MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite Review

rohaantje 4 januari 2016, laatste update op 4 januari 2016, 8.036 views

MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite

De hAP ac lite is mooie uitbreiding in het hAP assortiment. De toegevoegde 5GHZ ten opzichte van de hAP lite is net die ene toevoeging die het product waard maakt om te kopen.

Pluspunten

• Dual-Band
  • PoE-in

Minpunten

• single chain 5ghz

Beheerbaarheid Score: 5
De hAP serie van mikrotik is een nieuwe lijn van producten die dit en afgelopen jaar zijn geďntroduceerd. De eerste uitgebrachte versie van deze serie is de hAP lite. Inmiddels is ook de hAP en de hAP ac lite uitgebracht. In deze review zal ik de hAP ac lite reviewen in de vorm van een Acces Point.

De hAP series
De hAP lijn die Mikrotik gaat uitbrengen bestaat uit de volgende devices:
  • hAP(2,4GHz 2 chain, 5 Fast Ethernets 1 POE-in, 1 POE-out)
  • hAP lite(2,4GHz 2 chain, 4 Fast Ethernets)
  • hAP ac (2,4GHz 2 chain, 5GHz 3 chain, 5 Gigabit Ethernets 1 POE-in 1 POE-out, 1 SFP cage)
  • hAP ac lite(2,4GHz 2 chain, 5GHz 1 chain, 5 Fast Ethernets 1 POE-in 1 POE-out)
Uitgebreide Specificaties
- CPU: QCA-9887-0-68BMQFN-TR-02-0 650MHz
- RAM: 64MB DDR
- 5 Fast Ethernets(100 mbit)
- Dual-band wireless
- dual chain 2,4Ghz
- single chain 5Ghz
- CAPv2 compatible

Eerste indruk
De hAP zit net als alle andere producten van Mikrotik in de saaie kartonnen doos. Ook is de behuizing hetzelfde als eerdere Mikrotik producten; Een wit degelijk doosje met aan de onderkant inkepingen om het op te hangen. Verder wordt er weinig mee geleverd. De adapter en de gebruikelijke quick start guide.

Foto's van hAP lite review. Maar exact dezelfde indruk.

Deze eerste indruk roept bij mij altijd een no-nonsense idee op. Het is wat het is. Het doet wat het doet. Geen overprised show-off!

Router OS
Wat direct duidelijk wordt als je dit apparaat gebruikt; Is dat het niet een standaard Router/Acces Point is. Het apparaat werkt out-of-the box met een paar standaard instellingen. Maar al gauw merk je dat het instellen van dit apparaat niet zo makkelijk is als een standaard linksys routertje.

De functionaliteiten die het bied gaan al gauw richting de kant van de Professionele routers. Je hebt dan ook enige kennis nog van netwerken en waar de vele functies nou voor dienen. Het heeft mij dan ook een aantal maanden gekost om het hele systeem te begrijpen. Eigenlijk viel het kwartje pas nadat ik verschillende Cisco Courses had gevolgd.

Quick Set
Standaard biedt Router OS (L3/L4) verschillende quick-set instellingen. Een aantal van de quick-set opties zijn CPE, Home AP, PTP bridge en WISP AP.
Deze quick set bied zoals de naam al zegt een simpel overzicht om een basis router in te stellen. Deze interface zou je kunnen vergelijken met de instellingen van een normale router.
Mikortik Quick Set

Zoals je hierboven kunt zien kun je hier onder andere je WIFI-instellingen aanpassen. Je DHCP-instellingen maken zoals jij ze wilt en je WAN-poort configureren. Maar de wan-poort instellingen hint al naar het feit dat het apparaat veel meer kan.

Uitgebreid instellen
Zoals al eerder verteld: Dit apparaatje kan meer.

Het apparaatje komt goed uit zijn verf wanneer je hem gebruikt in een iets grootschaliger netwerk. De functie van die apparaat is vooral bedoeld als AP. Maar doordat er 4 LAN-poorten op zitten zijn de situaties waarin je deze kunt gebruiken talloos.

De situatie waarvoor ik hem hebt gekocht is eigenlijk ideaal voor dit apparaatje. Mijn thuis netwerk bestaat uit verschillende gebouwen en 2 bedrijven waar zowel LAN als WLAN verwacht wordt. Maar de afstanden tussen de gebouwen zijn te groot om meerdere CAT5 kabels te trekken. Een oplossing hiervoor is VLAN's.

We hebben centraal 1 router die al het verkeer afhandelt. Alle gebouwen op afstand zijn voorzien van een hAP. De hAP routers bieden in de gebouwen toegang tot het draadloze en bedraade netwerk. Zodat eventuele TV's, Desktops en andere apparatuur van een stabiele vaste verbinding gebruik kunnen maken. En smartphones tablet's en laptops overal en nergens gebruikt kunnen worden.

