Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Vostro 15 3558-8805 Review

DeDooieVent 23 juli 2016, laatste update op 24 juli 2016, 999 views

Dell Vostro 15 3558-8805

Gekocht voor mijn zoontje, zijn oude asus laptop was aan zijn einde gekomen. Dus op zoek naar een degelijke budget laptop, uitgekomen op deze... lees meer in mijn review

Pluspunten

• Specs voldoende voor normaal gerbuik
  • Eenvoudig van uiterlijk
  • Prettig toetsenbord
  • Robuust
  • Mat scherm

Minpunten

• Ik krijg het service luik niet open
  • Zeer korte netsnoer
  • Alleen VGA d-sub video uitvoer
  • TN scherm met beroerde kijkhoeken

Mijn zoontje gebruikt eigenlijk al jaren de oude laptop van mijn vrouw, een oude asus x54h. Toen onlangs de accu niet meer wilde opladen leek het erop dat het scheurtje in de kabel van de adapter had geleid tot een defecte snoer. Echter na ontvangst van de vervangende adapter bleek het probleem op de power connector van het moederbord te zitten. Einde verhaal voor de asus...

Goed... Op zoek naar een vervanger. Er waren wel wat eisen... er moet een DVD speler in zitten, want hij kijkt zijn filmpjes via dat ding. Ook moet hij simpele spelletjes aankunnen, en dan heb ik het over zoo-tycoon 1 en 2 (dus windows, geen chromebook) en wat online gefreubel met draken, boerderijen en dierentuinen.

Ik heb zelf zeer slechte ervaringen met AMD in laptops (Niet in desktops) dus ik had als eis een intel CPU en bij voorkeur een i3. En als laatste eis, niet boven de 400 euro, want ja hey, geld groeit niet op mijn rug he :P (als ik vertel hoe oud mijn zoontje is verklaren jullie me sowieso al voor gek, maar hij vindt het mooi... en het is mijn zaak... dit dat...)

Zo kwam ik uit op een aantal laptopjes die mijn goedkeuring wel konden wegdragen, maar ja in dit budget is het of een 1920x1080 scherm en een AMD/Celeron of een glossy 1366x768. IPS en FHD en een i3... dat zit er gewoon niet in in dit budget, en eerlijk gezegd, het doet mij meer dan hem, hij is al snel tevreden wat dat betreft.

Goed... mooi verhaal.. lekker kort ook... :') laten we maar van wal gaan...
Verpakking
Tja, zoals gewoonlijk bij Dell komt de laptop in een eenvoudige kartonnen doos met geen extra's of installatie cd's. De laptop, een voeding, een (bijzonder kort) netsnoer en wat boekjes. Nu is het zo dat ik geen fetisj heb voor mooie dozen, dus ik vind dat wel mooi, ik bedoel, het gaat toch de vuilcontainer in.
Eerste indruk
De laptop is slank en komt vrij robuust over. Tenminste, binnen het budget. Als ik hem vergelijk met de Asus X555LA (zie mijn review) dan is het echt een wereld van verschil, waar de Asus echt als pure rommel over kwam komt deze laptop over als een degelijke stevige laptop.

Het keyboard heeft wat flex, ook het beeldscherm maar na mijn ervaring met de X555LA is dit wel een hele verbetering. en zo komen we aan bij de bouwkwaliteit.
Bouwkwaliteit
Voor het budget, prima. Een stevige laptop die niet ombuigt als je hem bij een hoek pakt. Ja het is allemaal plastic, maar wat wil je voor deze prijs. Het toetsenboard is prettig en voldoet ruim.

Er is verder geen luxe, dus geen verlicht keyboard, maar ook hier, gezien het budget geen verrassing. Het mousepad is van het type uit 1 stuk zondere discrete knoppen, ik ben hier niet weg van, maar qua kwaliteit vergelijkbaar met mijn inspiron 7559 minus het irritante "plok" geluid dat die van mij heeft.

Aan de achterkant van de laptop zit een klep voor het eventueel vervangen van de HDD en het toevoegen van RAM. Maar ik krijg met de beste wil van de wereld deze klep niet los zonder terug te grijpen op C4. Stevig is leuk, dit niet... Aan de andere kant, de X555LA kon helemaal niet open, die had een miniklepje om een reepje geheugen toe te voegen, dat was het.
Beeldscherm
Tja... 400 euro... dus per definitie een TN scherm. Gelukkig mat, want ik heb echt een ongelofelijke antipathie voor glossy, ik vind het afschuwelijk. Het beeldscherm is redelijk van kwaliteit, goed helder maar beroerde kijkhoeken.

