Samsung Galaxy S8 Zwart Review

MajestyTestpanel 5 mei 2017, laatste update op 5 mei 2017, 2.857 views

Samsung Galaxy S8 Zwart (Testpanel)

Esthetisch gezien erg mooi toestel, ligt fijn in de hand en levert hoge prestaties. Zoals altijd kan alles beter, zo ook hier. Over het algemeen gezien een echte aanrader voor mensen die het geld ervoor over hebben!

Pluspunten

• Camera
  • Accuduur (tikt de 6 uur SOT aan)
  • Erg mooi scherm (zowel bezels als kleuren)
  • Prima software
  • Ligt erg goed in de hand

Minpunten

• BixBy knop voegt voor mij niets toe
  • Geluidsopname kwaliteit had beter gekund
  • Geluidskwaliteit van oortjes en telefoon had beter gekund

Ook ik kan, naast de reviews van mijn ‘rivalen’ en ‘lotgenoot’ gezien te hebben, niet achterblijven natuurlijk. Waar gaat dit over denk je in eerste instantie? De door Tweakers georganiseerde super coole en onvergetelijke roadtrip naar Londen en het Samsung-unpacked evenement natuurlijk!
Samen met mijn broer bedacht ik dat we wel een poging konden wagen om kans te maken op deze fantastische prijs. Je raadt het al: winst! Na deze ongelofelijk leuke ervaring (zie de aftermovie hier)) mochten wij het Samsung S8 toestel houden met eigenlijk maar één voorwaarde: hij moest op de pijnbank voor een grondige analyse en beoordeling.

Mijn ervaring met smartphones is vrij divers en ik kan stellen dat ik een zware en kritische gebruiker ben. Soms verbaas en schaam ik me weleens over het feit hoe ik eigenlijk zo afhankelijk van dat apparaat ben geworden (daar heeft Arnoud Wokke overigens een erg mooi artikel over geschreven, grote aanrader!). Voorgaande (vaste) toestellen waren een Sony Xperia P, HTC One M7, HTC One M8 en HTC10. Daarnaast heb ik nog een hoop tijdelijke toestellen gebruikt waaronder de OnePlus One, OnePlus3, Samsung S4 mini, Samsung S5, Samsung S7 Edge, iPhone 4(s), 5(s). Om eerlijk te zijn heb ik Samsung altijd gemeden, omdat ik het uiterlijk niet mooi vond en de skin (TouchWiz) niet fijn vond werken.
Tot nu toe heb ik al mijn toestellen uiteindelijk geroot en veelvuldig gespeeld met verschillende custom roms om het maximale uit de telefoon te kunnen halen. Dat heb ik bij deze S8 nog niet gedaan (ik zag dat er al een aantal roms beschikbaar waren), omdat ik voor deze review het toestel in zijn meest pure vorm wilde testen natuurlijk.

Uiterlijk

Laten we beginnen bij het uiterlijk, of eigenlijk de verpakking.
Zeer vergelijkbare verpakking met die van de Samsung S7, maar het blijft in mijn ogen chique en ergonomisch. Ook de inhoud is uitgebreid: naast een losse Adaptive QuickCharge (5V / 2A) oplader en een losse USB-C kabel, AKG oortjes (met jawel, 3,5mm jack) zit er ook nog een verloopstukje bij van MicroUSB naar USB-C aangezien dit de eerste telefoon van Samsung in de Galaxy reeks is met USB-C. Wat mij vooral verbaasde is de bijgeleverde USB OTG adapter: super handig! Precies zo’n verloopstukje om altijd in je tas bij je te hebben.

Daarnaast natuurlijk een handleiding, die door vele Tweakers weinig tot geen aandacht krijgt gok ik zo.

