Vernee Mars Zilver Review

Danny.G 7 november 2016, laatste update op 21 maart 2017, 2.162 views

Vernee Mars Zilver

Voor de prijs van net iets meer dan 200 euro heeft de Vernee Mars aardig wat te bieden. Het bedrijf is jong, maar dat is niet te zien aan deze telefoon. Een telefoon die nu al draait op Android 7.0, met een mooi uiterlijk en fraaie specificaties voor zijn prijs.

Pluspunten

• Mooie behuizing
  • Opladen in net iets meer dan 1 uur
  • Vrijwel stock Android 7.0 (Ja, echt 7.0! )
  • Erg dunne bezels van 1mm
  • Snel genoeg voor dagelijks gebruik
  • 4G bereik (band 20 is aanwezig)

Minpunten

• Camera niet geweldig
  • Vingerprintscanner moet je goed afstellen
  • Voor sommigen grafisch gezien geen hoogvlieger (al weet je dat op voorhand al)
  • Speaker kan niet erg luid

Op 6 december bracht Vernee de Android 7.0 update naar de Vernee Mars. Ze hebben zich dus aan hun belofte gehouden!

De Vernee Mars beschikt over onder andere vrijwel stock Android 7.0, een vingerprintscanner aan de zijkant van het toestel, een bezel van slechts 1 mm, de Mediatek Helio P10 soc, een 5.5” 1080p IPS scherm, 4GB RAM, een 13 MP (F/2.0) achter camera met PDAF en een dual tone flash + een 4MP (F/2.0) voor camera, Mediatek’s Pump Express (50% in 30 minuten) oplaadtechnologie, en bijvoorbeeld WiFi op 5GHz en zelfs 4G met band 20 en dus de oh zo populaire 800Mhz frequentie. En nu neem ik even een hap adem, want dit was nog niet eens alles..

Misschien nog wel een erg tof gegeven, is dat de Vernee Mars een van de eerste China-phones is die draait op Android 7.0, en ook de eerste Helio P10-soc gedreven telefoon met 7.0. Daarnaast heeft de marketing manager mij weten te vertellen dat de kernel codes gaan vrijgegeven van deze telefoon, wat meer mogelijkheden gaat bieden voor de gebruikers. En de prijs natuurlijk; de officiële prijs is 200 euro, maar hij zal verkocht worden voor zo’n ¤220 bij de meeste webshops. Behoorlijk interessant dus en we gaan kijken of de verwachtingen waargemaakt zullen worden

Een tijdje geleden stuitte ik overigens toevallig op het merk Vernee. Het merk Vernee, gevestigd in Shenzhen te China, is in het begin van dit jaar opgericht. Toch hebben ze al een aantal telefoons uitgebracht, waarvan de specificaties vaak niet slecht waren. Ook willen ze binnen niet al te lange tijd een serieuze kandidaat worden in de smartphone markt. Zo op het eerste oog lijkt alles behoorlijk goed in orde te zijn, dus ik ben erg benieuwd en tevens enthousiast om te zien of het echt wat gaat worden.

Onlangs kwam ik in contact met ze en ik werd gevraagd of ik deze smartphone zou willen reviewen hier op Tweakers. Mede door mijn eerdere interesse in het merk zelf en hun ontzettend vriendelijke marketing manager, besloot ik om dit aanbod natuurlijk niet af te slaan. Vanzelfsprekend is dit compleet objectief, wat het allerbelangrijkste is in dit geval. Het is echter goed om te weten dat de unit die ik heb ontvangen, iets meer richting een prototype/beta unit gaat – wat mij is verteld tenminste.

De telefoon zal beschikbaar komen bij verscheidene webshops. Denk hierbij aan Gearbest, waar je hem tijdens een flash sale nu voor slechts ¤178 kan krijgen. Goed om te weten zoals altijd, is dat het importeren van “China-phones” wat extra kosten met zich weet mee kan brengen, ook wel de importkosten.

Belangrijke specificaties
  • 32 GB opslaggeheugen
  • Micro SD kaart tot maximaal 128GB
  • Vingerafdruksensor (zijkant)
  • 5.5 inch 1080p Full HD IPS scherm, met 2,5D glas en Gorilla Glass 3
  • 3000 mAh (niet verwisselbaar)
  • Mediatek’s Pump Express: 50% batterij in 30 minuten
  • Camera achter: 13 MP - f/2.0 – PDAF – Dual-tone-flash LED -
  • Camera voor: 4 MP
  • Video: 1080p video bij 30 beelden per seconden
  • USB (2.0) Type-C
  • Hybride dual sim-slot: micro-sim en nano-sim met micro sd-kaart
  • Bluetooth® 4
  • WiFi 802.11 a/b/g/n, 2.4GHz / 5GHz
  • 2G: GSM 850/900/1800MHz
  • 3G: WCDMA 900/2100MHz
  • 4G: FDD-LTE 800/1800/2100/2600MHz [/i]
  • 151 x 73 x 7.6mm, 161 gram

De telefoon komt in een vrij bescheiden doosje. Het doosje is gemaakt van een soort katoenen stof, waar ‘Vernee Mars’ op staat op zowel de bovenkant als zijkanten.

