Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone SE 64GB Grijs Review

DeNachtwacht 27 december 2016, laatste update op 3 januari 2017, 4.593 views

Apple iPhone SE 64GB Grijs

Een degelijke smartphone die mij i.c.m. een stevige case het oude Nokia gevoel terug geeft: degelijk, doet wat hij moet doen, en met een fijne accuduur. Wel jammer is dat het scherm en de belkwaliteit wat achter bijft.

Pluspunten

• super batterijduur
  • super snel
  • super veel features voor een goede prijs
  • super camera in deze prijsklasse

Minpunten

• kijkhoeken en kleurweergave scherm
  • camera valt in donkere situaties wat tegen
  • 16 of 64gb geheugen; 32 of 128 was anno 2017 meer bij de tijd geweest

Komend vanaf een Nokia Lumia 925, ben ik toch maar overgestapt op iOS. In deze review beknopt mijn ervaringen, waarbij ik niet in herhaling ga vallen met allerlei specificaties die je toch op de apple site kan vinden, maar juist minder belichte zaken probeer aan te stippen.

http://www.myistore.co.na/wp-content/uploads/2016/05/iPhoneSE_Blk.png Features, design, bouwkwaliteit en afwerking
Zomaar in een opwelling had ik ineens een iPhone SE in mijn broekzak zitten toen ik de T-Mobile Shop uit liep. Ik ging alleen even kijken had ik mezelf beloofd, maar omdat mijn Lumia 925 toch wel echt aan zijn eind zat, was ik in eens overstag. Normaal ben ik nooit zo van de snelle aankopen, dus het was des te spannender of ik achteraf geen spijt zou krijgen.

Na een maand gebruik bevalt de iPhone prima als het gaat over features. 4G+ is het enige dat opvalt door afwezigheid; verder is elke moderne communicatieverbinding aanwezig. Apple heeft voor het design gekozen voor de veilige optie door de behuizing van de 5(S) te kopiëren, maar dat stoort mij niet. Het vier jaar oude design blijft mooi om te zien. En: met een goed hoesje eromheen heb je ook wat bouwkwaliteit betreft een goede keus, met als bijkomend voordeel dat deze bij de Chinese vrienden van Aliexpress of Gearbest tegen een habbekrats zijn aan te schaffen omdat elk hoesje voor de iPhone 5 of 5S bruikbaar is. Het kleine nadeel van een wat ouder design wordt daarmee eigenlijk een ontzettend groot voordeel; er zijn al veel accessoires verkrijgbaar en die zijn ook nogal vaak behoorlijk goedkoop.

Een ander merkbaar voordeel is de snelheid. Ik durf zelfs te stellen dat dit in dagelijks gebruik de snelste iPhone is die er te krijgen is. Waarom? De A9 processor uit de iPhone 6S presteert natuurlijk sowieso vergelijkbaar in een SE. Maar door de flink lagere resolutie hebben de GPU maar ook de CPU het flink minder druk in de SE. Het is dus sowieso sneller dan de 6S, maar zelfs de iPhone 7 heeft zoveel meer pixels aan te sturen dat deze in diverse taken (bijv. browsen of gamen) door de SE verslagen wordt.

Wel valt me in negatieve zin de belkwaliteit wat op; komend van een Lumia 800 en 925 valt toch op dat de iPhone hier niet sterk in is. Mijn stem klinkt wat verder op de achtergrond, en is wat doffer, ten opzichte van de Lumia, aldus de meest gebelde contacten. Hetzelfde geldt voor de speaker in de iPhone zelf; je hoort mensen iets minder helder dan ik gewend was.

http://www.myistore.co.na/wp-content/uploads/2016/05/iPhoneSE_Blk.png Accuduur
Om bij Nokia te blijven; ik ben bij de iPhone SE gekomen omdat ik graag weer terug wilde naar de lange batterijduur van mijn Nokia E71. En inderdaad: in batterijduur blinkt de iPhone écht uit en herleven oude tijden. Even online een lijstje battery saving tips doorwerken, en daarna wordt het nagenoeg onmogelijk om de SE binnen een dag leeg te krijgen. Ik zelf heb met redelijk normaal gebruik altijd nog zo'n 50%-60% accu over aan het eind van de dag, en ook twee dagen heb ik al een aantal keer zonder problemen gedaan als dat even beter uit kwam. Niet onbelangrijk is daarbij dat er ook een Apple Watch (zie hier de review) aan het toestel gekoppeld is en bluetooth dus altijd aan staat.

