Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N56VV-S4069H Review

KingofQueens 14 januari 2017, laatste update op 19 januari 2017, 439 views

Asus N56VV-S4069H

Fijne Laptop met leuke specificaties zelfs anno 2017. Tegenwoordig voor een zacht prijsje tweedehands te vinden. Wel is het raadzaam de netwerkkaart zo snel mogelijk te upgraden, de Ar9485wb-eg is niet voor uit te branden. Een SSD is ook geen overbodige luxe, al vindt je deze tegenwoordig al vaak ingebouwd.

Pluspunten

• Toetsenbord met numpad & backlit
  • Redelijk makkelijk te upgraden
  • Goed geluid
  • Nvidia GT 750m
  • Prima full HD scherm
  • Voldoende aansluitingen
  • Laptop ziet er mooi uit
  • Voor weinig een leuke gamelaptop

Minpunten

• De netwerkkaart
  • Plaatsing netwerkkaart
  • Warmte videokaart net onder de WSAD knoppen
  • Jammer van de losse subwoofer

Recentelijk deze Asus laptop tweedehands overgenomen als vervanging van mijn HP Elitebook 8470p.

Reden van aankoop

Voor een aankomende opleiding moet ik een laptop hebben, ik had al reeds een HP elitebook gekocht en die helemaal geupgrade. Maar mijn vriendin vond de HP geen prettige laptop qua looks en ik wou graag een laptop met meer grafische power en een iets groter scherm. Toegegeven de grafische power is niet echt nodig, met de HP werkte het Adobe pakket ook al prima, maar een spelletje op de bank is ook wel leuk.
De aankoop
Ik had met mijzelf afgesproken eerste de HP te verkopen en het geld (lees winst) daarvan te gebruiken om iets anders uit te zoeken. Het budget was niet super groot, maximaal 400 euro. Nieuw is dus geen optie, dan maar heel goed zoeken op Marktplaats en Tweakers. Uiteindelijk voor een aankoop op Marktplaats gegaan aangezien de prijzen daar in algemeen iets lager zijn dan hier op Tweakers..... mits je geen handelaar of oplichter treft.

Tussen alle handelaren en de bagger op Marktplaats heb ik deze laptop gevonden voor 350 euro.

Uiteraard de laptop op gehaald om te kunnen zien en ervaren hoe deze er uit ziet. Dit vooral omdat iedereen plaatjes van Google kan halen voor zijn advertenties en Marktplaats beslist geen Tweakers.net is met betrouwbare medetweakers.
Bij aankomst meteen vanaf een USB stick gecheckt met Aida 64 of in de laptop datgene zit wat is geadverteerd. En met HD tune de staat van de SSD gecontroleerd. Adverteerder gaf aan dat de batterij slecht was, dit bleek reuze mee te vallen. Wel had hij ooit de adapter open gehad om de kabel te repareren en erg lelijk dicht geplakt. Maar een beetje tweaker draait hiervoor zijn hand niet om, dit is een easy fix.
Specificaties
Asus N56VV-S4069H
Intel i7 3630qm
6gb werkgeheugen
Samsung Evo 840 256gb SSD
Nvidia GT 750m 2gb
15 inch FHD 1920*1080
AR9485wb-eg netwerkkaart (hier kom ik nog op terug)
Bang & Olufsen ICEpower geluid
Batterij gaat bij gewoon gebruik nog zo'n drie uur mee

Voor meer gedetailleerde specificaties volg de link hier op Tweakers of de link hieronder naar de site van Asus.
Linkje: https://www.asus.com/Notebooks/N56VV/specifications/

Laptop eerste indruk

Eenmaal thuis moest er natuurlijk even getest worden met de laptop. Ook had ik al het één en ander klaar liggen om in te bouwen.
16 GB (2x8) DDR3 1600mhz
1TB HDD in een caddy met mijn documenten

Het eerste wat opvalt zijn de zeer zachte looks van de laptop in vergelijking met de HP Elitebook. Op een paar kleine krasjes na (gebruikssporen) op de klep en naast het touchpad ziet de laptop er verder nog super goed uit.

