Specificaties iOS compatibel en 34,2g - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Apple Watch Series 2 (Sportbandje, 42mm) Grijs (Zwart) Review

DeNachtwacht 2 januari 2017, laatste update op 19 februari 2017, 4.443 views

Apple Watch Series 2 (Sportbandje, 42mm) Grijs (Zwart)

Anderhalf jaar na de eerste Watch, laat Apple met de Series 2 zien dat een smartwatch geen gimmick is maar echt een nuttige toevoeging. De Series 2 heeft voor sporters veel potentie, maar het ontbreekt nog wel aan apps. Niet-sporters zijn goedkoper uit met de gelijktijdig uitgebrachte Series 1.

Pluspunten

• goede accuduur
  • steeds meer nuttige apps
  • luxe en degelijke uitstraling
  • handige schermnotificaties
  • Siri op de smartwatch

Minpunten

• prijzige accessoires
  • work-out app is nog niet af
  • geen sleep tracking

November 2016 had ik een Nokia Lumia 925 en een Microsoft Band 2 en leefde nog lang en gelukkig, totdat... ja totdat de Microsoft Band 2 discontinued werd en er nog steeds geen goed Windows 10 Mobile alternatief voor mijn Lumia 925 beschikbaar was. In een opwelling had ik dus een iPhone SE aangeschaft, en toen ik een reclame voor de zwemfunctie van de Apple Watch Series 2 zag, begon het ook daar te kriebelen. Toen ik vervolgens voor mijn defecte Microsoft Band 2 mijn geld terug kreeg, was de beslissing voor het kerstkadootje van dit jaar snel genomen. Nog diezelfde donderdagmiddag vloog ik naar de Apple Store in Den Haag waar nog precies één 42 mm Space Grey op voorraad zou zijn. En jawel, ik had mazzel: kerst 2016 kon nuttig worden besteed met het spelen met mijn tweede smartwatch.
De review is half februari aangescherpt op basis van meer ervaring én de nieuwste watchOS 3.1.3

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Apple_Watch_official_logo.svg BOUWKWALITEIT EN AFWERKING
Het aanschaffen van een Apple Watch begint natuurlijk met design: hoe wil je dat je nieuwste aanwinst in de sieradendoos eruit ziet? De eerste knoop om door te hakken is die van de maat: 38 mm of 42 mm is om de pols een behoorlijk verschil, en de kleinere is niet automatisch de maat voor vrouwen. Het is echt persoonlijke smaak. Ik heb in de winkel verschillende versies om gehad, en ook ge-experimenteerd met diverse bandjes. Uiteindelijk ben ik voor 42 mm gegaan omdat deze i.c.m. een leren bandje (van Fohuas) bij mij vrij smal viel. Zowel Amac als Apple heeft altijd pasmodellen op voorraad: een keertje passen en er een nachtje over slapen is bij zulk duur speelgoed een aanrader. Als ik alleen had geprobeerd met het originele sportbandje, was ik voor de 38 mm gegaan, dus ik raad een pasbeurt iedereen aan! Belangrijk detail, aldus de verkoper van Apple: er is geen verschil in batterijduur tussen de 38 en 42 millimeter. Dit 'broodje aap' zwerft al tijden over het internet, maar omdat de 42 mm ook een groter en dus meer energieverbruikend scherm heeft, heft dit het voordeel van de grotere batterij op.