Ik denk dat als je echt voorzichtig bent, 3 dagen prima haalt, en wie gaat backpacken in de wildernis kan er denk ik met gemak 4 dagen uit halen als je de telefoon in de 2G modus zet. En omdat de lange accuduur komt door het kleine en zuinige scherm, en niet door een grote batterij, kun je met een accublok van 20.000MAh in de rugtas op wereldreis letterlijk weken vooruit. Kortom; de goede accuduur is zéker geen verkooppraatje!

http://www.myistore.co.na/wp-content/uploads/2016/05/iPhoneSE_Blk.png Scherm
De grootste tegenvaller wat mij betreft is het scherm. Dat zit hem niet in het formaat; de overstap van 4,5" naar 4" ging mij prima af en het is ook gewoon een stuk makkelijker omdat je eindelijk weer alles met één hand kan bedienen. Bijkomend voordeel is dat de telefoon, zelfs met de stevige Otterbox Symmetry case, in mijn zak een stuk compacter is dan de Lumia 925. Het maatje bevalt dus wel, en hoewel het jammer is dat er voor 2016 nog een best forse boven- en onderrand op de telefoon zit waar geen scherm zit, is ook dat nog wel te overkomen. Het echte nadeel zit erin dat de kijkhoeken en kleurweergave van het scherm gewoon niet bij de tijd zijn. Ik snap dat Apple zoveel mogelijk design van de 5S heeft overgenomen om kosten te besparen, maar het beeldscherm van de 6S of de 7 naar 4" snijden en in de SE behuizing duwen had dit toestel voor mij perfect gemaakt. De retina resolutie is nu prima, pixels zijn niet zichtbaar, maar qua kleurweergave zie je gewoon dat het scherm gedateerd is. Zeker als je de telefoon zo'n 3 jaar wil gebruiken, zoals ik, gaat dat op een gegeven moment natuurlijk parten spelen. Zonde!

http://www.myistore.co.na/wp-content/uploads/2016/05/iPhoneSE_Blk.png Gebruiksgemak, stabiliteit en betrouwbaarheid
Wat dit betreft bevalt de iPhone prima; het is een verademing om van de Windows Store naar de App Store over te stappen. Niet alleen vanwege het aantal apps, want ik gebruik vooral snelkoppelingen naar websites ipv apps, maar puur omdat veel gewoon beter werkt. Whatsapp bijvoorbeeld biedt meer functionaliteit dan onder W10m; hetzelfde geldt voor ING en ABN Amro, Duolingo en eigenlijk elke andere app die ik onder W10m al had. Zelfs de eigen Microsoft apps (Outlook, Powerpoint, Word, Onedrive) werken allemaal béter dan wat ik op Windows 10 Mobile gewend was. Ik heb dus niet eens zozeer meer apps geïnstalleerd, maar alles dat ik al had, werkt mooier. Vastlopers heb ik nog niet gehad, en ook iOS zelf is moderner dan ik had gedacht voor ik overstapte. Tussen Siri en Cortana merk ik qua functionaliteit weinig verschil; wel biedt Apple natuurlijk ondersteuning voor de Nederlandse taal en locatie-functies. En laat dat nu toch wel erg makkelijk zijn: "waar is de dichtstsbijzijnde kapper" levert een mooie snelle routebeschrijving op de kaart op, terwijl dit onder Cortana vaak niet werkte omdat dit soort zaken alleen in de U.S. en U.K. beschikbaar waren.

http://www.myistore.co.na/wp-content/uploads/2016/05/iPhoneSE_Blk.png Beeldkwaliteit opname: de camera
De camera van de telefoon heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen, maar ziet er an sich prima uit. Voor van de prijs van de SE mag je sowieso niet klagen; de kwaliteit is ten opzichte van telefoons in deze prijsklasse onovertroffen als ik de reviews mag geloven, en daar sluit ik me volmondig bij aan. Foto's overdag, en dan met name buiten met goed zonlicht, zien er prima uit. De mogelijkheid om HDR foto's te schieten en 4K te filmen, is erg fijn op de toekomst gericht. Ook mooi voor bijvoorbeeld sportopnames is dat je nu tot maar liefst 240FPS (720P) slow-motionbeelden kan filmen. Zeker dit soort functies kun je in deze prijsklasse bij concurrerende toestellen echt vergeten. Met een 4 inch scherm lijkt het wat onzinnig, sterker nog: de kleuren zien er op je iPhone zelf minder mooi uit dan op je PC, als je de foto's in de cloud op slaat. Maar juist daarom is het fijn dat er op de camera niet bezuinigd is: wie over 10 jaar terug kijkt naar zijn of haar foto's op een pc, gebruikt dan die iPhone natuurlijk niet meer.

