Specificaties 3,5" scherm met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod Touch V2 8GB Zwart Review

sinkup 20 november 2009, laatste update op 3 december 2009, 4.592 views

Apple iPod Touch V2 8GB Zwart

Pluspunten

• wifi
  • multitouch
  • user interface
  • graphics
  • opstarttijd
  • apps

Minpunten

• niet uitbreidbaar geheugen
  • achterkant is krasgevoelig
  • weinig accessoires bij aankoop

Geluidskwaliteit Score: 4
Zoektocht
Ik was al een tijdje op zoek naar een mobiel apparaat om thuis op de bank mee te kunnen internetten. Gewoon even snel iets op kunnen zoeken, zonder dat je daarvoor achter de pc hoeft te kruipen of meteen een dikke laptop met kabels en al op je schoot hebt. Natuurlijk is de mp3-functie leuk, maar daar heb ik 'm niet voor gekocht. Ik had al een jaar of twee een Creative Zen 4GB, maar ik kom er wel achter dat ik die nu niet zo vaak meer gebruik. Het spelen van een spelletje was wél een pre.
Een mobiel internetapparaat met belfunctie was ook een optie, omdat m'n telefoon meer en meer gebruikssporen begint te vertonen. M'n budget was < ¤250,-
Na het gebruikelijke marktonderzoek op internet kwam ik uiteindelijk met de volgende shortlist:
  • HTC Tattoo
  • T-mobile Pulse
  • Archos 5 Internet Tablet 32GB
  • Apple iPod Touch 8GB
  • Apple iPod Touch 32GB
Gevonden
Het is, zo moge duidelijk zijn, de iPod 3G 8GB geworden, vooral vanwege de prijs en de gebruikersinterface.
Het is een geweldig apparaat! Ik behoorde eerst tot de groep Apple-critici zoals DeX. Maar ik kan nu al een stuk beter begrijpen waar die halleluja-stemming onder de olijke apple-diehards vandaan komt.

Featureset
Jammer dat je de iPod later niet zelf kunt uitbreiden, zoals mijn Zen, maar als ik eerlijk ben is 8GB meer dan genoeg voor mijn doeleinden. Ook is het jammer dat je zelf een lichtnet-adapter moet aanschaffen. De meegeleverde oordopjes zijn zoals bekend prut en de ingebouwde speaker is nuttig, maar is duidelijk niet ontworpen om van je muziek te genieten. De mogelijk tot het gebruik van wifi is toch wel erg gaaf op zo'n klein apparaatje. Bovendien zit er bluetooth op, maar dit wordt slechts door een aantal Apps ondersteund, de draadloze verbinding (tussen apparaten) gaat meestal via het draadloze netwerk.

Beeldkwaliteit
Video's zien er prima uit op dit schermpje, zelfs de ondertiteling van sommige uitzending-gemist-programma's zijn goed te lezen. Ook bij daglicht is alles prima te zien (de helderheid past zich ook automatisch aan, handig, zo zit je in het pikkedonker niet naar een tl-balk te kijken). Spelletjes hebben soms verbluffende graphics, ookal beschikt deze iPod niet over de stevige hardware van z'n grote broers (32GB en 64GB).

Geluidskwaliteit
Via de juiste oordopjes, koptelefoon of speaker is het geluid dik in orde. Ik maak gebruik van een Altec-Lansing boxje, Sennheiser CXL400 oordopjes of Ministry of Sound DJ1002 koptelefoon.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet echt bezig ben geweest met equalizer, weet niet eens zeker of die er wel op zit... Maar zoals gezegd, muziek luisteren is voor mij niet de basisfunctie.

Bouwkwaliteit en Afwerking
Het is een delicaat apparaatje, daarom heb ik er direct een leren hoesje bijgekocht. Voor de zekerheid heb ik ook een folie over het beeldscherm geplakt ookal weet ik dat het beeldscherm juist erg krasvast is. De achterkant is bij mij nog niet behandeld met schuurpapier :P
De knopjes zijn degelijk. Het design is ook iets aangepast sinds de 2G: langs de rand loopt het rond af en dat voelt iets fijner aan als je 'm in de hand hebt. Ook zitten er dedicated knoppen voor het volume op. Soms tijdens het spelen van een spelletje of het overpakken in je andere hand druk je nog wel eens per ongeluk een knopje in, zoals de uitknop }:O

Ergonomie
Apple blinkt uit in de gebruiksvriendelijkheid van hun producten. Zo ook bij deze iPod met iPhone OS 3.0. Supersoepele bediening (multitouch!). Zit zeer intuïtief in elkaar. Het doet wat 't moet doen. Crasht zelden tot nooit. Echt heel goed. En wat me bijna nog het meest aanspreekt is het feit dat ie binnen twee seconden aan staat! Daardoor kun je 'm altijd direct gebruiken: ideaal! Het laden van apps of internetpagina's kan wel even duren, maar ook nooit meer dan 10-15 seconden.

