HTC Hero Wit Review
Review van de unbranded HTC Hero WIT
Waarom de Hero?
Het werd tijd voor een nieuwe smartphone na bijna twee jaar mijn N95 8GB te hebben gebruikt. Voor mij waren er twee opties. 1. de iPhone 3GS en 2. de HTC Hero. Na veel reviews op websites te hebben gelezen waarin de Hero niet heel lekker naar voren kwam besloot ik beide toestellen zelf te gaan testen. De Hero heb ik in de winkel getest en hij voelde daar erg lekker aan, op het browsen na, wat ik wijt aan de wifi verbinding in de winkel. Mijn buurvrouw heeft een iPhone 3GS en gelukkig mocht ik daar een tijdje mee spelen. De 3GS liep soepel maar kwam wat saai over. Ik besloot het daarop, ondanks de slechte reviews, maar te wagen en bestelde de Hero vanwege zijn...
Pluspunten
Degelijk gebouwd Multitasking/customization Multitouch Virtueel keyboard is zeer gebruiksvriendelijk Prijs
Minpunten
Accuduur is goed, maar had misschien nog beter gekund Misschien net een tikkie trager soms dan de 3GS Geen voicecontrol Batterijenklepje Mini usb aansluiting op bijgeleverde usbkabel wijkt af
Eindoordeel
Waarom de Hero?
Het werd tijd voor een nieuwe smartphone na bijna twee jaar mijn N95 8GB te hebben gebruikt. Voor mij waren er twee opties. 1. de iPhone 3GS en 2. de HTC Hero. Na veel reviews op websites te hebben gelezen waarin de Hero niet heel lekker naar voren kwam besloot ik beide toestellen zelf te gaan testen. De Hero heb ik in de winkel getest en hij voelde daar erg lekker aan, op het browsen na, wat ik wijt aan de wifi verbinding in de winkel. Mijn buurvrouw heeft een iPhone 3GS en gelukkig mocht ik daar een tijdje mee spelen. De 3GS liep soepel maar kwam wat saai over. Ik besloot het daarop, ondanks de slechte reviews, maar te wagen en bestelde de Hero vanwege zijn grote customization en multitasking mogelijkheden.
Buitenkant
De telefoon voelt goed en stevig aan. Ligt lekker in de hand, mede door de Teflon laag waarschijnlijk, en de knoppen werken prima/voelen degelijk aan. Het is ook fijn dat alle knoppen aan de onderkant van het het toestel zitten dat maakt het goed overzichtelijk. Vier opmerkingen echter:
- Het batterijenklepje zit met heel veel klikslotjes rondom de telefoon vast. Dit komt kwetsbaar over en ik had liever een schuifklep gezien
- Het 'terug' 'knopje zit wat onhandig voor mensen die rechts zijn
- Het beeldscherm heeft een gek golvend patroon in bepaalde licht omstandigheden, maar dit is verder niet storend
- Het mini usb slotje heeft een afwijkende vorm. Dit maakt dat je de bijgeleverde kabel niet op andere toestellen kunt gebruiken. Andersom kan echter wel.
Binnenkant
Hardware:
Zoals iedereen waarschijnlijk al weet heeft de Hero een Qualcomm processor en is daar al het nodige over gezegd. Mij is opgevallen dat bepaalde reviewsites de telefoon heel erg streng beoordelen, terwijl ik zelf merk dat het toestel nauwelijks trager is dan de 3GS, althans wat betreft UI en browsen. GPS werkt ook prima verder.
Belkwaliteit is prima. Niks op aan te merken. Het bereik lijkt echter wel iets minder goed te zijn dan bij mijn N95 8GB. De speaker geeft ook een goed hoorbaar geluid.
Accuduur is ook goed. Hij gaat er op zich bij actief gebruik van WiFi wel snel door heen, maar wat me vooral opvalt is dat hij binnen een uur weer volledig is opgeladen wat ik erg snel vind.
Een nadeel is dat de bijgeleverde oortelefoontjes niet los te maken zijn van het besturings element. Dat was bij de N95 8GB wel het geval en daardoor kon je elke koptelefoon aansluiten, en toch de telefoon besturen. Ik ga nog even kijken of de N95 8GB besturing niet toevallig op de Hero werkt.
