Asus N750JV-T4090H

Specificaties 17,3" • 1920x1080 • 1TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus N750JV-T4090H Review

larsje 13 mei 2014, laatste update op 13 mei 2014, 1.122 views

Asus N750JV-T4090H

Pluspunten

• Design
  • bouwkwaliteit
  • mat scherm en full hd
  • usb 3.0 poorten
  • plaats voor 2x hdd

Minpunten

• wireless kaart is echt slecht
  • geluid is niet zo mooi als voorgaande N series

Na veel plezier beleefd te hebben aan mijn vorige laptop asus N71JQ-TY002X Wilde ik wat nieuws. Mijn oude laptop deed het nog steeds goed afgezien van de accu. Na de vele revieuws van verschillende haswell laptops gelezen te hebben en met name de vooruitgang in zuinigheid. Ben ik mijzelf gaan oriënteren op een nieuwe laptop.
Mijn eisen lijstje was:
  • Redelijk spelletje kunnen spelen (dota, civ V, Mass effect, WOT. COH2), Full hd scherm, stevige behuizing en goed geluid.
De laptops die in aanmerking kwamen waren:Uiteindelijk is mijn keuze de asus N750JV geworden. Dit vanwegen de aluminium behuizing en de toen relatief lage prijs met de geleverde specs.

Deze laptop is het grotere broertje van de asus N550 de verschillen zijn klein de twee voornaamste zijn: 17,4 inch beeldscherm en plaats voor 2 hdd's

Eerste indruk

het eerste dat opvalt bij deze laptop is dat er weer een tas bij zat. Dit is niet nieuw voor asus. Ik heb ooit een asus A7D gehad en hier zat ook een tas in de doos. Er zijn ook andere fabrikanten die dit aan bieden (bto, xodd en bij sommige Dell laptops). Niet echt een deal maker dus. De verpakking is sober. Laptop in antistatische hoes en adapter. Hier is meteen mijn eerste tegenvaller. De kabel die meegeleverd is bij de adapter is erg kort. Net te kort voor mijn gebruikelijke werk plek. Voor de rest wat handleidingen en poets doekje en klittenband om als kabel binder te gebruiken. Grote afwezige is weer de herstel cd,s of iets dergelijks.
*start rant* Kan er een fabrikant opstaan, die bij zijn pc's een recovery usb stick gaat leveren? :( Dan heb je als consument tenminste wel de volledige schijfruimte tot je beschikking. En niet zo'n herstel partitie met bloatware en OS. |:( *end rant*
Positieve punten van de laptop die meteen opvallen zijn:
  • - stevige schanieren
  • - mooie lichtgevende toetsten met redelijk wat travel
  • - mat scherm _/-\o_ .
  • - De laptop voelt solide aan en ziet er gesloten ook mooi uit.
Negatieve punten die meteen opvallen zijn:
  • - Aardig aan het gewicht door de aluminium behuizing
  • - toutchpad voelt gammel en blijft haken bij klikken
Eerste keer opstarten

Bij de eerste keer opstarten kreeg ik de gebruikelijke vragen. en tot mijn verassing begon windows meteen met updaten. Windows 8 heeft een totaal ander uiterlijk, maar met wat tweaks is het werkbaar (inmiddels 8.1 wat een verbetering) Wat mij meteen opviel was de kleine hoeveelheid bloatware vergeleken met de vorige laptop en de geringe opdringerigheid ervan. _/-\o_ Het scherm is echt een verbetering in vergelijking met het glanzende scherm van de N71. Kleuren komen mischien niet zo fel meer over. Daar staat tegenover dat je kunt werken met zonlicht op je scherm. Het ontbreken van touch is in de modern ui wel lastig. Persoonlijk gebruik ik de modern ui niet dus is het voor mij geen gemis.

De eerste tegenvaller

De eerste echte tegenvaller van de asus N750JV is wel het geluid. Ondanks het verkoop argument van asus dat dit toch de beste speakers voor een laptop zijn. en het label van Bang & Olufsen dragen. Ben ik het hier niet mee eens. De plaatsing is verkeerd voor goed en vol geluid. de speakers staan naar beneden gericht en alle vier aan de voorkant. Wie dit verzonnen heeft weet ik niet. Maar de geluidskwaliteit leid hieronder. Daarnaast zijn de speakers erg slecht in vergelijking met de N71. Met sub woofer aangesloten veranderd het geluid. Echter haalt het bij lange na niet de kwaliteit van de N71JQ-TY002X. De N71 laptop had vol geluid en presteerde goed over het gehele bereik van lage naar hoge tonen. Bij de N750 blijft het geluid erg schel zelfs met de subwoofer aangesloten. de subwoofer is gewoonweg niet goed in het produceren van de lage tonen. Door de plaatsing van de speakers ben je verplicht de laptop op een harde ondergrond te zetten. tafelkleed en andere zachte materialen dempen onmiddellijk het weerkaatste geluid.
hier een link naar youtube video met voorbeeld van muziek afspelen op de N750JV http://www.youtube.com/watch?v=IA99sjBvM0Y

