Specificaties 24,1" @ 1920x1200 (WUXGA) (IPS, 15ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo ColorEdge CS2420 Zwart Review

Foritain 8 juli 2016, laatste update op 26 mei 2017, 2.766 views

Eizo ColorEdge CS2420 Zwart

De Eizo ColorEdge CS2420 is een fantastisch scherm en een bouwkwaliteit waar je u tegen zegt, maar lijkt een doelgroep zoekende. Met een zakelijke look en 'slechts' 1200p resolutie mist hij iets moderns voor zij die AdobeRGB willen ervaren, en de echte Pro wil vermoedelijk investeren in een luxer model.

Pluspunten

• Wide Gamut: 99% Adobe RGB bereik, en 100% sRGB bereik.
  • Uitstekende prestaties in zowel Adobe RGB als sRGB modus.
  • DUE: Uitstekende uniformiteit van zowel helderheid als kleurbalans
  • Uitstekende kijkhoeken en nauwelijks sprake van backlight bleeding
  • Uitstekende bouwkwaliteit en verstelbaarheid
  • ColorNavigator software meegeleverd om instellingen on-the-fly aan te passen.
  • Vijf jaar on-site garantie.

Minpunten

• Prijzig. Voor iets minder zijn 27" 1440p Wide Gamut schermen te vinden. Die zullen wellicht niet -zo- scherp afgesteld staan, maar zowel Pro als Prosumers zullen toch regelmatig willen kalibreren.
  • De echte Pro zal vermoedelijk juist weer graag meer uitgeven voor features die productiviteit verhogen: ingebouwde kalibratie, zonnekap en versnelde opwarming zoals aanwezig in de CG2420
  • Megasolide, maar niet bijster aantrekkelijk vormgegeven.

Review: Eizo ColorEdge CS2420

- Prestaties
- Kijkhoeken
- Conclusie

Productpagina @ Eizo

Met deze review van de Eizo CS2420 wagen wij ons voor het eerst in de wereld van de Adobe RGB weergave, ook wel bekend als Adobe “Wide Gamut” RGB. Als je reeds een professional bent die met Adobe RGB werkt zullen delen voelen als handje vasthouden, maar zoals altijd proberen we het toegankelijk te houden voor iedereen. Adobe RGB geeft, kort door de bocht, een breder spectrum aan kleuren weer waardoor je een levendiger beeld kan creëren / behouden / printen. Hierbij zijn alle drie die elementen belangrijk; je gehele workflow moet opgebouwd zijn rond dat bredere kleurenspectrum, en een Adobe RGB scherm als dit heeft dus de taak om materiaal dat in dat kleurspectrum is opgenomen accuraat weer te geven om weer verder mee te werken; duidelijk een ‘pro’ dingetje.

Dat de ColorEdge series zich op de professional richt zie je ook aan de productpagina’s die geheel focust op dat enkele element: perfecte kleurreproductie, vervolgens ondersteund door features zoals ingebouwde calibratie of in het geval van de CG2420 bijvoorbeeld de feature dat het scherm binnen drie minuten klaar staat voor professioneel foto werk (normaliter hanteer je iets van dertig minuten opwarmen). De CS2420, het instap broertje van die CG2420, is de instapper in de ColorEdge series en wordt neergezet met termen als ‘for hobbyist and prosumers’ en ‘meeting the needs of aspiring creatives’, wat klinkt als een aardig platvorm voor een eerste stap in deze wereld en tevens een vrij duidelijke doelgroep.

De Eizo ColorEdge CS2420 kost 659 euro in de BTW.

De specificaties en features van de Eizo site:

Eerst de basis: De CS2420 is een 24” scherm met een resolutie van 1920x1200 pixels, waarmee het dus een 16:10 scherm is. Afmetingen zijn vrij gangbaar / gemiddeld voor een dergelijk scherm. Het is ook ‘gewoon’ een 60Hz scherm, al zullen gamers bij de eerste alinea vermoedelijk al zijn afgehaakt. Aansluiten kan via DisplayPort, DVI-D of HDMI. Het scherm is draaibaar, kantelbaar, hoogte verstelbaar en komt zelfs met een handsvat. Mobiel schermpje dus, als is hij niet bijzonder licht.

Alles draait zoals gezegd om het 10-bit Wide Gamut IPS paneel (met 16 bit LUT) wat hier in zit. Deze kan 1,07 miljard kleuren weergeven, 99% van het Adobe RGB spectrum, 95,4% van DCI, en uiteraard 100% van het sRGB spectrum. Kijkhoeken zijn een bekende 178 graden, maximale helderheid is ook vrij typisch met 350 cd/m2 en Eizo raadt een 120 cd/m2 aan als ideaal, wat vrij gangbaar is. Extra aandacht voor de DUE, deze zorgt dat de uniformiteit van dit paneel beter is (of zou moeten zijn) dan gebruikelijk.

