluspunten (o.a. 2017 paneel), maar dus ook minpunten.

Ik vind idd de brede poot ook niet het mooiste van de TV. Mijn hoofdreden om dit model aan te schaffen zijn de soundbar (de TV staat in een slaapkamer zonder externe speakers) en de erg scherpe prijs (¤1899,-). Voor dit geld kun je erg weinig OLED TV's vinden van 55" met soundbar.
Ik lees over de POS9002 (het 2017 model) veel over de kwaliteit van de ambilight, en vooral de lichtbalken op het plafond en de muren, zie voorbeeld: https://ic.tweakimg.net/i...inal/1DHawh2Gjt6RXVC.jpeg

Zou jij wellicht een foto / filmpje willen opnemen hoe dit is bij de 901F?

Alvast bedankt!
Ik ervaar bij de 901F geen hinderlijke lichtbalken op het plafond. Natuurlijk straalt er wel iets van licht omhoog, maar niet hinderlijk.

Overigens zijn de 901F en de 9002 moeilijk te vergelijken. De 901F is een model met soundbar, en de 9002 niet. Dat is hetzelfde als de LG C7 met de E7 vergelijken. Dat is ook de reden waarom de 9002 (nu) veel goedkoper is dan de 901F.
Dank voor je snelle reactie!

Zou je voor mijn gemoedstoestand een foto en of filmpje willen nemen van de TV met ambilight aan en dan een beetje het shot zoals op de foto te zien?

Alvast bedankt!
Wil je perse Ambilight dan? Op het moment zijn er betere TV's te krijgen voor b.v. ¤1900,-. Ik zou de LG C7 aanbevelen (die heb ik ook).
Waarom zou je voor de C7 kiezen tov de 901F dan? Puur prijs?
Zo erg als op het plaatje is het zeker niet. Ik vind het plaatje trouwens niet representatief met een witte achtergrond. Nu wordt het Ambilight ook maximaal uitgestuurd in wit, wat echt (bijna) nooit gebeurd bij normaal TV kijken.
Ik wil eigenlijk wel heel graag Ambilight inderdaad, ik ben alleen bang dat hetzelfde effect er is op de 901F (Ook met niet witte achtergrond en Ambiglight, op youtube wel te vinden dat het bij alle kleuren zo uit straalt.)

Vandaar dat ik benieuwd ben naar een real-life voorbeeld van de 901F, echter niet goed te vinden op youtube helaas. :)
Hier nog een filmpje gevonden, is het bij de 901F niet zo erg?

(Sorry voor de spam en vragen, maar wil het graag weten voor ik de TV koop..)
Volgens mij niet. Ik heb de TV echter in eeen donkere slaapkamer staan en ik heb het Ambilight in de settings wat gedimd omdat er anders samen met het tv beeld een bak licht in de slaapkamer komt. Dat is iig ook een optie. Je kunt het ambilight ook dimmen ;)
Super, dank je wel voor je reacties! :)
Wat ik zie op het plafond (en alles is wit bij mij), is dat aan de zijkanten van de TV wel een lichtband te zien is, maar boven de TV niet. Ik stoor me er niet aan en als je licht achter je TV hebt is een schaduw normaal lijkt me.

Wel denk ik dat het bij de 9002 veel erger is.