Asus RT-AC87U Zwart Review

ekimpadd 13 november 2016, 5.079 views

Asus RT-AC87U Zwart

Pluspunten

• Algehele kwaliteit
  • Snel
  • Interface
  • WIFI signaal

Minpunten

Wegens een verhuizing en de overstap naar Ziggo, ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe router. Een van mijn belangrijkste eisen was dat de router een goede WIFI prestatie moest leveren, vanwege het feit dat ik op dit moment in een appartementencomplex woon. Na lang twijfelen tussen de ASUS RT-AC87U en de ASUS RT-AC88U heb ik uiteindelijk gekozen voor de ASUS RT-AC87U. In deze review ga ik de punten bekijken waarom ik gekozen heb voor de ASUS RT-AC87U.

Unboxing
De doos is vrij stijlvol en op de achterkant van de doos is alle benodigde informatie van de router terug te vinden.

In de doos zit:
  • De router zelf
  • Voedingsadapter
  • 4 antennes
  • De handleiding
  • Installatie CD
  • UTP kabel van iets meer als een meter
Op deze foto zijn alle aansluitingen goed te zien.

Specificaties
De ASUS RT-AC87U heeft de volgende specificaties:
  • Poorten
    Gigabits WAN x 1, Gigabits LAN x 4, USB 2.0 x 1, USB 3.0 x 1
  • Netwerkstandaard
    IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, IEEE 802.11ac, IPv4, IPv6
  • Werkingsfrequentie
    2.4 GHz / 5 GHz
  • Datasnelheid
    802.11n : up to 450 Mbps
    802.11n TurboQAM : up to 600 Mbps
    802.11ac : up to 1734 Mbps
  • Encryptie
    64-bit WEP, 128-bit WEP, WPA2-PSK, WPA-PSK, WPA-Enterprise, WPA2-Enterprise , WPS support
  • Extra Features
    Traffic Analyzer, Adaptive QoS, AiProtection, Parental Control, Guest Network, VPN server, VPN client, Mac OS Backup, Enhanced media server, AiCloud, 3G/4G data sharing, Printer Server, Download Master, AiDisk file server, Dual WAN, IPTV support, Roaming Assist
Zoals hierboven te zien is, is dit een zeer complete router. Van de extra features gebruik ik op dit moment de VPN server, Guest Network, en Traffic Analyzer het meest. Vooral het hebben van een eigen VPN server is handig door al die openbare WIFI netwerken van tegenwoordig. Deze VPN server heb ik op dit moment op TCP port 443 staan, welke ook gebruikt wordt voor het HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) protocol.

Interface
Vroeger waren de interfaces van routers in het algemeen wat “technisch”. Dit is in de afgelopen jaren sterk verandert en zie hier het resultaat van de interface van de ASUS RT-AC87U. Deze is zeer modern, stijlvol, en makkelijk in gebruik.

Daarnaast is er voor de third party firmware liefhebber ook een ASUS variant. De ASUSwrt-merlin software is een third party alternatief die gemakkelijk te flashen is, of zoals ze zelf zeggen: “ASUSwrt-Merlin is an alternative, custom version of that firmware. Developped by Eric Sauvageau, its primary goals are to enhance upon the existing firmware without bringing any radical changes, and to fix some of the known issues and limitations, while maintaining the same level of performance as the original firmware.”

Verbinding
Zoals ik in de inleiding al aangaf, woon ik op dit moment in een appartementencomplex. Net als velen heb ik dus ook het probleem dat er een enorm aanbod is aan WIFI netwerken. Dit is ook goed terug te zien in bovenstaande screenshot van de WIFI Analyzer op 2.4 GHz. Op dit moment zijn er dus +/- 20 andere WIFI routers/versterkers/etc in mijn omgeving.

2.4 GHZ
Een belangrijke eis aan mijn nieuwe router was dus “een goede WIFI prestatie”. Na een paar testen bleek dat de ASUS RT-AC87U prima functioneert op de 2.4 GHz band ondanks al het WIFI verkeer in mijn omgeving.

Leuk bijkomend feitje: Door al het testen ben ik er ook achter gekomen dat de snelheid op mijn mobiel niet boven de 100Mbps uitkomt op de 2.4 GHz band door de hardware in mijn telefoon en dat het dus niet aan de hardware van de router ligt.

