Specificaties 92mm diameter met 19dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman VF2000 LED Review

mmxsnf 26 augustus 2009, 3.329 views

Zalman VF2000 LED

Pluspunten

• zeer goede koeling bijna 50% koeler als stock
  • zeer stil
  • fancontroler bijgeleverd
  • klein qua formaat

Minpunten

• moest zelf een aanpassing doen voor kaart ondanks dat er stond dat het voor mijn kaart geschikt was.
  • geen connector om het aan te sluiten op vga kaart (is mischien altijd maar dit was mijn 1e vga cooler ombouwing)

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Van de week is mijn stock cooler, van mijn saphire 4850 begonnen met piepen. Omdat mijn pc altijd aanstaat in de woonkamer had ik besloten om een andere cooler te installeren.
Na kijken in de winkel (twijfelde tussen de artic twin turbo en deze) toch gekozen voor de zalman cooler.

Installatie:
Gezien dit mijn eerste keer was om een cooler van een vga te vervangen zijn mij een aantal dingen meegevallen maar ook zeker tegen.
Om te beginnen was het de installeren van mij oude cooler was zeer eenvoudig.
Het installeren van de nieuwe onderdelen was ook appeltje eitje.
Echter mijn kaart heeft nog een stuk waar voorheen cooling zat, en hiervoor waren geen koel onderdelen bijgeleverd. Terwijl op de doos en op de site staat dat hij geschikt is voor de ati 4850. Ik had gelukkig al in een andere review gelezen dat dit optelossen is doormiddel van een stuk van mijn oude cooler af te zagen en die terug te schroeven. Hierover stond echter niks in de handleiding. Iets wat mij erg tegenviel van zalman.
Ook is het niet mogelijk om de van rechtstreeks op de vga kaart in te pluggen. Maar omdat er een fancontroler bijzit vind ik dit persoonlijk geen enkel nadeel.

Prestaties:
Mijn saphire 4850 draaide voorheen onder lagere omgevingstemperaturen (was in winter periode) standaard rond de 82 graden. Wanneer er een half uurtje cod4 gespeeld was liep hij tegen de 90 aan.

Begin temp systeem 40 graden
Tijdens de test liep mijn systeem temp op tot 42 graden

Stand rond 1400 rpm (laagste stand fanmate, stil) standaard rond 46 graden na belasting met rthdribl (tussen de 70%-75%) na 30 min is de temp niet boven de 56 graden uitgekomen. Na de test was hij binnen 1 min als 6 graden gezakt naar de 50 en binnen 5 min weer op 46 graden.

Stand rond 2400 rpm (hoogste stand fanmate, goed hoorbaar) standaard rond 44 graden wat ook niet gek is gezien systeem temp. tijdens belasting 30 min temp niet boven 52 graden na 1 min terug op 46 graden en binnen 5 min weer terug op 44 graden .

Conclusie:
Installatie koste me meer tijd als dat ik had verwacht. Maar de cool prestatie is boven verwachting(was al blijgeweest met temp onder de 70 graden). Als vga cooler en aanrader dus voor relatief weinig geld (35 euro betaald) bijna de helf cooler als de stock cooler.

p.s. alle spelfouten zijn voorbehouden aan www.dyslexie.nl

Heb jij ook een Zalman VF2000 LED?

Mooie review, dit ding past idd niet goed op de niet-standaard pcb weet ik uit ervaring. de koeling is niet optimaal door ontbreken van een koelblok op het spannings-gedeelte.

heb je wel de non-standard pcb dan zou ik de VF1000 versie aanraden, en het toeval wil dat ik daar een reviewtje aan gewaagd heb. Bij deze versie gaat het zonder enig kluswerk gelukkig.

productreview: Zalman VF1000 LED review door BuG2FiX
@bug2fix
in je opmerking zeg je in het eerste deel dat het idd niet goed op een niet-standaard pcb bord past.
en 1 alinea verder zeg je heb je wel een non-standaard pcb dat je dan de vf1000 versie aanraad. misschien zie ik dit verkeerd maar in mijn ogen spreekt dit elkaar toch tegen?
volgens mij bedoel je dat als je een niet standaard pcb bord indeling hebt van saphire dat je ook de vf1000 kan nemen.

verder heb ik je review gelezen en wat mij hierbij opvalt is dat je geen temp van je systeem aangeeft. ook heb je het over een temp van de standaard cooler van 48 graden.
terwijl ati zegt dat 80 normaal is met stock cooler. zie link
was dit niet bij de non-standaard pcb saphire variant?

los hiervan is de cooler een stuk groter wat in mijn indeling van de pc zeker niet handig is. hierbij is het iets bescheidener formaat van de vf2000 een uitkomst. en de prijs is nagenoeg hetzelfde, ik zou iedereen daarom de vf2000 adviseren.

Overigens heb ik de bijgeleverde pasta gebruikt was perfect goed smeerbaar makkelijk een flinterdun laagje mee aan te brengen. en de temps die ik draai spreken voor zich zou ik zeggen.
Weet je wel zeker dat je kaart ondersteund is door Zalman, en het niet de 2e lichting Sapphire kaarten met een eigen PCB ontwerp betreft? ;)
memory chips e.d. worden doorgaans nooit met een zalman cooler gekoeld, waar deze met een originele koeler wel zijn voorzien van contact met de standaard heatsink. Zalman heeft speciaal voor de memorychips sinds jaar en dag een setje mini heatsinks in het assortiment zitten...

pricewatch: Zalman ZM-RHS1
@icemanjm
dat is idd wel minder maar het is erg makkelijk gefixt.

@paddoswam
ja ik weet zeker dat ik een 1e lichting heb met normale pcb ontwerp
zie link hieronder:
productreview: Zalman VF1000 LED review door snowmanappie
mijn kaart ziet er hetzelfde uit, en ook de oplossing die ik gebruikt is hetzelfde.

@toaom
die heatsinks zitter er standaard bij (8 stuks) en heb ik ook gemonteerd op het geheugen.
het gaat hier om een ander deel zie link bij @paddoswam.
Dat je zelf nog moet gaan knutselen om de cooler te monteren vind ik toch wel een zeer groot minpunt! Zeker voor Zalman! Maar op gebied van koeling zijn ze altijd sterk! ;)