Specificaties 5,2" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G5 Plus Zilver Review

Danny.G 14 april 2017, laatste update op 19 april 2017, 6.683 views

Motorola Moto G5 Plus Zilver

Nog geen 280 euro en je krijgt er de camerasensor van de Samsung Galaxy S7 bij. Snel, krachtig genoeg, en de beste budget camera in het segment. De G5 Plus laat het op weinig vlakken echt afweten en is voor de liefhebber van 'budget' smartphones dan een hele dikke kanshebber.

Pluspunten

• Voor dit prijssegment een erg goede camera met dual-pixel autofocus
  • Snel en zeer stabiel tijdens dagelijks gebruik
  • Een nieuw aluminium jasje
  • Laadt snel op
  • Een zeer prima 5,2" 1080p IPS scherm welke ook helder kan
  • Hoog performance/prijs ratio
  • Snelle en betrouwbare vingerafdrukscanner

Minpunten

• Slechts 1 mono speaker (welke dan weer niet slecht is, maar ook niet indrukwekkend)
  • Is misschien wat log gebouwd anno 2017
  • Micro-USB aansluiting i.p.v. Type-C
  • Geen notificatie LED (wel Moto-display)

Ik krijg nog wel vragen erover, dus bij dezen. Stemmen kan in het volgende topic: Klik

Niet lang geleden publiceerde ik de review van de Moto G5. Die telefoon was fysiek kleiner, maar ook de specificaties zijn anders - kleiner. De G5 Plus moet zich vooral onderscheiden met de camera en een iets groter scherm. Daarnaast beschikt deze telefoon wél over NFC, waar de reguliere G5 dat niet heeft.

De telefoon lijkt voor de prijs van nog geen 280 euro veel te bieden. Een 5,2” full HD IPS scherm, een aluminium behuizing, dezelfde dual-pixel camera als de Galaxy S7 en ook is de Snapdragon 625 in combinatie met 3GB RAM niet te missen. Interessant genoeg om hem eens goed te bekijken, al helemaal nadat ik toch behoorlijk wat interesse zag naar de telefoon.

Belangrijke specificaties

De Motorola Moto G5 Plus wordt geleverd in een kleurrijke groene doos, een doos die een flink stukje groter is dan die van de reguliere G5 en ook heeft hij net wat andere printen aan de zijkant. Mijzelf doet het denken aan een mooie jungle, waar natuurlijk niks mis mee is.

Ook de G5 Plus heeft de inhoud meegeleverd welke je mag verwachten. Ditmaal wél een echte snellader en niet een 5.1V/2.1A lader die de Moto G5 heeft. Ook opvallend is dat er een zwarte kabel en zwarte lader wordt meegeleverd, in plaats van witten bij de Moto G5.
  • De telefoon zelf
  • Een zwarte micro-USB kabel
  • De oplader
  • Een gebruikshandleiding
  • Sim-slot pinnetje

Doordat de G5 Plus een iets groter scherm heeft, voelt hij ook iets anders aan. Zo is het toestel vooral wat langer en lijkt/voelt hij tevens ook wat dunner dan de reguliere G5. Het 5.2” IPS-scherm heeft een resolutie van 1080x1920 pixels waardoor alles mooi en scherp oogt. De bezels zijn niet geweldig en hierbij had Motorola wel iets meer haar best mogen doen. Wel houdt de telefoon goed vast, zijn er geen scherpe randen, is het toestel van behoorlijk lichtgewicht als je het mij vraagt maar kan hij wel wat log ogen anno 2017. Het ontwerp is niet spannend, maar wel een grote upgrade tegenover zijn voorganger, welke uit vooral plastic was gebouwd.

Links: Moto G5 | Rechts: Moto G5 Plus

De voorkant laat een front-facing camera zijn, aan de rechterkant nog wel. Dit is weer anders dan wat we normaal zien, vaak zit hij aan de linker kant. Aan de linkerkant zit er een ambient-sensor en ook zit er natuurlijk de oorluidspreker, welke tevens ook fungeert als reguliere luidspreker. Alles beter dan de speakers aan de achterkant en de kwaliteit van deze speakers zijn niet eens heel slecht. Genoeg volume om alles goed te verstaan/horen, muziek komt er redelijk goed uit. Wel blijft het een mono speaker, dus het echte stereo-effect ga je niet mogen ervaren. De lage tonen missen tevens ook wat, wat eigenlijk al te verwachten was voordat ik het toestel opstartte.

Ook de G5 Plus moet een notificatie LED missen. Aangezien dit het duurdere model van de 2, was het een leuke en gewaardeerde toevoeging geweest als men deze had meegenomen. Meerprijs mag geen rol spelen, want genoeg anderen doen het wel, voor minder dan 280 euro. Een lichtelijke vervanger van de notificatie LED is wellicht Motorola’s zelf toegevoegde Moto-display. Hierover later meer onder “Software”.