Het toestel zelf ziet er in mijn ogen echt prachtig uit. Toch een heel stuk beter dan voorgaande toestellen waar een hoop plastic te bespeuren was. Zoals eerder aangegeven heb ik voorheen de Samsung toestellen altijd gemeden, omdat ik de buitenkant er te plastic-achtig uit vond zien (en de software niet fijn vond werken).
Dat is in dit geval duidelijk anders. Niet alleen ziet de buitenkant er fantastisch uit met zijn mooi ergonomisch afgeronde hoeken, enorm smalle bezels en grote scherm: hij ligt ook nog eens heerlijk in de hand. Het voelt alsof je echt een solide voorwerp in je handen hebt. Waar bij veel telefoons je regelmatig nog randjes of overgangen naar ander materiaal voelt, is bij deze telefoon amper het geval. Ik vertelde mij zelf altijd dat een telefoon met een groter scherm dan mijn HTC10 (5,2”) te groot voor mijn handen en broekzakken zou zijn: niets is minder waar. Maar dat komt natuurlijk door de smalle bezels. Het toestel is daarmee vrijwel even groot als mijn HTC10, zelfs smaller en dunner.

Het toestel beschikt over een 3,5mm aansluiting waar ik erg blij mee ben, mijn hoofdtelefoons en ik zijn namelijk nog niet klaar voor de overgang naar USB-C adapters met ingebouwde DAC voor hoofdtelefoons. De USB-C aansluiting voor het opladen en dataoverdracht was ik inmiddels al aan gewend door mijn HTC10. Ik heb het gevoel dat USB-C net wat steviger is dan microUSB. Mijn vorige HTC’s verslonden mijn microUSB kabels namelijk. Hier heb ik met USB-C geen last meer van.

Display

Niets dan lof over het display. Het blijft een persoonlijk ding natuurlijk, hoe je het vindt werken met zulke smalle bezels. Ik moet zeggen dat ik, voor ik het toestel voor het eerst gebruikte, mijn twijfels had. Gezien ik grote handen heb was ik bang dat ik veel ‘accidental touches’ zou maken waardoor er van alles op mijn scherm zou verspringen, maar niets is minder waar. Ik heb werkelijk nog geen moment ervaren waarop ik per ongeluk aan de randen het scherm aan raak terwijl dit niet de bedoeling was. Het moet je wel liggen, denk ik, want als ik mijn vrienden met mijn toestel zie spelen zie ik dat toch wel regelmatig gebeuren. Het zal dan ook wel een stukje gewenning zijn denk ik.
Over de kleuren van het display doen zich op internet al veel geruchten de ronde. Er zijn een hoop toestellen in omloop die een flinke rode tint op het scherm hebben (zie hieronder voor een voorbeeld):

Ook op het forum van XDA en in het topic van Tweakers zie ik veel mensen voorbij komen met dit probleem. Ik moet zeggen dat ik ook een beetje gespannen was of ik een 'normaal' scherm zou krijgen, maar dat was gelukkig niet nodig want het is een mooi wit scherm:
(heerlijk zo'n draadloze oplader trouwens :))

Samsung heeft inmiddels een update uitgebracht die deze problemen zouden verhelpen, waardoor je zelf ook met kleurinstellingen kunt spelen, maar ik lees her en der dat dat voor veel mensen toch niet werkt. Het lijkt dan ook wel echt een hardware defect te zijn.

Het scherm heeft een resolutie van 1440 x 2960 met een verhouding van 18,5:9 in plaats van de standaard 16:9 op de meeste andere smartphones. Hierdoor is het wel zo dat veel filmpjes niet in full screen spelen. Gelukkig is er voor de YouTube app een optie om full screen te forceren, dan wordt er een stukje van de boven- en onderkant van de video afgesneden wat ik in veel gevallen als niet hinderlijk ervaar. Echter, filmpjes op andere sites die geen YouTube player gebruiken gaan niet altijd full screen. Ook niet als je daarvoor de optie gebruikt in de multi-window view om een app full screen te maken. Niet storend, wel jammer soms. Full screen geeft toch wel echt een andere ervaring op deze telefoon.