Eizo zou Eizo niet zijn als dit scherm geen 5 jaar garantie mee had gekregen, met on-site afhandeling.

Wat verpakking betreft weinig poespas, maar wel lekker stevig. Omdat het een test sample betreft die volgens mij aardig wat gebruikers heeft gezien ontbraken in deze doos alle kabels en de papierwinkel om jullie te tonen. Bij andere Eizo schermen zaten altijd aansluitkabels voor alle aanwezige aansluitingen, dus je mag er vanuit gaan dat bij een retail verpakking dit ook het geval is.

We beginnen met de opbouw. Exact gelijk aan de drie eerder geteste Eizo schermen: zeer stevig, prima eenvoudig, maar verwacht weinig ‘design’ in de voet.

Alvorens we naar het scherm zelf gaan bekijken we vast even de flexibiliteit vaan deze voet, en die is zoals Eizo gewoon is uitstekend. Ruim in hoogte verstelbaar, kantelbaar, draaibaar, en zelfs binnen de kanteling nog te verschuiven. Dit alles in een uitzonderlijk stevige constructie welke de indruk laat het paneel en mogelijk onszelf ruim te overleven, gevolg is wel dat het verstellen even een zetje vereist.

En dan het scherm zelf. Oersolide en ogenschijnlijk dertig jaar geleden ontworpen. Geen scherm waar je hart sneller van gaat kloppen (Oh de EV2750, die vergeten we nooit meer), maar weer zo’n constructie die een leven lang mee zal gaan.

‘Detailshots’ voor de aardigheid, tot zover er details zijn: een heel licht Eizo logo bovenin, “nauwelijks waar te nemen wanneer het scherm uit staat” (bescheiden wit wanneer hij aan staat) LEDjes rechts onderin, en we hebben het eigenlijk wel gehad.

Aansluitingen richting de pc vereisen verder geen uitleg, de handmatige power schakelaar is wel een fijne extra. Iets opvallend is de USB hub die niet alleen USB 3.0 poorten bevat, maar ook een snel-laad feature biedt.

De achterzijde is iets gezelliger met een opvallender Eizo logo, maar al met al is het toch zo zakelijk als je maar kan voorstellen. Wel handig is dat er een handsvat onder het logo zit om het scherm eenvoudig te verplaatsen.

Één van de redenen om dit scherm enige tijd op te pakken was om Adobe RGB nu eens zelf te ervaren. Dat Adobe RGB ervaren komt niet zonder consequenties komt leerden wij direct. Vooral aan het feit dat praktisch de hele software wereld uitgaat van een gebruiker met een sRGB scherm, en het is gerust gesteld een optimistische instelling dat de meeste mensen sRGB geheel kunnen weergeven op hun apparaten. De eerste indrukken met de Adobe RGB modus, nog voordat het inlezen was begonnen, waren dan ook even slikken. Kijkende naar tal van sites in de browser liet een wat onprettige, oververzadigde indruk achter wat de kleuren betreft, ook (of juist: zelfs) als je naar foto’s kijkt die op een gekalibreerd sRGB scherm juist uitstekend voor de dag komen klopt het beeld niet. Adobe RGB is dus een voordeel als je dat wil weergeven, en een nadeel voor het gros van de applicaties die er niet mee overweg kunnen. Een prettig voordeel van dit scherm dat direct naar voren kwam was dan ook dat het OSD erg overzichtelijk is en intuitief werkt. De CS2420 gebruikt wel touch knoppen, en het OSD is net zo zakelijk om te zien als het scherm zelf, maar werkt prettig. Hoewel menig gebruiker nooit in een OSD zit zal je met een Adobe RGB scherm toch af en toe moeten schakelen naar de sRGB modus die in dit scherm zit, die bij meer ‘typisch’ gebruik duidelijk de voorkeur geniet. In deze sRGB modus maakt het scherm wel een knappe indruk tot zover sRGB schermen gaat, met een bijzonder knappe en prettige weergave die weinig te wensen over laat in alledaagse taken, inclusief sRGB fotografie.