Vergeleken met de X555LA die ik even in bezit had is het lood om oud ijzer, alleen de asus had 1920x1080 maar weer een beroerde helderheid. Ik ben absoluut klaar met TN maar goed, blijkbaar is IPS in dit budget geen optie.
Specs
Zoals gezegd wilde ik minimaal i3 en dat heeft deze laptop, een i3 5005u, 2 cores, 4 threads op 2.0 ghz. Ruim voldoende voor het doel van deze laptop. Daarnaast zit er 4 GB DDR3 op 1600 mhz in (1 plankje in slot 1, slot 2 is vrij).

De HDD is een 500 GB exemplaar (non-hybride) en is werkelijk afschuwelijk traag... Ik ben inmiddels helemaal over op SSD hier in huis en het was om te janken windows te installeren hierop... Ik ben wel van plan een SSD er in te zetten, maar ja gezien de klep (zie Bouwkwaliteit) twijfel ik nog.

Accu duur niet getest maar hij zit nu alweer een uur of 3 te spelen zonder adapter, dus wat mij betreft prima. Als ik een keer de kans heb zal ik het eens serieus testen.
Aansluitingen
Wat mij meteen opviel, al bij bestellen, is dat de enige video uitvoer een VGA poort is. Voor mij geen obstakel, maar wel het vermelden waard en een showstopper voor sommigen kan ik me voorstellen.

Verder vind je een 2 tal USB 2.0 en 1 USB 3.0 e-sata poort. Een SD card reader en een lan poort, een mic/headphone poort en natuurlijk de power connector.

Niets bijzonders, tenminste als je het ontbreken van een fatsoenlijke video uitgang niet als bijzonder aanmerkt(!)
Bloatware
De laptop is zo goed als vrij van bloatware. Een installatie van McAffee antivirus met een jaar abonnement, dvd brand software van cyberlink en microsoft office in 5 talen, dat is alles. De Dell specifieke software is gewoon nuttig, update en dat soort software, die zie ik niet als bloatware.
Ja ik ben tevreden over deze laptop. Als je ziet wat je krijgt voor 390 euro dan kan je niet klagen. Alles voldoet ruim voor normaal gebruik. Ja het is geen superscherm, geen super kast, niets is super, maar alles is wel voldoende en dat is wat je mag verwachten voor deze prijs. Om nog 1 keer terug te komen op de X555LA die dubbel zo duur was, dat was pure rommel, zelden zo'n slechte laptop in handen gehad, dat is met deze Dell Vostro absoluut niet het geval. Het is een prettige robuuste budget laptop.

Als je op zoek bent naar een eenvoudige laptop voor regulier gebruik zonder toeters en bellen (en zonder hdmi) dan is dit een goede koop.

Sluit ik af met wat foto's :)

Heb jij ook een Dell Vostro 15 3558-8805?

Als ik een tip mag geven:
"want ja hey, geld groeit niet op mijn rug he :P (als ik vertel hoe oud mijn zoontje is verklaren jullie me sowieso al voor gek, maar hij vindt het mooi... en het is mijn zaak... dit dat...)".

Ik zou dat laatste stuk gewoon weglaten. Er spreekt een beetje agressie uit (het is mijn zaak), je verdedigt je bij voorbaat al tegen de aanval die nog moet komen en het voegt voor ons niks toe.
Verder goed verhaal, ik neig ook regelmatig naar een business laptop omdat ik er vanuit ga dat die toch wat steviger gebouwd zijn. Dat ontbreken van een HDMI poort is wel een ernstig minpunt, dat kan eigenlijk niet meer in deze tijd.
+1 Nette review en vrij compleet. Met ssd en 16 gb ram die je zelf kan upgraden en daarbij de ingebouwde ac wifi en gigabit ethernet is alleen de resolutie voor mij ongeschikt (vnc/rdp).
Ben op zoek naar een laptop voor mijn dochter, vind deze wel interessant maar inderdaad het ontbreken van een HDMI aansluiting vind ik heel jammer. Daarnaast vind ik het wel belangrijk om een SSD in te bouwen en het geheugen te kunnen upgraden.
Heb ook gekeken naar de Inspiron 15 die zo te zien bijna hetzelfde is maar wel een HDMI aansluiting heeft. Alleen is die weer een stuk duurder. Hoop eigenlijk dat er nog een kortingsactie bij DELL komt.

Maar goed is het jou al gelukt om het ding open te krijgen?

Is dit dezelfde? https://www.youtube.com/watch?v=Z6tAZYQ5bvo

[Reactie gewijzigd door tomvdlee op 15 augustus 2016 12:51]