Zijn we er dan al? Nee, natuurlijk niet, een Apple Watch kiezen is een ingewikkeld en delicaat proces :+ . Stap twee is de kleur en het materiaal. Ik ben uiteindelijk voor het instapmodel gegaan: de aluminium Space Grey. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar tot ¤900 extra uitgeven voor een andere buitenkant om dezelfde hardware vind ik het niet waard. Buiten de mooi/niet mooi discussie om valt op dat ook de Space Grey-editie aanvoelt als een degelijk sieraad. De Digital Crown zit stevig in het kastje: het is de kwaliteit die ik van Apple gewend ben. De bevestiging van horlogebandjes is degelijk; tegelijkertijd gaat het wisselen van bandjes makkelijk en snel. Het touchscreen tot slot, voelt goed aan maar het zou mij niet verbazen als hier wel krassen in komen. Nu, na een kleine twee dragen is er zowel op de kast als het scherm nog geen blusje te zien, maar het blijft oppassen geblazen. Opladen en wisselen tussen bandjes (sport en overdag) zorgt ervoor dat er veel potentiële val-momenten zijn; het is aan te raden jezelf daar heel scherp op te houden. Ik heb mezelf meteen aangeleerd het bandje alleen af te doen als ik in mijn slaapkamer op bed zit omdat ik daar vloerbedekking heb. Eénmaal viel het horloge namelijk uit mijn hand op het parket; een flinke klap en gelukkig geen schade, maar dat wil ik niet nog een keer.
Zoals we van Apple gewend zijn is de doos luxe, maar het had ze gesierd als er een extra horlogebandje was meegeleverd. Sinds watchOS 3 en de Series 2 zet Apple flink meer in op sport & activity tracking.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Apple_Watch_official_logo.svg BEELDKWALITEIT EN ACCUDUUR
Een mooi kastje en bandje is natuurlijk niets waard als het scherm zelf er niet goed uit ziet. Hier maakt Apple zijn naam waar; zelfs op lage helderheidsstand ziet het scherm er prima uit. Natuurlijk vallen hierbij vooral de diepe zwartwaarden op: bij OLED is zwart echt zwart. Dat de horlogeplaten (watch faces) niet door anderen dan Apple ontworpen kunnen worden, vind ik nu eigenlijk wel prima hoewel het misschien gewenning is. Ik kan me voorstellen dat sommigen dit een nadeel van Apple vinden. Hetzelfde geldt voor de notificatiegeluiden op de watch. Wil je hier de Rocky intro graag horen, dan is het helaas pindakaas. Misschien slaat het gesloten ecosysteem van Apple hier door; wat is er op tegen als mensen zelf hun beltonen of horlogeplaten kunnen kiezen?

Over de batterijduur kan ik kort zijn onder watchOS 3.1.3: ver boden de 18 uur waarmee Apple adverteert. Na een lijstje battery saving tips doorgewerkt te hebben, haal ik zo'n 3 dagen uit de batterij. Hierbij komt de watch 's ochtends van de lader, gaat hij de daaropvolgende 2 nachten op de batterijspaarstand, en overdag natuurlijk in normale modus. Door de haptics op medium, de prominent haptics uit, de schermhelderheid op laag, en de background app refesh uit te zetten heb je in vier snelle stappen de grootste winstpakkers. Wie de background app refresh aan laat staan, weet zich verzekerd van apps die op de achtergrond constant blijven draaien en dus snel opstarten. Voor mij weegt het voordeel van (flink) meer batterijduur echter zwaarder. Bij de Gamma drie seconden wachten tot Stocard geladen is, waar mijn voordeelpas mee op het watchscherm te voorschijn komt, vind ik niet zo'n probleem. Ik kom toch zelden bij de Gamma; daar ga ik niet dagelijks 3 uur batterijduur voor inleveren. Belangrijk detail is trouwens dat actieve complicaties op je horlogescherm wél op de achtergrond blijven draaien. Ik heb zelf de temperatuur, mijn herinneringen, de datum en de agenda in het scherm staan. Deze apps laden dus ook altijd meteen; laten dit nu ook de meest gebruikte zijn. Kortom; een dikke 9 voor de accuduur dankzij watchOS 3.1.3!
Mijn watchface met de tijd, Agenda, Activiteit en datum.Je activiteit wordt op 3 manieren gemonitord: calorieverbranding, de tijd die je actief bewogen hebt, en de tijd die je gestaan hebt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Apple_Watch_official_logo.svg ERGONOMIE EN ACCESSOIRES
Apple raadt aan het bandje zo om te doen dat je het horloge nog wel over je pols kan verplaatsen, zodat er wat lucht op de huid kan komen af en toe en het bandje niet knelt. Het horloge voelt lekker om de pols en er zijn ook geen scherpe randjes die irriteren. Ook niet onbelangrijk voor mensen met metaal-allergie is dat de onderkant van élke Apple Watch keramisch is om huidirritatie te voorkomen. Ik had hier zelf vroeger met de oude Casio's wel last van; tot op heden merk ik van de Apple Watch vrijwel geen irritatie; het blijft bij een iets rodere huid.