Maar terug naar de focus feature, iets wat ik echt wilde ervaren, dus dit maal gewapend met onze D5100 in de Adobe RGB modus om een beter gevoel te krijgen van wat dat nou inhoud. Helaas wel iets wat lastig is om in beeld te brengen in een review die jullie in een browser, maar er valt wel wat voor te zeggen: de eenvoudigste (en ietwat cliché) manier om het te stellen is dat de kleuren wel degelijk meer sprankelen dan in gelijke plaatjes in de sRGB modus. Daarbij volgen direct weer overwegingen: in hoeverre het een echt voordeel is hangt sterk af van het type foto, en om de verschillen in beeld te brengen moet je niet alleen je camera afstellen, maar ook de software (bijvoorbeeld Photoshop) er gebruik van laten maken, en dat dus naast het feit dat je er een speciaal scherm voor nodig hebt. Al met al hebben we dus best wat overwegingen, waardoor ons enthousiasme over ‘iets’ sprankelendere kleuren niet bijster groot was, met daarbovenop nog eens het feit dat we vervolgens weinig konden doen met het resultaat anders dan hem naar een betere fotostudio opsturen: Met een typische thuisprinter foto’s afdrukken wil je eigenlijk niet, delen met anderen via bekende methodes doet de ‘winst’ ook weer verdwijnen. In een tijd dat alles snel en handig moet (lees: facebook, whatsapp, etc) werken we nu in het exact tegenovergestelde. Hiermee werd dus duidelijk dat Adobe RGB niet iets is om ‘even’ in te stappen, maar de focus en tijd vereist (verdient) van een ware liefhebber, iets wat lastig op te brengen is in onze situatie.

Daarin ga ik dus iets te ver voorbij aan het feit dat wij eigenlijk niet de doelgroep zijn van Adobe RGB, want met ‘beter’ beeldmateriaal (lees: betere foto’s van anderen) valt er wel duidelijk wat voor te zeggen en als je op zoek gaat naar knappe voorbeelden kom je serieus indrukwekkend beeldmateriaal tegen (van anderen). Daarbij weet ik dat er voldoende mensen zijn die een stuk sterkere emoties hebben als het om het zien van kleuren aankomt, wat dat betreft ben ik helaas van een iets ander hout gesneden. Als het aankomt op prints (maar dan hebben we het niet over onze typische printers in huis) kan je veilig stellen dat sRGB wel beperkingen heeft wat betreft indruk maken op het menselijk oog, dus voor professionele doelstellingen kan ik het mij nog inbeelden, mits de afgebeelde kwaliteit ook iets oplevert. Nu wil je bij voorkeur reviewen met de doelgroep in het achterhoofd, echter is het lastig in te schatten wat een Adobe RGB Pro nu daadwerkelijk zou willen. Keren we terug naar wat Eizo aangaf als doelgroep (aspiring creatives) komen toch ook wat bedenkingen naar voren: Willen zij echt geen hogere DPI (24” en 1200p is wel een beetje achterhaald) en een design om van te genieten? Twee elementen die in de praktijkervaring absoluut als opmerkelijk naar voren kwamen met een knap Eizo 27” 1440p sRGB scherm er naast en, zeker wanneer je ook andere taken doet, het scherm wat oubollig doen overkomen met uitzondering van de kleuren zelf. Met de veronderstelling dat ik de ‘Pro’ die weet wat hij of zij wil toch niets kan vertellen over kleurweergave wellicht beter om door te gaan naar testresultaten:

Met behulp van de X-Rite iDisplay Pro heb ik dit scherm aan enkele tests onderworpen. Geen extreme lijsten met testresultaten, maar hopelijk een begrijpelijke samenvatting voor iedereen in een overzicht wat in korte tijd te begrijpen moet zijn en daarbij een duidelijk beeld te schetsen van de prestaties.

We beginnen met het scherm in de AdobeRGB modus en gaan kijken naar de kleurweergave bij een helderheid van ~125 cd/m2. Hier zien we een nette gammawaarde van 2,17 en een minimum helderheid van 0,15 cd/m2, het hierdoor resulterende contrast is 809:1 wat een keurige score is bij deze helderheid. Omdat de naam ‘Adobe RGB’ copyright geneuzel kan geven wordt soms de term ‘Clay RGB’ gebruikt in software zoals deze DispCalGUI, maar die twee zijn inhoudelijk gelijk. We zien dat het scherm de claim van 99% waar lijkt te maken, de gekleurde lijn ligt praktisch over de stippellijn (ClayRGB Spectrum) heen. De kleine afwijking in de rode hoek is een bekende beperking van deze colorimeter.

Het scherm is, pre-softwarecalibratie, uitzonderlijk nauwkeurig wat de kleurweergave betreft. De vuistregel is 3 Delta E afwijking als minimaal vereiste om ‘zichtbaar’ te verschillen te zien, en de gemeten waardes (de groene waardes in de tabel) liggen allemaal ruim achter de komma. Hetzelfde gaat op voor de grijsweergave. Dit strookt ook met de ervaring: de weergave is erg prettig.

Ook de aanwezige DUE (Digital Uniformity Equalizer) toont zijn meerwaarde. Normaliter wijken de randen of hoeken van het scherm redelijk af van de prestaties in het midden, maar daar is hier geen sprake van, een echt ColorEdge pluspuntje. Met 1,17% als de hoogst gemeten afwijking van de helderheid (relativeren: zelfs 10% is lastig te zien en als ‘goed’ te beoordelen) en 1,37% maximale afwijking van de kleurtemperatuur scoort het scherm uitzonderlijk op gebied van uniformiteit. Dit is straks bij de sRGB modus op 100% helderheid overigens niet noemenswaardig anders, mocht je denken dat dit te danken is aan een beperkte helderheid.

