Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Flexscan EV2750 Wit Review

Foritain 11 mei 2016, laatste update op 26 mei 2017, 3.367 views

Eizo Flexscan EV2750 Wit

De Eizo EV2750 is een prachtig scherm. Wat kleurweergave, contrast, (gebrek aan) backlight bleeding, bouwkwaliteit, dunne bezels en flinke garantie betreft is alles top. Het voornaamste nadeel is dat bij het zien van het scherm je hem -moet- hebben, en dat kost je een flinke zak centen.

Pluspunten

• Zeer dunne bezels en een geheel gladde afwerking zorgt voor een bloedmooi scherm op je bureau.
  • Keurig gekalibreerd IPS scherm met een uitstekende kleurweergave uit de fabriek
  • Na verdere kalibratie / afstellen op je pc zelfs fenomenale resultaten
  • Uitstekende gammawaardes, keurig contrast.
  • Uitstekende kijkhoeken en nauwelijks sprake van backlight bleeding
  • Bouwkwaliteit uitstekend
  • Extreem verstelbaar
  • Sensor voor omgevingslicht voor automatische aanpassingen helderheid (indien gewenst)

Minpunten

• Als je primair een gaming scherm zoekt, of graag snelle shooters speelt op hoog niveau voelt de EV2750 merkbaar trager dan de FS2735. De EV2750 is wel prima voor wat casual gaming.
  • Omdat alles zo stevig in elkaar zit is het verstellen (buiten het draaien) wel wat aan de zware kant.
  • Pittig prijskaartje

Review: Eizo EV2750

- Prestaties
- Kijkhoeken
- Conclusie

Productpagina @ Eizo

De eerste en laatste keer dat we Eizo onder de loep namen betrof het een game scherm, echter vandaag gaan we een kijkje nemen naar wat Eizo te bieden heeft voor de (laten we eerlijk blijven: welvarende) prosumer of zakelijke gebruiker. De Eizo Flexscan EV2750 legt zoals we tegenwoordig vaker zien niet de nadruk op ‘iets van sync’, curved, ultra-wide, ultra-groot, zoveel milliseconde, of welke populaire kreet dan ook, maar op haast secundair klinkende aspecten: dunne bezels, extreme flexibiliteit, een berg aansluitingen, automatische helderheid afhankelijk van je omgeving, en een ‘flicker-free’ verlichting. Wat afmetingen en resolutie betreft is het echter onmiskenbaar een actueel product, want 27” en 2560x1440p is natuurlijk verre van ouderwets, en uiteraard betreft het een IPS paneel.

De Eizo EV2750 is verkrijgbaar voor ca 830 euro, en komt in zowel een –BK als –WT uitvoering, oftewel in het zwart en in het wit. In deze review bekijken we de laatste.

De specificaties en features van de Eizo website:

Eerst even de basis. De EV250 is een 27” scherm met een resolutie van 2560x1440. Het betreft een IPS paneel waardoor ruime verticale en horizontale kijkhoeken worden geboden. Uiteraard is een scherm in deze klasse in hoogte verstelbaar en kantelbaar en tevens zien we ingebouwde speakers, al lijkt het er op dat we daar niet te veel van mogen verwachten gezien de 1W per kanaal spec. Het scherm heeft een DisplayPort aansluiting, een DVI-D aansluiting en en HDMI aansluiting, beide met HDCP. Tevens zien we een headphone aansluiting, en een USB hub.
Het betreft zoals gezegd een IPS paneel met kijkhoeken van 178 graden verticaal en horizontaal, Eizo noemt het een sRGB scherm, oftewel 100% van het sRGB spectrum moet worden weergegeven. Contrast is opgegeven als 1000:1 en met een 5ms grijs-naar-grijs response zou het een redelijk vlot, maar geen specifiek game scherm moeten zijn.

Één van de cruciale features van Eizo is de garantie. Normaliter wordt de garantieperiode tussen neus en lippen door genoemd, maar Eizo is wat garantie betreft wel een uitschieter: ‘5 jaar on-site exchange’. Dat wil zeggen: Als je scherm in die 5 jaar komt te overlijden komen ze hem ter plekke omruilen of repareren. Eizo geeft daarbij aan dat dit normaliter binnen twee a drie werkdagen gebeurd. De eerste zes maanden krijg je een garantie op heldere sub-pixels.

