Dell Latitude 12 7275-H3KN8 Review

RoelsRulesTestpanel 22 mei 2016, laatste update op 13 september 2016, 1.670 views

Dell Latitude 12 7275-H3KN8 (Testpanel)

De Dell Latitude 7275 is een prima laptop/ultra-book/2 in 1 device. Hij is niet goedkoop, maar je krijgt er wel veel voor. Ben je in de markt voor een zakelijke 2 in 1 dan is het zeker de overweging waard.

Pluspunten

• Toetsenbord en touchpad werken fijn
  • Robuust gebouwd
  • USB-C inclusief thunderbolt
  • Snelheid, de nieuwe m5 serie doet goed zijn werk
  • Geen bloatware

Minpunten

• Scherm kun je maar in 1 hoek zetten met dit toetsenbord
  • Spiegelen van het scherm kan vervelend zijn
  • Geen HDMI aansluiting oid

update 14/6/16; aangevuld met foto van de zijkant en review deel omtrent ander toetsenbord/folio.

Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje van Tweakers.net dat ik een review exemplaar kreeg van de Dell Latitude 7275 in het kader van de actie. Mooi nieuws dus en afgelopen week was het dan zo ver, ik mocht hem bij het afhaalpunt ophalen. Enkele weken later kreeg ik tevens het mailtje van Tweakers dat ik ook het andere toetsenbord van Dell kreeg om te testen, deze review is hierop aangevuld.
In deze review zal ik stil staan bij diverse (standaard) onderwerpen en probeer ik een beeld te schetsen of deze laptop voor zakelijk gebruik al dan niet geschikt is. Ik probeer daarbij ook de vergelijking te maken met mijn surface 3 (niet de pro!).

De Dell is een 2 in 1 die minimaal 1200 euro kost afhankelijk van de configuratie. Het geteste model betreft een model met een M5 6y57 cpu, 8gb ram en 256 SSD waarbij het topmodel een m7 tot zijn beschikking heeft.
Het systeem start door zijn configuratie snel op en is in alledaags gebruik goed rap te noemen.
Met het prima scherm (op wat spiegeling na) en de configuratie kun je een spel als C&C (ik weet het, heerlijk old school) prima spelen, de nieuwere games draaien te beperkt om fijn te spelen.
Windows 10 pro staat er standaard op dus het is opstarten en gaan.
Ook goed om te noemen; er wordt standaard een toetsenbord meegeleverd. Dit zie je bij de concurrentie (mn surface) niet. Later meer hier over.

Inhoudsopgave

Featureset

Specificaties
Plaatje zegt meer dan woorden, de basis kenmerken:
De Laptop wordt in een simpele doos aangeleverd met daarin de standaard zaken als lader, boekje en een USB-c naar USB 3 adapter.

Ook een quick start guide die ik normaal links laat liggen, maar voor de 'magnetic folio' en de combinatie met het toetsenbord is het toch meer dan handig om hem even door te nemen. Het meegeleverde toetsenbord spreekt voor zich maar die Folio is niet heel vanzelfsprekend de eerste keer. Je doet hem makkelijk verkeerd om of niet goed onder het toetsenbord waardoor hij niet sluit. Als je het eenmaal door hebt werkt het verder prima.
Het toetsenbord heeft geen aansluitingen op een connector voor de tablet na.
Alle aansluitingen zitten op de tablet. Links zitten 2! USB-C connectors, een koptelefoonaansluiting, een SD kaartslot en de volumeknoppen. De 2 USB-C connectors worden in veel reviews op internet als nadeel gezien, maar ik vind het juist een meerwaarde. Echt futureproof is het wat mij betreft. Ik kan me nog herinneren dat ik mijn S3 aanschafte of mijn huidige telefoon en dat ik het jammer vond dat daar geen USB-C op zit. Er is nog niet veel randapparatuur voor te vinden maar dat is een kwestie van tijd en tot dat moment gebruik ik het verloop stekkertje wel.