Omdat het toestel vrij lang is, is het soms lastig om de notificatiebalk met één hand te bereiken. Gelukkig heeft Samsung een uitgebreid scala aan features ingebouwd in de software. Waaronder ook de optie om door naar beneden te vegen over de fingerprint scanner de notificatiebalk naar beneden te halen, erg handig!

Software

Zoals al eerder aangegeven ben ik zelf geen fan van Touchwiz en dit is één van de redenen dat ik Samsung altijd meed. Het was, in mijn ogen, esthetisch gezien erg lelijk, kinderachtig, laggy en zo uitgebreid dat het lastig werd om de opties te vinden waar je naar op zoek was. Nu ik een tijd met ‘Samsung Experience Version 8.1’ heb gewerkt denk ik dat deze mening toch een klein beetje is veranderd. Ik ben nog steeds voorstander van zoveel mogelijk Android Vanilla (zoals HTC dat ook erg goed doet met Sense), maar Touchwiz heeft wel grote vooruitgang geboekt. Het ziet er ten eerste al een stuk mooier en volwassener uit dan voorheen en daarnaast draait het ook een stuk beter.
Ik lees her en der dat mensen vinden dat de telefoon veel lag heeft in de menu’s (haperen), hier heb ik zelf echt 0 last van. Ik heb 10 minuten lang allerlei apps achter elkaar geopend, er doorheen gescrollt, video’s gestart, Facebook wall, foto’s gemaakt en geen enkele lag ervaren.
Om de animaties wat vlotter te laten gaan heb ik de snelheid hiervan wel aangepast in Developer Options (alles van 1x naar 0,5x gezet).

Samsung heeft ook een nieuwe functie geïntroduceerd en dat is BixBy. Hun eigen Google Assistant, eigenlijk. Ik vind het jammer dat ze hiervoor een fysieke knop hebben toegevoegd aan de behuizing. Je zou denken dat dit alleen gebeurt als het overal in geïntegreerd is en echt 100% naadloos en super werkt. Maar je raadt het al, dat doet het niet. Sowieso ondersteunt het nog geen Nederlandse taal, wat vrij logisch is, maar zelfs de Engelse taal wordt nog niet ondersteund voor spraak invoer. Ik ga dan ook niet uitgebreid in op deze functie, omdat het nog niet volledig functioneel is en ik het nog niet goed heb kunnen gebruiken. Het klinkt wel veelbelovend, echter hadden ze hier toch wat meer werk in mogen steken om het bij de launch al werkend te krijgen, ben ik van mening.

De software biedt tal van opties om de telefoon te beveiligen tegen ongewenste ‘indringers’: fingerpintscanner, irisscanner, facial recognition en de standaard pattern/codes.
De fingerprintscanner is, ten onvrede van velen, geplaatst aan de achterkant naast de camera. Ik geef toe dat ik hier zelf ook sceptisch tegenover stond. Mijn HTC10 had hem aan de voorkant en ja, wat je gewend bent werkt in eerste instantie toch vaak net wat beter. Maar ik ben erg snel gewend geraakt aan de scanner aan de achterkant en ik zou hem zelfs niet eens meer aan de voorzijde willen hebben. Wanneer ik mijn telefoon uit mijn broekzak haal, valt mijn vinger automatisch op de scanner omdat dat ook is hoe ik de telefoon vaak vasthoud. Wel maak ik altijd de camera even schoon voor ik een foto maak, echter doe ik dat met iedere smartphone. De kans dat hier nu vlekken op de camera komen zijn wel groter door de plaatsing van de fingerprintscanner.
De irisscanner wordt erg gehyped door Samsung en door veel gebruikers. Ik heb er zelf weinig goede ervaringen mee. Ik heb mijn ogen meerdere keren ‘ingescand’, maar altijd duurt het lang voordat hij kan unlocken of het lukt helemaal niet. Ook na veelvuldig schoonmaken van de sensor. Misschien ligt het aan mijn fel blauwe ogen, ik lees namelijk wel veel lovende woorden over de irisscanner bij andere gebruikers.