De Eizo EV2750 verpakking is bescheiden. Geen opvallende elementen, maar een simpele uitstraling al is het karton duidelijk bovengemiddeld stevig. Van binnen lijkt de vulling dusdanig goed in orde dat de kans op transportschade minimaal is. Wat kabels betreft krijgen we een (standaard) stroomkabel, een USB 3.0 kabel voor de hub, en een DisplayPort kabel. Gezien de verpakking reeds open was (dit model is elders reeds gebruikt) en mijn ervaring met andere Eizo schermen vermoed ik dat een DVI kabel ook aanwezig zal zijn, echter in dit geval al was ‘verdwenen’.

Alvorens we kunnen testen moet het scherm eerst worden opgebouwd. Een stevige voet met een eenvoudige doch stevige manier van monteren zorgt voor een uitstekende basis van het scherm.

Met de EV2750 op tafel waren mijn vrouw en ik in één keer overtuigd: Dit is werkelijk één van de aller mooiste schermen die wij hadden gezien, uiteraard bewust van enige subjectiviteit omdat strak hier in de smaak valt, en onze nieuwe bureaus deels wit waren uitgevoerd. Het duurde even voordat wij doorhadden waarom de EV2750 zo’n indruk achter liet, want het recht-toe-recht-aan met een licht zakelijk karakter is niet direct het meest spannende. De zeer dunne bezels, plus het feit dat het scherm aan de voorzijde geheel vlak is (de bezels komen dus niet voorbij het paneel), bleek verantwoordelijk. Ik heb wel veel Eizo’s gezien, maar nog niet eerder witte uitvoeringen, iets wat ook een positieve verrassing was, het ziet er namelijk erg goed uit.

De bouw van het scherm is even zo indrukwekkend als de uitstraling, alles voelt extreem solide aan en geeft de indruk dat je hier lang plezier van gaat hebben. Als gevolg is het verstellen wel wat zwaar, maar dat lijkt ook nodig om te zorgen dat het scherm in elk van de vele posities als een huis staat. We zien het scherm tot het bureau zakken, hoog stijgen, kantelen, tilten, en aan de achterzijde zien we dat je werkelijk alle kanten op kan.

We blijven even achter: strak, wit, weinig poespas. USB-hub en headphone aansluiting aan de zijkant, een licht Eizo logo bovenop, en alle aansluitingen aan de onderzijde. Ook de optie om de EV2750 met een Kensington slot te bevestigen zal gezien de prijs geen overbodige luxe zijn.

Net als bij de FS2735 zit er een (plastic) ring voor kabelmanagement. Het werkt, maar oogt relatief eenvoudig naast alle stevige blokken.

Een belangrijk deel van reviews vind ik de ervaring, het gevoel, het echt werken met het product. Niet enkel de meetwaardes. En tot zover de foto’s niet voor zich spraken was het ook een genot om de EV2750 op tafel te hebben, mocht je een EV2450 al kennen is het een duidelijke upgrade, deels uiteraard vanwege de combinatie 27” en 1440p/WQHD. Dergelijke schermen zijn nog altijd een relatieve luxe vergeleken met mainstream 1080p/FullHD schermen, maar zijn praktische oplossingen vanwege de interessante DPI rond de 110: hierdoor ogen deze schermen erg scherp, zonder dat je de nadelen ondervindt van scaling. Dit laatste zien we bijvoorbeeld bij 28” 4K/UHD schermen erg sterk.