Evenals het kleine broertje beschikt de G5 Plus over een vingerafdrukscanner aan de voorkant. Deze scanner kan het toestel ontwaken en ontgrendelen, wat trouwens erg rap gaat en ook nog eens rapper dan de Moto G5. Instellen van deze scanner ging zéér vlot, was ook erg accuraat en een test toonde dan ook aan dat hij de vingers erg snel en goed scant met amper tot geen missers.

Ook deze scanner ondersteunt de gebaren die Motorola heeft geďntegreerd waardoor een on-screen navigatiebalk niet meer nodig is voor de liefhebbers. Onder “Software” bespreek ik alle toffe mogelijkheden die de vingerafdrukscanner met zich mee brengt. Ikzelf ben er werkelijk dol op, dus ik zou zeggen hou vol en blijf lezen. ;)

De achterkant van de G5 Plus wordt vooral bedekt door een aluminium, in mijn geval grijze, behuizing. De Moto G5 beschikt over hetzelfde materiaal en tevens constructie en de kwaliteit daarvan bleek behoorlijk goed te zijn. Zo heb ik amper vingerafdrukken gehad, is het aluminium best krasbestendig en voelt het vooral stevig aan. Wel bestaat niet alles uit aluminium. Om het bereik goed te houden, hebben gekozen om een plastic rand om het aluminium heen te laten gaan, wat tevens opgaat in de zijkanten. Wellicht niet de meest mooie of luxueuze manier, maar ik heb zelf altijd wel een zwak gehad voor two-toned behuizingen.
Een jammer maar helaas is dat G5 Plus geen verwisselbare batterij heeft en ook kan de achterkant er niet af, waar de Moto G5 dat wel had en kon.

Links: Moto G5 | Rechts: Moto G5 Plus

Het eerste wat je op de foto’s wellicht was opgevallen, was de camera. Dit lijkt een gigantische sensor te zijn als je heel vluchtig kijkt, ook nog eens een die helaas uit steekt. Schijn bedriegt, want alhoewel het een best capabele sensor is, is het niet een sensor die we nog niet eerder hebben gezien. De G5 Plus lijkt namelijk dezelfde/eenzelfde camera te hebben als de Samsung Galaxy S7. De 12MP sensor heeft een van de grotere diafragma’s die we momenteel kunnen krijgen (f/1.7) en beschikt ook over de dual-pixel techniek waardoor onder andere het focussen zéér snel gaat. Tevens is er een dual-tone LED fliter aanwezig en zit er schuinboven de camera ook nog een microfoon.

Overigens: say bye to the memorable Moto-dimple. He is no more.

De erg populaire en nog steeds opkomende USB Type-C aansluiting is helaas niet aanwezig op de Moto G5 Plus, we zullen het nog steeds moeten doen met die good-old micro-USB. Ikzelf vind dat een dikke jammer, want wat is er nou beter dan slechts 1 kabel nodig hebben om al je apparaten op te laden? Wel ondersteunt de poort TurboPower, waardeer de telefoon zeer vlot opgeladen kan worden. Dit bespreek ik verderop in de review nog meer. De 3.5mm audiojack poort is ook gewoon aanwezig, dus we zijn nog helemaal ready-steady voor onze oude gabber genaamd Jack.

Iets wat mij erg snel opviel, was dat de volumeknoppen en ook de aan/uit-knop een stuk minder hoog zijn dan de Moto G5. Dit is eigenlijk een minpuntje, want waar ik eigenlijk erg dol was op de knoppen van het kleinere toestel, vind ik de knoppen op de G5 Plus iets minder fijn. Ook is de aan/uit-knop dan wel voorzien van een geribbelde structuur, maar is deze ook minder voelbaar dan bij de reguliere G5. Waarom ze dit zo gedaan hebben begrijp ik (helaas) niet.

De G5 Plus beschikt dus over een 5,2” IPS scherm met een resolutie van 1080x1920 pixels. Voor deze schermgrootte is dat eigenlijk best prima, ikzelf kan de pixels niet echt waarnemen, al zal dit wel het geval zijn wanneer je hem wil gebruiken voor VR-gaming.

Ook dit scherm is net als het kleinere broertje best wel goed gekalibreerd, beter zelfs, en vind ik het als geheel een erg indrukwekkend scherm voor zijn prijs. Wit is daadwerkelijk wit, de kleuren zijn niet erg verzadigd maar eigenlijk juist erg fijn. Alle kleuren komen goed tot zijn recht en wanneer je kijkt naar foto’s of video’s met mooie landschappen of prachtige natuurfoto’s, dan is dat best wel een genot om naar te kijken. Ook het zwart is vrij zwart voor een IPS-paneel, maar geen OLED-zwart.