WLAN management/CAPsMAN
Omdat wij 2 bedrijven op 1 locatie huisvesten was het wel gewenst dat iedereen, overal, draadloos toegang had tot het internet. CAPsMAN bied hier een zeer goed oplossing voor. CAPsMAN maakt het mogelijk om alle Mikrotik CAP devices te managen in 1 apparaat en deze toe te wijzen aan verschillende VLAN's op datzelfde apparaat.

WLAN Prestaties
De WLAN prestaties van dit apparaat zijn "Oké". Je moet niet verwachten dat deze hAP jouw hele huis van boven naar beneden kan voorzien van het snelste draadloze internet. Maar daar is hij in mijn optiek ook niet voor bedoelt.

Het apparaatje maakt het mogelijk om maximaal een 30dBm signaal ter versturen op de 2,4Ghz band. Hierbij heeft hij 2 antenne's wat het mogelijk maakt om een dual-chain(2 MIMO) verbinding te maken.

Op de 5Ghz band kan het apparaatje een 17dBm signal versturen. De maximale snelheid van de 5Ghz band voor dit apparaat is 610MBps. Al valt de maximale snelheid al snel weg. Wanneer er een aantal meter afstand tussen de host en de hAP ac lite zit halveert de snelheid.

De Mikrotik hAP maakt het voor mij mogelijk om relatief goedkoop een mooi geavanceerd thuisnetwerk op te zetten. De prestaties die hij levert voor zijn prijs zijn gewoon geweldig. Alle opties en functies werken goed en hij past goed thuis in een mikrotik omgeving.

Zoek je een goedkope acces point voor jouw netwerk dan past dit apparaatje er prima in.

Heb jij ook een MikroTik Routerboard RB952Ui-5ac2nD hAP ac lite?

Je linkje in de intro gaat naar de RB951Ui-2HnD in plaats van de RB951Ui-2nD :P :> Leuke review en wat je zegt is helemaal waar, dit is echt top speelgoed voor mensen die weten wat ze doen maar als je niks van netwerken af weet dan mis je echt ontzettend veel.

Vraag me af of er voor MikroTik niet een markt bestaat om een soort van 'simple' mode te hebben in de webinterface/management software. Qua prijs / kwaliteit is het altijd top spul maar de management interfaces zijn dusdanig ingewikkeld dat je er wel echt even in moet lezen.
Je was me net voor!
Bedankt! Ik vindt het super spul om mee te spelen!

In principe zou dat de quick set moeten zijn. Maar die komt niet helemaal uit zijn verf.
Daarnaast schijn je wel het e.e.a te kunnen doen met accounts en de webinterface. Maar hoe en wat weet ik ook niet precies.
Het mooiste zou zijn als je standaard op de simpele interface(quick set) komt en dan kunt doorklikken naar de advanced.

[Reactie gewijzigd door rohaantje op 4 januari 2016 18:10]

Misschien al bekend maar toch hier een tip voor het iets makkelijker instellen van de Mikrotik:
Ik heb met het programma Winbox goede ervaringen.
O.a. te downloaden vanaf de website van Mikrotik, huidige versie op de site is Winbox 3.0.
Winbox is inderdaad een goed programma.
Ik gebruik het bijna dagelijks.

Mijn mening: Het maakt het instellen van de mikrotik apparaten niet makkelijker, maar wel overzichtelijker.
Beter uitgewerkt.

[Reactie gewijzigd door rohaantje op 6 januari 2016 17:54]

Beter uitgewerkt.
Daar ben ik het helemaal mee eens, het maakt het wat overzichtelijhker maar het blijft een wat lastig te doorgronden ding |:(

Edit :typo

[Reactie gewijzigd door geewizz25 op 11 januari 2016 17:19]

Wat wel jammer is is dat providers (KPN) het haast onmogelijk maken om eigen routers in te stellen. Vendor lock-in noemen ze dat....
Er zijn meerdere providers die het mogelijk maken om je router in bridge te zetten.
Dit is dan ook nodig omdat mikrotik geen apparatuur heeft om coax of adsl aan te sluiten.
Dat is dus een mooie tussenweg om er te komen.

Daarnaast is het bij KPN fiber wel goed mogelijk. ik heb hier meerdere succes verhalen over gehoord en gelezen.
Het ontbreekt mij even aan het nut om 5Ghz AC te hebben als er toch maar maximaal 100Mbps naar dat ding gaat, of zie ik iets over het hoofd?
Dat is inderdaad waar. Maar je gebruikt wifi weinig tot nooit op zijn maximale snelheid doordat je signaal bijna nooit 100% is.
Waar je dus beter naar kunt kijken is, wat zijn de snelheden bij dagelijks gebruik.
En dan geeft AC altijd betere resultaten dan N. Waar 5ghz N bv op 54Mbps werkt doet de AC 121Mbps. Wat je dus de mogelijkheid geeft om wel je hele kabel vol te werken.