De EV2750 laat praktisch enkel uitstekende gevoelens achter in gebruik, zelfs een paar potjes gamen komt hij prima mee weg. Games als The Witcher waar het draait om grafisch geweld komen goed tot hun recht. Het verschil met een 144Hz scherm als de FS2735 is uiteraard goed merkbaar bij snelle shooters, maar van zichtbare ghosting, undershoot of overshoot lijkt weinig sprake. Als CS:GO fanaat voel je toch echter de drang naar meer snelheid en in een side-by-side ontkom je er niet aan dat de EV2750 simpelweg trager voelt dan de FS2735. Helaas ontbreekt mij de hardware om zaken als overshoot, ghosting, response e.d. te meten, maar de subjectieve ervaring beviel al met al prima voor alle soorten (niet competitieve) games, zelfs met een snel scherm als dagelijks game-beest. Hoewel duidelijk geen specifiek game-scherm op zich leent de EV2750 zich dus wel prima voor een occasional game naast je dagelijkse activiteiten. Een beetje grafische kaart is dan wel vereist vanwege de resolutie die zwaarder weegt dan Full HD en het ontbreken van elke vorm van ‘sync’.

De eerste indrukken van de beeldkwaliteit waren al met al gewoon uitstekend, met direct het gevoel van een heldere en neutrale weergave van de desktop omgeving, foto’s, en sites. Het kunnen schakelen tussen sRGB modi en eigen instellingen verloopt soepel via de touch-knoppen en de OSD welke je goed informeert over welke knop welke actie tot gevolg heeft; een irritatiepuntje bij sommige schermen. Toegegeven: van mij hadden fysieke knoppen ook gemogen, maar vanaf stap één is het feitelijk computeren met een glimlach. Picture in Picture features zijn ook aanwezig voor de liefhebber, iets wat ‘gewoon’ werkt, maar in mijn praktijkervaringen zelden aan bod komt.

Iets waar ik persoonlijk minder van ben gecharmeerd is de EvoView optie, die standaard aan staat en vlot uit ging. De EV2750 bevat een sensor om de lichtsterkte in de kamer te bepalen, om zodoende de helderheid van de EV2750 aan te passen. Hoewel prettig voor mensen die gevoelig zijn voor zeer lichte schermen, en het uiteraard stroom bespaard, zijn de standaard instellingen m.i. iets te aggressief in het terugschakelen. Dit kan je uiteraard wel weer naar wens afstellen, maar ‘effort’. Merk je echter dat je last van je ogen krijgt bij gebruik van computerschermen en pas je nu handmatig je helderheid aan, dan zal het ongetwijfeld zijn meerwaarde tonen, al zal gewenning, iets wat binnen de reviewperiode uiteraard lastig is, ook een rol spelen. Wel knap is dan weer dat op minimale helderheid de Eizo ook echt extreem donker is, overigens een genoemde feature, al ontbreekt mij kennis van wat het gebruiksdoel van een dergelijke feature is.

Vooral de stabiliteit van de voet en het scherm zelf is iets wat ik even wil aanhalen, want met inmiddels een aantal schermen op het bureau is het verschil met goedkopere modellen erg duidelijk, iets wat foto’s lastig in beeld brengen. Er zit geen noemenswaardige flex in welk stukje dan ook, wat het scherm in elk geval de indruk geeft van een high-end model.

Met behulp van de X-Rite iDisplay Pro heb ik dit scherm aan enkele tests onderworpen. Geen extreme lijsten met testresultaten, maar hopelijk een begrijpelijke samenvatting voor iedereen in een overzicht wat in korte tijd te begrijpen moet zijn en daarbij een duidelijk beeld te schetsen van de prestaties.

Het eerste wat we gaan bekijken is het bereik van kleuren wat dit scherm weer kan geven, dit doen we door het gemeten kleurspectrum naast het sRGB spectrum te leggen. Met 99.2% van het sRGB binnen het bereik is het aannemelijk dat de laatste 0.8% binnen de beperkingen van de meetapparatuur liggen, zeker omdat het totale volume van het kleurbereik bijna 15% ruimer is dan sRGB, en wat je hier wilt is dat je scherm als het even kan minimaal 100% sRGB weer kan geven zodat semi-pro level fotografie zelfs tot de mogelijkheden behoort.