De mooie vormen van het speaker gaas boven het toetsenbord, prettige plaatsing van het toetsenbord met verlichting en een numpad. De touchpad is tamelijk groot, voelt prettig aan en reageert erg direct.

En natuurlijk het geluid! In combinatie met het kleine losse subwoofertje was ik zeer onder de indruk van het volle geluid dat de laptop produceert.
Zeker na de enkele minuscule speaker die er in de HP zit is dit een enorme stap vooruit. Ook kan het geluid behoorlijk hard, wat toch leuk is als je een keer film kijkt samen op bed.
De losse subwoofer is natuurlijk ook meteen weer een nadeel, het formaat is ongeveer een koffiekop, en dat is toch weer losse meuk die je mee moet slepen. En zonder klinkt de laptop toch wel wat blikkerig. Maar voor school voldoet een headset en hoef ik niet te knallen dus laat ik de subwoofer mooi thuis.

Aan de slag

Nadat ik het werk geheugen heb vervangen voor de 16gb en mijn 1TB HDD in de DVD bay heb gezet is het tijd om aan de slag te gaan.
De Software
Windows
Windows 10 vanaf een USB stick installeren is natuurlijk een peuleschilletje en dankzij de SSD is deze klus super snel geklaard. Natuurlijk moet er het nodige getweakt worden in windows, bijvoorbeeld de documenten mappen verplaatsen, zorgen dat microsoft niet te veel meekijkt met mijn activiteiten en de juiste drivers installeren.
Voor het draaien van de nieuwere (en zwaardere games) is het zinvol zo veel mogelijk windows processen uit te schakelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ingebouwde Xbox streaming software en Cortana. Ook als je niet geregistreerd bent in Xbox blijven er toch processen meedraaien voor streamen! Op reddit staan er duidelijke handleidingen hoe je deze volledig uitschakelt.

De aanvullende software installeren, denk hierbij aan Office 2016, het Adobe pakket voor foto en video bewerking en natuurlijk de games kost iets meer tijd.

Ondanks dat ik met mijn HP al prima kon werken met Adobe, moet ik toegeven dat het met de aanvulling van de Nvidia GT 750m Adobe toch weer een stuk sneller werkt. Renderen gebeurt nu op de videokaart en dat is echt een prettige stap voorwaarts. Voor het normale internetten en office schakelt de laptop zich weer terug naar de HD 4000 grafische chip die in de processor is gebakken. Dit is niet anders dan met de HP elitebook en werkt verder prima.

N.b. in de bios kan je de hoeveelheid toegeschreven geheugen van de HD4000 grafische chip vergroten van 64mb tot 512mb!
Dit extra geheugen wordt van het werkgeheugen afgesnoept maar het geeft deze grafische chip een kleine boost. Aangezien ik de laptop heb voorzien van 16gb werkgeheugen kan dit beetje zonder moeite hier naartoe worden geschreven.

Gamen

Nu komen we natuurlijk bij het stukje dat vele tweakers zal interesseren, het gamen! Kan dit uberhaupt op zo'n oude laptop en wat als ik de nieuwste games wil spelen? Ik zal een aantal games kort bespreken die ik zelf graag speel.

Ik zelf ben een groot fan van spelletjes die je even snel kan spelen zonder al te veel moeilijk gedoe, inloggen ff knallen en weer klaar. Battlefield 1, Overwatch, Doom 2016, Dirt 3, Need for Speed, maar ook met Age of Empires kan ik mij goed vermaken.

Hier loop je tegen het eerste probleem aan, deze spellen moet je downloaden. En de standaard ingebouwde netwerk kaart de AR9485wb-eg is echt een waardeloos stuk printplaat. Ik kan in mijn woonkamer geen hogere download snelheden behalen dan 2MB en dan zit ik welgeteld 6 meter van mijn router vandaan met slechts 1 muur er tussen. Op het moment dat ik mijn bluetooth aanzet crasht de kaart. Wat een ongelooflijk k**ding zeg! Die gaat er zo snel mogelijk uit, hier kom ik later nog op terug.

