Creative Zen X-Fi 16GB Zwart Review

Eim 14 oktober 2009, laatste update op 13 november 2012, 16.783 views

Creative Zen X-Fi 16GB Zwart

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteits Verhouding
  • Uitgebreide Featureset
  • Prachtige Interface & Design
  • Ondersteuning WPA2
  • Bouwkwaliteit
  • Instelbaarheid

Minpunten

• Invoer letters
  • Instellen MSN
  • Bereik WiFi
  • Zwartweergave films
  • Podcasts van Creative in het Engels
  • Energieverslindende WiFi & SD-Cardreader

Geluidskwaliteit Score: 4
Omdat mijn oude "MP3-speler" van 256MB te weinig ruimte had, besloot ik op zoek te gaan naar iets anders, iets nieuws....
Na lang zoeken, o.a. bij mp3 shop.nl, waar eenvoudig naar een geschikt model kan worden gezocht, gekozen voor een Creative Zen X-Fi 16GB. De zéér goede prijs/kwaliteitsverhouding en met name de naamsbekendheid van het merk spreekt mij goed aan. Ik heb mijn Zen X-Fi 16GB nu ongeveer 2 weken, tijd voor een review :)!

Featureset
Speler is uitstekend uitgerust, daarom een zeer goed. Er zitten allerlei extra's op, zoals;
- Wifi (802.11B/G en zelfs ondersteuning van WPA2 + AES)
- X-Fi "hersteld hoge en lage tonen die verloren gegaan zijn door compressie" volgens Creative.
Inmiddels is deze marketingkreet verandert in: "met X-Fi-technologie voor het herstellen van MP3-bestanden naar crystal clarity-kwaliteit." Bron
- SD-Cardreader (nadeel: bestanden zijn alleen via menuoptie te benaderen, en worden niet automatisch opgenomen in de mediabibliotheek.)
- Microfoon
- Firmware upgradeable, zie voor nieuwste versie Website Creative.
- 6 Thema's
- Eigen afbeelding als achtergrond instellen
- Volgorde hoofdmenu zelf bepalen
- Snelkoppeling-toets instelbaar
- Kwalitatief hoogwaardige oordopjes (Creative EP-830).
- Ingebouwde speaker (onderzijde)
- FM-radio met instelbare kanalen
- Kalender/agenda functie
Dat waren de extra's, lees verder voor meer informatie... :)

Beeldkwaliteit
Uitgerust met een royaal 2,5 inch display is het geen straf om er een film op te kijken! Het display is vrij groot voor zo'n klein apparaatje, de iPod Classic (6th gen.) heeft namelijk ook een 2,5 inch display. Het beeldscherm is voorzien van een dun glossy laagje. Wat mij erg tegenviel was de slechte weergave van zwart/donkere kleuren. De overgang is namelijk goed te zien tussen grijs en donker zwart. Ik verdenk het Converterprogramma voor het nodige kwaliteitsverlies. De kwaliteit is te regelen in het programma, helaas maakt dit geen verschil :(. Om de ingebouwde accu te sparen, is de helderheid van het beeldscherm te regelen, tussen 10 en 100% brightness. Helaas is deze functie weggestopt achter een hoop menu's.
Geluidskwaliteit
Ik ben geen expert; maar hij klinkt wel goed :). De EP-830 oortjes creëren een soort van vacuüm in je oren, wat in het begin erg wennen is. Hierdoor word je afgesloten van omgevingsgeluiden. Het volume kan van 0 tot 25, ik heb 'm meestal op 10 staan. Overigens is het mogelijk om d.m.v. een pincode het volume te beperken; handig voor ouders die niet willen dat hun kinderen gehoorschade oplopen.
Om het volume hoger te zetten, moet je eerst één keer omhoog of omlaag klikken zodat de volumeregeling tevoorschijn komt. Het volume verandert pas wanneer verder wordt gedrukt; eigenlijk iets onbenulligs, maar het viel mij op O-). Er zit een equalizer op het apparaatje met meerdere standen, je kunt ook je eigen equalizer-instelling maken. De equalizer wordt uitgeschakeld wanneer X-Fi aanstaat, maar op het display wordt weergegeven dat de EQ staat ingeschakeld :S. De media kan d.m.v. "drag-and-drop" (MTP) op de speler worden geplaatst ;). Wanneer een niet-geconverteerde video wordt geplaatst, komt er een window met de vraag of je verder wilt met kopiëren, ondanks dat de speler het bestand niet ondersteund.