Omdat ik vermoed dat niemand 100% van de tijd in Adobe RGB modus zal werken even wat metingen in de sRGB modus, ditmaal met maximale helderheid. Wederom zien we een uitstekende nauwkeurigheid van de kleuren en grijsweergave. Op de maximale helderheid zien we 329 cd/m2, iets minder dan de 350 op papier, maar nog altijd een flinke bak licht. Gammawaarde is hier zelfs de ideale 2,20. Contrast is met een minimale helderheid van 0,42 cd/m2 779:1, net als de maximale helderheid minder dan de opgegeven waarde van 1000:1 die vermoedelijk enkel met een specifieke instelling te behalen valt. sRGB kleurbereik is uiteraard geen issue, maar fijn dat hij praktisch perfect wordt neergezet in deze specifieke modus. De kleine afwijking in het witpunt is vermoedelijk wel een gevolg van de afstelling, maar is eenvoudig aan te passen.

Ook in sRGB modus en op volle helderheid zien we een uitstekende uniformiteit. Grootste afwijking in de helderheid is een schamele 1,04%, in de kleurtemperatuur 2%.

Het zal dan ook niet als verrassing komen dat er van backlight bleeding feitelijk geen sprake is.

Net als de meetresultaten zijn de kijkhoeken uitstekend in orde. In de extremen vinden we uiteraard wel duidelijk verminderde helderheid en in de diagonalen zien we onvermijdelijk wat IPS glow, maar dan zit je wel flink buiten praktische hoeken. Met twee mensen achter het scherm, of een derde die achter je staat vanuit kleine een hoek van boven, is de weergave bijzonder goed in orde. Net als de prestaties doen vermoeden maakt de kijkervaring gewoon indruk, met of zonder (praktische) kijkhoek.

Spelen met Adobe RGB is een interessant en leerzame ervaring, maar één die vanuit het oogpunt van een all-round gebruiker m.i. meer kanttekeningen met zich meebrengt dan plezier, het is simpelweg niet iets wat je ‘even’ oppakt. Je gehele workflow, van de opnames tot het verwerken en het publiceren, moet allemaal speciaal op Adobe RGB zijn gericht, wil je een 'mooiere'foto vervolgens delen? Vergeet het maar als je denkt dat je foto’s via social media of andere gebruikelijke kanalen er maar één haar beter uit zien. Het biedt voordelen bij (hoog niveau) printing, of wellicht als jouw materiaal ergens een productie in gaat, maar voor thuis? Lastig aan te raden, en voor ons dan ook iets wat wij voorlopig weer achter ons laten. Voor zij die zich afvragen of het zin heeft voor hun hobby fotografie? Ik denk enkel als je jezelf reeds een semi-pro vindt die graag serieus pro wilt worden of bewust veel in print doet, of nu een beetje ongelukkig bent met de kleuren in je afbeeldingen, maar anders dan dat maak je het jezelf veel makkelijker om alles ‘gewoon’ in sRGB te houden, al was het maar dat het gros van de IT (platformen, schermen, mobiele devices, etc) uitgaan van sRGB.

Om je in je eventuele Adobe RGB workflow te ondersteunen heb je natuurlijk een scherm nodig die die pittige uitdaging aan kan, met zowel het benodigde bereik als prestaties die op een dergelijk niveau meekunnen. Daar is de Eizo ColorEdge reeks feitelijk voor gemaakt, met tal van prijzige en featurerijke schermen. Het is wat dat betreft bewonderingswaardig dat de instapper in die familie (met de meeste ColorEdge schermen een stukje hoger in de prijs) wat pure prestaties betreft erg indruk maakt: wat kleurbereik, accurate kleurweergave, kijkhoeken en uniformiteit betreft is het bijzonder een knap paneel. Op de prestaties valt feitelijk weinig af te dingen, zeker als je er (en als je op dat niveau werkt doe je dat toch) nog verder kalibreert of wenst te kalibreren kan je er blindelings op vertrouwen dat dit scherm de hele handel zeer nauwkeurig weer kan geven. Positief is ook het feit dat zowel de Adobe RGB als sRGB modi gewoon helemaal kloppen. Het scherm is ook oerdegelijk en lekker verstelbaar voor welke werkhouding dan ook, en in een vacuum bekeken is het gewoon een heel erg goed scherm. Getallen terzijde moet je ook stellen dat wanneer je naar dit scherm kijkt gewoon heel erg gelukkig wordt van wat je ziet.