Na de installatie van de laatste Nvidia drivers en de games natuurlijk het uitproberen, ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.
Oude games
De wat oudere spellen kan ik op hoge/hoogste settings draaien en lopen erg soepel, voordeel is vaak ook dat je deze niet via internet speelt dus heb ik ook geen last van de brakke netwerkkaart.
Need for Speed Hot Pursuit, Dirt 3 en Age of Empires draaien op hoge Full HD settings met 45+ fps.
Nieuwe Games
De draadloze netwerkkaart die standaard met de laptop is geleverd geeft zo'n slechte verbinding dat ik Overwatch en Battlefield 1 niet normaal over de wifi kan spelen. Die heb ik in eerste instantie aan de kabel gespeeld. Na het vervangen van de kaart voor een Intel Centrino Advanced-n 6205 is het prima te doen.

Overwatch
Deze pakt uit zichzelf de juiste instellingen om de game soepel te laten draaien. Gelukkig vraagt deze niet extreem veel van het systeem en is het te spelen op 1600*900 met de meeste grafische settings op medium. Hier haal ik stabiel 50 tot 60 fps.

Doom 2016
Dit was een grotere uitdaging en moest ik de grafische settings heel erg ver terug schroeven om het nog een beetje speelbaar te krijgen. Duidelijk merkbaar dat de game niet geoptimaliseerd is om op een oudere Nvidia kaart te spelen. 1280*1024 met alle settings op low of uitgeschakeld en dan was het nog steeds lastig om de 30fps vast te houden. Ik heb deze game dan ook maar links laten liggen en zal hier op een later tijdstip nog eens wat dieper in duiken. Misschien kan ik met andere drivers hier nog een beter resultaat behalen.

Battlefield 1
Aangezien deze game grafisch heel wat in huis heeft was ik er niet gerust op dat dit uberhaupt ging draaien. Maar wat schetste mijn verbazing, de frostbite engine werkt heel erg goed. Natuurlijk moest ik een flink eind terug in de settings, maar zeker nadat ik de windows Xbox streaming en Cortana heb uitgeschakeld loopt het al een stuk beter. Met de onderstaande settings haal ik 40 tot 60 fps.

De Hardware

Standaard
In de standaard configuratie is de laptop niet echt heel erg goed, echter de meest voelbare upgrade een SSD is vaak al uitgevoerd als je deze laptops 2e hands overneemt. De standaard harde schijf is leuk als tweede schijf voor de opslag van documenten, muziek en films. Deze moet dan wel in een HDD caddy geplaatst worden in de plaats van de dvd-rw.

Toetsenbord
Ik moest wel even wennen aan dit toetsenbord na de overstap vanaf de HP Elitebook. De Asus heeft iets meer weerstand op de toetsen en de fysieke knoppen zijn kleiner. Daarentegen is de travel weer iets groter en is er een numpad aan toegevoegd. Doordat er nu ook een numpad op zit is er hoogstwaarschijnlijk gekozen voor kleinere toetsen om alles passend te krijgen maar wel de afstand tussen de toetsen te bewaren.
Na een paar dagen moet ik toegeven dat ik het een erg prettig toetsenbord vind om mee te typen en voelt het erg natuurlijk aan. Als je erg grote handen hebt zou ik persoonlijk kiezen voor een 15.6 inch zonder numpad, zodat je grotere toetsen hebt.
Touchpad
De touchpad vind ik heel goed, lekker responsief en met de juiste drivers van Asus werken alle Windows 10 gestures ook. De knoppen steken niet uit de touchpad maar zijn slechts met een kleine markeringsstreep te onderscheiden. En dat draagt zeker bij aan de goede looks van de laptop.
Door de drivers van Asus te gebruiken doen behalve de gestures, de toetsenbord verlichting het ook, dus dat is absoluut een aanrader om te installeren.
Scherm
Het scherm is een Samsung 156HT01-201 LCD 15,6 inch paneel, met een resolutie van 1920*1080. Dit scherm draait op 60hz en het betreft een 141 Dpi mat paneel.

