Specificaties 120mm diameter met 14,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Mugen 5 PCGH Edition Review

Foritain 17 mei 2017, laatste update op 24 mei 2017, 3.738 views

Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Pak een uitstekende Mugen 5, en plak er dan twee superstille ventilatoren op voor een paar euro extra, en hij koelt even uitstekend voor een paar dB minder. Niet een heel spannend verhaal, wel een heel sterke kandidaat, zeker voor de echte stilte freak.

Pluspunten

• Ruim voldoende koeling voor i5/i7 met enige OC ruimte
  • Onhoorbaar stil met 300 RPM minimum, maar ook op 100% met 800 RPM maximum uitzonderlijk stil.
  • Installatie beter dan welke Scythe tot dusver: Goede schroevendraaier meegeleverd, pasta in een tube ipv zakje, mounting concept eenvoudig.
  • Bouwkwaliteit en afwerking koelblok verbeterd; dikkere aluminium topcover, nickel-plating op de koperen delen, afwerking heatpipes chic.
  • Bouwkwaliteit ventilator beter dan Scythe's 'of old'
  • Geen overlap werkgeheugen (S115x) en PCIe slot vrij. S2011 geheugenhoogte ook praktisch prima.

Minpunten

• Een klasse boven de oude Mugens, maar komt als gevolg ook in een hogere prijsklasse terecht.
  • (Voor Intel socket S115x) Het plaatsen bij het koelblok bij de installatie vereist alsnog flink wat kracht; zorg voor een stevige ondergrond en bij voorkeur installeer koelblok voordat je moederbord in de case zet.
  • Meerprijs boven standaard Mugen 5 veelal niet 'nodig', anderzijds is het niet veel geld voor een extra ventilator.

Scythe Mugen 5 PCGH review

- Inleiding
- Uitpakken
- Specificaties
- Inbouwen
- Testmethode
- Prestaties
- Conclusie

Bijna net zo vanzelfsprekend als de komst van de Scythe Mugen 5 was de komst van de Mugen 5 PCGH uitvoering,waarbij Scythe in samenwerking met PC Games Hardware Magazine een versie uitbrengt met, volgens PCGH, de ideale balans. Net als bij de Mugen 4 PCGH komt dat in de praktijk neer op een Mugen 5 basis met twee ventilatoren van een ander type dan de Mugen standaard mee komt, en dan voor een paar euro meer. Primaire verwachtingen: een nog lagere geluidsproductie.

Wat verpakking was Scythe met de Mugen 5 vooruit gegaan sinds de Mugen 4, en ook hier is de verpakking keurig te noemen waar ze in het verleden nog wel eens wat karig waren met de bescherming. Intern het Mugen 5 koelblok, en de twee ventilatoren.

Accessoires op ietwat OCD wijze uitgelijnd. Opvallend uiteraard de losse schroevendraaier; noodzakelijk en handig, een tube koelpasta, en de backplate mounting voor Intel. Fan splittertje uiteraard ook wel handig.

Het koelblok zelf is fors afgemeten, maar niet gek hoog, en valt extra positief op met de nikkel afwerking van de koperen elementen voor een egale kleurstelling, en een extra dikke toplaag wat de uitstraling en indruk van kwaliteit toch ten goede komt. Zoomen we in op de details dan zien we toch echter een prima niveau metaalbewerking; beter dan welke Scythe tot dusver. Tevens valt het assymetrische design op met uitsparing aan de achterzijde voor geheugencompatibiliteit op zowel socket 115X en AM4 als de Intel Extreme platformen.

Geen grijze kleurstelling deze keer, maar een wat neutraler zwart design Scythe Kaze ventilatoren. Wel zijn de kabels netjes zwart en zien we rubberen hoeken tegen vibraties.

De specificaties van de Mugen 5 PCGH:

Socket LGA1151
Socket LGA1155
Socket LGA1156
Socket LGA1366
Socket LGA2011 / 2011-v3 (Square ILM)

AMD®:
Socket AM4
Socket FM1
Socket FM2
Socket FM2+

Please note that an original backplate with screw mounting is needed for installation on mainboards with AMD sockets. Please check before buying if the backplate is fixed by screws (example)! If the backplate uses plastic-pins, mounting of this cooler is not possible.

