HTC 10 Glacier Silver/White Review

CLB 24 mei 2016, laatste update op 9 februari 2017, 9.844 views

HTC 10 Glacier Silver/White

Een heerlijke allrounder die op alle gebieden prima presteert.

Pluspunten

• Zie review zelf

Minpunten

• Zie review zelf

HTC 10 - review by CLB
Ook van mij een kleine sum-up van ervaringen, truc'jes en eigenaardigheden van de HTC 10..

Disclaimer: review niet goed te lezen op je smartphone, lees dit.

Ik begeef mij qua interesses al jaren in de wereld van smartphones, tablets, gadgets en voornamelijk Android. Inmiddels is de naam CLB op Tweakers en op het wereldwijde web regelmatig te vinden als het gaat om het starten van topics, informatie over smartphones en geboden hulp. De laatste jaren heb ik geen uitgebreide reviews meer geschreven op Tweakers, wat weer meer te maken heeft met het zijn van een freelance techredacteur, waarbij ik veel tijd besteed aan het schrijven van artikelen, die je misschien vast weleens gelezen hebt. Ik schrijf voornamelijk artikelen die gaan over Android, maar dat neemt niet weg dat mijn interesses veel breder zijn. Mijn voorgeschiedenis qua smartphones gaat al jaren terug, waarbij ik er veel gezien, maar ook uitvoerig getest heb. Mijn privé-toestel is nu zo’n klein jaar de HTC One M9, oftewel de voorloper van de HTC 10, het onderwerp van deze review.

Heden ten dage is het eigenlijk niet meer echt interessant in smartphoneland als het gaat om aankondigingen. We zien al maanden voor een officiële presentatie foto’s, specificaties via allerlei benchmarkwebsites en persrenders verschijnen. Dat was dan ook het geval bij de HTC 10, waarvan een eerste foto al in februari van dit jaar verscheen, terwijl het toestel zelf op 12 april 2016 werd gepresenteerd. Het toestel is nu een kleine drie weken in mijn bezit en kwam binnen met de 1.21-software. Inmiddels draai ik al enkele weken op de nieuwere 1.30-software - met voornamelijk verbeteringen voor de camera - waarop deze review dan ook gebaseerd is.

Op 02-05-2016 is firmware 1.30.401.1 uitgebracht voor de HTC 10, zie daarvoor software-updates
Op 14-07-2016 is firmware 1.80.401.1 uitgebracht voor de HTC 10, zie daarvoor software-updates
Op 09-08-2016 is firmware 1.90.401.5 uitgebracht voor de HTC 10, zie daarvoor software-updates
Op 20-09-2016 is firmware 1.95.401.3 uitgebracht voor de HTC 10, zie daarvoor software-updates
Op 20-10-2016 is firmware 1.95.401.4 uitgebracht voor de HTC 10, zie daarvoor software-updates
Op 07-02-2016 is Android 7.0 Nougat uitgebracht voor de HTC 10, zie daarvoor software-updates
HTC 10 - Glacier Silver/White

Ik moet hierbij wel zeggen dat ik het toestel niet zelf heb aangeschaft, maar ik hem in mijn schoot toegeworpen kreeg. Daarbij moet ook gezegd worden dat deze gehele review geheel objectief is.

Specificaties:
  • Aluminium unibody
  • Boomsound: HiFi edition
  • USB C 3.1-poort
  • Vingerafdrukscanner
Belangrijke linkjes:Topics over / voor de HTC 10:Topics gerelateerd aan Android / de HTC 10:Nieuwsberichten omtrend de HTC 10:Inhoudsopgave:Waarom een HTC 10?
- Zoals ik hierboven al noemde werd dit toestel me in de schoot geworpen en aangezien ik deze nu al enkele weken op zak heb is het gewoonweg tijd voor een review. Het is het topmodel van HTC van 2016 en ondanks dat het niet al te goed gaat met de Taiwanese fabrikant heb ik altijd al een stiekeme voorliefde gehad voor HTC. Ik heb zelf verschillende vlaggenschepen gebruikt en eigenlijk elk vlaggenschip van de fabrikant sinds de HTC One X gehad. Zo heb ik na de One X, ook de X+-versie gebruikt en ook de One M7, One M8 en One M9 zijn in mijn bezit geweest. Daarbij moet ik aangeven dat ik de One M8 niet langer dan twee weken heb kunnen gebruiken en die telefoon is dan ook meer als ‘voor de fun’ gebruikt dan als ‘daily driver’. Tevens heb ik heel lang een Sony Xperia ZL gebruikt als dagelijks toestel, heb ik verschillende Sony-devices uitvoerig getest, maar heb ik ook devices van andere merken weken mogen gebruiken. Hierbij kan gedacht worden aan verschillende toestellen van Motorola, de Wileyfox Swift, heb ik ervaring met de verschillende smartphones van OnePlus en verschillende LG’s. Ook heb ik voor mijn werk verschillende Huawei- en Honortoestellen gezien en getest en zie ik regelmatig Chinese smartphones zoals die van Xiaomi, Jiayu of bijvoorbeeld Zopo.

Daarbij mag ik mezelf gelukkig prijzen dat ik een Glacier Silver/White HTC 10 heb bemachtigd, imo is dat namelijk de mooiste kleurencombinatie. Veel mensen zullen het niet met me eens zijn, maar daarvoor heeft HTC het toestel in nog twee kleurencombinaties uitgebracht in Nederland. Zo kennen we ook de Topaz Gold-variant, met een gouden achterkant en witte voorkant en ook is er nog de Carbon Grey-versie, die geheel donkergrijs is. In andere landen heeft HTC ook een Glacier Silver-versie uitgebracht met een zwarte voorkant. Veel personen hebben aangegeven dat dat toch wel dé kleurencombi is voor hen, maar de fabrikant heeft tot nu toe laten weten dit model niet uit te gaan brengen in Nederland en België. Persoonlijk vind ik dat allemaal prima, wit in combinatie met zilver heeft bij veel telefoons mijn voorkeur en zo voel ik me ook nog wat exclusief in smartphoneland, fijn.
HTC 10 - familySpecificaties
SpecsHTC 10
Handleiding HTC 10
Topic op TweakersHTC 10

Inhoud van de doos
- Als je het doosje kent van de One M7, One M8 of One M9 dan zul je het doosje van de HTC 10 ook wel kennen. Weinig interes- sant moet ik zeggen, want het doosje van mijn One M9 is nagenoeg identiek. Er is zelfs geen plaatje meer van het toestel op de doos te vinden, wat bij de One M7 en One M8 nog wel het geval was. Een plat doosje met afgeronde hoeken dus met een patroon van grijze bolletjes, cest ca.

De inhoud is ook niet echt noemenswaardig, alhoewel de bijgeleverde Hi Res-headset wel een interes- sant gegeven is. Hierop kom ik later in de review nog terug onder het kopje audio. Wat gewoonweg jammer en onbegrijpelijk te noemen is, is dat het toestel hier niet aan te schaffen is met een korting zoals in bijvoorbeeld Amerika wel het geval is. Daarnaast vind ik het eigenlijk niet kunnen dat er geen pre-order actie op poten is gezet door HTC, wat wel het geval is bij de concurrentie. In een tijd waarin HTC het erg lastig heeft en een adviesprijs durft te vragen die hoger is dan die van concurrerende toestellen zou een cadeau wel een leuk iets zijn. Waarom de fabrikant hiervoor gekozen heeft is nog de vraag, misschien heeft het daadwerkelijk te maken met kostenbesparing, maar ik vind het een vreemde en zeer zeker geen goede keuze. Iets in de trant á la Ice View-case had best welkom geweest.

In het doosje vinden we naast het toestel en de headset nog een USB C-kabel en een te gebruiken snellader, wat wel weer als pluspunt opgemerkt kan worden. Uiteraard is er een pinnetje aanwezig om de SIMkaart- en SD-kaartslede uit het toestel te verwijderen en naast een quickstartguide en wat garantieformulieren vind je niks meer het doosje. Qua styling en het unboxen van het doosje is er dus niks spannends aan en dat mag en kan best wel anders, zoals ik hier ook heb aangegeven.HTC Ice ViewAansluitingen en eerste indrukken
- Ik heb hier dus de Glacier Silver/White-variant, waarbij de achterkant lichtzilver is, terwijl de voorkant wit is. Net als elke smartphone zien we aan de voorkant een scherm, verschillende sensoren, een oorspeaker en een frontcam. De HTC 10 bevat daarnaast ook een vingerafdrukscanner die aan de voorkant van het scherm gepositioneerd is en onder het scherm aanwezig is. De frontcam is naast de oorspeaker gepositioneerd en valt bij een witte voorkant wat extra op, iets wat niet iedereen even mooi zal vinden. De biometrische scanner is trouwens geen fysieke knop, maar een capacitieve variant, waardoor je deze dus niet echt kunt indrukken. Gelukkig is het wel mogelijk om een trilsignaal in te stellen, maar daar kom ik later op de review op terug in de sectie vingerafdrukscanner. Wat wel opvalt is dat een tweede speaker niet aan de voorkant van het toestel te vinden is. Dit komt door de introductie van Boomsound HiFi-editie, waardoor de implementatie van Boomsound anders is dan bij de voorgangers. Uiteraard wordt daar verder in de review op ingegaan en wel bij het kopje audio.

