Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF1000 LED Review

snowmanappie 5 november 2008, laatste update op 12 november 2008, 2.709 views

Zalman VF1000 LED

Pluspunten

• Koelt goed
  • Stil als je hem niet op 12 volt zet

Minpunten

• Beetje duur, maar relatief gezien valt het mee
  • NIET compatibel met de 4850 terwijl hij wel op de Zalman site vermeld staat omdat er geen heatsink voor de VRM bijzit

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Wat is het?
(bron:pcper.com)

De Zalman VF1000 is een vga-koeler van puur koper.
Deze is compatibel voor veel grafische kaarten. De prestaties zijn gemiddelde genomen erg goed.

Reden van aanschaf
De Asus Radeon 4850 stock koeler is idle wel stil maar stressed niet. Aangezien ik meteen bij begin aankoop van de kaart al gokte dat de stockkoeler waarschijnlijk meer lawaai zou maken dan naar mijn mening gewenst ging ik op zoek naar een third-party-cooler. De reden van aanschaf is voornamelijk een verbetering in het geluid, een verbetering in de koeling en hij moet in mijn kast passen (Thermaltake Matrix VX VD3000BWA)

http://www.xbitlabs.com/images/coolers/vga-coolers2/61_dt88gts.png Plaatje 1.(bron: xbitlabs.com)

Het verschil met de VF1000 en de Accelero S1 en DuOrb wat betreft temperaturen. Bij de review van Madshrimps, zie de links onderaan, is nog een diagram te zien met verschil tussen de HR-03 GT en de VF1000.
Plaatjes van geinstalleerde S1, HR en de VF1000 te zien op een forumthread bij links.

Zoals te zien op plaatje 1 geeft de duorb goede koeling, maar zijn de fans niet te regelen waarbij er op geluid ingeleverd moet worden. Deze valt dus al af. Bij de review van Madshrimps, zie de links onderaan, is nog een diagram te zien met verschil tussen de HR-03 GT en de VF1000. . Plaatje 2.

http://www.xbitlabs.com/images/coolers/vga-coolers2/53_dnoise.png (bron: xbitlabs.com)

De HR-03 GT heeft de beste koelprestaties maar is enorm groot.

4 slots is mij te gortig and eveneens wist ik niet helemaal zeker of deze wel in mijn kast zou passen. De Accelero doet het ook goed maar ook bij deze wist ik niet zeker of hij wel zou passen en dus bleef er nog één over, de Zalman VF1000-led.

Ik heb voor de VF100-Led 39,95 euro voor betaald (juli 2008) echter is hij nu
04-11-2008:
Zalman VF1000-led ---------- 29,20 euro (actief)
Arctic Cooling Accelero S1-- 16,00 euro (passief)
Thermalright HR-03 GT ------ 36,70 euro (passief)
Thermaltake DuOrb ---------- 30,00 euro (actief)

Het ging mij niet zozeer om de prijs, maar wil toch laten zien dat de VF1000-led qua prijs niet onder doet voor de rest op de accelero na. Realiseer je dat je, als je actief wilt koelen, je er nog een fan bij de HR03 en Accelero moet kopen waardoor de totale kosten omhoog gaan.

Verpakking
http://www.silentpcreview.com/files/images/zalman-vf1000/vf1000b.jpg (bron: silentpcreview)
Dit zit er allemaal in.
- Koeler
- Fanmate
- 8 ramsinks
- Tubetje koelpasta
- Schroeven en benodigd bevestigingsmateriaal

Montage
Aangezien er 8 geheugenchips op de kaart zitten kom je dus ramsinks tekort om de VRM te koelen. Dat was van te voren bekend en had bij een tweaker elders gezien hoe hij de VRM-koeling van het orgineel aanpaste zodat je EN de VF1000 kan gebruiken met gekoelde VRM zonder extra geld uit te hoeven geven aan extra ramsinks. Dit zijn de stappen:

De benodigdheden:
1. ijzerzaag
2. Ster-schroevendraaier zeer klein 000 75 mm
3. Ster-schroevendraaier klein
4. Geduld en precisie

De kaart ziet er origineel zo uit:

Voor: http://img131.imageshack.us/img131/4919/appiedekaartqq4.jpg
Na: http://img131.imageshack.us/img131/1618/appiebevestigdgp7.jpg

Zoals je kunt zien is het een single-slot koeler en na het installeren een dualslot-koeler. Niets voor niets in deze wereld dus hier moet je ruimte opgeven voor extra koeling.

Het gaat dus specifiek om het VRM-gedeelte:

Eerst moet de cooler er compleet af voordat we er een stuk af kunnen zagen. De schroeven zitten aan de achterkant dus de kaart leggen we op zijn buik.

De gewone schroefjes zijn klein, maar met een kleine schroevendraaier wel los te draaien. De kleine schroefjes van het X-stuk zijn echter wel erg klein waarvoor ik dus de 000 75 mm schroevendraaier heb gebruikt (tja, zo staat het op de doos van de schroevendraaier...).

Nadat je de schroefjes eruit gedraaid hebt kun je voorzichtig de koeler eraf halen. Ik zeg ERG voorzichtig! De warmtegeleidende kussentjes mogen niet losgaan laat staan scheuren!