Toch voelt de ervaring met de CS2420 een beetje als een nieuwe realityshow genaamd ‘Scherm zoekt doelgroep’, want de kanttekeningen gaan verder dan enkel die gerelateerd aan de gevoelige Adobe RGB workflow. Om te beginnen is de combinatie 24” en 1200p wat ouderwets, maar ik vermoed dat een ‘aspiring creative’, de eerste mogelijke doelgroep, ook iets aantrekkelijks op zijn bureau aspireert, wat de CS2420 simpelweg niet is; veel zakelijker komen ze niet. Je moet je goed afvragen of je bijvoorbeeld niet een 27” 1440p scherm (hogere DPI dus scherper, en meer netto werkruimte) wil met een knappere vormgeving welke bij zowel Adobe RGB als al je niet-Adobe RGB taken van andere mooie voordelen weet te voorzien. Nu staat Dell ook niet bekend om zijn ‘sexy’ schermen, maar (om maar iets te noemen) de UP2716D oogt iets moderner, is groter, biedt een hogere resolutie, en tevens een 99% Adobe RGB bereik voor ruim 150 euro minder. Hoewel de fabrieksinstelling vermoedelijk niet exact aan Eizo zal tippen, en laten we ook Eizo hun 5 jaar garantie niet vergeten, laat dat wel budget over om in elk geval één van die twee punten op te vangen. De meegeleverde kalibratie- en afstel software van Eizo is wellicht nog een handige extra, maar ook die is aardig op te vangen met alternatieve (inclusief gratis) tools. Uitgaande dat die aspiring creative meer wil dan enkel die-hard Adobe RGB taken is de Eizo CS2420, ondanks al zijn knappe kunnen, toch een tough sell voor die groep.

Aan de andere kant hebben we dan nog de echte Pro, de studio die per sé Adobe RGB panelen nodig heeft met deze prestaties en/of op Eizo wil vertrouwen. Als je op dat niveau werkt twijfel ik ook aan de resolutie (of eigenlijk de DPI), maar zelfs als dat geen issue is twijfel ik aan het feit of de luxere broer de CG2420 geen logischere keuze is. Het luxere model heeft o.a. ingebouwde kalibratiesensor, zonnekap, hogere contrastwaardes en nog iets groter kleurbereik (98% DCI-P3), daarbij met de veronderstelling dat de ingebouwde kalibratie alleen al voldoende tijd en dus geld bespaard. Dat is dan ook de uitdaging van elk product wat zich als ‘budget pro’ wenst te positioneren; waar luxere modellen voor consumenten ogenschijnlijk forse meerprijs lijken te hebben zijn zaken die de productiviteit verhogen in de zakelijke hoek die investeringen snel waard, zeker als je dit scherm over vijf jaar afschrijft. Ook als je als beginnend professional een beetje aan dergelijke kwaliteit komt ruiken en de keuze heeft gemaakt een upgrade aan te schaffen lijkt het mij ook gedegen advies om in elk geval de luxere ColorEdge uitvoeringen te overwegen en voorbij de ogenschijnlijk forse meerprijs te kijken.

Hierdoor lijkt de oerdegelijke, knap presterende Eizo ColorEdge CS2420 een beetje tussen wal en schip te belanden waar zaken als top beeld, fysieke flexibiliteit en ook garantie weinig aan kunnen doen. Dat Eizo een indrukwekkend beeldscherm kan produceren wisten we al en wordt ook nogmaals bevestigd, maar ook binnen eigen kamp zien we sterke concurrentie. Als deze featureset exact aan jouw eisen voldoet dan heb je er absoluut een top scherm aan, maar laat mij dan svp even weten wat jouw gebruiksscenario is voor dit model, en wat de gedachtegang is (of was) met betrekking tot een luxere uitvoering.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Eizo ColorEdge CS2420 Zwart?

Deze review valt me echt van je tegen Stephan. Ik weet dat je een compleet andere insteek hebt met reviewen dan ik, maar deze review is wat mij betreft echt te kort, met name het onderdeel prestaties, en ik kan me ook niet echt vinden in je conclusies.