De 10 bevat net als vele andere high-end toestellen een laagje 2.5D-glas, wat betekent dat er het laagje glas aan de zijkanten van het scherm wat afgerond is. Dit is handig in verband met vegen op je scherm, maar zorgt er zo wel voor dat het glas aan de oppervlakte ligt. Als het toestel op de voorkant valt zal dus gelijk het glas geraakt worden, wat vast en zeker niet altijd goed zal gaan. Als je het toestel met het scherm op de tafel legt en een duwtje geeft zal deze ook enkele centimeters over de tafel schuiven, waar dat bij de HTC One M9 niet het geval was, omdat deze niet geheel voorzien was van een laagje glas. Het is trouwens een laagje Gorilla Glass 3 wat over de HTC 10 heen ligt, wat een stuk minder vatbaar is voor krassen, waardoor je niet heel veel hoeft uit te kijken met bijvoorbeeld sleutels, maar het venijn altijd ligt in bijvoorbeeld één enkele zandkorrel. Volgens verschillende testen is het scherm bestand tot 5 Mohs, wat een schaal heeft van 1 tot 10 en die de relatieve hardheid van een mineraal aangeeft. Het blijft echter glas dus het kan altijd breken, ongeacht het zijn van Gorilla Glass.

Een notificatieledje is ook aanwezig en gelukkig niet meer in de speakergrill verwerkt zoals bij de HTC One M9, want daardoor was deze niet tot nauwelijks te zien. Het ledje op de 10 kan alleen groen en oranje weergeven en wordt gebruikt bij onder andere het tonen van gemiste gesprekken, berichten of wanneer de accu aan de lege kant is. Ik vind het persoonlijk nog steeds onvoorstelbaar dat een fabrikant niet kiest voor een RGB-ledje in 2016. Daar hoop ik al jaren op bij HTC-smartphones, maar ook bij dit toestel is het weer hoop voor niets. Het pluspunt is dat deze wel wat beter zichtbaar is, waardoor je nu ook op een afstandje kunt zien dat er iets aan de hand is en dat vind ik zeker fijn.
HTC 10
- meer foto's van de HTC 10 vind je hier -

De bovenkant is voorzien van de 3,5mm-aansluiting precies in het midden van het toestel en die plek vind ik persoonlijk gewoonweg irritant. Ik draag een smartphone altijd met de bovenkant naar beneden in mijn broekzak, waardoor de bovenkant volledig is afgedekt. Als ik nu muziek wil afspelen is het dus lastig om een hoofdtelefoon aan te sluiten met een grotere kans op kabelbreuk. Graag had ik deze poort net als bij de HTC One M9 aan de onderkant van het toestel gezien, helaas. Dan kom ik gelijk op een ander minpunt en dat is het ontbreken van een infraroodsensor die bij de voorganger nog wel aanwezig was. Het kan iets te maken hebben met kosten of de vraag, maar ik gebruikte infrarood nog regelmatig om hier en daar wat televisies of versterkers te kunnen bedienen. Genoteerd als minpunt dus.

De rechterkant van het toestel is voorzien van de SIMkaartslede, waarbij je een NANO-versie moet gebruiken. Daaronder is één grote knop aanwezig om het volume te regelen, waar dat bij de One M9 nog twee losse knopjes waren. Je merkt duidelijk dat deze button een stapje hoger is, de clickyness is fijn en het voelt allemaal robuust aan. Ook is de powerbutton aan de rechterkant van het toestel te vinden en die is voorzien van een klein reliëf, waardoor je door hebt welke knop je indrukt en deze voelt ook goed afgewerkt. Je kunt het toestel echter ook unlocken door tweemaal op het scherm te klikken.
HTC 10 vs HTC One M9
- meer foto's van de HTC 10 vs HTC One M9 vind je hier -

Aan de onderkant zien we van links naar rechts een tweede microfoon-gaatje, een USB C-poort en een enkele speakergrill. De linkerkant van het toestel bevat alleen een slede om een microSD-kaartje toe te voegen. Net als bij het SIMkaartslot is deze door middel van een klein gaatje waar je het HTC-pinnetje – of bijvoorbeeld een naald – in moet drukken te openen. Inmiddels algemeen goed in smartphoneland.

Ten slotte is er nog de achterkant die dit keer is uitgerust met een ‘chamfered edge’, oftewel een afgeschuind randje. Persoonlijk vind ik het er en stylish uitzien en ervoor zorgen dat het toestel beter in de hand ligt. We zien de kenmerkende antenne-strepen en er is een camera-module geplaatst, die helaas wat uitsteekt. Daarnaast is een dubbele ledflitser aanwezig met de laser autofocus-module. Ook zien we het HTC-logo op de achterkant en onder andere het CE-keurmerk, typenummer en land van productie.

De HTC 10 meet 145,9x 71,9 x 3,0 - 9,0mm en is met zijn 161 gram maar een fractie zwaarder dan de HTC One M9 die 157 gram weegt. Dit heeft uiteraard te maken met het gebruik van metaal, waarvoor weer een unibody-constructie is gekozen. Dit houdt in dat de accu niet meer zonder te schroeven te verwijderen is. Iets wat ik al jaren niet meer heb gehad in privételefoons en dus ook niet mis.HTC 10 - overviewDe eerste boot-up
- Inmiddels kent nagenoeg iedereen wel het hele circus waar je even doorheen moet als je een Androidsmartphone voor de eerste keert opstart. Zo krijg je vragen over het instellen van een WiFi-verbinding, kun je verschillende Google-accounts toevoegen en kun je de taal instellen van de 10.

Om te checken of alle hardware op je HTC 10 werkt kun je in de dialer *#*#3424#*#* invoeren. Vervolgens kun je allerlei testen uitvoeren in deze ‘HTC Function Test’. Hierbij kun je denken aan het testen van het geluid, Bluetooth, de toetsen de backlight, het ledje, de vibratiemotor en de verschillende sensoren. Kwestie van een test aanklikken en uitvoeren maar, of je runt ze allemaal achter elkaar.
HTC 10 - HTC Function Test
Scherm
- Uiteraard is het scherm een interessant gegeven voor de HTC 10 en het is een 5,2 inch Super LCD5-exemplaar met een resolutie van 2560x1440 pixels. Super LCD5 staat eigenlijk voor het feit dat er geen tussenruimte zit tussen het daadwerkelijke scherm en de glaslaag. De pixeldichtheid van het scherm komt hiermee op 565, waardoor je simpelweg geen losse pixels meer kunt ontwaren.
Net als bij vele toestellen is het ook bij de 10 het geval dat er meerdere displayleveranciers zijn. We kennen inmiddels schermen van Tianma en Sharp, waarbij de laatstgenoemde bekend staat als het hebben van een iets betere helderheid. Het scherm in het door mij geteste toestel is een Tianma-variant.

Hoe het schermtype te checken:
  • Download: DevCheck
  • Kies voor het tweede tabblad ‘hardware’
  • Scroll wat naar beneden naar de ‘graphics’-sectie
  • Onder het kopje ‘panel’ kun je vervolgens zien wat voor scherm jouw toestel heeft
HTC 10 - Devcheck schermtype
Ik heb hier geen last van de matige helderheid van het scherm wat in verschillende reviews naar voren is gekomen. Zelfs in de volle zon is het scherm gewoon goed te lezen. Nee, zeer zeker niet perfect, maar je kunt echt goed zien wat er op je scherm staat. Daarbij is het scherm van de 10 niet goed te zien als je een gepolariseerde zonnebril op hebt in portretstand en dat is wel jammer te noemen, alhoewel ik hier persoonlijk weer geen last van heb, omdat ik geen zonnebril heb met zulke glazen. Als je je toestel een kwartslag draait en in landscape gebruikt heb je hier trouwens weer geen last van, maar om je toestel nou altijd in horizontale stand te gebruiken met zo’n bril op, is ook wat. Opletten dus!

