AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray Review

Red-Front 10 december 2007, 4.200 views

AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray

Pluspunten

• Temperatuur
  • Overclockbaarheid
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Stabiliteit zonder voltage omhoog te doen
  • Prestaties

Minpunten

• Featureset

In combinatie met
Asus A8N-SLI SE
AMD 64 X2 3800+ Manchester Socket 939
2x512 MB DDR Kingston HyperX PC3200 Geheugen in dualchannel
XFX GeForce 7600 GT XXX

Windows XP SP2

Prestaties
Een andere PC die benenden staat heeft een Intel Pentium D915 (2 x 2,8 GHz) (ook een goedkope processor) en 533 MHz DDR2 geheugen, echter scoort deze CPU 42 seconden bij SuperPI 1M. Deze PC haalt 41 seconden. Bij het spel Crysis biedt hij ook genoeg kracht om op medium te spelen (1024*768 voor mensen zich iets gaan voorstellen), maar op high haakt hij af. Dit zal wel door de grafische kaart komen. :+

Featureset
Voldoende naar mijn mening, maar toch zal hij niet kunnen opboksen tegen de opkomende AM2 processoren en de Intel Core 2 Duo processoren. Maar vergeleken met de prijs presteerd hij érg goed.

Kan ik weinig over zeggen, alleen dat het heel erg weinig geld is voor wat je er voor terug krijgt.

Stabiliteit & betrouwbaarheid + Overklokbaarheid
Zonder voltage omhoog te mikken haal ik een overclock van 25%. (Van 2*2000 naar 2*2500). Daar ben ik zeer tevreden mee. Bij deze overclock haal ik met SuperPI 39 seconden. Als ik hem terug clock naar 240 MHz (x10) en het geheugen dan mee klok (PC3200) (Beiden 20% overclock) krijg ik een verbluffende verbetering, ik haal 36 seconden in SuperPI. Bij alles blijft het systeem 100% stabiel bij het stressen met Orthos.

Warmteproductie
Stressed is hij 39 graden (20% Overclock) en idle 23-30 graden (hangt erg af van kamertemperatuur). Er zit een Zalman koeler op, geen idee welke.. wat ik je wel kan zeggen is dat hij een herrie maakt.

Algemene beoordeling
Het is een goedkope processor die goed overclockt en zeer goede prestaties heeft voor het geld. De temperaturen zijn naar behoren en veel lager dan mijn oude Pentium 4 2,66 GHz. De volgende keer als ik een processor/PC koop zit er waarschijnlijk weer een

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray?

Dit is mijn eerste review, had ik even zin in.. excuses voor de mogelijke fouten :)
denk wel dat je bar weinig FPS hebt met die config crysis op medium.
Geen idee, hoe kan ik dat meten? Ik kan het gewoon spelen zonder framedrops (Dat wil zeggen 30+ fps)

Kaart is geklokt op 590/1800 ;)
Geheugen op 480 MHz (Kinston HyperX)
Processor op 2x2400 MHz

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 2 december 2007 22:45]

Start Crysis me de de -DEVMODE parameter.
Maar je kan ook in de bin32 map van Crysis GPU-benchmark.cmd starten,
Totale onzin en waarschijnlijk weer een AMD bash.

Ik heb ook dezelfde cpu geclocked @ 2.6Ghz en het volgende zit in mijn systeem:

7950GT 512MB @ 620/1600
2GB PC3200
X-Fi Fatal1ty Pro
Vista Ultimate 64

En ik draai hem heerlijk met ongeveer 40+ FPS in high. (Dat is voor mij goed genoeg) :?

Dus onderbouw volgende keer je posts, aub.
Die 40+ kan haast niet, kheb hier een c2d @ 3ghz, 3gb intern op een p35 bord en ook een 7950gt 600/1400. met gem. 15fps op high
Het gaat er natuurlijk ook wel om op welke resolutie je speelt, of dat nou 1980*1050 of 800*600 is. dat is een heel verschil.
Ik zie nergens de gebruikte socket van je processor,
en hoe haal jij 40sec met SuperPI, mijn 4800+ X2 (socket AM2) (unclocked) zat op 28 minuten (weet niet wat ik fout gedaan heb!!!) Heb 3gb geheugen en m'n 4800+ is 2,5GHz (mobo is Asus M2V)
Nu wel, ik had bij pricewatch een 939 aan geklikt dus had ook verwacht dat dit er bij kwam te staan. En hoe ik dat doe? Geen idee, maar 28 minuten is onvoorstelbaar traag, m'n pentium 3 is nog veel en veel sneller :P
dankje voor de update, miss in de titel is ook wel handig, maar ik doe em denk ik nog wel eens over, echt alles afsluiten wat normaal opstart, of in veilige modus natuurlijk, en dan even weer zien :P (*twijfelt nu aan z'n snelheid van z'n processor*)
maar zelfs met programma's op de achtergrond die (bijna) geen CPU vreten moet hij sneller kunnen lijkt me onder xp dan 28 min
Heb je het nou echt over minuten of bedoel je seconden?
Want 28 minuten, dan zou ik eens ff aan je PC gaan sleutelen als ik jou was :P

Overigens kan je de titel niet aanpassen, of heb ik het mis?

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 2 december 2007 23:03]

Nee echt het staat er goed, minuten maar het blijkt 34 minuten te zijn op de 32M test :P 8)7
[ 32M] + 000h 34m 00s
dus ik moet de 1M test even doen, die moet wel wat sneller gaan lijkt me :P

[EDIT] Net de 1M test gedaan met MSN, firefox met 5 tabs open, 3x explorer, utorrent en winamp open en AVG aan maar niet actief kom ik op 39 seconden, schade valt nog mee ;)

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 2 december 2007 23:07]

Doe dat, zal vast minder dan een minuutje duren, dus hoor ik het over 2 minuten? Want ik moet gaan slapen O-)
hmm dan vraag ik me af wat het verschil is tussen s939 en am2

ook ik heb een x2 4800 alleen dan op s939

ik heb de 1m test gedaan, en die is klaar in 37 seconden...

alleen wel erg jammer dat mijn cpu load dan op 50% staat
helaas niet meetbaar dus op beide cores tegelijk....

[Reactie gewijzigd door pjottrr op 2 december 2007 23:33]

DDR2 geheugen, en nog wat andere dingen.
S939 gaat ook maar tot een 4800X2 ofzo?
En AM2 gaat tot een 6000X2
6400 x2 BE zelfs op 3,2GHZ ;)
Zie deze link:
reviews: Prestatievergelijking Socket 939 en Socket AM2

En hoezo: "Ik heb ook", ik heb een 3800+ en jij een 4800+ :P

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 3 december 2007 07:48]

Is die 1GB geheugen éen enkel kaartje? Voor een AMD dual core kun je beter twee kaartjes hebben.
2 x 512 Mb Kingston HyperX 20% OC
En ik wil d'r nog 2x512 naast gaan zetten, want nu moet ik mijn HDD inzetten (Sata, 7.2k) voor extra geheugen.
Mis nog of het een manchester-core betreft of een Toledo? Heb beiden gehad. Mijn Toledo X2 3800 klokt tot 3000 en loopt superstasbiel op 2700.
Ik heb een X2-3800 Toledo met DDR-3200 geheugen, maar kom niet hoger dan 2300 - is denk ik mijn AsRock bordje dat dan begint te muiten (= spontane reboot in Windows).
Welke instellingen gebruiken jullie ongeveer?
Vind het wel (weer) interessant worden want een HD3870 in bestelling staan :+

[Reactie gewijzigd door danielsrje op 10 december 2007 22:40]