Ebode WAVE40 Review

MrBreaker 8 mei 2016, laatste update op 8 mei 2016, 2.909 views

Ebode WAVE40

De Ebode Wave 40 is een bluetooth audio ontvanger, welke bijzonder weinig energie verbruikt en super eenvoudig is in gebruik. Door de koppeling via NFC is de verbinding snel gemaakt, zonder vervelende pairingsprocedure met codes. De geluidskwaliteit is goed. Mooi is het dat er ook een digital out op zit.

Pluspunten

• Digital out
  • Bijzonder engergie zuinig
  • Veelzijdig in gebruik

Minpunten

• Nog niet tegen gekomen

Geluidskwaliteit Score: 5
Voorwoord

Onze twee oudste kids zijn op een leeftijd dat ze hun eigen muziek op hun kamertje willen kunnen spelen.

Omdat dochter lief al wat Action bluetooth speakers heeft versleten, vond ik het tijd voor een wat robuuster systeem. Iets wat aangesloten kan worden op haar huidige audio systeem en geen batterijen slurpt.

Omdat ik reeds goede ervaringen heb met Ebode en haar producten, was de keuze snel gemaakt en zijn we voor de Ebode Wave 40 gegaan.

Ik heb deze review gemaakt omdat ik leuk vind om reviews te maken en mijn ervaringen met anderen te delen. De (verkleinde) foto's bevatten een link naar het origineel van de genomen foto.

Index

Ebode Wave 40

De Ebode Wave 40 wordt gebruikt door dochterlief, welke 10 jaar oud is. Haar eisen zijn niet erg hoog. Het is haar wel een doorn in het oog gebleken dat de bluetooth speaker van de Action of leeg, of niet te koppelen was.

De Wave 40 is aangesloten op haar audioset en wordt van spanning voorzien door een adapter. Deze bleutooth ontvanger maakt de bluetooth koppeling via NFC, wat voor deze a technische mevrouw een uitkomst moet zijn ;) .

Specificaties

Specificaties 1
Specificaties 2
Specificaties 3

Verpakking

Het doosje zit echt bomvol gestopt, waardoor de inhoud nog maar net past.

Verpakking Verpakking open Inhoud verpakking
Alles inhoud zonder verpakkingsmateriaal Ebode Wave 40 Ebode Wave 40 achterkant

In de doos zitten de benodigde aansluitkabels, voor zowel analoog als digitaal, waarbij een coax aansluitkabel ontbreekt.

Om de ontvanger analoog aan te sluiten, zit er een RCA naar 3,5 mm² jack plug kabel bij.

Voor een digitale aansluiting zit er een optische kabel bij, welke aan beide kanten netjes is afdekt met stof/beschermings-kapjes.

Om de adapter aan te sluiten op netspanning zitten er twee opzet stukken bij, waarvan er één geschikt is voor gebruik in Nederland.

Het opzetstuk is eenvoudig op de adapter te draaien en zit met een korte draai vast aan de adapter.

Aansluiten

Na het uitpak feestje ;) , kan alles aangesloten worden. Het aansluiten stelt niet veel voor. Alle kabels inpluggen en hij werkt. Wat opvalt is dat er geen powerswitch aanwezig is al deed het logo-tje aan de voorzijde van de ontvanger toch even twijfelen.

Ebode Wave 40

Nader bekeken, bleek dit toch enkel een opdruk te zijn en geen switch.

Alle aansluitingen zitten aan de achterkant van de Wave 40.
Ebode Wave 40 achterkant
De analoge stereo aansluiting is in RCA uitgevoerd, daarnaast zit de digitale coax aansluiting en verder naar rechts zitten de digitale optische aansluiting en de mini-usb aansluiting voor de spanningstoevoer.

Dus, adapter in het stopcontact en gaan :) .

Verbinding maken

Om verbinding te maken met de Ebode Wave 40, houd je de telefoon (of ander apparaat met NFC) dicht bij de Wave 40 (bij het gebruik van NFC) en de bluetooth ontvanger wordt automatisch gekoppeld.

Eenvoudiger dan dit kan koppelen van een bluetooth apparaat niet worden 8-) .