In de categorie "jammer joh" vinden we de accessoires die je voor je bandje moet kopen. Omdat je een duur horloge ook niet wil blootstellen aan goedkope imitatiekabels, heb ik ¤38,95 afgetikt voor een origineel Apple 30 cm oplaadkabeltje voor onderweg. Een idioot bedrag, en dan valt dat nog mee als je het vergelijkt met de bedragen die Apple wil hebben voor de originele bandjes en oplaadstands. Gelukkig biedt AliExpress hier uitkomst: voor minder dan ¤10 zijn hier veel bandjes met hoge userreviews te koop die tienduizenden keren gekocht zijn . Er zijn zoveel reviews omdat de Series 2 dezelfde bandjes gebruikt als de oude serie: na 1,5 jaar zijn slechte bandjes er echt wel uitgefilterd. Ook laadstations zijn hier voor veel normalere prijzen te vinden. De houten standaard die ik gekocht heb voor ¤7, vind je op Bol.com voor ¤19. Wie bang is voor krassen, kan hier overigens ook dunne beschermkapjes kopen voor ¤2,50. Nu ik inmiddels mijn dock, twee horlogebandjes en een buckle (bandjesconnector voor één bandje die met zilveren buckles geleverd werd) via AliExpress flink gebruik, kan ik zeggen dat dit wel een uitkomst is. Alle producten bevallen tot nu toe prima, het enige dat ik uiteindelijk niet gebruik is de protector. Maar alle spullen zijn goed, en voor de prijs zou ik het zeker niet laten.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Apple_Watch_official_logo.svg FEATURES EN SOFTWARE
We weten allemaal: het gaat om het innerlijk, niet het uiterlijk ;) . De Apple Watch mag er dan nog zo mooi uit zien, hoe bruikbaar is de software? Is zo'n smartwatch niet gewoon een hebbedingetje? Hoewel ik mijn mening over watchOS 1,2 en 3 uit reviews haal, kan ik wel stellen dat watchOS 3.1.3 is zoals het meteen had moeten zijn. Er zijn nog steeds kinderziektes en missende onderdelen, maar in de basis is het een prima OS als ik het vergelijk met mijn oude Microsoft Band 2. Het bedieningsscherm is simpel, en wie goed de tijd neemt om de online gebruikershandleiding van Apple door te nemen, merkt al snel dat de Apple Watch echt geen hebbedingetje is en handige functies herbergt. Tijd om eens dieper de software in te duiken.

Siri
De sleutel tot een smartwatch die handiger werkt dan een smartphone is spraakherkenning; hier heeft Apple dan ook zichtbaar veel tijd in gestoken. Wie de Siricommando's goed kent haalt daar veel voordeel uit. Navigeren, Whatsapp berichten sturen, agenda's en wekkers inplannen, een taxi bestellen via Uber; eigenlijk alles kan worden opgeroepen. Soms is dit nutteloos, soms best handig, maar vooral bij reageren op berichten en emails is het echt ideaal. Voor de andere nieuwe invoermethode in watchOS 3 Scribble, die zo groots werd aangekondigd, geldt weer het oude smartwatchprobleem. Waarom gaan priegelen op zo'n schermpje als je je smartphone kan pakken? Met Siri is dat anders: berichten dicteren gaat snel en soepel zolang je niet te snel praat; de telefoon blijft vooral hierdoor vaker in de broekzak zitten. Ook het zetten van een kookwekker of iets toevoegen aan je agenda of boodschappenlijstje gaat hierdoor ineens een stuk makkelijker. En laten we eerlijk zijn: ook de verbaasde blikken van omstanders in de supermarkt als je tegen je horloge praat maken het de moeite waard }:O.
Je telefoon ergens stevig neerzetten, en tegen Siri op je horloge roepen: maak een foto! In dit geval was een droste-effect nog nooit zo makkelijk te maken... Microsoft Translator werkt op de watch al aardig.