In donkere situaties echter valt de kwaliteit wat tegen: hier is mijn Lumia 925 met 8 resolutie camera nog superieur aan de iPhone SE met 12 megapixels. Juist hier valt dit wat tegen; met zo'n goede camera overdag zou je verwachten dat de techniek inmiddels zo ver gevorderd zou zijn dat ook de nachtmodus van de 4 jaar oude Lumia 925 inmiddels overtroffen zou zijn. Helaas: het blijkt dat Nokia op dit punt dus daadwerkelijk ver voor de troepen uit liep in 2012 toen ze de beruchte Lumia 1020 op de markt zetten. Bij nacht kunnen ze daar anno 2016 nog steeds niet aan tippen bij Apple.

http://www.myistore.co.na/wp-content/uploads/2016/05/iPhoneSE_Blk.png Prijs en conclusie
Over de prijs kan ik simpel zijn; het is een goede deal. Voor dit bedrag krijg je een mooie telefoon, die snel is en van alle moderne gemakken voorzien, en een prima camera. Helaas is het niet helemaal perfect; voor deze prijs had Apple wat mij betreft wel een moderner 4" scherm in kunnen bouwen. Als je nu ¤150 extra neerlegt, heb je een iPhone 6S met niet alleen een groter, maar ook veel mooier scherm. Wat mij betreft had dit scherm in een 4 inch formaat voor deze prijs dus ook in de SE moeten zitten.

De andere nadelen; iets minder goede foto's bij nacht, en de wat mindere belkwaliteit ten opzichte van mijn good old Lumia, wegen wat mij betreft iets minder zwaar. Het is voor mij nagenoeg een perfecte telefoon omdat ik een compacte telefoon wilde met vooral goede accuduur; voor alle apps pak ik mijn iPad Pro wel. Voor iedereen die beeldkwaleit en schermformaat dus wél belangrijk vindt, is een iPhone 6S of 7 wat mij betreft wel de betere keus. Eindoordeel: 3.5 ster, maarja dat kan niet, dus dan rond ik hem toch naar beneden af vanwege het helaas toch wat matige scherm. Maar verder: toptoestel!

Heb jij ook een Apple iPhone SE 64GB Grijs?

Meer advertenties

Ik ben wel benieuwd welke ('veel meer') functies de iOS versie van Whatsapp heeft die de WM10 versie niet heeft? Kan tot nu toe weinig ontdekken eerlijk gezegd.
WhatsApp web ondersteuning, meer mogelijkheden om privacy settings te doen, koppelen van WhatsApp aan Facebook. Verder vind ik de interface overzichtelijker.
Sterker nog Whatsapp Web was eerder op Windows Phone beschikbaar dan op de iPhone. WhatsApp is een van de weinige apps die goed doorontwikkeld worden op Windows Phone.
WM10 had ook web ondersteuning toen ik mijn 930 nog had begin dit jaar.
Hmm misschien ontbrak dat bij mij omdat de lumia 925 op een gegeven moment geen systeemupdates meer kreeg? Maar dat is wel vreemd dan, want vrijwel alle apps bleven wel gewoon updaten.
Nee hoor, jouw 925 gaat dit ook zeker ondersteunen. Op mijn 920 heb ik althans ondersteuning ervoor.

Interessante review verder!
Ik ben onlangs overgestapt naar android vanaf WM10. Wat een verademing. De snelheid, interface, extra functies zoals zoeken, de snelheid waarmee de galerij wordt geladen vanuit whatsapp, etc. etc.
Zoveel beter dan windows.
Eeuwig zonde van het scherm inderdaad, had er ook een maar vanwege het scherm geretourneerd.
Zag er qua contrast en kleur hetzelfde uit als de Moto E van mijn vriendin...

Toch blijft hij lonken vanwege het ideale formaat, de looks en de prestaties. Vind de 6S toch iets te groot en zonder case te glad. De SE kan prima zonder case vind ik. Misschien dat ik het nog eens probeer...

Qua gesprekskwaliteit gaat niets de "oude" Nokia's evenaren, onovertroffen op dat gebied.