Maar ook een apparaat koppelen zonder NFC is eenvoudig en gaat snel:
Wave 40 verbonden met iPad
Gewoon even zoeken naar bluetooth apparaten, zodra de Wave 40 gevonden is deze even aantippen en de verbinding is gemaakt, hierbij maakt het geen verschil of Windows Mobile, iOS of Android het besturingssysteem is.
Wave 40 verbonden met Android Wave verbonden met Windows Mobile 10

Instellen

De enige schakelaar op de Wave 40 is de selector tussen digitale of analoge output.

Output selector

Om de schakelaar zit een sticker, deze zat bij ons exemplaar een beetje los, Na wat aandrukken zat hij netjes vast. Geen groot gebrek maar wel een beetje jammer.

Met de schakelaar kan de gewenste audio output worden gekozen. Dit gaat eenvoudig en snel. Nog mooier had het geweest als er geen schakelaar nodig was geweest en de Wave 40 dus analoog en digitaal gelijktijdig kon uitsturen.

Geluidskwaliteit

De geluidsweergave van de Wave 40 is subliem. Zowel analoog als digitaal. Ik kan er echt niets op aanmerken, het is haast alsof het afspeel apparaat direct digitaal op de versterker zit aangesloten.

Een ieder die hier op bezoek komt en het geluid via de Wave 40 hoort is verbaast over de geluidsweergave en kan niet geloven dat de audio wordt afgespeeld via bluetooth.

Perfect dus!

Draadloos bereik

Het bereik van de ontvanger is goed. Ebode specificeert het bereik op 10 meter. Wordt de telefoon in de broek of vestzak gedragen, dan blijft de verbinding goed intact. Ik heb de stream nog nooit horen haperen of weg vallen, waarbij ik ongeveer 12 meter van de ontvanger vandaan ben geweest.

Energieverbruik

Met het energieverbruik van de Wave 40 zit het wel goed. Hij verbruikt zelfs zo weinig, dat mijn CRESTA-RCE 1106 energiemeter, het verbruik niet kan meten.

Energie verbruik

Dan maar het stroomverbruik meten, bij 230 Volt wisselspanning en het energieverbruik berekenen:
AC stroomverbruik Wave 40 @230V DC stroomverbruik Wave 40 @5V (indicatief)
Hieruit blijkt dat het opgenomen vermogen dus minder is dan 1 watt, erg netjes!
*De "CHARGER Docter" is ter indicatie meegenomen, aangezien deze alles behalve nauwkeurig is.

Alternatief gebruik

WIl je graag de audio van je smartphone afspelen in de auto, maar heeft je autoradio geen bluetooth koppeling?

Als je autoradio wel een line-in/aux aansluiting heeft, dan kun je de Ebode Wave 40 hierop aansluiten. Hierdoor kun je toch genieten alle muziek/streaming dienst van je smartphone.

Door het extreem lage energieverbruik van de Wave 40, is het ook geen probleem om de Wave 40 altijd op de stroom te laten zitten in de auto, wat een bijkomend voordeel is. Ook is het handig dat de Wave 40 aangesloten moet worden via een mini USB connector. Zulke kabels heb ik overal door huis en in de auto liggen.

We hebben de Ebode Wave 40 nu drie maanden in gebruik en hij bevalt erg goed, zowel thuis als in de auto.

De inhoud van de verpakking is erg compleet. Het is fijn dat er ook een optische kabel bij zit, zodat de ontvanger ook digitaal verbonden kan worden met een versterker. Het enige wat ontbreekt is een coax-kabel. Voor de rest zit alles wat nodig is (of zou kunnen zijn) in de verpakking.

Qua gebruik is het een absolute topper, zelfs dochterlief, die totaal geen interesse in techniek heeft, kan probleemloos met deze bluetooth audio ontvanger overweg.

De 'Quick link' is hierbij echt een uitkomst, welke zorgt dat het koppelen kinderspel is.

Het energieverbruik is verbazingwekkend laag, zelfs zo laag, dat zelfs de energiekosten meter het verbruik niet kan meten.