Software:
Zoals gezegd is de UI in het algemeen erg vlot. Soms gaat het net wat trager allemaal, maar dit heeft ook te maken met de hoeveelheid widgets. Ik gebruik niet veel Widgets dus bij mij blijft hij soepel lopen. Zet je er te veel widgets op dan kan er wat vertraging op gaan treden. Het scherm draait ook een stukje langzamer dan bij de iPhone, maar vreemd genoeg stoort het me niet. Wat me wel stoort is het gebrek aan een goede agenda widget. Er is op de geleverde widgets maar één afspraak zichtbaar per dag, wat natuurlijk niet handig is. Maar ik verwacht hier wel e.o.a. app voor te vinden. Scrollen gaat soepel, zelfs bij foto's en filmpjes. Flash filmpjes (in externe player) spelen overigens wel wat schokkeriger dan bij de 3GS en echte videoplayback (Divx etc.) heb ik niet geprobeerd. Je kunt de gewone Youtube site bezoeken, maar dan moet je op de pop out knop drukken om het filmpje in de externe speler op hoge kwaliteit te laten spelen. PDFjes lezen ook erg prettig, iets dat ik van de N95 8GB absoluut niet kan zeggen. De (multi)touchscreen functionaliteit doet zich hier ook echt gelden.
De camera werkt ook uitstekend, hij zit een stuk sneller in de cameramodus dan mijn N95 8GB en overschakelen naar video gaat soepel. Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van zowel filmpjes als foto's. Ook het daadwerkelijke nemen van de foto gaat erg vlot. Er is zeer weinig vertraging. Maar het blijft een telefoon en voor mij is de camerafunctie minder belangrijk. Het stoort mij dan ook niet dat er geen flitser op zit, iets dat anderen misschien wel belangrijk vinden.
Muziek spelen is overigens ook prima. Iets waarvan had ik verwacht dat de telefoon ver achter zou blijven op de iPhone. Die laatste is tenslotte ook een iPod. Maar dat valt dus erg mee.
Het virtuele toetsenbord is uitstekend. Wanneer je op een letter drukt dan verschijnt een aantal opties waarbij je alleen je vinger naar rechts of links hoeft te verschuiven (dus zonder met je vinger omhoog te hoeven) om het speciale karakter te selecteren. Dit is een zegen ten opzichte van de N95 8GB waarbij ik altijd moelijk moet doen om een speciaal karakter te kiezen.
De kracht van deze telefoon is naast customization, natuurlijk het feit dat je er allerlei apps op kunt zetten (net als de iPhone en WM toestellen in mindere mate, overigens). Dit gaat allemaal erg simpel en er zitten leuke dingen bij (zoals een metaaldetector(!). Bovendien zijn de apps erg makkelijk op het homescreen te zetten en daarmee zeer toegankelijk. Wat me wel is opgevallen, is dat er geen enkele mogelijkheid is om een app zelfstandig af te sluiten. Ik gebruik nu Taskiller om dit te bereiken. Ik heb inmiddels echter in de Google help database gelezen dat de Dalvik software dit afsluiten in feite onnodig maakt omdat de emulator de minst gebruikte apps zelf sluit wanneer er te weinig geheugen is. Natuurlijk houd ik het liever zelf in de hand en zal ik Taskiller actief blijven gebruiken. Maar een geruststelling is het wel een beetje.
Wat ik wel mis trouwens zijn voice commands. Op de N95 8GB was het heerlijk om niet door je trage contacts te hoeven gaan om iemand te bellen. Aan de andere kant zal de toekomstige update van Android deze functie waarschijnlijk wel hebben. En bovendien zal er ook gesture ondersteuning zijn in die update. Iets om naar uit te kijken dus.
Verder is er een enorme integratie van je Google accounts, maar daar is in de andere reviews op Tweakers al het nodig over gezegd.
Prijs
De prijs was uitstekend: Bij BC geen directe bijbetaling voor het toestel en over twee jaar gemiddeld 25 euro per maand inclusief Vodafone zorgeloos internet Blox. Dit was de goedkoopste optie die ik kon vinden en levert een enorm voordeel op ten opzichte van de (toch behoorlijk) dure iPhone.
Conclusie
In mijn ogen is dit de beste telefoon van het moment. Beter dan de iPhone, simpelweg omdat ik veel meer in de hand heb wat er op mijn telefoon gebeurt, en omdat de Hero bijna precies dezelfde functionaliteit biedt als de iPhone. Vooral ook multitouch maakt het toestel heerlijk om te gebruiken en geeft voor mij aan dat de iPhone niet meer alleenheerser is op dit gebied.
Reacties (25)
Toch wel wat vreemd dat juist de Google services zo moeilijk te configureren zijn. Dat zou op zo'n Google apparaat (although not branded as such) toch gewoon vanzelf moeten gaan.
Voor de rest lijkt het me een prachtig apparaat, waarschijnlijk mijn volgende telefoon. Maar ik mag nog een maand of twee nadenken.
http://www.google.com/sup...id=2456f7a08aa46ab2&hl=en
Ik hoop dat Google dat snel oplost, want ik ben een intensief gebruiker van die Google Agenda.
voor de rest gemiddelde gebruikersreview, en toch lekker duidelijk allemaal.