Overall Dimensions WxHxD:
130 x 154,5 x 133 mm / 5.12 x 6.08 x 5.24 inch (including fans - more details)

Weight:
1020 g / 36 oz

Accessory:
Mounting parts for Intel and AMD sockets, fan, fan clips, thermal grease, installation manual.

Baseplate Material / Heatpipes:
Nickel-plated copper (additional information)

Fan Specifications

4 ~ 14,5 dBA

Air Flow:
16,6 ~ 43,03 CFM / 28,2 ~ 73,1 m³/h

Fan Speed:
300 ~ 800 rpm (±10%) (PWM-controlled)

Static Pressure:
0,75 ~ 4,8 Pa / 0,076 ~ 0,49 mmH²O

Bearing Type:
Sealed Precision FDB

Voltage:
12V

MTTF:
120.000 Hours (25°C)

De basis is niet anders dan wat we bij de Mugen 5 zagen, wat op zich weer vrij gangbaar is: alle courante en zelfs lang-niet-courant-meer sockets worden nog altijd ondersteund, inclusief AM4, het gewicht is redelijk in lijn met de verwachtingen van een flinke toren, zo ook de afmetingen al mag een hoogte van 154,5mm wel even de aandacht gezien dat in vrijwel alle typische tower cases zal passen.

Meeste aandacht voor de ventilatoren, naast dat het opvalt dat we er twee krijgen vallen ze op met een lage 800 RPM maximum snelheid en eveneens lage 300 RPM minimum snelheid. Ook opvallend is dat Scythe niet langer ‘sleeve bearing’ aangeeft, maar ‘Sealed Precision FDB’ met een verhoogde levensduur van 40.000 uur naar 120.000 uur; de tijd zal het ons moeten leren hoe dat uitpakt, maar op papier duidelijk beter.

Voor de Mugen 5 hadden we reeds een installatiefilmpje gemaakt. Hopelijk vanzelfsprekend dat het weinig uitmaakt hoe je een zwarte of grijze ventilator erop plaatst?

AM4 komt feitelijk op hetzelfde neer: Standaard clip systeem eraf, stand-offs erop, en de clips vastschroeven alvorens je de koeler zelf op dat frame schroeft. Appeltje eitje, niet te veel koelpasta op je eitje.

Vervolgens zien we het werkgeheugen en het eerste PCI-e slot keurig vrij zijn:

Na wat moederbord struggles met het i7-4770K testplatform waarop de laatste jaren werd getest moesten we het even anders aanpakken. We gaan inmiddels de goede kant op en hebben een aantal koelers getest op een Intel Core i7-7700K, inclusief de oudere NZXT Kraken X61 om een bruggetje te slaan naar de oude lijst. Let op: Dat houdt niet in dat je blindelings tussen de verschillende platformen kan vergelijken, het is slechts indicatief. Er wordt getest op een testbench zonder verdere koeling.

Temperaturen zijn gedelta’d (om maar slecht te vertalen) naar een kamertemperatuur van 23 C, CPU load komt van Prime95 (v28,5) Small FFT test, dat is een zware CPU en FPU test ruim voorbij typisch game- of beeldwerk (Bij een beetje AIO loopt dat verschil eenvoudig op tot 10 graden of meer). De reden voor deze zware stresstest is om onderliggende verschillen aan te tonen; een eenvoudigere test zegt dan te weinig. Temperaturen worden genoteerd nadat deze minimaal 10 minuten stabiel (binnen 2 C fluctueren) zijn.

Verder zetten we de lijn met de 40dBA vaste geluidsproductie test verder. Deze wordt gemeten met een Voltcraft SL-100 decibelmeter op een afstand van 30 cm van de testbench. Waarom 40dBA? 40dBA op een open testbench is een bescheiden hoorbare geluidsproductie die, wanneer je hem in een degelijke case zou plaatsen, zich zou vertalen naar een marginaal hoorbare totaal build. Gezien we bij een onwaarschijnlijk zware processorbelasting meten zou je verwachten dat die combinatie bij normaal gebruik, en uitgaande van nette prestaties in de grafiek uiteraard, nimmer hoorbaar zou moeten zijn in de prakijk. Vooral een praktisch meetpunt dus, en daarbij een redelijke test van efficiëntie: op pure koelresultaten kan een fabrikant 'valsspelen' met een mega luide oplossing.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Eerst nogmaals even het oude lijstje om te tonen waar we waren gebleven:

En dan naar de nieuwe opstelling met 7700K:

We hadden al geconcludeerd dat de Mugen 5 een hele redelijke towerkoeler is, en in die review haalde ik al aan dat de maximale geluidsproductie van de Mugen 5 dermate bescheiden is dat hij zelfs op maximale toeren niet aan de 40dBA komt op 30 centimeter afstand. Het komt dan ook niet als verrassing dat de resultaten van de Mugen 5 PCGH in beide grafieken hetzelfde is, de maximale fan RPM ligt tenslotte dusdanig veel lager dat je ook hier kon verwachten dat de 40dBA niet gepasseerd zou worden.

In de regel win je een graad of twee, hooguit drie, door een beetje ventilator toe te voegen aan een single tower koeler. Althans bij gelijke ventilator snelheid, maar in dit geval is het verschil dus iets kleiner wat te verklaren is door de flink lagere topsnelheid. Wat we niet in de grafieken kunnen aflezen vanwege de keuze voor een 12V test en een 40dBA test is dat de Mugen 5 PCGH zelfs op 100% snelheid nog aardig onder de Mugen 5 zit wat geluidsproductie, eenvoudig gezegd het verschil tussen hoorbaar en onhoorbaar. Helaas heb ik in de nabije omgeving de laatste tijd te veel geluidsbronnen om ook maar iets van een meting te doen onder de ca 37 dBA waar deze koeler niet boven komt, ook niet op luttele centimeters afstand, maar je kan dus wel stellen dat die prestaties van de Mugen 5 PCGH bij vrijwel geen geluid tot stand komen.

Op zich is het verschil in geluid ten opzichte van het kleine verschil in prestaties ook logisch te beredeneren; twee iets rustigere ventilatoren kunnen een gelijke airflow verzorgen als één iets vlotter model, en zeker bij dezelfde heatsink als basis verwacht je dan ook beperkt verschil in prestaties wanneer de geluidsdruk iets lager komt. De ene graad verschil die je wel ziet kan je m.i. ook zien als iets wat binnen de meet-marge valt dan echt relevant verschil; een remount zou de balans om kunnen draaien; ik kan aan de temperatuurverschillen in elk geval geen waarde hechten. De echte winst van de PCGH boven de standaard Mugen zal zitten in een vergelijking op minimale geluidsproductie, voor wanneer elke decibel telt, waarbij ongetwijfeld zal blijken dat twee echt fluisterstille ventilatoren vast die paar graden winst zullen kunnen tonen.

Een beetje suffe samenvatting wellicht, maar laten we er dan een wat optimistische spin aan geven: laten we vooral niet vergeten dat de Mugen 5 en de Mugen 5 PCGH uitstekende resultaten neerzetten, ook vergeleken met de wat duurdere AIO’s zoals die van Cooler Master, al lopen de luxere AIO’s logischerwijs wel wat uit, zeker op volle toeren waarbij de geluidsproductie niet te vergelijken is. Gezien de sub-ambient geluidsproductie van de Mugen 5, zelfs op het stilste moment kom ik op mijn huidige plek niet onder de 35 dBA ambient en dan moet ik de SL-100 praktisch in de Mugen stoppen om beweging te zien, is het positief dat je een i7-7700K op zijn staart kan trekken zonder een zuchtje geluid.

Tot zover valt direct niet gek veel enthousiasme op in de review, maar dat is vooral met de veronderstelling dat de grote stap die Scythe heeft gemaakt van de Mugen 4 naar de Mugen 5 vanzelfsprekend is. Laten we niet vergeten dat het montagesysteem flink is verbeterd, de bouwkwaliteit en afwerking van het koelblok duidelijk beter is, dat alle recente Scythe ventilatoren beter zijn dan voorheen (althans op papier, de tijd zal het moeten leren), en dat ook de aandacht voor accessoires is veranderd van budget-mid-range naar praktisch high-end: we zien wat standaard zaken als koelpasta in een tube, maar een degelijke schroevendraaier maakt toch echt een wezenlijk verschil bij de installatie. Ook zien we zaken zoals een perfecte geheugencompatibiliteit, geen PCI-e overlap, en een beperkte maximale hoogte wat hem in praktisch elke case met ruimte voor een 120mm achterin doet passen. Dat zijn stuk voor stuk degelijke punten en zorgen ervoor dat, ongeacht de versie waar jouw voorkeur naar uitgaat, je een echt uitstekende koeler in huis haalt.