Navigatie
Een andere innovatie van de smartwatch: de weg naar huis kwijt raken wordt nagenoeg onmogelijk. Navigatie-opties werken namelijk verrassend goed; zelfs in de auto is het werkbaar. Op de pols wordt de afstand tot het volgende kruispunt of afslag op de snelweg weergegeven, en wie verkeerd rijdt wordt on the fly via een alternatieve route de goede kant op gestuurd. Dit gaat via de GPS van je telefoon, zodat ook de Series 0 en 1 ermee kunnen werken. Toch is dit op je smartwatch minder handig dan navigeren met je telefoon in een carkit. Het navigeren op de Apple Watch werkt wel goed bij fietsen of wandelen:: in een stad loop je zo in 1x de goede kant op. Of je ziet in één oogopslag welke winkels, musea of coffeeshops :Y) in je buurt zijn. Voor ons Hollanders is het wel jammer dat er nog geen officiële fietsmodus is in Apple Kaarten, maar het werkt met de wandelmodus nagenoeg hetzelfde. Vanaf nu wijst de Apple Watch je dus de weg!

Sport & gezondheid
Met de gezondheids- en activiteitsapp is Apple flink aan het inzetten op de markt van activity tracking en sportanalyse. Dat gaat goed en minder goed. De nieuwe Breathe app herinnert je een paar keer per dag aan een ademoefening en dit werkt verrassend leuk als je er even de tijd voor neemt. Even scrollen aan de Digital Crown voor de meditatieduur en gaan met de banaan; het ontspant echt! Het grootste gemis op de Apple Watch is echter sleep tracking; de geruchten zijn dat Apple deze voor watchOS 4 aan het ontwerpen is. Laten we hopen dat ze het goed doen, want in de normale "horlogemodus" is er nog een ander nadeel in bed: tijdens je slaap wordt nogal eens ongewild een app opgestart of het scherm geactiveerd. Noodgedwongen zet ik hem nu dus op batterijbesparingsmodus; mooier zou natuurlijk zijn als apple dit even goed aanpakt en voor de nachtmodus alle zaken die 's nachts niet nodig zijn uit zet, zodat ook de batterij bespaard blijft.

De Work-Out app: hardlopen
Hardlopers zijn doodlopers, zeggen ze wel, maar niet met een Apple Watch ;). Inmiddels heb ik zo'n 15 keer gerend met de Apple Work-Out app. Zeer positief is de zeer snelle GPS-fix; het zoeken is zelfs letterlijk niet te merken. Ook tracken van je run gaat prima, en op je iPhone kan je daarna mooi de statistieken inzien. Maar het is wel duidelijk dat de Work-Out app nog in ontwikkeling is. Wil je intervaltrainingen kunnen invoeren en uitvoeren, dan zul je op dit moment nog met 3rd party apps aan de slag moeten. Ook zijn er kleine bugs; als je pauzeert tijdens het rennen, blijft de pace (aantal minuten voor 1 kilometer) doorlopen. Tot slot ontbreekt ook nog softwarematige support voor de wel aanwezige barometer, waardoor je watch geen verschil ziet tussen rennen in de bergen of op een vlakke polderweg. Een tip voor de starters: neem óók met een Series 2 de eerste keer je iPhone mee. Met de barometer die hierin zit kunnen ook hoogtemetingen worden gedaan en wordt de calorie-meting efficiënter.