Rechts zit alleen de aan-uit knop en een uitsparing voor een 'noble vergrendeling'. Nu heb ik die laatste helaas niet kunnen testen.
Verder geen knoppen of aansluitingen op de onderkant na; de connector voor het toetsenbord.
Wat ik het meeste mis is een aansluiting voor een monitor. Nu kan ik de USB-C aansluiting gebruiken (die kun je namelijk als thunderbolt aansluiting gebruiken) voor de aansturing van mijn externe schermen, maar had daar liever een dedicated aansluiting voor gehad.

De speakers, die aan de voorkant zitten, kunnen vrij hard en zijn tot 90 procent ook prima qua geluid. Daarboven worden ze toch wat schel en vind ik het vervormen, maar ik ben dan ook een audiofiel ;-). Voor dagelijks gebruik verder prima.

De windwos 10 installatie is een (nagenoeg) schone installatie, geen bloatware o.i.d.. De beveiligingssoftware van Dell (gericht op zakelijk gebruik) kun je zelf bepalen of je die wilt of niet.

Bouwkwaliteit & Robuustheid

Zowel het toetsenbord als tablet zijn zeer stevig gebouwd, ze geven beide geen beweging als je ze onder druk zet. De afwerking van de tablet is mat en je krijgt er niet snel vingerafdrukken op (zeker als je de folio gebruikt).

Het toetsenbord staat stevig waardoor de tablet er ook stevig in staat. Je kunt het geheel niet zomaar laten omklappen, daarvoor moet je echt druk aan de bovenkant van het scherm toepassen.

De tablet klikt via magneten stevig in de gleuf van het toetsenbord en ondanks dat het stevig voelt, heb je de tablet er ook zo weer uit. De constructie lijkt op die van de Surface al blijft daar het toetsenbord er aan hangen als je hem optilt, bij de Dell blijft het toetsenbord achter.

Heb je het scherm dichtgeklapt krijg je hem ook weer eenvoudig (desnoods met 1 hand) open en klikt hij meteen weer in de gleuf van het toetsenbord. Ook kun je de laptop makkelijk op schoot gebruiken doordat de koppeling toetsenbord-scherm zo stevig is en je geen kickstand hebt die in je been zit te duwen.

Kortom de bouwkwaliteit is prima in orde.

Beeldkwaliteit

Het Full HD Scherm voldoet (erg) goed. Het scherm kan goed helder en heeft prima kijkhoeken. Vooral dit laatste is handig aangezien het standaard toetsenbord geen meerdere hoeken ondersteunt. Ik merk wel dat de spiegeling van bv ramen of lampen soms wel vervelend is, maar eenvoudig op te lossen door net anders te gaan zitten.

Warmte & Geluidsproductie

De laptop heeft geen actieve luchtafvoer en is dus volledig passief gekoeld. De temperatuur schommelt bij gebruik zo rond de 40 graden maar zakt snel als je even wat minder doet. Bij meer stress (game, benchmark) loopt de temperatuur tussen de 50 en 60 graden op.
Wellicht dus wat warm op sommige momenten, maar wel stil ;-)

Prestaties

De M5 is een processor van de skylake generatie en staat zijn mannetje wel in alledaagse taken. Meerdere applicaties open, browser met diverse tabbladen, een benchmark draaien etc is allemaal geen probleem.
Ben nog geen programma tegen gekomen dat niet vlot wil draaien.

De on board grafische kaart is een Intel HD 515 en heeft redelijk wat power, meer dan ik in eerste instantie had verwacht. Ik heb geen beperkingen kunnen ontdekken. Ja je moet geen (zware) games gaan spelen, maar daar koop je deze laptop ook niet voor.