De geluidskwaliteit is niet anders dan subliem te noemen, maar is uiteindelijk natuurlijk (ook) afhankelijk van de aangesloten versterker en speakers.

De prijs van de bleutooth ontvanger is een klein beetje aan de hoge kant, maar staat zeker in verhouding met de geluidskwaliteit, de aansluitmogelijkheden (digitale uitgang) en het gemak van het tot stand brengen van de bluetooth koppeling.

Changelog

DatumChange
08-05-2016Review geplaatst.

Heb jij ook een Ebode WAVE40?

'coax' is in deze gewoon een tulp aansluiting, dus kun je natuurlijk gewoon de witte of rode kant van de analoge kabel gebruiken ;)

(stiekem ben ik wel benieuwd, waarvoor die zwart/rode aansluiting naast je stopcontact dient?)
Klopt maar dan is deze natuurlijk niet afgeschermd (zoals bij coax wel het geval is).
Dat is een speaker aansluiting.
zonder vervelende pairingsprocedure met codes
Vinden mensen dit echt vervelend? :p
[...]

Vinden mensen dit echt vervelend? :p
Ik schrijf het :Y)
Een meer algemene vraag over de bluetooth koppeling, maar misschien is dit bij jou ook het geval. Als mijn telefoon al wel een koppeling heeft met de auto voor de telefoonfunctie, kan ik dan alsnog ook een koppeling maken met de Wave voor gebruik Spotify? Of raakt hij dan in de war.
Ik weet niet welke telefoon je hebt, maar ik heb mijn telefoon gekoppeld aan mijn autoradio en thuis aan mijn receiver, dat werkt zonder problemen. Hij ziet zelf wel welk apparaat in de buurt is, als je in de auto zit ben je nooit thuis en als je thuis bent staat je autoradio altijd uit.

Ik heb een Android telefoon (specifiek een Samsung Galaxy S4, maar dat zal niet uitmaken).
Iets onduidelijk neergezet zie ik :) Ik bedoel dat ik al in de auto een connectie heb met de auto (voor bellen), maar streaming audio lijkt hij niet over te zetten. Hiervoor gebruik ik nu dus de aux kabel naar mijn telefoon. Als ik de Wave in mijn auto kan zetten, de aux erin, en dan via bluetooth zowel connect met mijn auto als tegelijkertijd met de Wave zou ik in theorie moeten kunnen bellen, en muziek kunnen luisteren.
Omslachtig wel, maar dat kabeltje van mijn armsteun naar mijn telefoonhouder is ook niet erg handig.
Ah, nee dat kan niet. Je kunt zover ik weet maar met 1 bluetooth apparaat verbinden. Je zult dus iedere keer handmatig moeten overschakelen van de radio naar de Wave40. Ik denk dat je niet veel andere opties hebt dan dat kabeltje, of een nieuwe autoradio die wel bluetooth audio ondersteund.

Overigens ondersteunde mijn oude telefoon ook geen audio over bluetooth (maar wel telefoneren), misschien is jouw telefoon hierin het probleem?
Geen garanties natuurlijk, maar bij mij werkt een dergelijke setup wel:
- auto heeft Bluetooth carkit maar alleen voor bellen
- losse (Chinese) Bluetooth dongle die op aux van de auto aangesloten is

Op mijn telefoon (Galaxy S6) kan ik per BT apparaat kiezen wat voor soort verbinding ik wil. De Bluetooth dongle heeft toevallig ook carkit achtige functionaliteit, maar ik heb dus ingesteld dat de auto telefoon afhandeld, en de dongle audio. Kan prima met beide tegelijk verbinden. Geen kabel meer naar de middenarmsteun (waar aux aansluiting zit) ☺️
Dat kun je met bijvoorbeeld dit apparaatje wel weer. Gebruik hem al jaren omdat ik het een veel goedkopere oplossing vond dan wat mijn automaker had bedacht (en minder kon). Zeg maar 15x goedkoper (en dat is best veel voor een bluetooth ontvangertje). :)
is een chromecast audio niet iets handiger? :+
Daarvan is de toepassing anders, maar ja in sommige situaties is Chromecast audio, handiger, in andere de Ebode Wave 40 of een andere bluetooth audio ontvanger.