5 GHZ
De ASUS RT-AC87U functioneert uitstekend op de 5 GHz band en tikt bijna het maximum van 300Mpbs van mijn verbinding aan.

De ASUS RT-AC87U is een erg prettige router die veel extra's bied ten opzichte van andere routers. Daarnaast is de router erg snel, heeft het een prettige interface, en een sterk WIFI signaal. Het enige nadeel dat ik zou kunnen noemen is de prijs van deze router. Dus als je een nieuwe router wilt en deze router past binnen jouw budget, dan raad ik hem zeker aan.

Heb jij ook een Asus RT-AC87U Zwart?

Heb je geen Wifi Analyzer screenie van de 5GHz? Verder een erg mooie review vriend!
Bedankt! Nee, ik heb geen screenshot van de 5GHz band. Wel weet ik dat er 3 tot 4 netwerken actief waren op 5GHz.
Ik heb de router ook, en zou hem 4 sterren geven. Ik vind dat hij nogal veel stroom vreet / warm wordt. Ook als er niet veel traffic op het netwerk zit. Iets betere power saving zou welkom zijn.
Ieder zijn mening. Ik heb het stroomverbruik en warmte niet gemeten, dus kan daar ook niets over zeggen. Daarnaast zou ik het niet raar vinden als hij bij mij warm wordt, omdat ik altijd een vpn server, gast netwerk, en traffic monitoring aan heb staan.
Dit is inherent aan de hardware, alle wat steverige routers worden warm? Ik kan me ook niet voorstellen dat er vergelijkbare routers zijn die het zelfde bieden en veel minder verbruiken.
Pak dan gelijk deze https://us.hardware.info/...results-power-consumption en dan zul je zien dat wat ik zeg stiekem toch wel een klein beetje klopt. 2 of 3 watt gaat natuurlijk nergens over.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 16 november 2016 17:23]

De Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500 is misschien zuiniger, maar als ik de tweakers reviews mag geloven is hij toch echt minder in de prestaties (slechte opstarttijd & traag):
pricewatch: Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500
Zit er nog veel verschil in bijvoorbeeld op zolder staan, andere kamer, in de tuin etc? Ik ben namelijk op zoek naar iets nieuws omdat ik in de woonkamer perfect signaal heb, maar in de slaapkamer is het volledig ruk.
Goede vraag! Ik heb een appartement met maar één verdieping en kan dit dus niet echt testen.

Ik heb nog wel wat tips:
- 2.4GHz is een drukke frequentie. Op 2.4GHz zitten bijvoorbeeld bluetooth apparatuur, babyfoons, magnetrons, alarm systemen en draadloze audio apparatuur. Het is dus goed om te kijken op welk wifi kanaal je router zit.
- 5GHz is een minder drukke frequentie. Nadeel van de 5GHz frequentie is het beperkte bereik. Deze hogere frequentie kan minder lange afstanden overbruggen en heeft meer moeite om door muren en plafonds heen te komen. Gebruik 5GHz dus niet voor grote afstanden.
- Gebruik voor alle apparaten die een utp aansluiting hebben een utp kabel en kijk voor de overige apparaten dus naar de frequentie en het wifi kanaal.

[Reactie gewijzigd door ekimpadd op 16 november 2016 20:04]

Heb deze ook, erg blij mee. Via het forum regio vrij gemaakt.
Enige nadeel is dan dat 5ghz kanaal niet meer in te stellen is.

Voordeel van deze router is dat hij geen last heeft van alle Vigor glasvezel routers in de buurt.
Ziggo router in bridge modus, modem via lange lan kabel in de garage op de begane grond en in de slaapkamer 2 verdiepingen hoger top bereik met mobiel en chromecast (oude versie)

Heb schuin de straat over bij de buren (denk 500m) verderop nog ontvangst op de router en de huizen bestaan uit veel erg veel betonijzer.
Het is echt een aan te raden model. Tip als je hem gaat kopen: er is ook een Ferrarirode en een witte variant. Die zie je soms voor een lagere prijs. De planken van de zwarte versie stromen leeg, terwijl deze kleurvarianten blijven staan. Standaard zijn die kleuren duurder, maar soms wil een winkel er toch vanaf. De rode kocht ik enkele maanden terug voor 149,- euro. Ik heb hem nooit meer voor die prijs gezien.