HTC biedt ook de mogelijkheid om de kleurtemperatuur van het scherm aan te passen naar eigen wens. Zo kun je in eerste instantie al kiezen uit twee kleurprofielen: levendig en sRGB, waarbij je in verschil- lende stapjes ook nog kunt kiezen voor een iets warmere of koudere gloed. Dit is voor een ieder natuurlijk anders, terwijl er dus ook nog eens (minimaal) twee soorten panelen op de markt zijn. Ikzelf gebruik de levendige kleurenmodus, wat me enigszins doet denken aan een AMOLED-scherm van Samsung, maar dan wel met mate. Op screenshots is dat uiteraard niet vast te leggen en omdat het zo nauw luistert kan ik ook niks aanraden qua instellingen, omdat iedereen wat anders wil.
HTC 10 - Vivid vs sRGB
Door het laagje 2.5D-glas werkt het vegen vanaf een schermrand iets fijner dan bij de One M9 en de multitouch-mogelijkheden werken zoals je verwacht van een toestel in 2016. Ik zie geen gekke rasters of lijntjes door het beeldscherm lopen in bepaalde hoeken en de kijkhoeken zijn goed. Sommige gebruikers meldden wel dat ze een gelige of roze-achtige waas over het scherm hebben liggen onder bepaalde hoeken en ook dit toestel had dit in het begin. Ik zag een lichtroze gloed over het scherm verschijnen als ik het toestel in een bepaalde hoek hield, maar dit is inmiddels weggetrokken. Er wordt gesproken over het nog moeten drogen van de lijm van verschillende componenten en het display, waardoor je de helderheid de eerste paar dagen even voluit moet zetten, goed voor de warmte.Geheugen
- De HTC 10 is op papier te verkrijgen in varianten met 32GB en 64GB intern geheugen, maar in de praktijk is hier alleen de 32GB-variant te krijgen. Ik ben een gebruiker van de cloud, maar ook weer niet. Ik wil toch graag foto’s bij me hebben en niet afhankelijk zijn van een goed werkende internetverbinding. Dat geldt ook voor documenten of muziek en ik vind het dan ook fijn dat er een mogelijkheid is om een geheugenkaartje in de HTC 10 te kunnen steken om het geheugen zo snel en goedkoop uit te breiden.

Naast het kunnen uitbreiden van geheugen is het ook mogelijk bij dit toestel om het geheugenkaartje te mounten als daadwerkelijk intern geheugen, naast de 32GB die je al hebt, ook wel ‘adoptable storage’ genoemd. Zo is het mogelijk om applicaties te installeren op het kaartje, maar hier kun je als eindgebruiker zelf voor kiezen. Als nadeel is er namelijk op te brengen dat het kaartje dan geformatteerd dient te worden en alleen in de smartphone zelf te gebruiken is, dus even wat content uitwisselen via bijvoorbeeld een cardreader is er dan niet meer bij. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een geheugenkaartje te splitsen in een deel wat alleen in de HTC 10 te gebruiken is en een deel wat gewoon via elke weg te bekijken is. Deze functie is door Google geïmplementeerd in Android 6.0 Marshmallow, maar het is aan de fabrikant om deze daadwerkelijk toe te voegen, wat onder andere niet gedaan is door LG bij hun G5 of Samsung met hun S7 en S7 Edge, wat ik toch opmerkelijk vind.

Als je een gebruiker bent van Google Drive biedt de koop van een HTC 10 ook nog een leuke extra. Je krijgt namelijk 100GB cloudruimte voor een periode van 2 jaar als je hiervoor even enkele stappen op de smartphone doorloopt en dat is toch mooi meegenomen. Vroeger had HTC nog een afspraak met Dropbox, waarbij je ook gratis cloudruimte kreeg, maar die afspraak geldt helaas niet meer. Al met al zit het met het geheugen wel goed op de 10 en heb je dus toegang tot alle gewenste mogelijkheden.Android 6.0 & Sense 8.0
- Vele fabrikanten gebruiken een eigen ‘skin’, die over Android heen ligt. Zo moet je Android zien als het besturingssysteem en de onderste laag, maar de laag die je ziet is dan veelal aangepast. Hierbij kun je denken aan het aanpassen van icoontjes, het snelle instellingen menu, mogelijkheden qua app-drawer of voorgeïnstalleerde apps. HTC maakt al jaren gebruik van de Sense-schil, die bekend staat als licht, over een eigen grafische stijl beschikt, maar wel vaak komt met de nodige bloatware, oftewel apps die al op het toestel te vinden zijn als je hem uit de doos haalt. Maar HTC heeft de wereld weten te verrassen.

Op de 10 vinden we de Sense 8.0-schil en die is in vergelijking met vorige variant een stuk cleaner. HTC heeft namelijk nog meer de stock Android-benadering gekozen, door er bijvoorbeeld voor te kiezen dat er nagenoeg geen dubbele apps op het toestel te vinden zijn, maar in plaats daarvan is er vaak alleen voor de Google-variant gekozen. Een voorbeeld is onder andere Google Foto’s, waardoor de eigen galerij-app van de fabrikant niet standaard op de 10 staat. De enige applicatie die wel dubbel op de smartphone is te vinden zijn de mail-app van HTC en Gmail, simpweg weg “omdat de mail-app van HTC meer mogelijkheden biedt”. Je moet er van houden en niet iedereen is fan van standaard Google en zelf sta ik er ook niet echt altijd om te springen, maar je kunt nog genoeg zelf personaliseren.

Uiteraard staat het je vrij om andere applicaties te downloaden en installeren, zoals bijvoorbeeld die specifieke galerij-applicatie. Via de Play Store – de apwinkel van Google – kun je natuurlijk zoeken naar desbetreffende app of bijvoorbeeld de eigen filemanager, maar niet elke app is te vinden of compatibel met de 10, gek! Gelukkig kun je desbetreffende en meer apps gewoon vinden op het wereldwijde web als zogenaamd .APK-bestand. Dit is een los installatiebestand, dat je kunt installeren op de smartphone, mits je hier toestemming voor geeft. Zodoende kun je dus altijd terug naar veel van jouw oude vertrouwde HTC-apps, maar soms moet je daar wat kleine omwegen voor nemen, die je moet kennen.

Op de 10 staan slechts enkele applicaties voorgeïnstalleerd van derde partijen, waarbij je kunt denken aan Facebook, Instagram of de Messenger-app, apps die er voor mij zeer zeker niet op hoeven te staan, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen. De bijna stock achtige Androidervaring zien we bijvoorbeeld ook terug in het scherm met snelle instellingen, waarbij er geen enkele HTC-invloed meer te zien is. Wat dan wel opvallend en jammer is, is dat je als gebruiker geen mogelijkheid wordt geboden om deze aan te passen. Nu staat er bijvoorbeeld een voor mij onzinnige toggle in om de zaklamp aan te zetten en ik hoop dan ook dat zulke kleine dingetjes worden aangepast in komende updates. In het multitaskmenu zien we alleen nog de carrousel en niet meer de optie tot gridweergave.
HTC 10 - Multitaskmenu
Een applicatie die ook op het toestel te vinden is als je hem uit de doos haalt is HTC’s eigen Boost+-applicatie. Deze applicatie werkt niet alleen op de 10 of HTC-smartphones, maar is ook op vele andere telefoons te installeren. In eerste instantie dacht ik: “Ah weer zo’n memory-boost-app, die ga ik niet gebruiken”, maar in de praktijk biedt de app toch enkele handige functies. Naast het schoonvegen van het geheugen of het snel kunnen zien welke apps veel geheugen vreten – functies die ik niet gebruik – kun je nog meer. Zo is het bij spellen mogelijk om in te stellen dat ze moeten worden gerenderd op een full HD-resolutie van 1920x1080 pixels in plaats van de volledige Quad HD-resolutie van 2560x1440 pixels, waardoor accu bespaart kan worden. Ook is het mogelijk om elke applicatie te voorzien van een slotje, waardoor je eerst een patroon moet tekenen om de applicatie of game überhaupt te kunnen spelen. Die laatste mogelijkheid wordt ook hier niet gebruikt, maar heeft naar mijn mening veel potentie, bijvoorbeeld als je werkt op een drukke werkvloer of als er verschillende kinderen door het huis kruipen.
HTC Boost+
HTC biedt zelf ook twee modi om accu te besparen, waarbij je zelf kunt instellen bij welk percentage van de accu je deze wilt gebruiken. Hierbij kun je denken aan het verminderen van de helderheid van het display, het uitschakelen van de vibratiemotor of de locatieservices die minder vaak hun data doorsturen. Daarnaast is er ook nog een extreme besparingsmodus aanwezig, waarbij nog veel meer wordt uitgeschakeld, waardoor je bijvoorbeeld je toestel niet meer op afstand kunt wissen. Beide modi gebruik ik niet, omdat ik een telefoon volledig wil gebruiken, lees daarvoor ook accuduur en opladen

