Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF1000 LED Review

BuG2FiX 12 augustus 2009, laatste update op 14 augustus 2009, 716 views

Zalman VF1000 LED

Pluspunten

• goede koeling
  • mooi uiterlijk (maar goed, dat is subjectief)
  • niet veel groter dan de vga kaart zelf
  • neemt maar 1 slot in beslag (kan dus met Crossfire worden gebruikt)

Minpunten

• prijs is wat boven gemiddeld
  • koelpast die er bij zit is echt prut

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
inleiding

Ik heb deze aangeschaft voor mijn HTPC, mede om deze stil te krijgen maar ook omdat het de enige was die eigenlijk niet veel groter is dan de videokaart zelf. Het past anders gewoon niet. Ook de performance die ik in ander reviews las stemde mij positief. Het ding is in verhouding niet heel goedkoop maar voor de kwaliteit en pure koper heb ik best wat over.

Installatie

De ondersteuning voor de radeon 4850 geeft hier en daar wat discussie. Ik heb zelfs ook nog een Sapphire model, welke een niet-standaard PCB layout heeft. In het geval van deze koeler is dat een voordeel omdat het daardoor exact goed past en tevens het koelblok van het voltage-circuit kan blijven zitten op zijn plaats (dat is bij normale radeon 4850 niet zo, die moet er doorgaans van af en dat is niet echt aan te raden).

De installatie is eigenlijk niet echt heel spannend, alles zit in de verpakking. De bijgeleverde koelpasta kan meteen in de prullenbak, geen idee waarom ze die er bij doen, is echt prut. Beter even een spuitje AC halen oid. Je hebt overigens maar heel weinig nodig.
De koelblokjes voor het geheugen plakken goed, eerst het geheugen met aceton een een gummetje schoongemaakt voor beter hechting. Een paar uur laten intrekken van de plakkers kan geen kwaad. De schroefjes passen ook exact in de gaatjes en zo gaat het eigenlijk zonder veel moeite heel makkelijk. Het is aan de achterkant wat gepriegel door de kleine moertjes maar het past wel. Overigens is dit een universele koeler dus even goed opletten dat je de juiste schroefgaten gebruikt, er zitten er vier op.

De fan-aansluiting past niet op een standaard vga-kaart-aansluiting dus heb ik de zalman fanmate ertussen gezet. Hierdoor heb ik de regeling ook buiten mijn kast kunnen brengen wat eigenlijk een handig voordeeltje is - voor gaming kan ik het ding nu op maximaal zetten voor de koeling. Bij films etc. gewoon op minimaal (dan is het ding ook geruisloos)

geluid en koeling

De koeling is echt prima in orde, ik kom nooit boven de 50 graden bij contante full load (GTA IV op FullHD). Ook niet met minimale fanspeed. Dat is dus echt prima in orde. De airflow in je kast moet wel goed zijn natuurlijk... De koeling is ongeveer gelijk aan de stock-cooler (was 48 graden stressed) maar die maakt een enorme pokkeherrie en is slecht regelbaar.

Geluid op 12 volt is eigenlijk te luid voor een HTPC of silent oplossing. De fan vervangen is niet echt mogelijk dus ik heb er een hele stille Papst fan naast gezet en de originele fan met een fanmate geregeld. Dan is het superstil.

klik hier voor de hele kast met foto's van de koeler

Klik hier voor mijn review van mijn Thermaltake DH202 HTPC kast op de foto's

Heb jij ook een Zalman VF1000 LED?

waarom is die paste prut dan ?
Was het zo een potje met kwastje?
Nooit echt slechte ervaringen mee gehad.
Ben ik ook benieuwd naar want ik heb 2x de Zalman VF900-CU led op mijn 8800GT's en daar zaten gewoon 2 kleine tubes bij met witte koelpasta. Ik had eerst Zalman super thermal grease erop gedaan met een kwastje maar die koelde niet naar mijn voldoening. Vervolgens de bijgeleverde koelpasta erop gedaan en de kaarten zijn 5 graden koeler in idle stand, rond de 45 graden.
ik ken de 900 versie niet. deze heeft echt een heel gladde gepolijste raakvlak met de gpu core, dus je hebt echt maar heel wienig nodig.; ik heb zelf AS5 erop gesmeerd, dat werkt prima. De witte pasta heb ik geprobeerd maar dat smeerde voor geen meter, het leek meer plastic.

toch denk ik data er idd maar weinig nodig zal zijn dus ook een heel klein beetje van dat witte spul werkt wellicht ook..
het is een miniscuul wit tubetje met daarin witte prut, blijkbaar van Zalman. Het is taai en smeert slecht uit. Beter vervangen door Arctic Silver of idd die versie met het kwastje.