Deze router geeft ook over meerdere verdiepingen goed bereik en is wat mij betreft de stabielste en vlotste router die ik ervaren heb. Het was tot mijn verbazing in de praktijk toch een enorme upgrade van mijn Netgear dualband router. De plaatsing en hoeveelheid betonijzer in je huis maakt echter wel uit. Wij hebben een betonnen woning (eind jaren 80 bouw). Afhankelijk van de plaatsing van de router en de richting waarop je de antennes zet, heb je verschillende ervaringen in de ontvangst. Plaatsing buiten de meterkast zou het beste zijn. Bij ons staat hij in de meterkast. In de slechtste opstelling heb ik in de tuin vol 5GHz WiFi beschikbaar op hoge snelheid, waarbij een Ziggo WiFi modem of een Fritzbox nog slechts tot een trage 2.4GHz verbinding kwamen. De woonkamer geeft dan 145 Mbp/s op 5GHz.
Daarbij heb ik dan op de 1e etage goed 2.4GHz internet en goed tot redelijk 5GHz internet met snelheden tot 135 Mbp/s. Op zolder nog redelijk 2.4GHz internet, waar ik door de afstand en interferentie van buur WiFi toch nog zo'n 25 tot 48 Mbp/s haal. Direct bij het trapgat nog 5GHz ontvangst, iets verder daar vanaf alleen nog 2.4GHz.

Mijn ervaring is dat je boven nog beter signaal krijgt als je het modem overeind zet en dan speelt met de antennes.

Hierbij moet ik wel nog aantekenen dat ik de WiFi van het providermodem volledig heb uitgeschakeld, inclusief de openbare hotspotfunctie.
Goede tip van die kleuren. Meeste mensen hebben toch hun router ergens hangen of staan waar ze hem niet kunnen zien en dan maakt de kleur ook niet echt uit ;)
Vraag: Staat de router dag en nacht aan bij jou, ook als er niemand thuis is?
Ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die dat wel of niet doen, ivm energie gebruik.
Overigens goede review die aanzet naar upgraden van mijn Netgear.
Waarom zou je de router aan en uitzetten? Neem aan dat hij hem persoonlijk altijd aan heeft aangezien die een VPN server heeft draaien :)
Klopt! Het lijkt mij ook niet verstandig om een router elke keer aan en uit te zetten.
Thanks voor het compliment!

Ja, mijn router staat dag en nacht aan. Ik heb mijn ziggo router in bridge mode laten zetten en deze Asus router is nu mijn "main" router. Daarnaast heb ik een VPN server aanstaan, waardoor ik over ter wereld bij mijn interne netwerk kan. Dat mijn router 24/7 aanstaat kost mij: 0.0128 kWh * ¤0,2004 * 24 uur * 365 dagen = ¤22,47 per jaar (https://nl.hardware.info/...resultaten-stroomverbruik)

Tip: het lijkt mij ook niet verstandig om een router elke keer aan en uit te zetten. Vergelijk een router met een stroom of gas meter, die zet je ook niet uit. Een router is hier, voor zover ik weet, ook niet voor gemaakt. Daarom verwacht ik dat dit gedrag veel stabiliteit issues met zich mee kan brengen.
In jou geval kan ik mij dat heel goed voorstellen.
In mijn geval b.v.,gebruik ik mijn router voor huis tuin en keuken gebruik en heb de routers in de 18jaar voor het slapen gaan afgezet. (Nooit problemen gehad) Dat doe ik ook in de weekeinde en in de vakantie als ik niet thuis ben. Ook de gas en electrameter, behalve de groep voor de zonnepanelen ,die blijft ingeschakeld . Het ga mij niet om de kosten natuurlijk......al is 10euro minder ook geld....maar de voetstap op deze aarde wordt weer iets kleiner, zeker als je het vemenigvuldigd met b,v, miljoenen gebruikers die de router gebruiken als in mijn geval!
Thanks voor je antwoord. Goed om te weten dat je een router blijkbaar elke dag aan en uit kan zetten zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door ekimpadd op 23 november 2016 21:46]

Je doet daadwerkelijk de automaten in de groepenkast afzetten? Pas je wel op met je koelkast en vriezer?

Ook zijn die automaten begrent op bijvoorbeeld 10.000 mechanische schakelingen, dan gaan ze alsnog 15 jaar mee, maargoed.