Ergonomie

Het toetsenbord werkt erg fijn (Deze hele review heb ik er moeiteloos op geschreven), de toetsen hebben een fijne travel en klikken lekker weg. De achtergrondverlichting doet het ook goed zoals je mag verwachten. Deze is overigens in 2 standen te zetten. In vergelijking met de surface 3 typt hij fijner mede doordat de toetsen fysiek ruimte tussen de toetsen hebben. Ook de pijltjes toetsen zijn veel fijner itt de Surface. Enig nadeel van dit toetsenbord is voor mij de fn-knop links onderin. Ik merk dat ik vaak ipv de 'control' de fn-knop aan het indrukken ben. Wellicht nog wat meer wennen?
Het touchpad doet zijn werk ook goed en heeft een prima oppervlak. Het heeft geen fysieke knoppen, maar daar heb ik geen last van.

Een groot nadeel van deze 2 in 1 is toch dat de tablet geen eigen standaard heeft. De Surface heeft dat wel en daar ben ik toch wel van gecharmeerd. Ik zit regelmatig zonder toetsenbord op de bank en dan kan je de Surface gewoon lekker laten staan. Ik zit dan ook sterk te overwegen om het andere toetsenbord van Dell, de Dell Lattitude 12 toetsenbord folio, aan te schaffen. Dit is een dunner toetsenbord (nog handiger voor veel vergaderingen?) maar ook een 'folio' die je meerdere hoeken kunt zetten met een kickstand. De bijgeleverde folio lijkt ook los te gebruiken, maar dat is verre van stabiel.

(update 14/6/16)

Ik had zoals gezegd de behoefte om het andere toetsenbord zelf aan te schaffen om het 'schermhoek probleem' op te lossen, gelukkig kreeg ik deze nageleverd van Dell. Dit toetsenbord is op een aantal vlakken verschillend en lost het probleem van verschillende hoeken goed op. Er zit een kickstand op die in alle hoeken is in te stellen. Hij kan niet zo plat als een surface maar werkt wel fijn. Ook is de pc nog eenvoudiger los te koppelen van het toetsenbord. Met het nieuwe toetsenbord wordt het geheel nog dunner en lichter waardoor het nog mobieler is geworden.
Doordat het dunner is geworden heeft het toetsenbord wel moeten inleveren op travel waardoor hij (iets) minder fijn typt als het standaard toetsenbord. Dit is echter wel werkbaar en heb er ondertussen al hele lappen tekst op getypt. Een aantal foto's ter illustratie:

Accuduur

Er zit een 2-cel batterij in die er voor zorgt dat je bij continue gebruik een ruime halve dag aan het werk kan zijn met het scherm op 50%. Voor mij geen probleem, ik laad hem op als ik op mijn 'stek' zit en gebruik de accu als ik onderweg ben.

Mobiliteit

Met dit apparaat ben je zeker mobiel, het geheel weegt wel wat maar je gaat makkelijk van de ene meeting naar de ander met dit apparaat. Wat mij betreft een echte ultrabook die je ook nog eens als tablet kan gebruiken.

Vind het vrij veel geld voor een laptop maar gezien wat je er voor krijgt qua snelheid, features, mobiliteit en toetsenbord vind ik het wel acceptabel te noemen. De Surface familie is ook flink aan de prijs en is vergelijkbaar in features met elk eigen voor- en nadelen

Algemene beoordeling

De Dell Lattitude 7275 is een mooie 2 in 1 die m.i. duidelijk is gericht op de zakelijke markt. Hij is degelijk, presteert voor de gemiddelde zakenman/vrouw meer dan prima, is mobiel en prijzig.
Als je het vergelijkt met een Surface 3 krijg je meer waar voor je geld door de snellere hardware, maar moet je de kickstand missen. Het toetsenbord van de Dell is daarentegen stukken fijner.
Vergelijk je het met een Surface pro 4 dan is de prijs vergelijkbaar, maar mis je bij dit toetsenbord nog steeds de kickstand.

