Harman Kardon Cinefortune 7 Review

tyberium 22 juni 2009, laatste update op 23 juni 2009, 3.703 views

Harman Kardon Cinefortune 7

Pluspunten

• Goed geluid (ondanks 30 watt sattelieten).
  • Mooi bereik van de Sub.
  • Mooie vormgeving.
  • Veel aansluitmogelijkheden.
  • Veel instelmogelijkheden.

Minpunten

• Moeilijk om inputs automatisch op te laten pakken.
  • Universele speaker standaard Vivanco past niet.

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de Cinefortune 7 set nu zo'n maand in bezit. Ik moet zeggen dat het geluid me erg overdonderd heeft, ondanks dat de speakers slechts 30 watt zijn.

Het aansluiten vergt met zo'n set aardig wat werk (vooral het wegwerken van de draden). Alle aansluitingen en bijgeleverde draden zijn zeer goed gemarkeerd en vergemakkelijken het aansluitprocedé.

In een kamer van ca. 36m2 klinken dolby digital films erg goed. Stereo muziek kun je upscalen door ze over alle speakers te laten klinken en klinken boven verwachting. Van de sub wordt je pas echt vrolijk. Het is een joekel van een kast dat je er bij krijgt, maar het bereik en volume is heerlijk. Gamen via de XBOX 360 is ook een feest. Ik wist niet dat zo'n surroundset zoveel kon toevoegen aan het gameplezier. Meermaals heb ik mezelf betrapt op het 'om je heen kijken', omdat je een vreemd geluid hoort, terwijl het uit je speakers kwam. Bij het spelen van een goeie horrorshooter heb je dan ook een grotere kans op dat je een schone onderbroek nodig hebt.

Is er dan weinig op deze set aan te merken? Jawel, maar niets ernstigs in mijn ogen, vandaar dat het mijn cijfer dan ook weinig beinvloed:

Ik moet zeggen dat het me nog wel wat moeite koste om de inputs in te regelen. Ik heb er een Xbox, een ziggo/samsung recorder/kabel decoder en een streamer achter hangen, allemaal op de optische ingangen. De set moet eigenlijk vanzelf overspringen van de ene input naar de andere, naar gelang je het respectievelijke apparaat inschakeld. Ik heb het nu redelijk voor elkaar, maar soms wil de set dit nog wel eens vergeten.

Verder kun je voor de speakers en set standaards kopen van Harman/Kardon, maar deze zijn nogal aan de prijzige kant. Een set zwart gelakte standaards branden een gat van 100 euro in je portomonee. Ik heb geprobeerd om de universele Vivanco standaard pas te krijgen op de satelieten (deze zijn mooi dun en niet zo prominent aanwezig als die van HK), maar dat ging niet. De schroefgaten zitten niet op de juiste plek.

Een ander nadeel is het -plop- geluid dat je krijgt tijdens het spoelen van een film. Schijnbaar valt het signaal weg en vindt de set deze opnieuw na het spoelen met een luide ontlading over de speakers.
Dit gebeurd ook tijdens het zappen via de kabeldecoder.

*****Update*****

Zo, het plopgeluid is opgelost. Het plopgeluid komt over de sub, en daar zit 'm ook het probleem.

Achterop de sub zit de schakelaar 'power'. Deze kan op ' auto' en op 'on'.
Deze moet op 'On' (continue stroom) staan om het -plop- geluid te vermijden. Deze functie zet namelijk in de 'auto' stand de sub in de slaapmodus als er geen signaal meer wordt doorgevoerd. Zodra er weer signaal is, springt ie weer aan. Dit gebeurd tijdens het zappen en veroorzaakt het plopgeluid.

Verder zit er een 'filter' schakelaar op, die de hoge tonen wegfilterd die naar de sub gaan. Deze heeft geen enkele functie bij de Cinefortune 7, omdat de sub al wordt aangestuurd met 1 enkele subkabel die al gefilterd is. Er hoeft niets gefilterd te worden, omdat de receiver dit al doet voordat ie naar de sub gestuurd wordt. Deze schakelaar moet dan ook op 'off'.

Volg bovenstaande en zie daar, uw plop-vrije cinema set!

Heb jij ook een Harman Kardon Cinefortune 7?

Is een sub van Harman/Kardon. Deze hoort bij de Cinefortune 7 set.
Bovenstaande geprobeerd en werkt helemaal correct nu.
sorry ik had niet helemaal goed begrepen dat het ploppen alleen bij versneld afspelen is.
Nou niet alleen bij het versneld afspelen. Ook bij het zappen of vanuit pauzeren etc. Zodra het geluid wegvalt en weer terug komt.
Hier heb ik geen last van... Heb de sub zo ingesteld dat hij wel automatisch uit gaat, maar dat is na 10 minuten pas ofzo...
Ter info...dat plop geluidje is weg te krijgen met een update van je avr blijkbaar. Vraag me er verder de details niet maar maar mijn verkoper gaat mijn avr flashen.

Even een korte Edit. Ik heb zelf een AVR-255 en een HKTS11 setje. KLinkt HEERLIJK. Jou sub heeft 100Watt...mijn 200....200 is VEEEEEEL te veel voor een appartement als t mijne:) 100 watt is ABSOLUUT genoeg. Ik heb regelmatig de beneden buurman op de stoep gehad en nu al 2 keer de politie. Beetje jammer:)

Ik heb de speakerstands van HK wel gekocht. Had ze voorheen hangen maar dit vindt ik toch strakker kijken. Bevalt me tot op heden goed maar 100 euro is idd wel veel.

[Reactie gewijzigd door lj_tree op 19 juni 2009 14:04]

Je kunt je firmware bekijken door (afhankelijk van je toestel) op je afstandsbediening achter elkaar in te toetsen:

1 - 2 - 3 - 4 -OK
of
1 - 2 - 3 - 4 - SET

In de handleiding van de DVD speler staat dat je firmware kunt downloaden van de HK site. Deze brand je op CD-R en dan update ie de handel. Kan alleen geen info vinden bij HK site.

Achterop de sub zit de schakelaar 'power'. Deze kan op ' auto' en op 'on'.

Volg bovenstaande en zie daar, uw plop-vrije cinema set!
beetje offtopic: Is het een sub van Kef? Zoja, dan is de kans groot dat het probleem op den duur terug komt, kan wel gerepareerd worden. Standby-stand is hier hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van...

[Reactie gewijzigd door adlowietje op 22 juni 2009 21:05]

Ik heb zelf de CineDublin met DTS-HD en Dolby True HD ondersteuning. Dit is echt bizar films kijken en inderdaad op de 360 gamen! :D
De sub is echt geweldig inderdaad! :D :D

Ben het dus helemaal met je eens! Alleen heeft de CineDublin ook nog 7.1 en meer vermogen, welke ik tot nu toe beide nog niet heb gebruikt ;)

[Reactie gewijzigd door kipusoep op 22 juni 2009 23:14]

Leuke geschreven review!