Specificaties Tower/desktop met Ci7-6700K en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

MSI Aegis X-001EU Review

PhomerTestpanel 19 november 2016, laatste update op 21 november 2016, 3.262 views

MSI Aegis X-001EU (Testpanel)

Via het Tweakers Testpanel ben ik benaderd om dit 'Beest' uit te testen! En dat hebben we gedaan! Een opvallende verschijning in een compact jasje. Ben je opzoek naar de perfecte Game-Desktop, zoek dan niet verder! Of deze MSI Aegis X zijn centen waard is, lees je hier!

Pluspunten

• Form Factor
  • VR-Ready
  • Design
  • Plug and Play
  • Veel power!
  • Supersnel!

Minpunten

• Geen toetsenbord en muis meegeleverd
  • Opzichtig
  • Felle Powerled aan de voorzijde

Features Score: 5

Introductie:

MSI heeft afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd als het aankomt op gaming devices. De MSI Gaming Sersie zijn gevarieerd van All-In-One's, Gaming Laptops en natuurlijk de Desktops. In deze laatst genoemde categorie heeft MSI een aantal nieuwe modellen uit de doeken gedaan. De 'Trident' heeft een Slim form factor, de 'Aegis Ti' is de grote broer en tot slot de 'Aegis X' die we nu nader gaan bekijken.

Technische Specificaties:

Productnaam Aegis X-001EU
Productcode Aegis X-001EU, AEGIS X-001EU, 9S6-B90211-001
EAN code 4719072466961

Design:

De Aegis X heeft een verrassend uiterlijk wat in een redelijk bescheiden kast is ingebouwd. De voorzijde van de kast is voorzien van een viertal customizable leds die middels software naar eigen smaak van een kleurtje voorzien kunnen worden. Tevens is hiervoor ook een App te downloaden van MSI zelf. Naast deze leds zijn er nog twee andere lampjes te vinden. De gebruikelijke led voor de activiteit van de harde schijf en een led voor de powerindicatie. Naar mijn mening is die laatste met een vel, wit licht, iets wat te prominent aanwezig.

Helemaal bovenin aan de voorzijde is de dvd-drive op een creatieve manier ingebouwd, passend in het geheel van het design van de Aegis X. Vlak daar onder vinden we het MSI Gaming Series logo terug die fungeert als knop. The 'Dragon-Crested' knop aan de voorzijde van de kast, geeft je de gelegenheid om met een druk op de knop de PC een boost te geven, waarbij je profiteert van 15% meer performence!

Verder zijn er aan de voorzijde drie USB poorten te vinden. Twee USB 3.0 poorten (Powered) en één nieuwe aansluiting voor USB SS 3.0 type. En natuurlijk is er ook een aansluiting voor de headset aan de voorzijde geplaatst evenals een HDMI aansluiting voor VR!

Aan de zijkanten van de kast zijn geen aansluitingen te vinden. Wel zijn beiden kanten voorzien van een rode doorkijk. Aan de linkerkant is ook een rooster geplaatst, zodat de videokaart zijn warmte kwijt kan. Aan de achterzijde zijn alle aansluitingen terug te vinden. Onderin de stand, waar de voeding is ingebouwd, is de aansluiting van netstroom. De rood gekleurde USB poorten zijn van het type 3.0 en de grijze zijn van het type 2.0. Op het moederbord vinden we verder nog een Ethernet aansluiting, twee punten om de meegeleverde Wifi antennes te plaatsen, 7.1 geluidsaansluiting met daarbij een optisch mogelijkheid en tevens een HDMI aansluiting. De roodgekleurde HDMI poort is een extra aansluiting voor VR-Link. De GeForce® GTX 1080 8GB GDDR5X biedt de mogelijkheid om een display aan te sluiten via HDMI, DVI of Display poort. Tot slot is er een handige greep geplaatst om te kast makkelijk te kunnen verplaatsten.

Benchmarking:

Om de power van de MSI Aegis X aan de tand te voelen heb ik gekozen om een tweetal benchmarks uit te voeren. Deze zijn gratis terug te vinden online en geven, naar mijn mening, een goed beeld van de capaciteiten van dit Beest! We starten met de resultaten van Cinebench R15:

De resultaten geven een mooie vergelijking met andere videokaarten en processors die nu op de markt verkrijgbaar zijn.
Verdere vergelijkingen zijn terug te vinden online.

De andere Benchmak die ik heb gebruikt voor deze review is de PerformanceTest 9.0:

Verdere vergelijkingen zijn terug te vinden online.

VR-Ready:

MSI heeft de Aegis X uitgerust met de nieuwe GTX 1080 GPU, in combinatie met Core-i7 en werkgeheugen wat kan oplopen tot 32 GB. Hiermee ben je dus helemaal klaar voor wat de toekomst gaat brengen wat betreft VR. Natuurlijk ben je nog niet helemaal VR-Ready met het aanschaffen van de Aegis X, er zal ook een VR-bril aangeschft moeten worden wat ook de nodige kosten met zich mee zal brengen. Heb je deze aangeschaft, dan sluit je hem moeiteloos aan op de HDMI ingang aan de voorkant van de kast.