De helderheid is bovengemiddeld, maar niet spectaculair. De schermhelderheid kan wel degelijk erg hoog, alleen dien je dan de automatische helderheid in te schakelen. Dit vind ikzelf nooit een fijne instelling, want ik vind een hogere helderheid altijd wel fijn en wanneer je dan binnenshuis bent en wat heen en weer loopt, schommelt de helderheid altijd wat en dat irriteert mij persoonlijk teveel. Wel kan dit handig zijn wanneer je buiten in de volle zon bent, omdat de helderheid dan richting de 600 nits kan gaan – wat natuurlijk geen gekke prestatie is. Deze helderheid haal je echter niet altijd, dus dat moet je vooral niet vergeten. Zelfs op handmatige helderheid heb ik totaal geen problemen gehad met kijken naar het scherm in de zon en laten we wel eerlijk zijn, de zon was wel degelijk aanwezig de afgelopen week.

De software geeft je net als bij de Moto G5 de mogelijkheid om het kleurprofiel te veranderen. Zo kun je een normale modus kiezen, maar ook een levendige welke de kleuren meer verzadigd doet ogen en het contrast iets omhoog gooit. Ikzelf raad de levendige modus niet aan, omdat het de kleurechtheid niet zozeer bevordert. Het normale profiel is accurater en bovendien lang niet zo verzadigd, iets wat ik zelf meer waardeer.

De G5 Plus draait op de bijna meest recente versie van Android; Android 7.0 met de beveiligingsupdate van Januari. De versie van Android die Motorola meelevert is zoals altijd behoorlijk richting stock Google Android en beschikt slechts over 1 toegevoegde app: de Moto-app waar je een aantal dingen kunt instellen die wel degelijk handig kunnen zijn.

Om toch wat te hebben om te klagen: jammer dat er geen Android 7.1.1 op staat, of in ieder geval de meest recente beveiligingsupdate. Laten we hopen dat ze beide vrij vlot hierna komen.

Het begin
De installatie qua software is bij de G5 Plus niet anders dan we gewend zijn. Je vult wat benodigde gegevens in als je land en taal, verbind met Wi-Fi, logt in op je Google-account en stelt de vingerafdrukscanner in – wat dus erg vlot ging. En vervolgens ben je alweer klaar
Vrije ruimte na installatie
Waar de reguliere Moto G5 het moest doen met 16 GB opslaggeheugen, wordt de G5 Plus gelukkig geleverd met 32GB en mogelijkheid om dit uit te breiden tot en met 256GB middels een microSD-kaart. Wel zo fijn dus, wat meer intern opslaggeheugen en ook mogelijkheid om draagbare opslag te gebruiken.
Standaard is er out-of-the-box nog zo’n 24,5 GB te gebruiken. Dit lijkt mij voor de meeste ruim voldoende. Wat foto’s, video’s, apps en muziek neemt wel wat ruimte in, maar vult vaak lang geen 20 GB. Mocht je dat toch makkelijk gevuld krijgen; microSD-kaart.

Vingerafdrukscanner
Dit jaar werd ook de vingerafdrukscanner geďntroduceerd bij de budget smartphonelijn van Motorola. De Moto G5 Plus heeft nu dus ook een vingerafdrukscanner. Geluk voor mij is dat dit ook mijn favoriete locatie is omdat hij hierdoor vrijwel ten alle tijden te bereiken is. Deze scanner ondersteunt dus ook gebaren waar ik maar al te graag gebruik van maak.

Moto-app: gebaren voor de scanner
Iets hierboven gaf ik al aan dat Motorola zelf een app meelevert, de Moto-app. Hier kun je instellen of je gebruik wil maken van de software navigatiebalk of dat je juist gebruik wil maken van de vingerafdrukscanner om te navigeren door Android heen. Motorola geeft je in de Moto-app zo de opties om de software navigatiebalk uit te schakelen en volledig te navigeren door Android middels de vingerafdrukscanner.

Dit betekent dat je naar een vorige pagina/scherm kan gaat wanneer je vanaf de scanner naar links veegt, ga je naar je Recente Apps door naar rechts te vegen, gaat het scherm uit wanneer je je vinger 2 seconden op de scanner houdt en wordt Google Assistant geopend wanneer je je vinger er zo’n 4 seconden op legt. Van de laatste 2 functies maak ik zelf iets minder gebruik, maar vooral het navigeren door enkel de scanner te gebruiken is verassend fijn en is zeker iets wat ik aanraad om op zijn minst even een dag of 2 uit te proberen. Het vergt wat gewenning, maar kan zeker wel wat schelen.
De Moto-app: meer gebaren en scherm mogelijkheden
Twee keer schudden voor zaklamp
Een andere mogelijkheid is om de zaklamp in te schakelen door de telefoon 2 keer schudden. Ikzelf gebruik het niet zo snel, maar voor de geďnteresseerden is het aanwezig en het werkt ook nog eens goed.

