Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3GS 32GB Wit Review

Mac_Cain13 16 december 2009, laatste update op 16 december 2009, 1.647 views

Apple iPhone 3GS 32GB Wit

Pluspunten

• Tov de iPhone 3G:
  • Bereik
  • Snelheid
  • Volume knopjes in de headphones
  • Kompas icm Google Maps
  • Video opname mogelijk

Minpunten

• Accuduur, als je veel en lang op pad bent

Na mijn iPhone 3G review leek het mij interessant ook even een korte vergelijkende review te schrijven over de 3GS. Op deze manier is het mogelijk een beeld te krijgen van de verschillen tussen de 3G en 3GS versie van de telefoon.

De S van Speed
De 3GS zou volgens Apple vooral sneller moeten zijn voorganger en ik moet zeggen dat ze dat aardig hebben waargemaakt. Applicaties reageren allemaal net even wat vlotter en met name op een telefoon met veel SMSjes, mails, contacten en spelletjes is dat erg fijn. Zat ik mijn 3G nog wel eens aan te moedigen, de 3GS is altijd lekker op tijd.

Een korte, niet wetenschappelijke, test laat zien dat de 3GS ook echt 2x zo snel opstart en afsluit dan de 3G. En dat zware applicaties toch minimaal 1/3 sneller opstarten.

Kompas
Een andere leuke nieuwe feature is het kompas. Niet een functie waarvoor ik een telefoon zal kopen, maar regelmatig is het toch erg handig dat Google Maps de kaart draait in de richting waarin ik loop. Op die manier heb je direct een idee of je de goede kant op loopt in plaats van maar een gok te nemen.

Ook applicaties met argumented reality, zoals Layars, maken op een leuke manier gebruik van het kompas. Het geeft ontwikkelaars net dat beetje extra om nieuwe dingen te gaan doen, maar is zoals ik al zei niet iets om de 3GS op aan te schaffen.

Spraakbesturing
De nieuwe iPhone is ook met je stem aan te sturen, je kunt daarmee iemand bellen, muziek aanzetten en vragen welke muziek er speelt. Leuke feature die in een stille omgeving verbazingwekkend goed werkt.

Alleen jammer dat op de fiets met mijn headset op ik totaal verkeerde mensen bel en niet de gevraagde muziek afgespeeld krijg. Eerlijk gezegd had ik dat ook niet verwacht, maar het is handig om te weten dat je hier niet 100% op moet vertrouwen.

Bereik
Het bereik van de 3G was een pijnpunt voor mij. Regelmatig viel mijn bereik weg, met name in de trein was het erg lastig een lang gesprek te voeren zonder storingen. De combinatie T-Mobile met de iPhone 3G was niet de meest gelukkige.

Nu (dezelfde) T-Mobile SIM in de 3GS zit moet ik zeggen dat het iets beter is. Nog steeds is het niet optimaal, maar ik heb vaker bereik op stukken waar ik dat voorheen nooit had en veel minder verbroken gesprekken. Erg prettig, maar iets wat je zeker ook al van de 3G had mogen verwachten!

Kopen en/of upgraden?
Zou ik je adviseren om een iPhone 3GS te kopen, ja zeker! Ik vind het de meest relaxe telefoon tot nu toe. De nadelen die er zijn (geen multitasken vooral) wegen niet op tegen de voordelen, snelheid, stabiliteit en gebruiksgemak. Dus als je op zoek bent naar een goede smartphone zou ik de nieuwe iPhone aanbevelen.

Upgraden vanaf de iPhone 3G zou ik niet aanbevelen. De verschillen met de voorganger zijn hiervoor domweg te klein, de extra snelheid, videoopname en het kompas zijn leuk, maar rechtvaardigen niet de hoge aanschafprijs. Persoonlijk zou ik wachten tot de volgende revisie en daarbij eens kijken of dit het upgraden waard is.

Links
- Apple Store; 3G en 3GS naast elkaar

Heb jij ook een Apple iPhone 3GS 32GB Wit?

Je hebt het over een test dat perfomance verschil laat zien. Zou graag iets van die test hier willen terug zien. Voor de rest goeie review.
leuk om te lezen dat de 3gs ook echt sneller is , maar is het niet augmented reality ipv argumented. ;)