De Work-Out app: zwemmen en fietsen
De Work-out app werkt voor zwemmen een stukje beter; het is erg mooi te zien dat zonder GPS een accurate meting wordt gedaan van je afstand. Je geeft de lengte van het zwembad op, en via meting van je handbewegingen ziet de Watch precies hoeveel baantjes je zwemt, en zelfs met wat voor slag je bezig bent. Leuk! Maar: lastig is weer dat je tijdens het zwemmen niet op het scherm kan kijken hoe je in de tijd zit. Op zijn minst zou een melding van de tijd ééns in de 10 baantjes bijvoorbeeld erg prettig zijn; nu is het gissen of je goed op koers ligt. Dat is gelukkig anders voor de fietsers: de tijd, hartslag en je pace (km/h) wordt netjes en helder afleesbaar weergegeven. Ook hier is de GPS fix goed en snel, maar ook voor fietsers die iets met intervaltrainingen of pauzes doen is de Work Out app nog niet handig. Slordig is ook dat de automatische pauze die bij het hardlopen netjes aangaat, met fiets nog niet werkt; vervelend en onlogisch want zowel op de fiets als met je hardloopschoenen moet je soms wachten voor een rood stoplicht.

Het is dus jammer dat Apple in de reclames groot inzet op serieuze sporters maar de Work-out app nog her en der steken laat vallen. De eenvoud en het gemak van de app zijn een pluspunt, maar er is nog wel verbetering nodig. Wie het horloge echt wil gebruiken als serieuze sporttracker moet denk ik nog even geduld hebben met de Series 2. De software gaat al behoorlijk de goede kant op, maar we zijn er nog niet...
Met de Breathe app wordt je dagelijks herinned aan je Mindfullness momentje...De Work-Out app voldoet prima voor de basis, maar erg uitgebreid is het nog niet.

En verder?
Het valt op dat er zowel door Apple als door anderen steeds meer nuttige zaken worden bedacht voor het horloge. De klantenkaarten op je horloge werden al even genoemd (Stocard), en zodra ING of andere banken Apple Pay gaan ondersteunen kunnen de Apple Watch bezitters met hun horloge gaan betalen. Jammer hierbij is dat het voor Nederland waarschijnlijk ver weg is.... de banken hebben geen zin de kosten te betalen die Apple voor hun betalingsdienst vraagt. Gelukkig kun je bij de meeste banken (rabo, ing) al wel je saldo checken op de pols. Voor je camera heb je geen los afstandsbedieninkje of vriendelijke voorbijganger meer nodig: zet je telefoon ergens stevig neer en je apple watch bepaalt wanneer je klikt. Of wat te denken van je lichten of de thermostaat bedienen via je horloge (HomeKit)? Ook Microsoft doet goede zaken door je horloge als afstandsbediening voor Powerpoint in te zetten, en als vertaalmachine: via Translator kun je op je pols iets Nederlandstalig inspreken en dit vervolgens in een andere taal laten voorlezen. Het werk vrij aardig, zolang je niet te ingewikkelde zinnen spreekt. Je merkt het misschien: het aanbod van echt nuttige zaken groeit. Tussen de vele 'onzinnige' apps die gewoon hetzelfde doen als op een smartphone (maar dan omslachtiger) komen er steeds meer echt handige features bij.
Met Stocard spaar je ruimte in de portemonnee door je voordeelpassen op te slaan. Nadeel: de AH bonuskaart scant achter de kassa!Even snel je saldo checken op de pols met de ING app.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Apple_Watch_official_logo.svg CONCLUSIE
Na bijna drie maanden met het horloge kan ik dus wel zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben. Waar ik mijn Microsoft Band al miste als hij weer eens ter reparatie was, had deze toch ook nog serieuze nadelen. Qua hardware zit het met de Apple Watch echt goed: waterdicht én gps, een mooie, stevige case en een ruim aanbod aan accessoires. Over watchOS zelf ook veel lof: notificaties die je op je watch bekijkt, verdwijnen netjes op je telefoon, de software is snel, en de accu gaat ruim genoeg mee voor drie volle, actieve dagen als je snachts in de batterijbesparingsmodus gaat. Als je watchOS 1 omschrijft als peuter, watchOS 2 als kleuter, watchOS 3 als puber dan is watchOS 3.1 met recht een adolescent. Je merkt aan alles dat het bijna volwassen is, maar er is nog wel het één en ander dat ontbreekt. De Work-Out app is nog te mager voor serieuze sporters en eigen beltonen of horlogeschermen zijn niet mogelijk. De gezondheidsapp verdient nog finetuning maar het grootste gemis voor velen zal toch wel een gebrek aan ingebouwde slaapdetectie zijn. Het zijn punten waar Apple nog serieus werk te doen heeft. Pas watchOS 4 zal dus echt volwassen zijn.