Als je het goed hebt gedaan heb je de koeler zo, alle witte postzegels nog op zijn plek.

Zoals je ziet zit de fan zelf er nog op. Deze zit met nog 3 schroefjes gemonteerd. Even schroeven en hij is klaar om gezaagd te worden. Plak het rechter deel wat je gaat zagen af anders blijft er allemaal zaagsel plakken waardoor je missie mislukt is want dan schuren de metaaldeeltjes over de transistoren.

De achterkant is bedekt met een laag stevig plastic. Haal dit eraf anders zaagt het lastig:

Teken een lijn waar je gaat zagen, start het zagen en na een paar minuten heb je 2 delen:

Een beetje schoonmaken met alcohol/spiritus en verwijder de plakband o.i.d wat je hebt gebruikt om de thermaltape af te dekken:

Schroef dit deel weer op de kaart en maak met alcohol/spiritus de gpu en geheugenchips schoon. Smeer een heeel klein beetje koelpasta op de GPU, verdeel het gelijkmatig en plak de geheugen-heatsinks op de geheugenchips:

Zet de koeler op de kaart zoals aangegeven op de Zalman-site En je hebt het eindresultaat.

Eerdere site laat zien hoe het ook kan inclusief benchmarks:

De temperaturen.
De reden waarvoor je zo'n koeler aanschaft is het geluid en de betere koeling waardoor je beter zou kunnen overklokken of om de levensduur van je kaart te verlengen.

Doordat dit een Asuskaart is heb je smartdoctor waarmee je de snelheid van de fan kunt reguleren. Dit helpt echter maar half want als de fan over de 75 graden gaat springt de fan automatisch naar 100% waardoor je alsnog een luidruchtige koeler hebt. Dit schijn je overigens via register-edits te kunnen veranderen...

Anyway, hier het tabeltje met temperaturen van de stockkoeler en de VF1000-LED tijdens idle of load en het aantal procenten dat de fan van de koeler draait (waarbij meer procenten meer koeling betekent, maar ook meer geluidsoverlast).
Zoals te zien is in bovenstaand tabelletje ga je er idle, op onhoorbare snelheid, 50% op vooruit! En bij load ga je er, als we bij de stockkoeler het geluid even vergeten, er 11% op vooruit. Kijken we eye-for-an-eye dan is het verschil maar liefst 31%.

Met ATI-traytools 1.3.6.1042 en 3dMark 06 de stresstests gedaan en gemeten met GPU-Z 0.2.7 en Everest 4.50.
Geluid
Ik heb geen decibelmeter dus kan niet vertellen hoeveel decibel het scheelt. Wel vond ik dat de stockkoeler op 30% fan niet hoorbaar is en dan op zich redelijke temperatuur laat zien, maar onder Load is het haast niet verantwoord om de koeler dan op 30% te houden.
Een vergelijkingstest wat betreft decibel is een stuk naar boven bij plaatje 2 te zien.

Overclocken
Gezien de hoge temperaturen van de stockkoeler zou je denken dat het overclocken niet geweldig zou gaan. Dat doet hij dus ook niet, maar gek genoeg kreeg ik met de VF1000-LED niet veel hogere waarden zonder dat 3dMark 06 mijn pc crasht of ati-tray tools de pc vast liet lopen of artifacten vertoonde. Ik denk dat het aan mijn drivers ligt. Op moment van testen had ik de ASUS drivers versie 85.11. De hoogste clock die er nog stabiel door kwam was 710/1100. Standaard loopt hij 625/975. Dat is dus een verbetering van 14% voor de core en 13% voor het geheugen.

Conclusies
De Zalman VF1000-LED is een goede koeler en is het naar mijn mening zijn geld wel waard. De voordelen zijn de stilte en het betere koelvermogen. Het nadeel de relatief hoge prijs en het feit dat er geen heatsink voor de VRM bij zit terwijl Zalman WEL zegt dat de koeler 'compatible' is met de kaart.

Links
Review VF1000-LED
Review 2 VF1000-LED
Review 3 VF1000-LED
Review 4 VF1000-LED
Review 4850 met HR-03 GT
Zalman website
GOT-topic 4850/4870:
Topic met plaatjes geinstalleerde koelers

Changelog:
6-11-2008. Review toegevoegd en beginafbeelding veranderd.

Heb jij ook een Zalman VF1000 LED?

Knap werk van je, met da zagen enzo

Ikzelf bezit deze koeler ook ;)
Een goede uitgebreide review,zijn sterren dik waard.
idd mooie review , zeer duidelijk & uitgebreid met je foto's erbij
Toen ik de stockkoeler van m'n HD3850 vervangde door een Arctic S1 heb ik de vrm koeler er ook afgehaald (lees afgebroken :) ) .

Volgens de site zou dit niet nodig zijn icm. de S1 maar kwaad kan het niet (wetend dat de
vrm's van m'n x1950 gloeiend heet werden zonder adequate koeling)

mooie en gestructureerde review!
Thanks voor het commentaar jongens!
Een goede en informatieve review die al mijn vragen kon beantwoorden.
En ook nog met meerdere links,bedankt voor de tijd die je hier ingestoken hebt.

Uiteraard moet ook iets negatiefs niet ontbreken: iets netter afzagen had wel gemogen...
hoewel je er nooit meer iets van ziet ,maar toch