Specificaties 3" scherm met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Creative Zen X-Fi2 8GB Zwart Review

marcel-o 10 november 2009, laatste update op 10 november 2009, 5.799 views

Creative Zen X-Fi2 8GB Zwart

Pluspunten

• Geluid is gewoonweg top!
  • Weegt nagenoeg niks.
  • Touchscreen(voor de heb)
  • geen extra software nodig!

Minpunten

• Touchscreen (reageert meer dan soms traag)
  • gemis aan knoppen(volume, navigatie)

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik zocht al tijden voor een vervanging voor de MP3- en fotofunctie van mijn telefoon.
Op m'n werk zag ik 2 weken geleden dan eindelijk de X-Fi 2 staan en ik mocht 'm een paar dagen lenen om te kijken(luisteren) of het is wat ik zoek.

En jawel, ik was meteen verkocht. Wat een geluid komt er uit en vooral als het X-Fi aan staat.

Wat i s X-Fi?

X-Fi werd al het eerst gebruikt in de X-Fi serie geluidskaarten van Creative.

De 24 bit Crystalizer chip herstelt de kwaliteit van de mp3 bestanden die verloren is bij het comprimeren. In theorie wordt dit gedaan door geavanceerde interpolatie technieken, in de praktijk is deze chip niks anders dan een multiband compressor. De hoofdfuncties is het verbeteren/verrijken van de lage en hoge tonen van het ingevoerde geluid. Andere functies zijn het modificeren van een vastgestelde lijst van frequenties om beter geluid te verkrijgen op meerdere soorten uitrusting zoals speakers en koptelefoons.
Wat er ook gebeurt is het volume digitaal versterken met ongeveer 3dB.
Nu hebben ze het aangepast tot zakformaat.

Ikzelf vond het goed vergelijkbaar met de loudness knop op de analoge audio van vroeger.
Het positieve verschil is dan ook absoluut te horen. Zelfs slecht opgenomen live optreden klinken stukke beter na het minimaal gebruik van de equalizer.
De equalizer zelf vind ik een nadeel hebben: het totale volume ook aangepast als er een van de balken boven het 0-punt wordt gesleept. Dus als je wat meer hogere of lagere tonen wilt, lever je wat volume in. Misschien dat dit ooit met een firmware-update wordt opgelost. Het kan ook zijn dat dit is gedaan om oversturing(kraken) te voorkomen. Dit kan goed kloppen want dit is mij nog niet gelukt.

Zelfs de interne speaker heeft een aardig geluid en kan dan ook goed als wekker gebruikt worden.

De besturing zelf:

Touchscreen.
Voordeel: Leuke gadget en als het ook eens snel mee zou werken kan je het toestel intutief bedienen.
Helaas is dit niet het geval. Ik heb het gevoel dat ik een klein 80-386 apparaatje in mn handen heb. Zo kan je het toestel niet snel bedienen zoals het bijvoorbeeld bij een I-pod kan. Hiermee bedoel ik dan het scrollen door de muziek of de instellingen. Hiervoor mis ik cht een aantal knopjes.
Ook de equalizer is hiermee niet makkelijk fine te tunen.
Een groot nadeel vind ik dat de volume regelaar via het touchscreen gaat, deze komt tevoorschijn door de enige aanwezige knop lang in te drukken. Erg onhandig.
Door foto's scrollen is wel weer snel en is leuk om te doen. als je snel een foto wilt laten zien.
Wat wl zo is, is dat de snelheid waarmee de foto's te scrollen, benvloed wordt door de omvang van de foto. Nou is dit schermpje niet zo heel groot dus de foto's kunnen verkleind worden voordat je ze op het apparaat zet.

Film afspelen heb 'k nog niet gedaan gewoonweg omdat dat niet mijn doel was. Ga ik uiteraard nog wel uitproberen.

Enige extra features in de software:
FM radio waarvan de koptelefoon de antenne is. Het ontvangst hiervan vind ik niet zo heel geweldig als je in huis bent. Onderweg is dit gewoon goed. er is ook een signaal metertje van 3 stappen aanwezig.
Er zijn 32 presets op te slaan, je kan automatisch laten zoeken maar je kan ook handmatig tunen.