Daarnaast beschikt het toestel over een touch-pressure sensitive home button. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ‘m amper gebruik, omdat ik mijn vinger op de fingerprintscanner leg om het scherm aan te zetten of te unlocken. Als ik terug naar het startscherm wil, heb ik aan de ‘gewone’ home button genoeg. Het kan handig zijn om je scherm even aan te zetten wanneer hij naast je op tafel ligt, bijvoorbeeld. Maar ander toepassingen zie ik er zelf niet voor.

Camera

Eén van de belangrijkste onderdelen van een telefoon is voor mij wel de camera. Ik durf mezelf amateur fotograaf te noemen en daarom vind ik het belangrijk dat de smartphone die ik gebruik over een degelijke camera (nooit te vergelijken met DSLR natuurlijk) beschikt. De HTC10 heeft dit zeer zeker, een zeer ondergewaardeerde telefoon (en camera) in mijn ogen. Ik had dus goed vergelijkingsmateriaal voor ik de camera van de S8 ging testen.

Over het algemeen ben ik (zeer) tevreden met de camera. Ik verbaas me vooral over het feit dat hij in erg donkere situaties nog steeds mooie foto’s weet te maken. Wel ben ik wat minder tevreden over het hoge scherpheidsgehalte (dat is geen woord) van de foto's, waarbij foto’s soms toch teveel scherpte hebben naar mijn mening. Dit heb ik vaker gezien met Samsung toestellen (S7) en ook op TV’s van Samsung. Natuurlijk valt dit op TV’s in te stellen, echter kan dit niet op de telefoons.

De camera stelt daarnaast erg snel scherp en je merkt dat er na het maken van de foto echt nog iets mee gedaan wordt: de foto’s zien er altijd mooier uit dan in de ‘zoeker’.
De features in de camera app zijn ook zeer uitgebreid te noemen. Er is zelfs eens stand voor ‘Food’ foto’s. Ik kan niet zeggen dat ik dit mooier vind dan de automatische modus en dat geldt voor al deze extra standen. De kleuren worden vrijwel altijd ‘onecht’. Daarom laat ik deze functies dan ook links liggen. Hierbij een aantal foto’s gemaakt met de automatische stand. Ik heb helaas veel foto's 75% moeten schalen, omdat de maximum grootte 4mb is:

De videokwaliteit is ook hoog. Jammer dat hij geen 60FPS kan filmen in 4k, maar dat terzijde. Ik heb een vergelijkingsvideo gemaakt waarbij ik met de S8 en HTC10 tegelijk een concert film.

Ik merk wel dat het opnemen van geluid van de S8 minder goed is bij harde muziek, daar is de HTC10 gewoon subliem in. Ook de M8 en M7 hadden ook al een dergelijk goede microfoon. Een klein minpuntje hier dus voor de S8. Maar zoals ook te zien is op de video’s, zijn de kleuren bij de S8 toch wel degelijk beter.

Geluid

Geluid is ook een belangrijk element voor mij. Ik luister erg veel muziek (via oortjes) en hecht dan ook veel waarde aan goede geluidskwaliteit (zowel van mp3/wav en oortjes). De speakers van de telefoon gebruik ik vrijwel niet. Het geluid dat daar uit komt is dan ook niet bijzonder.
Vergeleken met de HTC10 met standaarduitrusting (HTC Hi-res oortjes) klinkt de Samsung S8 toch wel beduidend minder naar mijn mening (AKG oortjes). De AKG oortjes die erbij geleverd worden zouden ¤99,- waard zijn, maar mijn smaak ligt toch bij de HTC oortjes van ¤30,-. Deze zelfde HTC oortjes leveren ook niet hetzelfde geluid op wanneer ze in combinatie met de S8 gebruikt worden. Natuurlijk valt er van alles aan te passen door middel van equalizers, maar zelfs op die manier krijg ik niet het geluid dat ik zou willen horen. Daarnaast passen de AKG oortjes niet goed in mijn oren waardoor een flinke windvlaag ze eruit blaast, ook met de andere opzetstukjes. Al met al kan ik er mee leven, maar ik vind het geen hoogtepunt van deze telefoon.