X-Fi
X-Fi is een technologie die het geluid een "boost" moet geven. In enkele geluidskaarten van Creative zit een X-Fi chip, die daarvoor zorgt. Creative besloot bij de ontwikkeling van de nieuwe opvolger van de Zen, ook X-Fi te integreren. Maar omdat een X-Fi chip duur is, en veel stroom verbruikt, kwam men op een ander idee: een softwarematige versie van X-Fi! Dat betekend dat er in de Zen X-Fi geen X-Fi chip zit. Het geluid wordt softwarematig geëmuleerd. De speler klinkt i.m.h.o. beter met X-Fi ingeschakeld!
Ik houd X-Fi (Crystalizer: Max & Expand: On) altijd aan, en in combinatie met de fantastische EP-830 oortjes komt er een verbluffend krachtig geluid uit de Zen X-Fi :) 8-).

Bouwkwaliteit en afwerking
Zeer goed omdat het apparaat erg solide aanvoelt, en na ruim zes jaar intensief gebruik nog werkt (aankoopdatum: 29-08-2008). De oortjes zijn door de jaren heen ongeveer vier keer vervangen. Qua levensduur verdient Creative een groot compliment voor de Zen X-Fi. Natuurlijk zijn de gebruikssporen duidelijk zichtbaar na zo’n tijd.
Een ander minpuntje is dat er al snel wat kleine krasjes achterop kwamen, bij de on/off/lock knop. Daarom heb ik een siliconen hoesje gekocht, er zijn vrij veel accessoires beschikbaar voor de Zen X-Fi.

Ergonomie
De on/off/lock knop zit op de achterkant (zie foto). Deze schuifknop is lastig te bedienen, omdat deze is "verzonken" in de speler. Hierdoor moet je je nagel gebruiken om de speler aan/uit te zetten, en ik denk dat er dan later krassen kunnen ontstaan. Update: met het gebruik van een sillicon skin ontstaan geen krassen! De negen toetsen even wennen: ze geven een hard "klik" geluid bij aanslag, hierdoor is de aanslag ongemakkelijk :(. Bij het intypen van een bericht, zou je denken dat de negen toetsen functioneren als die van een telefoon bij het sms’en. Het tegengestelde is waar; stel je wilt de C typen; je drukt op de tweede toets, en daarna moet je twee keer op de toets in het midden drukken 8)7. Dit typt erg onhandig, en is erg onwennig. Een dikke faal, Creative |:(. Voor speciale karakters klik je op de toets helemaal rechtsboven. Op andere ergonomische punten scoort de Zen X-Fi bijzonder goed, ik was natuurlijk een eenvoudige MP3 speler gewend, met bijbehorende zwart-wit "interface". Bij deze speler is de userinterface werkelijk fantastisch; zéér mooi, snel, en van alles is in te stellen; de achtergrond, het thema, de volgorde van het hoofdmenu, items in sub-menu’s kunnen verwijderd worden, en zelfs een eigen snelkoppelingstoets die naar wens in te stellen is! Deze staat standaard op X-Fi, en ik heb 'm hierop laten staan. Tegelijkertijd muziek afspelen en foto's kijken is mogelijk, geweldig :Y).

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Goed: een ingebouwde SD-cardreader is erg handig om snel je nieuwste muziek/foto's even snel over te zetten op het flash-geheugen van je X-Fi. Het is ook mogelijk om content vanaf de geheugenkaart af te spelen, maar ik merk wel dat dit veel energie kost. De bestanden op de SD-kaart worden niet opgenomen in de media-bibliotheek, en doen dus niet mee met "random play". Veel mensen vonden dit een nadeel van de oude Zen, en ook op de nieuwe Zen X-Fi gaat heeft Creative dit nog niet geïntegreerd, ik denk vanwege energiebesparing. De SD-kaart kan niet geopend worden bij een lage acculading.

De grote veelzijdigheid van deze speler is natuurlijk WiFi, maar let even op: Op de Zen X-Fi 8GB zit geen WiFi!. De Zen X-Fi 16GB en 32GB hebben wel WiFi :). De WiFi kan worden gebruikt om te chatten op MSN, chatten met andere Zen X-Fi eigenaren, en te genieten van streaming media.