Op de Tokyo Gameshow 2016 heeft MSI VR One aangekondigd, die zij in samenwerking met het HTC Vibe team. De backpack is voorzien van onboard batterijen die goed zijn voor anderhalf uur gameplezier. Er zijn dan ook verschillende opties mogelijk als het aan komt op de beleving van VR gaming. Welke daadwerkelijk doorslaggevend zal zijn, zal de toekomst uitwijzen.

Gaming:

Momenteel heb ik me gestort op de game Gears of War 4! Omdat deze game ook speelbaar is op de PC heb ik de mogelijkheid gehad om deze game ook op de Aegis X te installeren. De game draait uiteraard super vloeiend en in combinatie met de nieuwe Xbox One S controller, speelt het nagenoeg alsof je op de Xbox One S speelt. Deze kan je door middel van Bluetooth aansluiten op de PC. De ervaring was nagenoeg hetzelfde, al lijkt er meer detail te zijn op de hoogste stand.

Conclusie:

Ben je opzoek naar een supersnelle desktop, dan hoef je niet verder te zoeken! Alles gaat snel op de MSI Aegis X. Van het installeren van Windows 10 tot het spelen van games! Het uiterlijk moet je aanspreken, maar dat is geheel persoonlijk. De pluspunten van deze Aegis X zijn voor mij het compacte formaat en het gemak en de snelheid wat in alles terug te voelen is.

Het grootste nadeel is toch echt de prijs. De keuze om over te gaan tot aanschaf van een dergelijke game PC, is toch het spelen van games. Met de opkomst van de nieuwe consoles van Playstation in combinatie met VR en de nieuwe Xbox One S, zijn er vele malen goedkopere alternatieven te vinden. Als je dan toch veel te besteden hebt en je wil voorlopen wat betreft de ontwikkelingen rondom VR, dan heb je hier echt een goed systeem die jou niet teleur gaat stellen. Ook niet in de nabije toekomst!

Heb jij ook een MSI Aegis X-001EU?

Hey Mike,

Met PatientZero had ik het er ook al over inderdaad.. Als je de tijd hebt, dan kan je voor hetzelfde geld beter zelf bouwen. En bewuste keuzes maken tijdens het proces, zoals stillere fans ;)

Wel denk ik dat er ergens mensen zijn van, na een bepaalde generatie, die dit nooit gedaan hebben.
Voor deze doelgroep zou dit een uitkomst kunnen zijn om!

Bepaalde elementen, zoals de app gestuurde verlichting en de vormgeving van de kast zijn dan minder makkelijk zelf te realiseren. Maar wat mij betreft zijn dat precies de zaken die te verwaarlozen zijn..

Bedankt voor je reactie, als je tijd hebt laat even een beoordeling achter!!

Groet Paul
Goeie foto's, maar verhaal en tests zijn wel erg summier naar mijn smaak.
Hey Elite25,

Ik heb de mogelijkheid gehad om dit systeem in korte tijd te testen. Als ik meer tijd had gehad was er meer diepgang betreft de Benchmarks, speedtest over Wifi en de kabel en dan had ik er wat langer op kunnen gamen! Als je aangeeft wat je mist, dan kan ik dat misschien aanvullen en daarmee mijn reviewskills verbeteren!!

Groet Paul
Leuke review, maar ik vraag me af waarom je foto's neemt van je scherm? Probeer het gratis progamma Greenshot eens uit :).

Verder zie ik dat er aan de voorkant van de kast een HDMI-poort zit. Ik neem aan om makkelijk VR-brillen aan te sluiten. Dat zou ik dan ook even vermelden onder het kopje VR-ready ;).
Snipping tool had ook gewerkt lijkt me...
Heb ondertussen al wat ervaring opgedaan met Greenshot en die werkt prima!!

Dus thanks nogmaals Bart!!
Hi Bart, leuk dat je de moeite neemt een berichtje achter te laten! Ik heb het stukje even aangepast, bedankt voor de tip! Betreft de foto's van het scherm, ik heb voor de (in mijn ogen) makkelijkste weg gekozen. Maar ik zal bij het schrijven van mijn volgende review me zeker even verdiepen in Greenshot!! Laat nog even een waardering achter!! Groet Paul
Waarom zijn opzichting & verlichting minpunten? Kijk, je krijgt dit om te testen maar iemand die dit gaat kopen weet precies wat hij in huis haalt.

Verlichting kan natuurlijk wel een minpunt zijn als het als een bouwlamp je huis verlicht. :+
Hi,

Het was moeilijk om 'echte' minpunten te noteren. Persoonlijk hoeft een (game) PC niet zo'n prominente plek op mijn bureau te hebben, maar deze kast verdient dat wel!

De led verlichting van van de power indicatie is wat mij betreft te vergelijken met een bouwlamp! Ik game altijd 's avonds en ik had er echt last van! Wel realiseer ik me dat ik daar niet echt duidelijk in geweest ben. Heb het aangepast!

Bedankt voor je reactie en laat even een waardering achter!