Op de HTC One M9 vonden we nog Peel Smart Remote, een applicatie om televisies of andere apparatuur mee te bedienen via de infraroodsensor. Deze is helaas niet meer aanwezig op de 10, dus een applicatie hiervoor is ook niet meer op het toestel aanwezig. Ook de FM-Radio is uit het toestel gesloopt en ondanks ik die niet heel vaak gebruikte vind ik dat wel een jammere ontwikkeling.
In de Sense-schil kun je inmiddels ook al enkele jaren gebruikmaken van thema’s en dat werkt niet anders dan op oudere HTC-toestellen. Je moet wel een HTC-account hebben, maar daarna kun je duizenden thema’s bekijken en installeren, waarbij er van alles aangepast kan worden. Zo kun je denken aan de stijl van de achtergrond en lockscreen, maar ook de icoontjes. Vaak is het wel jammer dat niet voor elke app, game of widget een icoontje bestaat in dezelfde stijl, waardoor je hier en daar toch nog steeds een vreemde eend in de bijt ziet. Thema’s zijn leuk en sommige bevatten bijvoorbeeld ook een ander lettertype, waar ikzelf nog even naar wil kijken, toch best wel leuk. In deze vernieuwde schil is wel de mogelijkheid ingebouwd voor zogenaamde Freestyle-thema’s van de fabrikant, waarvan er nu slechts een handjevol in de thema-store te vinden zijn. Hiermee kun je kiezen voor een lay-out met een achtergrond en allerlei verschillende losse objecten, die je zelf kunt verplaatsen en waar je ook een snelkoppeling aan kunt toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een marslandschap met een astronaut en verschillende ruimte-objecten, waardoor je je eigen homesceens geheel kunt indelen. Het is eens wat anders dan de conventionele grids met tientallen icoontjes die naar apps, games of andere content leiden. Het is erg speels en ik vraag me af hoeveel mensen het gelijk zijn gaan gebruiken, maar het idee is leuk en ik zie er wel wat potentie in. Of ik het zelf ooit volledig ga gebruiken, dat denk ik niet.
HTC 10 - Freestyle-thema's
Het toestel is standaard voorzien van Android 6.0.1 Marshmallow en dit toestel werd nog geleverd met de 1.21-software, maar werd begin mei van 2016 voorzien van de nieuwe 1.30-firmware, waar ik in software-updates verder op in ga. Inmiddels heeft HTC ook bekendgemaakt dat het toestel een update krijgt naar het nog officieel uit te brengen Android N, iets wat natuurlijk niet meer dan logisch is.Belkwaliteit en (mobiel) internet
Een smartphone, oftewel een slimme telefoon, is voor mij meer een apparaat waar bellen een nevenfunctie is. Voor mijn werk communiceer ik veel via bijvoorbeeld Google Hangouts, waarbij er dan videogesprekken worden opgezet en echt bellen is er bijna niet meer bij. Toch is dat natuurlijk wel een functie die goed moet werken en op de 10 heb ik daar geen klagen over. Geluid klinkt helder, stemmen klinken duidelijk en de twee microfoons op het toestel werken goed met het filteren van omgevingsgeluid. De standaarddialer laat je snel een contactpersoon bellen door het invoeren van de verschillende letters die corresponderen met de cijfertoetsen. Eén van de microfoons is op de achterkant van het toestel te vinden, terwijl de tweede geplaatst is aan de onderkant van het device.

Enkele jaren geleden moest je nog even uitzoeken of een toestel wel compatibel was met het 4G-netwerk en de bijbehorende banden en ook bij huidige Chinese telefoons moet je daar nog even meer research over doen, maar bij de 10 is dat niet het geval. Alle benodigde 4G-banden voor Nederland en België werken in combinatie met de HTC 10: 1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 32. Ik heb geen specifieke speedtests meer gedaan, maar met provider Vodafone en wonend in de Randstad zit het met de mobiele internetsnelheden wel goed. Het toestel biedt ondersteuning voor LTE categorie 9, waarmee in theorie maximale downloadsnelheden van 450Mbps gehaald kunnen worden, jammer dat het bij theorie blijft.

Het toestel is gebruikt met verschillende WiFi-netwerken op de 2,4GHz en 5,0GHz band en de verbin- ding was daarbij altijd stabiel. Netwerken waren op het toestel net als op andere devices altijd te vinden, waarbij ik geen overige op- of aanmerkingen heb. Uitgebreide testen, details of statistieken heb ik ook niet. Ik ben zelf een huis-tuin-en-keukengebruiker met een simpel netwerkje, zonder allerlei poespas.
BoomSound Hi-Fi Edition
- HTC staat bij zijn topmodellen bekend om BoomSound, wat vaak geassocieerd werd met de aanwezigheid van stereospeakers aan de voorkant van het toestel, maar dat is niet altijd het geval. In de 10 is er gebruik- gemaakt van de HiFi-editie van BoomSound, een marketingnaam natuurlijk. Er zijn wel twee speakers in het toestel te vinden, maar deze vind je niet meer beide aan de voorkant van het toestel. Het speakertje aan de voorkant kan gezien worden als ‘tweeter’ voor de hoge tonen, terwijl de speaker aan de onderkant de ‘woofer’ is. Die is daar geplaatst, omdat er aan de voorkant geen ruimte meer was door het plaatsen van de capacitieve vingerafdrukscanner, een keuze die niet iedereen waardeert.

Het geluid klinkt goed, helder en vol, maar toch weet ik er niet precies wat ik ervan moet vinden. In vergelijking met de HTC One M9 klinkt het op het ene moment weer iets beter, terwijl dat op een ander moment weer niet het geval is. Tevens is het gewoonweg zonde dat er één speaker aan de onderkant van het toestel aanwezig is, waardoor het stereo-effect grotendeels verloren gaat. Toch is het al met al een stuk beter dan de monospeakers van vele andere toestellen, zoals de Galaxy S7 of iPhone 6S, maar of het beter is dan verschillende van zijn voorgangers, dat is lastig aan te duiden.

Standaard vinden we Google Play Music als applicatie om muziek af te spelen op het toestel, maar het staat je natuurlijk vrij om zelf een andere app uit de Play Store te downloaden. Een FM-Radio ontbreekt dus op de 10, zoals eerder genoemd, simpelweg zonde, want dat gebruikte ik zo af en toe.

HTC levert bij de 10 toch een hi-res in-ear headset mee in Europa, waar eerdere berichten daarover nogal tegenstrijdig waren. Ik moet zeggen dat deze nog netjes in het zakje zitten, omdat ik de oordopjes van de HTC One M9 of een setje Sennheisers gebruik, dus daarover dan vooralsnog ook geen oordeel. Je kunt op de 10 per hoofdtelefoon een geluidsprofiel aanmaken, waarbij je een test kunt doorlopen, waarin je verschillende tonen te horen krijgt en hierbij kunt aangeven bij welk volume je deze goed hoort. Zo wordt er een persoonlijk profiel per headset samengesteld, waardoor je muziek kunt luisteren dat voor jou het lekkerste klinkt. Wel even het juiste profiel kiezen dus als je een andere aansluit.
HTC 10 - Audioprofiel
Uitgebreide vergelijkingen of informatie hoef je van mij als ‘gewone muziekluisteraar’ niet te verwacht- en, maar het geluid via een hoofdtelefoon klinkt mij prima. Ik heb een vrij brede muzieksmaak wat gaat van rap naar metal en van Indie naar popmuziek en dat klinkt goed, waarbij je dus ook nog het één en ander kunt aanpassen. Specifieke vragen? Stel ze, want proberen te beantwoorden kan altijd!Notificatieled
- HTC heeft bij de 10 ein-de-lijk gekozen voor een ander soort ledje ten opzichte van zijn voorgangers, wat voor mij persoonlijk een fijn iets is. Ik ben jaren verwend met RGB-ledjes op verschillende smartphones, maar hoe HTC het jarenlang in hun One-serie heeft gebruikt is ondenkbaar. Een klein ledje verscholen achter de speakergrill, die je van een afstandje of zelfs dichtbij nauwelijks kon zien.