Er is dus helemaal niets mis met het Mugen 5 concept, met of zonder PCGH toevoeging, al mag je jezelf wel altijd afvragen of de extra investering in een tweede ventilator, al is het maar een paar euro, echt de moeite waard is. Er is voldoende overclock marge zelfs met een enkele ventilator op 800 RPM of op standaard fan profiel, en zoals vaker voegt een tweede model hooguit een paar graden winst toe. Je kan met de PCGH dus voor een paar euro vergelijkbare prestaties houden met nog een paar decibel minder, en als je de PCGH op die manier bekijkt nadat je reeds een standaard Mugen 5 op tafel hebt dan lijkt mijn wat ingetogen toon deze review ongetwijfeld wel begrijpelijk.

Ongetwijfeld zal daar een beetje in meewegen dat ik de net wat andere, opvallende stijl van de Mugen 5 ventilator zelf erg kon waarderen, en dat een dubbele zwarte ventilator de forse, maar nog ietwat typische towerkoeler veranderd in een bovengemiddeld breed beest met een algemene indruk meer in de richting van de oudere Mugens. Echter lijkt het niet meer dan realistisch dat je de PCGH versie van de Mugen zal overwegen wanneer stilte niet alleen een prioriteit is, maar wanneer je je totale build er om heen hebt gebouwd; in dat geval zal een gesloten, geluidsarme behuizing een vanzelfsprekendheid zijn. Voor de meeste doeleinden is de Mugen 5 m.i. de logische, redelijke aanschaf tussen de twee en een uitstekende koop in de totale markt, en die paar euro erboven voor de PCGH niet bepaald ‘nodig’, waarbij ik ook rekening wil houden met de ‘prima’ koelers die nog rond de 3-4 tientjes te vinden zijn en waar de standaard Mugen al voorbij is gegaan. Voor de echte, meest fanatieke stilte-freak is de PCGH zeker een kijkje waard, want wat geluidsproductie versus prestaties is het een uitstekende koop, of voor zij die toch nog een leuke extra ventilator zochten, want de meerprijs voor simpelweg een extra fan die je elders in kan zetten is ook zeker zo gek nog niet.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 400 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Scythe Mugen 5 PCGH Edition?

Waarom test je eigenlijk de koelers niet op idle?

En nog een vraagje: Is de 1020g op Schyte's website met of zonder fans?

[Reactie gewijzigd door iTiamo op 18 mei 2017 17:46]

Omdat ik al 2 jaar totaal niets interessants heb gezien op idle. Ik kijk er even naar als ik ze aansluit, zo kan je evt een probleem ondervangen, maar daarna maakt het zo weinig uit.

1020g is met fans.
Hmm, fair enough...

Ik heb deze (in mijn ogen prachtige) koeler aangeschaft voor mijn Ryzen systeem. Dank voor de review!
Hij is binnen en in gebruik! :)
Mijn systeem is nu op full load veel stiller dan hij eerst op idle was. Wat een top ding.
Het gewicht is met 1020g misschien wel gevaarlijk voor Skylake (en Kaby Lake) processors tijdens het vervoer?

Totdat echt duidelijk is dat deze zware koeler geen kwaad kan zou ik hem niet aanraden.

[Reactie gewijzigd door Ivanek op 18 mei 2017 19:13]

Ik sleep aardig wat in de rondte, maar heb nog niks zien breken. Of over hobbels stuiteren verstandig is? Niet als 1000g aan je bord hangt, maar 750 gram + flinke drempel vergroot de kracht ook extreem.

Voor LAN bakken is een AIO m.i. geen slecht idee, of in elk geval horizontaal transport. Ik zie verder geen enkele reden om hem niet aan te raden.
Voor LAN bakken lijkt AIO me ook een goed idee, maar deze Scythe lijkt me echt te zwaar.

nieuws: Fabrikanten reageren op claims dat koelers Skylake-chips kunnen besch...
"Noctua zegt geen problemen met zijn SecuFirm2-montagesysteem te kunnen waarnemen. Het Oostenrijks-Taiwanese bedrijf adviseert wel koelers met een gewicht van meer dan 700 gram los te koppelen tijdens transport."