Toch wil ik behoorlijk positief eindigen, dankzij de vele nuttige functies die een Apple Watch tegenwoordig heeft. Zolang je de Apple Watch niet hebt, mis je hem niet, maar zodra je hem hebt, wil je hem niet meer missen. De bovenstaande lijst toont aan dat de smartwatch steeds handiger wordt, en die lijst zal nog wel groeien. Apple laat overtuigend zien dat de smartwatch toch geen gimmick was; mijn oude Microsoft Band viel nog wel in die categorie. We moeten wel concluderen dat dit vooral aan watchOS 3.1 ligt en niet aan de nieuwe, dure smartwatch. Dat maakt het moeilijk om te zeggen of de Series 2 nu echt een aanrader is. Wie geen GPS of waterdichtheid nodig heeft, doet zichzelf en de portemonnee een plezier met een Series 1. Tel daarbij op dat de sportfuncties van watchOS 3.1 nog niet volwassen genoeg zijn om fanatieke sporters een Series 2 te laten aanschaffen. Conclusie: de Series 2 is nu voor niemand nog interessant? Zo negatief wil ik niet afsluiten; ik heb er op basis van de groei van watchOS het afgelopen jaar vertrouwen in dat Apple deze zaken recht gaat zetten. De smartwatch wordt volwassen in 2017!

Tot slot nog een lijstje met handige sites die ik gebruik:
Tips om meer uit watchOS 2 te halen(werkt ook voor wOS 3.1)
Gebruikersreddit over Apple Watch
Handigste Siri commando's
Goed forum met gebruikerservaringen en tips
Meest verkochte accessoires op AliExpress (lange levertijd, maar goedkoop en betalen met iDeal!)
Haal meer uit Force Touch tips

En een workaround om bijna alle problemen (sync issues, batterij die snel leeg loopt, berichten die niet binnen komen, apps die niet op de watch te zien zijn) op te lossen ;) :
0. verwijder & herinstalleer apps die het niet doen van telefoon en watch. Probleem niet opgelost
1. Herstart je Watch én iPhone. Probleem niet opgelost?
2. Koppel Watch los in de Watch app op je telefoon, herstart je watch en iPhone, en koppel opnieuw.

Heb jij ook een Apple Watch Series 2 (Sportbandje, 42mm) Grijs (Zwart)?

Mooie review! Vanaf nu heb ik de Stocard app ook op m'n Apple Watch, thanks ;)
Mooie review, snap dan ook absoluut niet waarom mensen dit +1 raten, je krijgt van mij een +3.

Kwa prijs is bijvoorbeeld een Sony Smartwatch goedkoper, zijn op de Apple nu functies die je op de Sony (of Galaxy Gear) niet hebt?
Dank je, ik vind het moeilijk om te beoordelen omdat ik nooit een andere smartwatch dan de Microsoft band heb gehad. Belangrijk bij de Apple watch is natuurlijk dat je ermee kan zwemmen (waterdicht) en gps, beide zijn niet goedkoop om in te bouwen. Ik denk dat als je een Samsung Gear S3 koopt, dat het redelijk vergelijkbaar is, maar het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van persoonlijke smaak (design) en van hoe vaak het besturingssysteem geüpdatet wordt.