Zoals bij vrijwel elke telefoon tegenwoordig, kun je de telefoon meteen zien zodra je het doosje openmaakt.
Eenmaal alles uit de doos, heb je het volgende voor je liggen:
  • De Vernee Mars
  • Een USB-Type C kabel
  • De snellader
  • Simkaart-verwijder-tool

De telefoon heeft een uni-body aluminium behuizing – dat tevens mat is – en beschikt over een goede bouwkwaliteit. Het toestel houdt fijn vast en verschilt niet veel in gewicht met de meeste smartphones tegenwoordig; 161 gram. De Vernee Mars heeft een 5,5” 1080p IPS scherm, dat 2.5D glas heeft. Hierdoor lopen de randjes aan de zijkant wat ronder af. Ook heeft het toestel een erg dunne bezel van slechts 1mm, iets waar Vernee maar al te trots op is. Het zijn inderdaad heel erg dunne randen, waardoor het ‘veel scherm’ is. Ondanks de kleine randen heb ik overigens geen last gehad van die dunne randen. Je zou verwachten dat het bedienen lastiger is omdat je niet zo makkelijk je vinger meer rondom het scherm kan hebben, maar niks is minder waar.

Het body-to-screen ratio betreft 81% bij dit toestel, wat mooi boven het gemiddelde zit. Helaas is er wel een bezel aan de onderkant van het scherm, waar niks zit dat je als gebruiker kunt gebruiken. Het lijkt loze ruimte, maar intern zal er vast het een en ander zitten. Wie weet doen ze over een tijdje wel een Xiaomi Mix’je. :)

Zoals vrijwel elk toestel, is er ook een aan/uit-knop aanwezig. Deze zit op de linkerkant, evenals de volumeknoppen. De knoppen zijn vrij smal en liggen niet erg hoog, waardoor je ze niet altijd even gauw weet te vinden. En dan is er nog een ‘knop’, of eigenlijk een scanner. Dit betreft de vingerprintscanner, die op de zijkant is geplaats, onder de aan/uit-knop. Veel fabrikanten kiezen ervoor om de scanner op de achterkant te plaatsen, een aantal kiezen voor de voorkant, maar er zijn niet erg veel fabrikanten die het op de zijkant doen. Soms had ik wel eens wat moeite om de scanner te onderscheiden van de aan/uit-knop, mede doordat de knopjes niet erg hoog liggen. Over de vingerprintscanner later nog meer.

Aan de andere kant, oftewel de rechterkant, zit niks meer dan het hybride SIM slot waar je zowel 2 SIM kaarten in kan doen, of 1 SIM kaart met een micro SD kaart. Dit is tevens uit te breiden naar 128 GB.

De achterkant laat zijn - naar mijn mening - mooie mat grijze, aluminium behuizing zien. Al is het vrij kaal, toch oogt het redelijk chique. De antennebanden zijn verwerkt op een wat onopvallendere manier dan we gewend zijn. Veel fabrikanten kiezen ervoor om rechte lijnen aan zowel de boven- en onderkant te doen, waar Vernee ervoor heeft gekozen om een ‘arc design’ aan te nemen. De lijnen gaan hierdoor wat meer op in de gebogen randen, waardoor de antennebanden een stuk minder opvallen. Het is hoe dan ook geen rare keuze, want naast dat het praktisch werkt, oogt het ook niet eens heel raar. Het geeft het toestel, en dan voornamelijk de achterkant, net wat ‘minder kaals’.

Tevens is er een camera module te vinden, met daarnaast een dual-tone LED waarvan de laatstgenoemde niet heel vaak voorkomt bij budgettoestellen. Een aangename toevoeging dus. Door de relatief compacte behuizing, is er een uitstekende camera aanwezig. Hierdoor blijft de lens altijd wat gevoeliger bij een knal tegen iets aan. De trend de laatste tijd is dat telefoons steeds dunner worden, waardoor bij veel toestellen een uitstekende camera ontstaat.

Ook is er een USB Type-C poort aanwezig, 1 speaker grill aan de onderkant en de 3.5mm koptelefoon aansluiting aan de bovenkant. Het liefst zie je minimaal 2 werkende speaker grills, maar dat is helaas niet het geval. Ikzelf ben tevens niet erg te spreken over de kwaliteit van het geluid. Het geluid is best wel zacht en bevat niet erg veel lage tonen. De speakers zijn zeker niet van hetzelfde niveau als een aantal andere toppers. Wel is er middels software de mogelijkheid om het geluid harder te zetten via een switch, en kun je een surround sound modus inschakelen wat voor een softwarematig surround sound geluid moet zorgen. Ook hier ben ik niet erg te spreken, vooral omdat het geluid wat holler klinkt en er immers maar 1 speaker aanwezig is. Op de speaker, of eigenlijk het missen van (minimaal) één extra speaker, is dus wat bespaard door Vernee.

De Vernee Mars beschikt zoals eerder vermeld over een 5,5” 1080p in-Cell IPS scherm met TDDI technologie (voor betere aanraak nauwkeurigheid), dat 2,5D glas heeft en een bezel aan de zijkanten van slechts 1mm, iets dat Vernee ook graag adverteert. Voor een echte VR-ervaring zal de resolutie van full HD niet gaan werken, maar voor het dagelijks gebruik zal het eigenlijk geen grote hinder zijn.
De kwaliteit van het scherm is eigenlijk gewoon wat bij een telefoon van deze prijs zal horen. De helderheid is niet enorm hoog, maar zal in de meeste situaties gewoon voldoen. Buiten in de felle zon zal het echter lastiger zijn. Het scherm is redelijk koel aan het oog, maar ook weer niet té koel waardoor het wit te blauw wordt. Het zit tussen blauw en ‘gelig’ in, wat gewoon fijn oogt. Kleuren zijn niet enorm verzadigd, maar ook niet dof. Evenals de kwaliteit van het scherm, is het contrast van het scherm ook gemiddeld. Vanzelfsprekend is zwart niet volledig zwart, maar eerder donkergrijs met een lichte gloed. Dit heeft te maken met de IPS technologie. Sprekende over IPS, er is geen backlight bleeding aanwezig bij mijn toestel.