Draaien voor Snel vastleggen
Door de telefoon 2 keer een kwartslag heen en terug te bewegen, zal de camera app geopend wordt. Helaas hebben ze nog niet ingebouwd dat de camera dan ook nog daadwerkelijk een foto maakt; iets wat voor mij nog veel waardevoller is en zou zijn. Wie weet integreren ze dit bij een volgende update, want ook dat is mogelijk in de Moto app: de app is een Play Store-app, waardoor Motorola hem apart kan onderhouden.

Veeg om scherm te verkleinen
Waar Samsung er vroeger al mee was begonnen en andere fabrikanten het later pas gingen gebruiken, heeft ook Motorola dit al ingebouwd. Omhoog, naar links of naar rechts vegen op de navigatiebalk zorgt ervoor dat het scherm verkleind wordt zodat je de telefoon nog beter kunt gebruiken als je hem maar met 1 hand kan gebruiken. Goed om te weten is dat dit alleen gebruikt kan worden wanneer je de softwarematige navigatiebalk gebruikt. Handig, nuttig, maar niet voor mij. Wel weer tof dat het ingebouwd is; het is ook gewoon aan of uit te zetten.

Oppakken om beltoon te stoppen
Door de telefoon op de pakken terwijl er een inkomende oproep bezig is, gaat het geluid uit en zal het toestel alleen nog trillen. Dit is dan wel weer een handige functie, want lang niet iedereen wil altijd die muziek krijgen bij een inkomende oproep.

Omdraaien voor niet storen
Door de telefoon om te draaien, dus op het scherm, zorg je ervoor dat alle geluiden en meldingen die binnenkomen op de telefoon automatisch gedempt worden. Dit is dus enorm handig wanneer je in een ruimte bent waar je even geen meldingen kan krijgen, of je gewoon even heel kort geen meldingen wil hebben. Han-dug.
Dual sim
Net als het kleine broertje beschikt de Moto G5 Plus ook over dual sim. Ook de G5 Plus kan 2 simkaarten en een microSD kaart herbergen, tegelijkertijd.

Afijn, terug naar de dual sim mogelijkheden. Wanneer je gebruik maakt van dual sim, en je dit al deed voordat je de Android installatie had afgerond, wordt er gevraagd hoe je de instellingen wil hebben. Mocht je de telefoon al ingesteld hebben, dan krijg je als het goed is een notificatie en anders kun je simpelweg de Instellingen induiken.

De profielen waaruit gekozen kan worden:
  • Standaard: Zelf bepalen welke simkaart welke taak op zich neemt
  • Automatisch: Kies de beste simkaart voor bellen op basis van het contact dat wordt gebeld
  • Privé en werk: Een simkaart voor werk gerelateerde oproepen gebruiken en de ander voor privé
  • Primair en alternatief: Een simkaart het vaakst gebruiken en de ander alleen wanneer nodig
Dubbeltikken om te ontwaken
Helaas moet ook dit ontgelden bij de Moto G5 Plus, net als het kleinere broertje. Het is hopen en wellicht afwachten totdat Motorola dit besluit te integreren. De kans dat dit komt, is echter klein. Mede door de aanwezigheid van de vingerafdrukscanner en Moto-display zie ik dit niet (gauw) gebeuren.

Dagelijkse ervaringen: misschien beter dan je had verwacht

Daar de Moto G5 mij al bijzonder verraste qua prestaties ondanks de wat minder sterke hardware, doet de Moto G5 Plus daar nog een stapje bovenop. De Snapdragon 625 is een behoorlijk capabel ding in combinatie met 3 GB aan werkgeheugen. Daarnaast is de Android schil zo minimaal als mogelijk en dit geheel zorgt ervoor dat je eigenlijk door het OS heen vliegt. Apps openen erg snel, ik heb nooit een hapering meegemaakt, apps blijven mooi in het geheugen staan en ook split-screen multitasken werkt erg lekker. Het is met uitzondering van de OnePlus 3 waarschijnlijk de meest aangename ervaring qua prestaties en performances. Het geheel is gewoon rap en het werkt gewoon. Doordat de telefoon draait op Android 7.0 gaan ook app-installaties ontzettend snel, evenals updaten.

Locaties via GPS
Steeds meer begin ik gebruik te maken van locaties via GPS, vaak ook met ‘Grote nauwkeurigheid’. Zelfs met de afwezigheid van een kompas, wat een aantal wellicht niet zo leuk zal vinden, heb ik weinig hinder mogen ervaren. De fixes waren rap, ik liep niet ineens aan de andere kant van straat en ook tijdens autoritten was er niks merkwaardig aan de hand.