Kijken we naar de afstelling vanuit de fabriek dan zien we een uitstekende witbalans (wel prettig dat je scherm niet geel of blauw oogt), en een praktisch perfecte gamma van 2,19 (2,20 is het doel). Maximale helderheid is met 348 cd/m2 gemeten in lijn met de specificaties (350 cd/m2), en met een zwartwaarde van 0,40 cd/m2 op 100% helderheid mag je spreken van een uitstekend resultaat. Contrast komt daarmee op 871:1, iets lager dan de specificatie van 1000:1, maar desondanks prima. Misschien nog wel mooier is het feit dat de grijsweergave vanuit de fabriek ook uitstekend is, de groene waardes wil je bij voorkeur onder de 3 houden, en scores rond de 1 mag je praktisch perfect noemen voor een fabrieksafstelling. Gemiddelde kleurafwijking ligt rond de 2 Delta E, wat eveneens uitstekend is.

Met handmatige kalibratie toont de EV2750 haast absurde resultaten wat betreft de correcte weergave van zowel kleur als grijswaardes. Hoewel je kan discussiëren hoe correct de vuistregel is dat je pas vanaf ongeveer 3 Delta E afwijkingen/verschillen kan waarnemen zal het niet ter discussie staan dat al die scores met een nul voor de komma simpelweg indrukwekkend zijn.

Helaas is er iets mis gegaan met de screenshot van de uniformiteit, al zou ik hier praktisch een setje witte blokken voor kunnen gebruiken. Uniformiteit van de helderheid komt uit op een uitstekende 94%, uniformiteit van de witbalans zit op elk punt onder de 2,5% afwijking, wederom keurig.

Prettig voor elke gebruiker is het praktische gebrek aan backlight bleeding. Op maximale helderheid in een donkere kamer zien we nauwelijks oneffenheden. Een marginaal beetje rechts onderin, tot zover dat een naam mag hebben. Backlight bleeding is een pijnpunt van menig IPS paneel, zelfs prijzige, en Eizo weet zich hier net als bij de FS2735 uitstekend te onderscheiden.

Het begint bijna te vervelen dat het scherm zo uitstekend scoort, maar ik kan het ook niet helpen. Ook de kijkhoeken zijn zoals een degelijk IPS scherm siert keurig. Vooral horizontaal is er niets op aan te merken, en slechts een zeer minimale glow lijkt in zicht te komen zodra je de 45 graden verticaal passeert. Bekijken we het scherm diagonaal onder een stevige hoek dan is de glow echter duidelijk aanwezig. Ook dit is redelijk typerend voor een IPS scherm, zelfs een uitstekende, met daarbij de onvermijdelijke vraag in hoeverre een dergelijke kijkhoek in de praktijk wordt gebruikt. We zien wel dat de glow bij een diagonale hoek van beneden nauwlijks speelt, maar vooral scherp van (schuin)boven zichtbaar is.

Als je de hele review hebt gevolgd zal je vermoedelijk net als ik erg enthousiast geworden zijn van de Eizo EV2750, en ik kan er ook niet om heen dat het een geweldig scherm is. Niet alleen de subjectieve indrukken, maar ook de testresultaten die ik registreer zijn uitstekend. Standaard uit de fabriek zien we al praktisch uitstekende resultaten, en met een klein beetje sturen vanuit de kalibratie zien we resultaten die we zowaar fenomenaal mogen noemen (maar dus geen paniek als je geen colorimeter in huis hebt). Andere elementen zoals goede kijkhoeken, (gebrek aan) backlight bleeding, uitstekende uniformiteit en de prettige werking van het OSD zijn ook dik in orde. De echte uitschieters zijn echter de uitstekende bouwkwaliteit en de manier waarop Eizo zeer dunne bezels met een geheel vlak oppervlak heeft gecombineerd. Dat laatste klinkt zo eenvoudig, maar maakt de EV2750 wat mij betreft een echte eye-catcher, zeker in het strak wit.