Middels de ingebouwde software genaamd ‘Miravision’ kun je het een en ander aanpassen. Zo kun je kiezen uit 3 verschillende modi: Standaard, verzadigd en gebruikersmodus. Standaard is waar het toestel uit de fabriek op staat, verzadigd maakt alles logischerwijs wat verzadigder en bij gebruikersmodus kun je zelf het een en ander instellen. Denk hierbij aan het contrast, verzadigingsniveau en de beeldhelderheid. Ook de scherpte en kleurtemperatuur kun je hier aanpassen, zodat je het scherm meer ‘eigen’ kan maken.

Ook is er optie om gebruik te maken van een dynamisch contrast, waardoor het contrast zich zelf zal aanpassen, in plaats van statisch te blijven. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld foto’s en video’s levendiger lijken. Als laatste is er nog een ingebouwde blauwlichtfilter aanwezig, dat het blauwe licht zal weghalen waardoor je ogen wat rustiger naar het scherm kijken. Deze kun je vanzelfsprekend zelf weer aanpassen. Deze optie werkt vooral prettig in de avond, zodat kijken naar het scherm rustiger is voor je ogen. Helaas kan je deze niet bij de quick-tiles krijgen, dus moet je altijd naar Miravision gaan.

De kijkhoeken van het scherm zijn niet de allerbeste, maar ook niet verschrikkelijk slecht. Als je vanuit een iets schevere hoek zal kijken naar het scherm, merk je wel dat er contrast verloren gaat. Aan de helderheid verandert echter vrij weinig Dit is overigens wel vanuit een hoek die je met normaal dagelijks niet veel gaat tegenkomen. Of dit ooit gaat storen, is dus eerder aan jezelf.

De Vernee Mars wordt geleverd met inmiddels Android 7.0, waarmee ze een van de eerste zijn die hun telefoon geüpdatet hebben naar de nieuwste versie van Android. Menig bedrijven kan hier nog wat van leren en het siert Vernee dan ook erg dat ze er zo vlot bij zijn. Om verder te gaan met erg mooi nieuws: ook wist de marketing manager mij te vertellen dat ze de kernel code gaan uitbrengen in november waardoor je zelf aan de slag kunt gaan met de telefoon. Ook dit bevestigt dat ze daadwerkelijk serieus bezig zijn met het updatebeleid, maar ze hun klanten ook zelf een keus willen geven. De Vernee Mars zou tevens de allereerste Helio P10-soc aangedreven telefoon zijn die een update krijgt naar Android Nougat. Veel mensen zijn wel eens bang dat hun China phone geen update meer krijgt, maar dat lijkt bij Vernee niet het geval te zijn, vooralsnog. De goedkopere telefoon, de Vernee Thor, heeft inmiddels sinds release al 7 updates mogen ontvangen. Vergeet niet dat het bedrijf nog geen jaar oud is, waardoor 7 toch redelijk wat is. Tevens draait er zelfs al een onofficiële Android 7 ROM op deze telefoon. Om je even een idee te geven m.b.t. een al bestaande XDA-tweaker community. ;)

Afijn, back to the business. Ikzelf heb de telefoon gereviewd met Android 6.0.1, omdat er op moment van reviewen nog geen Android 7.0 beschikbaar was. Wel kan ik melden dat het verschil qua performance niet erg voor elkaar onder doet, alhoewel Android 7.0 wel gelikter eruit ziet, het soms beter werkt en je lekker up-to-date bent. Voor verdere nieuwe toevoegingen aan Android 7.0 zou je kunnen raadplegen naar Tweakers' eigen Android 7 review: die hier te lezen is.

Toen ik de telefoon voor het eerste opstartte, verwachte ik logischerwijs de standaard Android installatie die we al jaren kennen. Dit was echter niet het geval. Android stond as-is geïnstalleerd, en ik moest handmatig via de Instellingen op mijn Google account inloggen, verbinden met de WiFi, de taal en tijd veranderen en mijn vingers verbinden met de vingerprintscanner. Ik weet niet precies of dat komt doordat het een ‘prototype’ is, of doordat de telefoon zo stock wordt geleverd, dat er niet eens een installatie in zit. Ik durf het niet te zeggen.

Vrije ruimte na installatie
De telefoon komt met 32GB aan eMMC 5.0 opslaggeheugen. Wanneer je de telefoon hebt ingesteld en we naar de vrije opslagruimte gaan kijken, valt er te achterhalen dat er nog zo’n 25 GB vrij is. De telefoon wordt met erg weinig apps geleverd, maar het betreft wel een ‘Mediatek-ROM’, waarbij een aantal standaard apps zijn meegeleverd. Denk aan een sim-tool, een muziek-app, een standaard browser et cetera. Deze zijn helaas niet te verwijderen of uit te schakelen.

Vingerprintscanner
Zoals eerder besproken, is er een vingerprintscanner aanwezig. Deze bevindt zich aan de rechterzijkant van het toestel. Ook is deze via de software in te stellen tot maximaal 5 ‘vingers’. Ik zet het tussen haakjes omdat je natuurlijk ook per ‘vinger’ meerdere vingers kan doen. Het instellen is niet anders dan op een andere telefoon, gezien het ingebouwd is door Google zelf. Het is aan te raden om je vinger een aantal keren op dezelfde positie te registreren, en dan ook echt de zijkanten van je vingers licht proberen mee te nemen. Wanneer je constant andere posities aanneemt, blijkt het lastig te zijn voor de scanner om de afdruk te lezen.
Soms moest ik 2x mijn vinger scanner om de telefoon te ontgrendelen. Dit is na de update echter wel beter geworden, waardoor ik een stuk vaker in een keer de telefoon al kon ontgrendelen. Toch is het nog steeds niet foutloos en raad ik aan om de vinger iets langer op de scanner te leggen dan je gewend bent.
Zelf toegevoegde functionaliteiten
De ROM is eigenlijk zo standaard als wat, wat voor sommigen een pluspunt zal zijn, en voor de liefhebbers van erg veel features (á la MIUI) is dat wat minder. Toch heeft Vernee wel een aantal dingen toegevoegd die handig kunnen zijn.

