Specificaties Tower, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

In Win 303 Wit Review

CaptainMaus 12 juli 2016, 1.063 views

In Win 303 Wit

Wil je jouw hardware op een elegante manier presenteren, terwijl je behuizing ook klasse moet uitstralen? Voor 99eu heb je een kwaliteits-kast met een getemperd glazen zijpaneel! Koeling is helaas wel een punt van aandacht.

Pluspunten

• Kwaliteits-onderdelen
  • Getemperd glas
  • Prijs/kwaliteit
  • (Met een (RGB) Led-kit) een prachtig aanzicht!
  • Kabelmanagement
  • Bracket die je GPU ondersteunt

Minpunten

• (Lucht)koeling niet optimaal
  • AiO-Waterkoelers met dikke buizen passen niet bovenin!

Inhoudsopgave

Installatie-gemak
Kabelmanagement
Koeling en geluidsproductie
Verlichting
Behuizingen met een getemperd glazen zijpaneel worden steeds populairder!
Mijn vorige behuizing, de NZXT Noctis 450 (ook in het wit!), begon mij best te irriteren. Ik was zeer positief in mijn review, het is ook een zeer mooie kast met veel inbouwmogelijkheden, alleen na een schoonmaak beurt per ongeluk met mijn t-shirt langs het zijpaneel van acryl; het zit onder de krassen! Daarnaast reflecteert het enorm.

Niet alleen het zijpaneel/looks, maar ook de grote hoeveelheid plastic dat erg goedkoop aanvoelt en niet helpt met de stevigheid van de behuizing, leiden ertoe dat ik mij nu eigenlijk realiseer dat 135eu veel te veel geld is.

Hoe zal de In Win 303 het doen met de competitieve prijs van 99eu?
Specificaties

Gelijk zie ik al een belangrijk verschil in de materialen die gebruikt zijn.
Deze behuizing bestaat alleen uit SECC staal en getemperd glas!

SECC staal is een type staal wat meerdere eigenschappen heeft:
  • Steel
  • Electrogalvanized
    Dit is een proces waarbij er een laag zink wordt gehecht aan het staal, zodat het corrosie (roest) tegenhoudt.
  • Cold-rolled
    Bij dit proces wordt het metaal snel gevormd onder hoge temperaturen en druk, zodat het zijn stevigheid krijgt.
  • Coil
    Het staal wordt van grote rollen gehaald. Het is een proces wat relatief goedkoop te implementeren is, omdat het staal als gehele rol wordt geïmporteerd.
Uitpakken en uiterlijk

Dit is wat ik graag zie als het gaat om verpakking. De doos waarin de behuizing aankomt, is dezelfde doos als waar de kast in zit. Daarnaast is de doos lekker standaard/minimalistisch met een korte lijst van de specs en features.
Geen overdreven kleuren of markeringen/plaatjes. Wat in de kartonnen doos zit moet mooi zijn, niet de verpakking zelf.

Het enige nadeel naar mijn mening is het gebruik van standaard piepschuim. Een behuizing met een glazen zijpaneel verdient goede verpakking, om gebroken zijpanelen te voorkomen. Ik zal nooit een compleet systeem in deze doos durven verzenden.

Wel een hoes van een zachte stoffen materiaal, wat erg fijn aanvoelt en zeker niet voor krassen zal zorgen!

Binnenkant van het zijpaneel

Heerlijk om te zien dat zelfs de binnenkant van de zijpanelen wordt bedekt met een zachte beschermende laag, om zo op een soepele wijze het paneel dicht te doen zonder krassen te maken!