Waar ik met name over val is dat je Eizo ColorNavigator software alleen noemt in de lijst met voordelen en de conclusie, waarin je het ook nog eens afdoet als "wellicht een handige extra". Ik durf wel te zeggen dat ik het nodige van kalibratie af weet en neem van mij aan: softwarematige kalibratie is echt ruk vergeleken met hardwarematige kalibratie. Hardwarematige kalibratie is een complete andere gebruikerservaring wat mij betreft. Allereerst vereist het een heel stuk minder kennis en tijd, maar het grote verschil is dat het altijd werkt, in letterlijk elk programma, niet alleen in Photoshop, Lightroom en consorten. M'n Dell U2711 en AOC q2770Pqu zijn allebei gekalibreerd, maar nog steeds vertrouw ik eigenlijk alleen maar op Photoshop en Lightroom. Afbeeldingen in Firefox, Chrome en Internet Explorer zien er in alle drie anders uit. Tijdens het testen van de Eizo CG277 viel het mij op dat dat met hardwarematige kalibratie niet zo was: afbeeldingen zagen er in alle drie hetzelfde uit. De Eizo ColoNavigator is daarnaast ook nog eens een stuk beter uitgewerkt dan de X-Rite i1Profiler adaptie die Dell, HP en BenQ gebruiken voor hun schermen met hardwarematige kalibratie. Goedwerkende hardwarematige kalibratie vormt samen met de uniformiteitscorrectie naar mijn mening het bestaansrecht van de Eizo ColorEdge serie. De afgelopen jaren hebben andere fabrikanten dit overgenomen van Eizo en NEC, maar het staat als een paal boven water dat Eizo en NEC er nog altijd een heel stuk beter in zijn.

Daarnaast ben ik het ook niet eens met je conclusie. Ik snap je rant over Adobe RGB, ik vind het zelf ook een waardeloze kleurruimte, maar er is zeker wel wat te zeggen voor wide gamut schermen, zelfs als je niet print.

Vergelijk het met resolutie. Als je kijkt naar 100% crops van camera reviews zijn deze eigenlijk nooit geweldig. Je ziet vrijwel altijd wel enige ruis, zelfs op ISO-100, en het is gewoon niet zo scherp, wat zowel door de lens als de sensor komt. Gelukkig is de resolutie van veel camera's een stuk hoger dan wat je voor de meeste toepassingen nodig hebt, zeker voor digitaal gebruik. Als je de foto vervolgens verkleind zal deze een stuk scherper zijn, omdat één pixel in de uiteindelijke afbeelding is opgebouwd uit de informatie van bijvoorbeeld 4x4 pixels, of misschien wel 10x10 pixels, van de camerasensor. Je gebruikt dus meer informatie dan dat je strikt gezien nodig hebt, om een beter resultaat te bereiken.

Hetzelfde kan ook met kleur. Soft proofen is niet iets wat je alleen maar voor drukwerk kan doen, het kan ook prima voor digitale publicaties. Als je in RAW fotografeert en in wide gamut bewerkt kan je ook voor sRGB een veel beter resultaat bereiken dan wanneer je meteen al vanuit de camera in sRGB schiet en ook op een standard gamut scherm bewerkt.

Verder snap ik je punt over afmetingen en resolutie, maar daar kan ik wel het één en ander over toelichten: veel foto-/videografen en colorists gebruiken dit soort schermen alleen maar voor de output en soms zelfs alleen maar voor de echt kleurkritische toepassingen zoals color grading. Ik ben twee keer naar de IBC en één keer naar de ISE geweest. Alle drie de keren heb ik met veel professionals gesproken, onder andere hierover, omdat het mij ook op viel dat ze soms erg kleine lage resolutie schermen gebruikten. Zo zat bij BlackMagic Design een colorist die een color grading demo gaf met DaVince Resolve en de control surface. In totaal gebruikte hij vijf schermen: onderste rij 2x 27 + 1x 24" en bovenste rij 2x 42". Die 24" was een Eizo ColorEdge CG246, maar de overige schermen waren allemaal vrij simpele schermen die ondanks het grotere formaat en/of hogere resolutie waarschijnlijk een stuk goedkoper waren. Nu zal een dergelijke oplossing voor een amateur minder waarschijnlijk zijn, maar er zijn zat fotografen die het accepteren dat niet al hun schermen hetzelfde formaat/resolutie hebben en een scherm zoals deze voor met name de kleurkritische toepassingen zouden gebruiken en een 27" 2560x1440 of 27-32" 4K scherm als primair scherm.

De review ziet er verder prima verzorgt uit, maar al met al kom ik niet verder dan een +2 omdat het inhoudelijk echt tegen valt.
Ik vroeg mij al af waar jij bleef, goed je weer te zien maestro :D

Zoals ik al schreef is het hele reviewen een leercurve, waarbij monitoren een iets recentere toevoeging zijn (geef mij een muis en ik weet in 2m bijna voldoende), en dan ook nog een keer in een vrij specifieke niche. Achteraf realiseer je dan ook dat sommige onderdelen, in dit geval o.a. hardware calibratie eigenlijk meer aandacht verdienen. Correct punt dus op dat vlak, maar achteraf doe je daar nog maar weinig aan. Hardware calibratie staat wel op de wenslijst voor de toekomst overigens. Kritiek mbt 'te kort' vind ik dan weer een lastige om mee in te gaan, want vooralsnog is de rode lijn door opmerkingen mbt de lengte van de reviews eerder 'te lang'. En dat ik jou niets hoef te vertellen over een scherm (of als doelgroep zie) weten wij beide natuurlijk ook wel. Ik blijf van mening dat ik nuttiger ben om, uitgaande van de huidige reviews, meer reviews te maken dan nog langere reviews, maar dat die keuze ook consequenties heeft voor de aller grootste subject fanaten is vanzelfsprekend.