Accuduur

De accuduur ben ik wel echt over te spreken. Mijn HTC10 ging zo’n 3,5 tot 4,5 SOT (screen on time) mee, maar met deze S8 met hetzelfde gebruik tik ik de 6 uur zelfs weleens aan. Dat is echt een groot plus punt. Ik durf te zeggen dat ik wel een groot gebruiker ben: 3 e-mail accounts op Push Notification, veel Facebook, erg veel Whatsapp (tussen 300-500 berichten per dag), veel spotify (+ bluetooth stream naar speaker).

Al met al ben ik een zeer tevreden gebruiker na 14 dagen intensief gebruik. Waar ik eerst Samsung vrijwel altijd meed om design en software kwesties, zal ik dat nu minder snel doen. Deze telefoon gaat zeker mijn daily driver worden. Echter, zou ik wel twee keer nadenken voor ik deze telefoon koop als ik naar het prijskaartje kijk: ¤799,- vind ik erg veel voor een telefoon. Ook voor een telefoon met deze features en hardware. Als ik de telefoon een cijfer zou moeten geven voor alles samen (dus inclusief prijs) dan geef ik een 8.5. Het is echt een toestel dat future-proof is en er ook écht zo uit ziet. Oudere toestellen lijken nu ook echt ouder, omdat ze design-wijs een enorme sprong hebben gemaakt bij Samsung. Maar omdat Samsung in mijn ogen ook nog wel een paar steekjes heeft laten vallen (vooral op gebied van geluid, zowel oortjes als geluidsopname), krijgt hij geen 9 of 10.

Als ik mijn telefoon langer in gebruik heb, zal ik deze review wellicht nog updaten, vooral met foto’s en video’s die ik heb gemaakt.
Voor verzoekjes ben ik altijd te bereiken via PM!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Zwart?

Mooie review hoor. Enige probleem is dat met mijn ADSL verbinding veel afbeeldingen bijna niet laden voor mij.
Maarja hoe veel mensen hebben ook nog ADSL hé.

Nog een vraag.
IK ben persoonlijk echt een fan van de nieuwe "Samsung experience" en vind het zelfs beter dan stock android, het enige waar ik mij echt aan erger is de batterij van de S6. Daar kom ik de helft van de dag mee door en dan kan ik hem weer aan de lader leggen.
Die oortjes boeien mij niks, ik heb mijn eigen oortjes. Echter klinkt het uit jouw verhaal alsof de DAC van de S8 niet heel goed is? Dit vond ik bij de S6 wel mee vallen namelijk.

Als je dus van een S6 Edge ( met custom S7 ROM) Af komt, is dit dan een goede opvolger?

[Reactie gewijzigd door EternalGenesis op 10 mei 2017 10:51]

Hi! & Thanks!

Ja, sorry daarvoor. Ik wilde de afbeeldingen wel in hoge kwaliteit plaatsen, zodat men in ieder geval kan zien dat het niet zomaar 1-2mb foto's zijn die eruit komen. Ik heb zelfs een hoop afbeeldingen nog moeten terug schalen naar 75% omdat ik ze anders niet mocht uploaden hier.
Ik zou zeggen: snel switchen naar kabelinternet, vaak net zo duur en veel stabieler + sneller (mits er kabel ligt natuurlijk).

On-topic: ben van mening dat het er mooier uit ziet dan stock android inderdaad. Ik ben zelf gewend aan de Nova Launcher, maar voor deze review heb ik de Samsung launcher gebruikt (en nu nog steeds eigenlijk, dus dat is een goed teken).

Wat voor soort dingen doe je zoal met je telefoon?
- Hoeveel mail accounts?
- Staan deze op push notifications?
- Welke social media apps draaien continu?
- Helderheid van je scherm?
- Locatieinstellingen op hoge precisie of battery saving?
- Wat is je SOT (screen on time) op een volle accu op dit moment?