Gamen
Horende bij de Snapdragon 625 is natuurlijk de Adreno 506. Alhoewel dit niet de topper is wat betreft grafische kracht, zal hij voor vrijwel de meesten wel zijn mannetje staan. Veel games draaien hier gewoon prima op, ook veeleisende games. Mocht het toch zo zijn dat het wat lastig is voor de GPU, dan zou je altijd kunnen overwegen om de instellingen zo in te stellen dat het wat stabieler loopt.

Veel bezoekers lijken wel te houden van een benchmarkje hier en een benchmarkje daar. Ik geef het toe: waar ik er eerst weinig waarde aan hechtte, doe ik dat nog steeds. Hah, got you! Eerlijk is eerlijk: het geeft wel degelijk een indicatie aan qua rauwe kracht – wat zeker niet dagelijkse prestaties inhoudt. Echter, het is wél een manier om te controleren of de software goed is geoptimaliseerd op de hardware en ook hoe de balans is van de prijs/prestatie.

De Snapdragon 625 kenmerkt zich door energiezuinigheid, veel functionaliteiten te hebben maar ook door daarentegen wel wat kracht te hebben. Dit resulteert in een prima prestatie en positionering in de benchmarks, al is het qua rauwe kracht geen topper.

Echte high-end toppers zijn inmiddels al over de 150.000 punten in AnTuTu, een goede mid-ranger tikt bijna de 100.000 aan en een low-end/budget smartphone zal rond de 40-50.000 zitten. Met een score van z’n 63.000 zit de G5 Plus dus precies tussen low-end en mid-range prestaties in. Meer dan prima dus.
Geekbench
AnTuTu
AndroBench

Opvallend aan de camera van de G5 Plus is dat deze eenzelfde 12MP sensor heeft als de Samsung Galaxy S7. Dit betekent pixels ter grootte van 1.44 microns, en ook dat er – voor een telefoon – een behoorlijk groot diafragma aanwezig is. Dit resulteert in f-waarden van maximaal f/1.7, wat dus behoorlijk lekker is voor situaties met bijvoorbeeld minder licht. Ook kan je hier mooie scherptedieptefoto’s mee creëren.

Net als de Galaxy S7’s camera, heeft ook de Moto G5 Plus de ‘dual-pixel autofocus’ technologie meegenomen. De meeste sensoren maken gebruik van de traditionele Phase Detection Autofocus. Van alle aanwezige pixels, zijn er dan zo’n 10% van de pixels die ook meewerken bij het focussen. Dit merk je vooral overdag, wanneer er goed licht is. Wanneer de lichthelderheid daalt, merk je vaak ook dat de camera meer moeite krijgt om de focussen. En daar is dual-pixel autofocus dus voor. Nu zijn het niet 10% van alle foto’s die kunnen meehelpen bij het focussen, maar alle aanwezige pixels kunnen hun steentje bijdragen. Dit zorgt voor zeer snelle autofocus, overdag én ook bij slecht licht. Mede door het grotere diafragma, de relatief grote pixels en dus de dual-pixel autofocus zou dat moeten betekenen dat de camera 25% meer licht moet krijgen, zowel overdag als onder minder belichte omstandigheden.

Verder kan deze camera wél 4K filmen met 30fps en ook 1080p met 60fps. De gebruikelijke 1080p en 720p met 30fps is natuurlijk ook gewoon aanwezig. Ook is de software stabilisatie weer meegenomen, stabilisatie die ik best indrukwekkend vond. De sensor zoomt wat in en vervolgens worden de beelden real-time gestabiliseerd, resulterend in behoorlijk stabiele beelden.

Motorola levert haar eigen camera app mee welke redelijk wat opties met zich meebrengt. Zo kun je door een swipe van de linkerkant naar rechts een quick-settings schermpje openen voor wat snelle instellingen. Ook kun je HDR aan/uit of op automatisch zetten. Logischerwijs de keuze om over te schakelen naar de voor-camera, videomodus, panorama, professionele modus en ook slow-motion is van de partij.

Foto's geschoten met de Moto G5 Plus

De foto’s zijn klikbaar, zodat ze de ware foto openen in een nieuw tabblad.

Mijn persoonlijke favorieten

Een aantal voorbeelden: non-HDR vs HDR:

Overige

Selfies:

Selfies overdag zijn prima voor social media en dergelijke en voor de rest niet bijzonder speciaal. In de nacht is er zoals te zien wel ruis aanwezig, dus de selfie-flits modus is dan zeker aan te raden en helpt ook echt.