Wel wil ik vraagtekens zetten bij je opmerking "Als je in RAW fotografeert en in wide gamut bewerkt kan je ook voor sRGB een veel beter resultaat bereiken dan wanneer je meteen al vanuit de camera in sRGB schiet en ook op een standard gamut scherm bewerkt.". In theorie? Sure. In de praktijk? Ik ben wel redelijk overtuigd dat de doelgroep de categorie 'niche' (of binnen fotowerkers zelf ook 'niche') niet overstijgt of dat dat idee veel veranderd aan de positionering waarin ik dit scherm zie. Ken genoeg fanatieke fotografen en publicisten, veelal met een grote liefde voor Eizo overigens, maar het aantal dat zweert bij wide gamut? ;) Daar steekt het dan ook een beetje; dat 'mijn' doelgroep en de doelgroep van dit scherm niet echt overeenkomen, plus het feit dat de doelgroep m.i. erg klein is. Het voorbeeld wat jij noemt illustreert dat ook mooi; een scherm als dit zou in een vrij unieke situatie een leuk ondersteunend product kunnen zijn. Het feit dat je met een dergelijke unieke situatie moet aanzetten om de meerwaarde van deze schermen te komen mag toch best zwaar wegen. Het lijkt mij overigens ook dat die gebruiker wel gebaat is bij ingebouwde hardwarecalibratie zoals de luxere uitvoeringen, en gezien het zakelijk gebruik de meerprijs voor een dergelijk luxer model niet echt als een issue zou zien?

Nogmaals, op de beeldkwaliteit kan ik met mijn ervaring en hardware echt nul aanmerken, dat lijkt mij ook duidelijk, dus ik vermoed dat die (al zo kleine) doelgroep aan de aanwezige informatie voldoende zal hebben, tot zover we van Eizo sowieso nog niet wisten dat het wat prestaties betreft gewoon per definitie genieten is (in mijn ervaring althans). Ik zeg wel vaker dat ik met een review een beetje op zoek wil naar de doelgroep van het product, en een kleinere doelgroep niet per sé een issue moet zijn, maar zodra die echt bijzonder klein wordt kom ik er niet omheen. Ik twijfel ook nog een beetje of de twijfelende toon mbt die doelgroep niet iets te zwaar door de review is verwerkt, wellicht dat enige emotie soms toch lastig te onderdrukken is, maar herschrijven is simpelweg geen optie en ik denk niet dat de beeldvorming voor de daadwerkelijke doelgroep danwel de toevallige passanten noemenswaardig anders zou worden: "een perffect presterend scherm met een wel zeer bescheiden aantal situaties waarin hij ideaal zou zijn".
k vroeg mij al af waar jij bleef, goed je weer te zien maestro :D
Drukke baan... Viel me op dat ik m'n Eizo karmakeizer badge kwijt was en toen ik vervolgens zag dat je ook nog eens een ColorEdge getest had moest ik toch wel even kijken...
verhaal review lengte
Fair enough, misschien is te kort ook niet helemaal waar inderdaad, het is vooral de balans. Hardwarematige kalibratie mag gewoon niet ontbreken in een review van dit scherm en het prestatieonderdeel is aan de korte kant vergeleken met de rest. Maar misschien dat je inderdaad wel gelijk hebt dat de totale lengte van de review niet langer moet worden.
Wel wil ik vraagtekens zetten bij je opmerking...
Alles relatief natuurlijk. Diminishing returns is in deze hele sector zeer sterk van toepassing. Als je een 5D3 / 5Ds (R) koopt in plaats van een 6D of een D810 in plaats van een D610 worden je foto's ook niet twee keer zo goed.

Er is zeker winst te behalen uit de informatie die in de foto zit, maar je niet in het resultaat weer kan geven. Een ander goed voorbeeld hiervan is dynamisch bereik. Als je een foto in RAW schiet en in Lightroom de shadows wat ophaalt en de highlights wat terugschroefd comprimeer je eigenlijk het dynamisch bereik van de foto om optimaal gebruik te maken van het dynamisch bereik van bijvoorbeeld het scherm of bestandsformaat. Je ziet hierbij ook duidelijk verschil tussen JPEG uit de camera en RAW: bij RAW zit er nog veel meer informatie in de schaduwtonen en hooglichten, waardoor je minder snel last hebt van banding.