Verbinding maken met een access-point kan lastig zijn. Een groot nadeel is dat het bereik van de WiFi-zender van de speler zéér beperkt is; verder dan 10 meter van het AP is verbinden vrijwel onmogelijk :(!
Om te beginnen met MSN moet je je eerst aanmelden klik onderaan op "Chat" en registreer je! De eerste keer had ik ook wat moeilijkheden, maar na proberen en proberen is het vrij snel gelukt om online te komen :)! Je loopt een hele wizard door, waar je je eigen MSN-avatar kan samenstellen :) als dat gelukt is ga je naar "My Friends" en kom je online op MSN. Zoals ik al eerder heb beschreven onder het kopje "Ergonomie", is het chatten erg lastig door de "klik" toetsen, en de vage invoermethode.
Bij "Media Centrale" kun je verbinding maken met de Creative Streaming Server, en de nieuwste podcasts luisteren. Het aanbod is up-to-date maar allemaal Engelstalig.
Met wat handigheid kun je je eigen lokale Streaming Server de lucht in krijgen.
Download hiervoor het "starterspakket" met een programmaatje genaamd "Creative Centrale". Creative Centrale zoek je computer door naar media bestanden, en met je computer aan, en je Zen X-Fi verbonden, zijn deze bestanden draadloos te bekijken op je speler :)! Ook kun je ervoor kiezen om een bestand te kopiëren naar je speler. Dit is niet aan te raden voor grote bestanden/mappen, zoals al eerder gezegd, WiFi kost veel energie!

Verder is de Creative Zen X-Fi mooi uit te breiden met een scala aan accessoires, zelf heb ik een silliconen-skin tegen de krasjes, werkt goed en is niet duur (¤7,50 bij NoRRoD).

Mobiliteit en accuduur
De accu zit ingebouwd in de speler, en is niet eenvoudig eruit te halen. Daarom is er een reset knop, mocht de speler vastlopen. De accuduur: is naar mijn idee gemiddeld, als je rustig aandoet met af en toe muziekje/filmpje kun je er zo'n 8 uur mee doen. Echte stroomvreters zijn de WiFi, en de SD-Cardreader. Naar mijn idee is de accuduur acceptabel. Om de speler op te laden is een kort USB-kabeltje meegeleverd. Een originele lichtnetadapter kost (geloof ik) zo'n ¤15,00.

Eind augustus 2008 bij Bol.com gekocht voor ¤160.95, inclusief verzendkosten.
Update: helaas is dit geweldige apparaat in prijs gestegen... ik besef nu dat ik destijds in augustus 2008 echt een goede koop heb gedaan, en dat deze speler echt zijn geld waard is.
Update3: de speler is niet meer verkrijgbaar in de pricewatch.

Software
Op de site van Creative kun je de laatste software downloaden. Er wordt een cd-rom met software meegeleverd. Ik gebruik Creative Centrale en Creative Zen X-Fi Video Converter. Het programma Creative Centrale wordt gebruikt om een gedeelde map met mediabestanden te maken, om die dan te bekijken op je Zen X-Fi. Ook is het mogelijk om media te synchroniseren, maar dit werkt niet goed: verwijderde MP3'tjes op je pc blijven staan op je Zen X-Fi.

MediaMonkey ondersteunt synchronisatie met MTP-apparaten. De Creative Video Converter Software werkt matig; het is simpel en gemakkelijk te bedienen, maar er zijn weinig opties, en de wizard duurt erg lang, vooral bij het toevoegen van grote video's. Het is niet mogelijk om zelf in te stellen hoeveel rekenkracht het programma mag gebruiken :(. Daardoor duurt 't converteren vrij lang, en over de kwaliteit ben ik niet helemaal tevreden (zie hierboven). Ook accepteert de converter niet alle formaten: MP4 filmpjes van Youtube bijvoorbeeld. Een programma dat ik niet gebruik is ZENcast organizer, hiermee kun je agendataken invoeren op je pc, en die later synchroniseren met je Zen X-Fi. Hiervoor gebruik ik liever mijn telefoon en agenda.

Nieuwsupdate:
Creative heeft inmiddels de opvolger van de Zen X-Fi aangekondigd, de Zen X-Fi2 met touchscreen. De speler is op moment van schrijven nog niet uitgekomen in Nederland. Nieuwsbericht van portablegear.nl. Pricewatchlink

Reply als je nog iets mist, taalfouten, en ik sta open voor suggesties :)
Meer foto's

Grote Update1: augustus 2009 (1 jr. na aankoop).
Nieuwsupdate2: oktober 2009
Update3: november 2012

Heb jij ook een Creative Zen X-Fi 16GB Zwart?

Goede review ;)

Ik heb alleen een vraagje..
Hoe lukt het je om de MP3-speler als doel-map in te stellen bij SyncBack? Want als je bladert kan je er niet bij komen..

Alvast bedankt;)

Groetjess
Tegen dat probleem was ik zelf ook tegengekomen. Mij is het ook niet gelukt om met sync back mijn speler te synchroniseren, weet ook niet de oplossing. Sorry :|
goede review, ik wist bijvoorbeeld niet dat de EP-830 erbij zat (heb zelf de EP-630 en ben erg tevreden over de gelduiskwaliteit, maar minder over de bouwkwaliteit)

en @ Laurensje: je hebt de dopjes toch wel even 24 uur in laten spelen hè?
Ik heb dezelfde speler, voor mij niks anders dan deze Creative, prettig in gebruik en robuust.
Met extra skin en protector, ideale reispartner, ja wel iets zwaarder dan vele anderen, maar dat vind ik geen probleem.