Video’s:

4k HDR test video

1080p test video

1080p low light HDR video test

1080p low light HDR + stabilisatie video test

Een verschil met de Moto G5 is dat de G5 Plus ook kan filmen in 4k-resolutie. Let wel: wanneer je in 4k filmt, werkt de software stabilisatie niet. Iets doet mij vermoeden dat dát nog net wat te veel kracht vereist. ;)

De autofocus gaat snel, erg snel. Dit komt natuurlijk door de eerder besproken dual-pixel autofocus techniek. De camera weet redelijk wat licht op te vangen door het grotere diafragma. Kleuren ogen neutraal, er is genoeg detail aanwezig en de beelden ogen ook zonder stabilisatie nog vrij vloeiend. Hecht je toch veel waarde aan echt stabiele beelden, dan kan je overwegen om de software stabilisatie te gebruiken. De camera zoomt wel wat in (verlies van detail), maar je krijgt er wel zeer stabiele videobeelden voor terug.

HDR aan tijdens het filmen is ook mogelijk, wat ervoor zorgt dat de kleuren wat geneutraliseerd worden en vooral onder- of overbelichte plekken in de beelden verbeterd worden. Wel moet ik zeggen dat ik soms wat ‘vegen’ opmerkte bij de beelden. Desondanks kan het toch wel fraaie beelden opleveren. Vooral bij een zonsondergang kan het ervoor zorgen dat je videobeelden niet te donker zijn en dat je juist wel die mooie lucht en kleuren weet vast te leggen

Wellicht een van de meer indrukwekkendere dingen is hoe de camera omgaat met de zogenaamde ‘low-light’ situaties. Er is wel ruis aanwezig, maar het is een flink verschil met andere telefoons van dit prijssegment en zelfs nog hierboven. Zet je de camera naast de Moto G5 dan is dat verschil alleen nog maar meer merkbaar. De beelden bevatten niet alleen minder ruis, maar er wordt ook daadwerkelijk meer licht opgevangen.
De camera: conclusie
Al met al is de camera van de Moto G5 Plus zeker een van de sterkere punten die de telefoon heeft te bieden. Videobeelden zijn overdag gewoon goed, kleuren komen er goed uit, en zijn met de stabilisatie ook nog eens erg stabiel. De foto’s zien er voor een < ¤280 tevens indrukwekkend uit. Foto’s zijn niet onderbelicht, de kleuren zijn accuraat en dus niet oververzadigd en vooral de focus blijft mij verbazen. Voor dit budget mag je zéker niet klagen met wat je krijgt.

De behuizing van de G5 Plus is verre van zeer compact, maar is ook geen bakbeest. Toch had ik zelf een grotere accu verwacht dan wat er in zit: een 3000mAh accu, welke niet verwisselbaar is. Door de relatief energiezuinige hardware en een 5,2” scherm, dan wel een 1080p paneel, moet dit echter voor goede batterijprestaties zorgen. Zolang een telefoon de dag door komt, ben ik vaak al tevreden. Gelukkig zijn we al een redelijk eind aan het komen wat dat betreft, maar toch heb ik de afgelopen maanden wel eens gehad dat een toestel rond 7 uur toch wel leeg is. Of de G5 Plus hierin een uitzondering is.. Wie weet.

Mijn dagen zien er als volgt uit:
  • Ik gebruik voor het grootste gedeelte van de dag wifi, maar met 4G wissel ik wel eens af als ik merk dat de connectie wat minder is of gewoon geen zin heb in wifi. Op school is de telefoon vaak verbonden met WhatsApp Web, met een gemiddelde van zo’n 4 uur, vaak toch wel via 4G.
  • 4G gebruik ik zo’n 7 uur per dag
  • Locaties staat aan, vaak op Grote nauwkeurigheid.
  • Bluetooth + muziek luisteren elke dag, zo’n 3 uur per dag
  • Schermhelderheid is flexibel: soms 100%, meestal is het rond de 50-75%
  • Minimaal 2 uur per dag browsen, vaak wel richting de 3 a 4 wanneer de accu dat toelaat
  • Ik maak gebruik van applicaties als WhatsApp, Chrome, Instagram, Facebook, YouTube, Flamingo (twitter client). Ook de camera is niet te vergeten.
We zien tegenwoordig een trend, of eigenlijk iets waar weinig progressie wordt geboekt: batterijduur. Ikzelf hecht vooral waarde aan de zogenaamde ‘screen-on-time’ omdat ik hieraan vaak kan afleiden hoe en wat de boel presteert. Als de screen-on-time laag is, maar het accupercentage dat ook is, dan gaan we kijken naar externe factoren. Denk hierbij aan andere apps, of het Android-systeem. Afijn, als gemiddelde mag je zo’n rekening houden met 4-5 uur screen-on-time. Alles daaronder en dat wordt toch wat magertjes bij normaal gebruik.

