Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3G 16GB Zwart Review

Mac_Cain13 7 maart 2009, laatste update op 7 maart 2009, 1.596 views

Apple iPhone 3G 16GB Zwart

Pluspunten

• Safari webbrowser
  • Gebruiksgemak (met name ook bij de agenda)
  • AppStore
  • Integratie met iTunes en MacOS

Minpunten

• Bereik op sommige lokaties
  • Accuduur, als je veel op pad bent

Featureset
De functies op de iPhone zijn wat je van een moderne smartphone mag verwachten en vaak net nog een beetje meer. De opvallendste wil ik hier even uitlichten.

De webbrowser is echt een verademing ten opzichte van vele andere telefoons. Pagina's zien er goed uit en inzoomen doormiddel van pinchen werkt goed en voelt natuurlijk aan. Internet is nu echt iets wat ik gebruik op mijn telefoon. Het ontbreken van flash is jammer, maar eigenlijk ben ik nog geen site tegen gekomen die ik daardoor niet kon gebruiken. Vaak zijn dit de sites die ik toch liever op mijn MacBook bekijk.

Sommige mensen missen de MSS functie, maar dit wordt voor mij ruimschoots goed gemaakt door het makkelijk kunnen mailen van een foto. Het ontvangen van MMS is zelfs geen probleem, omdat je die link die je dan krijgt geSMSt gewoon kunt openen in je browser.

De applicaties die beschikbaar zijn gemaakt in de AppStore zijn wisselend. Er zijn apps die je niet wilt installeren, lelijk zijn en vaak crashen. Daar tegenover staat een tal aan juweeltjes zoals Trein, TwitterFon en Dizzy Bee die snel, stabiel en goedkoop zijn. Voor een euro of wat download je snel en makkelijk een applicatie in iTunes. Pracht systeem, het succes blijkt nu ook uit het feit dat veel andere fabrikanten het concept kopieren.

Tot slot zijn de meeste normale functies ook goed uitgedacht. Zo is het bellen van iemand niet heel speciaal, maar wel goed uit gewerkt voor gebruik op een touch screen. Het SMSen met een persoon gaat in een conversatie met alle voorgaande berichten ook in beeld, wat erg handig is als je een SMS aan het schrijven bent. Hiernaast zijn nog een aantal goed uitgewerkte functies zoals visual voicemail, de agenda(!) en Google Maps.

Bereik
Het bereik met T-Mobile is voor mij voldoende. In Zwolle heb ik altijd bereik, zelfs vrijwel overal 3G. Wel merk ik gaten in het bereik in de trein van Zwolle naar Amersfoort en op het traject Groningen - Leeuwarden. Dit is wel erg irritant, aangezien het bereik hier regelmatig minutenlang helemaal weg is. Iets wat wel echt als een nadeel mag worden genoemd.

Accuduur
Verwacht van de iPhone geen lange accuduur. Hij gaat een dag mee, als je op kantoor of thuis bent prik je hem weer in. Kun je meteen even je agenda synchroniseren en dergelijke. Met deze instelling werkt het heel prettig en mijn telefoon is eigenlijk nooit leeg, tenzij ik echt een anderhalve dag flink op pad ben.

Voor mensen die in't veld werken of domweg hun telefoon niet even aan de stroom kunnen hangen kan de accuduur een nadeel zijn. Voor mensen met een kantoorfunctie is het meer dan goed te doen.

Gebruiksgemak & Design
Het gebruiksgemak en design gaan bij de iPhone hand in hand. De iconen om applicaties te starten zijn simpel, mooi en goed aan te raken met je vinger. Op het uitschakelen van 3G na, zijn er eigenlijk geen opties of programma's moeilijk te bereiken. De telefoon is ook werkelijk door iedereen te bedienen zodra ze snappen dat ze het scherm aan moeten raken.

Stabiliteit
De stabiliteit van de telefoon was in het begin nog niet al te best. Veel applicaties wilden nog wel eens traag reageren of crashen. Met de huidige firmware (2.2.1) heb ik hier geen last meer van, zo nu en dan crashed een 3rd party applicatie. Maar meestal ligt dit aan de applicatie zelf en is dit met een update verholpen.

De iPhone heeft een waardige smartphone prijs, en is dus zeker niet goedkoop. Wel vind ik de telefoon zijn geld opbrengen door de goede afwerking en het enorme gebruiksgemak. Als je veel functies denkt te gebruiken of nog twijfelt zou ik het zeker doen. Als je hem op voorhand al te duur vindt, gewoon niet doen.

• Apple MacBook Pro

Heb jij ook een Apple iPhone 3G 16GB Zwart?

het bereik is volgens mij meer een zwak punt van de provider en niet zo zeer van de telefoon zelf, ik heb er met mijn samsung omnia en alle voorgaande telefoons ook last van op het traject zwolle - amersfoort

[Reactie gewijzigd door Vos1988 op 8 maart 2009 12:14]

Precies, er lijkt soms wel wat verschil te zitten tussen de iPhone en iets anders, maar als je vervolgens een derde ernaast legt (weer een ander merk dus) dan zie je dat dit per telefoon nogal wisselt (ook qua aangeven van signaalsterkte). Feit is meer dat het netwerk zelf niet denderend is op alle plekken. Op mijn werk hebben mensen met T-mobile ook slecht bereik, ondanks dat ze allerlei merken telefoons gebruiken. Door de hype die rond de iPhone hing, werd er echter op elke slak zout gelegd, terwijl je de punten die men toen aanhaalde zo op iedere andere telefoon kon plakken... met daarbij dan nog een punt van een slecht os en touchscreen, iets waar dan weer makkelijk overheen gefietst werd als het om de iPhone ging.
+ 1. Dat was ook het eerste wat mij te binnen schoot bij het lezen van de review.

Vrij netjes, 3 sterren.
De reviewer zegt ook 'de bereik met t-mobile'. Overigens vind ik persoonlijk dat het wel als nadeel genoemd mag worden, aangezien de iPhone 'officieel' alleen via T-Mobile te krijgen is in Nederland nog. Het is niet perse de schuld van de hardware, maar wel iets waar je als gebruiker mee te maken hebt met de standaard Nederlandse iPhone.

[Reactie gewijzigd door Arcanedevil op 8 maart 2009 11:41]

Je hebt inderdaad gelijk dat het een combinatie tussen de telefoon en de provider is, maar zoals Arcanedevil ook al aangeeft kun je hem in Nederland, officieel, niet anders krijgen dan bij T-Mobile. Dus wou ik het toch even kwijt in de review.

Lastige is dat ik zelf geen ander T-Mobile vergelijkingsmateriaal heb, met Orange en een Sony Ericsson w810i had ik er weinig last van op hetzelfde traject. Maargoed, ik denk dat met deze reacties erbij het duidelijk is voor de lezer. :)
Een hulplader op zonnecellen werkt uitstekend.
Ook op een fietstocht met een routeplanner zoals Navigon.
Lader en iPhone in de stuurtas achter het plastic en rijden maar.

Ik zelf heb een SOL11 LI-ION BATTERIJPACK OP ZONNE-ENERGIE - 3.7V/1400mAh
WimV48: ik heb een Sol11 lader gekregen, maar hij werkt niet op mijn iPhone4.
Opladen niet ondersteund met dit accessoire krijg ik in beeld.
Is dit te verhelpen?

Groet, Rene