[Reactie gewijzigd door Frans74 op 27 december 2016 21:03]

Laten we eerlijk zijn je krijgt het weer terug in de vorm van langere accuduur, maar ik had idd graag 5% accuduur ingeleverd in ruil voor een mooier scherm...
Nou, de resolutie an sich vind ik wel prima, maar wat hogere contrastwaardes hoeven niet perse op je accu in te teren lijkt me. 800-1 past gewoon niet bij zo'n dure telefoon.

Maar goed, het is wat het is. Laten we blij zijn dat er, specwise, überhaupt nog een fatsoenlijke 4 inch telefoon wordt gemaakt. De laatste der Mohikanen...
Sja. precies de reden dat ik ervoor gegaan ben en geen spijt van gehad. Zodra je zelf aan het scherm gewend bent zie je die wat mindere kwaliteit niet meer, maar de voordelen blijf je des te meer houden. Zeer snel en responsief, lange accuduur, mooie foto's en films, bediening met één hand...
Ik heb zelf het 16Gb-model. Een zeer herkenbare review (goed geschreven btw). Ik vind het scherm eerlijk gezegd goed genoeg: het stoort mij niet. Is het wat je mag verwachten in deze prijsklasse? Nee, een Samsung A3 voor de helft van het geld doet het daar tig keer beter.

Vind ik het een goede aankoop? Het schuurt nog steeds. Ik kom vanaf een BB Passport. Blackberries (had daarvoor een Z10) blinken uit met typen en OS10 blijft een super OS. Bij Apple (zakelijk gebruik ik een 6) is het toetsenbord vrij belabberd (een instap Lumia van 6 tientjes loopt er rondjes omheen) en IOS is minder gebruiksvriendelijk dan OS10. Daar staat de uitermate goede APP-store van Apple tegenover, de kwaliteit van de apps, security en privacy (minder dan BB, maar een stukken beter dan Android) en support tegenover.
Een degelijke smartphone die mij i.c.m. een stevige case weer het oude Nokia gevoel terug geeft: degelijk, doet wat hij moet doen, en met een fijne accuduur. Wel jammer is dat het scherm en de belkwaliteit wat achter bijft.
Nokia (of beter gezegd: het Nokia-gevoel) is echt enorm overhyped. Prima telefoons voor die tijd hoor, maar telefoons van anno 2016 zijn vrijwel allemaal vele malen steviger en hebben ook een betere accuduur. Schermen die snel bekrasten, krakende achterkantjes, slechte toetsenbordjes, stof achter het scherm, accu's die na een jaar vervangen konden worden omdat ze nog maar 30 minuten meegingen, oplaadstekkers die alleen onder een vreemde hoek contact maakten om op te laden, allemaal problemen die veelvuldig voorkwamen bij Nokia's. Niets om je voor te schamen, andere telefoons waren ook niet beter, maar Nokia's waren gewoon niet zo goed als iedereen zich denkt te herinneren.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 30 december 2016 17:10]

Echt wel. Ik kon een nokia in een emmer goudband laten vallen, hem eruit vissen en dan ermee bellen. Ik heb nog nooit een nokia stuk laten vallen. Da's echt niet overhyped, hoogsten heeft het meer met de nieuwe smartphones te maken maar de oude mobiele telefoons waren gewoon veel steviger en handzamer.
Ik ben ook op zoek geweest naar een handzaam kwaliteitstoestel, en kwam uit op de SE en de A3.
Na het lezen van talrijke reviews in met name Duitse tijdschriften, ben ik toch uitgekomen op de A3, omdat dit metalen toestel meer en beter beeld geeft voor minder geld. Verder heeft een rol gespeeld dat de accu tegenwoordig meestal niet te vervangen is, reden genoeg om scherp op de prijs te letten om zo te komen tot een redelijke afschrijving. Ps mijn ervaring met apps is dat je gewoon een stuk of wat van de populairste van dezelfde soort moet uitproberen, dan maak je goed gebruik van een overvloed aan keus.
Ik heb er ook 1 ik vind het net als alle Apple telefoons die ik gehad heb, een hele goede telefoon ik vind het scherm prima en de foto's zijn ook goed. Waar ik wel moeite mee had, ik heb nooit een hoesje om de telefoon. Als je gaat bellen met de SE zonder hoesje, en je raakt met je vingers de zijkant (de antenne dus) dan stoort de telefoon als een gek en dat is ook bij bluetooth het geval. Nu heb ik er dus een hoesje omheen en nu is het wel goed. Ik vind dat dit bij een telefoon in deze prijsklasse absoluut niet voor mag komen.