Het kleine ledje bij de 10 is niet in de speakergrill geplaatst, maar daar juist onder en is niet te zien als deze niet knippert. Jammer is wel dat deze alleen groen en oranje kan weergeven en dus geen RGB-variant is. Je kunt via het toestel zelf instellen waarvoor je het ledje groen wilt laten knipperen, waarbij je kunt denken aan berichten, gemiste oproepen of afspraken. Met een applicatie zoals Light Flow is er wel wat meer in te stellen, waaronder de knippersnelheid, maar het ledje blijft helaas groen. Oranje heb ik hier alleen gezien als de accu bijna leeg was, waarbij de snelheid van het knipperen opviel. Dat was namelijk erg snel en als je accu dan al bijna leeg is hoef ik geen 30 keer een ledje te zien knipperen in een minuut denk ik dan. Ik ben nog steeds niet volledig te spreken over de trage stappen die HTC heeft gezet in de afgelopen jaren op dit gebied, maar in de 10 heeft het ledje tenminste nog wat betekenis.
GPS (Global Positioning System)
- Ik zit niet hele dagen op de weg of rijd heel het land door, maar toch gebruik ik GPS regelmatig. Even iets opzoeken op Google Maps, een exacte locatie opzoeken voor een avondje uit of ik moet toch een stukje navigeren waar ik de weg niet ken. Vroeger had je nog chipsets die bekend stonden om problemen met GPS, maar bij de HTC 10 is dat niet het geval. Er zijn in eerste instantie verschillende applicaties getest waarmee je een ‘GPS fix’ kunt regelen, satellieten kunt bekijken en meer informatie over de GPS-verbinding kunt bekijken. Hiervoor gebruik ik altijd GPS Test Plus, waarbij 20 tot 26 satellieten werden gezien en waarbij er binnen no-time een fix was. Net als bij de One M9 luistert de 10 best wel nauw met het verkrijgen van zo’n fix, althans zo doet deze app het lijken. Enkele meters van het raam kreeg ik simpelweg ‘no fix’ te zien, terwijl dat bij een raam binnen een paar seconden wel zo was. Om te navigeren maak ik al jaren gebruik van Sygic en zowel in de auto als stapvoets werkt deze app prima. De fix is snel, de locatie is accuraat en GPS werkt, zoals verwacht, prima op deze HTC 10.HTC 10 - GPS Test PlusVingerafdrukscanner
- De HTC 10 bevat een vingerafdrukscanner, die net als bij de HTC One A9, is gepositioneerd aan de voorkant en onder het scherm. Het is een capacitieve knop, wat betekent dat deze niet fysiek in te drukken is, zoals bij de Galaxy S7-reeks. In eerste instantie dacht ik toen ik hierover las, voordat ik het toestel in huis had: “Ah dat is niks voor mij”. Ook op de OnePlus 2 is er gekozen voor deze vorm van de scanner en ik kon daar maar niet aan wennen, maar bij de HTC 10 is dat niet het geval. Wel krijg ik een korte trilling als feedback als ik de scanner aanraak, wat je ook uit kunt schakelen in de instellingen.
Dit werkt ook door bij de twee capacitieve knoppen die naast de vingerafdrukscanner te vinden zijn.
HTC 10 - vingerafdrukscanner
Of de plaats van de scanner op de voorkant de beste is op een smartphone is nog de vraag. Ik heb maandenlang de Honor 7 gebruikt, met een scanner op de achterkant en dat was toch wel dé plaats voor zo’n scanner dacht ik altijd. Wat ik wel weet is dat de implementatie van Sony bij de Z5-serie het voor mij persoonlijk niet deed. Verschillende mensen klagen over de plaatsing van de scanner, die wat aan de onderkant van het toestel is of ze vragen zich juist of dat zo is. Dat zal voor iedereen anders zijn, maar persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee. Ik heb niet echt kleine of juist grote handen en in 99% van de gevallen heb ik het toestel vast met mijn rechterhand, waarbij ik mijn duim aan die hand gebruik om te scannen en het toestel te unlocken en dat gaat goed, waarbij de plaatsing goed is. Ook met een goedkoop TPU-hoesje van enkele millimeters dik werkt de scanner nog prima en ook de capa- ctieve knoppen zijn gewoon nog goed bereikbaar. Wat mij betreft dus geen issues met alle buttons.
HTC 10 - TPU-hoesje
Dan uiteraard nog de accuraatheid en snelheid van de scanner en die zijn voortreffelijk. Je kunt een vijftal vingers toevoegen (of net zoals mij je grote teen, omdat het kan) en daarmee kun je dus binnen een fractie je toestel unlocken. Je hebt verschillende mogelijkheden in de software, bijvoorbeeld om je scherm in te laten schakelen als je deze scanner aanraakt en vervolgens wordt deze gelijk unlocked. Als je de scanner wilt gebruiken moet je als alternatief wel een pincode of bijvoorbeeld patroon instellen en deze zul je elke keer even moeten invullen als je het toestel geheel opnieuw opstart, voor de extra veiligheid. Ik had hiervoor nooit enige vorm van bescherming op mijn toestel staan, omdat dagelijks honderden malen mijn toestel vrijgeven door middel van een pincode of patroon tekenen niet echt handig is. Met de 10 heb ik hier dus geen last meer van en kan niemand zo mijn gegevens bekijken.
Vingerafdrukscanner & Smart LockInmiddels is wel smart lock ingesteld op het toestel, waardoor ik op verschillende plaatsen - zoals thuis – ook de scanner niet hoef te gebruiken. Dat komt omdat het toestel dan ‘ziet’ dat hij op een veilige plaats aanwezig is en zodra ik die plek verlaat moet ik wel mijn vinger weer scannen. Je kunt nog meer keuzes maken in dit menu. Zo kun je instellen dat de HTC 10 niet unlocked hoeft te worden als er een bekend apparaat verbonden is, bijvoorbeeld een smartwatch. Daarnaast zijn er ook opties voor onder andere gezichtsherkenning, bewegingsdetectie of een vertrouwde stem aanwezig, zoals je misschien wel kent.

Een klein nadeeltje voor mij persoonlijk is dat de applicatie KnockOn niet meer werkt zoals ik gewend was als op de HTC One M9. Bij beide toestellen kun je namelijk het scherm aanzetten door er snel twee keer op te tikken. Met KnockOn ging het scherm ook uit bij de One M9, die functie is standaard niet aanwezig op het toestel. Als je de vingerafdrukscanner hebt ingeschakeld op de 10 dan werkt KnockOn niet meer en moet je je scherm dus op een andere manier uitzetten, kwestie van gewenning, natuurlijk.
Camera
- HTC en de historie van camera’s die gebruikt zijn in hun One-devices is nogal apart. Ze hebben wat mij betreft wel veel lef getoond door bij de HTC One M7 te komen met de Ultrapixel-camera. Hierdoor kon de sensor veel meer licht opvangen, waardoor er in slechtere lichtomstandigheden betere foto’s gemaakt moeten kunnen worden. Helaas hield dat in dat de resolutie van dat toestel slechts 4 mega- pixel was, er waren veel problemen met een paarse waas en voor veel reviewers en gebruikers was het een niet al te beste keuze. Bij de One M8 zagen we twee ‘camera’s’ op de achterkant van het toestel, waarvan er één diepte-informatie op kon slaan en waarbij de andere ook weer zo’n Ultrapixel-camera was. HTC ging op een andere tour bij de One M9 door een conventionele 20 megapixel-sensor te gebruiken, maar ook de kwaliteit daarvan was niet al te goed. Het was dan ook tijd voor verandering.

De camera-app is simpel qua lay-out, maar uitgebreid qua mogelijkheden. Als je het toestel horizontaal houdt zie je linksboven de mogelijkheid tot het instellen van de flitser, terwijl je linksonder HDR kunt in- of uitschakelen. Aan de linkerkant van het scherm vind je ook de mogelijkheid om het menu te openen, waarbij je een modus kunt kiezen zoals foto, zoe camera, panorama en de professionele modus. Ook vind je daar schillende mogelijkheden om video’s te schieten, waaronder een hyperlapse en slow motion-modus (aanrader!) en kun je daar kiezen om een selfiefoto of selfievideo te maken.
HTC 10 - camera-app en professionele modus
Ook kun je nog dieper in de instellingen duiken, waarbij je dingen aan kunt passen zoals het uitschakelen van het sluitergeluid, instellen van geotagging, opties voor de volumeknop – volume, foto afdrukken of zoomen – en kun je instellen waar de content moet worden opgeslagen. In de profes- sionele modus zie je aan de onderkant van het scherm allerlei mogelijkheden staan, waaronder de witbalans en ISO-waarde die je dus handmatig kunt instellen, voordat je een foto maakt, maar je kunt dit ook op automatisch laten staan. Het is mogelijk om foto’s te maken in RAW-formaat, alhoewel foto’s dan worden opgeslagen in .DNG-formaat en daarbij zo'n 25MB ruimte per stuk innemen.