Waar Motorola bij de Moto G5 claimde dat de telefoon aan snelladen deed, bleek dat – naar mijn mening – niet het geval te zijn. Doet een telefoon aan snelladen als het alsnog 2,5 uur duurt voordat de accu is opgeladen? Of dat het een uur duurt voordat hij op 50% zit? Naar mijn mening niet. De G5 Plus doet daar echter wel aan en bij de telefoon wordt dan ook een echte snellader meegeleverd welke kan opladen met: 5V/1.6A, 9V/1.6A of 12V/1.2A. Dat lijkt er meer op. Waar dit zich tot leidt? Nou, tot de volgende cijfers:

Begin percentageNa 15 minutenNa een half uurNa een uurVolledig vol na
1%24%45%80%1 uur en 35 minuten

In tegenstelling tot de Moto G5 doet de G5 Plus dus wel degelijk aan snelladen en de telefoon even snel een half uurtje aan de lader leggen, zorgt toch al snel voor bijna 50% erbij.

Bereikbaarheid en bellen
De telefoon beschikt dus over 1 speaker; de oorspeaker, welke echter ook als reguliere speaker werkt. Net als bij de G5 is hier an sich weinig mis mee. Volume is meer dan prima, ik versta anderen goed evenals zij mij. Houd bij het handsfree bellen er wel rekening mee dat je het toestel met de speaker omhoog houdt, want anders kan dat bellen nog wel eens lastig gaan worden. Iets met schreeuwen, boze mensen en kapotte schermen..
Internet en haar prestaties
WiFi
Net als veel telefoons tegenwoordig kan de G5 Plus verbinding maken met WiFi via 802.11 a/b/g/n.

3G en 4G
Ikzelf maak gebruik van het Tele2 netwerk voor internetten. Gezien ik met dual-sim werk, maak ik voor de oproepen en sms’jes gebruik van het KPN netwerk, en voor de mobiele gegevens (4G) van het Tele2-netwerk. Tegenwoordig heb ik met bijna geen enkele telefoon slechte ervaringen wat betreft mobiele data en connectiviteit. Ook de G5 Plus heeft hier logischerwijs geen problemen mee. X9 LTE modem kan downloadsnelheden tot 300Mbps aan, waar de uploadsnelheden tot 150Mbps gaan. De Moto G5 geeft mij op de meeste locaties gewoon goede 4G verbinding, maar in erg kleine dorpen of zeer afgelegen plekken zou dat nog kunnen terugschieten naar de 3G, wat dan vooral te wijten is aan de provider zelf.

Mijn mobiele abonnement heeft een maximale downloadsnelheid van maar liefst 225Mbit/s. Echter, de zendmast vlakbij mijn huis gaat vaak tot zo'n 130 Mbit/s. Beetje jammer hč. Anyhoe, de volgende speedtest maakt een mooi gemiddelde daarvan:

Bluetooth
Ook bij de G5 Plus is de meest recente versie van Bluetooth meegenomen; Bluetooth 4.2 Het bereik en de prestatie is verder niks op aan de merken. Verbindingen zijn vlot gelegd, blijven ook mooi constant en hebben ook weinig haperingen.

NFC: Gij zijt er!
Ja ja, de Moto G5 had dus geen NFC. Guess what? De G5 Plus dus ‘ff wel. Dat betekent dat je ook met deze telefoon contactloos kunt betalen, je je telefoon kunt pairen met een NFC koptelefoon of je allerlei tweakers en geekers praktijken kunt uithalen die toffe NFC-tags. Hoewel NFC lang nog niet overal gebruikt en ondersteund wordt, is het goed dat het is meegenomen. In dit geval dus een “Well done, Motorola!”.

De grotere broer, de iets duurdere variant. De variant met wat betere specificaties. Of nou ja, wat betere? Een betere processor, meer opslaggeheugen, een snellere vingerafdrukscanner, een betere camera en wel NFC. Toch is de meerprijs tegenover de Moto G5 toch nog fors. Momenteel is dat bijna 90 euro. Zoals ik in de review van de Moto G5 al besprak is dat toestel vooral daar voor de mensen die gewoon niet echt willen inleveren op al teveel dingen maar ook niet de hoofdprijs willen betalen. En dat is ze gelukt.

De G5 Plus doet daar echter een stapje bovenop. Je betaalt dan wel iets meer, maar krijgt dan ook gewoon een stuk meer. Vooral de camera is een van de features waar je het voor moet doen. Daarnaast is de soc ook wel degelijk krachtiger, alhoewel het onderlinge verschil tussen de Snapdragon 430 en 625 niet eens bizar groot is en Motorola het softwarematig ook gewoon zeer goed heeft geoptimaliseerd. De algemene ervaring is snel, stabiel en gewoonweg fijn.

Het totaalplaatje mag er dan ook wel zijn. Een wat mij betreft indrukwekkende mid-ranger die op vrijwel alle vlakken gewoon zeer goed presteert, en nu eindelijk ook nog in een wat mooier jasje dan vorig jaar.

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

Heel erg bedankt voor het lezen van de review mocht je alles gelezen hebben. Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het proberen toe te voegen, en waar nodig/mogelijk proberen te testen

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

Heb jij ook een Motorola Moto G5 Plus Zilver?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Ben wel benieuwd naar je ervaring met de batterijduur.