Hetzelfde kan ook met kleur en dat kan veel betere resultaten geven als je dit handmatig doet specifiek voor één foto, dan wanneer je de camera gewoon het standaardalgoritme hiervoor laat gebruiken. (er zit wel iets van een algoritme achter dat de in gamut kleuren wijzigt op basis van de out gamut kleuren om de kleurovergangen zo natuurlijk mogelijk te laten lijken)
Hier kan ik heel hard in zijn: de gemiddelde fotograaf heeft echt de ballen verstand van beeldschermen en kalibratie. Dat zie ik ook terug hier op Tweakers. Heb hier zat fotografen voorbij zien komen met ¤5k+, soms zelfs ¤10k+, aan bodies en objectieven, maar vervolgens op het equivalent van een U2415 gekalibreerd met een Spyder 4 hun foto's bewerken... Een fotograaf die meer dan vier keer zoveel uitgeeft aan bodies en objectieven dan aan beeldschermen en kalibratie-apparatuur kan ik eigenlijk niet serieus nemen.
Hoe is dit anders dan een ¤3k body tegenover een ¤1,5k body? De ¤3k body zal waarschijnlijk vooral meerwaarde bieden in de moeilijkere situaties, bijvoorbeeld bij erg weinig licht of snel bewegende onderwerpen. In het gros van de gevallen is de meerwaarde echter vrij beperkt.
Die ingebouwde kalibratiesensor is vooral interessant voor (autonome) herkalibratie als je hem hebt gekalibreerd met een referentiesensor in het midden van het scherm. Als primaire sensor is hij eigenlijk niet goed genoeg in verhouding tot het scherm.
Wow _/-\o_ jij bent toch wel de master of reviews :D dikke +3 vanzelfsprekend.
Mooie review. Bedankt!

Ik merk dat ik steeds minder gebruik maak van ProPhoto RGB of Adobe RGB. Veel foto's komen op het Internet (dus sRGB) en er zijn weinig voordelen om een foto te laten afdrukken vanuit ProPhoto/Adobe RGB. Alleen hele verzadigde kleuren verlies je en voor mijn onderwerpen (modellen: huidtinten) vaak niet relevant.
Toch zoek ik een goede monitor met de eigenschappen zoals deze (goed te kalibreren en vooral ook uniformiteit).

Als ik het goed begrijp, kun je deze monitor in sRGB modus zetten? Dan heb je niet meer last van de nadelen van Adobe RGB in een sRGB wereld.

... of is een EIZO EV2436W een betere keus? Misschien zelfs een Dell?

Behalve Photobewerking met grote afbeeldingen (36MP D800 bestanden), mag ik ook graag gamen. Tips, altijd welkom.
Je kan hem inderdaad in de sRGB modus zetten, dan kan je dus zonder moeite beide gebruiken. Testresultaten op beide standen zijn echt indrukwekkend. De EV2436 ken ik niet, maar als ik naar de ervaringen de laatste weken en maanden kijk dan maakt Eizo toch echt een mega indruk met hun scherpe afstellingen vanuit de fabriek. Ik denk niet dat typische bekende concurrenten daar aan tippen. In hoeverre dat verschil relevant is, en in hoeverre dat een meerprijs rechtvaardigt, dat is natuurlijk subjectief, maar ik ben wel redelijk overtuigd dat Eizo wel echt top spul is.

Als je tot de conclusie komt dat AdobeRGB geen harde eis is dan denk ik bijvoorbeeld aan een scherm als de EV2750 (review hier) die op gebied van sRGB gewoon top presteert, weliswaar wat duurder is, maar fysiek veel aantrekkelijker, 1440p, en 27" biedt. Wat je dan moet missen is de extreem strakke uniformiteit, maar ook d ie is daar dusdanig goed dat ik persoonlijk (nogmaals, als all-rounder, geen die-hard foto man) het verschil bij onze product foto's en familie foto's het verschil echt niet kan ervaren. Voor die uniformiteit kom je natuurlijk weer in een hoger segment uit, wantt ik meen dat de EV2437 dat ook niet doet.

Wordt dat te duur, tja, de EV2450 gebruik ik ook af en toe, dat is niet overdreven duur en wat kwaliteit betreft ook wel top. Ik begreep alleen dat daar met een maand of 2-3 een opvolger van gaat komen. Of de EV2455 (zelfde, maar dan 1200p).

Gamen is een lastigere eis. Een beetje casual gamen kan op de meeste schermen prima. Ook een EV2750 doet het dan best goed. Maar semi-serieus-level CS:GO of andere snelle shooters merk je wel het verschil met een snel scherm. Je zou dan naar een FS2735 kunnen kijken die snelheid combineert met mooie specs en een knappe sRGB prestatie, maar dan zitten we weer een slagje duurder ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 15 juli 2016 17:11]

Bedankt! Zal het meenemen. :)
Succes / graag gedaan, en laat even weten wat de keuze is geworden!