Dat het geen gaming scherm is lijkt vervolgens eigenlijk het meest noemenswaardige inhoudelijke minpuntje, al zijn gamers de doelgroep niet en af en toe een spelletje is natuurlijk meer dan prima te doen. Visueel mooie en weinig snelle games komen zelfs uitstekend tot hun recht. Zoals vaker zien we ‘heel veel moois’ met weinig nadelen dan ook tot één ander pijnpuntje leiden: de prijs. Ik kan wel wat woorden bedenken voor het prijskaartje van 830 euro, maar ‘goedkoop’ is daar niet één van. 27”1440p schermen zien we vanaf een eurotje of 300-350, en IPS uitvoeringen zien we zo rond de 500 euro hangen. Daar vinden we geen gekalibreerd scherm, en de kans dat die schermen op gebied van uniformiteit en backlight bleeding gaan concurreren met deze Eizo acht ik (ondanks gebrek aan eigen ervaring) echter vrij klein. Ook de 5 jaar on-site garantie van Eizo mogen we natuurlijk niet vergeten, wat een fijne zekerheid geeft bij investeringen als deze. De wereld is echter groter dan enkel directe concurrentjes, want kijken we iets verder dan zien we AdobeRGB schermen met deze afmetingen voor een eurotje of honderd minder, 1440p/144Hz IPS gaming schermen koop je ook voor hetzelfde bedrag, en voor iets minder dan de prijs van deze EV2750 zelfs 35” Ultrawide schermen met curve en een resolutie van 3440x1440p. De Eizo EV2750 is wel absurd mooi, maar in die klasse treffen we toch ook zeker ander soort schoonheden aan, elk met hun voor- en nadelen uiteraard.

Voor gamers zijn er zoals gezegd betere alternatieven, maar voor de verder all-round zakelijke gebruikers en prosumers levert Eizo met de EV2750 toch echt een pareltje van een scherm af dat zowel gezien mag worden, als heerlijk is om mee te werken. Zelfs fotografen voor wie meer dan sRGB veelal weinig toe zal voegen zullen van deze prestaties intens gelukkig worden. Hij blijft prijzig, gevoelsmatig eigenlijk iets te, maar hij zit op alle fronten goed in elkaar en ik denk wat 27”/1440p schermen betreft een echte topper.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Eizo Flexscan EV2750 Wit?

Je zou van mij best als minpunt mee mogen nemen dat een wit scherm wordt geleverd met alleen maar zwarte kabels. Dit scherm koop je in het wit vanwege het design en dan verwacht je ook witte kabels. Nu moet je weer zelf op zoek en (te dure) kabels gaan kopen.
Ik was er zelf niet over gevallen, wellicht ook omdat ik toch al met zwarte kabels zat vanwege de muis en het toetsenbord. Het zou echter geen onaardig idee zijn inderdaad!

Anderzijds kosten witte kabels niet noemenswaardig meer dan zwarte als ik kijk naar bijv allekabels en DP of stroomkabels.
Het verbaast mij meer dat een fabrikant als Eizo zoiets zelf niet snapt. Die kabels kosten inderdaad niet meer (helemaal niet bij grootschalige inkoop), dus waarom nu niet net een beetje die extra aandacht geven aan design. Dat soort randzaken maken producten juist helemaal af.

Apple begrijpt dat soort zaken goed. Daar is het uitpakken vaak al een feestje op zich (mooi verpakt). Alle kabels bij een Mac zijn wit, omdat het op het gemiddelde bureau beter wegvalt dan een zwarte kabel.
Kan mij in je opmerking vinden, vooral gezien het feit hoe veel aandacht ze stoppen in de constructie, de panelen, en de afwerking/afstelling ervan zou je verwachten dat ze ook oog voor andere zaken zullen hebben.

Ik zet deze reactie in elk geval wel door, ben benieuwd of zij daar een reden/antwoord op hebben.
Goede review, en goede prestatie van Eizo, toch echt wel een van de besten op het gebied van kleurweergave. Erg fijn dan ook die ingebouwde lichtsensor.

Wel een paar vraagjes: Wat is nou eigenlijk het verschil tussen Gamut Coverage en Gamut Volume? Voor zover ik weet kalibreert DispCalGUI op basis van Gamut Coverage, maar ik weet dus niet wat het verschil moet zijn. 99.2% is uiteraard binnen de meetmarge, lijkt mij, maar ik zou ook eens testen op verschillende helderheid. Vaak piekt dit op de ideale helderheid een beetje. Maar zo direct uit de fabriek is wel echt zeer netjes!