Tenzij je loskoppelen geen probleem vindt, maar dan gaat dit minpunt weer zwaar wegen:
"(Voor Intel socket S115x) Het plaatsen bij het koelblok bij de installatie vereist alsnog flink wat kracht; zorg voor een stevige ondergrond en bij voorkeur installeer koelblok voordat je moederbord in de case zet."
Tuurlijk zeggen zij dat. Maar ik heb aardig wat S1151 systemen versleept, zelfs als je wat druk uitoefent met een (flink) zwaarder blok merk je er maar weinig van. Ik lig er iig niet wakker van, maar dat wil niet zeggen dat je er geen rekening mee kan houden als je zoals gezegd frequent gaat slepen. Een flinke hobbel op de weg is al snel een paar G-tjes, en of je nu 700 gr of 1,1 kg eraan hangt, doe een factor paar 100% en er bestaat altijd iets van een risico.
+3 , mooie review :), de testen bij HWI showden laatst al dat dit echt de beste Mugen is tot heden.

Zie : https://nl.hardware.info/...view-onze-nieuwe-favoriet

Prijs had wellicht iets minder gemogen, echter is het Materiaal / Dollarkoers verhaal nu toch wel duidelijk :) Dat mensen de mugen 2 vergelijken met deze qua prijs is natuurlijk onzin. Dollarkoers verschil van 1.50 ----> 1.09. And so on.
True, al is het relatief iets meer toegenomen dan bijv Noctua. Kwaliteit is er natuurlijk ook wel weer naar, verschil met oudere modellen in afwerking / accessoires / gemak is tenslotte flink verbeterd.
Noctua komt dan ook uit Oostenrijk, en is dus in dat opzicht gebonden aan de euro :)
Een heerlijke verkoelende review!
Scythe Mugen staat nog steeds voor hele goede koelprestaties
Ik heb hem nu ook een paar weken als vervanger van mijn mugen 2. Heerlijk stil!
Mooie review weer Foritain. Is er trouwens een standaard advies betreffend push / pull configuratie met 2 koelers? Ik zou denken vanuit de binnenkant van de kast naar de koeler en van de koeler uit de kast achterkant/bovenkant blazen...
Dan nog iets dat ik de laatste tijd tegen kom en wat momenteel door bijna niemand word beantwoord tijdens een review van koelers: waterkoeling geeft normaliter hoger potentieel voor OC'en. Met Intel was dat op zich geen punt gezien je met luchtkoeling makkelijk boven de 4Ghz al stok uitkomt. Voor Ryzen word vaak aangegeven dat 4Ghz alleen met waterkoeling te halen is. Juist bij de topluchtkoelers ben ik benieuwd naar het overclock potentieel. Dat betekend een dubbele test: welke temperatuur met een vaste Ghz waarde zoals hierboven, welke temperatuur bij een max gehaalde OC snelheid, met name op Ryzen (1600X en 1700?). Misschien ook iets leuks voor een speciefieke koelingtest ;)
Thanks :)

Wisselt per case, per GPU, en per cooler. Ik maak er zelf veelal standaard front-to-back van, kan mij geen build herinneren de laatste jaren waarbij dat niet gewoon goed uit kwam, theoretische discussie terzijde.