Helaas heb ik nog geen pen binnen, dus dat heb ik niet kunnen vergelijken met de Surface 3. Ik hoop dat deze net zo fijn werkt als op de Surface 3. Ook zit ik sterk te denken om het andere toetsenbord te bestellen, ik denk dat je daarmee nog mobieler bent op het werk waarbij het huidige toetsenbord dan gebruikt wordt voor de langere stukken tekst. Ik zal de review updaten zodra ik die binnen heb.

Vragen? Opmerkingen? Ik hoor ze graag!

Heb jij ook een Dell Latitude 12 7275-H3KN8?

Goede review! Duidelijk foto's ook. Wellicht kan je nog een foto van de aansluitingen op het tablet erbij doen, die mist op dit moment.

Hier een zakelijke Dell als laptop in het gebruik. Ik vind het tb van Dell erg goed; dat is voor de 2 in 1 die je reviewt dan ook een groot pluspunt zijn. Helaas wel aan de prijzige kant, met - zoals je zegt - alternatieven met een betere prijs-kwaliteitsverhouding.
Dank voor je reactie en compliment! Ik zie inderdaad dat ik nog geen foto van de linkerkant heb toegevoegd, die zal ik later deze week even doen. De rechterkant staat (onbewust) wel op.

Het toetsenbord is inderdaad heerlijk om mee te werken, hij is aan de prijs maar je krijg er wel veel voor terug. Ben erg benieuwd hoe het andere toetsenbord (met kickstand) werkt, ga deze denk ik ook maar kopen..
Ik ben het met je eens dat klagen over de USB-C-aansluiting niet terecht is. Het wordt de nieuwe standaard, dus niet gek dat een apparaat in deze prijsklasse hier al vast op vooruitloopt. Lastig nu het nog niet echt populair is, maar dat probleem wordt met de tijd minder groot. Ik ben er alleen niet echt over de spreken dat er maar 2 aansluitingen op zitten. Als je hem aansluit op een monitor en wilt opladen, kun je dus geen randapparaat meer aansluiten.

Mijn review is ook onderweg, ik was ook één van de gelukkigen. Ik vind je review erg mild. Een echte ultrabook is het echt niet wat mij betreft. Daarvoor mist het aansluitingen, een kantelbaar scherm en ook echt wel performance. Voor zo'n bedrag koop je immers een betere laptop én een goede tablet.
als ik het vergelijk met mijn surface dan vind ik 2 aansluitingen ok. Ben het met je eens dat als je hem aansluit en wilt opladen dat het lastig is/wordt. Een docking o.i.d. zal dan wel helpen. Heb dat probleem echter nog niet gehad.

Het is misschien niet een super ultrabook maar ik vind hem toch erg goed presteren voor de omvang van het apparaat. Heb een ultrabook van het werk met een (oudere) i5 maar de dell gaat daar makkelijk aan voorbij. En dat in zo'n kleine behuizing. De surface, toch een recent model, blijf ook niet bij.
Kantelbaar scherm is inderdaad lastig maar ben benieuwd hoe het andere toetsenbord hier aan gaat bijdrage, die verwacht ik ergens komende week/weken binnen te krijgen. De prijs is inderdaad aan de hoge kant maar in vergelijking met een SP is het mi vergelijkbaar.
Ik kan hem goed vergelijken met mijn Asux UX303. Daar zit een i7 in, presteert beter en kost een stuk minder dan 1400 (zelfs toen-ie net op de markt kwam). Bovendien is het toetsenbord beter en is hij ondanks dat hij een stukje groter is, nauwelijks zwaarder. Het enige nadeel ten opzichte van de UX303 is het afneembare scherm, maar voor het verschil in prijs kun je een behoorlijke tablet kopen.

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 7 juni 2016 22:42]

Type je nou maar met 2 vingers op het toetsenbord? :P
Ja, dat gelooft niemand natuurlijk! }:O
Mooie videoreview, wel een vraagje nu. Welke C&C is dat? :p