HTC Magic Wit Review

Dariuzz 3 juli 2009, laatste update op 3 juli 2009, 1.063 views

HTC Magic Wit

Pluspunten

• Sober, maar mooi ontwerp
  • Zeer goed touchscreen
  • Accuduur is naar mijn mening voldoende
  • Goed bereik
  • Bouwkwaliteit
  • Internetten werkt erg goed

Minpunten

• Vreemde keuze RAM-geheugen
  • Geen 3,5 mm jack aansluiting
  • Camera heeft geen autofocus

De consolidatie van Android

Ik vond het besturingssysteem Android al op de G1 fantastisch werken, en ik was er van overtuigd geraakt dat het wat voor mij is, alleen is de G1 zelf naar mijn idee niet moeders mooiste. Nu er een tweede op Android gebaseerde telefoon op de markt is gebracht heb ik toch besloten er één aan te schaffen. Laten we eens kijken of de Magic mij weet te betoveren.

Uitpakken
De doos waarin Vodafone de Magic levert is eigenlijk verbazingwekkend klein. Je verwacht bij een telefoon van dit kaliber een over-the-top doos, maar deze is juist heel simpel en sober. Alles wat je nodig hebt hebben ze in dat kleine doosje weten te proppen. In de doos zit een lader, een usb-kabel en een setje HTC oordoppen met ExtUSB aansluiting. Vodafone levert er zelf een 8 GB micro-SD geheugenkaartje bij, dit vind ik wel een leuke toevoeging vanuit de provider. Er is een piepklein boekje meegeleverd waar wat basisinformatie over het toestel in staat, evenals een klein boekje over de garantievoorwaarden. En als laatste zit er nog een hoesje bij, het is gemaakt van een soort kunstmatig leer. Het is een handig hoesje dat strak om het toestel heen zit waardoor het geheel netjes in elke zak past. De stoffen binnenkant zorgt er voor dat het scherm een beetje schoon wordt geveegd elke keer dat je het toestel er in of er uit schuift.

Hardware
Vodafone's HTC Magic is een wereld van verschil wat design betreft met de G1, hij is kleiner, dunner en ligt veel lekkerder in de hand. Grootste verschil met de G1 op het gebied van hardware is gemis van een fysiek toetsenbord, je moet dus met een softwarematig toetsenbord leren omgaan, ondanks dat dit lastiger typen is went het wel en is na een tijdje helemaal niet vervelend dat er geen fysiek toetsenbord aanwezig is.
Over de bouwkwaliteit kan ik kort zijn, deze is namelijk fantastisch, ik heb een heleboel telefoons gehad maar deze weet me te overtuigen met zijn degelijkheid. Nergens kraakt het plastic of is het slecht afgewerkt, het toestel voelt heel robuust aan, eigenlijk als één brok samengeperst plastic. Ik heb de witte versie van het toestel, en bij deze kleur vind ik de vormen van het toestel net wat beter tot hun recht komen dan bij de zwarte. De zilverkleurige zijkant van de telefoon matcht goed met de witte kleur van de rest van het toestel. De knoppen en de trackball voelen goed en degelijk aan, alhoewel de trackball wel iets minder lekker aanvoelt dan bij een Blackberry. De trackball is overigens bij bepaalde dingen heel handig om te gebruiken, bijvoorbeeld bij het scrollen door een webpagina. Aan de linker zijkant zit er een knop voor het volume, deze is goed bereikbaar en werkt naar behoren.
Het is jammer dat er geen 3,5 mm jack aansluiting op zit, maar dit is niet zo erg voor mensen zoals ik die hun telefoon toch niet als mp3 speler gebruiken. Maar het had er wat mij betreft wel op mogen zitten. Het capacitieve touchscreen is zeer gevoelig en werkt heel goed, hier heb ik geen noemenswaardige minpunten aan kunnen ontdekken. Wat ik nog wel graag wil opmerken is dat HTC om een of andere rare reden deze Vodafone versie van de Magic 'maar' 192MB ram heeft megegeven, terwijl de eigen HTC-branded versie 288MB werkgeheugen heeft, evenveel als de Hero. Dit kan problemen gaan opleveren bij het installeren van Sense UI op de Magic wat betreft prestaties. Hier zal ik bij Software wat uitgebreider op in gaan. De Vodafone versie van de Magic schijnt ook een andere processor te hebben, eentje die 65nm is gebakken tegenover de 90nm versie die de HTC-branded Magic en de Hero krijgen. Wellicht levert dit een langere accuduur op, dit kan ik nog niet bevestigen. Wat precies de reden is achter deze dubieuze hardware keuzes moet nog blijken.
Over de accuduur ben ik redelijk tevreden, als ik het vergelijk met mijn Blackberry Bold dan gaat die van de Magic een stuk langer mee, zelfs bij intensief gebruik. Het bereik is ook erg goed, op plekken waar ik vroeger geen bereik had, heb ik dat nu opeens wel, vooral bepaalde stukken waar je langs komt met de trein. Verder heb je nog de camera, die van redelijke kwaliteit is maar waar het wel jammer bij is dat hij geen autofocus heeft waardoor je de Magic heel stil moet houden om een mooie scherpe foto te krijgen. Dit kan wel vervelend zijn, maar persoonlijk maak ik zelden foto's met een mobiele telefoon, en dan zeker geen serieuze foto's, maar meer voor de lol.