Turbo downloaden
Een behoorlijke tijd geleden werd er door Samsung een functionaliteit toegevoegd waarbij je het WiFi en mobiele data-netwerk met elkaar kan combineren zodat het downloaden van apps sneller gaat. Ook Vernee heeft een dergelijke functionaliteit ingebouwd, die ook wel Turbo downloaden wordt genoemd. Beide netwerken worden dus gecombineerd en de downloadsnelheid wordt daarbij ook gecombineerd. Deze optie is simpel aan en uit te zetten in de instellingen. Ook zal er dan bovenin de notificatiebalk een Turbo download-pictogram verschijnen.

Geluid
Op de Mars zijn ook 4 verschillende geluidsprofielen aanwezig, welke zijn te bereiken via de Instellingen. Hier kan je kiezen uit een Algemene modus, een stille modus, een vergaderingsmodus en een buitenshuis-modus. Ook zijn er 3 opties voor geluidsverbetering toegevoegd. Hier kan je het geluid verbeteren van de oortelefoon, volumeversterking van de luidspreker en kun je kiezen uit 2 verschillende surround sound modi. Deze surround sound modi zijn leuk, maar kan je beter uit laten. De speaker van de telefoon is te matig om het goed te laten klinken, en op mijn koptelefoons was de vervorming eigenlijk te erg waardoor ik er niet gebruik van maakte.

App permissies
De ROM bevat een ingebouwde sectie waar je kan checken hoeveel en welke apps toegang hebben tot bijvoorbeeld het sturen van een SMS, het lezen van een SMS, telefoontjes plegen en dergelijke. Ook kun je de toegang hier blokkeren. Nu zitten permissies ook al ingebouwd in Android, toch is deze toevoeging wel fijn voor de liefhebber. Wat echter wel jammer is, is dat als je dit inschakelt, je een permanente notificatie hebt in je notificatiebalk. Wil je dat niet, dan moet je hem uitschakelen.

Schema aan/uit
Mocht je nog wel eens vergeten om je telefoon opnieuw op te starten (wat altijd wel handig kan zijn in verband met bepaalde apps die niet lekker meewerken bijvoorbeeld), dan heeft Vernee iets ingebouwd dat je daarmee helpt. Hier kun je aangeven wanneer (kan ook specifieke dagen) en hoe laat de telefoon zowel uit kan gaan, als aan. Zo kun je de telefoon dus om 23:30 automatisch laten uitzetten en weer aan laten gaan rond een uur of 07:00. Misschien handig als je je wekker, een telefoontje of iets dergelijks niet wil missen.

Navigatie bar
Tenslotte is er nog een geinige optie ingebouwd - die via de Instellingen te bereiken is - waarbij je kan aanpassen hoe je navigatiebalk eruit ziet. Zo kun je de knoppen verwisselen, kun je aan de rechterkant een extra knopje laten toevoegen die het notificatiepaneel omlaag haalt en kun je ook inschakelen dat er een knopje komt waarmee je de navigatiebalk tijdelijk kunt verbergen. Wil je deze weer tevoorschijn halen, dan swipe je vanaf de onderkant van het scherm omhoog. Vooral dit laatste kan handig zijn tijdens het lezen van teksten of bij het spelen van games, wat het dus een nuttige toevoeging maakt aan het besturingssysteem.

Geen dubbeltikken om te ontwaken?
Iets dat ik toch wel mis in de software, is de mogelijkheid tot het welbekende ‘Dubbeltikken om te ontwaken’. De ondersteuning is er zeker weten qua hardware, dus is het taak aan Vernee om dit in te bouwen gezien de feature toch wel redelijk populair is tegenwoordig. Het scheelt dat ik wat in contact sta met iemand van ze, dus wellicht kan ik het idee ook daadwerkelijk laten verwezenlijken, al maak ik natuurlijk geen beloftes. :P
Echte ervaringen met de telefoon
De telefoon beschikt over de Mediatek Helio P10 processor en de Mali-860, gecombineerd met 4GB aan werkgeheugen. Nu betreft het niet de meest snelle CPU en GPU, toch heb ik er met dagelijks gebruik weinig last van gehad. Apps openen relatief snel, reageren niet traag en de telefoon is wat dat betreft lekker responsief. Je leest wel eens verhalen dat de P10 een waardeloze en trage processor is, maar daar heb ik niet veel last van gehad terwijl mijn vaste telefoon de OnePlus 3 betreft – een telefoon met high-end specs en van een heel ander kaliber.

Dankzij de aanwezigheid van 4GB aan werkgeheugen kun je erg veel apps draaiende houden in de achtergrond, zonder dat de telefoon er merkbaar traag van wordt. Met zo’n 12 apps open, is er vaak nog zo’n 1,5GB aan werkgeheugen vrij, wat ruim voldoende is. Ik heb het even getest, en zelfs met maar liefst 26 apps open om vervolgens de eerst geopende app weer te openen, wordt de app niet eens opnieuw geladen. Nu kun je ook daarvan wat zeggen, je kunt denken dat dit impact heeft op de batterijduur, wat niet zozeer het geval is tot op heden. Hierover later mee.

