Specificaties MP3 speler met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Creative Zen X-Fi 8GB Zwart Review

Ivootje 16 augustus 2009, laatste update op 16 augustus 2009, 1.104 views

Creative Zen X-Fi 8GB Zwart

Pluspunten

• Geluidskwaliteit (X-Fi)
  • USB miniplug
  • Beeldkwaliteit
  • Formaat

Minpunten

• Gebrekkige playlistmogelijkheden
  • Onhandige computersoftware
  • Moeite van non-tagged files

Geluidskwaliteit Score: 5
Na heel wat spelers bekeken te hebben uiteindelijk gekozen voor de Creative Zen X-fi. En van de belangrijkste aankoopoverwegingen was het feit dat er een normale usb-stekker in kan. Camera's, telefoons, card-readers, harddisks, allemaal mogen ze van mij dezelfde stekkers gebruiken, dan hoeft er maar n kabeltje mee op vakantie. Als je USB-aansluitingen van belang vindt, blijven er weinig spelers over, Philips en Creative, als ik me goed herinner.

De mp3-speler doet precies wat ik er van verwacht: muziek afspelen. Verder hoeft de speler van mij niet zo veel te kunnen, hoewel het kunnen kijken van films in het vliegtuig ook wel aantrekkelijk is. Beide is deze speler zeer sterk in. Het geluid is zeer goed en het beeld ook. Het scherm is groot en helder met goede resolutie.

Kortom, zeer tevreden over beeld en geluid. Waar ik echter totaal niet over tevreden ben is over de software van zowel de speler als de geleverde software voor de computer. De trigger om de speler te kopen was voor het hardlopen. Graag wilde ik dan ook afspeellijsten maken voor het hardlopen, maar daar loop je vast. Playlists maken op het apparaat is niet mogelijk. Althans ik heb nog niet kunnen uitvinden hoe en ook op diverse fora heb ik nog geen werkbare oplossing gevonden. Aanmaken gaat nog wel, maar aanpassen of toevoegen helemaal niet. Een optie bij het afspelen van een mp3 als 'toevoegen aan playlist' bestaat niet.
Ook de bijgeleverde software is niet handig voor het maken van playlists, hoewel deze wel de functie toevoegen aan playlist kent. Probleem hier is dat als je 'All tracks' selecteert de lijst wel te sorteren is, maar de sortering niet geschiedt volgens het alfabet zoals ik dat vroeger heb geleerd. Alles staat nog steeds door elkaar, weliswaar een beetje gegroepeerd. Als je in de software naar een playlist gaat, dan kun je die niet sorteren, waardoor het lastig is om te kijken of een nummer al in de lijst staat. Bij dubbel toevoegen van een nummer aan de lijst krijg je geen foutmelding.

Ander probleem is dat als je mp3's een mix zijn van tagged en non-tagged mp3's, dat het heel lastig is om in de speler naar een nummer te zoeken. Met name de non-tagged bestanden kan de speler niet zo veel mee. Ook de software voor de computer kan niet goed overweg met deze verschillen. In principe zijn al mijn mp3's niet getagged, dus dat maakt het voor mij lastig. Over speelt de speler de non-tagged files wel netjes af in de shuffle-modus, of de normale afspeelmodus.

De bijgeleverde koptelefoon heb ik vrijwel nooit gebruikt, omdat ik er direct een Sony MDR-EX76 bij heb gekocht. Dit levert een mooie combi.

Tevens de armband voor de Zen erbij gekocht. Deze is ook prima, hoewel hij op de kop het handigst draagt. Niet helemaal goed over nagedacht.

Card-slot nog niet gebruikt.

Heb jij ook een Creative Zen X-Fi 8GB Zwart?

Ik denk dat de geluidskwaliteit zo goed is dankzij de X-Fi, dus die apart noemen is onduidelijk. Ik pas het aan. De X-Fi op zich doet niet zo veel. Overigens is het gebruik van de equalizer onmogelijk als X-Fi is ingeschakeld.
quote: "Overigens is het gebruik van de equalizer onmogelijk als X-Fi is ingeschakeld."

Verdraaid! je hebt gelijk; de EQ wordt op het display als ingeschakeld weergegeven (met X-Fi aan), maar werkt niet :+ is mij nog niet opgevallen.
Zie mijn review van mijn ZEN X-Fi 16GB.

[Reactie gewijzigd door Eim op 27 augustus 2009 20:12]

Waarom is X-fi een positieve eigenschap? Geluidskwaliteit noem je al dus.. ben benieuwd.