Rechtsboven is de laatste foto te zien die je gemaakt hebt die je kunt bekijken en aan de rechterkant vinden we in het midden de sluiterknop, met daaronder een kleinere knop om te wisselen naar de videocamera. Helemaal rechtsonder is een virtuele button te vinden die je laat wisselen tussen de camera op de achterkant en de frontcam. De applicatie werkt vlot en snel, biedt genoeg mogelijkheden en om zelf even wat in te stellen ben je niet al te lang bezig, fijn anders is hét moment misschien voorbij.

Onderstaande foto's zijn gemaakt met firmware 1.21 en camera-app 8.10.73.
HTC 10 - FW 1.21 - 8.10.73
- Meer full res foto's van deze combinatie van mijn hand vind je hier, hier, hier & hier-

In deze generatie van smartphones zien we dat er door verschillende fabrikanten gekozen is voor een lichtsterkere sensor, waarmee HTC dus al op de proppen kwam met de M7. Zo bevatten de Nexus 5X en Nexus 6P zo’n lichtsterkere sensor en Samsung heeft zijn S7-devices ook uitgerust met een nieuw type. Dit ging ten koste van de resolutie en ook bij de HTC 10 is dat het geval. Het apparaat bevat namelijk een 12 Ultrapixel-camera van de volgende generatie. Het is de IMX377-sensor van Sony met pixels met een grootte van 1,55 micron met een sensorgrootte van 1/2,3”, details voor de echte fotoliefhebbers.

We kunnen dus stellen dat HTC op papier een interessante camera heeft neergezet en met ondersteuning voor optische beeldstabilisatie en laser auto focus en als eerste fabrikant ter wereld OIS voor de frontcam zit het dus wel goed. Je kunt foto’s ook schieten in .DNG-formaat (alleen in pro-modus) en filmen kan in een maximale resolutie van 4K. Standaard staat de functie High Dynamic Range, oftewel HDR, aan en dat is hier gelijk uitgeschakeld, omdat ik dat standaard niet wens te gebruiken.

Onderstaande foto's zijn gemaakt met firmware 1.30 en camera-app 8.10.74.HTC 10 - FW 1.30 - 8.10.74
- Meer full res foto's van deze combinatie van mijn hand vind je hier, hier & hier-

Het toestel werd in Europa uitgeleverd met de 1.21-software en de 8.10.73-versie van de camera-app. Bij het uitleveren van de eerste toestellen werd al gesproken over de 1.30-software die onder andere op het gebied van de camera vele verbeteringen bracht. In het ervaringentopic van de HTC 10 heb ik inmiddels zo’n 250 foto’s geplaatst in de volledige resolutie en die ga ik dan ook niet allemaal in deze review opnemen. Waar de 1.21-software soms leidde tot wat problemen met de focus en de laserautofocusmodule die bedekt zou zijn is dat bij de 1.30-software duidelijk niet meer het geval. Daarnaast heeft deze update gezorgd voor meer scherpte en de verschillen zijn dan ook duidelijk te zien. Ook is versie 8.10.74 van de camera-app vlak voor deze firmware-update uitgerold door HTC. Het is natuurlijk lastig om exact dezelfde foto te maken qua licht- en andere omstandigheden, waarbij je tussendoor ook nog eens de software moet updaten. Dat is me dan ook niet gelukt, maar ik heb wel getracht verschillende foto’s zoveel mogelijk hetzelfde te maken, waarvan hieronder drie voorbeelden.
HTC 10 - FW 1.21 vs FW 1.30
- meer full res één op één-vergelijkingen vind je hier -
Benchmarks
- Ik heb ook verschillende benchmarks gedraaid, maar ik ben van mening dat verschillende websites dat veel beter en uitgebreider kunnen. Ik zal dan ook niet verder ingaan op het maken van vergelijkingen met andere high-end toestellen of bijvoorbeeld de HTC One M9. De HTC 10 is voorzien van de Snapdragon 820-chipset van Qualcomm en 4GB werkgeheugen. Het scherm bevat een resolutie van 2560x1440 pixels en bij sommige van onderstaande testen heeft dat ook invloed. Het apparaat is gewoonweg snel, persoonlijk heb ik nooit lag ervaren, terwijl ik dat hier en daar wel lees op het wereldwijde web. Applicaties starten snel op, verschillende zware grafische games spelen vlot af, zowel in de Quad HD als Full HD-resolutie, het apparaat is responsief en door de lichte(re) Sense 8.0-schil voelt het geheel vlotjes aan. Alle onderstaande benchmarks zijn 5x gedraaid, je ziet dus een gemiddelde.

Android 6.0.1 Marshmallow - software-versie 1.30

Quadrant Standard - 2.1.1
5x: 47073

Smartbench 2012 - 1.0.0
5x: 5049Accuduur
Qua accu zien we een 3000mAh-exemplaar in het toestel, niet meer te verwijderen zoals eerder genoemd en met de nieuwste processor en een Quad HD-display kan dat weleens zorgen voor een niet al te aangename accuduur, maar bij de 10 is dat zeker niet het geval. Een lange werkdag vanaf een uur of 07.00 tot het naar bed gaan rond 00.00 was met de 10 in mijn zak prima te behappen. Het apparaat werd dagelijks gebruikt om wat korte belletjes mee te plegen, WhatsApp was constant actief, de mailtjes vlogen binnen en zo af en toe een fotootje maken met een schermhelderheid van rond de 60% resulteerde in een schermduur van 4,5 uur. Toen ik de HTC 10 kreeg was ik één van de eersten in het ervaringen-topic en daarbij heb ik ook verschillende foto-sessies gehouden en dan valt het op dat de accu redelijk rap leegloopt, maar heel gek is dat ook weer niet te noemen. De schermhelderheid wordt dan voluit gezet en het achter elkaar schieten van foto’s vreet ook gewoon wat meer energie.
HTC 10 - accuduur - reallife
In standby gebruikt het toestel minder dan een procent per uur en wat als groot pluspunt benoemd kan worden is de ondersteuning om het toestel snel op te laden. Dit werkt via het QuickCharge 3.0-protocol waarvoor een aparte lader wordt meegeleverd en ook is er een juiste USB C-kabel nodig. Hiermee werd het toestel in de eerste 30 minuten 50% opgeladen en het volledig opladen van het toestel was binnen anderhalf uur klaar. Ondersteuning voor snel opladen heb ik nog nooit gehad op een smartphone en het is gewoonweg een verademing. Altijd handig om in de avond of in de ochtend, voordat je op pad gaat nog wat bij te laden en natuurlijk helemaal als het zo snel gaat. Je krijgt hiervan ook een melding te zien en die zie je weer niet als je een andere oplader pakt die geen QuickCharge-ondersteuning heeft.

Toen ik het toestel minimaal gebruikte, waarbij alles wel werd gesynchroniseerd, maar ik alles via de computer afhandelde, zoals het beantwoorden van e-mails of WhatsAppen heb ik het toestel meer dan een week kunnen gebruiken op één acculading, waarbij deze dag en nacht aanstond en er geen accubesparingsmodus werd gebruikt. Deze heb ik ook al eerder aangehaald in deze review, maar de twee modi gebruik ik niet, omdat ik van mening ben dat ik het toestel volledig wil kunnen gebruiken.
HTC 10 - accuduur - standby en opladen
De USB-poort is dus van het USB C-type, waardoor de kabel er op twee manieren in te steken is en je niet meer hoeft te kijken hoe je dat doet. Daarnaast is er 3.1-ondersteuning aanwezig, waardoor data synchroniseren ook als malle gaat en dat is toch wel weer handig voor het regelmatig overzetten van video’s, films of foto-albums. Bijgeleverde kabel is 1,20 meter lang en het was de enige USB C-kabel die ik op dit moment in huis had. Bij de aanschaf van zulke kabels moet je wel even goed opletten, want niet iedere kabel met dit type aansluiting is in theorie goed om je toestel mee op te laden.
HTC 10 - accuduur GSMArenaOnscreen keyboard
- HTC heeft bij dit toestel gekozen voor het meeleveren van de HTC Sense-versie van TouchPal en het juiste woord daarvoor is: gedrocht. Er zullen best mensen zijn die dat toetsenbord al langer gebruiken en er fan van zijn, maar nee dat was één van de eerste applicaties die werd vervangen door mijn geliefde Swype. TouchPal biedt de mogelijkheid om het één en ander aan te passen qua lay-out, bijvoorbeeld door een nummerrij boven het toetsenbord te plaatsen of niet en ook kun je verschillende talen toevoegen en thema’s gebruiken, net zoals je verwacht van een hedendaags toetsenbord. Ieder zijn ding en heel veel dieper zal ik hier dan ook niet op ingaan, maar dat HTC weer kiest voor dit keyboard vind ik wat… apart. Waarom dan niet het Google Toetsenbord als je toch zo erg naar de stock Android-ervaring neigt, waarschijnlijk een kwestie van een gesloten deal en iets met een flinke zak geld.HTC 10 - HTC Sense-versie TouchpalBootloader en rootacces
- Het is nodig om de bootloader van het toestel te unlocken als je een custom ROM wilt installeren. Bij zulke aangepaste software kun je bijvoorbeeld denken aan aanpassingen in de meegeleverde applicaties of andere kernels, die weer kunnen resulteren in onder andere een verbeterde accuduur. Het is momenteel alleen mogelijk om de bootloader te unlocken via HTC zelf, waardoor je (een deel van) je garantie zal verliezen. Persoonlijk heb ik me daar nog niet aan gewaagd, dus info daarover ontbreekt.