Locaties via GPS
Een veelvoorkomende gedachte is dat telefoons uit China vaak mindere GPS prestaties hebben, vooral in combinatie met een Mediatek-soc. Dit heb ik dus ook getest. Gedurende de tijd van het testen heb ik mijn GPS aan gehad, al was dit vaak niet voor het navigeren, maar voor andere doeleinden. Toch heb ik het meerdere keren getest. De telefoon presteert best prima wat dat betreft. De updates zijn niet altijd even snel, maar accuraat is het wel. Zowel tijdens het lopen, in een auto als in het openbaar vervoer heb ik weinig problemen ondervonden.

Gamen
Met zijn Mali 860 beschikt de Vernee Mars niet over een enorm sterke GPU. Toch zal je de meeste spelen wel kunnen spelen zonder hier echt mee geconfronteerd te worden. In de Play Store zijn immers veel relatief lichte spellen te vinden, en is het percentage écht zware spellen niet zeer hoog. Bij grafisch zware spellen krijgt de telefoon het dus wat lastiger, en raad ik je aan om waar mogelijk, bepaalde instellingen uit te zetten wanneer dit mogelijk is. Een game als Asphalt 8 kun je prima spelen, maar dan wel op bijvoorbeeld de medium settings omdat het anders niet heel vloeiend zal gaan, wat het spelplezier wellicht iets minder kan maken. Heb je erg zware spellen waarbij je de instellingen niet kunt aanpassen, heb je wel iets meer pech. Dan wordt het spelen van een game – op een normale manier – toch wel moeilijker.

Toch is er met dagelijks gebruik weinig te klagen en speelt hij veel spellen zonder moeite.

RGB notificatie LED
De Mars beschikt ook over een RGB LED dat zal gaan flikkeren wanneer er notificaties zijn.

De kleuren die aanwezig zijn:
  • Rood
  • Groen
  • Blauw
Het betreft dus een echt RGB-lampje; rood + groen + blauw.. :P Zonder gekheid, dat vind ik wel jammer. Iets meer kleurkeuze was fijn geweest. De felheid van het lampje is redelijk goed, al is het lampje wat klein waardoor je het vanuit een schevere hoek niet altijd even goed kan zien. Heb je de telefoon echter wat meer voor je liggen, zal dat niet spelen.

Voor de mensen die ervan houden, zijn hier screenshots van Geekbench en AnTuTu.

Zoals eerder vermeld, is de P10-soc niet de meest snelle en is de Mali 860 dat eveneens niet. Hierdoor zal de telefoon niet bovenaan de lijst eindigen, maar wel bovenaan de lijst van telefoons met dezelfde processor en grafische chip. Vernee heeft het goed geoptimaliseerd waardoor dit mogelijk is. Ook geinig om te zien is dat de telefoon boven bepaalde telefoons eindigt die vrij recent nog als high-end werden gezien. Qua rauwe kracht staat hij boven ze, maar qua performance is dat niet zo. Verkijk je er dus niet te erg op, het schetst een leuk beeld maar is niet altijd even accuraat. Dat is dan ook waarom ik weinig waarde hecht aan dergelijke benchmarks.

De telefoon wordt geleverd met een 13MP camera, de Sony IMX258 Exmor RS Sensor (f/2.0) met Phase Detection Auto Focus om precies te zijn. De voorcamera betreft een vrij standaard 5MP module, wederom met een aperture van f/2.0. Door de Phase Detection Auto Focus is de focus op de objecten mooi snel, wat dus betekent dat dat allemaal goed werkt.

De camera app zelf oogt wat ouds aan. Mij doet het een beetje denken aan Android Jelly Bean. Het was voor het oog misschien mooier geweest als het een modern uiterlijk had, al is het qua features niet een verkeerde app. Grootte van de foto valt aan te passen, iso-waarden, witbalans, helderheid, het contrast, et cetera. Dit is niet via een pro-modus die we van een aantal toestellen kennen, maar echt vanuit een zwevend schermpje in de app zelf.

De foto’s zijn klikbaar, zodat ze de ware foto openen in een nieuw tabblad. Wil je het hele album (i.p.v. de thumbnails) zien, dan kun je deze hier vinden.
Een aantal voorbeelden als volgt (non-HDR):

Een aantal met HDR:

Selfies:

Video’s:
Helaas heb ik een unit ontvangen die 2 problemen heeft. Wanneer ik iets opneem, zul je een redelijk opvallend piepgeluid horen waardoor het luisteren al niet prettig is. Dit is afkomstig van de microfoon. Ook kwam ik er later achter dat de autofocus het niet deed tijdens het filmen, maar wel tijdens foto’s maken. Merkwaardig maar toch waar.

Om toch zeker te zijn dat ik niet een verkeerde impressie geef met mijn video’s (ik weet immers niet of de kwaliteit beter hoort te zijn bij mijn toestel of niet), gebruik ik footage uit een andere video. De Vernee Mars kan ook in 1080p 60fps filmen, al gaat de belichting dan wel behoorlijk om laag.
Het fragment kun je hier bekijken

De camera: conclusie
Zo in eerste instantie, op de thumbnails lijken de foto’s verre van verkeerd. Toch zijn de ware foto’s niet altijd even goed, al zijn ze ook niet heel slecht. Een goede foto, zonder foto, vereist een redelijk stille hand. Ik moest stiller staan dan dat ik gewend ben, waardoor foto’s soms beweging hadden.

