HTC Hero Wit Review

Dred 14 september 2009, laatste update op 14 september 2009, 2.500 views

HTC Hero Wit

Pluspunten

• Het "kinnetje" voelt goed aan
  • Gemakkelijk in gebruik, wijst zichzelf uit
  • Sense-UI is een goeie aanvulling op Android
  • 3,5mm jack
  • Goede integratie met Google-Account

Minpunten

• Accuduur
  • Bereik WiFi
  • Geen flits bijgevolgd geen goeie foto's als er geen voldoende (dag)licht is
  • Syncronisatie naar pc, moet via kabel terwijl er Wifi en bluetooth beschikbaar is

Intro
Nadat m'n Sony Ericson W<iets> het begeven had zocht ik een gsm waarbij ik terug mails mee kon ontvangen, die touchscreen had, en liefst een groot scherm. Android was geen verplichting maar door vele goeie reacties was dit wel gewenst. Er zijn ondertussen al een paar merken met HTC telefoontjes, dus er was keuze genoeg, plus dat ik winmob e.a. niet volledig uitsloot. Achter aardig wat leeswerk kwam ik bij de HTC Hero uit.

Beschikbaarheid
De beschikbaarheid van de HTC Hero hier in BelgiŰ was, op z'n zachtst gezegd, om bij te huilen. Een stuk of 10 winkels afgelopen om dan uiteindelijk een demo-model uit de mediamarkt mee naar huis te nemen. Het spreekt in het voordeel van de Hero dat er geen enkele kras of enig vuil op de gsm te vinden was terwijl hij toch door vele handen gegaan was in de mediamarkt.

Portemonnee
Voor een kleine 450Ą heb ik hem kunnen bemachtigen, opgelet, dit is in BelgiŰ, en is daarmee toch 100 Ó 150Ą goedkoper dan de iPhone 3GS en zonder abonnement. De HTC Hero is volgens mij z'n prijs wel waard, maar dan moet je hem voor meer dan alleen bellen en sms'en gebruiken.

Voor het oog
Het kinnetje is geslaagd en is leuk bij het bellen, het geeft net iets meer karakter aan de gsm dan gewoon plat. De telefoon is redelijk groot, en door het knikje kan deze meer natuurlijk in m'n broekzak liggen horizontaal. De witte versie ziet er ook gewoon mooi uit, lekker strak, de teflon laag vind ik de vuile vingers goed tegenhouden. Het 3,2' scherm is lekker groot en mooi afgewerkt met een beetje metaal er rond.

Ingewanden
Zoals deze review zegt is het dom dat HTC nog altijd z'n eigen mini-usb connecter gebruikt terwijl je er ook een normale mini-usb in kan krijgen.
Het scherm is voldoende helder, leuk is dat het scherm dimt naar gelang de hoeveelheid licht. het scherm is zoals bij andere gsm reflecterend, maar dit stoort niet, nog niet in heftige zon geprobeerd, maar ik voorzie niet meer of minder problemen dan bij andere goede gsm schermen.
De hardware is voldoende zwaar om de gsm vlot te doen draaien, bij veel widgets, een goeie volle kalender, een open browser en een volle mailbox word het wel wat trager, maar dat kan je dan ook verwachten!
De accu is terug het pijn punt, hoewel het al een stuk verbeterd is met de hero in tegenstelling tot de magic blijft het voor een poweruser moeilijk om de dag door te komen op 1 lading.
De GPS is goed, krijgt redelijk rap een fix. Ook de bluetooth werkt zonder problemen. gsm ontvangst is ook goed, alhoewel de Hero niet gemakkelijk alle streepjes zal geven.
Ook een Camera ontbreekt niet, maar zonder flash is er veel licht nodig om goede foto's te trekken, het autofocussysteem werkt goed. Ik gebruik de camera zelden aangezien ik als amateur-fotograaf een Nikon D60 bezit, niet echt te vergelijken natuurlijk.

De zachten waren
1 grote tip: vergeet niet de update uit te voeren voor je HTC Hero, dit maakt het systeem vÚÚl vlotter! Hoewel je nog altijd een secondje moet wachten bij het draaien van het scherm, soms wel wat ergerlijk.
verder is dit een Android telefoon met de Sense-UI schil erover, dit maakt de HTC Hero aantrekkelijk om te bedienen. Widgets/software is naar wens aan te passen in de market, en er kan ook buiten de market om software ge´nstalleerd worden. Standaard zijn er al enkele leuke en handige gadgets voor ge´nstalleerd waardoor je out of the box al heel wat kunt doen ermee. Er is ook een office-documenten-lezer voorge´nstalleerd en een pdf-lezer, voor de powerusers en zakelijke gebruikers een pluspunt. De integratie die HTC heeft doorgevoerd met facebook en google is verbluffend. Als je de gsm voor de eerste maal opstart word er gevraagd naar je google account, dit is het enigste moment wanneer je je google account aan je Hero kan koppelen zonder een volledige factory reset uit te voeren.
De agenda is zoals gezegd in andere review, niet zo heel goed, maar het voldoet aan mijn noden.

Gebruiksgemak
De HTC Hero is even gemakkelijk dan de iphone en zelfs makkelijker. Dit zegt genoeg me dunkt! Natuurlijk komt dit vooral door de android software en niet door HTC, maar het 1 is met het ander verbonden. Een kind kan de was doen.
Mailen, sms'en, bellen, alles gaat simpel, is simpel in te stellen, toch zolang je geen al te exotische dingen gaat doen.

Afsluitertje
De HTC Hero is beter dan ik verwachtte en toont voor mij aan dat Android klaar is om een de mobiele markt te veroveren. Aankomende features zien er veel belovend uit en sommige zelfs vernieuwend. Wil je overal je RSS feeds lezen, eventjes rap iets opzoeken en kan je niet zonder je meeneembaar postvak? Heb je een hoog gadget gehalte, wil je kunnen programmatjes schrijven voor je gsm, ... Dan moet je de HTC Hero zeker hoog in je lijstje van mogelijke GSM's zetten. De HTC Hero en het Android platform kunnen net dat iets meer dan de concurrenten en doet het net iets beter over het algemeen.

ps: ik heb expres geen vergelijkingen gemaakt met de iPhone omdat over dat topic genoeg reviews te vinden zijn.

Heb jij ook een HTC Hero Wit?

Reviews door de redactie

Heerlijke review en ik kan me er als Hero eigenaar erg goed in vinden :)

Alleen heb ik nog wel een minpuntje:
-Geen gapless playback voor muziek

Dit houdt dus in dat ik nog steeds m'n iPod (binnenkort een Zune HD :Y) ) moet mee nemen..
De standaard player laat idd wel wat te wensen over, maar dit is goed op te vangen door eventjes rond te kijken op de market. Ik ben nu Meridian aan het uitproberen en die bevalt me wel.