Een tip sowieso is om te googelen naar best smartwatches 2016, dan kun je al snel zien wat wel en geen aanraders zijn. Bijv: https://www.wareable.com/...smartwatches-in-the-world

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 9 januari 2017 22:53]

Goede en informatieve review die meer over de ervaring zegt dan alleen maar het bespreken van specs.

Ik heb zelf nu 1,5 week de Apple Watch (Nike+ space grey) en ik kan me goed vinden in je ervaringen. Wel heb ik geen ervaring met de workout app aangezien ik Runtastic gebruik icm mijn telefoon (en dat weer icm een couch to 5k app).
Dank je, specs herhalen die je toch overal kan vinden probeer ik altijd expres te vermijden dus goed te zien dat dat wordt opgemerkt ;)
De "matige work-out app voor serieuze sporters" valt best mee. Het voldoet prima voor de gewone gebruiker. Voor de meer eisende gebruiker is er Record van Under Armour

Een mooi alternatief voor Stocard is FidMe, deze gebruik ik met grote regelmaat.

@DeNachtWacht: Ik interpreteer deze minpunt als een verwaarloosbare minpunt. De app die ik noemde is een gratis app met heel veel mogelijkheden. Daarmee vind ik persoonlijk dat deze minpunt komt te vervalen ;)

Wie onder welke categorie past, kan ik niet beoordelen ;)

[Reactie gewijzigd door iMars op 3 januari 2017 14:11]

Ik snap je kritiek niet helemaal. Gewone gebruikers is toch een andere categorie dan serieuze sporters? Of moet ik dat wat explicieter omschrijven?

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 3 januari 2017 13:59]

Dat is toch ook precies wat hij zegt? Voor de serieuze sporter voldoet de app niet.. En dan zeg jij "het voldoet prima voor de gewone gebruiker" en noem je vervolgens voor serieuze sporters een third party app....
Klopt wat je zegt,...
Wat ik met mijn reactie bedoelde is meer dat ik het niet een minpunt vind (in mijn ogen) omdat de app die ik noemde, zoveel kan, dat in mijn ogen bijna ieder sport wel erop kan.
Als je Sleep Tracking wil, wanneer ga je je horloge dan opladen? Overdag?
Kost twee a drie uurtjes, eens in de twee dagen even tijdens het avondeten en als je voor de tv hangt, of als je onder de douche staat. Dat doe ik nu al en dat doet iedereen met een sleeptracker als Microsoft Band 2, Fitbit, TomTom etc. Die dingen moeten altijd een keer worden opgeladen dus moet je het beste moment kiezen. Overigens gaat je iPhone dan nog steeds door met bewegingsdetectie.
Bedankt! Ik zit er zelf ook nog naar te kijken, maar kon geen reviews vinden van de Apple Watch nu watchOS 3 er is en er ondertussen veel meer toepassingen voor zijn dan bij Launch!
Mooie review en bedankt voor de accessoire-tips! Nu nog een winkel die de Nike+ modellen op voorraad heeft...
Goeie review! Zit al een tijdje te twijfelen om een Apple Watch aan te schaffen. En denk dat ik nu toch maar een keer een winkel binnenloop, in plaats van online te bestellen.

Thnx!
Zo'n horloge is m.i. ongeschikt voor sleep tracking. Te log. Wil je alsnog tracking dan zou ik eerder een los apparaatje nemen die de gegevens kan verwerken in mijn iPhone / iWatch.

Daarnaast weet je al snel genoeg of je goed geslapen hebt of niet, als je wakker wordt!
Strava komt in Q1 2017 met een native Apple Watch app.
Zo te lezen nog altijd een (te dure) gimmick. Wat een Microsoft Band ook is.
Nee, hij wordt in 2017 niet volwassen. Gezien de dalende verkopen is de smartwatch al bijna dood.
Excuses voor de negativiteit, maar het is niet anders.