Dat zijn dingen die nogal een verschil maken in accu verbruik. Zoals ik aan gaf kom ik met deze telefoon makkelijk de dag door zonder te laden. Zelfs toen ik gisteren in de trein 2 Netflix afleveringen van 50min per stuk op 4g en hoogste helderheid heb gekeken, had ik in bed (23:30) nog 32% accu over. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over. Een beetje in de gaten houden dat je niet altijd je helderheid op hoogst hebt staan, locatie instellingen op battery saving etc., dan kom je al een heel eind. Een volledige dag lukt in ieder geval met gemak, zelfs bij zwaar gebruik.

Is het een goede opvolger? Dat is het zeker!
Bedankt voor je reactie.
Ja ik zit op het moment buiten af (tijdelijke werkplek) en dat is hier helaas geen optie.

- Ik heb 4 mail accounts. 1 Prive en 3 voor mijn bedrijf. 2 Hiervan staan op Push notificaties
- Social media ben ik geen fan van. Gebruik dus alleen Whatsapp met ca. 200 berichten per dag.
- Helderheid staat op automatische.
- Locatieinstellingen staan op battery saving.
- SOT is nu 3,5 uur. Maar zelfs dat maakt niet uit want in Standby drinkt hij ook makkelijk 15% per uur op.

Wat dat betreft ben jij denk ik een net zo zwaar of zelfs zwaardere gebruiker dan ik dus zal die S8 veel beter doen met battery performance.

Nu nog kijken of de Plus versie met 500Mah meer (in verhouding tot het maar iets grotere scherm is dit behoorlijk veel) aantrekkelijker is en of de extra 100 euro het waard is.

EDIT: De custom ROM voor mijn S6E met S7E software had de batterij performance flink verbeterd, vooral de standby time. Aangezien 1 persoon een Custom rom weet te maken met betere battery optimization dan Samsung vind ik het wel wonderbaarlijk dat Samsung geen update kan maken hier voor.

[Reactie gewijzigd door EternalGenesis op 10 mei 2017 11:32]

We lijken inderdaad gelijkwaardig te zijn in het gebruik van de telefoon. Ik denk ik zelf inderdaad nog wat zwaarder met veel spotify & Facebook gebruik erbij (en nog een aantal andere apps met push notifications).

Wat betreft die 100 euro: het zou voor mij eerder de vraag zijn of het formaat wel bevalt. Ik ben 1.90 en heb grote handen, de S8 moet echt niet groter zijn voor mij. Ik heb de S8+ ook een tijd getest bij de lancering in Londen en later in de auto terug, prachtig toestel echt, maar te groot voor mij (en mijn broekzakken). Het is compleet persoonlijk, maar zeker ook iets om in je overweging mee te nemen! Qua batterij kan ik je helaas niet verder helpen als het om de S8+ gaat, maar je zou denken dat die net nog wat langer mee gaat inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Majesty op 10 mei 2017 11:34]

Ik heb enorme handen (Hoe veel mensen kunnen anderhalf octaven halen op een piano met 1 hand?) dus dat is geen probleem haha!
Broeken is met mijn Note 4 ook geen probleem geweest.
Ik ga ze gewoon proberen in een winkel en dan zie ik wel.

Bedankt voor je review en tips!
Dan moet het vast goed komen inderdaad. Geen dank!
Geniet alvast van je aankoop :).
Goede review!
Is het niet zo dat je de 'Bixby'-knop ook kunt instellen om een bepaalde app te openen?
Ben daar wel benieuwd naar alvorens deze telefoon aan te schaffen :)
Thanks!
Nee, officieel niet, maar er zijn apps om de knop te 'remappen' inderdaad. Naar wat ik hierover lees werkt dit toch niet helemaal vlekkeloos, omdat het voor veel mensen de telefoon trager maakt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in het Samsung S8/S8+ topic is er erg veel over te lezen! [Samsung Galaxy S8-serie] Ervaringen & Discussie