De Creative Central die gebruik ik niet meer, de helft van de tijd werkte het om onverklaarbare redenen niet meer. Ben ondertussen overgestapt naar TVersity en dat bevalt me prima voor o.a. het streamen van muziek uit de LAN omgeving naar me Creative en met Philips TV.
Dat die X-Fi met opzet het geluid minder goed weergeeft is denk ik enkel het geval voor de Software matige versie's.

Ik heb de test gedaan met een Soundblaster Live kaart een een X-Fi Extreme Music (die een echte chip heeft. Zonder X-Fi klinken de 2 kaarten praktisch identiek (behalve die iets krachtigere ouput van de X-Fi), Met X-Fi klinkt het geluid beter en klinken lagere kwaliteits MP3's stukken beter.

Voor de rest: PRIMA review!
Ik heb zelf de 8GB dat is gewoon de zelfde maar zonder wifi en wat minder geheugen. Ik had hem bij de saturn gekocht 2 à 3 maanden terug, maar ik had een zéér slechte ervaring met de oortjes. Namelijk klonken deze erg schel. Ik ben er mee terug gegaan en de mederwerker had het getest en was het met mij eens. Hij pakte een andere exemplaar en testte deze ook en met de zelfde conclusie: erg schel. Ik heb gratis philips oortjes gehad maar dat is natuurlijk niet dezelfde kwaliteit als de oortjes zouden moeten hebben. De philips deden het gewoon naar behoren (het rechter oortje is nou al weer kapot, maar daar gaat het nu niet om). Verder is de zilveren achterkant erg snel bekrast en het scherm vingerafdruk en kras gevoelig. Ik vond de batterij snel leeg gaan als ik een film aan het kijken was, maar ik heb de helderheid op het hoogste niveau staan dus daar zal het wel mee te maken hebben ;) . Maar je hebt een nette review geschreven en ik kan me in je woorden vinden :) .

edit:
Ik was nog vergeten te zeggen dat ik hem een keer heb laten vallen op de straat en de enige schade die het apparaat had opgelopen was dat de sierrand in het linkerbovenhoekje een beetje beschadigd was en verder niks dus zeker een degelijk apparaat! :)

[Reactie gewijzigd door Larry op 3 december 2008 16:28]

In mijn ervaring moet je de oortjes in laten spelen... Ik heb ook de X-Fi 16gb en na 3-4 uur inspelen klinken ze supergoed.
3 uur mee bezig geweest, tijd voor :z 23.47
Goede review, ik wil je hartelijk bedanken ervoor, ik heb nl kunnen besluiten dat dit niet het apparaat voor mij is. Ik vind 'm dik, 5 uur muziek betekent dat ik 'm elke dag zou moeten opladen (dat is dan geen vooruitgang tov mijn huidige mp3 speler, een iPod mini), geen extra oplader, ... het lijstje kan nog wel eventjes doorgaan.
Goed review.

Ik heb een "gewone" ZEN en ben er best blij mee. Dat over de oplader ben ik ook mee eens omdat als je op vakantie gaat moet je dan een computer zoeken om je ZEN op te laden. Ik heb dan extra geld uitgegeven aan een oplader.
even iets aan te merken; de accuduur is zeker langer dan 5uur met muziek. Ze zeggen zo'n 32uur, maar heb het zelf nog niet echt getest.
5uur met muziek is als je de speaker aan hebt staan.
Met koptelefoon dus stukken langer ;)
Ja, mijn 5 uur is ook omdat ik vaak van nummer wissel, daardoor staat het display meer aan.
Ik heb er zelf ook net één gekocht via mijn werk (119¤) :) :). Ben ook van plan binnenkort een review te schrijven, maar eigenlijk heb je mijn ervaringen al goed onder woorden gebracht. Ik mis in je review alleen iets over de software die bijgeleverd is. De creative centrale is echt een lastig programma om mee te werken. Hij heeft bij mij alle nummers er dubbel in staan omdat hij ze zelf ofzoekt en ook de bibliotheek van windows media player gebruikt. Ik kan nergen vinden om de gevonden bestanden uit mijn bibliotheek te halen zodat ik zelf kan kiezen welke ik er wel in wil hebben.

Verder echt toffe speler met goed geluid!
Wat een korte usb kabel ;(
als ik wat aan de usb heb, leg ik dat op me pckast. zodat ik er makkelijk bij kan :)