Terratec Aureon Dual USB Review

frogger3d 7 november 2009, 4.363 views

Terratec Aureon Dual USB

Pluspunten

• goedkoop
  • ruisloos
  • supersimpele installatie (vista64, ubuntu)
  • makkelijk mee te nemen

Minpunten

• geen hardwarematige volume control
  • volume net iets te hard

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 5
Prima usb dongle die doet wat er belooft wordt! Ik luister op mijn werk altijd met koptelefoon (beyerdynamics dt 990pro) naar muziek en ik werd compleet gek van de ruis van de interne geluidskaart. Muziek klinkt goed (voorzover dat mogelijk is met mp3) op de aureon dual usb en zelfs op maximale stand geen ruis te horen en dat voor een vriendelijk prijsje. Installatie is een fluitje van een cent in vista64 en ubuntu, je stopt hem erin en hij is klaar om te spelen.

Een klein puntje is dat het volume wat hard is, ik zou liefst nog een paar lagere volume niveaus willen voor gebruik met koptelefoon.

• beyerdynamics dt 990pro
  • Linux AMD64

Heb jij ook een Terratec Aureon Dual USB?

wat ik me afvraag is of dat de optical out 5.1 digital surround (en dts etc) ondersteunt. Op elke site wordt het volgende aangegeven: "Optical digital stereo output".
Ik sluit m aan op mijn logitech z5500 setje, dus daar hoeft het niet aan te liggen. Na veel gegoogle ben ik eigenlijk nog niets wijzer geworden... Ik dacht trouwens dat digitaal geluid via spdif altijd 5.1 is? (bij bijvoorbeeld een dvd, uiteraard niet bij een mp3tje)

reden waarom ik dit vraag: de audio-ouput van mijn laptop is kapot gegaan. Hij ondersteunde altijd wel optical out (met mini-jackverloopje)

[Reactie gewijzigd door bazztard op 25 december 2009 15:24]

nee deze spdif output gaat via n 3.5m converter en je zult dus alleen stereo krijgen via optical, deze usb support dus geen dd of dts 5.1 (via passtrough lukt het niet met deze)

deze soundcard support zoizo geen dd/dts alleen stereo ookal via zon converter

en waarom optical gebruiken voor alleen stereo is ook maar stom.. gebruik dan n 3.5m > 2 tulp converter die je bijna overal in kan stoppen en veel goedkoper is

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 10 april 2011 14:34]

Dat is onzin.

TOSLink (De bekende 'vierkante' plug) en TOSLink mini (3,5mm jack) geven hetzelfde signaal door.

Er komt geen converter aan te pas. De punt van de jack connector bevat een kleine opening om het signaal door te geven.

Officeel ondersteunt S/P DIFF alleen PCM. Of passthrough gaat werking hangt af van de chip die erop zit. En de drivers die je gebruikt.

Er is grote kans dat het gewoon werkt. Reken niet op dingen zoals Dolby TrueHD etc. Dat kost veel meer bandbreedte dan in de S/P DIFF standaard zit. Maar het is mogelijk dat het wel kan.

En waarom optical gebruiken? Meeste versterkers zijn digitaal geworden. Door het signaal digitaal aan te bieden heb je geen conversie verliezen. Geen last van interferentie van andere signalen.
Ik heb er ook eentje gekocht (mijn moederbord zou standaard een insteekkaart moeten hebben voor audio, deze zat er niet bij toen ik hem kocht). Met mijn koptelefoon hoor ik inderdaad helmaal geen ruis, en ja, hij staat kei en keihard als je hem net inplugt.
De geluidskwaliteit kan ik niet zo veel over zeggen, m'n ouwe bord had ik altijd op m'n boxjes (die nogal brak zijn) aangesloten. Als ik m'n koptelefoon direct op het stickie aansluit kan ik iig het verschil horen tussen een film met hoge audio-bitrate en youtube filmpjes. Wat mij betreft is de kwaliteit goed. Hij werkt plug-and-play op 44100 Hz, je kan hem ook op 48000 zetten. De logitech-headset van m'n huisgenoot (een H330) wou maar tot 30000 Hz, dus zo vanzelfsprekend is dit blijkbaar niet.
Om maar even ghost dogs lijstje af te werken:
Algemeen: hij is een beetje dik, aan alle kanten, dus tenzij je een usb snoertje pakt (moet je maar net hebben liggen natuurlijk) heeft ie 2 poorten nodig.
Aansluitingen: analoog uit, analoog in, optisch uit, optisch in
Opnamekwaliteit: ik heb een sweex microfoon.
Drivers en support: plug'n play, zowel op windows, linux en mac (al heb ik die laatste 2 niet getest)
Featureset: Geeft geluid weer, that's it.
Weergave kwaliteit: waarschijnlijk beter dan mijn speakers/koptelefoon kunnen, geen ruis
Cpu belasting: 0% (itunes+stick op een q6600@400x7)
Prijs: 19 euro, gehaald bij komplett, is daar nu alleen uit het assortiment verdwenen.
Conclusie: doet wat het moet doen, oplossing voor mensen die last hebben van ruis. Als je al een goeie onboard zonder ruis hebt zal dit waarschijnlijk niets toevoegen.
Of voor mensen die poorten te kort komen (denk aan Macbook Pro 13" 2010, slechts 1 3.5mm ingang/uitgang)
of hackintosh waarbij de audio maar niet aan de praat te krijgen is
Erg korte review.
Probeer wat meer te vertellen over de verschillende punten, dan wordt de informatieve waarde een stuk hoger, want dat is nu vrij karig.
Ook foto's doen een hoop ;)
Wat voor verschillende punten dan? Het is niet zo alsof je een 300W versterker aan het testen bent op vervorming van geluid bij 250W.

Je wilt volgens mij alleen weten of er geen ruis in zit, want voor de rest maken ze toch allemaal gebruik van dezelfde chips made in china. Voor mij een prima review, want ik ga er een kopen op basis van dat er geen ruis in zit.
De punten die je bij een simpele beoordeling al invult, dus:
- Algemeen
- Aansluitingen
- Opnamekwaliteit (indien van toepassing)
- Drivers en suppor)
- Featureset
- Weergavekwaliteit
- CPU-belasting
- Prijs
En dan eventueel nog
- Conclusie

Als je elk van deze punten behandelt, wordt het een stuk uitgebreider en informatiever. Dan ook nog met kopjes werken maakt het ook een stuk overzichtelijker.
Foto's verduidelijken natuurlijk ook een boel. (A picture is worth a thousand words. ;))
Kijk verder eens naar andere reviews, zodat je een beetje een beeld krijgt van hoe echt goede reviews eruit zien, zoals bijvoorbeeld productreview: Auzentech X-FI Prelude 7.1 review door Thy King of productreview: Asus Xonar D2 review door -Elmer-

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 27 november 2009 12:11]