De aansluitingen bij deze case zijn als volgt:
  • USB 3.0
  • USB 2.0
  • HD Audio
  • Sata-stroom voor de IO-verlichting
  • Front=panel connectors
Accessoires

Accessoires zijn vrij simpel, maar toch compleet. Zo krijg je een standaard hersluitbaar zakje met daarin de schroeven. Ook zit er een GPU-support brace in. Deze kan je gebruiken om je (lange) videokaart te ondersteunen, om zo het afhangen te voorkomen. Veel luxe moederborden hebben in hun PCI-Express sloten extra stalen ondersteuning om het daar aan te pakken. Ik vind het erg gaaf om te zien dat je dit met een bracket vanuit de case kan doen, ik ben erg benieuwd naar hoe dit zal werken/eruit zal zien!
Installatie-mogelijkheden

Zoals je bij de specificaties kan zien, passen er 3 soorten moederborden in deze kast: Mini-ITX, Micro-ATX en ATX.

Verder kunnen er 2 2,5" SSD's in. Deze monteer je op een soort slede die vervolgens met een duimschroef vastgezet wordt.

Verder kan aan de achterkant van het moederbord 2x een 3,5" HDD gemonteerd worden. Ook deze gaan op sledes. Verder is er genoeg ruimte om de kabels weg te werken! Ook zie je waar de PSU komt te zitten!
Waterkoelingopties

Bovenin is ook plaats voor een 360mm radiator en op de enige plaats waar een fan zit, kan je nog een 120mm plaatsen. Er is echter zo weinig plaats voor uitlaat van warme lucht dat ik deze case niet kan aanbevelen als je bijvoorbeeld 4 GPU's en een dikke CPU gaat custom waterkoelen.

Er is in deze behuizing onderaan plaats voor maximaal een 360mm radiator.

Mocht je het simpel houden met bijvoorbeeld één high-end videokaart en één CPU, dan kan je prima uit de voeten.

Je reservoir kan bijvoorbeeld op de plaats waar de GPU-support bracket gaat. Doordat hier twee sleuven zijn, kan je jouw tube-reservoir op twee horizontale posities plaatsen, om zo ruimte te geven voor je videokaart. Ook is het in hoogte verstelbaar dan!
Stoffilters
Hier kan ik redelijk kort over zijn; deze behuizing heeft maar één stoffilter. Deze bevindt zich op de enige plaats waar lucht naar binnen kan worden gehaald: onderin de kast.

Het filter kan je gemakkelijk eruit schuiven en klikt weer stevig terug in zijn plaats.

Normaal gesproken is de eerste reactie negatief bij het zien van maar 1 stoffilter en intake.
De airflow is zo ontworpen dat de lucht onderin de kast wordt ingezogen, verder wordt het via één 120mm fan naar buiten geblazen, maar ook door de 'honeycomb' gaten aan de andere zijkant van de case.

Ik zal zeker een stress test draaien om zo te zien wat de temperaturen zijn.
Installatie(gemak)
Dit wordt mijn eigen nieuwe PC met een X99 systeem, volledige lijst met specs vind je onderin deze pagina.

Laten we eerst beginnen met het inbouwen van het moederbord! Dit verliep allemaal lekker soepel, verder niks op aan te merken.
Op mijn moederbord zit een M.2 PCI-e SSD ingebouwd, maar verder moet ik ook mijn harde schijven kwijt kunnen! Deze zitten niet aan de voorkant waar je ze kan zien, maar aan de achterkant van het systeem.

Ventilator-zijde van de voeding zichtbaar in de case; mooi!

Dit maakt het wel mogelijk om de voorkant van het systeem redelijk leeg en open te houden. Ik vind het aanzicht van harde schijven persoonlijk niet al te mooi; ze nemen ook erg veel ruimte in beslag. Dus ik heb ze liever uit het zicht, maar dat is een persoonlijke voorkeur. De HDD's gaan op een slede met een paar schroeven (zonder geluidsdemping!), en schuif je zo in een daarvoor bestemd slot. Vervolgens een duimschroef erin en klaar!

Daarna moet de waterkoeling erin natuurlijk! Dit is waar ik in de problemen kwam...

Kan je zien wat er fout gaat hier?