Uitbreidbaarheid en Veelzijdigheid
Ook hier spant Apple de kroon. 100.000 apps ofzo!? Er zitten geniale toepassingen tussen, zoals een wekker die je, m.b.v. de bewegingssensor, wakker maakt als je in lichte slaap verkeert (SleepCycle). Of Air Mouse Pro waarmee je iPod in een trackpad/muis verandert en je je desktop kunt besturen. (Helemaal handig als je een HTPC hebt of een presentatie moet houden) En ook kun je er leuke spelletjes mee spelen als het bekende Flight Control of geoDefense. Ik sta soms echt versteld van de graphics (Real Racing GTI).
En niet te vergeten pushmail (sinds kort ook voor Gmail account beschikbaar gemaakt) en internetbrowser (Safari). Dit apparaat kan bijna alles! Zelfs bellen via skype is mogelijk als je een headset aansluit. (ik heb speciaal een mini-microfoon aangeschaft voor extra functies, maar bellen werkt dan niet, want de microfoon stop je in de audio-out). Alleen GPS, GSM en mobiel internet ontbreken. Wil je dit er ook op (iPhone) dan betaal je wat mij betreft toch wel de hoofdprijs.
Wat voor mij ook altijd een nadeel was van een iPod: iTunes. Maar ook aan dit verplichte stukje software zitten voordelen. Zoals Genius: automatisch zoeken van soortgelijke muziek/apps. Wel geinig, beetje zoals pandora.com (toen dat nog in NL te beluisteren was). Gebruik dit programma nu zelfs af en toe om op de PC muziek te luisteren.
Voor het bekijken van films is de iPod touch ook uitermate geschikt. Ik heb de eerste er al op bekeken en dat ging prima. Voor het omzetten moet ik nog even een snel programma zoeken, want de ingebouwde converter van Vuze is erg traag.

Mobiliteit en Accuduur
Meer dan een voldoende zit er niet in wat betreft dit aspect. De accu gaat bij intens gebruik zo'n 3 uur mee. De standby-tijd zonder gebruik zou ik niet weten, daar gebruik ik 'm te veel voor. De accu kan niet vervangen worden en bij mij hangt de iPod dagelijks (tweemaal) aan de lader. Dus ik ben bang dat de accuduur nog hard achteruit gaat.

De 1G en 2G vond ik nog te duur, maar de prijs van deze is imo op zijn plaats. Voor zo'n veelzijdig en gebruiksvriendelijk product kun je dit wel vragen.

By the way: dit is mijn eerste review. Laat het me weten als je vind dat er iets beter kan.

Heb jij ook een Apple iPod Touch V2 8GB Zwart?

Nette review, klopt ook. Nog 1 vraagje; als je de iPod niet gebruikt voor muziek, waarvoor dan? Video?
Fijne review!

Nog éen vraag:
Wat is volgens jou dan het verschil in hardware tussen de 8Gb en de 32/64Gb? (los van het geheugen en de mic)

PS. Je kunt inderdaad niet zo straightforward zeggen dat je beter een psp kunt nemen wanneer je geen muziek luisterd. De gebruikelijke appels & peren discussie.
van de applesite:

De nieuwe 32-GB en 64-GB iPod touch-modellen bieden betere prestaties en een uitgebreidere ondersteuning van OpenGL ES Versie 2.0, waardoor ontwikkelaars games met ongeëvenaarde graphics kunnen ontwikkelen. Games worden merkbaar sneller geladen en texturen en details worden mooier en levensechter weergegeven.

Ik heb nog niet gezien hoeveel sneller de 32 en 64GB versies functioneren, maar ik denk dat je het verschil alleen echt zult merken in de wat zwaardere games zoals Shrek Kart. Ik ben sowieso al onder de indruk van de 8GB, had niet verwacht dat apple nu al zo ver zou zijn met hun zakjapanners.

[Reactie gewijzigd door sinkup op 2 december 2009 21:08]

Klopt het verschil is:

3rd generation: ARM Cortex-A8 833 MHz (underclocked to 600 MHz)

The new 3rd generation iPod Touch includes faster hardware (the same microprocessors, graphics engine, and RAM as the iPhone 3GS), a slightly lower battery life, voice control, light sensor

[Reactie gewijzigd door Psychostase op 24 juni 2010 01:02]

Voor mij is geluid het allerbelangrijkste van een MP3 speler. Nu vind ik dat de iPod meer op uiterlijk en features gericht is. Het geluid is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een iAudio, welke vele malen beter is.

Een ware hype, wat weinig meer te maken heeft met muziek luisteren op de eerste plaats. Wil je e-mailen, spelletjes doen en meer niet muziek gerelateerde dingen doen? Dan kom je niet om de iPod heen....
Zoals in mijn review staat gebruik ik ´m vooral voor internetten en af en toe een game-app spelen. Voor het luisteren van muziek heb ik een (handzamere) Creative Zen.
oftewel met een psp was jij ook wel klaar.. -.- meest nutteloose gebruk van een ipod touch lol.. loop je met ene ipo doutch een telefoon en een creative zen op zak...

anyway wel goede review
Remmes: Met een PSP op internet of met een iPhone is een wereld van verschil. Dit maakt de ipod touch JUIST nuttig!
hallo,

ik heb de ipod 8gb maar als ik op internet zit en druk bijv. google dan staat er steeds verbinden.... kan iemand mij helpen?

alvast bedankt