Door middel van rootacces kun je weer allerlei tweaks toepassen aan een toestel waarbij je kunt denken aan het installeren van applicaties die zulke toegang vereisen. Op vorige toestellen heb ik veelal roottoegang gehad, maar op dit toestel (nog) niet. Zo kun je alle bestanden die op je toestel staan bekijken via een rootexplorer, kun je de kloksnelheid van de processor of de videochip vaak aansturen, heb je meer opties om alles wat je wilt te back-uppen en heb je al met al meer vrijheid op je device.
HTC 10 - HTCdev.comTweaks
Onderstaande 'tweaks' zijn grotendeels zonder roottoegang te bewerkstelligen:
Scherm checken
  • Download: DevCheck
  • Kies voor het tweede tabblad ‘hardware’
  • Scroll wat naar beneden naar de ‘graphics’-sectie
Apps, widgets en plug-ins installeren
  • Download het pakket hier
  • #1 Flash deze vanuit TWRP* of
  • #2 Pak deze uit en installeer de losse .apk-bestanden
* Dat werkt echter niet met elke app, widget of plug-in, zelf testen dus
Verlichting capacitieve knoppen aan als scherm aanstaat
  • Open de instellingen

Gebaren voor motion launch
  • Open de instellingen
  • Ga naar 'Weergave, gebaren en knoppen'
  • Scroll naar 'Gebaren voor Motion Launch'
  • Kies daar de gewenste gestures en klaar
Je kunt hierbij kiezen uit:
  • Tweemaal tikken om uit slaapstand te halen
  • Omhoog vegen om te ontgrendelen
  • Veeg naar links om naar je startscherm te gaan
  • Naar rechts vegen om Blinkfeed te starten
  • Tweemaal omlaag vegen voor openen van camera
HTC 10 - Motion Launch
Software-updates
- De HTC 10 werd initieel uitgeleverd met firmwareversie 1.21, maar vanaf 2 mei werd versie 1.30 uitgerold, waarbij voornamelijk de camera werd aangepakt. Daarnaast werden er door HTC nog wat andere zaken aangepakt, zoals te zien is in onderstaande screenshot. Inmiddels werd versie 1.53 al in andere delen van de wereld uitgerold, maar die versie werd in Europa overgeslagen. In Europa werd in juni versie 1.80.401.1 uitgerold, waarin verschillende beveiligingsupdates werden doorgevoerd. In augustus werd er weer een nieuwe firmware uitgerold, met versienummer 1.90.401.5, waarin ook de beveiliging, camera en stabiliteit van het toestel in het algemeen werden verbeterd. De 1.95.401.3-update werd uitgerold vanaf eind september 2016 waarin we systeemverbeteringen zagen en ook de laatste beveiligingspatches. Ook speelt HTC graag een spelletje, want in de changelog werd expliciet genoemd dat Pokémon GO nu beter te spelen was, zowel qua batterij als qua warmte. Een maand later zagen we 1.95.401.4, een kleine update, met verschillende optimalisaties voor het systeem.

Prijzen
- De HTC 10 heeft een adviesprijs gekregen van ¤ 749 en bevindt zich daarmee aan de bovenkant van de markt. Concurrerende smartphones naderen deze prijs ook, maar in Androidland is dit wel één van de hoogste adviesprijzen die we ook gezien hebben. Een bedrijf als HTC waarmee het totaal niet goed loopt qua financiën zet hiermee nogal een gedurfde stap en, zoals eerder genoemd, kiest er daarnaast ook nog voor om geen pre-order actie op te zetten, wat eigenlijk onbegrijpelijk is.

Vele personen zullen het toestel echter aanschaffen in combinatie met een abonnement, waardoor deze hogere adviesprijs wat minder of niet zal opvallen. Of de 10 de prijs waard is, lees je in de conclusie.
HTC 10 Glacier Silver/White - prijsConclusie
- De HTC 10 is werkelijk waar een prachtig toestel. Het uiterlijk en de gebruikte materialen voelen premium aan, de knoppen zijn robuust en de ‘chamfered edges’ zien er niet alleen mooi uit, maar zorgen er ook voor dat het toestel goed in de hand ligt. Het is wat jammer dat de camera-module wat uitsteekt en persoonlijk vind ik de plaatsing van de 3,5mm-poort niet erg fijn als ik het toestel in mijn broekzak draag. Daarnaast zien we ook geen infraroodsensor meer zoals bij de One M9, zonde.

Het scherm is goed, maar is zeker niet het beste op de markt, alhoewel je dat pas goed kunt zien als je verschillende devices naast elkaar legt of de uitgebreide schermcalibratietools erbij pakt. Er zijn hier en daar wat problemen met zonnebrillen en gepolariseerde glazen en over de helderheid wordt hier en daar geklaagd, maar persoonlijk ervaar ik dat niet. We zien een hogeresolutiescherm met een hoge pixeldichtheid, waarbij het display daadwerkelijk onder de glasplaat ligt en het 2.5D-glas met de licht afgeronde schermranden, maakt het aangenaam om het touchscreen te gebruiken.

De vingerafdrukscanner werkt fijn, snel en accuraat, de plaatsing is voor mij goed en we zien een ledje wat eindelijk te gebruiken is, alhoewel ik daar nog wel op verbetering hoop. Wat ik over de speakers en de vernieuwde BoomSound vind weet ik niet zo goed. Het geluid is goed en prima, maar of het ‘beter’ is dan zijn voorgangers is lastig te beoordelen. We zien een veel betere camera dan zijn voorgangers en misschien is het niet dé beste camera op de markt, maar persoonlijk vind ik dat de camera prachtige plaatjes schiet en het gelijk als slecht bestempelen door verschillende mensen laat me lachen. We hebben het over een smartphone, een apparaat met tientallen functies waarvan er één de camera is en geschoten foto’s en filmpjes zien er naar mijn bescheiden mening gewoon goed uit.

We zien een uitgeklede versie van Sense dat op sommige punten erg fijn is, maar gebruikers van oudere HTC’s met Android zullen hier en daar wel een widget of instelling missen, die vaak via omwegen toch weer te installeren en gebruiken zijn. Qua accuduur is het toestel geen hoogvlieger, maar hij kan makkelijk een dag intensief gebruikt worden en met zulke hardware en hoge resolutie vind ik dat een knappe prestatie. Daarnaast is de mogelijkheid om het toestel snel op te laden een werkelijke verademing voor als je het apparaat maar even bij kunt laden als je daarna weer op stap moet.

Uiteindelijk zien we de adviesprijs die aan de bovenkant van Androidsmartphones te vinden is en of dat nou de beste keuze is vraag ik me af. In combinatie met een abonnement valt het wat minder op, maar het had HTC gesierd om een pre-order actie op te zetten. Ja de prijs is aan de hoge kant, maar of ¤ 50 nou hét verschil moet maken om een toestel in zo’n prijsklasse niet te kopen, dat vind ik niet. Tevens is het een adviesprijs, kost het toestel in Duitsland ¤ 699 wat voor sommigen maar een klein stukje rijden is en zal de prijs van deze device ook gewoon dalen, net zoals alle andere HTC’s.Take it or leave it!
Pluspunten:
pluspunt High-end hardware
pluspunt Afwerking van het apparaat, robuust, netjes, clean
pluspunt Bijleveren snellader en Hi-res audio-headset
pluspunt Aanwezigheid Gorilla- en 2.5D-glas
pluspunt Schermresolutie van 2560x1440 pixels
pluspunt Mogelijkheden om kleurtemperatuur scherm aan te passen
pluspunt Uitbreidbaar geheugen via microSD-kaart
Pluspunt Ondersteuning voor adoptable storage
Pluspunt 100GB cloudspace bij Google Drive voor 2 jaar
Pluspunt Weinig tot geen 'dubbele' apps
pluspunt Grotendeels stock Androidervaring
pluspunt Keuze voor verschillende thema's
pluspunt Mogelijkheid tot aanmaken profiel per headset
pluspunt Vingerafdrukscanner qua accuraat- en snelheid
pluspunt Camera zowel qua foto als video
pluspunt Accuduur en mogelijkheid tot snelladen

