Specificaties 650W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Antec Earthwatts EA 650 Review

Red-Front 19 juni 2009, laatste update op 19 juni 2009, 1.924 views

Antec Earthwatts EA 650

Pluspunten

• Normaal ontwerp (geen poespas)
  • Stabiliteit / vermogen
  • Geluidsproductie
  • Milieuvriendelijker (volgens Antec)
  • Bewezen A-merk

Minpunten

• Geen

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4

Systeem die het dient te voeden

Het onderstaande systeem zit aangesloten op de voeding:
  • AMD Phenom II 940 125 Watt TDP
  • Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
  • MSI 4830 1 GB (overclocked zeer leuk, heb er helaas ¤130,- voor betaald)
  • Seagate Barracuda 7200.11 500 GB
  • 6 x normale ventilatoren
  • 3 x ultra kaze 3000 (120x40mm)
  • DVD-brander
  • Kaze Master 5.25"
Uitrusting en afwerking

Het is een voeding zoals elke voeding, hij oogt niet speciaal, het enige wat 'speciaal' is is de paarse sticker die er op zit. Deze weergeeft de specificaties van de voeding weer.

De bovenstaande voeding is een kleine afbeelding van de voeding, zal je hem tussen een bende 10 jaar oude voedingen gooien, dan zul je moeite hebben om hem terug te vinden. Natuurlijk kun je hem herkennen aan de aansluitingen en de paarse stikker. Maar tot dusver, geen poespas; maar persoonlijk ervaar ik dat niet als een negatief eigenschap.

Aansluitmogelijkheden

Naar mijn mening zijn de aansluitmogelijkheden voor een 650 Watt voeding voldoende, 6 S-ATA aansluitingen en één 8 pins aansluiting voor de voeding noem ik niet overkill. Deze voeding zou makkelijk een crossfire of SLI setup kunnen draaien.

Prestaties en stabiliteit

Tot nu toe heb ik mijn processor eenmalig naar de 4000 MHz getrokken, het betreft hier een 125 Watt quadcore (AMD Phenom II 940) - dit deed hij stabiel. Zie rest systeem specificaties onder aan de review.

Ik heb de voeding nu voor ~1.5 maand en tot nu toe heb ik nog geen enkel probleem ondervonden.

Geluidsproductie

De geluidsproductie is zeer acceptabel, de lucht die er uit komt is wel van redelijke temperatuur (zeker niet koud), bij de specificaties staat ook "120 mm low noise fan".

Koelvermogen

Als dit onvoldoende was had ik dit al gemerkt (en de ventilator vervangen aangezien RMA te lang zou duren). Prima dus!

Prijs en conclusie

Zeer goedkoop voor c.a. 75 á 80 euro kan je deze voeding niet noemen, maar ik ben wel van mening dat een goede, stabiele en milieuvriendelijke voeding dit geld wel waard is. Het bedrag wat ze vragen is naar mijn mening goed en rechtvaardig.

Heb jij ook een Antec Earthwatts EA 650?

Is deze voeding niet een beetje overkill voor jouw systeem? Ik denk dat je aan een 400-500 Watt voeding wel genoeg zou hebben. Tenzij je natuurlijk van plan bent later de videokaart te upgraden of iets dergelijks. Des ondanks is een goede voeding waar je vele jaren mee vooruit kunt gaan.
Simpel:

A. Ik had al een 450 Watt Chieftec voeding, er zit ook nog een 4830 in en de Phenom II overclock ik redelijk een eind heen (ook de GPU, daar niet van). Aangezien de chieftec voeding maximaal 180 Watt op de 12V1 lijn kan leveren (en dan is dat nog niet eens constant), durf ik dat niet aan. Tijd voor een upgrade.

B. Een voeding is het meest efficient met 50% belasting, wat is 650 / 2? Juist, ongeveer hetgeen wat het systeem trekt.

C. Punt B is merkbaar doordat de ventilator van de voeding amper draait.

D. Ik heb nu zat upgrademogelijkheden, over 1,5-2 jaar wil ik er een nieuwe videokaart in steken. Dan steek ik die kaart er in zonder problemen, ongeacht of hij high-end is of niet. Anders had ik op dat moment weer een bak geld moeten uitgeven, zie het als een soort van investering.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 19 juni 2009 12:32]

Punt B kende ik nog niet. Even gegoogled en het schijnt inderdaad te kloppen. Is inderdaad een goed argument. Heb ik weer wat geleerd. Ik dacht dat het het efficiëntst was wanneer je als het ware het uiterste uit je voeding haalt; (80%-100%). Ik denk echter dat er bij een kwaliteit voeding zoals deze er weinig verschil zit in efficiëntie bij gebruik van 50% of 80%.
of het nu echt nodig is om een 650W te gebruiken waag ik te betwijfelen, ik heb een soortgelijk systeem op een 380W voeding, en gezien die als hij idle is rond de 180 W zal trekken is een voeding met een lager wattage efficienter, tenzij je pc meer op full load draait dan op idle.
Vrij zinloze reactie als je tegen mijn punten wilt ingaan.

Overigens triest dat ik 2 sterren krijg, de meeste andere reviews met 2 sterren beduidend slechter zijn.

Nog een voorbeeld

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 19 juni 2009 17:59]

Je zegt dat het jammer is dat er niet meerdere pci-e kabeltjes zijn, maar dan koop je toch gewoon een verloopje? Verder prima review hoor!!
Deze heb ik zelf ook. Vrij stille voeding, i.c.m. mugen 2 hoor je hem amper. :9
Hij draait hier inmiddels al meer dan 3 jaar :-)

Op het werk doen we alleen maar Antec, op 1 serie na practisch geen problemen.
Super review, leuk om weer te lezen. Sorry for the necro, maar ik heb deze voeding nu nog en hij draait mijn systeempje perfect!
i5-760 @2.8GHz
Radeon R9 270
8GB DDR3

Het meeste geluid van mijn systeem komt van de videokaart, de voeding heb ik eigenlijk nog nooit erbovenuit horen komen!
Nog steeds super blij met dit 9 jaar oude voedinkje.
Hij werkt bij mij nog steeds, hij zit nu in de computer van mijn broer en zelf gebruik ik nu ook weer deze voeding, van een klant gekregen :)

Vandaag de dag zou ik trouwens voor Seasonic kiezen, dat is op dit moment kwaliteit en weinig poespas _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 24 maart 2017 09:46]