Daarnaast kun je uberhaupt gebruik maken van de 5ghz band. Welke rustiger is.
Inderdaad, valt me sowieso tegen. Ik heb de 951G-2HnD en deze heeft 5x 10/100/1000 Ethernet ports.

Ik had toch echt minimaal 5x 10/100/1000 Ethernet ports hierop verwacht :/
Ik zie eigenlijk zowiezo het nut niet helemaal van 100Mbit vandaag de dag.
iMars:
Ik had toch echt minimaal 5x 10/100/1000 Ethernet ports hierop verwacht :/
Leo1010:
Ik zie eigenlijk zowiezo het nut niet helemaal van 100Mbit vandaag de dag.
Op deze hAP ac lite vindt ik het nog niet zo heel gek.
Als je in de pricewatch gaat kijken vind je onder de 45 euro weinig tot geen routers met 1gb poorten en 802.11ac ondersteuning. Daarnaast kan je met 100Mbit nog steeds 12,5Mbyte verplaatsen. Wat naar mijn idee nu nog wel voldoende is voor simpele huishoudens.

Daarnaast is het ook afwachten wat de CPU uberhaupt aan kan. (Er zijn nog geen performance tests geplaatst)
De hAP lite kan met een aantal filters en nat regels(Wat standaard is voor een normaal huishouden) 17.7Mbyte verplaatsen. Dus dan heb je ook niet meer nodig dan 100Mbit.

Wil je die snelheid wel moet je toch echt een paar tientjes meer investeren over het algemeen.

[Reactie gewijzigd door rohaantje op 2 februari 2016 13:01]

Laat ik het even verduidelijken, de prijs maakt me niet zo zeer uit het gaat meer om de form factor. Ik ben best bereid er een tientje of 2 meer voor te betalen incl gigabit.
Wat naar mijn idee nu nog wel voldoende is voor simpele huishoudens.
Even realistisch, voor simpele huishoudens is RouterOS te ingewikkeld. Dit is een product voor Tweakers, homelabbers en small business.

[Reactie gewijzigd door Leo1010 op 2 februari 2016 13:05]

Als de prijs niet uit maakt. Dan zie ik het probleem niet. Meeste bedrijven hebben een product lijn. Dit product zit in de low-end kant. Wil je meer moet je een ander product kiezen. Je verwacht nu iets van een product wat 'niet' waargemaakt kan worden voor die prijs.
[...]
Die zin slaat op de zin ervoor. Waarin staat dat 100mbit genoeg is voor het gemiddelde huishouden in Nederland. Die opmerking is gebasseerd op dit artikel hier(klik). In dit stukje wordt vermeld dat de gemiddelde internet snelheid in nederland 10.1mbit is.
En als je mijn review leest noem ik al dat routerOS niet geschikt is voor de gemiddelde gebruiker.
Zover ik weet bestaat dat product niet. Je komt dan al snel uit bij een volwaardige router met of externe antennes of een belachelijke vormgeving.

Wat me aantrekt in dit product is dat het in zo'n simpel klein vierkant pakketje zit met 4 extra poorten.
Het product bestaat nog niet. Net als de RB3011. Deze staan op de release lijst.
Dat Maakt mikrotik zo mooi. De gewone producten die je middels de software van alles kunt laten zijn. Switch als router, Router als AP enzo.
Prachtig. die hAP AC is dus precies wat ik zoek in een home AP voor power users.
Mijn huidige MikroTik heeft een 600MHz processor, en de hier genoemde heeft 650MHz.

Daarnaast vind ik niet zo weer de WAN<->LAN snelheid super belangrijk, maar wel de poorten onderling. Bij mij staat de Modem, Router, NAS/Server en Domotica device in de meterkast. Er gaat 1 kabel van de MikroTik naar mijn woonkamer naar een Gbit switch waarop weer 6 apparaten op staan.

Als mn MikroTik 10/100 was geweest, had ik een extra Gbit switch in de meterkast moeten plaatsen. Maakt qua kosten natuurlijk niet veel uit, maar waarom extra adapters/apparaten, als de MikroTik het ook zou kunnen?
Check wel ff of t type cpu ook hetzelfde is. Er zitten vaak net kleine verschillen in die qualcom cpu's.
De situatie waar ik hem in plaats in de bovenstaande discussie is een huis situatie. Daar verwacht ik geen NAS/Server oid.
Maar je hebt wel gelijk. Ik combineer dit product ook met een 1gbit netwerk. Omdat wij als tweakers wel baat hebben bij interne snelheid naar servers e.d.
Precies. Daarom is het misschien ook goed om te kijken wat voor producten ze nog meer hebben. Altijd weer leuk en spannend waar ze mee komen en vooral "vernieuwd".