Je haalt "slechts" 4-5 uur, terwijl op Reddit ik vaak 8-9 uur zie. Je hebt natuurlijk wel een behoorlijk hoge helderheid, maar hoeveel uur houdt bijvoorbeeld een OP3T het voor jou uit?

Doe je daar dan slechts 3 uur mee qua SOT?
Hangt veel van het gebruik af. Ik ben geen lichte gebruiker, dus dan gaat het ook sneller. :)

Met de OnePlus 3 haalde ik ook zo'n 5 uur vaak. Ik heb de 3T helaas niet kunnen testen. ;)
Ik zag inderdaad dat je ook een OP3 review had, maar dat je gebruik toen ook lichter was.
Ah, dat zou best kunnen kloppen inderdaad. Heb je zelf een idee hoe ik zoiets het beste zou kunnen testen?
Idealiter een script wat nieuwe webpagina's laadt, achter elkaar.

Maar de helderheid van de schermen verschilt natuurlijk ook. Simpelweg beide schermen op 50% werkt niet.

Videotesten werken ook niet, omdat het OLED paneel daar flink in het voordeel is. Je hebt nog PCmark als benchmark software voor accuduur.

Maar het blijft lastig natuurlijk. Ik had echter een flinke voorsprong verwacht voor de G5, door de zuinige processor.
Ik moet zeggen dat de kleuren van het scherm en met name de contrasten in "levendige" modus meer overeen komen met mijn gekalibreerde beeldschermen.
Hm, interessant! Contrast oogt namelijk net wat té wat mij betreft waardoor het wat te verzadigd gaat ogen. Blijft echter natuurlijk ook een stukje persoonlijke voorkeur wat altijd meespeelt, vooral zonder dergelijke testapparatuur.

Desondanks dat, dank voor je comment! :)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 20 april 2017 18:36]

Geen probs! Jij bedankt voor je strakke review :D
Toffe plaatjes! Goed visueel werk is het halve werk :)
Thanks! Ik ben zelf erg blij met de foto's, maakt het inderdaad wel wat toffer. :)
Mooie review. :)

Ik heb hem ook en vind de oude USB poort een plus, ik heb in huis nog een stuk of 7 andere apparaten die een micro USB nodig hebben, ook op vakantie en op mijn werk heb ik diverse micro usb meuk.
USB-C zou dus -voor mij- een nadeel zijn, maar goed kwestie van tijd want het gaat natuurlijk allemaal usb-c worden. (en dat is eigenlijk wel beter ook)

en, ik had het idee, dat ik wel 2 simkaarten en een SD kwijt kan.

[Reactie gewijzigd door Pinin op 14 april 2017 21:22]

Thanks! :)

In jouw geval snap ik het inderdaad wel :P Zoals je zelf echter in ziet heeft het dan ook weer een negatieve kant.

Je hebt trouwens gelijk, slordig foutje die ik even ga verbeteren :) Dank voor de oplettendheid!
Mooie en lekker uitgebreide review!
Twee puntjes:
Bij specs staat een compass, later heb je het over de afwezigheid van een kompas.
Bij unboxing staat een verwisselbare accu, verderop is de accu juist niet verwisselbaar.
Ik weet dat er geen kompas en verwisselbare accu inzit maar het kan voor anderen wat verwarrend zijn.
Thanks!

De specs nam ik over van GSMArena, dus dat foutje kan wel kloppen. Ga ik hun specs bewerken en het foutje van de batterij aanpassen :)

Danny is wat slordig te werk gegaan merkt ie
Top review! Een dikke +3 hiervoor. _O_
Prima review! Ik ben van plan hem zelf misschien ook te kopen, dus het was fijn deze review te zien. Wel nog twee kleine opmerkingen:

Hoge prijs/performance ratio moet hoge performance/prijs ratio zijn (tenzij je probeert te zeggen dat de telefoon duur is voor wat ie levert).
Hier is volgens mij iets misgegaan met tags: De oplader [/li
Thanks! Het is een zeer leuk toestel.

Foutjes heb ik even verbeterd, dank voor het opletten. :)
Mooie review. Fijn toestel, heb hem nu ook net een paar dagen. Misschien een rare vraag maar hoe krijg je de naam van de provider in beeld? Bij mij wordt die niet getoond en dat staat wat 'raar' voor mijn gevoel.
Thanks! :)

Ik heb niks hoeven doen om dat te krijgen. Misschien omdat ik dual SIM gebruik? :P
Hele goede review, denk dat dit mijn volgende phone wordt.

Op YT kan je de 4k video maar max op 1080i zien, hoe komt dat? Wel een belangrijk punt voor mij aangezien ik veel 4k doe op YT.
Thanks! Is een erg leuk toestel. :)

Ik ga even kijken naar de 4K video!

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8