Ook kunnen bepaalde kleuren soms oververzadigd ogen, echter is dat lang niet altijd het geval. Foto’s bevatten helaas ruis en zijn niet altijd even scherp/detailrijk, zelfs bij veel licht, wat ik jammer vind. Vooral gezien de camera, die ook in de Xiaomi Redmi Pro zit bijvoorbeeld, zeker geen verkeerde is. Het lijkt dus wat op een softwarematig issue. De allereerste foto – die van het gebouw – bevat ruis wanneer je inzoomt en kijkt naar de lucht. Toch jammer. HDR maakt vaak een groot verschil en weet de foto’s vaak iets correcter te laten ogen door het contrast iets meer in orde te maken. Het plaatje wordt meestal een stuk neutraler, in plaats van soms doffe/oververzadigde kleuren. Ik zeg “vaak”, omdat HDR soms ook wel eens de mist in gaat. In dat geval wordt de foto overbelicht, wat het tegenovergestelde is van het doel van HDR. Hier is dus nog ruimte van verbetering, en kijkende naar Vernee haar changelog zijn ze zich hier van bewust.

Foto’s met minder licht zijn niet erg goed, de camera pakt niet genoeg licht op om redelijk ‘scherpe’ plaatjes te maken. Hierdoor is er redelijk wat ruis te vinden, wat ook met HDR bijvoorbeeld niet heel veel beter wordt. Wel moet ik vermelden dat de foto’s in het donker na de update beter eruit zien dan voor de update.. Voor de update kwam er minder licht binnen en waren foto’s erg donker. Hier hebben ze dus zeker al vooruitgang geboekt, al is er nog werk aan de winkel.

De video’s zitten eigenlijk op hetzelfde niveau en je kunt dan ook een beetje hetzelfde verwachten. Overdag zijn de video’s best prima, al mis je soms wat detail en/of kunnen de kleuren wat flets ogen.

De telefoon komt met een batterij van 3000mAh, wat een redelijke standaard is tegenwoordig. Er had een grotere batterij in gemogen, al is de huidige grootte ook meer dan prima.

Mijn dagen zien er als volgt uit:
  • Ik gebruik voor een grootste gedeelte van de dag WiFi, maar met 4G wissel ik wel eens af als ik merk dat de connectie wat minder is. Op school is de telefoon altijd verbonden met WhatsApp Web, zo’n 6 a 8 uur.
  • Ik gebruik vaak een uur of 4 per dag 4G
  • Ik maak sinds kort meer gebruik van locaties en heb de GPS daardoor minimaal 6 uur per dag aan, op ‘Grote nauwkeurigheid’
  • Bluetooth gebruik ik elke dag, zo’n 3 uur per dag gemiddeld
  • Schermhelderheid is flexibel: soms 100%, meestal is het 50%
  • Minimaal 2 uur per dag browsen, vaak wel richting de 3 a 4.
  • Ik maak gebruik van applicaties als WhatsApp, Chrome (veel), Instagram, Facebook, Flamingo (Twitter client). Ook de camera is niet te vergeten.
Kijken we naar wat een beetje het gemiddelde is tegenwoordig, dan kom je uit op zo’n 4 a 4,5 uur aan ‘screen-on-time’. Door de accu van 3000mAh is dat ook het geval bij de Vernee Mars. Ik kom aan het eind van de dag vaak uit op zo’n 4,5 uur, wat dus een redelijk gemiddelde score is. Niet speciaal, maar ook niet slecht.

De stand-by lijkt bijzonder goed te zijn. Nadat ik de telefoon tot 100% heb opgeladen en ben gaan slapen met de wifi nog ingeschakeld, was het batterijpercentage zo’n 6,5 uur later nog 99%. 5 uur later (ik was enorm moe) was de batterij op 96%, maar dit kwam waarschijnlijk omdat ik verschillende notificaties van een aantal apps had ontvangen. In een tijd van zo’n 12 uur, zonder de telefoon te gebruiken, was er dus slechts 4% af gegaan met WiFi aan, wat een erg goede zuinigheid is wat mij betreft. Als je de WiFi uit zou zetten, is het dus nog veel beter.

De telefoon wordt geleverd met een snellader. Vernee zegt gebruik te maken van een techniek genaamd vCharge, al lijkt mij dit een soort versie van Mediatek’s Pump Express te zijn. Het betreft ook een redelijk stevige lader, wat al aangeeft dat er redelijk wat stroom uit kan komen. Qua output weet de snellader 5V/7V/9V bij 2.A te geven, of 12V bij 1.5A. Ook claimt Vernee dat de telefoon binnen 30 minuten tot zo’n 50% kan worden opgeladen.

Om meteen met de deur in huis te vallen: de claim van Vernee is redelijk correct. De telefoon laadt in een half uur zo’n 50% op en is vervolgens na 1 uur en 18 minuten alweer vol, wat een erg goede prestatie is.

Begin percentageNa 15 minutenNa een half uurNa een uurVolledig vol na
1%24%47%87%1 uur en 18 minuten

WiFi
De telefoon zou volgens Vernee verbinding kunnen maken via Wi-Fi 802.11 a/b/g/n.
Doe ik een speedtest via 2.4Ghz, dan levert dat het volgende resultaat:

Helaas krijg ik het maar niet voor elkaar om 5GHz werkende te krijgen, dus dat kan ik helaas niet testen.

Het abonnement dat we thuis hebben, betreft een simpel 40/4 Mbps abonnement. De Mars weet dit dan ook makkelijk te halen en tijdens het testen van de telefoon heb ik nooit storingen mogen ondervinden.

