Ebode WAVE40 Review

Electrowolf 23 juni 2016, laatste update op 25 juni 2016, 206 views

Ebode WAVE40

Zeer compleet pakket dat precies doet wat het moet doen, no questions asked. Mijn voornaamste reden van aanschaf was aptX om zo goede kwaliteit (lossless) audio naar een versterk te kunnen sturen.

Pluspunten

• aptX
  • 3 verschillende audiokabels meegeleverd
  • 3 verschillende audiouitgangen (zowel analoog als digitaal)
  • Goed bereik (meer dan de specificaties)
  • Zowel EU als UK stekker voor power

Minpunten

• Het is niet mogelijk om wachtwoord oid voor pairen in te stellen

Geluidskwaliteit Score: 5
Reden van aanschaf
Na het lezen van de review van MrBreaker uitgekomen op het aanschaffen van de Wave40. Voor mijn stereoset (Cambridge audio CXA80 en B&W 683) ben ik al een tijdje op zoek naar een goede oplossing om FLAC af te kunnen spelen. Voor de Wave40 werd dit gedaan via een SmartTV met DLNA, maar helaas ondersteund deze alleen mp3 waardoor je FLAC altijd wordt gecomprimeerd... en daar kan een beginnende audiofiel natuurlijk niet tegen. Hierdoor is aptX dus een must.
Wat krijg je allemaal?
In de doos zitten erg veel kabels: 3,5 jack, tulp, optical, power (via mini-usb) met twee stekkers (EU en UK), handleiding in EN, NL en FR en natuurlijk de Wave40 zelf.
En hoe werkt i dan?
Na de voeding te hebben bekeken bleek deze maximaal 0.3A te leveren; iets dat een normale powered usb poort ook kan. Om een stekker uit te sparen heb ik daarom een eigen mini-USB kabel genomen en zo de Wave40 aan mijn htpc gekoppeld. Hier kwam genoeg stroom en begon het powerledje gelukzalig te knipperen.

Na vervolgens via de optice kabel de Wave40 aan de CXA80 te hebben gekoppeld kwam de tijd om alles te testen. Mijn Nokia Lumia en een oude laptop met Windows 10 zien beiden de Wave en kunnen probleemloos connecten. Wel is het zo dat als er eentje geconnect is de andere niet moet gaan proberen de verbinding te kapen: of het apparaat waarmee je het probeert weigerd geheel of de verbinding wordt gewoon erg slecht.

Na een luistertest met Metallica - Nothing else matters te hebben gedaan op 128kbit MP3 en 24bit FLAC was er duidelijk verschil te horen. Missie geslaagd dus!

Ook is het bereik meer dan wordt verkocht. De Wave40 staat in deze opstelling achterin een metale kast waardoor er eigenlijk nooit vrij zicht is. In mijn huiskamer is z'n 15 meter afstand tot de Wave40 te krijgen en blijft de ontvangst prima. Pas zodra er muren met gewapend beton tussen zitten merken we dat het einde oefening is.
Is er ook nog wat te zijken?
Eigenlijk niet, maar als Nederlanders is er altijd wat te zijken.

Ik heb een eigen mini-USB - USB kabel gebruikt voor de power omdat deze niet mee wordt geleverd. Het zou helemaal ultiem zijn als de kabel van de voeding ook via een usbstekker aagesloten zou kunnen worden aan de voeding om de set nog completer te maken.

Ook zie ik het als nadeel dat het niet mogelijk is om een wachtwoord op te geven voor het pairen. Nu kan eigenlijk iedereen pairen die in de buurt (+-15 meter vrij zicht) is.

Heb jij ook een Ebode WAVE40?