Ik was benieuwd of er al een navigatie app is voor dit toestel en hoe die ten opzichte van Navman of tomtom werkt.. dus eigenlijk hoe secuur is de gps in dit toestel.
Greetz, C
Wat betreft navigatie: Hier durf ik nog niet op Android voor te vertrouwen. Ik ben nog steeds in het bezit van mijn N95 8GB met daarop Garmin geïnstalleerd dat perfect werkt. Ik heb hele slechte en redelijk goede dingen gelezen over navigatie op Android maar wat ik vooral lees is dat het allemaal relatief experimenteel is nog. Wat misschien wel interessant is: Copilot Live heeft de Android Award gewonnen voor beste navigatie app. (http://www.androidplanet....dium=rss&utm_campaign=rss) Maar wat zo'n award zegt weet ik verder niet. Ik vermoed eigenlijk niet heel veel aangezien het app (laat staan navigatie) aanbod nog relatief beperkt is.
EDIT: TomTom is van plan een applicatie uit te brengen voor Android. Dat kan interessant worden.
[Reactie gewijzigd door ffb op 25 juli 2024 19:26]
wordt t witte op de achterkant niet lelijk? sommige witte iphones worden echt lelijk (in vergelijking met de zwarte)
bedankt voor je antwoord!
Ik heb voor 2 dollar een siliconen hoes gekocht, daar blijft hij zo goed als nieuw in.
De email app van HTC is een stuk beter dan die van Google, dan gaat het met name om het toevoegen van attachments en geadresseerden. Je kunt een van de twee applicaties kiezen als standaard en dat voorkomt ook dat je dubbele notificaties ontvangt. Die notificaties zijn ook echt ideaal. Ik heb ontzettend lang gewacht op een telefoon die mij aangaf wanneer ik een email had, via een ledje/geluidje of wat dan ook (en daarnaast ook een fijne telefoon was;).
Integratie Google calendar is een beetje een raadsel voor me. Eerst vond ik niets terug in Google Calendar in mijn browser (nadat ik de Hero met Outlook had gesyncd) en daarna weer wel. Het kan zijn dat ik iets mis maar volgens mij zijn er geen speciale sync handelingen vereist om de agenda van de Hero te laten syncen met Google Calendar. Toch zie ik niet alle afspraken terug. Voor mij ook niet belangrijk omdat ik de webbased agenda van Google verder toch niet gebruik, en ik Outlook gebruik voor backups. Toch zou het wel handiger zijn als dit wat naadlozer zou gaan. Ook heb ik her en der over problemen gelezen met de syncfunctionaliteit naar Google Calendar. Afspraken zouden verloren zijn gegaan. Reden voor mij om het bij Outlook te houden dus.
Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ik niet in een keer al mijn afspraken op mijn homescreen kan zien. Dit vind ik jammer maar geen dealbreaker. Ik heb de agenda view op ''lijst'' gezet waardoor ik maar eenmaal hoef te klikken voordat ik al mijn afspraken voor de komende dagen zie.
Ik hoop dat dit de info is die je een beetje zocht. Op mijn blog staan nog wat uitpakvideos, mocht je geïnteresseerd zijn (link staat in profiel).
De iPhone rendert de pagina, en is daarna 'klaar', wanneer je gaat zoomen verandert er niks mee waardoor dat wat sneller werkt, en met een doubletap op een lap tekst zoomt de website ver genoeg in/uit om het tekstveld precies op je scherm te laten passen in de breedte.
Voor beiden werkwijzen is wat te zeggen, en ik denk dat je als gebruiker moet bepalen welke je lekkerder vindt werken.
Ik wacht nog op de X3 voordat ik een besluit ga maken of ik de overstap naar Android maak of bij Apple blijf als klant. De interface van de X3 ziet er gruwelijk lekker uit, en het apparaat krijgt volgens alle geruchten een klap snellere processor dan de huidige HTC's met Android wat de snelheid van het toestel ten goede komt.
Mooie review verder!
Je kan er ook gewoon iedere miniUSB kabel aanhangen, voor zowel opladen als syncen.
@DriftwoodSan
Het was me inderdaad opgevallen dat andere kabels wel in de Hero geplugd kunnen worden, ik was alleen wel verbaasd dat het bijgeleverde kabeltje alleen met HTC werkt.
[Reactie gewijzigd door ffb op 25 juli 2024 19:26]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/16360/crop6536cddadd5ce_cropped.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/90159/l33t.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/55082/sven_jpg.jpg?f=community)