2400 euro

hdd - 80 euro
ssd - +/- 100 euro
voeding - 100 euro
optische drive, tientje.

komen we op een 1800 euro uit om en nabij...
dus een gat van 600 euro wat dan voor de kast en software staat en wat ander klein grut..

mja... Mediamarkt speelgoed me dunkt ?!
Precies wat je zegt, ieder zo zijn voorkeur.

Ik heb altijd zelf systeempjes samengesteld en voor een game pc zou ik dat ook doen als ik daarin zou investeren. Door tijd- en geldgebrek ben ik overgestapt op consoles voor het gamen.

Als ik jouw berekening zo zie, dan valt het dus wel mee met hoe duur deze MSI Aegis X is. Ook gezien de led verlichting en form factor. Probeer dat maar eens zelf te klussen.

Playstation komt nu met een kant en klare VR ervaring (¤399 voor de VR + ¤399 voor de nieuwe console) en de games op Xbox (prijs van een 1TB bundle ¤350) zijn, min of meer, te vergelijken game op de pc in medium settings.

Hiermee wil ik zeggen dat het aankomt op hoeveel je te besteden hebt en dat er een hoop mogelijkheden zijn als je wilt gamen. En dan hangt het er ook nog vanaf of je wel of niet geďnteresseerd bent in VR.
M.b.t. VR.. ik kijk de kat nog altijd uit de boom hoor, wat ik tot dusverre heb gezien heeft me iig nog niet geďnspireerd om geld over de balk te smijten. ik heb vrij lang ( en bijna gebacked/pre-ordered ) dat VR i.c.m. een kickstarterproject omni http://www.virtuix.com/product/omni-package in de gaten gehouden, maar ik wacht wel tot beide producten zijn verbeterd en ik wat ervaringen lees ( of zelf kan proberen )...

Fixe investering, maar nondeju, een ronde battlefield wordt zo wel een heuse workout !
Dan wordt het pas echt interessant! Maar dan ben ik wel kapot na twee TDM!! ;)
Als ik niet onderuit ga in dat ding :D

Komt het zover dat ik de kinderkamer hiervoor kan ombouwen, dan ga ik pas serieus nadenken over VR. De ervaring moet wel echt helemaal compleet zijn!!

En dan heb ik nog even om te sparen.. En de vrouw te overtuigen..

Ps: Laat nog even een waardering achter ;)

[Reactie gewijzigd door Phomer op 22 november 2016 18:25]

done ^^

Dat probleem heb ik gelukkig niet.. ruimte genoeg in de garage / speelhok ;)
Haha, had ik maar die luxe!! Ach, ik mag niet klagen ik heb een zolder tot mijn beschikking..
Win10 100 euro, Led verlichting (met/zonder HUE controler) X euro, gaming MB met Wifi zal wel iets duurder zijn. Geheugen en optische drive kan je waarschijnlijk nog 25 euro toevoegen. Hier en daar zijn onderdelen ook wat gunstiger eventueel. Kom je nog ca op 400 verschil uit...

Maar idd, dit is voor fans van ... of iemand die niet bekwaam is in het bouwen en liever een kwaliteitsmerk koopt met dit soort high end onderdelen. Jammer dat er geen 3.1 Gen 2 / Thunderbolt aansluitingen op zit.
het zal waarschijnlijk daarop vallen, vandaar ook ''mediamarkt speelgoed'' zoals ik al zei :)

Enfin, ben er niet op tegen.. maar ik vind het nu allemaal nog te jong, te weinig ondersteuning en te matig qua kwaliteit.. de dingen die ik heb geprobeerd vond ik nu niet echt denderend om het zo maar te zeggen.
Wacht een jaartje.. Dan weten of het echt gaat werken.. Zag laatst online dat de VIVE de samenwerking aangaat met bedrijven die toepassingen ontwikkelen voor VR. Zie link video: Virtual Reality bevrijd van kabels - Aan de slag met een draadloze HTC...

[Reactie gewijzigd door Phomer op 24 januari 2017 14:09]

Nog ff en ik ben te oud voor die onzin.. merk dat ik na 2 rondes bf4 er tegenwoordig ook al wel weer klaar mee ben.
Hi,

Leuke review om te lezen.
Ben zelf niet zo'n voorstander van het uiterlijk van de kast, maar.. over smaak valt niet te twisten.

Ook de prijs is mij aan de hoge kant, maar de prestaties zullen dat wel rechtvaardigen :)
Hi Goldie!

Leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Was ook erg leuk om deze kast te checken en de review te schrijven! Blijft een hoop werk, maar super gaaf om te doen! De prijs is fors, maar als je kijkt wat je ervoor terug krijgt is het wel in verhouding!

Laat nog even een waardering achter en bedankt voor je bericht!

Beste Phomer,

Mooi dat je de tijd hebt genomen om deze gamers PC te testen en hierover en terugkoppeling te geven. Dit neem ik mee in een eventuele overweging voor het aanschaffen van een nieuwe PC.

Grt, Ramón
Beste Ramon,

Als je nog specifieke vragen heb moet je het maar laten weten, dan probeer ik ze zo goed mogelijk te beantwoorden!