Wat bedoel je met het ontbreken van elke vorm van 'sync'? Hij heeft toch wel zeker gewoon de mogelijkheid tot V-Sync, dat gebeurt gewoon aan de computerkant. Of bedoel je eigenlijk te zeggen Freesync of G-sync?

Toch wel jammer dat er geen 10-bit in zit.

Tevens zou je in de conclusie misschien ook kunnen vermelden dat dit voor webdevelopers of andere grafische vormgevers die niet gericht zijn op puur drukwerk misschien ook een goede optie is, maar dan ontbreekt weer 10-bit. Voor webdevelopers/designers is dit natuurlijk ideaal.

Tot slot, de backlight bleed vind ik zelf niet acceptabel, ik denk dat je er goed aan doet als je hem laat omruilen. Ookal lijkt het op foto erger dan het is. Mijn 5 jaar oude Dell Ultrasharp (10-bit) van 600 euro nieuw destijds heeft helemaal nul bleed.
Mijn Asus ROG PG279Q heeft soms erg veel en heb ik al voor de 2e keer een nieuwe voor in de plaats van gekregen, free of charge, en ik stuur ze terug totdat ik een perfecte heb. Zelfde prijsklasse, echter door G-Sync module overpriced. Ik zeg echt, neem contact op met EIZO en meld de backlight bleed, jij krijgt vast een nieuwe en deze gaan ze nog eens nakijken en die sturen ze dan weer gecorrigeerd naar een ander die problemen had.
Dank je wel :)

- Coverage = Gedeelte van het (in dit geval) sRGB spectrum dat het scherm bereikt. Volume = totale bereik in vergelijking tot het sRGB spectrum. De stippellijn is het spectrum, de gekleurde lijnen is hoe ver het scherm gaat, veelal verder dan het spectrum groot is.

- Vsync kan uiteraard, want dat is simpelweg je grafische kaart (output) aanpassen aan de refreshrate van je scherm. Freesync / G-Sync laat je scherm niet op een vaste moment verversen, wat vanuit het scherm moet komen. Ik bedoelde inderdaad dat die twee er niet in zitten.

- Mbt 10-bit, ik moet toegeven dat ik niet precies weet hoe dat zit. Eizo spreekt overigens wel over een 10-bit lut, maar ik moet nog inlezen over hoe ik dat in het testen mee moet nemen. Naar de resultaten kijkende zou ik denken dat webdevs/grafische vormgevers/fotografen e.d. prima resultaten zijn. Ik -vermoed- dat enkel pro-drukwerk en absolute high-end fotografie, en dan praat ik niet over een gemiddeld familie fotostudiotje, wellicht iets meer nodig heeft?

- Mbt Backlight bleed, ik begin aan mijn eigen keuze van foto te twijfelen, want ik heb flink wat schermen gezien met meer of minder bleed, maar ik durf te stellen dat de eV2750 echt een uitstekende prestatie neer zet. Ik kan er in elk geval echt totaal niets van zien, zeker niet vergeleken met zelfs de beste foto's die mensen hebben gedeeld van hun PG279Q, en daar heb ik er flink van wat bekeken toen ik met de FS2735 bezig was, eveneens een scherm waar ik het gebrek aan noemenswaardige bleed heel erg positief ervaarde. Dat je voor deze prijs dit ook zou mogen verwachten lijkt mij bijna vanzelfsprekend, maar reviews van andere 27"/1440p schermen bevatten regelmatig wel negatieve opmerkingen over bleeds. Lijkt dan ook een lastig punt voor paneelmakers om (betaalbaar) goed op te lossen. Prijsverschil tussen de FS2735 en PG279Q is natuurlijk ook niet misselijk.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.