Er zit een memorecorder op die in .wav opslaat. Geluid is netjes, de gevoeligheid van de microfoon is niet hoog en ook niet in te stellen.

Er zit een RSS reader op. Kan handig zijn om nieuw items te lezen in de trein. Deze laadt je in het apparaat met een programmaatje die op het apparaat staat. Dit vind ikzelf onnodig omdat diezelfde nieuwsitems met je mobiel online zijn te lezen.

De X-Fi instellingen.
Deze is, in tegenstelling tot z'n voorgangers, traploos in te stellen met een schuifbalk.
Er zit ook een balkje bij deze instellingen om de ruimte te verbreden. Wat de rede is om deze functie bij te voegen is mij onduidelijk, dit gaat ten koste van de geluidskwaliteit.

Zoals we gewend zijn van de Creative mediaspelers, zijn de extra geluidsinstellingen.
Er zijn voor ingestelde Equalizer settings en dit is uiteraard ook naar eigen smaak in te stellen.

wat extra dingen zijn de Agenda functie, contactpersonen, en takenlijst. Deze zijn ook in te stellen met een programmaatje wat op het toestel staat.

Er is ook een mogelijkheid om het toestel op een TV aan te sluiten voor het afspelen van foto's/films.

Als laatste komen we bij de cardreader.
De rede dat ik dit als laatste noem is omdat ik hier wat teleurgesteld over ben. Het inlezen gaat volstrekt traag. Als hier muziek op staat en je wilt het afspelen, moet je eerst via het menu naar de cardreader, Dan wordt deze ingelezen, daarna druk je op "muziek" en moet er een bibliotheek eengemaakt worden.
De eerste keer dacht ik dat dit permanent zou zijn. Dit is minder waar en moet elke keer gedaan worden. Ook bij het uitschakelen van het toestel "vergeet"hij waar hij is gebleven met afspelen.
Met het interne geheugen gaat dit allemaal goed.

Wat er wel even bij verteld moet worden is, is dat er geen extra software nodig is, waar Creative eigenlijk wl om bekend staat. Het toestel wordt herkend als massa opslag apparaat, als er een micro SD kaartje geplaatst is, wordt deze ook gezien als extra apparaat.

Bijgeleverd:

In-Ear koptelefoon met extra opzetstukjes, manual in veel talen en kort USB kabeltje.

Al met al een goed apparaat omdat het geluid top is, ondanks dat de bediening wat minder is.

-edit 1-
wat toevoegingen en dikke kopjes

Heb jij ook een Creative Zen X-Fi2 8GB Zwart?

Mensen, het schijnt dat het touchscreen d.m.v. een firmware update flink is verbeterd!! Dat houd dus in dat je normaal door de menu's heen kunt gaan, en dan het beeld vloeiender is.

Eerste versie:http://www.youtube.com/watch?v=Pn2VgkNz0B4
Tweede versie: http://www.youtube.com/watch?v=t51U8cUTFaQ
Derde versie van de firmware heb ik nog niet kunnen vinden op youtube, die is dan ook pas net uit.

X-fi 2 ftw!

[Reactie gewijzigd door Jazai op 19 november 2009 14:43]

Vet gedrukte kopjes alsjeblieft :o
En hoe zijn de bijgeleverde oordopjes tegenover een goede koptelefoon/goede in-ears?
EN krasgevoeligheid? is dat piano-lak zwart, zo ja hoe zit het met de vingerafdruk gevoeligheid? Touchscreen met pennetje of vingers?