Tot nu toe heb ik er alleen binnen mee gewerkt en bevalt het prima. Het scherm heeft een hoge helderheid, al moet ik wel zeggen dat als deze te hoog staat (boven de 80%) ik last van mijn ogen krijg. Binnen heb ik het scherm op dit moment op ongeveer 30% helderheid staan en dan is het totaal niet belastend voor mijn ogen.
De kijkhoeken zijn behoorlijk goed, het kleurverval vanuit gekke hoeken valt erg mee. Als mijn vriendin naast mij zit mee te kijken aan de eetkamer tafel kan ze goed zien wat ik aan het doen ben. Vergeet niet het is een laptop, dus tenzij je werkt met een los toetsenbord zal je altijd recht voor het scherm zitten.

Gamen gaat lekker met dit scherm, ik heb voor de vergelijking de laptop even bij mijn desktop gezet om daar een vergelijkingstest te kunnen doen.
Aan de desktop hangen 2 schermen een 27 inch Asus ROG Led paneel als main en een 24 inch LG lcd paneel als tweede scherm.
De laptop zit er qua kijk comfort tussen in en dat is eigenlijk wel logisch. Het Asus scherm is pas een jaar oud en heeft bijna net zoveel gekost als toen deze laptop nieuw was, de LG is al een jaar of 5 oud was een aanbiedingsding van de Mediamarkt. Ook de responsetijd ligt er tussen in, en ook is dit gezien de leeftijd wel aardig te plaatsen.
Geluid
Zoals ik al eerder in de review even kort heb aangestipt ben ik zeer tevreden over het geluid. Na de overstap van de HP Elitebook was ik helemaal verbaasd over de kwaliteit er van. Boven het toetsenbord twee speakers met een mooie afwerking in het afdekpaneel en zoals bij alle N-series van Asus een losse subwoofer.
Als deze is aangesloten geeft de laptop een vol geluid en is heel prettig om te gamen of een film te kijken. Ook gaat het geluid behoorlijk hard, wat niet altijd nodig is, maar wel prettig dat het kan.
Nadeel is ook meteen weer die losse subwoofer die het formaat van een koffiemok heeft en je dus altijd apart mee moet slepen.
Aansluitingen
De laptop is voorzien van 4 USB 3.0 aansluitingen waarvan er aan elke zijde twee zijn geplaatst.
Verder is er een HDMI en VGA (Dsub) aansluiting te vinden om een tweede monitor of TV aan te sluiten. Ook kan er door middel van WIDI verbinding gemaakt worden met een extern scherm.
Naast verbinding via Wifi kan de laptop ook aan de kabel gehangen worden. Asus heeft er voor gekozen om de behuizing over deze aansluiting door te laten lopen met een geveerd klepje. Hiermee zit de stekker stevig vast wat op zich erg handig is als je een UTP stekker hebt waar de clipjes van zijn afgebroken. Op deze manier schiet de stekker er niet zomaar uit.
Voor audio is er de reguliere koptelefoon en microfoon aansluiting te vinden en natuurlijk de aansluiting van het subwoofertje. De stekker van de sub is expres wat kleiner gemaakt en heeft een andere kleur gekregen zodat je hier niet per ongeluk een ander apparaat op aansluit.
Tot slot is er nog een aansluiting voor geheugenkaarten en een kensingtonslot. Deze heb ik beide niet uitgeprobeerd.
Upgraden
HDD naar SSD
Zoals gezegd is de eerste upgrade die je wil uitvoeren in een oudere laptop de harde schijf vervangen voor een SSD. Als je geluk hebt is dit al gedaan, anders is dit voor een paar tientjes te realiseren. Tevens heb ik al een 1 tb HDD in caddy klaarliggen met mijn documenten er op, deze is direct voor de DVD-rw in de plaats gekomen.
Werkgeheugen
De standaard 6gb voldoet in veel situaties niet meer, al is er nog prima mee te werken in Office of voor het standaard internetten. Echter heb ik nog een set van 2 x 8gb 1600Mhz liggen dus die is er meteen in gekomen. Een grote stap vooruit en als je er goedkoop aan kan komen zeker een aanrader.
De draadloze netwerkkaart
Dit is wel echt een pijnpunt van deze laptop. De standaard AR9485wb-eg kaart is echt waardeloos. Niet alleen haalt deze op geringe afstand van de router al geen hoge snelheden meer, ook is deze kaart bepaald niet stabiel te noemen. Op het moment dat ik de geïntegreerde bluetooth activeer heeft deze kaart de neiging er de brui aan te geven.