Puntjes van aandacht:
puntje van aandacht Hi-res audio-headset nog niet getest
puntje van aandacht Toestel heeft USB C-aansluiting
puntje van aandacht Notificatieledje kan veel beter
puntje van aandacht Batterij is niet verwijderbaar
puntje van aandacht Scherm qua helderheid en gebruik met gepolariseerde zonnebril
puntje van aandacht Sommige aanpassingen van HTC in de software-schil
puntje van aandacht BoomSound hi-Fi Edition
puntje van aandacht Plaatsing vingerafdrukscanner voor sommigen
puntje van aandacht Adviesprijs van ¤ 749

Minpunten:
Minpunt Locatie 3,5mm-aansluiting
Minpunt Infrarood-sensor is niet aanwezig ten opzichte van voorganger
Minpunt FM-Radio is niet meer aanwezig ten opzichte van voorganger
Minpunt Geen pre-order actie vanuit HTCHTC in de toekomst?
- Het is een meer dan prima allround-smartphone die vast en zeker niet iedereen kan bekoren, maar dat hoeft voor mij ook niet. Voor HTC zou een groot verkoopsucces een pluspuntje zijn, want de laatste jaren gaat het niet heel erg goed met de Taiwanese fabrikant. De HTC Vive wordt inmiddels ook uitgeleverd en kan ook heel wat betekenen voor de fabrikant. Persoonlijk hoop ik dan ook dat HTC nog jaren zal bestaan als los merk, maar of dat zal gebeuren is misschien wel wishful thinking, we will see.Linkjes
Belangrijke linkjes:Topics over / voor de HTC 10:Topics gerelateerd aan Android / de HTC 10:Nieuwsberichten en review HTC 10:
VRAGEN OVER DE REVIEW? SHOOT ME!

-Geschreven op basis van Android 6.0.1 en firmware 1.30-

Heb jij ook een HTC 10 Glacier Silver/White?

Ik weet niet of ik hierin de enige ben, maar deze review (de inhoud van de review zelf) is een beetje bugged op mijn telefoon. Je moet horizontaal scrollen om al de content te zien. Echt lekker een review lezen is dat dus niet. :o
Ligt aan je ingestelde 'schermgrootte'...
Of aan de door mij gebruikte code, ligt eraan wat je wilt.
Excuses: [Bug?] Review niet goed te lezen bij alle 'schermgroottes'

[Reactie gewijzigd door CLB op 25 mei 2016 18:50]

Hmm, merkwaardig. Dit is namelijk de eerste keer dat ik het meemaak. Ik zal de comment sectie niet verder verpesten en zal de morgen eens lezen in mijn pauze. :)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 25 mei 2016 20:37]

Klopt ik heb dat ook ;) Automatisch schalen werkt bij deze review niet (wellicht door het gebruik van de review in een tabel). Ik zal hier verder ook niet over uitweiden. Ik lees het nu voor de eerste keer op een laptop en het ziet er inderdaad netjes uit!
In het doosje vinden we naast het toestel en de headset nog een USB C-kabel en een te gebruiken snellader, wat wel weer als pluspunt opgemerkt kan worden. Uiteraard is er een pinnetje aanwezig om de SIMkaart- en SD-kaartslede uit het toestel te verwijderen en naast een quickstartguide en wat garantieformulieren vind je niks meer het doosje, niks spannends aan dus en dat kan best anders.
Wat kan daar dan anders aan... er hoeft toch niet meer in een doosje te zitten? Na een dergelijk kritisch puntje is het toch wel aardig om dan er ook bij te vertellen wat er anders kan. Er zit zelfs een headsetje bij wat allang niet meer standaard is bij vele toestellen...
Ik benoem onder andere de styling van het geheel, een wit doosje met de naam, geen foto, geen poespas, geen kleurtjes. De doosjes van de One X-familie waren nog wat leuk ook al werd het 'eierdoos' genoemd, dat was nog wat spannend. De nieuwe doosjes van de Xperia X-serie van Sony zijn bijvoorbeeld lekker kleurrijk en het uitpakken van een Wileyfox Swift die 5x zo goedkoop is, is nog een stuk interessanter. Daarbij had ik echt nog een beetje een wow-gevoel, maar bij zo'n premium HTC 10 is dit gewoon niet interessant, als je dan een gevoel mee wil geven vind ik dat jammer. Bij de One M8 werd bijvoorbeeld een TPU-hoesje meegeleverd, toch net weer iets chiquer en fijn. Ja hier inderdaad een headset, fijn natuurlijk, maar het ging dan ook meer om de styling ;)

[Reactie gewijzigd door CLB op 25 mei 2016 12:23]

Je plaatst die opmerking direct na de opsomming van de inhoud van het doosje, het komt daardoor over alsof die opmerking vooral dat aspect raakt, maar je bedoelt het dus meer als een algehele opmerking over de ervaring van het unboxen... misschien voor de duidelijkheid benadrukken dat het een algehele indruk is, of misschien in een aparte alinea zetten? ;)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 25 mei 2016 13:00]

Prachtige review, dank!

Wat ik opmerkelijk vind aan de HTC 10 is de net niet gecentreerde plaatsing van de fingerprint sensor en knoppen aan de onderkant. Je geeft al aan dat dat voor jou geen probleem is. Ik gebruik mijn toestellen altijd met een flexibel hoesje (bv: http://www.androidheadlin...s/2016/04/tauri-htc10.jpg). Heb je ook ervaringen met het bedienen van de sensor en knoppen met een dergelijk hoesje er omheen? Lijkt mij dat ze dan nogal dicht tegen de rand van het hoesje zitten waar ze lastiger te bedienen zijn?
Soortgelijk hoesje moet één dezer dagen binnenkomen, zal dat ook even verwerken!
EDIT: En als je het over de duivel hebt, net voordat ik de deur uit moest kwam die binnen.
Zodoende even snel wat foto's genomen en kort omschreven onder het kopje vingerafdrukscanner.

[Reactie gewijzigd door CLB op 25 mei 2016 14:52]

Wauw, dat is nog eens snel! Complimenten
Super review! Dit heeft mij een veel beter beeld van de 10 gegeven.

Toch heb ik nog wel een vraag over de audio. Ik luister veel muziek via mijn koptelefoon en dan voornamelijk House en Trance muziek. Mijn equalizer staat dan ook gericht op een goede presentatie van de base die bij deze muziek hoort. Hoe vind je dat de base doorkomt via de HTC 10?
Ook dat is natuurlijk zéér persoonlijk en ik ben ook geen audiofiel die alles met verschillende testen kan onderbouwen, sorry daarvoor. Daarbij scheelt het natuurlijk ook veel welke oordopjes of (type) hoofdtelefoon je gebruikt, maar hier is getest met de bijgeleverde headset van de HTC One M9 en een cheap setje van Sennheiser (CX250) en dat is ook op het gebied van bass goed. Ook bij de 10 richt HTC zich op audio en de ingebouwde DAC en ingebouwde versterker voor de hoofdtelefoon doen hun ding goed. Bijgeleverde hi-res in-ear headset heb ik helaas nog niet getest, volgt nog.

[Reactie gewijzigd door CLB op 25 mei 2016 16:53]

Heb je ook kans gehad de mobiele internet connectie te testen terwijl jezelf on the move bent? Ik reis veel in de trein en merk dat mijn M7 het behoorlijk lastig heeft in het snel selecteren van de snelste connectie/zendmast. Ik heb het simpel getest door met meerdere telefoons op hetzelfde netwerk in de trein te stappen. Ben benieuwd of dit in de HTC 10 is opgelost.

[Reactie gewijzigd door Theherm op 26 mei 2016 08:03]

Tot nu toe niet langer dan een kwartiertje in het OV gezeten, dus dat antwoord blijf ik je schuldig.
Goed om te lezen dat HTC ook voor de 'stock-android' feel gaat, voor mij echt een must, al moeten ze nog wat stappen zetten! Verder echt een top review, check na het café nog even Tweakers, en een dikke +3!

Wel jammer van de FM radio, dit was voor mij DE reden om een HTC explorer te kopen (Tour de France op FM in de zomer wanneer ik op de racer zat in NL / Duitsland). Maar vandaag de dag zijn de data-bundels gelukkig iets ruimer, zelfs in het buitenland ;)
Wat een goede review! Een dikke +3! _O_
Goede review CLB!

Heb het met plezier gelezen.
Het doet mij toch wel weer overwegen om over te stappen naar een HTC 10 :).
Top!

(En wat n werk ;-))
chapeau voor deze uitgebreide, maar vooral objectieve, mooie review. Ook van mij: +3!