IK snap het nog niet helemaal mbt de Gamut Volume. Wil dat zeggen dat de monitor méér dan 100% RGB zou kúnnen weergeven, maar dat niét doet? Of wil dat zeggen dat de monitor toch meer weergeeft dan 100% sRGB ? Ik heb namelijk zelf verschillende schermen gehad en gekalibreerd, waaronder ook wide-gamut schermen. En ik heb dat nooit begrepen. Want al had ik ze gecalibreerd voor 100%sRGB coverage, dan had ik alsnog 125% of zo (kan niet meer exact het getal herinneren, kan ook meer zijn) sRGB Volume. En alles zag er nog steeds oververzadigd uit. Dan heb ik het bijvoorbeeld over een Dell Ultrasharp U2711 monitor.

10 bit LUT is uiteraard niet hetzelfde als het kunnen weergeven van 10-bit kleuren (wat in de meeste gevallen natuurlijk 8bit+AFRC is, dus niet exact 10bit, maar met interpolatie tussen kleuren in voor de illusie van een extra tint). Bij de specs staat ook 16.7 miljoen kleuren, als het echt 10 bit was, zou er 1.07 miljard staan. Maar een hogere LUT verhoogt dan wel weer de vloeiendheid van de kleurovergangen, al weet ik niet of 10 bit LUT voor een 8 bit paneel een hoge waarde is?

Maar over de backlight bleed, ik zal eens kijken of ik vannacht foto's kan maken van mijn schermen. Ik ben nog steeds van mening dat je niet zou moeten accepteren dat dat beetje er is. Ik heb echt géén op mijn Dell monitor van een lagere prijsklasse. En in het geval van het retouren van mijn Asus monitoren, ik krijg éérst een nieuw monitor gestuurd, waarna ik de oude terug moet sturen (free of charge), je hoeft dus niet bang te zijn dat je een tijd zonder monitor zit. Ik mag aannemen dat EIZO dat toch ook zo aanpakt. Op zijn minst vragen.
Of heb je het misschien over IPS Glow, dat is inderdaad niet te vermijden, maar backlight bleeding moet gewoon in orde zijn, heeft niks met de techniek te maken, heeft gewoon te maken met het feit dat het paneel op sommige plaatsen te strak of te los vast zit.

Die FS2735 is inderdaad een flinke klasse hoger in prijs, en dat ook nog zonder G-Sync module. Anders zou daar nog eens 200 euro bovenop komen. Ik heb vandaag mijn derde Asus binnen, moet hem nog uitpakken en uitproberen.
De totale inhoud (volume) van de driehoek van het kleurbereik is simpelweg 15% groter dan de driehoek die sRGB inhoudt, vandaar die ca 115% volume. Hij geeft dus daadwerkelijk 15% meer kleuren weer, maar in het gebied buiten de grenzen van sRGB. Het is dat ik de Adobe RGB nu niet meer kan maken, maar dan zou de gestippelde driehoek aanzienlijk groter worden. Je zou dus kunnen zeggen dat dit scherm gewoon (en daadwerkelijk, niet in theorie) nog 15% meer weergeeft dan sRGB 'vereist'.

Mbt bits en LUTs, ik weet het ook echt niet, dat is voor de volgende keer nog wat leesvoer voor mij.

FS2735 is wel duurder, maar veel sneller en een geweldig paneel voor zowel gaming als beeldwerking. Heb er nog elke dag veel plezier van :D
Toch weer een leuk verhaaltje gelezen voor het slapen gaan :O :O

Monitor valt helaas buiten mijn budget echter kan ik wel over de kwaliteit van Eizo meepraten, ik heb nog een L365 (15", groter was er toen nog (bijna)niet) en als ik deze zo af en toe gebruik valt nog steeds de kwaliteit van het beeld op. De prijs was destijds (2002) ook rond de ¤ 800,-- !!

(is trouwens te koop :) )

Over de review, +3 en wanneer komt die koffiezetter aan de beurt??
Dank je wel :D

15" met die lekkere oude resolutie, goede oude tijd :D Meeste 15 inchers uit de tijd die ik kan herinneren waren wat dat betreft echt een drama, de eerste TFTs etc, brrr....
Wederom een heerlijke lap tekst met uitstekend verzorgde foto's, dikke +3
+ Hartelijk dank O+ _/-\o_
Wow :D wat een gave review wederom ! Vanzelfsprekend een vette + 3 :)