Ik heb deze tijdelijk vervangen met een Intel Centrino Advanced-n 6205 die ik nog heb liggen en mijn downloadsnelheden zijn meteen verdrievoudigd.
Ook het gamen gaat nu goed, zonder haperingen en stotterende verbinding. Nadeel is wel dat ik nu even geen Bluetooth meer heb.

Naar aanleiding van de vele goede reviews online van de Intel Dual-band wireless 7206 AC heb ik die besteld als vervanging. Dan heb ik mijn bluetooth weer terug en ben ik voorbereid op de toekomst met ondersteuning van wifi AC.
pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

De Conclusie

Dit is een leuke laptop voor tweakers die niet schromen om de boel los te trekken en hier en daar wat dingen te vervangen. Zeker als je al wat hardware op de plank hebt liggen om de Intel i7 3630qm en de Nvidia GT 750m aan te vullen kan je hier een leuke en goedkope gamelaptop van maken. Ik ben ook zeer tevreden over de geluidskwaliteit, het subwoofertje geeft een mooie aanvulling.

Zoek je gewoon een leuke multimedia laptop, dan is het plaatsen van een 128gb SSD en een andere netwerk kaart eigenlijk al genoeg.

Tweedehands zijn ze voor leuke prijzen te krijgen al is het dan wel zaak om te zoeken naar een laptop die altijd met liefde is behandeld. Immers wil je ook wel een laptop die er nog mooi uitziet, maar met een beetje geduld kom je deze vanzelf tegen.

Edit: 15-01-2017 afbeeldingen toegevoegd en een uitgebreidere hardware beschrijving.

Heb jij ook een Asus N56VV-S4069H?

Proficiat dat is de juiste keuze, om voor een beperkt budget maximale prestaties te verkrijgen.
Voor niet te veel geld een mooie upgrade.
Past die netwerk kaart ook in een N750J ASUS laptop?
Had er zelf nog niet aan gedacht die te vervangen.
mijn kleine Acer is ook sneller met een oudere WIFI kaart.
En heeft die ook de 5 Mhz mogelijkheid die mijn Asus niet heeft?
en ik neem aan dat je dan ook de bijbehorende driver moet installeren, of werkt het hardmatig direct ?
Goedemorgen,

Bedankt, tot nu toe ben ik heel tevreden met de laptop. En voor een beperkt budget toch kunnen gamen op de laptop is een aangename verrassing.

Volgens mij past de 7260 AC ook in de N750J al raad ik je aan om deze gewoon even open te schroeven en er zelf een blik op te werpen. Vergeet niet Youtube en Google zijn wat dat betreft je beste vriend _/-\o_ , er is altijd wel iemand anders die het al eerder heeft open geschroefd om het binnenwerk te bekijken. Ook vind je hier op Tweakers.net bijvoorbeeld deze review productreview: Asus N750JV-T4090H review door larsje waar iemand anders je al voor is geweest met het vervangen van de netwerk kaart.

Wat betreft het vervangen en knutselen aan laptops is het niet veel anders dan je Lego van vroeger. Zolang niet alles aan elkaar is gesoldeerd is het een bouwpakket van aan en in elkaar geklikte of geschroefde onderdelen.En kan het dus ook weer uit elkaar...... :9
Het enige nadeel is dat de handleiding nu niet zo duidelijk is en je vaak zelf wat meer moet uitvogelen.

Veel succes met het vervangen, je zal zien dat het niet al te veel voorstelt. En voor een paar tientjes heb je ineens een stuk meer plezier van je draadloze netwerk.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb die laptop al eens open gemaakt om er een 500 Gb SSD bij te plaatsen
En ook de 8 Gb naar 16 Gb memory te vervangen.
Toen ook foto's gemaakt van het inwendige.
En daarom vroeg ik je dat dus, mijn WIFI kaartje ziet er dus fysiek hetzelfde uit als die jij geplaatst heb.
Alleen ASUS wil niet dat je de achterzijde verwijdert denk ik, ik heb alle mogelijke gereedschap thuis, maar moest voor de ASUS toch echt nog een heel aparte Torcks schroevendraaier kopen.