Verder goede review:D

edit* wat vragen toegevoegd

[Reactie gewijzigd door opblaashaas op 10 november 2009 10:49]

De koptelefoon is de Creative ep630

De bediening gaat echt met de vingers, pen zou wel handig zijn voor het finetunen van de equalizer :P

krasgevoelig? ik heb hem 2 weken en er is nog geen kras te zien :)
Die nieuwste firmware is vet :D

Scherm/bediening is nog sneller.
Nieuwe achtergronden.

en!!
LUA applications!!!!. heb alleen nog niks gevonden wat werkt.
Alleen de bijgevoegde sudku :')
Nette review en goeie reacties. Ik ga vanavond deze MP3 speler kopen. I kzie dat de firmware ook een hoop verbeterd. Ik ga hem bij Mediamakrt kopen ik had nog 70E cadeau bonnen van MM :D
Hoe is het management van ID tags op deze speler? Kan je zoeken op artiest/album/nummer of moet je door een ellenlange lijst scrollen? En als je een liedje af speelt en je gaat weer terug, gaat ie dan terug naar de hele lijst of naar het desbetreffende album?
Op youtube staan enkele filmpjes van mensen die een demo geven. Hierin kon ik zien dat je muziek kunt selecteren op de gebruikelijke mp3 tags: arties/album/etc.
Of je terug gaat naar de hele lijst of naar het album; geen idee.
Ik heb die filmpjes gezien en ook al gevraagd in een review van de 16GB versie, die is gisteren geplaatst, maar deze gebruiker was er niet over te spreken. Jammer, het had een mooie speler kunnen worden maar het grootste probleem met spelers is het muziek management systeem. ID tags worden wel weergegeven maar je kan niet echt zoeken op specifieke dingen, je hebt dan gewoon de hele lijst met albums en daar moet je door heen scrollen en met 2000 nummers is dat geen pretje. De ipod is vooralsnog de enige speler die ik ken die een degelijk muziek management systeem heeft.
Het apparaat koop je dan ook alleen omdat hij goedkoper is en hij voldoet aan je wensen.

Zover ik heb gelezen zijn mensen er niet over te spreken omdat de touchscreen functie niet lekker werkt of (bij sommige mensen) al aan een 2de/3de zijn omdat hij steeds stuk gaat.
Wel heb ik gelezen dat het geluid & hoofdtelefoon van goede kwaliteit zijn waardoor ik eigenlijk hoopte ze de rest in firmware updates zouden aanpakken. Hoewel je het apparaat niet degelijker gebouwd krijgt door zo'n update.
Inderdaad, dit apparaat koop je omdat hij goedkoper is dan de iPod maar hij voldoet niet aan de wensen. Het is een experiment van Creative. Spaar verder voor een iPod. € 139,- uitgeven voor iets wat niet goed is betekent geld weg. Ben je duurder uit dan met een iPod.

Zoals ik al heb gezegd http://tweakers.net/produ...zen-x-fi2-16gb-zwart.html gebruik de laatste firmware versie niet want het wordt er niet beter op.
En omdat hij native veel meer formaten aan kan dan een iPod natuurlijk (inclusief divX)
Dit is mn eerste review :P
ik kan wel wat krietiek gebruiken denk k ...
Ik denk dat de foto waarop je alle onderdelen laat zien wat duidelijker kan. Daarnaast zijn er heel wat typefouten, misschien even een spellingchecker van bv. Mozilla Firefox' dictionary eroverheen gooien?

Toch een leuke review. Ik ben blij dat er ook hier weer positief gedaan word over de Crystalizer. Een vriend van me heeft laatst een X-Fi geluidskaart gekocht en vond dat die Crystalizer een groot verschil maakte.

Bedankt voor de review.
Misschien is het toch eens tijd dat ik een geluidskaart ga halen! ;)

EDIT: Zou je misschien in je review op kunnen nemen hoe de geluidskwaliteit is met andere koptelefoons? Ik heb een iPod gehad met bijgeleverde oordoppen en dan is het echt een wereld van verschil als ik mijn Stanton DJ Pro 2000 gebruik. Ben benieuwd hoe dat is bij de Creative Zen X-Fi2. :)

[Reactie gewijzigd door Gojira op 10 november 2009 14:29]

Kun je wat meer vertellen over geluidskwaliteit en voornamelijk die met verschillende bestandsformaten en met verschillende instellingen, ook een lijstje met jou instellingen. Lijkt mij wel zeer van belang voor deze mp3speler :D
Wat ik graag zou willen weten is of je ook songteksten bij de liedjes kunt doen. Ik heb alleen ervaring met iTunes en iPod maar dat ben ik meer dan zat =P Alvast bedankt!