Ik heb hier het koelblok nog niet vastgezet, maar je kan nu al zien dat het zijpaneel met geen mogelijkheid dicht kan.

Zoals je ziet gaat dit echt niet passen. De buizen van de h100i V2 zijn heel stug en het te veel buigen hiervan levert veel druk op de fittingen.

Het is echt een minpunt dat de plaats (bovenin) waar je het liefste je radiator ziet, dat het daar niet past! Echt jammer, nu moet ik mijn radiator onderop monteren, wat niet bijdraagt aan de goede airflow van het systeem.

Om bij de schroefgaten te komen om de radiator onderin de behuizing te monteren, moet een van de voeten eraf...
Ik heb de meeste tijd van het bouwen in deze kast gespendeerd door te zoeken naar een oplossing voor het radiator probleem.
Uiteindelijk de radiator erin gekregen, maar het drukt veel tegen de 'front-panel' connectors. Niet dusdanig dat het stuk gaat, maar het oefent wel een druk erop uit.

Vervolgend de videokaart en NZXT Hue plus module erin; klaar!
Rechtsboven in de foto zie je een zwart draad, dit is wat de LED-strips met elkaar verbindt. Wel weer een pluspunt om te zien dat ik gemakkelijk mijn magnetische strip kan wegwerken, zodat je mooi indirect licht hebt in je kast! Door de 'vierkante' vorm, krijg je ook evenveel licht op je onderdelen van alle kanten; top!

Voordat er opmerkingen gemaakt worden over de 'vreselijke' airflow, verwijs ik je graag door naar het stukje over de koeling en geluidsproductie. Daar ga ik er dieper op in.
Kabelmanagement
Een groot minpunt van deze behuizing is dat er achter het moederbord totaal geen plaatsen zitten om je kabelbinders doorheen te halen.

Zoals je ziet kan je de kabels wel aan elkaar binden, maar je moet zelf creatief zijn met het vinden van een plek waar je jouw tie wraps omheen kan doen.

Uiteindelijk ben ik echter zéér tevreden over de kabelmanagement. Door inderdaad zelf creatief te zoeken naar gaten in het staal, kon ik toch alle kabels mooi vastbinden aan de behuizing. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. Ik ben wel van mening dat de ingebouwde USB-headers iets korter zouden mogen, dit scheelt een hoop in de kabelmanagement. De ruimte die je over hebt om kabels weg te werken is de dikte van een harde schijf.

Je ziet dat ik alle kabels 'nonchalant' tussen de harde schijven heb gekregen. Uiteindelijk een net resultaat zonder te veel moeite/inzet, toppie!
Koeling en geluidsproductie
Helaas is dit een punt waarop de In Win 303 slecht scoort. Er is een plaats voor een 360 radiator bovenin de case (tegen de voeding aan), maar daar kan mijn All-in-one koeler niet op. Ik heb een redelijk populair model gekozen, maar toch high-end. Dit omdat mijn 5820k wel lekker koel moet draaien.

De enige plaats om de rad te installeren was de onderkant van de case, waarbij de luchtstroom in beide richtingen niet gewenst is. Als hij lucht naar binnen haalt, gaat dat via het stoffilter, wat handig is! Alleen wordt die warme lucht dan weer geblazen tegen de videokaart. Andersom wordt de warme lucht van de videokaart geblazen tegen de radiator en moet het onder de case er weer uit.

Toch ben ik met deze laatste setup gaan werken en heb ik wat getallen verzameld.
Ook een youtube-filmpje toegevoegd zodat je kan horen wat de geluidsproductie is. Hier geldt dat in beide gevallen de PC wel mooi stil blijft!
Bij idle:

Load:
Hier heb ik gebruik gemaakt van Furmark, waarmee ik op een resolutie van 1440x900 de GPU belast. Tegelijkertijd heb ik een CPU-burner draaien op alle 12 de threads.