Software

Zoals reeds gezegd weinig bloatware. De gebruikelijke asus tools en wat antivirus software. Eigenlijk heel goed. Weinig opsmuk voor een snel systeem. Top gedaan asus _/-\o_

Hardware

de basis uitrusting is in mijn ogen goed maar kan beter. Ik zou geen tweaker zijn als ik geen extra eisen had :P . Ik heb inmiddels de laptop open geschroefd (let op! Torx schroeven) en de wd black 500 GB schijven eruitgehaald en er tweemaal de: WD Black WD7500BPKX ingezet. Een ssd snelheid is voor mij minder belangrijk dan de opslag capaciteit. Ook heb ik de belabberde wireless kaart vervangen voor een: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth. Wat een verademing is dit kaartje zeg. Met de oude kaart had ik vaak disconnects en bagger bluetooth. Het intel kaartje doet het perfect (revieuw hiervan volgt). Het is een uitdaging qua drivers (ook hier heb ik mijn wensen ;) ). Maar nu werkt alles als een zonnetje. Al met al is de basis uitrusting in orde. (i7 4700HQ, Nvidia 750m, en 2 hdd's) echter grote min punten zijn de wireless kaart en de afwezigheid van een caching ssd (er lijkt wel een poort hiervoor te zijn op het mb).

Games en video afspelen

Door het hd scherm ziet alles er net wat scherper uit dan de vorige laptop. Na een paar uur gamen voelt de laptop nog steeds niet heet aan. Dota en company of heroes 2 zien er mooi uit op hd resolutie en normale gedetaileerd heid. (de fan blaast dan enthousiast)
De videokaart is geen monster kaart qua prestaties maar goed genoeg voor mijn wensen.

Wat positief opvalt is dat ik nu wel een film kan kijken op de accu. Na iets meer dan 3 uur houd de laptop er mee op. Het geluid met subwoofer is redelijk voor de meeste films. echter blijft het behelpen zoals ik al eerder schreef.

Je krijgt in mijn mening Bang for the buck. Goede specs afgezien van wireless en geluid. De laptop is geen game monster. En door het relatief hoge gewicht is het ook geen laptop die je even meeneemt.
Wat is het dan wel? het is en goede desktop replacement waarop je simpele tot medium eisende games op kunt spelen. Weer een goede multimedia laptop van ASUS met helaas wel twee flinke missers.

Heb jij ook een Asus N750JV-T4090H?

Eerste wat ik altijd is mijn Logitech Z305 aan de laptop hangen voor een beter geluid ;)

Jammer dat Asus en ook de meeste anderen, geen optie om een SSD ipv van een harde schijf te monteren bij aankoop.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 13 mei 2014 15:51]

Gaarne commentaar of aanvullingen
Vraagje over de AC 7260 die je ingebouwd hebt. Haal je daar de snelheden mee die het kaartje aan kan (866 zo uit mijn hoofd). Omdat de orginele wifi alleen 2.4ghz ondersteunt vroeg ik me af of de wifi antenne die ingebouwd zit ook die 5ghz op kan pikken.

Als ik voor mijn router een nieuwe antenne wil staat daar altijd uitdrukkelijk bij voor 2.4 of 2.4 en 5 ghz geschikt.

Ik hoop dat je me hier op antwoorden kan! dit is namelijk mijn struikelblok om voor deze ASUS te gaan.
ik heb deze laptop nu bijna een jaar en heb de volgende upgrades gedaan:

half size mini pci-e ssd ingebouwd van 128GB nu heb ik dus twee schijven en 1 ssd
wifi kaart: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

het is nu een veel beter laptop dan bij aankoop. door de mini pci ssd waarop windows 8 staat start hij in 3 seconden op en voelt hij responsief.

Jammer dat er geen grotere pci halfsize ssd zijn want de gewone msata past niet in deze machine.

mochten er nog vraagen zijn gaarne reactie.