3G en 4G
Daar erg veel telefoons uit China vaak met het ontbreken van Band 20 zitten, is dat gelukkig bij de Vernee Mars niet het geval. Ook deze band wordt ondersteund, waardoor je met eigenlijk de meeste providers een goede 4G ervaring mag verwachten. Dus ook jullie, KPN gebruikers; de 800Mhz frequentie wordt gewoon ondersteund. Ik heb eigenlijk vrijwel overal 4G, behalve in een aantal boerendorpen – al heeft dat niet zozeer met de telefoon te maken. Ook kan de telefoon downloadsnelheiden tot en met 300 Mbit aan, dankzij de LTE CAT 6 ondersteuning. Verder werkt alles natuurlijk normaal op 3G.

Mijn mobiele abonnement heeft een maximale downloadsnelheid van 150Mbit. Dit weet de telefoon dan ook mooi vol te trekken bij pieken.

Gezien ik geen onbeperkt abonnement heb en mijn resterende MB’s al naar de 0 toeliepen, heb ik niet veel tests kunnen doen. Dit zal ik nog updaten later deze week.

Bluetooth
De Vernee Mars is uitgerust met Bluetooth 4.0, niet de meest recente versie, maar ook deze volstaat meer dan prima. Ik gebruik Bluetooth vooral in combinatie met mijn draadloze koptelefoon. Tijdens het gebruik maken van deze combo is er nooit een probleem geweest met de verbinding, ik heb geen een keer een hapering meegemaakt. Behalve op 1 plekje in Leeuwarden, waar de bewoners volgens mij gigantisch veel stralingen uitsturen of zo… Met elke telefoon krijg ik daar haperingen. :)

Met een prijs van officieel nog geen 200 euro, weet Vernee een leuk toestel op te markt te brengen. De behuizing is elegant en mooi, het scherm is meer dan voldoende, de software is snel en mooi richting stock énheeft inmiddels al een update mogen ontvangen naar Android 7.0, wat redelijk speciaal mag zijn voor Chinese begrippen. En dan niet te vergeten is dat ze de kernel codes gaan vrijgeven in november, waardoor er ineens een stuk meer mogelijkheden zijn. Ook het snel-laden is een fijne aanwinst, gezien nog steeds veel telefoons uit China met een Mediatek-soc dit niet ondersteunen.

De accuduur is niet uitzonderlijk goed, maar valt mooi in de middenmoot, wat niet heel gek is door de relatief gemiddelde accu van 3000mAh. De camera laat wat steken vallen en ik hoop dat ze dit met updates wat weten op te lossen, want de Xiaomi Redmi Pro deed het wel iets beter op dit vlak.

Al met al is het zeker een leuke telefoon, en ondanks dat mijn toestel helaas 2 foutjes heeft die nog nooit eerder waren gemeld bij ze (gelukkig), is het zeker een toestel om te overwegen en is hij bij bijvoorbeeld Gearbest te vinden voor ¤206 euro.

Heel erg bedankt voor het lezen van de review mocht je alles gelezen hebben. Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het proberen toe te voegen, en waar nodig/mogelijk proberen te testen. Feedback van jullie helpt mij ook zodat Vernee kan zien of het een succes is.

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

Heb jij ook een Vernee Mars Zilver?

Leuke review. Had nog nooit van het merk gehoord, ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Klinkt wel als een merk dat ik interessant kan vinden. Mijn 1+1 draait nog als een zonnetje, maar ik overweeg hierna voor midrange re gaan. Die midrangers zijn tegenwoordig zo goed. Je hebt in ieder geval mijn interesse gewekt voor dit merk.

[Reactie gewijzigd door FoccodeJ op 7 november 2016 16:35]

Thanks! :)

Ik kan begrijpen dat je nooit van ze hebt gehoord haha! Ikzelf ben ook heel erg benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen, zo in eerste instantie ziet het er veelbelovend uit.

De goedkopere toestellen zijn tegenwoordig inderdaad behoorlijk goed waardoor je prima naar dergelijke toestellen kunt gaan kijken. Mooi dat ik wat heb kunnen helpen! :Y)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 7 november 2016 16:22]

Toffe review!

Jammer van de camera, dan betaal ik liever 20 euro meer maar een betere camera/sensor/lens etc erin. Vond de telefoon namelijk wel gaaf om te hebben vanwege het design, uitstraling etc, maar dan de camera :((
Thanks :D

Ja, camera is eigenlijk het enige echte minpunt aan de telefoon. Over het algemeen presteert hij gewoon prima, alleen is de camera wel een stukje minder in verhouding. Via software is nog het een en ander te verbeteren, alleen ben ik niet degene die de leiding heeft. :)
Nette review, leesbaar, fris, mooi in balans. +3.

Meuk cam inderdaad, maar wel leuk om eens wat van een ander merk te zien.
The king himself! Dankjewel. :) Ik probeer het inderdaad leesbaar en fris te houden, dus mijn missie is weer geslaagd..

Camera had inderdaad beter gemogen, ja.. Mooi dat het je beviel. :*)
Kompleet onbekend merk. Heb meteen mijn iPhone 6 ernaast gehouden om de verschillen te zoeken. B)

Schitterende review. Een dikke +3 hiervoor natuurlijk! _O_
Hahah ja, is een behoorlijk onbekend merk inderdaad! Vertoont ook wel gelijkenissen met je iPone 6 vermoed ik. :P

Heel erg bedankt, Jolke! :D
Leuk om een Vernee review hier op Tweakers te zien! Ik ben zelf de trotse eigenaar van een Vernee Apollo Lite (de reguliere Vernee Apollo is nog niet uit?) en zie veel overeenkomsten.

Ook voor dit toestel is Vernee volgens hun Facebook bezig met een update naar Android 7.

Je geeft aan dat er geen instelwizard is van Android. Dat is op mijn toestel ook zo. Ik denk dat dit Vernee eigen is, en dat is jammer. De instelwizard geeft je ook meer het gevoel dat je op een officiële rom zit en niet een custom iets.