Software
De Magic wordt standaard met de Cupcake update geleverd. De extraatjes die met deze update komen zijn natuurlijk ook voor de G1 bezitters beschikbaar. Android zelf werkt perfect op de Magic, het is allemaal wat sneller en soepeler dan op de G1. Android Market blijft maar groeien en er zijn momenteel duizenden gratis apps beschikbaar. Er zijn er maar weinig belangrijke apps waar betaalt voor moet worden. Met de komst van steeds meer Android toestellen gaat dit aanbod natuurlijk nog vele malen groter worden. Android wordt steeds meer een besturingssysteem om rekening mee te houden, zeker gezien de op handen zijnde lancering van de Hero en Samsung's Galaxy.
Internetten werkt perfect op deze telefoon, de webkit browser zorgt voor een heel fijne internetervaring, alleen jammer dat multitouch er niet vanaf kon, maar dit komt nog wel als er een goede Sense UI ROM voor beschikbaar komt.
Wat betreft die Sense UI, eerst was er sprake van een update vanuit HTC voor de G1 en Magic, maar nu krabbelt HTC toch terug vanwege druk van Google omdat deze niet wil dat er getornd wordt aan de zogenoemde 'Google Experience' die deze telefoons brengen. Dit weerhoudt developers er niet van homebrew ROMs te maken die de Sense UI toch op je rooted Magic of G1 kunnen brengen. Deze zijn jammer genoeg nog traag en buggy. Debet hier aan is voor een groot deel het gemis van de extra MB's werkgeheugen die de Hero en de HTC-branded Magic wel hebben. Of dit echt een obstakel gaat vormen is nog maar de vraag, de ROMs worden steeds beter en sneller. Via een swapfile op je microSD kaart is het mogelijk je telefoon wat sneller te laten werken, doordat hij dan meer taken tegelijk aan kan.

Ik ben zeer tevreden over de Magic, het is een goed en degelijk toestel, hij is compact en ligt lekker in de hand. Ik heb bewust niet op de Hero gewacht omdat ik deze er niet vind uitzien, met die in mijn ogen lelijke knik. Het is een lekker vlot en soepel apparaat, hij doet precies wat ik wil en ik heb er na een paar dagen gebruiken een heel goed gevoel aan over gehouden. Als je het feit dat hij geen toetsenbord heeft voor lief neemt dan is dit een echte aanrader. De combinatie van de eerder genoemde factoren, zoals de bouwkwaliteit, goed touchscreen, goede internetbrowser maken dit toestel tot een winnaar. Kortom, het is een magisch toestel. De Magic laat zien dat Android een mooie toekomst tegemoet gaat.

Heb jij ook een HTC Magic Wit?

Reviews door de redactie

Ik heb wel 2 problemen met dit ding.

1) hij is af en toe traag, als je een applicatie verlaat en teruggaat naar het startmenu moet je wachten totdat alle icoontjes weer verschijnen.

2) mensen die ik bel zeggen wel eens dat ze een echo horen op de lijn. Ik heb daarzelf geen last van. Dit gebeurt vooral als ik bedrijven bel of mensen die telefonie via VOIP hebben. Maar ook sommige mobiele verbindingen.
Goede review, ik ben het voor het grootste deel met je eens. Met betrekking tot de bouwkwaliteit ben ik het ook met je eens, al bestaat er wel een kans bij de Magic dat er een scheur(tje) kan ontstaan op de battery cover (zie mijn post op het forum hier: http://gathering.tweakers...message/32175976#32175976) maar ik ga er vanuit dat dit goed opgelost zal worden.

De keuze voor het lagere geheugen bij de Vodafone versie van de Magic is onhandig en zorgt alleen maar voor verwarring. Het is wat mij betreft een groot minpunt, aangezien het toestel op zich snel is, maar zo nu en dan toch echt slechte performance heeft.

Het ontbreken van een 3,5mm jack ben ik ook niet blij mee. En ik vindt de keuze voornamelijk gewoon onbegrijpelijk. De amerikaanse versie van de Magic heeft bijvoorbeeld wel een 3,5mm jack. Dus er kan geen technische reden achter zitten.

Het gebrek aan autofocus vindt ik persoonlijk niet zo'n probleem maar ik kan me voorstellen dat dit voor anderen wel een minpunt is.

Verder zijn er naar mijn mening nog wel wat minpunten, maar dit zijn meer minpunten aan Android en niet het toestel zelf. Zo is de email client onder de maat. Gelezen mails springen vaak weer terug op ongelezen en multiselectie is niet mogelijk. Daarnaast ontbreekt in de browser de mogelijkheid om bookmarks in mappen te zetten, iets wat een probleem is wanneer je veel bookmarks hebt. Ook alfabetisch sorteren ontbreekt waardoor het bij veel bookmarks een zoektocht naar de juiste bookmark kan worden. Maar hopelijk wordt dit opgelost in updates van Android.
Maar verder is Android naar mijn mening een geweldig product en een zeer indrukwekkende prestatie gezien de korte tijd waarin het ontwikkeld is.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 3 juli 2009 12:55]