Ik vind dat in beide gevallen de temperatuur erg hoog is. Ik heb alles getest met een omgevingstemperatuur van +- 23 graden Celsius.
Dit is natuurlijk te verwachten met deze opstelling; geen enkele fan die lucht naar binnen haalt.
Graag zie ik in een opvolger betere support voor radiatoren en misschien meer plaatsen voor ventilatoren!
Verlichting
YES!! Mijn favoriete onderdeel om iets over te schrijven!! :D

Allereerst moeten we het hebben over de ingebouwde verlichting...

Zoals je ziet zijn alle onderdelen van de voorkant verlicht. Overdag ziet dit er mooi uit als subtiele verlichting, maar 's nachts is het erg overweldigend en verblindend. Een dimmer zou fijn zijn geweest!

In de case is geen verlichting aanwezig, maar daar zorgen we als tweakers natuurlijk zelf voor! :D

In mijn geval ga ik een systeem hergebruiken uit mijn vorige PC: de NZXT Hue plus!
Compleet te besturen via USB en de (inmiddels sterk verbeterde) CAM software.

In mijn vorige PC was de mogelijkheid tot verlichting niet ideaal, aangezien ik de strips op lastige locaties moest bevestigen. Gelukkig gaat dit magnetisch. Omdat de In Win 303 case een uniform 'vierkant' formaat heeft, kan ik de strips allemaal gemakkelijk in serie koppelen met elkaar, zodat de verlichting indirect, subtiel en gelijkmatig is.

Al met al een case die meer gemaakt is om te laten zien hoe mooi een PC eruit kan zien met wat RGB-ledjes. Zeker met het getemperde glazen zijpaneel en stalen constructie is dit een prachtige prijs/kwijl-verhouding! :D
Koeling is wel een punt van aandacht; ik adviseer absoluut niet om hier een high-end SLI setup in te zetten.

Nog wat extra foto's!!

Zonder zijpaneel

Met zijpaneel

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een In Win 303 Wit?

Wat een heerlijke RGB foto's van een bloedmooie case icm die NZXT Hue+, tof man, een systeem (en review) om trots op te zijn!
Sluit me hier volledig bij aan (hoewel een dergelijke reactie van Foritain als twee telt natuurlijk :)).
Dank dat je hier de tijd in hebt gestoken

NZXT Hue+ was mij nog niet bekend maar ziet er chic uit! Komt daar ook je screenshot vandaan met de temps. en load?
Die screenshots komen van de CAM software, die werkt met producten van NZXT als bijvoorbeeld de Hue+.

Ook kan je er sinds kort je temps en andere statistieken mee zien en je videokaart overclocken! :D
Ik kom ook nog even spieken! Hier sluit iemand zich ook aan bij de RGB foto's! Heerlijk man! Toffe review! Ik wil ook Hue+! :D
CAM software is wel aardig. Wat kleine dingen die nog wat opgepoetst mogen worden, maar in een systeem met o.a. een Kraken X61 en een Hue+ kan je best leuke dingen doen. Kost wat meer dan Chinese doe-het-zelf meuk, maar het resultaat is m.i. erg interessant. Zeker in een mooie witte case als dit (heb hem zelf in een witte H440 zitten) dan komt verlichting nog wat beter tot zijn recht. Kleuren knallen dan net wat meer.
Dankjewel maat! Tijd geleden dat ik reviews heb gemaakt ivm studie.
Nu zomervakantie, dus er komt veel aan!

Inderdaad een prachtig systeem geworden; bedankt! :D
Dankjewel maat!
Die verlichting brengt een pc echt tot leven hè? :P
Absoluut, hoog tweakers gehalte. 8)
Ziet er super uit _/-\o_
Ik heb zelf een NZXT H440 NEW Edition met waterkoeler kraken X61 en bevalt me erg goed. Mijn CPU in normale toestand 25 graden en mijn GPU 37 graden.
Thanks!!! Ben er erg blij mee!
Mooi om alles te kunnen besturen vanuit de cam software! Temps klinken goed daar! :)