Daarnaast is het nog steeds jammer van de camera. Deze was in hun vorige toestellen ook niet zo goed. Wat ik mij nog wel af vroeg is of de batterij capaciteit echt 3000 mAh is? In het verleden hebben ze hier het een en ander mee gerommeld nl, en zelfs bij mijn toestel twijfel ik soms.
Tof! Apollo Lite ziet er uit als een leuk toestel. Het klopt inderdaad dat ze ook voor jouw telefoon bezig zijn met Android 7!

De Apollo zijn ze momenteel mee bezig en is de eerstvolgende telefoon die ze gaan uitbrengen. Ik heb al geïnformeerd naar de mogelijkheden voor hier op Tweakers. :)

Goed om te weten dat ik niet de enige ben zonder instelwizard. Toch eventjes navragen, want het is wat lomp natuurlijk.. :P

Camera is wel echt jammer inderdaad, daar mogen ze wel wat meer focus op leggen wat mij betreft. En m.b.t. de accu: ik zelf heb nooit de twijfel gehad of de accugrootte wel klopte. De resultaten liggen redelijk in lijn met de grootte van de accu namelijk. Waarom twijfel jij als ik vragen mag? Tegenvallende resultaten? :)

Thanks voor de reactie!

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 9 november 2016 13:15]

Ik heb al geïnformeerd naar de mogelijkheden voor hier op Tweakers.
Je bedoeld je krijgt hem gratis in ruil voor het plaatsen van een review hier op tweakers :+ want dat is hoe vernee werkt.

Tot nu toe heeft Vernee bij elke telefoon beloften gedaan die ze niet zijn nagekomen, neem daarbij het feit dat specificaties regelmatig niet kloppen, klachten genegeerd worden en zelfs verwijderd van hun forum. Zo verwonderlijk is het niet dat de accu niet zo kloppen. Dat hebben ze eerder gedaan.
Dat hangt een beetje af van hoe het bedrijf werkt en wat ze zelf willen. Ik word er in ieder geval niet bevoordeeld van. Daarvoor doe ik het niet en ik ga een ander niet geld uit laten geven aan mogelijke troep. Overigens geef ik dingen ook weg soms :P Maar ik snap je bericht. :)

M.b.t. de accu: dat wist ik serieus niet. Goed om te weten.. De Android 7.0 update is er in ieder geval wel gekomen, dus aan die belofte hebben ze zich gehouden.

Thanks voor je comment. ;)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 14 december 2016 01:35]

Bedankt voor deze uitgebreide review. Ik volg Vernee al een tijdje. Eerst had ik de Thor op het oog nu twijfel ik heel erg tussen deze Mars en de Apollo Lite. Zeker nu ik lees dat de Apollo ook richting Android 7.0 gaat. Ik vind de Mars wel een stuk mooier qua design vind en denk ik net wat compacter is (mm werk :-) ). Het zal ook de eerste 5.5 inch worden. Binnenkort maar eens de knoop doorhakken. Mooie vervanger voor mijn Umi Emax Mini, die toch wat trager lijkt te worden.
Dank! :D

Ze hebben inderdaad erg leuke toestellen.. Kijk ook ff op hun website, er komen nieuwe toestellen aan. ;)
Dank voor de tip. Weet je of de USB-C van de Mars ook Digital Lossless Audio ondersteund?
Dat heb ik helaas niet getest destijds.. Ik vermoed van niet.
Ik heb er een gekocht in februari, geleverd in maart. Op zich geen vervelend toestel, maar de vingerafdruk scanner werkt niet geweldig (gebruikte hem daarom nooit). Tevens voelt het toestel tamelijk zwaar aan. Batterij tijd valt eveneens tegen, want ik haalde einde dag niet. Bijladen gaat dan wel weer snel. (usb-c wat ik een pré vind)

Erger echter dat na twee maanden gebruik het scherm ineens uitviel. Niet goed gelijmd oid. Hij doet het wel, maar alleen als je hard drukt zie je soms beeld verschijnen. Heb het idee dat het toch een vaker voorkomend probleem is: http://bbs.vernee.cc/forum.php?mod=viewthread&tid=1684

Helaas is de retailer Coolicool.com ook geen aanrader want ze beweren dat het toestel uit garantie is.

los daarvan had ik sowieso meteen een ander toestel gekocht want ook al zouden ze wel repareren zou daar natuurlijk wel tijd overheen gaan. Mijn nieuwe toestel is een moto g5 plus. Als ik dat dan vergelijk vind ik dat sowieso wel een veel prettiger toestel. Vingerafdrukscanner werkt vele malen beter, camera beter, batterijduur nu wel lang genoeg. En gewoon garantie bij een Nederlandse winkel.

Voor ¤ 200 vind ik de Vernee dus geen aanrader.

[Reactie gewijzigd door maxtrash op 7 juni 2017 10:32]

Dat is wel balen zeg.. Toestel zou niet uit garantie moeten zijn, je krijgt toch altijd sowieso een jaar garantie.. Ben je ook al bij Vernee geweest met dit probleem?

De Moto G5 Plus is inderdaad een top toestel. Deze telefoon heb ik ook uitgebreid getest: productreview: Motorola Moto G5 Plus Zilver review door Danny.G
ze willen hem nu toch repareren. Moet hem dan terugsturen middels registered mail (geen express vanwege douane). En dan maar afwachten of en hoe hij ooit terugkomt natuurlijk...
Ik heb wel overwogen contact op te nemen met Vernee, maar probeer het uiteraard eerst via de retailer.
Ah kijk, toch nog iets positiefs. Hopen dat je er wat aan hebt.

Voel je vrij om je ervaringen te delen hier!