OC potentieel is lastig, ik heb 'maar' een paar Ryzens, en daaruit concludeer ik zelf dat de chip een grotere beperking is dan de koeling. Op zich is het juist dat water meer potentieel geeft, maar voorbij de 3,9-4,0 zal je veelal dermate veel voltage op moeten krikken dat het, zelfs als je het koel houdt met een nog dikkere koeler, energie gaat vreten en niet bevoordelijk voor de chip gaat zijn. Dat zeg ik als iemand die enkel een 24/7 / dagelijks bruikbare overclock als interessant bestempel, niet vanuit een hobby perspectief. Maar dat zet zeker wat druk op luxere koelers als je het zo bekijkt ;)
heel duidelijk. Dan blijft het dus een vraag van persoonlijke voorkeur... zou alsnog mijn 1e waterbuild kunnen worden...
Tja, heb de laatste 20 jaar voor mezelf en famillie kastjes in elkaar gezet. En nooit de behofte gehad in waterkoeling. Na de laatste build voor mijn zoon met RGB verlichting en afgestemde onderdelen qua uiterlijk (groen/wit, NZXT S340 Razer edition) zit ik te denken aan een m'n 1e theme build. Portugese vlag (1/3 rood, 2/3 e groen, met in het midden de gouden circle (waterkoeling op CPU) ). AIO oplossing is simpel, maar na 2-3 jaar kans dat het water deels is verdampt en prestatie omlaag gaat. En gezien de onderdelen nu makkelijker beschikbaar zijn waarom niet meteen de next jump en customizen... Gaat me wel heel wat extra tijd kosten (en geld ;) ), maar dat heb ik er wel voor over. Denk in de herfst/winter, dan heb ik nog tijd om in te lezen en gebruikelijke fouten te voorkomen (aftap van begin af instaleren, etc). En dan weten we ook direct wat de Vega doet. Denk aan een 1600X build met Vega / 1080ti (het laatse dan ook op "water", aiaiai).
De juiste kast vinden om dit alles voldoende ruimte te geven word al een uitdaging (tempered glass).
Een goed idee is het halve werk toch? ;)

als je er voor gaat zie ik graag een linkje naar evt worklogje :D
komt voor elkaar 8-)
Ik had zelf niet het idee dat ik veel meer moeite moest doen bij het installeren van dit blok ten opzichte van de Mugen 2's en 4's die ik ook heb geplaatst bij builds. Wat mij vooral beviel is dat die clips om de ventilatoren mee vast te zetten, eindelijk makkelijk zijn in gebruik! Man man man, wat was dat altijd een gedoe zeg xD

Grote pluspunt is inderdaad dat je eindelijk geen overlap hebt met het werkgeheugen.. waarom duurde dat nou zo lang jongens? :P Heel fijne koeler als je het mij vraag en inderdaad ook wel te duur. Extra stom; 1 cm van de 2e ventilator zit de ventilator van m'n case al, dus de meerwaarde is enkel dat ze op een lage freq draaien.

Goeie review btw :) Heeft me overgehaald hem te kopen ghehe

[Reactie gewijzigd door RocketLeague op 29 mei 2017 00:50]

Beetje kracht maar vooral die clips ook inderdaad, die oude zijn relatief gezien gewoon .. wel.. ruk :D Zoals je al zegt, als we nu zo achteraf bekijken is die evolutie heel logisch, maar toch wisten we 3 jaar geleden nog niet beter :D

Als die 2e fan 1cm van je case zit zou ik die fan anders inzetten, of ook op vergelijkbare cfm proberen af te stemmen.
Ik vraag me af of deze qua breedte past in de NZXT S340 Elite?
Ik weet dat het met de hoogte (net) goed zit maar met die extra fan ben ik niet zo zeker qua breedte. Zou deze dan met de 7700k de temperaturen onder de 80 C houden tijdens gaming?

[Reactie gewijzigd door MattTheMedic op 1 juni 2017 14:22]

Dat past zeker, hier vind je wat plaatjes met een S340 en een Mugen 5:
productreview: NZXT H440 New Edition Matte White/Purple review door Foritain

De bedoeling was om een Mugen 5 PCGH in die S340 build te zetten, maar het feit dat het grijs van de Mugen 5 beter uitkwam met o.a. de X370 Prime Pro en het crucial geheugen, en omdat ik twee fans zo dicht op elkaar niet ideaal vind (vooral visueel, maar praktisch vereist het ook dat je ze een beetje afstemt), zorgde uiteindelijk voor een swap naar de Mugen 5. Jij kan uiteraard een andere keuze maken.

80 C onder gaming zou je normaliter echt niet mogen zien, tenzij je gaat OC'en/overvolten, en dan moet je aardig doortrappen. Sidenote: als je een wat mindere 7700K te pakken hebt kan het evt wat sneller...

[Reactie gewijzigd door Foritain op 4 juni 2017 00:37]

Welcome. Laat even weten wat het is geworden straks!
Ik zal waarschijnlijk nog even wachten tot 8ste gen. Origineel wilde ik de 7700k pakken maar coffee lake is nu zo dichtbij ;)
Oh snap, dan kan ik meteen weer met mobo's aan de slag... :D